• Ingen resultater fundet

Musik og menneske

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Musik og menneske"

Copied!
5
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

INTRODUKTION TIL MUSIKPSYKOLOGI (Artikel i Musikbladet, Juni 2017) Af Lars Ole Bonde, professor i musikterapi AAU

I denne korte oversigtsartikel om musikpsykologi vil jeg begynde med en definition. Derefter følger en kort oversigt over musikpsykologiens historie og to tematiske afsnit: et om musikalitetsteorier og et om transfer-problematikken. Artiklen afsluttes med litteraturhenvisninger og links. Uddybende information og diskussion kan findes i den foreløbig eneste danske lærebog i musikpsykologi:

Bonde, L.O. (2011). Musik og menneske. Introduktion til musikpsykologi. København:

Samfundslitteratur.

Definition

Musikpsykologi er studiet af musikkens virkninger på fire overordnede niveauer i menneskets liv:

det fysiske, det psykiske, det eksistentielle og det sociale. I Danmark er musikpsykologien ikke veletableret uddannelses- og forskningsmæssigt, men internationalt er den en markant disciplin, udviklet af forskere med baggrund i musikvidenskab, psykologi, akustik, medicin, neurovidenskab, psykoterapi, biologi, sociologi og etnologi. Her i landet er der musikpsykologisk orienterede miljøer på DPU, på musikterapi AAU og på forskningscentret Music in the brain AU.

Vigtige områder og forskningstemaer inden for musikpsykologien er:

• musikkens funktioner i menneskehedens historie, herunder forholdet mellem musik og sprog

• auditiv perception og musikalsk hukommelse

• musikken i hjernen, dvs. neuropsykologiske aspekter af musikperception og -oplevelser

• musikkens fysiologiske og psykologiske virkninger - og dermed forbundne potentialer i behandling

• musikalske evners oprindelse og udviklingen af musikalske færdigheder, herunder forholdet mellem/betydningen af arv og miljø, talent og kompetencer

• musikalske præferencers opståen og betydning, individuelt og kollektivt

• musikalske oplevelsers betydning for identitetsdannelsen og i hverdagslivet

• musikudøvelsens og kompositionsprocessens psykologi

(2)

Fagområder og forskningsmetoder

Man kan tilsvarende tale om en række fagområder, og der kan skelnes mellem basal og anvendt psykologi: musikalsk kognitionspsykologi (herunder psykoakustik), musikalsk

personlighedspsykologi og musikkens socialpsykologi, musikalsk udviklingspsykologi, organisationspsykologi, pædagogisk musikpsykologi og endelig musikterapi (anvendt musikpsykologi).

Naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige og humanistiske traditioner findes side om side. I den naturvidenskabelige tradition arbejdes der overvejende eksperimentelt med kontrollerede (laboratorie)forsøg, hjernescanninger, fysiologiske målinger, struktureret observation,

spørgeskemaer, tests mm. I den samfundsvidenskabelige og humanistiske tradition benyttes

fortrinsvis interviews, deltagerobservation, selviagttagelse, fortællinger (narrativer) og fortolkning.

Musikpsykologiens historie

Som selvstændig disciplin kan musikpsykologien føres tilbage til anden halvdel af 1800-tallet, hvor de første laboratorier blev oprettet i Tyskland, med Helmholtz, Stumpf og (i USA) Seashore som pionerer. Musik blev opfattet som et objektivt, empirisk akustisk fænomen, og forskningen

beskæftigede sig især med observation og måling af menneskers perception af udvalgte lydlige og musikalske stimuli. Musikkens grundparametre: frekvens (tonehøjde), amplitude (lydstyrke), varighed og klang (bølgeform) blev grundlaget for studiet af auditive færdigheder (tonepsykologi).

Udviklingen af musikalske tests, hvoraf den første var Seashores (1919, rev. 1939) var et afgørende skridt i forhold til udviklingen af en anvendt musikpsykologi. Testkonstruktionen blev afsæt for en langvarig, endnu ikke afsluttet diskussion af begrebet musikalitet (se særskilt afsnit nedenfor).

I 1920rne og 30rne udvikledes nye musikpsykologiske teorier på gestaltpsykologisk grundlag, i USA bl.a. af Mursell (1936), mens Kurth (1931) i Tyskland formulerede en almen musiklære, en systematisk teori om musikalske fænomener og den psykologiske oplevelse af “kraft, energi, spænding, volumen og masse” i musikken. Efter 2. verdenskrig fik behaviorismen afgørende betydning, og studiet af musikalsk adfærd blev det vigtigste genstandsområde. I 1960erne

udvikledes en mere samfundsorienteret tradition, som fik betegnelsen Musikkens socialpsykologi.

