• Ingen resultater fundet

Queer er en tilstand

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Queer er en tilstand"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Q

ueer er så småt ved at blive en populær teori. Ikke blot er nær- værende nummer af Kvinder, Køn & Forsk- ninghelt helliget dette fænomen, men også en række nordiske magasiner og konferen- cer har i løbet af de sidste par år haft queer på dagsordenen. Både Lambda Nordicaog det nu hedengangne Zink har taget emnet op. Også på de enkelte universiteter rundt om i landet har queer teori sneget sig med ind i diverse institutters fagblade, f.eks. i et kommende queer specialnummer af Syd- dansk Universitets (Odense) tidsskrift for litteratur og sprog Synsvinkler. Konferen- cen Farväl Heteronormativitet på Göte- borgs Universitet satte queer teori i cen- trum, og den kommende årskonference i Foreningen for kønsforskning i Danmark, som afholdes på Syddansk Universitet, har ligeledes queer som ramme for begivenhe- derne. Såfremt den tendens udtrykker, at queer ikke bare er blevet trendy, men måske ligefrem er på vej til at etablere sig som en integreret del af forskningsinstitu-

87

Queer er en tilstand

A

F

B

ONNIE

C. B

ARR OG

M

AJA

B

ISSENBAKKER

F

REDERIKSEN

REPLIK

(2)

tionen, ja så er der et par spørgsmål, der bør stilles: Hvordan skal queer teori for- midles og af hvem? Skal man identificere sig som ikke-heteroseksuel for bedst at kunne bedrive queer teori?

Hvad angår det sidste spørgsmål, kan man ved første øjekast foranlediges til at tro, at teorien hovedsageligt beskæftiger sig med seksualiteter og køn, som falder uden for en bestemt version af den heteroseksu- elle norm. Dissident seksualitet spiller en forholdsvis stor rolle inden for queer teori, fordi teoriens fortsatte analyser af hetero- normativitet oftest tager udgangspunkt i det marginaliserede og ekskluderede. Men samtidig er analyserne også udtryk for et forsøg på at underminere faste identitetska- tegorier ved at vise dem som kontingente konstruktioner. Det er derfor heller ikke et bestemt kønsligt eller seksuelt udgangs- punkt, som betinger god forskning i og formidling af queer teori. Det er en væsent- lig queer pointe, at såvel homo- som hete- roseksualitet er konstrueret inden for sam- me (heteronormative) forståelsesparadig- me, og man er derfor ikke epistemologisk og videnskabeligt bedre stillet som queer- teoretiker, hvis man identificerer sig som ikke-heteroseksuel.

Alligevel kommer man nok ikke uden om, at teorien implicit henvender sig til en læser, som i en eller anden udstrækning er parat til at identificere sig selv som –

“queer”. Dette betyder ikke, at man skal

“være” queer for at forstå og arbejde med queer-teori. Det er muligt at positionere sig på andre måder uden samtidig at blive frem- med for teorien. Ejerskab af teorien kan ikke hævdes af nogen. Dette bl.a. fordi selve læsningen af queer tekster åbner mulighe- den for at “blive gjort” queer. I det omfang læsning kan forstås som en transformativ proces, der performativt konstituerer det læsende subjekt som “queer”, kan man sige, at vi alle bliver queer i det øjeblik, vi inter- pelleres som sådanne af teksten. Queer må altså ikke forstås som noget essentielt.

Queer er en tilstand, man kan blive sat i.

På den ene side queeres vi således selv i mødet med teorien. På den anden side er det vigtigt at holde sig for øje, at mødet med queertekster altid er et situeret møde.

