• Ingen resultater fundet

KOMBINATION AF TONERÆKKERNE MED DE RYTMISKE HIERARKIER (2. SYNTESE)

VII. KOMBINATION AF ”2. SYNTESE” MED DEN BRUDTE AKKORDS PRINCIP SAT IFORBINDELSE MED ACCENTSKIFT (KAP.1).

VIII. REALISATIONSPROBLEMER.

Ikke tidligere publiceret.

Indeholder nodeeksempler..

Sprog: Dansk

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Fuldtekst (PDF): SeminarDecember1973.1973.pdf (11 sider) 1973 Per Nørgård, Göran Bergendal

Tids- och rumslösa konstanter (samtal med Per Nørgård om hans komposition

”Te Deum” – ved Göran Bergendal).

Type: Interview År: 1973

Bemærkninger: Interview fra tiden i begyndelsen af arbejdet med Symfoni nr. 3, der her overvejes betitlet Te Natura eller Te Deum, grundet de ofte neutrale, objektive elementer i kompositionsmaterialet, bl.a. rytmer baseret på Det Gyldne Snit, harmonier på naturtonerækken og melodier på uendelighedsrækken.

Trykt i det svenske tidsskrift Nutida Musik 1972/73 nr. 4 (forår 1973) s.15-17.

Denne neutrale, objektive og Pythagoras/Platon/Goethe-inspirerede holdning var igangsættende for musikkritikeren Poul Nielsens senere ”Åbent brev til Per Nørgård”, 1973 og Per Nørgårds ”Svar til Poul Nielsen, 1973” – begge i dette arkiv.

Trykt i: Nutida Musik, 1972/73, nr. 4 (forår 1973), s.15-17 Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Svensk

Fuldtekst (PDF): TidsOgRumsloesaKonstanter.1973..pdf (4 sider)

Acc.

2012/25

1973 Per Nørgård, Poul Nielsen

Åbent brev til Per Nørgård. Svar til Poul Nielsen.

Type: Debat År: 1973

Bemærkninger: Tidsskriftsdebat mellem musikforskeren Poul Nielsen (1939-1976) og Acc.

2012/25

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 50 Per Nørgård er fra tiden omkring komponistens Symfoni nr. 3. Trykt i DMT 1973-74

nr. 1, s. 8-14. Optrykt i bogen Per Nørgård: Artikler 1962-82. Redigeret af Ivan Hansen (Ivan Hansen Forlag, 1982), og i bogen Per Nørgård: Tilbageblik – Undervejs. Artikler 1956-2009. Redigeret af Ivan Hansen (Edition Wilhelm Hansen, 2009). Enkelte trykfejl rettet her.

Debatten fortsattes af Pelle Gudmundsen-Holmgreen i DMT (Jantenatur, DMT 1973-74 nr. 4, s. 102-110), kort besvaret af Per Nørgård (I stedet for et svar, DMT 1973-1973-74 nr. 5, s. 141), gengivet i dette arkiv med titlen I stedet for et svar (på Pelle

Gudmundsen-Holmgreens ”Jantenatur”), 1974.

Trykt i: Dansk Musik Tidsskrift 48, 1973-74, nr. 1, s. 8-14

Genoptrykt i: Per Nørgård: Artikler 1962-82. Redigeret af Ivan Hansen (Ivan Hansen Forlag, 1982) Per Nørgård: Tilbageblik – Undervejs. Artikler 1956-2009. Redigeret af Ivan Hansen (Edition Wilhelm Hansen, 2009).

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): AabentBrevTilPerNoergardOgSvarTilPoulNielsen.1973..pdf (8 sider) 1974

1974 Per Nørgård, Orla Johansen

Det betaler sig for et land at satse på kunst. Interview.

Type: Interview År: 1974

Bemærkninger: Interview i anledning af Nørgårds forestående modtagelse af Nordisk Råds Musikpris 1974. Overskriften hentyder, let ironisk, til at af de 50.000 kr. som komponisten, ligesom forfatteren Villy Sørensen (litteraturprisen) modtager, skal erlægges halvdelen af de 44.000 kr. af prisbeløbet i skat til den danske stat. Også økonomien bag det famøse DR/TV-pausesignal (Kalendermusik, 1973) belyses: af honoraret på de, skattepligtige, 10.000 kr. gik en trediedel til materialer. Interviewet berører også opvækst, undervisning, kunstneriske mål m.m.

