• Ingen resultater fundet

Design barriers, Production, Going sustainable Design barriers

Lykketoft,

2019 Møgelgaard,

2019 T. Elmkvist

and A.

Tobiasen, 2019

Fredin,

2019 Nielsen, 2019 Adler, 2019

jeg tror det inspirerer rigtig mange virksomhed er, fordi Danmark har historisk set været forgangslan d på en masse af de ting som resten af verden så efterfølgen de er kommet til at

efterspørge ,

resultatet af at vi satte store ambitioner op for os selv, for vores borgere om en

mine kolleger sidder jo meget mere på

detaljeniveau og arbejder med

designfasen for eksempel. Der har vi jo vores designteam i Stockholm som sidder og kigger på, jamen hvordan kan vi designer nogle varer som først og fremmest har et potentiale til at få et langt liv når varerne er færdige med at blive brugt nemt kan skilles ad igen i nogle

komponenter som vi så kan genanvende i langt højere grad end hvad

A: at lave økologisk i så høj grad som det var muligt på det tidspunkt A: Det skulle være af naturlige fibre, så ikke noget med nogle polyester A: Og det er svært at sælge noget når man ikke har mange styles på fordi, så kan det ikke udgøre sådan en eller anden fin sortiment A: vores DNA er bygget op på, at det skal være

det var starten på det, men sådan set vil vi jo gerne gøre alt, hvad vi kan, der hvor vi kan.

Så det er ikke bare for basis produkter, det er mere bare der hvor vi måske kan gøre en forskel, det er ved at lave nogle produkter som jeans og jersey, som alle bruger altid. Og hvis man kan ændre på dem, så kan man måske

produktmæs sigt starter det jo i design Største udfordring…

ja, det er jo nok, blandt andet, det at være en lille virksomhed.

Ikke at kunne stille høje nok krav til sine

leverandører.

Ikke at kunne opnå

minimums på

kvantiteter, både på metervarer og

produktion.

som designer har det i en årrække været lidt udfordrende

en

definition af en kreativ virksomhe d, altså den kreative del, at lave tøj er vægtet meget højt også nogle gange højere end at lave hurtig forretning og det kommer så både af personlig interesse og hvad vi ligesom, hvor vores styrker er den klassiske opfattelse af,

omstilling som så blev rygstød for nogle virksomhed er kunne gå ud og gribe de

muligheder . Lave job ud af det og lave

indtjening ud af det.

Det er der rigtig mange virksomhed er i

Danmark, der allerede leverer til og der mange flere der gerne vil og de skal

selvfølgelig også

understøtte s af det der med at det skal være mere attraktivt økonomisk at vælge det rigtige:

de

bæredygtig e løsninger Altså, vi kan ikke direkte gå ind og stille de der krav, men vi kan

der tidligere har været muligt

Designetteame t kigger også på, hvilke bæredygtige materialer skal vi vælge at producere varerne i og så videre. Og så har vi jo så nogle andre kolleger der sidder i

produktionslan dene som har den tætte kontakt til leverandørerne og sikrer at produktionsfor holdene er iorden løbende feedback til hovedkontoret omkring, hvordan vores kollektioner sælger eller hvordan interessen er for

kollektionerne som vores designere har gennemgået i løbet af de seneste år, er selvfølgelig en masse

trænings og erfarings opbygning i forhold til,

rent tøj.

A: både rent for

mennesket, men også for miljøet, ikke.

Så derfor har økologien haft en stor stjerne og deraf kommer også

bæredygtigh eden og selvfølgelig forbrugeren A: vi nogle gange er rimelig irriteret over, men sådan er det jo i

tøjbranchen

… det er de der sæsoner, der hele tiden skal laves nyt og hele tiden kommer på udsalg

A: (sæsoner) slet ikke overhovedet bæredygtigt A: tvunget lidt til at være en del af, fordi der er jo de her tøjmesser, ikke, hvor man sælger til kunderne

være med til at gøre en forskel.

når man vil gøre noget om og man er i vores industri altså i tøjindustrie n, så

handler det jo ikke kun om, at et brand laver noget om.

Så handler det jo mere om at hele, hvad kan man sige, hele

produktion en og hele baglandet for et produkt også bliver lavet om, Så det der med, at man gerne vil gøre en forskel, men det kræver mange og gøre en rigtig stor forskel.

(svært at finde bæredygtig e

leverandør er:) Ja og det er det

at finde spændende nok

materiale at arbejde med.

Det er blevet meget bedre nu over de seneste par år, men det har været sådan ret kedeligt, ikke. Altså bomuld og sådan lidt det man

tænker…

ikke særlige flotte farver, fordi det hele er sådan lidt naturagtigt Jeg synes det har været svært at være kreativ tidligere.

