Heksens blod
AfHeidi Pfeffer
Engang i slutningen af forrige århundrede fortalte Kirsten Jørgensdatter i Heagerfølgende:
»INørreBorkvar enKone, der havde Ordforatkunnehegse.EnNabo¬
konetil hende blevsaagrov syg ogkundeikke enGang trække i hendes
egneKlæder. Saa kom de i TankeromatsøgeRaadoppei Give.Dekjørte
hendeiSengeklæder derop,menhun sadi Agestolen hjem,saadygtigvar hun bleven. Manden dersagdetil hende:»Naardu kommernuhjem,saa vil der kommeenoghøretil, hvordan du har det. Saa skal din Mandstaai Skjul bagDørenoggive hende én ind i NæseogMund,saadenkan kom¬
metil atbløde. Hunvil da samle hendes Forklædeop, foratBlodet kan dryppe i det, men det maa ikke ske, han skal rivedet frahende.« Den Kone,der kundehegse, hun komogsaastrags,da devarkommenhjemog vilde høre til det. Hun fiksaaénpaaNæsenogvilde samle Forklædetop, somdenkloge Mand havdesagt,mendetfik hun ikke Lov til. Nokerdet,
Konen kom sig...« (Kristensen 1936,VI,nr. 731).
Kirsten Jørgensdatters fortællingerikke enestående,men falder inden for
en sagntradition, der handler om hekses »forheksning« af menneskerog
dyr. Desagn,der her skal omtalesstammer næstenallefra folkemindesam¬
leren Evald TangKristensen samlinger af danske sagn (1).
Nårfolkmentede varramt afenforheksningog havdelidt under den i længeretid,opsøgtedegerne enklog mand eller kone. Denneperson gavså
etråd om,hvorledesman skulle håndtereogbryde trolddommen.
Deklogefolk fungeredesomheksenes modstandere. Deresopgave varat skaffedettilbage,somheksenhavdefrataget sit offer. Det kunneværehans
eller hendes egen, dyrenes eller familiens førlighed eller »lykke«. Havde
manforeksempel uheld med produktionenaf sitsmør,kunne detværefor¬
di en heks havde stjålet gårdens smørlykke, så hun selv fik det gode
smør.
Deklogefolk havde isærtrerådatgive folk, dervarplagetaf hekserier:
Entenskullemanslå denførstepersonderkom, til blodsudenhensyntagen
til om det varnogen man kendte eller sågar et familiemedlem, ellerman
»Naardu kom¬
merhjem, saa vil der komme
en oghøre til,
hvordan du har det. Saaskal din mandstaai
skjul bag døren
oggivehendeén indinæseog
mund, saaden
kan kommetil
atbløde.« Teg¬
ning: Katrine Chang.
skulletagegløderogkasteopundertøjet på heksensrygeller smide detlige i ansigtet på heksen. Endelig kunnemangive heksen etordentligt rap af pi¬
sken.Rådene kunneogsåværemindre voldelige. Sommetidermenteman, at detvarnokhvis heksen blev forhindret i at seog røreofferet.
Dererikke nogleforskelle på rådene mod hekserierfra den kloge mand
ogden kloge kone. Derimod erderenklarovervægtaf kvinder,som over¬
faldes i sagnene. Af de 43 sagn, der udgør materialet er der i 35 tilfælde oplysningeromhvem der overfaldes,nemlig kvinder i 33sagn ogmændi 2.
Dettesvarertiloplysninger vedrørende 1500- og1600-tallet. I de 83 trold- domssager Kim Tørnsø har undersøgt er 74 af de anklagede kvinder, 8
mændog1 uoplyst, medens MereteBirkelund oplyser,ati hendesmateriale
er 88% af de anklagede kvinderog 12 % mænd (Tørnsøe 1986, Birkelund 1983). Begge forfattere arbejder med historiske kilder, mentendensen har tilsyneladende holdt sig til det 19. århundrede, hvor de her behandledesagn
erfortaltogindsamlet (2).
Den
forheksede
Førmankunneudpegeen person somheks,vardetafstorvigtighed,atder
i lokalsamfundet havde fundet begivenheder sted, som kunne forklares
med forheksning.
Denhyppigste årsag til anklageromforheksningvar syge dyr på gården,
oftest vardet kreaturerne, dervar syge, men det kunne også værefår eller
heste.Mistankenomatdyrenevarforheksede, kunneopstå,hvisenkonei byengik ind i staldenuden etacceptabeltærinde. Herkunne hun såfinde påatgåogstrygealle kreatureneover ryggen,ellermanfandt, efter hunvar
gået, småpakker med hårognegle i dyrenes krybber:
»Per Andersens kone var også slem til at forgjøre kreaturer, så en
gårdmand, der boede ved siden af hende, havde uheldmed demtil en¬
hver tid. Enten døde de, eller de vilde ikke trives, forhun gik altid og strøgpådem,ogdetvarbåde når de stod i stalden,ognårdevarpåmar¬
ken. Det kunde deikke fåhendetilatladevære,indtilendag, da manden
stodigårdenogspændtesine heste for. Så kom hun igjenogbegyndte at strygedensortehestfraendetilanden. Men dagavmanden hendeetdyg¬
tigt rap af pisken. Så blev hun vredog kom ikke dermere. Fra den dag
kunde manden kjende, at han fikmere held med sine kreaturer« (Kri¬
stensen 1900, VI, 1,nr. 1405).