Trykt i: Jyllands Posten. d. 11/2

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): Teksten er enten undervejs eller et fragment, der kræver yderligere bearbejdning før det (evt.) offentliggøres.

Acc.

2012/25

1974 Følsomheden er en revolutionær pligt (Tale ved Nordisk Råds Musikpris-overrækkelse 1974)

Type: Hæfte År: 1974

Bemærkninger: Trykt version af Nørgårds musikpris-takketale, fra publikationen ”Tal ved Nordisk Råds litteratur- och musikpris i Stockholms Stadshus d. 17. februar 1974, Stockholm 1974), der vedrørende musikprisen i det oprindelige, publicerede materiale fra prisoverrækkelses-ceremonien havde flg. indhold:

Musiksjef Kristian Lange, Norge: om Gilgamesh (s. 13-19) Motivering af musikpris-tildelingen (s. 19-21)

Komponistens takketale (s. 19-22)

Optryk Weekendavisen d. 1/3 1974, i bogen Per Nørgård: Artikler 1962-82. Redigeret af Ivan Hansen (Ivan Hansen Forlag, 1982), og i bogen Per Nørgård: Tilbageblik – Undervejs. Artikler 1956-2009. Redigeret af Ivan Hansen (Edition Wilhelm Hansen, 2009).

Genoptrykt i: Weekendavisen d. 1/3 1974. Per Nørgård: Artikler 1962-82. Redigeret af Ivan Hansen (Ivan Hansen Forlag, 1982) Per Nørgård: Tilbageblik – Undervejs.

Artikler 1956-2009. Redigeret af Ivan Hansen (Edition Wilhelm Hansen, 2009).

Oprindeligt udgivet i: Nordisk Råds Musikpris (hæfte i forbindelse med ceremonien, Stockholm 1974)

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Acc.

2012/25

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 51 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): FoelsomhedenerEnRevolutionaerPligt.1974..pdf (3 sider) 1974 Per Nørgård, Pelle Gudmundsen-Holmgreen

I stedet for et svar (til Pelle Gudmundsen-Holmgreen:”Jantenatur”). Debat.

Type: Debat År: 1974

Bemærkninger: Videreførelse af tidsskriftsdebatten mellem musikforskeren og musikanmelderen Poul Nielsen (1939-1976) og Per Nørgård er fra tiden omkring komponistens ”Symfoni nr. 3”, i dette arkiv under titlen Åbent brev til Per Nørgård.

Svar til Poul Nielsen, 1973.

Nielsen/Nørgård-debatten er senere optrykt i bogen Per Nørgård: Artikler 1962-82.

Redigeret af Ivan Hansen (Ivan Hansen Forlag, 1982), og i bogen Per Nørgård:

Tilbageblik – Undervejs. Artikler 1956-2009. Redigeret af Ivan Hansen (Edition Wilhelm Hansen, 2009).

Debatten fortsattes imidlertid af Pelle Gudmundsen-Holmgreen senere i 1973 – trykt i december (Jantenatur, DMT 48, 1973-74 nr. 4, s. 102-110), kort besvaret af Per Nørgård (I stedet for et svar, DMT 48, 1973-74 nr. 5, s. 141), skrevet ultimo 1973 – trykt primo 1974), gengivet her med titlen ”I stedet for et svar (på Pelle Gudmundsen-Holmgreens ”Jantenatur”)”.

En fortsat offentlig samtale (i tidsskrifter især) siden 1960erne mellem Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen kan følges bl.a. i to ”fødselsdags-interviews”: ”Fuga i to tempi og tre satser” (Karl Aage Rasmussen i samtale med PN og PGH) 1982 og

”Tyve år efter. De små forskelle. Og de store” (Karl Aage Rasmussen i samtale med PGH og PN), 2002 – begge i dette arkiv. Hertil Nørgårds 70 års fødselsdagstekst til Gudmundsen-Holmgreen (En lille tynd løgn, 2002 – indeholdt i dette arkiv) og en lignende fødselsdagstekst til Nørgård af Gudmundsen-Holmgreen (i Information, d.

12/7 2002 og i DMT 2001/2002 nr. 8 med titlen: ”Pas på den gode smag, den står i vejen for det der er bedre”).

Trykt i: Dansk Musik Tidsskrift 48, 1973-74, nr. 5, s. 10 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): IStedetForJantenatur.1974..pdf (10 sider)

Acc.

