• Ingen resultater fundet

Birgitte Rørbye (1945-1998)

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Birgitte Rørbye (1945-1998)"

Copied!
7
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Birgitte Rørbye (1945-1998)

Af Ann Helene Bolstad Skjelbred

UniversitetslektorBirgitte Rørbyevarved sin død både medlem af Foreningen Dan¬

marks Folkemindersstyrelseogaf redaktionen af FolkogKultur. Begge steder har

hunnedlagtmegetarbejde,ogredaktionenaf FolkogKultursavnerde sidsteårs hyg¬

geligeoglivlige møder i Birgittes kontor påIslands Brygge, med denstoreudsigt

mod denhøje himmeloversoyafabrikkens ruinlandskab. Og medgode kager på bor¬

det. SelvomBirgitte havde altformeget atsetilpå universitetet,varhunoptagetaf redaktionsarbejdet.

Redaktionen af Folk ogKultur vilgernegive læsernemulighed forat sættesigind

i Birgitte Rørbyes værk. Derfor har vi valgt at genoptrykke Ann Helene Bolstad Skjelbreds artikel omhende i det norske tidsskrift Norvegnr. 2, 1998. Oversat af Synnøve Stevns. Detsker efter venlig overenskomst med forfatterenogmed Norvegs

redaktørBjarne Hodne.I NorvegerSkjelbreds artikel ledsagetafenbibliografiover

Birgitte Rørbyes arbejder. Red.

Birgitte Rørbye arbejdedesomarkivar ved DanskFolkemindesamling,ind¬

til hun i 1976 blevansatsomuniversitetslektor ved Institut for Folkloristik ved Københavns Universitet. Hun sad som medlem afstyrelsen i Nordisk

Institut for Folkloristik(NIF)iperioden1984-1989og varmedlemaf fagrå¬

det for DanskGerontologisk Selskab fra 1989.

Dissepositioner er imidlertid kun rammen om det, som har betydning, nemlig hendes faglige forfatterskab. Birgitte Rørbye efterlod sig en faglig produktion afstortomfang.Hunbegyndte sinvidenskabelige løbebanemed magistergraden i 1970 med afhandlingen Medieforskning og Traditions- forskning, enanalyse af ugebladsnoveller med kærligheden somtema. Tit¬

len viser hentilnoget, somkomtil atbliveenaf demangerødetråde i Bir¬

gittes forskning, nemlig samspillet mellem det traditionelle ogdet moderne

i de kulturelle udtryk, som hun gjorde til genstand for analyse. Moderne

medier som et folkloristisk arbejdsfelt blev tema i flere artikler og fore¬

læsningerogdannede grundlagetfor, hvordan hungennemhele sinforsker¬

karriere analyserede samtidens kulturelleudtryk parallelt medog i samspil

med fortidens folklore.

Man kan se tre store temaer i Birgitte Rørbyes forskning, temaer som

knyttessammen ogstadig udvides: Helbred, kvinderogalderdom. Idissete¬

maerbenyttes folkloristisk tekstanalyse til såvel traditionelle folkloristiske

tekstersomandre former for tekster og vortidskulturelle udtryk.

(2)

Folkemedicin og

sundhedsvæsen

Nogle nøglearbejder må nævnes indenfor temaet folkemedicin og sund¬

hedsvæsen. I festskriftet til den svenske folklorist Carl-Herman Tillhagen {Nordiskfolktro, 1976) diskuterer hun denillegale sygdomsbehandlingsom

et folkloristiskproblem og slår til lyd for at gøre den til et folkemedicinsk analysefelt. Herslår huntonenantilatundersøgeforståelsen af sygdomog

helbredelse både iethistorisk ogietmoderne perspektiv. Engenerelover¬

sigt overetnomedicin i Botare. En bokom etnomedicin iNorden (1980) er

enopfølgningaf dette anslag.