Også inden for den psykoanalytiske tradition blev der udviklet en mere eller mindre sammenhængende musikpsykologisk teori.

Den seneste vigtige bølge er den kognitive musikpsykologi, der i dag er den dominerende retning, både i USA og i Europa. Områdets vigtigste forskere har fundet sammen i The European Society of

(3)

the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), der udgiver det betydningsfulde tidsskrift Musicae Scientiae. Musikperception er fortsat et vigtigt forskningsområde, men der forskes lige så intenst i de psykologiske aspekter af musikudøvelse, musikoplevelse (herunder musik og følelser),

improvisation og komposition. Desuden bidrager hjerneforskerne med stadigt voksende viden om hvordan musik processeres i hjernen og hvordan musikalsk træning påvirker hjernen. Der forskes desuden i forholdet mellem arv og miljø i forhold til udviklingen af musikalsk kompetence. Den svenske forsker Fredrik Ullén og hans team i Stockholm har for nylig gjort op med den ellers dominerende deliberate practice theory, som gør øvning til den vigtigste faktor for udvikling af musikalsk ekspertise. Baseret på studier af enæggede tvillinger er Ullén & co. nået frem til, at vores genetiske arv spiller en langt større rolle end hidtil antaget. I titlen på en af deres artikler hævder de grundsynspunktet, at Practice does not make perfect.

Her følger så to korte afsnit om temaer, der igen og igen dukker op i debatten om musikken i menneskets liv: Hvad er musikalitet? Og Kan musikoplevelser og musikundervisning have gunstig (”transfer”-)effekt ift andre læringsområder?

Musikalitetsteorier

Et afgrænset begreb om ”musikalitet” findes kun i vestlige kulturer, f.eks. er det i afrikanske kulturer utænkeligt at isolere ’musik’ fra dans og social musicering – som fx på swahili kaldes Kucheza. Det er derfor også kun i vesten, der er blevet udviklet musikalitetsteorier op gennem det 20. århundrede. Grundspørgsmålet er, om ’musikalitet’ er et særligt, genetisk betinget potentiale hos nogle få, eller om alle mennesker fødes med alsidige musikalske evner og med rige muligheder for at udvikle dem? Svaret på dette spørgsmål er blevet besvaret yderst forskelligt af forskere som Carl E. Seashore, James Mursell, Robert Lundin, John Blacking, Howard Gardner/Keld & Kirsten Fredens, Colwyn Trevarthen/Stephen Malloch og på det seneste Fredrik Ullén. Yderpolerne er Seashore, som anså musikalitet for i alt væsentligt genetisk betinget (og som udviklede den første musikalitets-test) og Blacking, som anså den sociale og kulturelle komponent som afgørende.

Trevarthen og Malloch har på baggrund af omfattende empirisk forskning i mor-barn-

kommunikationen udviklet begrebet kommunikativ musikalitet, som dækker den medfødte evne til at kommunikere med omverdenen vha ’musikalske’ kvaliteter som puls, timing, rytme, tonehøjder og melodiske konturer. Ifølge denne teori fødes mennesker med et musikalsk potentiale, og det er i høj grad omgivelsernes påvirkning der bestemmer, om og hvordan dette potentiale kommer til

(4)

udfoldelse. - Mange kognitive musikpsykologer er i dag enige med den engelske musikpsykolog John Sloboda, som hævder, at

1. potentialet for musikoplevelse og musikalsk udøvelse er fælles for alle mennesker, men de udvikles i større eller mindre grad afhængigt af omgivelsernes respons.

2. de nødvendige færdigheder til frembringelse af mere end de allermest enkle og primitive musikalske forløb er baseret på evnen til at aflede lydforløb af højere (såkaldte generative) regelsystemer eller strukturer. Denne evne kan optrænes.

3. disse regelsystemer har både universelle aspekter, som er knyttet til generelle træk ved menneskets kognitive kapacitet, og specifikke aspekter, som er knyttet til den givne musikalske kultur.

4. undervisning er ikke nødvendig for udviklingen af musikalske færdigheder, men øvning er.

5. mange færdigheder bliver delvist automatiserede og er derfor ikke tilgængelige for bevidst undersøgelse eller refleksion.

Fredrik Ullén & co. har med deres forskning i tvillingers musikalske og kognitive færdigheder problematiseret den første antagelse og igen pointeret, at genetisk disposition har en stor betydning.

Musik og transfer

Musiklytning og musikundervisning kan have en række ikke-musikalske ”sideeffekter”, som i de senere år har påkaldt sig stor opmærksomhed, fx i debatten om musikfagets begrundelse: Hvis musikken som æstetisk-sanseligt fænomen ikke er nok i sig selv som begrundelse for musik som fag i skolen, kan man gribe til at argumentere for musikundervisningens afledte, gavnlige effekter.