2012/25

1974 Inde i en symfoni (om Symfoni nr. 3).

Type: Manuskript År: 1974

Bemærkninger Inde i en symfoni (om Symfoni nr. 3) er en gennemgang af tilblivelsen, teorier og arbejdsmetode i forbindelse med Symfoni nr. 3 (1972-75). Autograf dateret okt./nov. 1974.

Foreligger som maskinskrevet autograf-afskrift – ved anden person end Nørgård (Hæfte, 54 sider, inkl. nodeexempler, illustrationer). Kopi af denne på Det jyske Musikkonservatorium (Klassifikation: Sbm 800).

Teksten er den oprindelige danske version af en senere trykt engelsk version: Inside a Symphony (trykt i Numus West, vol 11- 2, spring 1975) – også i dette arkiv.

Indeholder nodeeksempler Sider: 54

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 (autograf og trykt version) Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): IndeIEnSymfoni.1974.pdf (17 sider)

Acc.

2012/25

1974 Per Nørgård, Jan W. Morthenson

Intellektets otillräcklighet. Svar til Jan W. Morthenson: ”Den musikalska kvalietens ideologi”.

Type: Debat År: 1974

Bemærkninger: Debatten i Tonfallet havde udgangspunkt i Jan W. Morthenson: Den

Acc.

2012/25

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 52 musikalske kvalitetens ideologi (1974 nr. 9, s. 6-7 og i nr. 10, s. 4-5). Øvrige indlæg –

udover Nørgårds i nr. 12 (s. 3+13) – af Gunnar Bucht og John Blom (nr.13, s. 7) Jan W.

Morthensson (nr. 14, s. 6), Rolf Haglund (nr. 15, s.2-3), Henrik Colding-Jørgensen (nr.

17), Per-Erik Brolinson (nr.18, s. 6), Hans Gefors (nr.19, s. 2-3), samt afsluttende indlæg af Jan W. Morthensson (nr. 20, 11-12).

Her bringes kun Morthensons indledende, igangsættende dobbeltartikel og Nørgårds reaktion på artiklen.

I øvrigt: yderligere debat mellem Morthenson/Nørgård senere, i DMT 1984-85 nr. 3.

Trykt i: Tonfallet, 1974, nr. 12 (til/med nr. 20), s. 3 Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Dansk og Svensk

Fuldtekst (PDF): IntellektetsUtilstraekkelighedDebat.1974..pdf (11 sider) 1974 Music in Community Life. Creative aspects. Creative aspects.

Type: Manuskript År: 1974

Bemærkninger: Music in Community Life. Creative aspects (1974) is a paper by Per Nørgård held at a Conference in Copenhagen (6th-7th October 1974– European Regional Group, IMC). Theme: “Music in Community Life”.

The paper is related to Nørgårds speech when receiving the Nordic Council Music Prize in 1974. (Følsomheden er en revolutionær pligt, 1974 – in Danish only) – also in this archive.

Antal sider: 6

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: English

Fuldtekst (PDF): MusicInCommunityLifeCreativeAspects.1974..pdf (4 sider)

Acc.

2012/25

1974 Per Nørgård, Paul Raae

Om pausesignaler, mystik, pop, pessimisme... Interview.

Type: Interview År: 1974

Bemærkninger: Interview i forbindelse med Per Nørgårds modtagelse af Nordisk Råds Musikprisreaktioner, og med tilbageblik på Nørgård elektroniske musik til DR´s tv-pausesignal, udsendt siden sommeren 1973.

Mht. prisen se også takketalen (Følsomheden er en revolutionær pligt, 1974) og mht.

pausesignalet henvises til andre artikler og interviews i dette arkiv fra 1973 med relation til ”Pausemusikken” eller ”Pausesignalet” – og til de senere artikler Utroligt-Men-Sandt I: Et enestående pausesignal, 2009 og Utroligt-Utroligt-Men-Sandt II: Pausesignalet vender tilbage (for en kort bemærkning), 2009.

Til orientering: Per Nørgårds Kalendermusik (1970-73) består af 52 ”uge”-satser (hver ca. 8 minutter; i alt omkring 7 timers musik). I 1990-91 gjordes (på foranledning af den oprindelige initiativtager Mogens Andersen, DR) en re-instrumentation – et såkaldt remix – af nogle af de 52 uge-satser, kaldet Årsfrise. Om denne se Nørgårds artiklen Årsfrise, 1991 – også i dette arkiv.