Iendelsagn vardet mænd, der blevforheksede.Nårdetvartilfældet havde
mandengerneliggetsygi flere år, udenatmankunnefindenogenårsag,og det var først når man rådførte sig med en klog mand eller kone, at man fandt fremtilat hanvarforhekset.
Iet sagn fortælles det, atenkone havde detstørstebesvær medatholde
den formodede heks udenfor huset. Hun luskede hele tiden rundt for at trængeindenforogderved ødelæggeeffekten af den kloge kones råd. Påan¬
dendagen så heksen sit snit tilatkomme ind til manden:
»Lismette kom ind oggik straks hen til sengen,hvor densyge lå. Derpå
udstødte hun en skoggerlatter, da hun gik forbi den fortvivlede kone.
Manden låsygi længere tidogdødeendelig understorelidelser. Havde
konenenddataget entingogslået heksentil blods med, da havde hekse¬
riet straks tabt sinvirkning« (Kristensen 1900, VI, 1, nr. 901).
Sådanfortalte Lovise Hansen fraHurup. Menogsåkvinder kunne forhek¬
ses. Her udøvedes trolddommen på en anden måde, idet heksen opsøgte kvindenog gavhendeenforhekset ting, for eksempeletæble,hvorefter hun
blev syg.
I mange tilfælde var mani lokalsamfundet megetbevidstomhvem, der
var en heks ogkendtetil trolddom, ogfolk nærede derfor ikke nogen som helst tvivl om, hvem skylden for ulykkerne skulle tillægges. Kendte man heksenvardetsomregelengammel fattig kone, der tiggede mælkogmad.
Detkunne også være ennabokone ellerenhel familie:
»Hosvornabo i kroenvaralting forgjort. Når Maren Håning så kom der
ogskulde tilatkurerepå dekreaturer, skulde hun altid havenogetfraet fremmed sted, enten salt eller enuldnål, eller brød, og detskulde enten stjæles eller tigges,menikke kjøbes. Så kom de altid ned til mine forældre
ogvilde have det, for i nabogården forøstenvarde hekse, der kunde det
ikkegåan atfånoget.Iden gård havde deentumling,ogda de mændnu havdeager om ager,listede kromanden sigendagtil nede i lavningen, de
kaldtedalen,atrende på den hertumlingoggive ham én inæse ogmund,
såblodet sprøjter udaf ham. Detarmesølle spøgelse blev så forskrækket
ogturdeikketageigjen, menkom rendendeind til mine forældreoggræd.
Detvarellersetsølleskikkeligt skind,ogmin moder vaskede hamren, og min fader trøstede hamog fulgte ham hjem. Forældrenevarbedrøvede
overdenbehandling,mender komikkemereudaf den ting« (Kristensen 1900, VI, 1, nr. 1371).
Beretningeneretgodteksempel på, hvorledesenhel familie blev betragtet
somhekseafenovertroiskkromand,pågrundafet sygtbarn. På trodsafat hanbetragtede helefamiliensomhekse,erdetværdatbemærke,atdetvar
tumlingen, somhan tilsyneladende tillagde hekseevnerogslogtil blods.
I detilfælde,hvorman varuvidendeomhvem skadevolderenvar,kunne denkloge mand eller kones råd afsløre heksen.Nårman kom hjem, skulle
manslå denførstepersontil blods,derkomogville besøge gården, eller ka¬
stegloendeild på hende. Detvaraldrig den kloge mand eller kone selv, der
udøvedevolden,menpårørende eller på anden mådeimplicerede, der fulg¬
tederes råd.
Deterogså værdatlægge mærke til, at detaltidvar en kvinde, der kom tilstedeog blev skadet, selvom den kloge mand eller koneikke udtalte sig
omheksens køn. Enforklaringpå dette kanvære,atdetoftestvarkvinder¬
ne, der havde kontakt med naboerneiløbetafenarbejdsdag, da mandens arbejde hovedsageligt foregik udenfor gårdens område, for eksempel på markerne.
Den ukendte heks befandt sig tættere på de implicerede personer, end den kendte heks, der ofte bevægede sig i periferien af landsbysamfundet.
Varheksen ikkekendt, vistedetsig ofteat være ennabokone, en ungenke
eller bareenkone. Ihvertfaldenperson,derikkehavdegivetnogen anled¬
ning til mistankeomhekseri før.
