• Ingen resultater fundet

View of Til en misbrugets fænomenologi

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Til en misbrugets fænomenologi"

Copied!
4
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1 6 8 a n m e L D e L S e r

S L a G m a r K · T I D S S K r I f T f o r I D é h I S T o r I e

karakteriserer brevvekslingen og ikke mindst de faser, den gennem- går. Noterne til udgivelsen er spar- somme. Især de første 10 breve kunne godt fortjene væsentlig mere kontekst, nogle relevante kom- mentarer og litteraturhenvisninger samt nogle flere biografiske op- lysninger. Her kan suppleres med et par stykker: I brevene 26/1-34 og 19/5-35 omtaler Hal Koch en

’Oskar’ og begge gange som et svin.

Der er tale om J. Oskar Andersen, hvis professorat Hal Koch endte med at overtage. De blev aldrig gode venner. I brevene af 7/8 og 18/10-35 refererer Hal Koch til en

’Jonas’, som var hans gamle klasse- kammerat fra Metropolitanskolen, Johannes Munck, senere professor i nytestamentlig eksegese i Aarhus og rektor for Aarhus Universitet.

En tredje klassekammerat var i øv- rigt Franz Blatt, professor i klassisk filologi og også rektor sammesteds.

Derudover står Knud Bang anført som præst i Mørke 1936-80. Han var præst og siden provst 1937-72 og døde i 1982.

R I K K E L O U I S E P E T E R S

Til en misbrugets fænomenologi

Thomas De Quincey: En engelsk opi- umbrugers bekendelser, Suspiria de Pro-

fundis, Den engelske postvogn, oversat af Hans-Jørgen Birkmose, Klim, 2010, 265 sider, 299,- kr.

Thomas De Quinceys (1785-1859) En engelsk opiumbrugers bekendelser var en skandalesucces fra første færd, da den udkom i England i 1821. Be- kendelserne udkom anonymt, men blev straks omgæret af en blanding af nyfigen interesse og borgerlig forargelse, der som bekendt har det med af følges ad.

De Quinceys tre tekster En en- gelsk opiumbrugers bekendelser, Suspiria de Profundis og Den engelske postvogn, de såkaldte opiumtekster, er netop nyoversat og genudgivet samlet på Forlaget Klim med et efterskrift af Hans-Jørgen Birkmose, der fint beskriver, hvordan offentlig- hedens forargelse fulgte den klas- siske opskrift med at afvise værket under henvisning til, at det kunne lokke ungdommen i fordærv og efter sigende havde været årsag til flere dødsfald. Men som Birkmose også beretter, var der intet glamou- røst eller efterstræbelsesværdigt ved De Quinceys liv som småsyg opiumdranker og konstant fattig freelanceskribent.

Alligevel er opiumteksterne lidt af en litterær bedrift og intet mindre end et hovedværk i be- kendelses- og misbrugsgenren.

Opiumteksterne giver på den ene side mindelser om et værk som

Slagmark 59.indd 168 01/06/11 09.31

(2)

1 6 9

a n m e L D e L S e r

2 0 1 0 · n u m m e r 5 9

J.-J. Rousseaus Bekendelser, på den anden side fortjener de en fornem plads blandt andre kendte litte- rære stof(mis)brugeres beretninger om afhængighedens forbandelse og velsignelse, f.eks. John Keats, George Coleridge, Charles Bau- delaire, André Malraux, William S. Burroughs, Jim Morrison og ikke mindst den tyske forfatter og tænker Ernst Jüngers fænomenale beskrivelser af sit møde med di- verse narkotiske stoffer. Alle er de litterær-filosofiske skildringer af misbrugets og rusens natur. Som en æstetisk bearbejdelse af et liv og levned på kanten af samfundets normer er De Quinceys opium- tekster dybt fascinerende læsning.

Både for den nyfigne læser og for den seriøse idéhistoriker, hvis hen- sigter man må formode er noget mere reelle.

