• Ingen resultater fundet

Kopi fra DBC Webarkiv

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Kopi fra DBC Webarkiv"

Copied!
5
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Kopi fra DBC Webarkiv

Kopi af:

Hvorfor vil mennesket ud i rummet?

Dette materiale er lagret i henhold til aftale mellem DBC og udgiveren.

www.dbc.dk

e-mail: dbc@dbc.dk

(2)

Hvorfor vil mennesket ud i rummet?

Af: Thore Bjørnvig, Mag. art. i religionsvidenskab 10. september 2015 kl. 20:58

Dét er spørgsmålet, jeg de sidste par uger er blevet stillet af forskellige medier. Andreas Mogensen er i rummet, og hvorfor har det sat landet på den anden ende? Hvad er det, som drager og fascinerer? Hvorfor vil mennesket ud i rummet? Det kortest mulige svar, jeg har kunne finde er: For at nå et højere udviklingstrin. Men det kræver selvfølgelig lidt forklaring.

Ved jorden at blive...

Tanken om at rejsen ud i rummet vil føre mennesket og dets samfund mod højere og højere udviklingstrin, finder sine argumenter på en række niveauer. Med et billede kan man sige, at argumenterne er lagdelte, ligesom Jordens atmosfære er lagdelt.

Nær jordoverfladen, hvor ilten er rigelig og fed, florerer de begrundelser, som kan kobles til økonomi, teknologi og innovation. Rumfart giver omkring 5 kroner igen for hver investeret krone, er drivmotor for industri og innovation her på Jorden, og vi nyder godt at spin-off teknologi, fra chipspakkemaskiner, over ridsefri brilleglas til ledningsfrie boremaskiner. Og så er der selvfølgelig de militære fremskridt, skyggen som raketten altid har kastet.

Lidt længere oppe, cirka omkring ozonlaget, finder vi de videnskabelige argumenter: Rumfart og - forskning øger vores viden om alt fra sorte huller til menneskets blodkredsløb. Befordret af rumfarten gør den naturvidenskabelige forskning fremskridt på alle områder, fra biologi til astrofysik. Visse resultater er det måske svært umiddelbart af finde anvendelse for, men andre understøtter og fordyber vores forståelse for helt konkrete fysiske processer på Jorden.

Stratosfæriske argumenter

Højere oppe endnu, omkring stratosfæren, krydser vi grænsen til de mere uhåndgribelige begrundelser.

Her har vi at gøre med den menneskelige nysgerrighed, vores iboende trang til at opdage og udforske.

Denne trang kan i bund og grund ikke forklares. Man kan måske finde argumenter i evolutionslæren og sociobiologien: Det er netop vores nysgerrighed, der har gjort os til den sejrende art. Men følelsen, der omgiver denne trang som en aura, ligger hinsides rationelle argumenter.

Hinsides denne grænse finder vi begrundelser, som henter deres næring i psykologi og kultur.

Udforskningen af universet fuldender den kopernikanske revolution og tilkender mennesket en plads i den yderste udkant af kosmos. Vores kultur vokser og ændrer sig ved den gradvise inkorporation af de astronomiske, astrofysiske og kosmologiske erkendelser.

Også økologiens, sociologiens og filosofiens planer bringes i spil. Ved at se Jorden ude fra rummet begriber vi planeten som ét sammenhængende system, hvor en påvirkning ét sted ufravigeligt

(3)

afstedkommer forandringer et andet. Vi forstår at vi må leve i fred sammen, og selve det internationale samarbejde om f.eks. den internationale rumstation giver denne erkendelse yderligere brændstof. Og endelig får vi indsigt i de dybeste, filosofiske spørgsmål: Hvor kommer vi fra? Hvad er vi? Hvor er vi på vej hen?

Dåben i det kosmiske hav

Til slut når vi termosfærens årsager og begrundelser, som trives hvor vi går i kredsløb om Jorden og bliver vægtløse. Her er menneskets rejse ud i kosmos at sammenligne med det evolutionære spring, som de første amfibie-fisk, der kravlede op på landjorden, foretog. Blot er bevægelsen den omvendte, nu hvor vi forlader Jorden tyngdekraftplagede strandbred, og kaster os ud i det kosmiske ocean, hvor en ny vægtløshed venter, der mimer den vi oprindeligt levede i som havvæsener.

Ganske som arvesynden i et halvvejs forladt verdensbillede engang holdt mennesket fast i en uværdig position, holder tyngdekraften os fangne på bunden af tyngdebrønden. Hernede fra skimter vi langt oppe det himmelske lys. Vægtløsheden bliver en ny form for frelse, og rejsen ud i rummet et evolutionært kvantespring.

Det himmelske blik

Det evolutionære spring er fysisk såvel som bevidsthedsmæssigt; Jorden er vores vugge, men nu er vi blevet voksne og kan ikke længere blive der. Vi drages mod det dybe rums hemmeligheder, hvor grænsen mellem religiøs gnosis, spirituel erkendelse og kosmologisk indsigt viskes ud i den galaktiske malstrøm af lys.

Synet af Jorden set fra rummet sætter mennesket i en unik position. For første gang ser vi hele vores livsverden i ét samlet nu. Som så vi det fra et guddommeligt perspektiv, hvor tid og rum ikke længere findes, og fortid og fremtid smelter sammen i nærværets mystiske kraftfelt. Det himmelske rum, som mennesket indtager gennem rumfarten, var indtil for ganske nylig gudernes domæne.

