• Ingen resultater fundet

Under orgelbruset

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Under orgelbruset"

Copied!
7
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Under orgelbruset

- enudsmykningshistorie fra VestjyskMusikkonservatorium

Af HansTyrrestrup

Ikoncertsalenpå Vestjysk Musikkonservatorium

i Esbjerg løfter orglet stræbende sine piber til

stor lyd. Under dem findes en tilsyneladende afdæmpet frise, fire felter i et næsten mono¬

kromt, stillefarveudtryk.

Ordetfriseerbeslægtet med defranske friser, (danskfrisere),sombetyder 'at krølle', 'snørkle',

ogudsmykningsforløbet, som præsenteres i det følgende, virkerkompliceret,svingendeoglangt.

Deterdetogså.Her søgesvist nogle af de led,

derindgiki værketstilblivelse, genesis.

Patetisksagtkom orglets ornamentering tilat dreje sigomlivogdød.

Som et billedbånd bevæger også tiden sig.

Udsmykningens historie strækker sig over et kvart århundrede, og i den optræder menne¬

sker,somhargivet piberneetmusikalskpustog

migsomkunstneretåndeligt, inspiration.

1975-1998

For ti år siden døde min gode ven Jesper Madsen, (1957-1999). Han var elev på Varde Gymnasium, dajegunderviste der,og vores ven¬

skab blev musik ogmaleri.

Ibegyndelsenaf1980'erne præsenterede den

da unge konservatoriestuderende mig for en kassette medlydbåndet»4billeder«.Defiresmå klaverstykker skullejeg overføre til billeder på papir.Jeglyttede og lod farvekridtet løbe hen

overpapiretsark efter musikkensbevægelserog tonefarver. Derpå offentliggjorde komponisten

titlerne Dedicace, Hun sover, 0 (nocturne) og Mosaikimørke, hvisindholdvistesigatværei fin

overensstemmelse med farveskitserne:

Herfødtes ideenomatstilemodetmusikalsk¬

malerisk samarbejde, en vekselvis skaben efter

hinandensforlæg, enæstetisk dialektik.

På min fødselsdag i 1984 modtog jeg fra Jesper et partitur, en tekst og en lyd: La Torre

Festiva-piano pieceforapainter.

Vores geografier og ydre virke fjernede sig

derefterfrahinanden, medensdet almindelige

livløb videre, mendenmusikalsk-maleriske idé hvilede udenat væreglemt. Jeghavde den itan¬

ken, da det forhenværende elværk skulletrans¬

formeres til et musikkonservatorium, hvis kon¬

certsaljeg skulleudsmykke med 22 friser.

Det bleven omfattende, malerisk kompositi-

onsproces, som tænktes i musikbanerogafslut¬

tedes medatfå titlen 22 Nocturner.

Fireorgeltavler-enaf tidlige skitser til orgelfrisen.

(2)

»La Torre Festiva-piano pjeceforapainter«-fødselsdags- komposition afJesper Madsen.

Ved konservatoriets indvielse-i 1998-mød¬

tesJesperogjeg til festligheden.Hanvartilbage på konservatoriet,nu somunderviseriorgelspil, ogjegsom udsmykkendekunstner. Dagen efter

festenoptogTVDR ved Stig Krabbe Barfoed det færdige resultat, de 22nocturner,medensjesper

som komponist og ven spillede La Torre Festiva

dertil.Voreskunstneriskefrugtvarmodnet, det

varet stortøjeblik,og detvarsidste gang,vi så

hinanden-kort tid efter dødeJesperafenhjer¬

tetilfælde.

1998-2002

Vedårtusindeskifteteksperimenteredeen grup¬

sættemusik til de 22 frisemalerier.Og i 2001var deruropførelseogudgivelseaf »2x22 Nocturnes Compostions«, en koncert med efterfølgende præsentation af maleri-musik-cd-bog.

Rektor Axel Mommes ideale tanke omat

byggetetkoncertorgel udviklede sig tilvirkelig¬

hed. Arkitekt Per Wohlert formede og tegnede dronningen blandt instrumenter,ogMarkussen

& Søn skulle bygge det. Over spillebordet og under de centrale pibervar fire felter,somjeg

blev bedtomkunstneriskatudfylde.

I den musikmaleriske inspirationssammen- hæng foreslog jeg MusExp at komponere fire musikstykker til de fire orgeltavler, somjeg så

derefterskulle forvandle til fire billeder.