Ligesom i Jüngers (1895-1998) Annäherungen. Drogen und Rausch (1970) er misbruget kun delvist hovedtemaet i opiumteksterne; det udgør rammen om en skildring af menneskesindets kræfter og til- bøjeligheder og ikke mindst dets afkroge: De ubevidste grænse- egne, hvor grænsen mellem drøm og virkelighed bliver flydende og undertiden helt ophører. En sådan undersøgelse kan bære en rationalitetskritik med sig – og gør det også i tilfældet Jünger og De Quincey. Hos begge møder vi den

grundlæggende antagelse, at for- holdet mellem den videnskabelige (medicinske, kemiske) beskrivelse af stoffers karakteregenskaber og virkninger og så den fænomenolo- giske beretning om den oplevede, sansede rus er disproportionalt. En disproportion, der ikke falder ud til videnskabens fordel. Enhver be- skrivelse af sammenhængen mel- lem et narkotisk stofs egenskaber og så selve rusens væsens må be- væge sig fra en videnskabelig til en fænomenologisk eller æstetisk til- gang. Stoffernes fysiske virkninger kan i bund og grund kun beskrives af ægte insidere, hvilket slet ikke står til diskussion hos De Quincey: ”for om alt det, der hidtil er skrevet om opium, det være sig af rejsende blandt tyrkerne (der muligvis vil på- beråbe sig løgnens privilegium som en hævdvunden ret fra Arilds tid) eller medicinske professorer, der skriver ex cathedra – om alt det har jeg kun én eftertrykkelig dom at fælde – løgne! løgne! løgne!” (s. 48).

Hvad er det så, der får intellek- tuelle som De Quincey, Keats, Bau- delaire og Jünger til at kaste sig i ar- mene på narkoen og gang på gang genopleve rusen? Underforstået, at her er den medicinske forklaring om fysisk og psykisk afhængighed ikke tilstrækkelig. Den engelske opiumbruger bekender således:

”Jeg er ofte blevet spurgt, hvordan jeg oprindeligt blev regelmæssig

Slagmark 59.indd 169 01/06/11 09.31

(3)

1 7 0 a n m e L D e L S e r

S L a G m a r K · T I D S S K r I f T f o r I D é h I S T o r I e

opiumbruger, og jeg har yderst ret- færdigt måttet tåle at blive set ned på i min omgangskreds, fordi det rygtedes, at jeg selv har bragt det lange åremål af lidelser, som jeg må nedfælde, over mit hoved på grund af hengivenhed til denne praksis, som alene skyldtes et ønske om kunstigt at frembringe en tilstand af ophidset nydelse.” (s. 14).

Ønsket om kunstigt at frem- bringe en tilstand af ophidset ny- delse beskriver den trang, misbru- geren har til at forsvinde ind i rusen.

Det er i den forbindelse interessant se, at De Quincey flere gange sam- menligner forholdet til opiummet med et kærlighedsforhold, hvor stoffet er som en kærlig elskerinde, man gang på gang vender tilbage til. Rusen er simpelthen omgæret af romantiske og erotiske metafo- rer: Man kan ’forsvinde ind i’ rusen, man har ’længsel’ efter og ’drages’

mod stoffet, stoffet giver én den højeste form for ’nydelse’ osv. Hos Jünger findes denne smukke sam- menligning: ”Den første rus såvel som det første kærlighedseventyr kommer det unge menneske for det meste til at opleve ved et tilfælde;

disse møder unddrager sig en fast plan. Dionysos’ og Afrodites kapel kunne befinde sig i Fortunas tem- pel.” Den første gang er omgæret af mystik, og ligesom de elskende ved stofbrugeren, at det aldrig bli- ver lige så fantastisk og forunderligt

som første gang.

Denne figur går igen i stort set alle misbrugsfortællinger og læner sig op ad selve genrens grundlæg- gelsesmyte, nemlig at det er særligt følsomme, kunstneriske og viden- begærlige gemytter, der er mest disponerede for at forfalde til stof- fets nydelsesfremkaldende virkning.

Denne myte er De Quinceys tekst formodentlig med til at grundlægge.

Bag ethvert misbrug ligger der én af følgende to impulser: På den ene side en drift mod viden, selvover- vindelse og frihed, på den anden side en længsel efter verdensflugt, smerteophør og selvforglemmelse.

Det er forskellen mellem berusel- sen og bedøvelsen, mellem at blive

’høj’ og at blive ’sløv’, mellem øn- sket om at fremkalde en ”tilstand af ophidset nydelse” og så behovet for at dulme uudholdelige psykiske og fysiske smerter. Hos Jünger er der endda klart tale om et hierarki:

Beruselsen (tysk: Berauschen) er i fa- milie med Rausch (rus) og Geräusch (larm, bevægelse) og rummer altid et element af overskud og kreati- vitet, hvorimod bedøvelsen er den afhængighedsskabende trang til i ensomhed at lindre smerter og ikke mindst de af stoffet fremkaldte abstinenser. Beruselsen rummer et vitalistisk element af aktiv selvud- foldelse, hvorimod bedøvelsen er en reaktiv, apatisk sløvhed præget af dødslængsel.