Volden
I sagnene erderenklarovervægtaf mænd,somoverfaldtogslog heksenetil blods,menskvindernevar meretilbageholdende.Dettemønsterpasserind
i desamfundsnormer, dervargældende i forrigeårhundrede: mandenvar den aktive og udfarende, der forventedes at give udtryk for aggressioner
gennemhandlinger,somfor eksempelatslåenheks;kvindenvarden passi¬
ve ogstille,der nok i højere grad kunne forventesatbenytte sig af verbale aggressioner.Det måderforansesfor sandsynligt,atder bådefra heksensog deskadelidtes side har væretverbaleaggressioner imellem dem længe, før
deskadelidte tolkedeenaktuelulykkesomnogetikke-naturligtogsøgteråd
ommodtrolddommen.
Devoldeligesagnblevisær fortalt af mænd. Også herpasserfortællernes
køn fint med mandens mereudfarende rolle i samfundet.
Detvaroftest denmand, dervarramtaf forheksningen,somselv udøve¬
de volden. Hvadentendetvarhanskreaturer,får, smørlykke eller kone der
varmåletforenforheksning,vardet ham, dertogaffære.Vardetenkvinde,
der overfaldt en heks, vardet ofte fordi, det var hende selv eller hendes mand, dervarofferet.Varmanden forhekset, kunne hanogså påregneatfå hjælp afnaboer eller karlen på gården, som det vartilfældet i dette sagn, hvor karlenopdagede,atnabokonengemteen voksdukke, derforestillede
hanshusbond,påkirkegården. Karlen blev til sidst så trætaf nabokonens falskebeklagelserovermandens sygdom, athantogaffære:
»Karlen kommer så indoghører, hvordan hun stårogbeklager ham. Så siger han:»MenvédI ingen råd?«-»Å«, siger hun »nej, dersomavidste noget råd, så véd Vorherre, a vilde gjøre, hvad a kunde.« -»Jo«; siger han, »I véd nok råd, I skal kurere manden«. Men hun gjorde mange bønnerogforsikrede,athunikke kunde. »HvisIikke kurerer ham,sålev¬
ner aikke liv i Jer!« råber han. Huntroede, hanvargal,menhan slog ned
forgevalt på hende,tebåde blodogskidt fløj af hende,ogsåsiger han til
konen igården, at hun skal sætte et ordentligt bål ild på, og det skulle
værestraks. Detgjorde hunogså,også måttedenfremmede kone dandse
forved ham forkjæppenoppåkirkegårdenogtage dukkenoggåforved
hamhjem ogputtedeni ildenogbrænde den. Fra den dag afkomman¬
den sig daglig, og om foråret kunde han følge hans plov og var en frisk
mandsiden.«(Kristensen 1900,VI, 1, nr. 908).
Blodets
betydning
Indgroedeforestillingerogordsprogprægerførsom nu voresholdninger til
blod. En vred mands blod »koger«, en familie kan trænge tilat få tilført
»nyt«blodog man kanforetageenhandling med »koldt« blod. Unge men¬
nesker kanvære»varmblodede«,din familieerdit»kødogblod«,mankan
være »blodbrødre« og heksene underskrev deres pagt med djævlen med
blod.
Fælles for disseforestillingerertankenomatblodeternogetsærligt kraft- fyldt. Allerede antikkens filosoffer betragtede blodet sombæreren af livs¬
kraften ogsjælen. Man kunne iagttage hvordan livskraften ebbede ud, når
et dyr eller menneske forblødte. Derfor har man mange steder i verden brugt at drikke et nedlagt eller slagtet dyrs blod, for at erhverve dyrets kræfterogegenskaber.
Iantikkenmenteman,atdervarfire elementer, nemlig vand, luft, ildog
jord, somalle er evigeog konstante. Ligesom de 4 elementer mente man
også, at der var4 kardinalvæsker i legemet: blod, slim, gul og sortgalde.
Sygdomme opstod hvis balancen mellem væskerne blev forskubbet.
Deteraltså bådeenrepræsentantfra grundvæskerneogfra grundelemen¬
terne, deroptræder itroen omheksens blod. Det kunne derfor tænkes, at
troenpåblodetskraft byggede påenældre lære,hvoraf der endnuvarrester tilbage.
Blodet besad ikke baregode egenskaber, men kunne også betragtes som ondt ellerdårligt blod. Inyeretid harmanforsøgtatuskadeliggøre det ved
atåreladepatientenogdervedfjerne det dårlige blod. I denforbindelse blev
næseblod betragtet som en naturlig og nyttig blødning. Det var kroppens
egen mådeat skille sig af med det skadelige blod -naturens egenårelad¬
ning.
