• Ingen resultater fundet

D E T G Y L D N E S N I T S O M S Ø F O R K L A R I N G – B O G A N M E L D E L S E ( 1 9 8 1 )

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "D E T G Y L D N E S N I T S O M S Ø F O R K L A R I N G – B O G A N M E L D E L S E ( 1 9 8 1 )"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1

Per Nørgårds skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse - www.kb.dk/dcm

Wolfgang Hofmann: »Goldener Schnitt und Komposition«, Heinrichshofen’s Verlag, Wil- helmshaven 1973.

Wolfgang Hofmann’s Goldener Schnitt und Komposition handler ikke, som titlen kun- ne bringe en til at tro, om det gyldne snit og komposition, men om W.H.’s ”5 Stücke für Streichorchester” – hvori komponisten gør brug af det gyldne snits proportioner. Man må altså stadig savne en generel indføring i, og diskussion af, det gyldne snits anvendel- se inden for rytme- og formforholdene i såvel vestlig som fremmedkulturel musik.

Hypoteser om, at der skulle ligge ”gyldne proportioner” til grund for fx jazzens særlige swing, har ofte været fremsat, men aldrig be- vist, skønt netop det irrationelle ved det gyld- ne snit kunne tænkes at være analogt med det uhåndgribelige i swing-rytmen. Direkte hør- bar som rytmiske motiver a la:

mener jeg at kunne registrere en ”gylden rytme” i mauritansk musik, og komponi- sten Svend Nielsen har analyseret sig frem til

”gyldne” formale proportioner i Tristan-for- spillet. (Og i anmelderens korværk Singe die Gärten – komponisten uafvidende).

Men de mest dybtgående studier skyldes vel stadig ungareren Ernö Lendvai’s analyser af Bartoks og Kodalys anvendelser af det gyldne snit i deres kompositionspraksis.1 Netop i for- bindelse med Lindvay’s forestående besøg på Det jydske Musikkonservatorium kunne der være grund til at vurdere hans bøger kritisk.

Noget i det gyldne snit synes ligesom 12- og andre talserier at friste til vidtgående spe- kulativ abstraktion, fjernet fra enhver percep- tiv kontrol …

Denne faldgrube synes Hofmann’s kom- positionsmetoder at være faldet i, med beg- ge ben. Hans redegørelse omfatter to måder

D E T G Y L D N E S N I T S O M S Ø F O R K L A R I N G – B O G A N M E L D E L S E ( 1 9 8 1 )

Af Per Nørgård

at inddrage det gyldne snit: som formskaben- de faktor og som tonalitets- eller rettere: ska- la-generator. Ingen af dem forekommer mig desværre hverken interessante eller menings- fyldte. Hvad den formale – eller varigheds- inddelende – faktor angår, opstiller Hofmann et kompliceret, men vilkårligt, hierarkisk net- værk – som imidlertid slutter sammesteds som Bartoks ”gyldne snit”, nemlig før de en- kelte tonevarigheders inddragelse i hierar- kiet (modsat fx det her viste mauritanske ek- sempel), så dér er der ikke noget nyt at hente.

Nodeeksemplerne fra hans ”5 Stücke” ligner også en blanding af Bartok og Boris Blacher, der jo også anvendte Fibonacci-tallene for sine taktinddeleinger.

Her er i øvrigt et punkt, hvor såvel Bartok, Blacher som Hofmann afviger fra en egentlig gylden proportionering, som ikke må sam- menblandes med Fibonacci-tallenes 3, 5, 8 osv. Det gyldne snit er jo irrationelt og vil altid være mindre end, eller overskride, de omtalte 3, 5, 8 osv., således som det i det mauritanske eksempel er udtrykt med de overbundne, ”ir- rationelle” forslag. Det gyldne snit er lidt mere end 3 (til 5), lidt mere end 5 (til 8), lidt mere end 8 (til 13) osv. Heri ligger en vigtig pointe, som alverdens beskæftigelse med den ”rene Fibo- nacci-række” (3, 5, 8, 13, 21 etc.) ikke griber.

Hofmanns skala-genererende brug af det gyldne snit (læs: Fibonacci-tallene!) er, så vidt jeg kan se, rent manipulatorisk vrøvl. Han ud- vælger den 3., 5. og 8. tone i en C-dur-skala (sic!) og finder – dur-sekstakkorden! Da han ligeledes i overtonerækkens 3., 5. og 8. par- tialtone finder en durakkord – ganske vist en kvartsekst-sådan – mener han, at der her fore- ligger mere end tilfældigt tal-spilleri (”Da de Zahlen drei, fünf und acht bei drei, verschie- denen Verfahren” – den tredje er, hvis man tæller 3, 5, 8 op i en kromatisk skala – ”stets einen Durdreiklang bilden, dürfte der Pro- portion des G.S. bei der Akkordfindung mehr als nur die Rolle eines zufalligen Zahlenspiels

(2)

Per Nørgårds skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse - www.kb.dk/dcm

2

zukommen”). At man ligeledes ville nå frem til en durklang, hvis man tog fx den 4., 5. og 6. partialtone (c, e, g) eller 5., 6 og 8. (e, g, c) synes ikke at være slået ned i Hofmann – eller også passer det bare dårligt i hans spekulative kram(bod).

Ak ja.

Men derfor kan de ”5 Stücke” alligevel, muligvis, være høreværdig musik! Slige svælg mellem resultat og begrundelse er jo før iagt- taget.

Noter

1 Ernö Lendvai (1925-1993). Hans bøger om- fatter bl.a.:

Béla Bartók: An Analysis of his Music. in- trod. By Alan Busch. Kahn & Averill.(1971).

Bartók’s Style (Akkord Music Publish- ers, 1999)

The workshop of Bartók and Kodály (Edi- tio Musica, 1983) og

Bartók and Kodály (Institute for Culture, 1980).

Det gyldne snit som søforklaring (boganmeldel- se af Wolfgang Hofmann: “Goldener Schnitt und Komposition”. Wilhelmshaven 1973), til Dansk Musik Tidsskrift 55, 1980/81 nr. 5, side 251-252.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Personalet måtte gerne hjælpe de unge med at udfylde skemaets forside, hvor de skulle svare på, hvornår de blev ind- og udskrevet, hvor mange gange de havde været indlagt

Den romerske Fegter (see No. Den farnesiske Herkules, af Guiard. En Cariatide, af samme. Grevinde Hypfgen, af Professor Sergei. Cleopatra, som lader sig bide af en

august 2015 sendt forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, momsloven og skattekontrolloven (Ophævelse af hjemmel til kontrol af udendørs aktiviteter på privat grund

Straffelovrådet forslag om, at der alene skal kunne idømmes straf i form af bøde, når en sag om ærekrænkelse er genstand for privat påtale.  Instituttet anbefaler,

Ligeledes udpeger social- og ældreministeren formanden for både Det Centrale Handicapråd og Børnerådet (§ 7 og § 15) og ansætter sekretariatslederen i rådene (§ 14, stk. 1,

Den økonomiske magts politiske afmagt?. Et studie i dansk konkurrencelovgivnings udformning i det

Riktignok er tegningen en oppmåling av en båt bygget etter en norsk båt, og dette mellomleddet gjør at vi ikke fullt ut kan regne denne tegningen som en primærkilde, men skroget h

Lokal-bestyrelsen består af Erik Sunde Rosbæk af Assens, Rasmus Johansen af Sandager, Anders Claudius Andersen af Ejby, Eivind Boe-Hansen af Assens, Anders Peter