• Ingen resultater fundet

Skæve Køn

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Skæve Køn"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Q

u e e r.

Der findes vel ikke et tilsvarende ord i det danske sprog, men ‘underlig’ eller ‘skæv’

antyder i det mindste, hvad det handler om. Fra at være et nedsættende slangudtryk for bøsser og en betegnelse for at være hav- net i en ubehagelig situation – at være in queer streetsbetyder at være fanget i (særligt økonomiske) problemer – er queeri akade- miske sammenhænge efterhånden blevet etableret som en paraplybetegnelse for teo- riudviklinger og analytiske optikker, der har hentet centrale elementer fra såvel gay- and lesbian studies som fra poststrukturalistisk teori. At være in queer streetsi dagens Aka- demia indebærer dermed ikke nødvendig- vis, at man ikke får anerkendelse for sine forskningsprojekter; tværtimod ser det ud til, at queerede optikker har formået at gøre sig gældende som en relativt accepte- ret teoretisk indfaldsvinkel. Dette er ikke det samme som at sige, at queer teori er blevet et mainstreamelement i dansk Aka-

3

KVINDER, KØN &FORSKNING NR. 1 2003

Indledning

Skæve køn

(2)

demia. Beskæftiger man sig med feministisk teori eller kønsforskning er det dog svært at komme udenom queer teori som et af de senere års væsentligste bidrag til forskning- en.

Hvis man indkredser nærmere, hvad en queeroptik bidrager med, kan man med fordel stille queerteori op overfor mere tra- ditionel, køns-, homo- og biseksualitets- forskning, idet den er funderet på mere es- sentialiserende, entydige identitetsfokuse- ringer samt mere standpunktsteoretiske vægtninger.

Traditionelt har forskning relateret til

‘skæve identiteter’ forudsat eksistensen af latente, undertrykte, skjulte eller fortrængte skabsidentiteter, som skulle læses frem fra især skønlitterære tekster. Frigørelsen fra normalitetens (heteroseksualitetens) hege- moni skulle muliggøres ved hjælp af synlig- gørende kritikker af undertrykkelse og manglende selvrealisation.

I løbet af 1980’erne blev dette projekts problematiske udgangspunkt – antagelsen om eksistensen af stabile seksuelle identite- ter – gradvist undermineret af teoriudvik- linger baseret på læsninger af f.eks Fou- cault. Disse teoriudviklinger knytter sig ik- ke til et bestemt program eller en fælles platform, men har fundet ind under para- plybetegnelsen queer-teori og deler til en vis grad den antagelse, at (seksuelle) identi- teter snarere er effekten af end årsagen til (seksuelle) betydningsforhandlinger og tve- tydige virkelighedsrepræsentationer. De ik- ke-queerteoretiske læsninger har haft til formål at synligøre undertrykkelse og manglende selvrealisation med henblik på frigørelse. Queeroptikken fremhæver i ste- det forskydninger og mærkværdige brud i betydningsforhandlingere og foretager sine læsninger med udgangspunkt i, at udgræns- ninger af ‘det skæve’ kaster lys over, hvor- dan ‘det normale’ konstitueres, citeres og reproduceres

Denne indfaldsvinkel underminerer kønsforskning baseret på en traditionel kamp mod undertrykkelse og for repræsen-

tation og frigørelse knyttet til velafgrænse- de grupper som for eksempel ‘kvinder’ og

‘mænd’. I et queerperspektiv er ‘kvinder’, og ‘mænd’, ‘homo’er’ og ‘hetero-er’ enty- dige, politiske kategorier, som ikke bidrager til meget andet end at gentage og bekræfte legitime og derfor forståelige kønsudtryk samt gyldige, sociale organiseringer af sex og samliv.

Forbavsende få kønsforskere i Danmark og Skandinavien ser ud til at tage konse- kvenserne af de urovækkende indsigter, der følger i kølvandet på queer teori. Man kan derfor nemt forledes til at tro, at kønsforsk- ning stadigvæk kun handler om at synlig- gøre mænds diskrimination og undertryk- kelse af kvinder.

Vi håber med dette nummer af Kvinder, Køn & Forskning at vise, at dette ikke er tilfældet.

Temanummerets seks artikler eksemplifi- cerer den bredde og dybde, som præger så- vel den samfundsfaglige som den huma- nistiske kønsforskning, der har ladet sig in- spirere af queer teori.

I de første to artikler arbejdes der med queertænkning indenfor en sociologisk fag- tradition.