Detvarikke bare iDanmark,atforestillingerneomblodetskraftvarud¬
bredt. I.Reichborn-Kjennerud skriver, atblodet i nyerenorskfolketro har
væretbetragtetsom enmagtfuld væske. Han fortæller, atmenneskeblodeti gammeltid havdeenantidæmoniskmagt,somkunne bryde trolddom. For eksempel kunne maren ogvarulven blive til mennesker igen, hvis de blev
slåettil blods. Troldkvinderne mistede deresmagt,hvis de blev slået i ansig¬
tetså blodetflød, mendeklaredesig, hvis de kunne forhindreatblodet nå¬
edejorden(Reichborn-Kjennerud 1944). Norge adskiller sig fra andre lande
vedat manskal slå heksen med entræsko, oghelst denvenstre,dererden kolde,forkerte side afmennesket(jævnfør kinesernes yin):
»FindermanTuss-Lort,somikkeersåsjældenatse,skalmantage9 slags
Risogpidske den med, og saavilman dervedmaneTroldkjærringentil sig. Hun kommer da ofte så »skummen«staari Skoene hendes.-Træffer
manhendesaaledes, skalmantrækkeaf sig (den venstre?) Skoenogslaa
hendeiMunden, saa Blodet kommer ud. Hun mister dervedsin Magt«
(Alver 1971, 166).
»Deslog hende med knyttede hænderiansigtet, hvorpå denenestrøghendes tørklæde bortogbeggegavsigpåden voldsomste måde tilatslidestorehånd¬
fulde hår af hendes hoved.« Tegning:KatrineChang.
Sagntypenerogså kendti Sverige, hvor Carl-Herman Tillhagen her sidestil¬
ler denklogemand/kvindeogden trolddomskyndige, da han omtaler begge
grupperindenforenopremsning af dennesagntype:»Hurfarlig den kloke
änkundevara,visstemanmedelattberövahonom förmåganattutövasin
makt ellerattgöradenomintet.
Över
hela vårt land gälder regeln, attslogmantill denkloke,såattblodenrann,såvarhans makt bruten«(Tillhagen 1962).
Sammesagntypeharværetkendti Tyskland, hvor Wilhelm Mannhardt i
sinbog »Die praktischen Folgen des Aberglaubens« fra 1878 skriver,atpå baggrund afenstærkmistanke omhekseri blev den mistænkteperson gre¬
betogslået så længe,athendesblod begyndteatflyde, dette blev derpå givet
til den syge eller han blev vasket med det; eller hun blev slået indtil hun
lovedeat ophæve trolddommen(Strack 1900).
IGustav Henningsens omtaleaf heksesager efter år 1700 fremgår det,at
mantitopsøgteden mistænkteogslogogmishandlede hende,oftest ved at slå hendesansigt til blods. Detteblevgjort forat straffe hende:
»1855, den 28. juni, blev en fattig enke i Vendsyssel overfaldet afto mænd, da hunvarpåvej hjem fraen mose,hvor hun havde skårettørv heledagen. De sloghende:»medknyttede hænderi ansigtet, hvorpå den
enestrøghendes tørklæde bortogbeggegavsig på den voldsomste måde
til at slide store håndfulde hår af hendes hoved. Omsider da de havde endt deres mishandlingogden gamle kone vedblevjamrendeatudråbe:
»Hvorfor behandler Imig således? Hvad har jeg gjortjer?«, svarede den
ene:»Dethar dufåetfor,hvad du hargjort ved min koneogminpige««
(Henningsen 1975).
Atslåtil blodseraltsåikke bareetoverleveretsagnmotiv.Detharsin oprin¬
delse i virkeligebegivenheder. Deterderfor nærliggendeat antage, atderi
deleaf det her omtaltesagnmateriale skjulersig begivenheder,somvirkelig
har fundetsted,ogat troenpåeneffektiv modtrolddom bestod iatslåhek¬
sen til blods, der stadig var udbredt i 1800-tallet, har lange historiske
rødder.
Fandens
pølse
Derskal her omtalesyderligeretosagn,deradskiller signogetfra det øvrige materiale. I detførste fortælles derom hvorledes en»slem«kælling ibyen havdehaftenblodstyrtning kort inden hun skulle dø, hvortil smeden kom¬
menterede: »Detvarendda slemt blodetgikaf hende, fornufår Fanden in¬
genpølse« (Kristensen 1900, VI,1,nr. 1437). Sagnetermegetindforstået, da
meddelerenikke fandt detnødvendigtatoplyseomden udbredtetropå,at
enheks ikke kunnedø,før der blevsatild ind under hendesseng.Oplysnin¬
gen om »Fandens pølse« eri forbindelse med dette materiale bemærkel¬
sesværdig, men måske hentyder den til den samme tro som gjorde sig gældende, nårman slog enhekstil blods: Blodet spillede en rollefor hek¬
sensforbindelse med Fanden. Detvarsåkraftfuldt, atheksen kunne uska¬
deliggøres ved atmiste lidt af det blod, der tilsyneladende varbestemt for
Fandenefter hendes død.
