• Ingen resultater fundet

Kopi fra DBC Webarkiv

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Kopi fra DBC Webarkiv"

Copied!
7
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Kopi fra DBC Webarkiv

Kopi af:

FDB-møblerne er tilbage

Dette materiale er lagret i henhold til aftale mellem DBC og udgiveren.

www.dbc.dk

e-mail: dbc@dbc.dk

(2)

Samvirke auguSt 2013

auguSt 2013. PriS 39 kr.

gratiS for CooP-medlemmer

Forbrug • mad • sundhed

nog et på h j er te

RugbRød Tema:

nye delikatesser både de flade madder og de

sofaen søndag på

om at træne og ville vinde,

men også om en skøn

skolestart:

Sådan kommer ungerne

godt i gang

Jeanette

ottesen

klassisk

design

fDB-møBlerne:

vender tilbage

(3)

20

a u g u s t 2 0 1 3 s a m v i r k e . d k

design

Stolene, der vender tilbage, er designet af Børge Mogensen, Jørgen Bækmark, Ejvind A. Johansson og Poul Volther. Sidst- nævnte har også designet bordet. Møblerne kan købes i Super- Brugsen fra uge 35 og på coop.dk fra uge 36

(4)

21

a u g u s t 2 0 1 3 s a m v i r k e . d k

FDB-møBlerne er tilbage

Sid ordentligt. For 33 år siden lukkede FDB’s møbelfabrik, nu genopstår nogle af klassikerne

tekst: Cornelius Corneliussen foto: Magnus ekstrøM

(5)

22

a u g u s t 2 0 1 3 s a m v i r k e . d k

H

øjlydt brummen, snurren og hidsige hvin fra savene fylder FDB’s store møbelfabrik i Tarm. Vi er midt i 1970’erne, og produk- tionen er som altid i gang, og maskinhal- len er fuld af flittige arbejdere. Birger Dam Jensen står ved drejebænken og laver et af de tusindvis af stole- ben, han gennem tiden har haft i hænderne.

»Jeg startede som arbejdsdreng i ’69 og blev senere lært op af min far, som også arbejdede på fabrikken. Jeg lavede 2500 stoleben om dagen og har været med til at lave hundredtusindvis af stole. På fabrikken var der en stemning af, at vi kunne noget særligt, og vi havde et stærkt sammenhold. Det er dejligt at se, at de stole, vi lavede dengang, stadig står i mange hjem, fordi det er kvalitet. Dengang vidste vi ikke, at vi lavede klassikere.

Vi lavede bare gode stole,« fortæller Birger Dam Jensen, som i dag arbejder som værkfører hos Kvist Møbler.

Den gamle arv. FDB drev møbelfabrikken med stor suc- ces i lidt over 50 år, før de solgte den. Salget af fabrikken betød næsten slutningen på møblerne, kun enkelte mo- deller har siden været i produktion uden for FDB- og Coop-sammenhæng.

Men nu kommer de originale FDB-møbler igen i Brugsens varesortiment. Coop er sammen med Kvist Møbler i Sønderjylland i gang med at producere, og i løbet af sensommeren vil de første møbler komme til salg i SuperBrugsen og på coop.dk.

Tovholder på projektet, kategorigruppechef Ole Kiel fra Coop, har fra starten af projektet anstrengt sig for at holde fast i møblernes arv og historie.

»Kvist Møbler og Coop deler historie gennem Kvists grundlægger Arne Kvist, som en overgang var direktør for den gamle FDB-møbelfabrik i Tarm. Virksomheden kender møblerne ud og ind, så de er de helt rigtige til opgaven, fordi de forstår vigtigheden af at holde det høje kvalitetsniveau. Det har været vigtigt ikke kun at lave møbler, fordi de passer i tiden lige nu, men ud fra, hvad vi tænker stadig holder om mange år. Derfor gi- ver det god mening at lægge ud med nogle af de store klassikere,« siger Ole Kiel.

