• Ingen resultater fundet

Replik til Søren Schou

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Replik til Søren Schou"

Copied!
4
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Replik til Saren Schou

Soren Schou vil gerne være med til at revidere det syn p å tiden fnr 68 som vi anlagde i tiden efter. Men han synes tydeligvis at jeg går for vidt og er blevet helt revisionistisk. Jeg er meget konciliant o g for aorb~dig overfor S ~ r e n s e n . Min læsning er beriget laosning og ikke symptomallaosning, som det sig h m og b0r. Beriget læsning, det lyder farligt, lidt i retning af beriget uran, i hvert fald kan den kun bekræfte den læsning af historierne man har i forvejen.

Men er det nu også rigtigt? Den lzsning der ligger til grund for Schous kritik af En fremtidshistorie er ikke min. Jeg mener slet ikke man kan angribe historien (herunder: gå til den) på det niveau som Schou g0r. Skræmmebilledet i historien af et totalt styret og forudkalkuleret samfundsliv kan godt virke plausibelt i Schous ojne, men kun under forudsætnig af at det drejer sig o m en fremskrivning af 'autortitære korporativisme-tendenser.' Det er der bare ikke tale o m hos S ~ r e n s e n og derfor er der tale om 'dårlig Adorno', d.v.s. om en pessimisme uden ende. Adorno vidste i det mindste at det forvaltede samfund måtte vær isprængt noget uberegneligt for at kunne overleve. Hm. Hvad er det, der sætter Surensens historie igang, o m ikke netop det Schou efterlyser? Hvad står en figur som Filip Rose for, om ikke netop for det uberegnelige, præsidenten i fremtidssamfundet ikke kan få bugt med? Historien handler ikke o m korporativismetendenser, det er rigtigt, men dog i h0j grad o m falske allicancer med det der skulle gmes o p med. Filip Rose kan ikke g0re o p med det autoritære samfund fordi han inderst inde hænger sammen med det, er autoritær i sin befrielseskamp. Fsrst idet han bliver i stand til at negeresamfundet bestemt, og det vil sige, da han kan gå imod det uden at være totalitær (altså også gå lidt ind for det), får han myndighed til a t overvinde de falske autoriteter. Historien er kompleks, siger Schou, men vil alligevel reducere den til en historie om ~dipus-myten og må så bebrejde den at de upersonlige beherskelsesforhold er s v ~ b t i så stærkt personaliserede relationer. Bortset fra at selv det upersonlige jo dog må komme et

-

personligt

-

sted fra i sidste instans, så aktualiserer historien godt nok mange andre forhold af mytisk og historisk art end forholdet til far og mor. Det er en hel verdenshistorie i miniformat, der ikke bare fremskriver hvad der er sket, men som vil ændre den. Den er derfor heller ikke præget af

Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 34 (1979), © Forlaget Medusa

(2)

eskatologiske forestillinger, i betydningen forestillinger o m verdens undergang, men nzrmest af forestillinger o m det modsatte. Det forvaltede samfund betegner ikke n~dvendigvis verdens undergang og o p g ~ r e t med det heller ikke.

Et o p g ~ r med vores forhold til det der gik forud for 68 må baseres pa en anden forståelse af fortiden og ikke bare p å en beriget, der blot bekrzfter den gamle. Det drejer sig ikke uden videre om a t få mere forståelse for fortiden, men at s p ~ r g e om der var noget vi ikke rigtig forstod dengang. Vi er enige om a t afvise en pragmatisk holdning også til litteraturen (a la Lenins til Tolstoj). Men jeg synes a t Schou i for hnj grad nnjes med a t erklzre sig uenig i vurderingen af Snrensens aktualitet og undlader a t argumentere mod analysen af Formynderfortcellinger (bl.a.), der er przmissen for min vurdering.

Når S ~ r e n Schou mener 'at S ~ r e n s e n i sin diagnose af frihedsproblemet i 60ernes velfzrdssamfund faktisk i h ~ j grad kom til a t skille den ydre og den indre frihed ad,'& godtgnr han det med et citat fra indledningen til Marx' ungdomsskrifter, der for mig a t se blot gnr o p m z r k s o m p å a t den menneskelige f r i g ~ r e l s e ikke er identisk med men aktualiseres af d e friheder o g den fritid vi har fået flere og mere af. Det er ikke a t skille den ydre og indre frihed ad, men nok a t påstå (konstatere?) a t der ikke betår et simpelt afedningsforhold mellem dem. Der m å nves en selvstzndig indsats begge steder. Det er også hvad der ligger i det andet citat, fra Hverken-eller: a t 'en psykologisk frignrelse m å slutte sig -til den nkonomiske.'

Jeg har ikke sagt a t disse citater viser a t Snrensen, ligesom Brecht, mener a t den materielle behovstilfredsstillelse går forud for moralen, men a t de ikke strider mod Brechts anskuelse.

Nuanceringen er vigtig, for den peger p å accentforskydningen hos S ~ r e n s e n . Han insisterer p å a t den relativt omfattende materielle behovstilfredsstillelse i velstandssamfundet sztter den indre personlige f r i g ~ r e l s e på dagsordenen, uanset a t dette samfund stadig frembringer en r z k k e selvstzndige fysiske o g psykiske sygdomme. Eller netop fordi det g0r. Disse sygdomme peger jo på a t mennesket har andre behov end a t spise o g a t sove, - der må tilfredsstilles for a t vi overhovedet kan fordnje o g sove ordentligt.