I det andet eksempel havde den kloge mand givet det råd til en trold-
domsramtfamilie, hvor moderenvar syg,atdeikkemåttegive»nogethen«
itredage. Dettegjorde de alligevel, idet naboen blev budt påkaffe, da den
syge moder ikke mente, at det kunne skade noget. Derefter forværredes
hendestilstandogden kloge mand blevatter opsøgt. Han kunneoplyse,at det varkl. 2 om eftermiddagen, dehavde brudthans råd, for davar hans
næsebegyndtatbløde.Hanvarderfornuudeaf stand tilatgørenogetved
det (Kristensen1936, VI, nr. 646).
Hervardet ikke heksenmen denkloge mand, der begyndte atblødefra
næsen. En forklaring på sagnet kan være, at den kloge mand havde tabt kampenmod heksen,ogselvramtesaf denstraf, han havde tiltænkt hende.
Detfremgår ikke afsagnetomdetvarnaboen, dervar enheks,mendet må antagesudfra de øvrige optegnelserom,hvorledes heksenforsøgteatkom¬
me til densyge ogderved bryde den kloge mands modtrolddom.
Blodet rammer
jorden
Detspillerenafgørende rolle,atblodet kom tilatdryppepåjorden efterat heksen var slået. Dette forklares i sagnene med, at ellersvarhendes magt ikke brudt:
»Da hunnukom, sadæLille-Mand oghansKoneogfik deres Davre,og
saaspringer han hen, lige idet hun triner ind adDøren,oggiver hendeen ind i NæseogMund,oghunjager Forklædetopfor Ansigtet forat tørre Blodetaf,menhangriber idetogsiger: »Nej, hold, ladosfaa detpaaJor¬
den.« Hun rendtejosaahjem adogblev gali Hovedet« (Kristensen 1936, VI, nr. 730).
Det harværetmegetvanskeligtatopspore enforklaring på,hvorfordetvar
såvigtigt,atblodetramtejorden. Tilsyneladende har forskerne stilletsig til¬
fredse med forklaringenomden brudtemagt, ogikkegået nærmereind på
hvorfor.
Detenesteforsøg påenforklaring på jordens betydningi forbindelse med blod,ergivet af Maria Leach i »Dictionary of Folklore, Mythology and Le¬
gend«fra 1949. Her skriver Leach,atondskabsfulde ånder, hekse,djævleog varulve kunneuskadeliggøres hvismansikrede sigendråbeellertoaf deres
blod.Blodet fra menneskerog mangedyr måtteikkefalde på jorden, for så
ville detgennemvædejorden med ejerens sjæl eller ånd, såledesatdetgjor¬
dejorden hvorpå det faldet til farlig jord. Man troede nemligatejerens sjæl
derefter forevigt villeværedér, parat til atskadeindtrængendepersoner.
Ud fradennebeskrivelsekan manaltså vælge atopfatte blodets forbin¬
delse medjordensom om man gernesåjorden befængt med hekseblod, hvis
manslapaf med heksen,og så barovermedjordens farlighedbagefter.
Detvil imidlertid væremuligtat tolkebetydningen af blodet på jorden
som udtrykfor flere forskellige lag af folketro.
Jorden kan også opfattes som en neutralisatorafblodet, som på denne
mådebliver detnaturlige, der opløser det overnaturlige. Itrylleformler fra gammel tiderdetpåfaldende, hvilken forskel dererpå godtogondtblod.
Yarlegemet udsatfor ondsindede angreb måttemangribe til skrappemid¬
ler. Itrylleformlerne synesder atvære en forestillingom, at det ondeskal
manes ned ijordfaste sten, bjerge eller jorden. Ligesom genfærd uskade¬
liggøres vedatblivemanetnedi jorden, således uskadeliggøres også hekse.
Blodet»manes«ned ijorden.F.Ohrtskriver i »Da signed Krist«,atjorden
fraældgammeltid har hafttobetydninger: denopsugerondet (som rådneri jorden)ogdenstyrker, ved sin evigekraft, den svageorganisme (Ohrt 1927,
362-67).
Indenforsagntraditionen kanmangetroselementerføres tilbage til antik¬
ken. I stil medbyggeklodser har mankunnet bruge dem næsten efter for¬
godtbefindende, udenatbrugerenaltid harværetklaroverdenoprindelige betydning af sine handlinger. Gustav Henningsen har udtrykt det på følgen¬
de måde: »Folketroens elementerudgørikke etsamlet system,tværtimod
består den afforestillinger hidrørende fra vidt forskelligeogofte hinanden modsigende tankebygninger. (...) Disse modsigelser opleves dog ikke aftra¬
ditionsbærerne, eftersomdeenkelte forestillingerogritererknyttettil for¬
skellige hverdagssituationer, som sjældent aktualiseres samtidig« (Hen¬
ningsen 1991b, 21).