Plus, at prisen også har været rigtig høj faktisk. Det er jo også en udfordring, men ikke lige så meget i dag. Det er ved at sådan jævne lidt mere ud.

Stadig, kan stadig være dyrere at producere bæredygtigt.

Vores dna er

hvordan bæredygti gt tøj ser ud. Det er jo ikke det, vi vil signalere.

Vi vil signalere modetøj i høj kvalitet.

… jo du kan godt designe på måder, hvor du ligesom…

du kan jo godt lave pattern making, hvor du har færre runde former og flere firkantede former, men det er altså svært at lave en t-shirt og en skjorte og altså sådan…

altså hvis du kigger på tøj, fordi altså de fleste der går i tøj, altså der er jo nogle grund silhuetter, som du

selvfølgelig, vi kan selvfølgelig, hvad skal vi sige,

holdningsp åvirke om det

man kan ikke fortsætte med den økonomisk e

vækstmode l man har nu og være bæredygtig.

Man er nødt til at have de der helt

grundlægge nde

forandringe r i, hvad er det så man producerer – hvordan producerer man det hvis vi lægger os i spidsen, hvis vi har højere ambitioner selv, høje krav selv til det danske hjemmema rked, så kan vi også blive ledende på verdensma rkedet på

hvad er det for nogle

bæredygtige materialer, der er tilgængelige på markedet i dag. Hvilke muligheder har de egentlig for at vælge af de her nye mere bæredygtige materialer og hvilke

egenskaber har de

Der er jo en masse nye materialer, der kommer på markedet de her år. Men det er klart at de har forskellige egenskaber og fordele og ulemper. Så der har været en masse træning for vores

designteams vedkommende i forhold til og se på hvilke materialer kan de vælge fra i dag og så er det hele denne her cirkulære tankegang i og begynde at se på designet af vores varer mere som en form for byggeklodser

og de ligger jo på de datoer og dem der køber ind der, de forventer at de får varerne 5-6 måneder efter A: Det ville måske også være lidt kedeligt kun at lave det samme hele tiden

A: hvis nu tyl skørter kom vild meget på mode og folk kun ville have tyl skørter, så har vi et problem A: Hvis alt skal være guld og sølv.

Der er sådan nogle få ting, vi ikke kan lave

T: pris også kan være en udfordring, kunne jeg forestille mig for mange virksomhede r og især hvis du har været vant til at købe

konventionel

sådan set stadigvæk Der er nogle produktgru pper, der bare er umulige fordi leverandør erne ikke er der endnu og fordi de måske ikke har de kriterier om, at det er

nødvendigt i deres lande de

kvaliteter, som vi gerne vil bruge som er bedre for miljøet:

de er også mange gange, meget dyrere på en… det kan også være, at de har en metervarer ulle, der er smallere, så det

kommer til at koste meget mere at lave et par

jo sådan den, hvad skal man sige, den tankegang omkring skandinavisk minimalisme og klassisk tøj. Det er det, vi er rigtig gode til her i

Skandinavien generelt. Og har altid været dygtige til at lave tøj som kan bruges både til hverdag og fest. Tøj som har en multifunktio n

der vil altid være en kunde, som vil have det billigste produkt og det er dem som går efter polyestervar en. Det er dem, som går efter det, som koster mindst. Dem kommer vi aldrig uden om.

organic cotton og der er jo mange forskellige materialer,

aldrig kommer væk fra, altså både til herre og dame man bare gerne have, som man gerne vil have en hættetrøje eller en long-sleeve. Så kan det godt være at altså, sådan dine skuldre sidder hernede og jeg foretrækk er måske, at de sidder heroppe, men i bund og grund så vil man gerne have, altså en hætte, en trøje og altså ja, med eller uden cuff eller med rib mener jeg. Men det er jo sådan, i bund og grund vil du jo gerne

de her ting.

Productio n:

Hvad enten det er vand eller det er forurening, det skaber.

Og det der selvfølgelig er

vanskelighe den ved at bruge de instrument er, det er at det meste af vores tøj bliver jo fremstillet i udviklingsl ande efterhånde n,

Going sustainabl e

(konsekven ser i form af skatter) det bliver man formentlig jo helt nødt til, altså for at tage det… et hovedspørg smål i klimadisku ssionen, hvis man skal hurtigt udfase brugen af fossile brændstoff

hvordan kan vi designe nogle varer nu, som stadig falder i vores kunders smag og som er behageligt at have på og ser flot ud og så videre. Har alle de her

kvaliteter som vi kender fra tøjet, som det har set ud i masser af år, men hvor vi tænker det mere som, at denne her vare skal også nemt kunne skilles ad igen, når den er færdig med at blive brugt, så vi kan genanvende ressourcerne.