Gennemportrættet af Peder Kragsig (i Botare)påviser hun den anseelse,

endygtig folkelig helbreder kunneoparbejde i vide kredse, blandt både læg

og lærd. Ikke bare som en flittigt besøgt helbreder, men som ethøjtanset

medlem af sit miljø, både ud fra sit daglige arbejde og som deltager i lo¬

kalsamfundetsanliggender. Det giver »den kloge«enganskeanden position

end densomhalvstuderet medicinskrøver, somligger implicit i almen for¬

ståelse afbegrebet »kvaksalver«. Birgitte Rørbye er i analysen af Peder Kragsig på linje med Olav Bø i dennes bog Folkemedisinoglærd medisin.

Norskmedisinsk kvardag på 1800-talet, når hunser på holdningen til den kloge i lyset afen fremvoksende moderne sundhedspleje. I festskriftet til

Lauri Honko (.Folklore Processed, 1992) trækker hun igen nogle fagligt-

folkloristiske linjer op, når det gælder studiet: Fra folkemedicin til medi¬

cinsk folkloristik.

Kvinder og

helse

Birgitte Rørbyes engagementindenfor kvindeforskning blev knyttettil fol¬

keligmedicinogdetmodernesundhedsvæsen. Med fremvæksten af detmo¬

derne sundhedsvæsen,styretaf mænd, blev kvinderstraditionelle rolle som formidlere ogudøvere af folkelige medicinske kundskaberogerfaringer til¬

intetgjort. Men kvinders rolle somplejere kunne opretholdes, både i etof¬

fentligt system som sygeplejersker og på hjemmebane. Det er altså om-

sorgsbegrebet som bibeholdes, når der er tale om kvinders rolle i det

modernesundhedsvæsen,ogdetermytenomkvindersomsærligt egnede til omsorgsarbejde,sombefæstes ogutnyttes, også ivortids »tjenesteydelser i hjemmet«.

Etandetperspektiv, når det drejer sigomkvinderoghelse, eranalysen af,

hvordan kvinder stadigsættes i bås som overforbrugere af sundhedsvæse¬

netstjenester.Hunviser dette perspektiv blandt andet iEtsygtkøn. Kvinde¬

fordomme isundhedssektoren (1990). Hermedervi kommet ind påen an¬

denafderødetråde iBirgitte Rørbyes faglige forfatterskab: Fra folketroog stereotypertil fordomme.

(3)

BirgitteRørbye fotograferetibegyndelsenaf90 'ernepåInstitutforFolklo¬

ristikaffolkloristikstuderende Helle Mathiasen.

Alderdom, kvinderog

helse

Stereotyperogfordommeeretperspektiv,somfolklorister føler sig hjemme

i. BirgitteRørbye fører det videreogind i analysen afetfelt,sombåde indi-

(4)

viduelt ogsamfundsmæssigteretstadig ligeaktuelttema,nemlig aldringog

alderdom.

Også indenfor dettetemablev folkloreogfolkloristisktekstanalysetaget ibrug forat afdække det komplekse betydningsindhold i kulturens mange

forskellige teksterogudtryksformer. Hunanalyserer tekster indenfor folk¬

lore, medier, reklame og lærebøger for læger og andet sundhedspersonale

foratvise, hvordan de erbærere afuproblematiserede fordomme oghold¬

ningerogdermed skaber samfundets billeder af ældre og alderdom, bille¬

der,sombådeersammenfaldende ogforskelligefra de ældresegnebilleder.

Centrale arbejder indenfor feltet kvinder, helse og alderdom erhendes bi¬

drag til Gammel Quinde-nyverden (1989)ogtilÆldrebilledet-holdnin¬

gertil alderdommen (1991).

Fra

optrukne stier til

nye

veje

Detville være alt for enkeltatvurdereBirgitte Rørbyes fagligetestamente blot efter nogle hovedtemaer. Hendes vej fra analyser afet historisk sam¬

fund tiletmoderne samfunderogsåenvej fra detenkle til detsammensatte.