Henningsen fortæller ogsåom,hvorledesmani konkrete danske heksesa¬
ger efter år 1700 har brugt vold mod heksen helt i stil med sagngruppen
»heksensblod«, dog uden atnævne hvorvidt mantvangheksentil atlade
blodet faldepåjorden (Henningsen 1975). Dette »jordelement« harallige¬
vel optrådt i flere afde konkrete sager, hvor troen omblodet, der bryder
heksensmagt,tydeligt kommer til udtryk. Detatlade blodetfalde på jorden
erblotetelement, derien senereretssageller omtaleaf begivenheden ingen vægttillægges af myndighederne, men somfor udøveren hængtenøjesam¬
men med hans handlinger. I sagnmaterialet kommenterede fortælleren jo
oftesagnetmedbemærkningersom»for blodet skullerammejorden, ellers
varhendes magtikke brudt«og»havde han bare ladet blodetrammejor¬
den...«
En
slagsmålskultur
Kan manpågrundlagaf de omtalte tilfælde af vold mod hekse i Danmark
tale om en slagsmålskultur?
Denmestudbredteforklaring på volden mod hekseneer,atbefolkningen
var vant til at afgøre stridigheder ved hjælp af -Slagsmål. Axel Steensberg påpeger,atdervarforskel på den sjællandskeogjyske landbefolkning, med hensyn til slagsmål og brug af vold. Den sjællandske befolkning, hævder han,var merevanttil landsbyfællesskabetogbedretilatklare destridighe¬
der, der opstod iet tætbefolketområde udenatgribe tilvold.Derimodvar
denjyske befolkningvanttilatboimindre landsbyer elleriødeegne,hvor
man varmindreøvetiatomgåsfolk,ogtilatklare problemernei gemytlig¬
hed(Steensberg 1969, 24-32).
Merete Birkelunder indepå det sammei »Troldkvindenoghendesan¬
klagere«. Hun opremser følgende årsager til trolddomsbeskyldninger i
1600-tallets Danmark: nabostridigheder, tiggeriafslag, vold mod »heksen«
ogophævelsen afensegetansvarien sag, somde grunde der blevmestbe¬
nyttet, nårenheks stod anklaget (Birkelund1983, 137).
En andenforklaring på volden mod heksene, skalmåskesøgesderi,atbe¬
folkningen i 1800-tallet ikke længere kunneregne med retsvæsnets opbak¬
ning i anklagernemod heksene. Da deteralmindeligt anerkendt,athekse¬
troen holdt sig helt ind i 1900-tallet, er det nærliggende at formode, at befolkningen kan have følt sig svigtet afretsvæsnetisager omhekse-i 1693
blev den sidste officielleheksebrænding foretaget på Falster. Befolkningen
kan derfor haveoplevetenpludselig afmagtsfølelse,når denuikke længere
kunnesættedereslid tilretsvæsnet,men vartvungettilatøveselvtægt, hvis
de ville befri sig fraheksen. Denne forklaringermeget sandsynlig, da det gårsom enrød trådigennem sagnene omheksens blod,atmanmåtte klare problemerne pålokaltplan, udenmyndighedernes indblanden.
Befolkningens afmagtsfølelse kansåledesses soménforklaring på brugen
af vold mod de formodede hekse.
Blodet og
volden
somstraf
I bogen »Naturlige symboler« beskriver den engelske socialantropolog Mary Douglasenandenforklaring,somfungerer påetmereubevidst plan.
Douglas betragteretlegemesometsymbol på samfundet,og meneratman må betragte legemets udsondringer som et samfunds svage punkter. Det
som trængerudfraetlegeme betragtessomnogetmarginalt,der harover¬
skredetlegemetsgrænser. Således kan manogså betragteetmenneske, der
sættesellersættersig uden for samfundetsom enmarginalperson,der både
hørertilogikke hører til.Nåretsamfund angribes udefra skaber det solida¬
ritet indenfor. Når samfundet til gengæld angribes indefra af individer,
straffes disseog strukturen bekræftes offentligt, menerDouglas.
Vælgerman atstraffeenheksvedat slåhendetilblods må det altså be¬
tragtessometforsøg påatstraffe den marginaleperson,derindefra haran¬
grebet samfundet ogderved genopretteorden. Straffen måifølge Douglas
teori blive dobbelt, da detertomarginaler der skades: heksenogblodet.
Antropologen Kirsten Hastruperindepå detsamme,idethunopsumme¬
rerfølgende: »SidenFoucault udgav sin »Histoire de laFolie« (1961), har
spørgsmåletomgalskabensnaturogdensposition i den vestligecivilisation
væretrejst i mangeforskellige sammenhænge. Hansgrundlæggendepointe
erimidlertid ikke blevetanfægtet: ethvertsamfund definerer til enhvertid
sine»gale«,ogudgrænser demfrasamfundet, hvis »normalitet« derved be¬
kræftes.De»gale«erdenærmeste»andre«i forhold til hvemvi kanse »os selv« i al vores socialitet. Foucaults kortlægning af de forskellige måder, hvorpåsamfundethar behandletsine »afvigere«, bærer ogsåenandenpoin¬
te: de menneskersom i én tid betragtessom »normale« bliveri enanden
tidsforståelsesramme tilafvigereogmå indespærres,straffes, institutiona¬
liseres, eller hvad man nukan tænkesig« (Hastrup 1986, 16).