Trykt i: Berlingske Tidende. d. 10/2 Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): PerNoergaardOmPausesignaler.1974..pdf (2 sider)

Acc.

2012/25

1974 Per Nørgård, Erik Meyer Carlsen m.fl.

Popmusikken er en daglig nervepille. Interview ved Erik Meier Carlsen, Steen Lauridsen, Keld Ravn.

Type: Interview År: 1974

Bemærkninger: Interview bl.a. om musikkens fysisk-mentale påvirkninger af omgivelserne og af mennesket. Erik Meier Carlsen, Steen Laustsen, Keld Ravn

gennemgår kort, i en tillægsartikel til interviewet, forskellige musikteorier fra oldindisk Acc.

2012/25

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 53 vedanta-filosofi, græsk-antikke Pythagoras til bl.a. Robert Fludd (De Musica Mundana,

ca. 1600), E. F. F. Chladni (såkaldte Chladni-klangfigurer, ca. 1800) og lignende analyser og teorier om lyd, vibration, musik som et grundlag for skabelsens utallige former, og som understregning af lydens og musikkens rent fysiske påvirkningskraft.

Trykt i: Information. d.30/1

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): PopmusikkenErEnDagligNervepille.1974..pdf (2 sider) 1975-1985

1975-85 Udaterede manuskripter (27 tekster ca. 1975-1985).

Type: Manuskript År: 1975-1985

Bemærkninger: Disse udaterede tekster af Per Nørgård er samlet og sorteret af Ivan Hansen (2002). PN/IH har derpå sammen gennemlæst disse ”udaterede manuskripter”

bl.a. for at tidsfæste dem, omtrentligt. Disse 27 ´noter, skitser, tankeudkast, strøtanker, stikord´ kræver justering og færdiggørelse før de (evt.) offentliggøres. Titlerne

(undertiden blot startlinjen) er flg.

1. En pelog-skalas fænomenologi (Om skalaformer inkl. balinesisk ”pelog-skala, ca.

1975-1979/80).

2. Mangelen for anerkendelsen af det polare.... (anledning?, ca. 198x).

3. Der er tilsyneladende en voksende ekshibitionisme op imod 1980erne (s. 1-4, 1979/198x?).

4. Musikkens sprog-systemer – inkl. om”markant/vagt ”og ”stramt/frit” inkl. skema (198x).

5. Eet liv – Mange liv – om reinkarnation m.m. Til ? (197x-198x).

6. En plantes udfoldelse.... – om A. Watts/A. Bentzon m.m. (ca. 1979/80 ?)

7. Den vestlige verdens krise...(deltager ctr. iagttager), jf. F.Dessau-radiouds 1983., s.

1-7.

8. Vedr. ”Liderlige Lolita”-kronik... (Lone Bache-korrespondance, om hendes kronik, side 1-8).

9. Hvis man definerer en interaktion som ”erotisk”(”II s. 9-10”; evt. s. 9-10 af pkt. 8 (jf. s. 1-8)?).

10. Tao-tekst: ”Du ser – de er ! Du ser ikke – de er ikke !” ( 2 ark/4 sider...).

11. Manon Lescaut – astrologisk set....(+ en side om Tristan).

12. Er vi makkere eller hva´? (199x, s. 1-2).

13. Der er vel næppe, udover politikere, nogen faggruppe der som komponister – en lamentation (s. 1-4, 197x).

14. Harmoniske vendinger... den tonale kadence (komposition/improvisation) 15. Tonehøjde-modulationer som afstands-meddelelser (s. 1-10,198x)

16. Udsigt fra en 4.sal – ud mod kirkegården (pre-døds-oplevelser, deres fænomenologi).

17. Fragmenter: jeg agter ikke at krybe uden om den varme grød (om ”mystik i Per-teorier”).

18. De 144 stemninger (s. 1-8, 19xx).

19. Erotik forstås kun ud fra: det utænkelige (s. 1-3, 197x?)

20. Pælen i kødet (”lyver digtere?” og andre astrologiske observationer..).

21. Notat: Musikværket er ideernes brydning…(´arena, slagmark´…).

22. Atomfysikken rummer forestillingen om umuligheden for at beskrive et partikels sted og tempo ved udgangssituationen…(1 ½ side).