Birgittesøgtebevidst efternyevejeatgå foratfaholdepunkterogindfalds¬

vinkler tilenanalyse af det komplekse. I Folkloristiske Horisonter. Påvejtil

enkritiskteoriomdefolkelige erfaringsverdener (1982) viser hun,hvor hun agtersig hen. Senerearbejder viser,athun fulgte den kurs,somblev afstuk¬

ket, mensamtidigserhun tilbage på sit udgangspunkt. Folkloristiske Hori¬

sonter eringen let tilgængelig afhandling, heller ikke enudprægetgod af¬

handling. Det var svært at forholde sig til den, da den kom,og den blev da

heller ikke mereend nødtørftigt anmeldt. Denvarsværblandtandet af føl¬

gende grunde:

1. Foratindstille sig mod denye horisonter måtte hun i unødig høj grad tage afstand fra folkemindernes tid. Hun blev da også kritiseret for at slå

døre ind,somalleredevaråbne.

2. Når detgjaldt de nye horisonter, pegede hun på formange. Hunhen¬

viste til blandt andet sociologi, filosofi og hermeneutik,psykologi, sprog, medier ogkommunikationsteori som nogle perspektiver, enmoderne folk¬

lorist kunneanlægge foratafdække folkelige erfaringsverdener.Afhandlin¬

gen er spækket med citater oghendes egne ræsonnementeromkring cita¬

terne. Mangfoldigheden gjorde afhandlingensværttilgængelig. Meget blev antydet udenathun gik i dybden,ogmegetvarutraditionelt i forhold til den

indtil da kendte og anerkendte folkloristik. Men ud fra det, hun senere ar¬

bejdede med, omhvordan folkelige erfaringsverdener dannesogformidles,

erdettydeligt,atdeteri FolkloristiskeHorisonter, hun lægger grundlaget. I

eftertiden erderogsåenvisgrund tilatspørge sig selv,omBirgitte Rørbye

(5)

ikke var fortidligt ude med sin komplekse indfaldsvinkel til at analysere kulturen,omdet folkloristiskemiljø i Norden simpelt hen ikkevarmodent?

Kompleksitet

og

billeddannelser

Kultur kan analyseresud fra forskellige modeller. På vejen fraat analysere

folkloresomkulturelleudtrykogerfaringsdannelser iethistoriskogførmo¬

derne samfund og til atgøre det samme i etmoderne samfund, serBirgitte Rørbye, hvordan de simple modeller kommer til kort. Denpåvirkning,som det moderne menneske udsættes for gennem individuelle erfaringer, skole¬

gang,medier, politiketc., visersætafmodsatte værdieroghyperkomplekse sammenhænge. Dette månødvendigvis få indvirkning på de individuelleer¬

faringsbillederogbilleddannelser, somkulturensomkollektivt fællesejevi¬

ser. Det også fa følger for, hvordan folkloristen skal gå til værks forat afdække de forskellige billeddannelser.

Dobbelte værdisæt påviser hun allerede i den metodiske analyse afuge¬

bladenes kærlighedsnoveller. Samme metodiske analyse benytter hun se¬

nere, når hun går folkemedicinen, sundhedsvæsenet, kvinder i sundheds¬

væsenetogalderdomefter isømmene.

Dobbelte værdisæterimidlertid kun étperspektiv, det drejersig ogsåom modstridendeargumentationogstiltiende forudsætninger isprog ogtekster,

somligger til grund for dannelsen af både folkeligeogvidenskabelige bille¬

der. Den kritiske kulturanalyse af betydningsindhold i det moderne sam¬

funds sprog ogtekstererbådeenværdigarvtagertil folkloristikkensanalyse

af dekollektive folkeligegenrer og ennyorientering foratpåvise betydnin¬

gen af samtidens kollektive tekstlige produkter. Birgitte Rørbye skabte en kulturanalyse med folkloristiske kendetegn.

