csaudk
Bachelororientering IT
Valgfrihed + info om kandidat
VALGFRIE KURSER
› Kurser fra andre specialiseringer (alle)
› Kurser fra Søjlerne på it-kand. (PD)
› Kurser fra BSS (FF) kursuskatalog.au.dk
› Kurser fra positiv liste
› Kurser fra IHA
› Kurser fra DAC (AKA) IMV
› Andet…..men husk forudsætninger og godkendelser fra studienævnet
› Har man afsluttet 2 års studier må man vælge kandidatkurser på CS, og nogle gange også andre steder
SØJLER (kursuskatalog.au.dk)
AVANCERET PERVASIVE COMPUTING 5ECTS Pervasive Positioning (Q1)
5ECTS Context Awareness(Q2) 5ECTS Augmented Reality (Q3) AVANCERET WEB TEKNOLOGI
5ECTS Server-baseret webteknologi(Q1) 5ECTS Klient-baseret webteknologi (Q2) 5ECTS Peer-to-peer Netværk (Q3) COMPUTERGRAFIK
5ECTS Introduktion til Computergrafik (Q1) 5ECTS Avancerede realtids grafik effekter (Q2) 5ECTS Renderings algoritmer (Q3)
HCI
5ECTS Teorier og kvalitative metoder i HCI (Q1) 5ECTS User Experience (Q2)
5ECTS Social and Collaborative Computing (Q3) STRATEGISK SERVICE OG DESIGN (AAA) 10 ECTS Service Design (Q1+Q2)
5 ECTS Strategisk Design (Q3)
IMV KURSER (Kursuskatalog.au.dk)
15 ECTS Digital æstetik (Q1+Q2) 10 ECTS Digital kultur (Q1+Q2) 10ECTS Lyd & Interaktion (Q3+Q4) 10 ECTS Audiovisualitet (Q3+Q4) 10 ECTS Computerspilsteori (Q3+Q4) 3D interaktion (10 ETCS)
BSS KURSER (kursuskatalog.au.dk)
10 ECTS Organizational Communication (Q3+Q4) 10 ECTS Marketing (Q1+Q2)
10 ECTS Informationssystemer og forretningsprocesser (Q3+Q4) 10 ECTS Project Management (Q3+Q4)
5 ECTS E-Business
……..
INNOVATION (iNANO) (Kursuskatalog.au.dk)
5 ECTS Videnskabsbaseret Innovation og Entrepreneurship
IHA KURSER (kursuskatalog.au.dk)
GUI-programmering (I4GUI) Software Test (I4SWT)
Micro Controller Systems (I1MSYS)
Analog Signal Processing (E2ASB – kræver basalt elektronikkendskab som f.eks. E1IKLT/APC) Digital System Design (E2DSD)
Introduction to System Engineering (I2ISE) Embedded Software Development (I3ISU) Interfacing the Physical World (E3GFV)
Digital Signalprocessing (fra forår 2012) (E3DSB) Micro Processor Systems (fra forår 2012) (I3MPS)
Digital Signal Analysis (fra efterår 2012) (E4DSA) (kræver E3DSB) Windows Embedded (Q1) (ITWEM1) (kræver I4GUI/I4WIN1) Embedded Signal Processing (Q1) (ETISB – kræver min E3DSB)
Design of System on Programmable Chips (Q1, Q3) (ETDSPC) (kræver E2DSD) Component Based Program Development (Q3) (ITKPU)
Applied Micro-controller Systems (Q3) (ITAMS) (kræver I1MSYS) Wireless Communication Fundamentals (Q3) (ITITK)
Wireless Communication Systems (Q4) (ITTKS) (kræver (ITITK) Adaptive Signal Processing and Control (Q4) (ETASR)
Object Oriented Network Communication (Q4) (ITONK) Smartphone Applications (Q2, Q4) (ITSMAP)
Diverse CS kurser
5 ECTS Distribuerede Systemer 5 ECTS Sikkerhed
5 ECTS Softwarearkitektur 5 ECTS Concurrency
5 ECTS Regularitet og Automater
5 ECTS Advanced topics i software architecture 5 ECTS Data parallelle beregninger (Q2)
10 ECTS Audiodesign
10 ECTS Studiegruppe (kun kandidat) 10 ECTS Digital Kontrol i en fysisk verden 5 ECTS Design af Interaktive teknologier (Q4) 5 ECTS Teknisk Projektledelse (Q4)
5 ECTS Participatory Design (Q3)
q4 Datalogiens videnskabsteori
Social og Æstetisk Interaktion
Valgfri
q3 Valgfri Valgfri
q2
Bachelorprojekt Oplevelsesdesign Valgfri
q1 Advanced physical computing Valgfri
Kassogram: ÆNDRINGER I BACH. KASSOGRAM
q4 Produktdesignprojekt
q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi
q2 Calculus 2 Organisering og Forretningsmodeller for
IT-innovationer Programmering 2
q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering
q4 Visualisering og proj. Komm. Designteori og -historie
Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer Statistik og databehandling
q2 Computere og netværk Informationssystemer Innovationsprocesser
q1 Pervasive computing Interaktive medier Udviklingsmetoder
q4 Algoritmer og datastrukturer 2 Regularitet og automater
Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer Statistik og databehandling
q2 Computere og netværk Informationssystemer Innovationsprocesser
q1 Pervasive computing Interaktive medier Udviklingsmetoder
q4 Datalogiens videnskabsteori Sikkerhed Programmeringssprog
q3 Valgfri Distribuerede systemer Valgfri
q2
Bachelorprojekt Softwarearkitektur Operativsystemer
q1 Concurrency (it) Beregnelighed og logik
q4 Produktdesignprojekt
q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi
q2 Calculus 2 Organisering og Forretningsmodeller for
IT-innovationer Programmering 2
q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering
Kassogram: Specialisering i softwareudvikling -> kandidat i datalogi
q4 Statistik og databehandling
Organisational Communication Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer
q2 Computere og netværk Informationssystemer Innovationsprocesser
q1 Pervasive computing Interaktive medier Udviklingsmetoder
q4 Datalogiens videnskabsteori Informationssystemer og forretningsprocesser
Valgfri
q3 Valgfri Valgfri
q2
Bachelorprojekt Marketing
Valgfri
q1 Valgfri
Kassogram: Specialisering i forretningsforståelse -> ASB kandidat (ITKO + ny cand.it)
q4 Produktdesignprojekt
q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi
q2 Calculus 2 Organisering og Forretningsmodeller for
IT-innovationer Programmering 2
q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering
q4 Statistik og databehandling
Organisational Communication Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer
q2 Computere og netværk Informationssystemer Innovationsprocesser
q1 Pervasive computing Interaktive medier Udviklingsmetoder
q4 Datalogiens videnskabsteori Informationssystemer og
forretningsprocesser Social og Æstetisk Interaktion q3 Distribuerede systemer
q2
Bachelorprojekt Marketing
Oplevelsesdesign
q1 Advanced physical computing
Kassogram: Specialisering i forretningsforståelse -> ASB kandidat (ITKO + ny cand.it)
q4 Produktdesignprojekt
q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi
q2 Calculus 2 Organisering og Forretningsmodeller for
IT-innovationer Programmering 2
q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering
q4 Datalogiens videnskabsteori
Social og Æstetisk Interaktion
?
q3 Distribuerede Systemer Augmented Reality
q2
Bachelorprojekt Oplevelsesdesign Context-awareness
q1 Advanced physical computing Pervasive positioning
Kassogram: Specialisering i produktdesign -> kandidat i it-produktudvikling EKSEMPEL 1
q4 Produktdesignprojekt
q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi
q2 Calculus 2 Organisering og Forretningsmodeller for
IT-innovationer Programmering 2
q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering
q4 Visualisering og proj. Komm. Designteori og -historie
Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer Statistik og databehandling
q2 Computere og netværk Informationssystemer Innovationsprocesser
q1 Pervasive computing Interaktive medier Udviklingsmetoder
q4 Datalogiens videnskabsteori
Social og Æstetisk Interaktion
Sikkerhed
q3 Specifikation af IT-systemer Distrbuerede systemer
q2
Bachelorprojekt Oplevelsesdesign Softwarearkitektur
q1 Advanced physical computing Concurrency (it)
Kassogram: Specialisering i produktdesign -> kandidat i it-produktudvikling - EKSEMPEL 2
q4 Produktdesignprojekt
q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi
q2 Calculus 2 Organisering og Forretningsmodeller for
IT-innovationer Programmering 2
q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering
q4 Visualisering og proj. Komm. Designteori og -historie
Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer Statistik og databehandling
q2 Computere og netværk Informationssystemer Innovationsprocesser
q1 Pervasive computing Interaktive medier Udviklingsmetoder
q4 Datalogiens videnskabsteori
Social og Æstetisk Interaktion Informationssystemer og forretningsprocesser q3 Distribuerede Systemer
q2
Bachelorprojekt Oplevelsesdesign
Marketing
q1 Advanced physical computing
Kassogram: Specialisering i produktdesign -> kandidat i it-produktudvikling – EKSEMPEL 3
q4 Produktdesignprojekt
q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi
q2 Calculus 2 Organisering og Forretningsmodeller for
IT-innovationer Programmering 2
q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering
q4 Visualisering og proj. Komm. Designteori og -historie
Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer Statistik og databehandling
q2 Computere og netværk Informationssystemer Innovationsprocesser
q1 Pervasive computing Interaktive medier Udviklingsmetoder
q4 Datalogiens videnskabsteori
Social og Æstetisk Interaktion Eksperimentiel Systemudvikling
q3 Valgfri
q2 Valgfri Oplevelsesdesign Valgfri
q1 Valgfri Advanced physical computing Valgfri
Kassogram: Eksperimentiel Systemudvikling som bachelorprojekt
q4 Produktdesignprojekt
q3 Interaktionsdesign Fysisk design Webteknologi
q2 Calculus 2 Organisering og Forretningsmodeller for
IT-innovationer Programmering 2
q1 Calculus 1 Store it-innovationer Introduktion til programmering
q4 Visualisering og proj. Komm. Designteori og -historie
Praksisprojekt q3 Algoritmer og datastrukturer Statistik og databehandling
q2 Computere og netværk Informationssystemer Innovationsprocesser
q1 Pervasive computing Interaktive medier Udviklingsmetoder
Afleveres senest:
10. November
(i mit dueslag på ada-1 gangen)
› IKKE tilvalg
› Kurser fra ‘positivliste’
› Kurser fra andre specialiseringer
› Kurser fra Søjlerne på it-kand.