23. Det er farverne der er meddelelsens middel… (p. 1-4).

24. Lattergas (hos tandlægen). (p. 1-6)

25. Lige så lovmæssigt som det i en tynd tråd ophængte prisme..(..jeg er fx klinikdame), 3 sider

26. Erindringen er tilbageblikket over den vandrede ”vej ”…, 1 side (fragment)

Acc.

2005/93

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 54 27. I den 5. af Don Juan-bøgerne omtales evnen til at skifte

”opmærksomhedsniveau”…, 1 side Sider: div.

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2005/93 Box 2 (1979-82) Sprog: Dansk.

Fuldtekst (PDF): Teksten er enten undervejs eller et fragment, der kræver yderligere bearbejdning før det (evt.) offentliggøres.

1975

1975 Inside a symphony (Symphony No. 3) Type: Tidsskriftartikel

År: 1975 Bemærkninger:

Information in Danish: Engelsk oversættelse af dansk originalversion fra 1974 (se:

Inde i en symfoni, 1974) – en gennemgang af tilblivelsen, teorier og arbejdsmetode i forbindelse med Symfoni nr. 3 (1972-75).

Indeholder nodeeksempler.

Information in English: A translation of the text ”Inde i en symfoni” (1974), a report by the composer on his Symphony No. 3 (1972-75).

With musical examples.

Trykt i: Numus West 12, 1975, nr. 2 (forår 1975) Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): InsideASymphony.1975.pdf (17 sider)

Acc.

2012/25

1975 Musik er billeder Type: Magasin År: 1975

Bemærkninger: Oprindelig trykt i det danske tidsskrift Viktor B. Andersens Maskinfabrik, 1975-76.

Et essay om det naturlige hos de fleste mennesker – bortset fra en del musikologer – i at verbalisere musikoplevelsen via konkrete billeder. Essayet skildrer på enkel vis baggrunden for Nørgårds senere analyse-forsøg ”Hierarkisk Genesis”, 1977.

Indeholder nodeeksempler

Trykt i: Viktor B. Andersens Maskinfabrik 1975-76. nr. 2, s. 65

Genoptrykt i: Nutida Musik nr.19 1975-76. s. 55-57. Per Nørgård: Tilbageblik – undervejs. Artikler 1956-2009. Red. af Ivan Hansen. Edition Wilhelm Hansen, 2009, s.

123-127.

Oprindeligt udgivet i: Viktor B. Andersens Maskinfabrik, 1975-76, nr. 2 Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): MusikErBilleder.1975..pdf (3 sider)

Acc.

2012/25

1975 Per Nørgård, Lars Hofmann

Tiden arbejder for den musik jeg laver. Interview.

Type: Interview År: 1975

Bemærkninger: Interview ved Lars Hoffmann i forbindelse med udsendelsen af TV-produktionen af Nørgårds opera Gilgamesh i DR-TV samme aften.

Trykt i: Aktuelt. d. 20/4

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): TidenArbejderForDenMusik.1975..pdf (2 sider)

Acc.

2012/25

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 55 1976

1976 Ekspert kontra befolkningen. Kommentar.

Type: Avisartikel År: 1976

Bemærkninger: Kommentar til faren ved blind tro på eksperternes råd, med henvisning til atomkraft-uheld og thalidomid-skandalen.

Trykt i: Politiken d. 4/6 1976

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): Teksten er enten undervejs eller et fragment, der kræver yderligere bearbejdning før det (evt.) offentliggøres.

Acc.

2012/25

1976 Meddelelse fra Orpheus (Fragment). Tempoets gåde.

Type: Tidsskriftartikel År: 1976

Bemærkninger: Albumblad (spillepartitur baseret på uendelighedsrækker brugt bl.a. i værket Vinterkantate, til tekster af Ole Sarvig) med kommentar – og en gåde

vedrørende ´det rette tempo´, for læseren at besvare.

Svar givet af Svend Aaquist Johansen og af Elisa Krüger i DMT 51, 1976-77, nr. 1 (s.

27-28), med afsluttendesvar af Nørgård (samme, s. 28).

Indeholder nodeeksempler.

Trykt i: Dansk Musik Tidsskrift 50, 1975-76, nr. 4 (maj 1976), s. 168 Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): MeddelelseFraOrpheus.1976.pdf (3 sider)

Acc.