Slagmark 59.indd 170 01/06/11 09.31

(4)

1 7 1

a n m e L D e L S e r

2 0 1 0 · n u m m e r 5 9

En af de store styrker ved De Quinceys fortælling er indsigten i, at den ene impuls ikke nødven- digvis udelukker den anden, ja at de måske ligefrem som en livs- og dødslængsel betinger hinanden. Så- ledes beskriver han, hvordan hans første møde med opium kom i stand pga. en uudholdelig tandpine, men snart blev det et uundværligt stof, der både kunne lindre hans fysiske smerter og skavanker – som han havde mange af – og (netop derved) frisætte hans oplevelses- og skrivetrang.

Denne skrivetrang udmøntede sig i disse tre tekster, der står som en af det 19. århundredes væsent- ligste selvbiografiske skildringer af et søgende gemyts rejse til de mør- keste lag af sindet og udgør en vig- tig idéhistorisk kilde til undersøgel- sen af rusens og misbrugets mange former.

C A S P E R H A R T M A N N D A M

”En retskaffen sjæl, en tiltalende datter og en magtfuld nabo”

Jean Jacques Rousseau: Politiske skrifter, oversat af Niels Amstrup m.fl., efter- skrift ved Mikkel Thorup, Klim, 2009, 272 sider, 299,- kr.

I 1755 var ovenstående cocktail ifølge Rousseau ikke blot spræng-

farlig, men den sikre vej til for- tabelse for enhver fattig fransk bonde. Det sproglige billede af den nødstedte og isolerede bonde hører hjemme i et samfund, hvor et utal af kunstige hjælpeanordninger som handel og finanser, statussym- boler, privilegier og luksusvaner har forfejlet selve statens formål:

I stedet for at garantere de produ- cerende bønder sikkerhed, broder- skab og forventninger om et afkast, så går det sociale liv ud på at hylde nytteløse despoter, kransekagefigu- rer og café-filosoffer.

Så polemisk og konfrontati- onssøgende er den pen, læseren møder i Rousseaus mange politiske analyser, forslag til forfatninger og forbedringer, der nu for første gang foreligger på dansk i serien Kulturklassikere fra Forlaget Klim.

Rousseau henter primært sit ver- bale skyts fra et frihedsbegreb, som han insisterer på at tænke positivt og i forlængelse af staten; frihed er noget, der udfoldes kollektivt og under bestemte rammer – er ram- merne ikke på plads, så kan hver- ken staten, folket eller regenten betegnes som frie. I afhandlinger om en forfatning for Korsika, om politisk økonomi og om det bor- gerkrigsplagede Polens styreform angriber Rousseau således stort set alle samtidige feudale organisering- er, kommer med overvejelser over størrelsen på en republik, opremser

Slagmark 59.indd 171 01/06/11 09.31

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Dette afsnit beskriver formålet med vores overvejelser over og indholdet af den følge- forskning, som blev anvendt i AMICA-projektet. Det bliver belyst, hvilke analysemeto-

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

I projektet er op- stillet en logistisk valgmodel, der anvendes til at belyse, hvilke forhold, der især har betydning for at vælge gang og cykel, og hvor meget forskellige

Der kan også være tilfælde, hvor oplysningerne i persondelen er skaffet som følge af et indgreb, som retten ikke kan godkende, politiet selv finder ud af, at der ikke var hjemmel

Nu skal Danmark ikke længere være blandt de bedste i 2015, men i 2020: “Det er den største investering i vækst, som nogensinde er set i Danmark (...) Danmark skal i 2020

Det er ikke min hensigt, og det giver heller ikke nogen mening, at gøre det til en dyd ikke at udvise rettidig omhu.. At tænke sig om og gøre sig umage er en dyd,

man havde levet en ikke lille del af sit liv, og hvorfra man havde en stor del af det, hvoraf. man var blevet til det mere eller

Dette begreb betyder dog imidlertid ikke det, som man – hvis det da ellers overhovedet er blevet brugt indtil nu – normalt forstår, nemlig et udsagn om virkeligheden, hvorefter