De store arkitekter. Mange af de originale tegnin- ger fra FDB’s tegnestue ligger i dag i de originale ar- kivskuffer hos Kvist Møbler i Sønderjylland. Men ikke kun tegningerne er i Kvist-familiens varetægt. Flere af de gamle maskiner fra FDB’s møbelfabrik bliver stadig brugt i produktionen.

Tegnestuen, som stod for langt de fleste FDB-møbler, havde gennem tiden fire, skulle det vise sig, prominen- te chefer, nemlig Børge Mogensen, Jørgen Bækmark, Poul M. Volther og Ejvind A. Johansson. De fire stole, der nu genudgives, er en af hver af de fire designere og et bord fra Volther. Selvom det er de originale møbler fra de originale tegninger, er der dog opdateret et par detaljer. Industriel møbeldesigner Thomas Alken fra Format Design er manden, der i første omgang har haft klassikerne i hænderne og opdateret dem, så de passer til dagens forbruger i forhold til højde og drøjde.

»Det har været vigtigt for mig at forstå møblerne, så jeg har haft alle stole skilt ad, før jeg gav mig i kast med at lave bittesmå ændringer, som man oftest gør,

J46. Designet af Poul M. Volther. Ikonet blandt danske designkøkkenstole og en af de største salgssucceser i FDB’s historie. En oplagt køkkenstol, eller alternativ som stol ved et større spisebord, hvor man ønsker flere mindre stole med god komfort

design

(6)

23

a u g u s t 2 0 1 3 s a m v i r k e . d k

J108. Designet af Jørgen Bækmark. Denne stol er en såkaldt knock-down. Det betyder, at den kan skilles ad og passer ned i en fin lille kasse, og så kan den samles uden brug af værktøj

J52 eller Kennedystolen. Designet af Børge Mogensen. Blev som en del andre FDB-møb- ler også solgt i USA i en periode. Her blev den lanceret som præsident Kennedys foretrukne slap-af-stol. Alle de nye udgaver af møblerne bliver lavet i europæisk FSC-mærket træ og får FDB-logo under sædet ligesom originalerne

C35. Designet af Poul M. Volther.

Bordet, der kommer til salg i tre stør- relser, blev designet ud fra ønsket om at af skabe et enkelt og stilrent bord, der kunne anvendes til de mange forskel- lige FDB-stole. Bordet kommer med tre forskellige bordplader, hvid laminat, sort linoleum og bøgetræsplanker

FDB-møblerne har haft enorm betydning.

Pludselig bevægede vi os fra, at designede

møbler var for rige mennesker, til at de

var allemandseje

Nille Juul-Sørensen, direktør på Dansk Designcenter

(7)

24

a u g u s t 2 0 1 3 s a m v i r k e . d k

design

når man relancerer møbler. Det er nogle ganske få centimeter her og der, der er tale om, og jeg tvivler på, at man overho- vedet lægger mærke til det, når man står og ser på dem. Det er en lidt ærbødig fornemmelse at stå med noget i hæn- derne, som har haft så stor betydning for, hvordan vi laver møbler i dag,« si- ger Thomas Alken.

Allemandseje. Nille Juul-Sørensen, der er direktør på Dansk Designcenter, hil- ser de genopståede FDB-møbler vel- kommen.

»FDB-møblerne har haft enorm betyd- ning. Pludselig bevægede vi os fra, at de- signede møbler var for rige mennesker, til at de var allemandseje. Med den gode kvalitet og det flotte design løftede man bundniveauet for kvalitet i et arbejder- hjem. Møblerne passede i tidsånden, de var moderne, de var fremtiden, og de var nøjsomt lavet. Brugsens møbler tiltalte både arbejderen og direktøren. Derfor så man en befolkning, som investerede i design, ikke fordi det var godt design, men fordi det var kvalitet til rimelig pris,« siger Nille Juul-Sørensen.