DenfranskeantropologJeanneFavret-Saada,opstiller i sin bog »Deadly
words-witchcraft in theBocage«enteoriomhvorledes hekse,afheksereog forheksninger opfattes. Favret-Saada's arbejder koncentrerer sig om et franskområde,menhendesiagttagelserpasserfint på det danskeheksestof.
Favret-Saadabemærkede, atder blandt bøndernei hendes arbejdsområde
klart blev skelnet mellem almindelige uheldogen ualmindeliggentagelse.
Med andre ord: detvarførstnår uheldenebegyndteatrammeienserie,at
manfik mistankeomhekseri.Idet danskematerialefindes kun fåoplysnin¬
ger om,atder harværetfleretilfælde af uheld, indenmanafslørede heksen,
men det kan være udeladtfordi man i sagnenekoncentrerer sigom mod¬
trolddommen.Favret-Saadaskriver, atdenforheksede aldrig selv kommer
i tankeom,athanerudsatforenforheksning. Først nårennær venharsagt deforløsendeord»trordu,atderer nogen,dervil dig ondt?« kan dertages affære. I de danske sagn, hvorman ikke havde mistanke omhekseri, blev
detteførst opdagetved besøget hos den kloge mand eller kone. IFrankrig
opsøgerdenforheksedeenafhekser, dertagerkampenopmod heksen. Det
ervilje mod vilje,afhekserener somregel denstærkeste, derfårheksentilat vige, men erdet modsatte tilfældetgiver afhekseren op ogmeddelerat en endnu stærkereafhekser må hentes. Favret-Saadasporeri disse handlinger
enforestillingom,atheksen harsugetnogetaf ofrets »kraft« tilsig,ogatdet
er denne »kraft«, som afhekseren forsøger at tiltrække sig, for derved at
»befri« den forheksedeoggive ham»kraften« tilbage. Såledesfindes deri
Favret-Saada's teori en sandsynlig forklaring på, hvorforman slogheksen
til blods. Ifølge hendes teori har heksen»suget«ofrets kraft til sig.Detkan
derforværedennekraftmanforsøgteat»slå ud« vedatslå heksentil blods.
Derved kom udøveren afvoldentilat virkesomFavret-Saada's afhekser.
Brugenaf vold mod heksene hænger udfra denne tolkningnøjesammen med forestillingen omatheksen havdesuget livskraften til sig. Kun vedat straffe hendeogdervedtvinge hendetilatslippemagtenoverofret,kunne
manbryde hendesmagt. Samtidigt virkede volden ogsåsom straf mod de marginalepersoner, dervarsatellerselv harsatsig uden forsamfundet,og
som enafreaktion for denmagtesløshedfolkmåhavefølt,vedat retsvæsnet ikkelængere straffede heksene, dernufik frit spil til deresondegerninger.
Noter:
1 Materialetbegrænser sig til E. T. Kristensens værker »Danske Sagn« bind VI, 1 fra 1900og
»DanskeSagn. Ny række« bind 6 fra 1936.Derudoverfindeskunetsagnhosenandenfolke¬
mindesamler, nemlig Anders Uhrskov i »SagnogTro«fra 1923,s.145-147. 2 Det har ikke
væretartiklens målatopsporede heksesager der kan dokumenteres,mentoautentiske hekse- forfølgelsessager haroptrådti materialet: IetafsagnenehosTangKristensensfortællesom heksenei Tise(Kristensen 1936,nr.746). Dennesagkan der læsesmere omi Gustav Henning¬
sensbog »Heksejægeren på Rugård«, her skal det blotnævnesatheksebrændingernefandt sted isommeren1686(Henningsen 1991a). En andensagfindes også omtalt hos Tang Kristensen i
sagnene nr.1415,1416og1417 i Danske Sagn bind VI,2.HerkanmanlæseomDanmarks sidste heksemord, nemlig lynchningen af den 82-årige tigger Anne Klemens i Brigsted Østjylland,
somblevpryglet ihjel 18.marts1800af seks mænd, efter bud fraensmuk 22-årig kvaksalver (Henningsen 1975).
Litteratur:
Alver,BenteGullveig: Heksetroogtrolddom. Oslo-Bergen-Tromsø 1971.
Birkelund, Merete: Troldkvinden oghendes anklagere. Danske hekseprocesseri det 16. og 17.århundrede. Arusia- historiske skrifterIII,Århus1983.
Douglas, Mary: Naturlige symboler. København 1975. (Fra 2. udg.1973).
Enzyklopädie des Märchens. Berlin-New York 1979ff.
Favret-Saada, Jeanne:Deadly words-witchcraft in the Bocage. Paris 1977.