2012/25

1976 Musik som tilblivelse (Analytiske studier på organisk/hierarkisk basis).

Type: Upubliceret værk År: 1976

Bemærkninger: Musik som tilblivelse. Analytiske studier på organisk/hierarkisk basis.

1976 er et forstudie til Hierarkisk Genesis, 1977 – bestående af flg. Kapitler:

INDLEDNING

KAP. I. GENKOMSTEN KAP. II. EKSISTENSEN

KAP. III. SKALAENS MEDDELELSER KAP. IV. JUPITER REVISITED

KAP. V. RITUALET

APPENDIX I-XI: (Nørgård-artiklerne Musik er Billeder, 1975-76 og Virkelighedsforskning, 1976 indgår (bl.a.) som bilag.)

Nørgård betragter flg. artikler som ”Hierarkisk Genesis”-tekster: Hierarkisk Seminar, 1972, Musik som tilblivelse, 1976, Hierarkisk Genesis: trin henimod en naturlig musikteori?, 1977, Fire Danske Sange, 1978 og Hierarkisk Opmærksomhed, 1979 – med Hierarkisk Genesis, 1977 som en kulmination på teoridannelsen, der på en måde har udspring i artiklen Messiaen: ”MODE” & myten – bidrag til en ny analyse (af ” Mode de valeurs”), 1963.

Indeholder nodeeksempler.

Materialet rummer dels en tidlig version i autograf (15 sider + 2 nodeark), dels en

Acc.

2012/25

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 56 senere maskinskreven version (ved anden person end Nørgård) inkl. stort appendix

I-XI. Sider:

15 + 2 (autograf) samt 33 sider (maskinskrevet, samt vedlagt appendix) Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): MusikSomTilblivelse.1976.pdf (45 sider) 1976 Per Nørgård, Harald Holder

Musikken er en model af vor egen menneskelighed. Interview.

Type: Interview År: 1976

Bemærkninger: Interview om bl.a. TV-pausesignalet, Sfærernes harmoni, avantgarde, det folkelige.

Trykt i: Berlingske Tidende. d. 4/9 Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): MusikkenErEnModel.1976..pdf (3 sider)

Acc.

2012/25

1976 Per Nørgård, Robert Naur

Musikken, jamen hvad siger den øret? Interview.

Type: Interview År: 1976

Bemærkninger: En samtale mellem komponisten og musikjournalisten, klarinettisten Robert Naur – der havde fulgt Nørgård fra starten – om komponistens musik disse år, bl.a. den svenske opsætning af operaen Gilgamesh (1972-73) og den danske

uropførelse af Symfoni nr. 3 (1972-75).

Trykt i: Politiken. d. 28/2

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): MusikkenJamenHvadSigerDenOeret.1976..pdf (3 sider)

Acc.

2012/25

1976 ”Skønheden vil redde verden” – (Dostojevsky).

Type: Manuskript År: 1976

Bemærkninger: Skønheden vil redde verden (foredrags-manus, 9 sider, dateret Tale til Odense Studenterkreds, d. 12/3 1976) fokuserer bl.a. på påstanden om ”to hinanden overlejrende lag af forløb i menneskets liv: et cyklisk, trygheds-befordrende, fase-forudsigeligt – og et éngangs-historisk, ufase-forudsigeligt”.

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sider: 9 (autograf)

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): SkoenhedenVilRedde.1976..pdf (3 sider)

Acc.

2012/25

1976 Støj kontra tone – heretisk bidrag til en fænomenologi Type: Tidsskriftartikel

År: 1976

Bemærkninger: Et musikfænomenologisk essay, med udgangspunkt i Orfeus-myten, om meningsfulde toner vs. meningsløs støj – både konkret klangligt og mentalt.

Trykt i: Dansk Musik Tidsskrift 51 1976-77 nr. 1, s. 3

Genoptrykt i: Tidsskriftet ”Artes” 1976 nr. 2 Per Nørgård: Artikler 1962-82. Redigeret af Ivan Hansen (Ivan Hansen Forlag, 1982), Per Nørgård: Tilbageblik – Undervejs.

Artikler 1956-2009. Redigeret af Ivan Hansen (Edition Wilhelm Hansen, 2009).

Oprindeligt udgivet i: Dansk Musik Tidsskrift 51, 1976-77, nr. 1, s. 5 Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): StoejKontraTone.1976..pdf (4 sider)

Acc.

