• Ingen resultater fundet

Whole Body Treatment

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Whole Body Treatment"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Whole Body Treatment Introduktion

Af Laura Luise Schultz Manuskript

Af Sara Hamming

Performance lecture

Whole Body Treatment | Sara Hamming Foto: PR

Peripeti #25 | 2016 | www.peripeti.dk

(2)

Whole Body Treatment

Introduktion

Af Laura Luise Schultz

51

I dette nummer optrykker vi Sara Hammings performance essay om hendes arbejde med serien Whole Body Treatment 1-4. Hammings performance essay blev opført i forbindelse med Salon New Love på Warehouse 9 den 6. – 9. maj 2015, hvor temaet var reenactment. Hammings per- formance essay er i sig selv en slags reenactment, for så vidt hun i en scenisk form reflekterer over tidligere arbejder i serien. Performance essayet er en refleksion over arbejdet med Whole Body Treatment-serien, men det er samtidig en del af denne serie, både inden for og uden for værket på samme tid: både et scenisk værk og et litterært; både en forestilling og en tekst; en refleksion over en scenekunstnerisk praksis og et konkret scenekunstnerisk projekt. Hammings performance essay befinder sig dermed på kanten mellem forskellige former for tænkning: kunst, forskning, research, formidling.

Whole Body Treatment er et serielt værk, som Hamming har udviklet over en årrække siden 2009.

Den første version blev udviklet og vist på Københavns Universitet i 2010. Værket er endnu ikke afsluttet. Det er karakteristisk for Hamming, at hun arbejder i serier og uafsluttede eller snarere til- bagevendende forløb, der forskyder og videretænker de foregående manifestationers temaer, virke- midler og strukturer. En anden af Hammings fortløbende serier er Bloody Mary 1-4, som ligeledes har kørt siden 2009 med fokus på krop og historie: historie, der dannes og erfares ”i cirkler, i buer, i tilfældige klatter,” som det fremgår af hjemmesiden www.moribund.dk. De enkelte dele af en serie kan være ganske forskellige i deres udtryk, men bindes sammen som fortløbende udforskninger af en løst koblet klynge af indbyrdes forbundne temaer, formater og udtryksformer.

Hamming arbejder i et tværæstetisk felt med tekst, musik, objekter, koreografi og ikke mindst rum. Publikum og omgivelser spiller en central rolle som konkret materiale for hendes performan- ces, der i høj grad kan betegnes som sociale skulpturer, hvori vi hele tiden må mærke os selv i vores konkrete, kropslige tilstedeværelse her og nu i dette sociale rum. Effekten etableres ikke mindst gennem en afsøgning af mulighederne i de mest minimale virkemidler. Fx i Lænke fra 2010, der var inspireret af afsoningsformen, hvor man iført en fodlænke er fængslet i sin egen lejlighed. I en 2-værelses lejlighed i Københavns Nordvest-kvarter afsøgte publikum lejlighedens grænser: bevæ- gede sig langs lejlighedens ydervægge, studerede en plan over lejligheden, betragtede de få biler, lys og mennesker på den aftentomme gade, mærkede duften af mad og – et dramatisk højdepunkt – indespærring i et loftsrum med gittervægge.

I Whole Body Treatment er der tilsvarende fokus på de mest minimale virkemidler, hvormed sociale relationer former vores kropsoplevelse. Whole Body Treatment er teater på kroppen. Afsæt- tet er refleksioner over forholdet mellem patient og behandler i terapi-situationen, ikke mindst de teatrale og performative lag i denne situation: iscenesættelse af situationen og omgivelserne, rolle- og magtfordeling, tillid og grænser. Enkeltvis kommer publikum ind og indgår i denne behandlerrelation: lægger sig på briksen og bliver gennem berøringer og instruktioner, samtale, lyde, musik og oplevelsen af performerens kropslige nærvær eller afstand ført igennem et scenisk forløb, der berører temaer som ensomhed og samhørighed, angst og accept m.m. Ved at Hamming aktiverer disse følelser i publikum, mærker vi, hvordan de sidder i kroppen. Whole Body Treatement

Peripeti #25 | 2016 | www.peripeti.dk

(3)

[ Sara Hamming ]

52

har spillet i så forskellige sammenhænge som Københavns Universitet, Borgerservice Snekkersten, Dansehallerne og diverse teatre. Steder, der i sig selv katalyserer forskellige publikumspositioner og soma-sociale erfaringer.

Peripeti #25 | 2016 | www.peripeti.dk

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Jeg tror, at jeg har hørt inden, at han var spastiker, og så har jeg jo tænkt: ’Det er lige godt meget godt klaret’, fordi i forhold til min kusine, som jo også er det, og hun

Fundet blev meddelt præsten i Ølgod, men jeg tror ikke, der kom museumsfolk og så på det..

Patikum ligger og skal ikke af sig selv gøre noget.. De skal gøre enkelte ting når de bliver bedt om det, fx løfte hovedet og få en teatermaske uden

Politiet  låste  begge  mændene

Hun fremstilles derimod som en pige, der måske nok har andre grænser at tage hensyn til, end vennerne har, men som netop træder i karakter ved ikke at

Keywords: body awareness, instrumental education, lifelong learning, mind-body, musical capacity, music education, music performance, musical practice, self- awareness,

However, whereas in vitro studies suggest an increased whole-body insulin-stimulated glucose uptake in adipose tissue after training (the glucose uptake was increased by training

Whole-body MR angiography with body coil acquisition at 3T in patients with peripheral arterial disease using the contrast agent gadofosveset trisodium.. Nielsen YW, Eiberg