MusExp præsenterede enoverraskende gen¬

reudvidelse, idet et af medlemmerne, Claus Gahrn, havde skrevet firedigte, hvorovergrup¬

penkomponerede de fire musikbilleder.Temaet

varde firelivsaldre, idetorglets musik oftemar¬

kerer devæsentlige livsafsnit,meni stedet for de kirkelige handlinger dåb, konfirmation, bryllupog

begravelse drejede teksterne sigom de verdslige

ogalmenmenneskelige eksistentialerfødsel, ung¬

dom, manddomogdød

Jesper Madsen 1957-1999.

(3)

UNDER ORGELBRUSET

hviskerenblomst imørket

sådan grorvi

sølvdråbersynger langsomme ord afglas klangenantænder

vinterildenimarts

spirersomjævndøgn kontrapunktisk bevægelse

så driklyset

landskabetstår blankt ventendeenskæbne

vi kansammen til havet

lad det føreos

skovenstågede ånd hængtoverfloden bjerghytterne

tilfældigtforladt afregn

kapellet

menneskekranium

ildstedet brændt ud

For mig, som havde haft professor Johan Fjord Jensen sommin vigtigste litteraturunder¬

viser-guru på

Århus

Universitet, var hans

»Livsbuen - voksenpsykologi og livsaldre« et fremragende teoretiskogfilosofisk grundlag for

studierne iorglets udsmykning. Hertil føjede sig overvejelser over livsillustrationer som grafiske cardiogrammer,farvesymbolikogaldersrytmer.

Så damusikere, instrumenterogTVSyd ved

Preben Nygaard, som fulgte den ganske orgel¬

proces,troppedeopi Thorstrupatelieretenfor¬

årsaften i2002,varforudsætningerne legio. Og

i det smukke, lave sollys udfoldede sig så en stærk, koncentreret, poetiskogsamsøgende ska¬

belse: musikere og sanger,maleren, tv-filmeren

og min fotografvenforenede sig i endirrende, motivstyret, improviserende genesisfortolkning

af de fire digtesstemning.

Cdén til»2+22NocturnesCompositions••-bogenomudsmyk¬

ningen i Konservatoriets koncertsal.

(4)

»MusEXP« (Experimentarium) i Hans Tyrrestrups atelieri Thorstrup. Fravenstre:Henrik Strandfelt, Marc Bernstein,

MadsJørgensen, Frederik Søegaard, Dorthe Sehested, ClausGahrn,HansTyrrestrup,Preben Nygaard,(TVSYD).

På arketspapirsøgtejegatoverføredet sensitivt søgendesprogaf musikoglyrik ienform for kal¬

ligrafiogkolorit, medensseancenudfoldede sig.

De kunstseismografiske notatervar derefter udgangsskitser for maleriske udformninger af

defire orgeltavler,somvi døbte bestræbelsen.

The FourOrgan Tablets var engod arbejdsti¬

tel, idet adskillige tavler blev afprøvet, medens orglet voksedeognærmede sig sin færdiggørelse.

Ogsåstod det der betagende ordfrit

etvidunder afen diademiskstræbendeløftende

sølvskulptur

enjordiskåbenbaring

etinstrumentværk

somovervældendelydløst

intoneredeetkommende brus aforgeltoner

og dérunder blå vindlader og hundredevis af

runde piber skulle jeg indkomponere fire male¬

riske tavler, som skulle forbinde orgel og kon¬

certsal, udtrykke de fire livsaldre og være et værk isig selv... ?

Dertil kom spillebordets hvide tangenter,

knapperogbrune træåreornamentik, noderog

organist. Velatmærke,når lågernevaråbnettil spilogikke indgik i denblåt kvadrerede facade.

Den nyesituation betød,atjegflyttede atelier

til konservatoriet, og indledte et 'on location'-

(5)

UNDERORGELBRUSET

HansTyrrestrupmaler efterdigtogmusik.

maleri. Kun afbrudt afenkeltestuderendes vel¬

komne øvelser i denvarme sommers kølige sal

oggivende samtalermed arkitekt,personale og rektor koncentreredejeg mig om at sammen¬

smelte alle ideerne fra den for andre ukendte forhistorie meddettotale,rumligeorgelværk.