Det vil være fejlagtigt at tro, at man kom- mer til queer teori som en tabula rasa. Som læsere er vi nødvendigvis indlejret i speci- fikke seksuelle og kønslige kategorier, vi ik- ke kan undslippe – kun kritisk og pragma- tisk forholde os til. Uanset queer teoris nødvendige afstandtagen fra essentialisme, så er det et faktum, at diskurserne om f.eks.

homoseksualitet og heteroseksualitet positi- onerer disse identiteter – og ikke mindst det der falder uden for denne dikotomi – forskelligt socialt og kulturelt. Sociale kate- gorier har ikke essens, men de konstituerer ikke desto mindre effektivt konkret virk- ningsfulde identiteter, som altid må medre- flekteres i receptionen og formidlingen af queer teori. På trods af den potentielle queer interpellation af læseren medfører queerteksten altså ikke en entydig determi- nering af det læsende subjekt. Tværtimod må vi forstå læserens position som et ele- ment, der uundgåeligt virker tilbage på tek- sten. Og det er netop i dette rum, mellem tidligere og fremtidige identifikationer og interpellationer, at receptionen af queer teori får sin betydning.

Det er det møde i rummet mellem læser og teori, som bør udforskes nærmere. Ta- ger man udgangspunkt i læserens position gælder det, at man (især når man varetager en teori, der omhandler social identitet) også må forholde sig til den specifikke situ- erethed, som ens egen identitet betinger.

Det er vores refleksioner over, hvordan og med hvilke følger vi selv positioneres af so- ciale kategorier, der kan iværksætte nye for- tolkninger af queer teori.

Hvordan de konkrete konsekvenser af en sådan refleksion i hvert enkelt tilfælde for- mer sig, kan ikke foregribes her, men umid- delbart er der en række spørgsmål, man som udøver af queer-teori, bør stille sig:

Hvordan påvirker min specifikke sociale og kulturelle kontekst min reception og for-

KVINDER, KØN &FORSKNING NR. 1 2003

88

(3)

midling af det queer teoretiske begrebsap- parat? Hvilke investeringer har jeg selv på spil, når jeg læser og udøver teorien? Hvor befinder jeg mig i forhold til den politiske agenda om social forandring, som queer teori fundamentalt er indskrevet i? Hvilke eksklusioner foretager jeg i min formidling af queer teori?

Før fremtidsvisionen om queer på pen- sum bliver en realitet (omend denne vision muligvis er utopisk), er det nødvendigt kri-

tisk at forholde sig til den queer-teoretiske formidlingsposition. Det er gennem en ud- forskning af rummet imellem læser og teo- ri, at dørene åbnes for en ny og bredere re- ception af queer teori, således at denne kan integreres i undervisningen og forskningen.

Bonnie C. Barr, stud.mag. i Nordisk og Køn og Kultur, Syddansk Universitet

Maja Bissenbakker Frederiksen, stud.mag i Nor- disk og Filosofi, Syddansk Universitet

89

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

I den store interesse for dansk film, man har oplevet de seneste mange år, har det især været de spændende og udfordrende film, der har stået i cen- trum.. Opmærksomheden har

De, der er fanget i mellemrummene, ikke-hvide queer subjek- ter, formodes langt nemmere at indgå i dia- log med hvide mainstream queer personer, i politik, sociale

I hendes bidrag “En queer introduktion till Gränslösa hundar – Om queerteori, performativitet och subver- siva repetitioner i skönlitterära, kritiska och vetenskapliga

Given that queer is a radical questioning of identity and binaries, including the nature/culture binary, this article aims to show that all sorts of seeming impossibilities are

Maja: Jeg tror faktisk, det er et meget godt eksempel på, hvor psykoanalysen ikke kom- mer igen i queer teori, eller hvor jeg ser, at der er nogle ting, vi ikke tager med,

Transvestismen sætter spørgsmålstegn ved køn som “determine- rende og hemmelig instans” og “det, trans- vestitterne forelsker sig i, er netop dette spil med tegnene, de er

For eksempel ønsker queer ikke blot at være en ny beteg- nelse, der skal skabe forøget interesse om bøsse/lesbisk forskning, således som denne (efter queers opfattelse) i

If, as exhorted by queer theory, we take se- riously the realm of culture in our attempts to understand shifts in relations of sexuality, contemporary developments in popular