Er det ikke Snren Schou der kommer til a t isolere sig selv fra det indre ved p å god gammeldags materialistisk vis a t underordne det så totalt det ydre a t det forsvinder i det, - f.eks. når han siger a t velstandssamfundets fremkomst med dets produktionsomlagnin- ger '- i sig selv var årsag til en r z k k e nye (fysiske) o g psykiske

Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 34 (1979), © Forlaget Medusa

(3)

sygdomme

...'

Det var vel ikke velstanden i sig selv der var årsagen, men mangler ved den. Og disse mangler var nzeppe heller blot en folge af produktionsomlzgninger. Trods velstanden o g flere friheder o g storre fritid var (er) folk ikke tilfredse, men plaget af angst og ubestemte bekymringer. Sorensen konstaterer a t mennesket har behov for ikke bare a t leve livet men for a t se en mening med a t gore det. Det krzver zndrede samfundsforhold (herunder produktionsomlzgninger) men også zndrede samfunds- forandrere, der har mod til a t udvide deres forestillinger om hvad det er der plager folk. Vzrdighed er et sporgsmål om ikke a t blive trådt på, o m a t få udviklet et maximum af sine evner, om ikke bare a t producere men producere sig selv og opleve sin egen brugsvzrdi for samfundet. Hvis ikke socialismen i teori og praksis kan tilgodese de enkeltes krav o m a t gzlde noget i sig selv, vil det nye samfund blive en parodi på det gamle. Det er ikke mindst det snakken o m det indre og ydre handler om. Den handler o m a t give plads for det skjulte (fortrzngte, uglesete), der afviger fra de objektive, officielle sandheder, bl.a. på venstreflojen. Den handler f.eks. i praksis o m a t man som litteratursociolog vender o m på den gamle autoritzre maxime, der siger a t den der ikke er med mig (ofte helt ud i formuleringen, altså jargonen), er imod mig. S o m Villy Sorensen siger er det mere liberalt (befriende) a t gå udfra a t den der ikke er imod mig er med mig. Krisen for det kapitalistiske samfund blev en krise også for venstrefliljen fordi tilslutning i det ydre (til partiet f.eks.) stadig er hojere vzrdsat end tilslutning i det indre (til det venstreflojen står for).

Jeg synes Sorens Schou fordrejer Sorensens meninger når han fremstiller det som o m han stiller sig tilfreds med den ydre frigorelse i velstandssamfundet. Det g0r han ikke. Han fastholder a t den ikke i sig selv er tilfredsstillende. Har eftertiden i ovrigt ikke givet ham ret? I at samfundsudviklingen, herunder den okonomiske, implicerede 'indre' frigorelsesforsog. Hvad ville 68 have v z r e uden?

Den nye sensibilitet, den religiose sogen, den overskridende sexualtitet, oproret i musikken, moden og sproget pegede på lige så mange mangler ved den okonomiske velstand og måden vi var kommet til den på. At beskzftige sig med Sorensen er sådan set ikke a t gå bag o m 68 men a t arbejde videre på indfrielsen af lofter, der blev fornyet i 68, og afgivet for.

Sorensen har ikke gennem de sidste 10 år vzret mere interesseret i instinktpsykologi end i socialisationsteori. Hans kritiske interesse for f.eks. Skinners adfzrdspsykologi (i Uden mål- og med) viser det.

Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 34 (1979), © Forlaget Medusa

(4)

Ligesom han ikke kun taler om et behov for ledelse (som han også og måske bedre kalder for samvirke) men tillige om et behov for selvstzndighed. I samme åndedrag. Sådan skiller han ikke tingene ad. Det må man gore for at få ham derhen hvor Soren Schou tilsyneladende stadig vil have ham.

Jsrgen Bonde Jensen

Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 34 (1979), © Forlaget Medusa

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Antagelsen om at parken ingen luftforurening har overhove - det, er desværre ikke korrekt, der er altid en vis baggrunds luftforurening, som end- da varierer mellem forskellige

det lige så selvfølgeligt, at Anton Schou gled ind i arbejdet inden for Historisk Samfund og blev een af samfundets mest virksomme tillidsmænd.

Kirketerp, Anna Marie, Enkefrue, født

stemt ogsaa hugget dem ned med øxen, dersom de ikke havde flygtet ud paa Gaden, hvorpaa de søgte deres Chef, som strax kom. Denne var en meget honet Mand, og da det blev

Schou, Cathrine Jensine Georgine 16 Schou, Jens Henrik Dankwart 16 Schou, Johan Carl Frederik 16 Schousboe, Laurentia Christine 58 Schousboe-Jensen, Johannes 58 Schovsbo,

Og ligesom to af hans Sønner blev i Danmark, da Schou rejste til Amerika, saaledes var der nu en Søn, Hans, som blev i Utah og ved Mor-, monismen, da Søren Schou forlod dem

Her bliver distan- cen æstetisk (apollinsk) snarere end ironisk, og det giver en ganske overbevisende patos, hvis indhold jeg muligvis havde fundet forudsige- ligt, hvis ikke

I øvrigt gælder det, at begge anmeldelser er brede præsentationer af bogens pointer, hvad der selvfølgelig ikke ville have været tilfældet, hvis alt var så kendt stof,