2012/25

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 57 1976 Troen som vejleder. Læserbrev.

Type: Avisartikel År: 1976

Bemærkninger: En kommentar om Bali, i tilknytning til et generelt tema om

børneopdragelse i avisen i september-oktober 1976. Per Nørgård stiftede bekendtskab med balinesere i 1975 (hvor Odin-teatret havde inviteret en større gruppe til

Holstebro), og siden ved adskillige studierejser til øen. Inspirationer fra orientalsk, østerlandsk musik og Bali er omtalt af Nørgård i artikler siden Fremmede kulturers kunst, 1966-67, også indeholdt i dette arkiv.

Trykt i: Politiken d. 10/10

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): TroenSomVejleder.1976..pdf (1 side)

Acc.

2012/25

1976 Virkelighedsforskning.

Type: Tidsskriftartikel År: 1976

Bemærkninger: Et todelt essay om bl.a. komponistens Symfoni nr. 2, om oplevelser i drømme (lucid dreaming), og gentagelser versus genkomster – og om Mozarts Symfoni nr. 40.

Indeholder nodeeksempler.-

Trykt i: Nutida Musik 19, 1975/76, nr. 3 (februar 1976), s. 55 Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): Virkelighedsforskning.1976.pdf (4 sider)

Acc.

2012/25

1977

1977 At se kan være en rædsel – men også en fest.

Type: Tidsskriftartikel År: 1977

Bemærkninger: Skriftlig version af tale holdt ved Det Jyske Musikkonservatoriums 50 års jubilæumsfest d. 25/2 1977 – bl.a. om kvaliteterne ved hhv. ”langsomt” og ”hurtigt”

komponeret musik.

Trykt i: Dansk Musik Tidsskrift 51, 1976/77, nr. 4 (juni 1977), s. 137 Genoptrykt i:

Per Nørgård: Artikler 1962-82. Redigeret af Ivan Hansen (Ivan Hansen Forlag, 1982), Per Nørgård: Tilbageblik – Undervejs. Artikler 1956-2009. Redigeret af Ivan Hansen (Edition Wilhelm Hansen, 2009),

Musik til tiden – 75 år: Det Jyske Musikkonservatorium 1927-2002 / redaktion Karl Aage Rasmussen & Steen Brandt Nielsen. Bog [Århus] : Det Jyske

Musikkonservatorium, [Kbh.]: [eksp. DBK] (Kannike Graphic) , 2002.

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25 Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): AtSeKanVaereEnRaedsel.1977..pdf (3 sider)

Acc.

2012/25

1977 Eros og Muse.

Type: Manuskript År: 1977

Bemærkninger: Eros og Muse er baseret på et manuskript til DR-radioudsendelse fra 1977 (anslået, ud fra udgivelsen i 1977 af LP’en med værket ”Wenn die Rose sich selbst schmückt, schmückt sie auch den Gärten” (1971) – komponeret til og tilegnet Dorothy Dorow, brugt som klingende musik i udsendelsen). Nodeeksempler (disse er antydet i manuskriptet mhp. de klingende musikklip fra LP-indspilningen af værket) erstatter her den klingende musik i radioudsendelsen.

Manuskriptet foreligger både i autograf (7 sider) og i maskinskrift (senere, ved anden person end Nørgård, 4 sider), muligvis brugt til foredrag ved seminar på Hald

Hovedgård sommeren 1977 (jf. Musik og Kosmologi og Systemkritikere versus

Acc.

2005/93

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 58 Stifindere fra samme år).

Ikke tidligere publiceret.

Indeholder nodeeksempler.

Sider: 7 (autograf) og 4 (skrivemaskine)

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2005/93. Manuskripter til utrykte artikler 1954-2003.

Box 1

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): ErosOgMuse.1977.pdf (5 sider)

1977 Henimod en ”demaskeringens teknik”? Refleksioner på et bevægende tiår.

Type: Manuskript År: 1977

Bemærkninger: Henimod en ”demaskeringens teknik”? Refleksioner på et bevægende tiår er baseret på et manuskript (dateret november 1977, i alt 21 sider, autograf).

Temaet er ´demaskering´ af maske- og rollespil mao. autoritetsbrud.

Anledning og anvendelse ukendt; muligvis til brug for et foredrag eller et seminar. Ikke tidligere publiceret

Antal sider: 21

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2005/93. Manuskripter til utrykte artikler 1954-2003.