Magt

og

afmagt

Forholdet mellem folkelig erfaring ogviden og den offentligt autoriserede

vidensdannelseernokenrød trådgennemBirgitte Rørbyesvidenskabelige

forfatterskab. Huntagerperspektivetoppåflerepunkteri FolkloristiskeHo¬

risonter og bruger det indenfor hovedtemaerne. Det gælder forholdet mel¬

lem detfolkelige ogdet videnskabelige på flere punkter, særlig i skærings¬

punktet mellem folkelig medicin ogvidenskabelig medicin,mellem mænd

ogkvinder somudøvere og brugere indenfor sundhedsvæsenet ogmellem

individet (særlig kvinder) ogkollektive institutioner. Det er, nårderopstår

konflikteroginteressemodsetninger mellem disse, atman far profileretog

tydeliggjort spændingerogdermed de forskellige værdisætogbaggrunden

for de modsatte billeddannelser.

(6)

Modernitet

Idet mesteaf sitforfatterskab gørBirgitte Rørbye sig ikke umiddelbartbe¬

mærket som »modernist«, fordi hun hele tidentagerhistorien, faghistorien

ogde traditionelle folkloristiske genrer med sig i kulturanalysen af samti¬

den. Deteriskæringspunktet forenmodernetid,hvor også historienogfor¬

tidenspiller med, athuntager sit udgangspunkt i analysenaf folkemedicin

ogsundhedsvæsen. Hun læggervægt netoppå det moderne samfund og

den til stadighed igangværende udvikling, når det drejer sigom sundheds¬

væsen,kvinderogalderdom.

I de seneste årarbejdede hun med fester indenfor ungdomskulturen, og herknytter hunmeredirekte forbindelsen til, hvordan individet indenfor det

moderne fritstiller traditioner. Dettraditionelle udnyttes til kreative foran¬

dringer.

Faglig bredde

og

åbenhed

Jeghar kun kunnet gå ind på nogle udvalgte dele af Birgitte Rørbyes viden¬

skabelige kompetancefelt. Menhun varogså hele tidenoptagetaf begrebs- indhold, hun skrevomdansk folkloristiskfaghistorie og omfesterogritua¬

ler, hunvaroptagetaf feltarbejdeogkildekritik. Hendes analyser af forhør i

forbindelse med anklageromtrolddom og kvaksalveri, for eksempel i den

fine artikel Enjuristblandt almuesfolk(1977)viser, hvordan modsætningen

mellem de folkelige og de videnskabelige forståelsesformer kommer til

syne også ienretslig sammenhæng.

Det, somfremfor alt prægerhende gennem hele hendes videnskabelige karriere, er åbenheden mod horisonter, som kunne tilføre folkloristikken nogetpositivtnyt.Hunhavdeetskarpt blikfor samtidensmangeforskellige udtrykog varhurtig til at sætte demindienfolkloristisksammenhæng. Et eksempel herpåerhendes bidrag til festskriftet til lørn Piø:Kan traditioner

køreihvid limousine?(1997),hvor hun skriveromnutidensungdoms ritua¬

ler og fester ved skoleafslutninger. Hendes åbenhed mod det nye udeluk¬

kede hendehellerikkefraatgå ind ietældre folkloristisk materiale ellerat genoptage ældre forskningsmetoder, som for eksempel spørgelister, for at tagedem i brug igen ud fra fornyede perspektiver.

Folkloristikkens

samfundsrelevans

Birgitte Rørbye handlede ud fra, at folkloristikken skulle være anvendelig

udenforfagmiljøerneogikke bare være en dialektisk øvelse trygt indenfor

dem. Hun bedrev derforenudstraktforedragsvirksomhedogskrev artikler i

(7)

tidsskrifter for andreprofessioner,særlig indenfor sundhedsvæsenet. Bogen

Alderdom-Fordom (1992),somhun skrev sammenmed Henning Kirk, er

enhåndbog for folk, somarbejder i ellererknyttet til ældreomsorgen. Men

den kan med udbytte læses også af fagfolkloristen som et eksempel på,

hvordanfagetgørestilgængeligt forethelt andet publikum.Herbrugerhun

sin folkloristiske viden ogmetodik foratbevidstgøre læserenom netopde underliggende fordomme, somligger itanker,tekster, holdningeroghand¬

linger overfor ældre.