Ikke mindst begrebet ”Mozart-effekten” har haft stor gennemslagskraft i medierne, baseret på hypotesen, at lytning til udvalgt musik (f.eks. Mozart-satser) fører til højere IQ. Omfattende

forskning har dokumenteret, at en sådan effekt er meget kortvarig og kun gælder inden for et meget begrænset (visio-spatielt) område. Musiklytning er altså ikke en genvej til at blive klogere. En mere meningsfuld hypotese er, at god, regelmæssig musikundervisning (især instrumentalundervisning og sammenspil) kan have en gavnlig virkning på elevernes præstation i andre fag, f.eks. dansk og matematik. Omfattende langtidsundersøgelser i Schweiz og Tyskland har vist, at ekstra

musikundervisning, hvor timerne tages fra fx modersmål og matematik, fører til bedre socialt klima og samarbejde i klasserne, og at præstationen i de boglige fag ikke forringes.

Det er altså meget vigtigt at skelne mellem ikke-musikalske korttidseffekter af musiklytning og ikke-musikalske langtidseffekter af musikundervisning. Meta-analyser konkluderer, at der kan tales

(5)

om en transfer-effekt på en række områder. Men samtidig står det klart, at forskningen hverken godtgør en entydig, markant effekt (a la Music makes you smarter) eller tilbyder en tilfredsstillende teoretisk forklaring på det eventuelle årsags-virkningsforhold mellem musik og andre

læringsområder. Schellenberg (2005) er en kort sammenfatning af forskningen, tilgængelig på nettet. Hallam (2015) er den hidtil mest omfattende kortælgning af transfer-forskningen på musikområdet – bogen er frit tilgængelig på nettet.

LITTERATUR:

Bonde, L. O., Ed. (2007). Musik og psykologi. psyke&logos 28(1) . København: Dansk Psykologisk Forlag

Bonde, L. O. (2011). Musik og menneske. Introduktion til musikpsykologi. København:

Samfundslitteratur

Hallam, S. (2015). The Power of Music. http://www.thelutonmusicmix.com/wp- content/uploads/ 2015/10/The-Power-of-Music-Prof-Susan-Hallam.pdf

Hallam, S., Cross, I. & Thaut, M. (Eds. (2016). The Oxford Handbook of Music Psychology. 2nd edition. Oxford: Oxford University Press.

Juslin, P.N. & Sloboda, J.A. (Eds.) (2010). Handbook of Music and Emotion. Oxford: Oxford University Press.

Schellenberg, G. (2005). Music and Cognitive Abilities. Current Directions in Psychological Science 14(6): 317-320

LINKS:

www.cedomus.aau.dk - hjemmeside for AAUs Center for Dokumentation og Forskning I Musikterapi. Meget omfattende * www.vbn.aau.dk AAU-forskernes publikationer & projekter https://www.youtube.com/watch?v=psvhGfMjfh8 - Glenn Schellenbergs forelæsning ved

Karolinska Institute, Stockholm 2016.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

52 Lilliestam 2009. Lilliestam: Musiken och Jag. Kun én af de 42 informanter havde musik som erhverv.. at mennesker fødes med en evne til at interagere musikalsk med omgivelserne –

Som vi har set ovenfor henviser den struktu- relle lingvistik sådanne spØrgsmål til andre fagområder som sociologi og psykologi (hvorfra de igen kan afvises ud

Her bliver distan- cen æstetisk (apollinsk) snarere end ironisk, og det giver en ganske overbevisende patos, hvis indhold jeg muligvis havde fundet forudsige- ligt, hvis ikke

Musik og sang kan gøre en meget stor forskel i disse ældres liv, og Ridder har i sin forskning dokumenteret, hvordan musikterapi i form af sang til og med disse mennesker kan have

‘sig selv’ med egen identitet, som et objekt der i vid udstrækning er det samme fra gang til gang, nogen træder i forhold til det, og på den anden side (b) det forhold, at

Dette åpner opp for at flere musikkvitenska- pelige deldisipliner kan bidra til vår forståelse av musikalsk mening, ikke bare disipliner som kontekstualiserer musikken sosialt

Der kan skelnes mellem to forskellige, komplementære tilgange til brugen af musik i medicinsk behandling og praksis: det drejer sig om musikme- dicin og musikterapi i medicin

Antagelsen om at parken ingen luftforurening har overhove - det, er desværre ikke korrekt, der er altid en vis baggrunds luftforurening, som end- da varierer mellem forskellige