Box 1.

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): HenimodEnDemaskering.1977..pdf (5 sider)

Acc.

2005/93

1977 Hierarkisk Genesis: trin henimod en naturlig musikteori? (Musikoplevelsen som intereferens mellem forventning og realisering.)

Type: Upubliceret værk År: 1977

Bemærkninger: Trin henimod en ny analysemetode, i forlængelse af artiklerne

Hierarkisk Seminar (1972) og af Musik som tilblivelse. Analytiske studier på organisk-hierarkisk basis (efterår 1976).

Maskinskrevet 1977 og kopieret til intern undervisningsbrug, bl.a. på privatseminar og på Det Jyske Musikkonservatorium (i fortsættelse af Hierarkisk Seminar, 1972, og af Musik som tilblivelse, 1976.

Kopi på biblioteket på Det Jyske Musikkonservatorium har følgende Klassifikation:

Sbo 3/Sbm 455).

Et kort, bearbejdet uddrag er trykt i Per Nørgård: Artikler 1962-82. Redigeret af Ivan Hansen (Ivan Hansen Forlag, 1982) under titlen Introduktion til Hierarkisk Genesis (1982) – også i dette arkiv.

Den oversatte engelske version (Hierarchic Genesis. Steps Towards a Natural Musical Theory. Musical Experience as Interference Between Expectation and Realization – oversat af Krista Wibskov) trykt i Dansk Årbog for Musikforskning IX, 1978 (Kbh.

1979) er en version komponisten senere har fundet utilfredsstillende – skønt godkendt i 1979. Der henvises således til den originale, danske version.

Nørgård betragter flg. artikler som ”Hierarkisk Genesis”-tekster: Hierarkisk Seminar, 1972, Musik som tilblivelse, 1976, Hierarkisk Genesis: trin henimod en naturlig musikteori?, 1977, Fire Danske Sange, 1978 og Hierarkisk Opmærksomhed, 1979 – med Hierarkisk Genesis, 1977 som en kulmination på teoridannelsen, der på en måde har udspring i artiklen Messiaen: ”MODE” & myten – bidrag til en ny analyse (af ” Mode de valeurs”), 1963.

Indeholder nodeeksempler

Antal sider: 102 (autografkopi, 1. version) + 70 (maskinskrevet, samt div. Nodebilag) Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2012/25

Sprog: Dansk

Acc.

2012/25

Per Nørgårds Skrifter. Udgivet af Ivan Hansen. Dansk Center for Musikudgivelse, Det Kgl. Bibliotek – www.kb.dk 59 Fuldtekst (PDF): HierarkiskGenesis.1977.pdf (43 sider)

1977 Musik som Kosmologi (I- II).

Type: Manuskript År: 1977

Bemærkninger: Foredragsmanuskript brugt til et større, todelt foredrag ved forlaget Arenas Forfatterseminar i Hald Hovedgård i ugen op til Sankt Hans, juni 1977 Se evt.

også båltalen Systemkritikere versus Stifindere, 1977 – fra samme seminar.

Indeholder nodeeksempler.

Antal sider: I: 6 sider + II: 6 sider (begge på skrivemaskine, af anden person end Nørgård)

Bibliotek/katalogsignatur: Acc. 2005/93. Manuskripter til utrykte artikler 1954-2003.

Box 1.

Sprog: Dansk

Fuldtekst (PDF): MusikSomKosmologi.1977.pdf (7 sider)

1977 Om at åbne for sig selv og lukke for det fremmede – og at lukke for sig selv for at åbne for det fremmede (En rejsebeskrivelse fra hierarkiernes land).

Type: Tidsskriftartikel År: 1977

Bemærkninger: En beskrivelse af sammenspil og samspil over ”forskellige landskaber af uendelighedsstruktur” i forskellige private slagtøjsgrupper siden ca. 1972, ledende til ”Orfeus-gruppen” og værket ”Den afbrudte sang”, uropført maj 1977. . Der er tale

Bemærkninger: En beskrivelse af sammenspil og samspil over ”forskellige landskaber af uendelighedsstruktur” i forskellige private slagtøjsgrupper siden ca. 1972, ledende til ”Orfeus-gruppen” og værket ”Den afbrudte sang”, uropført maj 1977. . Der er tale