Det er en ny form for designproces, som jeg ved, at der har været stor fokus på i vores

designteam i de seneste år.

den cirkulære tankegang selvfølgelig stiller rigtig store krav også til de her første steps i

værdikæden, altså

materialevalg og selve

t og kommer ud og gerne vil lægge om til

bæredygtig produktion T: hvilke priser kunderne er vant til at betale, hvis man som H&M har vænnet sine butikker til at de kan få en body for 30 kroner A: det er også

forbrugerne.

Det er ikke alle, der er interesseret T: som er lidt interesseret i det, men også synes, det er for dyrt.

A: (mere bæredygtig) valget af nogle

tekstiler som er

bæredygtige.

Det kan man jo. Selve designet kan man ikke.

Det er jo en kreativ proces, kan man sige.

jeans for eksempel end, hvis du brugte en

konvention el bomuld frem for økologisk bomuld.

Vi har faktisk gjort det, at vi tjener mindre på produkt og så prøver at være konkurrenc edygtige vi vil stadig også godt stadigvæk huske, at når vi laver tøj, så vil vi gerne være et relevant produkt, vi vil gerne være et modefirma og det er bare desværre sådan, at folk vil hellere have en god røv i et par jeans end en økologisk røv

de gider ikke betale mere for

men i hvert fald, det bliver der stillet krav til, at vi i højere grad har fokus på det er jo bare sådan, at man gerne vil lave nogle nye ting til en ny kollektion det er altid en

udfordring for design og for os og nå minimum på metervaren, hvis det er…

noget vi har sat et krav om skal være bæredygtigt af en eller anden forstand, så bliver det oftest svært.

pigesiden er det lidt nemmere, fordi der er flere

produktkateg orier koblet til, altså alt sådan nogle toppe,

nederdele og kjoler og sådan noget, hvor på herresiden, der er de lidt mere

have det samme, og det er altså de mulighede r du har med at lave pattern-making, som er, hvad hedder det less eller zero waste, det er nogle silhuetter som ligger uden for grundsilhu etterne. Så det er mere, det er jeg mere skeptisk over. Jeg tror ikke at det er, det er ikke silhuetten som kommer til at revolution ere.

designere kan ud fra de ting de har til rådighed, kan de træffe nogle valg, men rigtig meget af det ligger

er; olie, gas, kul. Ja så bliver man jo nødt til at få prisen op på dem og prisen ned på… så sol og vind og andre energiform er bliver konkurrenc emæssig bedre stillet.

designfasen.

Der er det helt afgørende, at vi træffer de rigtige valg fra start af.

vores baby-afdeling, som er næsten 100%

udelukkende

’concious’-varer, så synes jeg, at det er enormt tydeligt og det har jo været en klar prioritering for os, fordi vi ved, at rigtig mange kunder

efterspørger for eksempel økologisk babytøj, når de køber tøj til deres børn og børnebørn de sidste mange forår, lanceret en concious-exclusive kollektion, som er sådan en lidt mindre og lidt mere eksklusiv kollektion, udelukkende i bæredygtige materialer, hvor vi gerne vil vise vores kunder, at det er muligt at købe festtøj eller gallatøj,

T: Det er meget valg af materialer og også ligesom at acceptere de

begrænsning er, det så sætter og altså og finde ud af at arbejde inden for det… netop med at der ligesom, der er ting, man så ikke kan, T: vi tænker over – at det godt må have en lang levetid.

T: Altså der er det, der er man noget mere villig som

forbruger til at eller noget mere

interesseret i at købe ting, der er bæredygtige og især også i… altså en ting er miljøbelastni ngen, men der er det jo meget, hvad kan man sige,

belastningen af farlige stoffer, altså

det fordi det er økologisk eller fordi det har et eller andet mindre vandspild som grundværd i, så er det bæredygtig hed, men vi er nødt til at være relevante for også at lave tøj, som forbrugere n vil have på

vi kan lave et produkt, der er så tæt på at være 100%

godt hele vejen rundt, men hvis det så ikke sidder godt, eller hvis det er en grim farve eller hvis det bare er umoderne, så kan det være ligegyldigt for så bliver det jo alligevel bare et spildprodu

simplificered e: skjorter, bukser.

Selvfølgelig er der også jakker og striktrøjer og så videre, men sådan…

der er lidt flere

muligheder på pigesiden i at udvikle nogle materialer som er genanvendeli ge

Hvor på herresiden, de er bare lidt mere konservative, så der, der snakker vi mere om rene fibre og sådan.

mænd og kvinder er vidt

forskellige i deres måde og gå i tøj på.