› Kurser fra IHA
› Kurser fra BSS (FF)
› Kurser fra DAC (IMV)
› Andet…..men husk forudsætninger og godkendelser fra studienævnet
Valgfrie kurser
Afleveres senest:
10. November
(i mit dueslag på ada-1 gangen)
Hentes på: cs.au.dk/contracts
› Afleveres senest 13 maj.
› Dueslag, Søren Poulsen
› Ada-1 gangen
› Mail: poulsen@cs.au.dk
› Søges om godkendelse til eksterne kurser skal det ske gennem studienævnet.
› http://studerende.au.dk/studier/fagportaler/datalogi/
Kontrakt
csaudk
KANDIDATUDDANNELSEN
I IT-PRODUKTUDVIKLING
kandidat
Cand.scient i it-produktudvikling Start 2010
Bachelorer i it
…og Dataloger med tilvalg
Uddannelsens generelle indhold og faglige progressionsbestemmelser:
Studieprogrammet for uddannelsen skal udgøre et samlet hele og skal opfylde følgende:
• Programmet skal indeholde videregående studieelementer inden for it- produktudvikling af et omfang på mindst 90 ECTS, inklusiv speciale, herunder de obligatoriske kandidatkurser i it-produktudvikling:
Shape Changing Interfaces (5 ECTS) Interaktive Rum (5 ECTS)
Urban Interaktion (5 ECTS) Innovationsprojekt (15 ECTS)
Programmet skal desuden indeholde mindst en af følgende to 15ECTS søjler:
Pervasive positioning (5 ECTS) Context-awareness (5 ECTS) Augmented Reality (5 ECTS) Eller:
Klient-baseret Web-teknologi (5 ECTS) Server-baseret Web-teknologi (5 ECTS) P2P-Netværk (5 ECTS)
• Programmet skal indeholde mindst to15ECTS søjler ud over det obligatriske program, som godkendes af den uddannelsesansvarlige ved uddannelsens start.
• Det samlede omfang af studieelementer inden for it-produktudvikling i programmet skal sammen med studieelementerne inden for it- produktudvikling i den adgangsgivende bacheloruddannelse være mindst 180 ECTS.
• Programmet skal indeholde et tilvalg udenfor it-produktudviklingpa30 ECTS. Dette krav kan bortfalde, hvis den adgangsgivende bacheloruddannelse har tilstrækkelig bredde.
• Programmet skal indeholde et speciale af et omfang på 30ECTS. Specialet afslutter uddannelsen.
Kandidatprogrammet sammensættes individuelt under vejledning. Ved sammensætningen af kandidatprogrammet tages hensyn til den studerendes interesser og ønskede kompetenceprofil og det sikres, at den faglige progression og integritet i studiet opfylder kravene til en kandidatuddannelse. Bachelorkurser kan efter godkendelse og i begrænset omfang indgå i programmet.
Kandidatprogrammet skal godkendes af studieleder ved uddannelsens start.
Opbygning IT-PRODUKTUDVIKLING 2012
q4 Innovationsprojekt
q3 Søjle Urban Intervention Søjle
q2 Søjle Interaktive Rum Søjle
q1 Søjle Shape Changing Interfaces Søjle
q4
Speciale q3
q2 Valgfri Valgfri Valgfri
q1 Valgfri Valgfri Valgfri
Avanceret Pervasive Computing Q3 Augmented Reality
Q2 Pervasive Positioning Q1 Context Awareness
Avanceret webteknologi Q3 P2P Netværk
Q2 Klient baseret webteknologi Q1 Server baseret webteknologi
Strategisk service og design Q3 Strategisk Design
Q1 + Q2 Service design
Computer grafik
Q3 Renderings algoritmer
Q2 Realtidsbaserede grafikeffekter Q1 Introduktion til computer grafik
Teoretisk HCI
Q3 Social and Collaborative Computing Q2 User Experience
Q1 Teorier og kvalitative metoder I HCI
q4 Innovationsprojekt
q3 Augmented Reality Urban Interaktion P2P-baseret Web-teknologi
q2 Pervasive positioning Interaktive Rum Server-baseret Web-teknologi
q1 Context-awareness 3D Prototyping Klient-baseret Web-teknologi
q4
Speciale q3
q2
Service Design (AAA) Introduktion til Digital Audio
User Experience
q1 Teorier og kvalitative metoder
q4 Innovationsprojekt
q3 Augmented Reality Urban Interaktion P2P-baseret Web-teknologi
q2 Pervasive positioning Interaktive Rum Server-baseret Web-teknologi
q1 Context-awareness 3D Prototyping Klient-baseret Web-teknologi
q4
Speciale q3
q2
Udlandsophold q1