Henning Bech behandler i sin artikel “På tværs!” en række hovedtendenser i queer forskning og undersøger perspektivets mu- ligheder og svagheder i forhold til især mo- ralisme, teoretiske udgangspunkter og overskridelsesmetodologier.

I den anden artikel “Queer Frameworks and Queer Tendencies” tager Sasha Rose- neil læseren på en tur ind i de nye landska- ber, der viser sig, når man medtænker queerteoretiske perspektiver i sociologien.

Med Dag Heedes artikel “Mærkværdig- gørelsen af dansk litteratur” bevæger vi os ind i det humanistiske forskningsfelt. På baggrund af en række danske forfatteres tekster, diskuterer artiklen behovet for en radikal genskrivning af dansk litteratur- historie, der skævgør den danske kanons moderne defintioner af homoseksualitet.

Vibeke Pedersen analyserer i artiklen

KVINDER, KØN &FORSKNING NR. 1 2003

4

(3)

“Det skæve talkshov og det skæve køn” det postmoderne stjernetalkshow, hvor værten såvel som gæsten er konstrueret som synte- tiske personligheder og hvor en drag queen er den ideelle vært. I artiklen diskuteres genrens potentiale for at vende op og ned på kønnets udtryk.

De to sidste artikler af Bente Meyers og Dorthe Staunæs bevæger sig i mellemrum- mene mellem queer-studies og forsknings- felter, der har andre sociale kategorier end seksualitet som deres genstandsfelt.

Bente Meyer tager fat på spørgsmålet om, hvordan kulturelle forestillinger om abjekte og handikappede kroppe påvirker opfattelser af køn. Artiklen forsøger at byg- ge bro mellem det anglo-amerikanske felt disability studies og nogle af de mange per- spektiver på og analyser af kroppen, som har præget kønsforskningen i det seneste årti.

Dorthe Staunæs tager udgangspunkt i intersektionaliteten mellem køns, queer- og etnicitetsforskning, når hun beskæftiger sig med grænsefiguren Wahid. Wahid er en undtagelse i skolegården, men hans figur

viser sig alligevel at spore forfatteren ind på en række af de normativiteter, der virker i skolelivet. På den måde er frisuren også en forskningsstrategisk gevinst for en forsk- ning, der undersøger spændingsfelterne mellem seksualitet, køn og etnicitet, nor- mativitet og andethed.

Endelig afsluttes temaet om kønnede skævheder med tre spidse replikker: 1) Er queer teori overhovedet ét og overhovedet det nye filosofiske paradigme? (Robin May Schott), 2) hvem er det egentlig, der kan bedrive queer-forskning og hvilken tilstand må man i givet fald være i for at gøre det?

(Bonnie Barr og Maja Bissenbakker Frede- riksen) og 3) om de metodologiske skævgørelsers potentiale i forhold til at

“queere” de traditionelle søjler, der funde- rer et fag som f.eks. historie (Hilda Rømer Christensen).

God læselyst!

Temaredaktører

Cathrine Egelandog Dorthe Staunæs

INDLEDNING

5

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Endelig blev udfordringen fra queer, skæve køn og trans også en udfordring i forhold til at op- retholde binariteten mellem kvinder og mænd og til at udfordre de

Med Dorthes efter- hånden anseelige erfaringsbaggrund i teo- retisk funderede empiriske analyser, hendes helt unikke kyndighed omkring udvikling af analysebegreber og

Helle Høgsbro associerer til en drag queen ikke kun på grund af den overdrevne iscenesættelse af kvindelighed, men også på grund af sine mandlige kropstræk og opfør- sel

Også Aisha giver mig en nøgle til at forstå, hvori det “klamme” består. Der er jo Aylins storebror, der er “vildt lækker”. Han frem- fører sin krop på en ganske anden

Konferen- cen Farväl Heteronormativitet på Göte- borgs Universitet satte queer teori i cen- trum, og den kommende årskonference i Foreningen for kønsforskning i

I dette nummer af Kvinder, Køn & Forsking vil vi fokusere på, hvordan mainstreaming kan gøres til et anvendeligt begreb, når det gælder integration af køns- aspektet i

Hvis kønsforskningen kommer til at signalere noget andet og mere end en kønspolitisk dags- orden, så tror jeg, at det for fremtiden vil blive nemmere at forske i køn inklusive de

For det første er den trykte lyrik ikke længere en isoleret ø, men står i relation til de nye former for tekstualiteter, som computeren og internettet muliggør, sær- ligt