Nille Juul-Sørensen fortæller gerne ude i verden om FDB-møblernes be- tydning, og hvordan man ved hjælp fra mere eller mindre ukendte talenter fik lavet produkter, som havde en fælles sjæl og tiltalte en masse mennesker. Så- dan så han gerne, det var fortsat.

»Det havde klædt Coop at forsøge at gøre historien efter ved at finde nye arkitekttalenter til at lave nye møbler, som man gjorde det i sin tid. Coop ville være oplagt til at løfte arven fra det univers med ordentlige, gode møbler, man i sin tid skabte, og vi- dereudvikle på det. Hvis de vælger en designer, som forstår at designe i den gamle ånd, og holder kvaliteten på det niveau, folk er vant til, kunne det blive rigtig godt,« siger Nille Juul- Sørensen.

Nye i rækken. Den bekymring mener kategorigruppechef Ole Kiel ikke, at der er grund til at have. Coop har pla- ner om at stikke hovederne i de gamle arkiver for at se, om nogle af de møbler, som dengang blev fundet for moderne, er mere nutidige nu. Og der er allerede nye møbler på tegnebrættet.

»Om et års tid regner vi med at have helt nydesignede møbler klar. Vi har et godt samarbejde med Thomas Al- ken fra Format Designs, for han forstår den røde tråd i FDB-møblernes design.

Men senere kunne der også sagtens blive plads til andre nye designtalen- ter. Vi har genoptaget møblerne på en måde, som tilgodeser både Coops nu- værende værdier og det gamle FDB’s værdier om kvalitet til rimelige priser og at drive virksomhed med omtan- ke,« siger Ole Kiel.

J67. Designet af Ejvind A. Johansson. Johansson var den tredje tegnestuechef hos FDB. I forhold til sine forgængere bliver Johansson ofte beskyldt for at have været forud for sin tid, hvilket der måske er noget om, hans møbler i dag er meget populære

FDB oprettede i 1942 en tegnestue, hvor mange af de møbler, som sidenhen blev klassikere, først kom på papir for så at blive sat i produktion. Hvad hed den første tegnestuechef?

Svar på 8 spørgsmål om FDB-møbler og vær med i konkurrencen, der slutter 23. september.

Præmier:

Blandt alle de deltagende i konkurrencen trækker vi lod om:

Blandt nyhedsbrevsabonnen- terne trækker vi lod om:

KonKurrence

4 x Poul M.

Volther stol J46 i sort, værdi 999 kr.

per styk

2 x Jørgen Bæk- mark stol i can- vas/bøg, værdi 999 kr. per styk

2 x Børge Mogen- sen tremmestol J52, natur, pris 2495 kr. per styk

quiz om fdb-møbler

Vind superklassiske FDB- møbler påsamvirke.dk

samvirke.dk

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Schultz Petersen, Søren Nordentoft, Vagn Kvist, Poul Dam, Bodil Andersen, Else Lidegaard, Jørgen Kristensen og Gunnar Milthers.. af Efterskolernes sekretariat, Vartov,

Han kom altid, før det havde ringet anden Gang, for hans Karl skulde have ordentlig Tid til at spænde fra, saa han kunde være i Kirken i rette Tid.. Men en Dag sagde Moder til

Antike Rammer, Antikviteter og gamle Møbler, portugisiske Fajancer etc... William Olsen,

Formålet med projektet er gennem et samarbejde mellem gymnasiale uddannelser og videregående uddannelsesinstitutioner(LVU, MVU og KVU) i Region Hovedstaden at arbejde med

Efter en uddannelse på handelshøjskole blev hun bogholder på skolehjemmet Landerupgård, hvor hun lærte Kvist at kende.

Alle lokalhistorieinteresserede i Ribe amt kender Bække Sogn og dens forfatter John Kvist. 1920 blev han ansat

Til bestyrelsen genvalgtes snedkermester Niels Thomsen, Esbjerg, og lærer Kvist.. Som revisor

Denne gruppe af mennesker har været større, end man i almindelighed forestiller sig, og det er deres forhutlede tilværelse, John Kvist' artikel. kaster et skarpt