• Ingen resultater fundet

Forord

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Forord"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Forord

Den humoristiske sans blev opdaget omkring å r 1900. Samtidsiagtta- gere begyndte a t tale om »den ny humor«. Engelske music hall-arti- ster maerkede på amerikanske turnéer, a t store dele af deres komik faldt til jorden. O g skribenter i omegnen af amerikansk show-business karakteriserede sig selv som missionzrer, der skulle bringe humorens evangelium til det dystre Europa. I de nye, traditionslose storbyer var humoren kontant og ligefrem, men samtidig fuld af indbyggede parader. Humoren var blevet omgangsform mellem mennesker i et uoverskueligt samfund, hvor det anonyme og flygtige mode var rege- len. Blandingen af distance og direkthed sikrede mulighed for en civiliseret udformning af det sociale samspil.

Deri przcise fornemmelse af humorens tidsbundethed gjorde det muligt a t reflektere over dens tidlose mekanismer. Et eksempel, der i ovrigt ikke vil blive behandlet nzrmere i denne sammenhzng, kan hentes fra Albert F. McLeans American Vaudeville as Ritual ( 1965). Her nzvnes det, at to af hovedskikkelserne inden for århundredskiftets amerikanske show-biz, George M. Cohan og George Jean Nathan, i 1913 skrev en artikel om The Mechanics o f laughter. Her skelnede de mellem »tear-getterse, nlaugh-getters~ og »thrills«, altså tre grundlaeggende former for f~lelsesmzssig respons. Men påvisningen af, a t den folelsesmzssige respons over for f.eks. en varieté-sketch kunne reduceres til disse fundamentale holdninger, tjente som argu- ment for en komik i pagt med de nye livsformer i Amerika: en komik uden moralsk sigte, en skarp, nerve-betonet komik bundet til oje- blikket.

Dette forhold mellem historisk forankring og almen »mekanik« er også emnet for artiklerne i dette nummer af Kultur €Y Klasse.

Fmrst bringes Torben Grodals artikel fiktionsteori og underholdningens genrer, hvor komik, melodrama mv. beskrives som mekanismer, der regulerer forholdet mellem subjekt og objekt. Med st0tte i Winnicotts teori om overgangsobjektet (suttekluden ...) og Lacans teori om spejl- stadiet r e d e g ~ r e s der for, hvordan fiktion opstår i og med disse sym- boler for subjektet og objektet. Underholdningens genrer lader sig herefter inddele på en skala fra lyrikken, der hzvder en total enhed mellem subjekt og objekt, til komikken, der hzvder den totale afstand mellem d e leende subjekter og det lattervzkkende objekt.

Derpå folger Nils Gunder Hansens artikel om Cervantes' Don Qui- xote. Inspiratiorien til denne artikel er Nietzsches udsagn om, a t vi nu laeser Don Quixote med en bitter smag i munden, mens Cervantes'

Elektronisk version af artikel i KK 58. Forlaget Medusa 1987.

(2)

samtidige nzsten grinede sig ihjel. Nietzsches egen komik-opfattelse ville uden tvivl kunne ses i lyset af den nye interesse for humor, som omkring århundredskiftet jo ikke bare udmsntede sig i amerikanske show-bit-kanoners overvejelser, men også i vzrker af Freud, Bergson, Harald Hsffding m.fl. Nils Gunder Hansen interesserer sig imidlertid fsrst og fremmest for Cervantes' tid, det spanske nundergangssam- fund« omkring 1600. Don Quixote tolkes som en roman, der i en fase, hvor alle gamle vzrdier er blevet anakronistiske og ingen nye er i sigte, kvzrner alt i komikkens mslle, - både Sancho Panza, der med sin tilknytning til folkelig karnevalskultur nzrmest reprzsenterer et civilisationstrin fra det 10. århundrede, Don Quixote, der med sin hsviske kultur fsrer sig frem som en ridder fra det 12. århundrede, og hertugparret, der har det 17. århundredes ciuilité som reference- ramme.

Civilisationsteori spiller også en vigtig rolle i Michael Bruun An- dersens Munter sociologi, der handler om T V s situationskomedier, sit- coms. Det sociale pokerspil med dets stressende krav om selvkontrol og civiliseret konfliktlssning er baggrund for den muntre sociologi i serier som Huset på Christianshaun, Hallqj på badehotellet og Cosby & Co.

Komedien er tidsbundet, men samtidig organiserer den sit civilise- ringsprojekt efter faste skemaer: på den ene side et kollektiv, på den anden side en fredsforstyrrer, der bringer kollektivets regler og ritua- ler op til overfladen.

Skam og udskamning hsrer til rekvisitterne i dette spil. I Torben Grodals analyse af screwball-komikken i artiklen Skam, latter og kms- kamp vises det, a t n å r drifterne nzgtes erotisk tilfredsstillelse, kan d e i stedet få udlasning gennem komik og skam. Den amerikanske zuise- crack-komik, som netop hsrte til den nye humors nydannelser, fik i 1930erne rig lejlighed til udfoldelse, hvor modernisering af omgangs- formerne blev modarbejdet af bl.a. den stzrke selvcensur inden for den amerikanske filmbranche. De kvikke bemzrkninger flyver frem og tilbage som skruede tennisbolde mellem Cary Grant og Katherine Hepburn i Howard Hawks' Bringing up Baby, og den verbale komiks nålestik sikrer begge spillets deltagere et sanseligt s a m v z r uden a t de behsver at give k s b på deres autonomi.

Lidt uden for nummer er nummerets sidste artikel, Peter Kirke- gaards og Carsten Thaus artikel om den nye kultfilm Blade Runner.

H e r analyseres filmens svimlende billeder af Los Angeles å r 2019, citaterne fra filmtraditionen, henvisningerne til futurister, jilm noir, mv., altsammen i et forssg på a t lodde filmens tvetydige placering mellem »det m o d e r n e s ~ frigsrelsesprojekt og »det post-modernes~

katastrofe-oplevelse.

Red.

6

Elektronisk version af artikel i KK 58. Forlaget Medusa 1987.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Men den psykologiske forskning, der under pAberAbelse af vi- denskabelig objektivitet har betjent sig af kausalitetsbegrebet, har ikke desto mindre været med til at instituere en

så drev et hjul rundt, der havde to store knive indbygget - disse knive skar så strå og kerner i små stykker til

Det henviser ikke til en kognitiv relation mellem subjekt og objekt, men til en sand væren.” (Agamben, 2009, s. Om intelligibiliteten i mit tidsparadigme ligefrem refererer til

Den sociale karakter, som den immaterielle økonomi antager, problematiserer ikke blot adskillelsen mellem subjekt og objekt – og dermed tingsliggørelsen – ved at

Dermed er der stor sandsynlighed for, at nogle studerende ikke lærer deres ‘kompetencer’ at kende endsige udvikler disse eller andre, hvilket ellers er et af de eksplicitte

Ek- sempelvis giver det ikke nogen mening at foreslå, at Danmark skal være meget mere til stede i verden, være meget mere aktiv og endda være toneangivende på en lang række

En af de ting, som alle har god grund til at beklage, er, at Oslo-pro- cessen ikke blev udmøntet i en en- delig fredsaftale mellem Israel og PLO.. Pundiks søn, Ron Pundak, var en af

”Når du siger til medarbejderne, at de skal lade deres faglighed træde en lille smule i baggrunden, fordi de skal tage udgangspunkt i borge- rens ønsker, ressourcer og ideer til