Hunbåde talte og skrev let. Men hendes kulturkritiske analyser indebar ikke, athunvaroverfladisk i forhold til hverken sittema, sitmateriale eller

demennesker, hun skrevom. Hunhverken ironiserede ellergjorde sigmor¬

sompå bekostning af hverken fortidens folkloristiske forskning, samtidens

kulturelleytringer eller kulturens aktører, men skrevmed respekt, selvom hun kunneværeskarpt uenig.

Syntese

Detville haveværetgodt, hvis jeg havde kunnet skrive,atBirgitte Rørbyeer kommet frem tilenforeløbigsyntesemed doktorafhandlingenMellemSyg¬

dom ogSundhed. En narrativkulturanalyse. Omfortid, fremskridtogvirke¬

lige læger. Hersamler hunmangetrådesammen, man ser,hvordan allehen¬

des tidligere temaer og analyser kommer til anvendelse og kan forstås i

forhold tilhinanden. Denvidnerom en imponerendevidenskabelig stædig¬

hed og udholdenhed henimodet mål, somblev sat et partiår tilbage. Af¬

handlingen blev endelig godkendt til forsvar i 1997,menBirgitte fik af for¬

skellige grunde ikke mulighed for at forberede sig til at sætte kronen på

værket medendisputas.

Birgitte Rørbye harmegetpositivtogkonstruktivtatlære os, som er til¬

bage. Deterathåbeogønske, atafhandlingen bliver trykt posthumtsom en værdig afslutning på hendes livogarbejde!

Summary

Seniorlecturer,M.A.Birgitte Rørbye (1945-1998)wasather death employedattheDepartmentof

folkloreattheUniversity of Copenhagen. She had beenamember of the boardof the Nordic Institute for FolkPoetry 1984-1989 andfrom 1989 shewasamemberof the council for Danish Gerontological Society. Furthermore Birgitte Rørbyewas amember of the committeefor Forenin¬

genDanmarks Folkeminder and tookpartin the editing of the society's yearbook »FolkogKultur«.

Birgitte Rørbye's interestswere extensive from short storieson love novels in magazines,to studies in folk medicinand thesignificanceofnewtraditions of celebrationtostudies in aging. In

AnnHeleneSkjelbred's article, which is from Norwegno.2, 1998,Birgitte Rørbye'swide-ranging writingsareexamined.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Birgitte: Ja, men jeg tænker ikke så meget på dem, der er her, men de skal jo ud og arbejde som pædagoger og I ved jo, hvordan man er en god pædagog og I tænker jeg glæder mig til

Men dette forhold skaber to problemstillinger, som man som studerende i mere eller mindre grad bliver konfronteret med: Hvorfor skal folk bruge tid på at tale med

Ikke alene på- viser Rørbye, at universitetsuddannede lægers rolle ikke var så central, som de selv mener, men hun påviser også – og det er langt værre – at det

Hvor de palæstinensiske ledere efter krigen i 1967 havde opgivet at få hjælp fra de arabiske stater og derfor grundlagde Den Palæstinensiske Befrielsesorganisation, PLO,

november 1802 og begyndte dermed tillige sit forfatterskab.. H ern green under indtryk

Sagt på en anden måde, så bliver rammen med overgang fra et traditionelt til et moderne (og senmoderne, Birgitte Kragh bruger ikke ordet) samfund let en alt for generel forklaring,

blandt andet den begrænsede svenske og den noget mere omfattende internationale forskning i relationen mellem industri og politik, og når frem til at definere den indre kreds

Oplægsholdere: Birgitte Juhl, Hanstholm Havn Mogens Kettler, Hanstholm Havn Peter Olesen, Aalborg Universitet.. Oplæg ved Birgitte Juhl og Mogens Kettler,