Rytmiske strukturer, farvekombinationer og livsaldermotiverskullevævesind ihinanden ien

friskhed, der ikke måtte dominere, men forsig¬

tigt forbinde samtidigt med, at symmetrien

skulle brydes næsten symmetrisk. Detvarsvært og krævede mange øvelser og tavleudskiftnin¬

ger. Upanddown,upsand downs.

Og ud af det hele voksede frisen frem, blev

afsluttet og indledte sit visuelle samspil med orglet.

Den 6. september 2002 indviedes på smuk¬

keste vis detinstrumentalekunstværk. Derblæ¬

stes ånd i orglet, dets hjerte slog, og af Jesper

Madsenspilledes Fra4 IntermezziIV1998.

Under orgelbruset sås en livsfrise. Under orgelbruset tænkte jegpå livogdød.

Litteraturliste

Barfoed, Stig Krabbe: Hans Tyrrestrup, Kunstnerportræt,

DR2 TV28/91998, DR1 TV 18/10 1998

Christiansen, John: Nyt pragtorgel i Esbjerg, Jyllands- Posten, 8/9 2001

Fich, Karin: DRP2, Mal Musikken,15/2, 2004

Heide, Preben:KulturNyt, DanmarksRadio P2,5/62001 Holte, Susanne:VestjyskMusikkonservatoriumi El-værket,

1999

Jensen, Johan Fjord: Livsbuen - en voksenpsykologi, Gyldendal,1993

(6)
(7)

UNDER ORGELBRUSET

Orgelfrisen.

Lindboe, Ole: Hans Tyrrestrup,White Nocturnes, Royal

Danish ConsulateGeneral, Russia, 2001

Lund, Carsten: Orglets ABC,udgivet af Det danske Orgel¬

selskab,1980

Modus - Dansk Musikpædagogisk medlemsblad, nr. 7/6

2002

Nygaard, Preben: Orglet skal klinge, TV Syd, sept.2002 Prip, Svend: Orglet ikoncertsalen på Vestjysk Musikkonser¬

vatorium,Orglet, medlemsblad for Det danske Orgelselskab 2/2002

Rømer, Tina: Amadeus, DR P2, 26/11 2003

Tyrrestrup, Hans: 2x22NocturnesCompositions, Vestjysk Musikkonservatorium,2001

Tyrrestrup, Hans: Mellemtårn ogkuppel, Jelling Bogtryk¬

kerisForlag, 1994

Vestergård, Annelene: Mageløst koncertorgel indviet, JydskeVestkysten,7/9 2001

Tange, Esben: Bolero, DR P2, 2002

Weirup, Torben: Hans Tyrrestrup,Dansk Kunst, 1999.

Foto: MedvindFotografiogprivat.

Hans Tyrrestrupermalerogdigter, erfødt i Esbjerg i

1944 oghar imangeår boet i den gamle degnebolig i landsbyen Thorstrup ved Varde, hvor dernuermale¬

risk atelier.

HansTyrrestruperuddannet cand. mag. i littera¬

tur, harudgivet digte, essays ogkunstlitteratur, bl.a.:

»14Udvalgte Digte« 1984; »Solens Kuppelromerske

rids« 1987; »Den truede lykke« med VagnPredbjørn Jensen 1990; »Månens Muse -finskefragmenter«

1992; »Jerusalem Colours« 1995; »Fra Ordets Palet

- digte iretrospektiv« 1999; »Eftertankens vejrhane«

med fotograf Bent Sørensen 2006; »Grøn solfisk«

2006.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Når målet som her er at nærme sig Weberns musik, anvender Ulven altså det traditionelle, modernistiske digt på frie vers – og eftersom disse genrekonventioner allerede står

Den · elskede er levende og elskeren er

rantibevis mod at kæntre, så hvem er vi at beklage os, vi der har den højeste grad af livskvalitet som kan erhverves og ikke engang for penge, for penge køber ikke hvad der ikke

Når den anden kommer ind, går den ene ud igen.. Den ene,

Hvis man står der længe hver dag, synker man ned, og fødderne sidder fast som i fortidens asfaltsøer, og kroppen svulmer op og synker samtidig sammen.. Men fordelene er

Peter

Kroppen er ufravigelig og endelig som det billede der fastholder bevægelsen.. Men også som en gade der vil fortsætte udover

orm i de lommer og hulrum som ikke engang klister ved·egen hjælp og bandager til nød stearinpølser. ægg�bakker kørt over som brutto brugte uldtrøjer skummende ind under