Godtfredsen,Edvard:Medicinens historie.3udgave. København 1973.
Grambo, Ronald: Norske trollformlerogmagiske ritualer. Oslo 1984.
Handwörterbuch des DeutschenAberglaubens. Berlin-Leipzig 1927-42.
Hastrup,Kirsten: Hekseriogpsykiatri. I: Peter ElsassogKirsten Hastrup (red):Sygdomsbille¬
der. København 1986.
Henningsen, Gustav: Hekseforfølgelse efter »Hekseprocessernes tid«. I: Folkogkultur 1975, 98-151.
Henningsen, Gustav: Fra heksejagt til heksekult 1484-1984. København 1984.
Henningsen, Gustav (1991a): Heksejægeren på Rugård. De sidste trolddomsprocesser i Jylland 1685-87. København 1991.
Henningsen, Gustav (1991b): Folketro. I: Dansk kulturhistorisk opslagsværk. Bind I, 21-23.
København 1991.
Kristensen, Evald Tang: DanskesagnVI,1.Århus1900.
Kristensen, Evald Tang: Danskesagn, nyrækkebind 6. København 1936.
Kulturhistorisk leksikon for nordisk middelalder. København 1957.
Kvideland, ReimundogSehmsdorff, Henning K.: Scandinavian Folk Belief and Legend. Min¬
neapolis 1988.
Leach, Maria: Dictionary of folklore mythology and legend. New York 1949.
Man, Myth andMagic. London 1970.
Reichborn-Kjennerud, I.: Vår gamle troldomsmedisin. I-V. Oslo 1928-47.
Rørbye, Birgitte: En jurist blandt almuesfolk omkring 1875.1: Folkogkultur 1977, 62-77.
Ohrt, F.: Dasigned Krist. København 1927.
Steensberg, Axel: Omgangsskikke. I: Dagligliv i Danmark 1620-1720. København1969,24-32.
Strack, Hermann L.: Das Blut im Glauben und Aberglauben derMenschheit. Miinchen 1900.
Tillhagen, Carl-Herman: Folklig läkekonst. Stockholm 1962.
Tillhagen, Carl-Herman: Vår krop i folktron. Stockholm 1989.
Tørnsø,Kim: Djævletroogfolkemagi. Trolddomsforfølgelse i 1500-og1600-talletsVestjyl¬
land.Århus1986.
Uhrskov, Anders:SagnogTro.København 1923.
Summary
The witch's blood
The artide discussesasmall number oflegendsonthetheme of »the witch's blood« thatcon- stitute partofEvaldTangKristensen's collection of Danish legends from the 19thcentury.The legendsin question reläte how people when thoughttobe underawitch's spell,following the adviceof wisemenandwomen(quacks), would assasult and batter thewomanbelievedtobe thecauseof their afflictions.
The articleexamines whether these assaultswereinfaet expressions ofaconfrontational culture whereaggressionswerechannelled throughphysical assault. Applying the Mary Doug¬
lastheory of the bodyas asymbol of society and the body fluidsassymbolsof the superfluous,
anyone who voluntarily or forciblywas isolated from society became a marginal, an ex-
pendable person. When society is attacked from outside the reaction isoneof solidarity.
When, however, society is attacked from within, the individual attackersarepunished.
Thepunishment for marginalpersonsin the 19thcenturywasbeatingtothe point of profuse bleeding. Wemustassumethat the legendsaremirroring historicaleventsand that thebelief inbeating the witchtobleedingas aneffective counterspell is rooted in historyasitwasstill commonlyapplied throughout thecentury.
Thelegends emphasize the importance of spilling the bloodonthe ground. Hence it be-
comescrucialtopreventthe witchfrom collecting the blood in herapron.Theexplanation of¬
feredby the legendsis that it is the onlywayof breaking herpower.The earthis perceivedas a neutralizingagentthat absorbs and dissolves the supernatural.
Throughout theagesbloodwasconsideredtopossessspecialpowers.Thephilosophers of antiquity thought bloodtobe the bearerof the spirit and the life force. In her studies of French witch trials Jeanne Favret-Saada hasrepeatedlycomeacrossthenotion that the witch sucked the victim's»power«.It wouldseemtobethispowerthey soughtto »recapture«bybeating the
woman.Sincetheyconsidered the bloodtobe the bearerof the life force, it is likely that itwas
precisely the spilled blood which they believedtohave been »drained« by the witch.
Legends aboutthe witch's blood maybe interpreted from the basic assumption that the witch had sucked the victim'sstrengthfrom its blood. Thus, in orderto recapturethe strength it becameimperativetobeat thewitchand makeherbloodflow.The bloodmustthenbespil¬
leduponthe groundwhich inturnwould absorb anddissolve the witch'spower overthevic- tim. Thistypeof violencewasapparentlya wayof coping with powerlessness when confronted with the illnesses andinexplicableeventsofasmall, closedcommunity.