Rejsens forvandlende kraft

Rummet både forvandler og transfigurerer. Ganske som vi også her på Jorden gennem tiderne har drømt om rejsens forvandlende kraft, tror vi det samme om rumrejsen - men forstærket i retning af uendelighed og omnipotens. I rummet skal vi blive som guder og forlade den menneskelighed, som binder os til Jordens overflade, hvor ufred, krig, forurening, racediskrimination, sygdom og død dominerer.

Vi skal kolonisere solsystemet, bygge baser på planeterne, leve i frit svævende sfærer, bygge interstellare generationsrumskibe, rejse til andre solsystemer og erobre galaksen. Og før eller siden møder vi andre galaktiske civilisationer: Drømmen om vort eget udviklingspotentiale projiceret millioner af år frem i tiden.

Denne rejse vil transformere os og indfri transhumanismens digitale drøm: Vores kroppe bliver overflødige, vi smelter sammen med den stadigt accelererende teknologi, indtil vi omsider bliver ren

(4)

information, energi, lys. Og var det ikke mennesket selv, fremfor blot sonder og robotter, som foretog denne rejse, ville den ganske miste sin fascinationskraft.

Utopiens fallit

Hvert trin i denne udviklingsrejse kan man finde beskrevet i fremstillinger af menneskets rolle i

rumfarten, fra artikler publiceret i videnskabelige tidsskrifter, over populærvidenskabeligt formidlende værker, til romaner, tegneserier, computerspil og film. Og det er fra disse trin, at rumfartens fortalere henter deres argumenter for, hvorfor rumfarten er så afgørende at satse på.

Rumfarten blev udtænkt af visionære mystikere, grundlagt af amatørraketbyggere og profetiske formidlere og opnåede momentær indfrielse af utopien (og nærmest ubegrænsede midler) i kulminationen af rumkapløbet mellem USSR og USA: Den bemandede månelanding.

Siden har det været et tilbagevendende spørgsmål, hvordan man sikrer offentlighedens interesse, politikernes bevågenhed og de økonomiske midler til at realisere de store drømme. Det er som led i denne kamp, at man henter argumenterne i de netop beskrevne luftlag. Og det er her at den danske rumsektor har fået spillet et trumfkort i hånden.

Fra fascination til finansiering

Andreas Mogensen virker, som mange astronauter før ham, som nationalt og menneskeligt

identifikationspunkt. Gennem ham bliver rummet nærværende, og vi aner i et øjeblik dets potentiale, i en grad så selv vores trinde, lille statsminister på live-tv synes på nippet til hive pengepungen op, og ligefrem begynder at tale om de religiøse dimensioner af rumoplevelsen. Ja, så meget grøde er der i luften, at man vover at fremstamme det frække ord: Rumagentur.

Lige så lidt som Lars Løkke Rasmussen nok er klar over, hvorfor han pludselig taler om synet af Jorden som en religiøs vækkelse, ligeså lidt er Torsten Gejl fra Alternativet formodentlig klar over, hvorfor han taler om, at det at redde vores egen jord står i modsætning til en økonomisk og organisatorisk storsatsning på rumfart.

At vi skal udforske rummet og på sigt prøve at kolonisere det, er efter min mening så at sige et tilbud vi hverken kan eller bør afslå. Men hvis vi ikke har kendskab til, og erkender alle de

argumentationsniveauer, der findes indenfor rumfartsområdet, kan vi heller ikke diskutere for og imod på et oplyst grundlag. Eller forstå på hvilken måde det kan være rigtigt, at rumfart er værd at satse på.

Lad os derfor prøve at forstå ikke blot de jordnære argumenter for rumfarten, men også de mere æteriske. For begge spiller ind i vores forståelse af, hvorfor menneskets rejse ud i rummet er vigtig, og begge bliver anvendt som skyts fra rumlobbyens side, når der skal sikres midler.

_________________

Billedtekst: Billedet er taget af astronauter på den internationale rumstation d. 31. juli, 2011. Man ser Jordens atmosfære; troposfæren, stratosfæren og videre opad. (Kilde: her).

(5)

URL: http://videnskab.dk/blog/hvorfor-vil-mennesket-ud-i-rummet

© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Hvis vi kalder den lille mængde brændstof, som raketten skyder bagud og mister for - dm (minus fordi raketten bliver lettere), og vi kalder brændstoffets hastighed for v gas , vil det

Og hvis ovenstående er den mest sandsynlige forklaring på korn og andet forkullet materiale i stolpe- spor, bør vi indregne den i vores forståelse af husets datering,

Hun peger på, at plast ikke bliver forbudt, fordi det faktisk er et godt og ofte miljørigtigt embal- lagemateriale, men man skal nok for- berede sig på, at der komme mange helt

I denne artikel ser jeg nærmere på det gådefyldte fænomen, at arbejdsgivere har meget svært ved at lade medarbejderne på arbejdspladserne få indflydelse og medbestemmelse.. T

Politiet  låste  begge  mændene

Efter at have stirret sig blind på den ene velskabte model efter den anden gennem sit halve kunstnerliv og efter nu at gentage processen med en anden metode vidste han, det aldrig

Men hvor Grundtvig postulerer mytologi og erfaring som mere adækvate midler til forståelse af menneskelivet end spekulationen, har Kierkegaard anvendt samtidens

Uderummet bruges her til at arbejde receptivt, produktivt og analytisk med (fag)sprog i en situationel og kulturel ramme og kontekst, idet læreren stilladserer en sproglig udvikling