Selvfølgelig er der altid nogle der går mere op i det end andre, men og omvendt.

hvis man kunne lave et 100%

bæredygtigt produkt i den

ude i industrien og så skal designern e jo presse industrien og

forbruger ne skal jo presse mærkerne og

designern e

det giver jo et sted i mellem mulighede r og udfordring er, men der er ikke noget…

altså det er jo fedt og det er sjovt og altså, det skal nok blive godt.

jo der har været nogle situatione r, hvor man har haft nogle metervare r, man ikke kan få, men jeg tror inden for relativt kort tid, så er der så meget til rådighed

som samtidigt kan være lavet i bæredygtige materialer vi kan teste nye typer af

bæredygtige materialer af, som måske ikke findes i særligt store mængder endnu, men som vi så kan bruge i en enkel type vare eller

accessories. Og det har vi haft rigtig gode erfaringer med i de seneste par år

den helt stor udfordring har jo været, at vi meldte jo allerede ud i 2011 at vi gerne

udelukkende ville bruge bæredygtig bomuld i vores sortiment, senest i 2020 og på

daværende tidspunkt var det globale marked for bæredygtig bomuld meget lille, så hvis vi ville have omlagt vores produktion

farvestoffer og restkemikali er og sådan noget, som folk går op i, når de har de der helt små nyfødte babyer A: som virksomhed, altså specielt som os her, som er fokuseret på det, så har vi helt klart et ansvar overfor, at vi leverer et produkt, der er

bæredygtigt og økologisk A: Jamen det er faktisk kun guld, sølv og neon-farver og man kan faktisk også bruge plastik knapper også, men det er også et valg vi tager, at det har vi ikke lyst til.

A: man må godt bruge op til, jeg tror det er 5%. Sy-tråden, som tingene er syet med, er

kt det skal stadigvæk være aktuelt eller have en

relevans. Så skal

merværdie n så være, at det så også er produceret bedre. Ja, men igen, lidt hønen og ægget ikke fordi, det ene skal ikke

overskygge det andet og ingen af dem skal udelukkes.

hvis vi nu siger, vi vil lave en genanvendt polyester, så er der måske et minimum af det på en rulle på 10.000 meter og vi skal måske kun bruge 300 meter.

Så er der lige pludselig en masse lager på den eller

forstand, at man havde tænkt både på

produktets metervare, trim’en, indpakninge n, labels og fragten. Det er skide svært. Det er mega, mega svært. Igen det kan være nemmere for nyopstartede virksomhede r

starter fra nul, fordi så kan du tage stilling til alle de her ting Kommer det til at fungere eller bliver det sådan noget med sømmene ud ad og

flossede kanter og bliver sådan lidt det man tænker, når man hører genanvendel se af et gammelt stykke tøj. Er det så syet sammen sådan lidt hjemmegjort eller

hvordan.

som er godt.

(Kan designere bidrage?) Selvfølgeli g kan man det, ved at tage de rigtige man er afhængig af

hinanden og man kan kun designe ud fra det man har til rådighed.

Productio n:

rigtig meget af spildet ligger jo ude hos fabrikkern e og rigtig meget af spildet ligger under, de ikke programm erer ordenligt, det er jo ikke kun produktet, det er jo også måden, de arbejder på og måden de

dengang, så ville det simpelthen ikke kunne have ladet sig gøre, fordi der ikke blev produceret nok for eksempel økologisk og genanvendt bomuld på daværende tidspunkt vores helt store udfordringer har selvfølgelig været, at skalere

tilgængelighed en af

bæredygtige materialer op vi og alle vores konkurrenter har jo stadig en masse arbejde foran os i forhold til at højne

bæredygtighed sgraden af vores varer.

Production:

fokusområde omkring det sociale aspekt i H&Ms

produktion for eksempel, arbejdsforhold ene hos vores leverandører og så videre.

Det har jeg jo ikke direkte indflydelse på i

jo for eksempel polyester A: en

bomuldstråd, den kan ikke klare sådan en… den knækker.

A: Så har der engang været noget med noget, en

polyestertrå d, hvor der er spundet bomuld rundt om.

Det er også rigtig dyrt A: Det er lidt nemmere bare at sige, sådan er det.

Så det er den eneste begrænsning men ellers så kan man lave alt, hvad man vil. Flotte farver og strukturer A: Det er ikke naturlige farver, fordi den anden udfordring;

de holder simpelthen ikke på tøjet og de bruger sindssygt meget vand.

noget, hvor man skal betale up-charge for at få det.

det her høje minimum.

Ja, så det kan gøre…

det er en stor faktor.

nu er jeg jo selv

designer – det kan de godt. Det kan de sagtens fordi det handler også om, hvordan du… altså fra jeg sætter den første streg på papiret eller du tegner det på

computere n; det er også bedre for miljøet, kan man sige. Men hver gang jeg sætter en streg på et papir eller på…

hvis jeg tegner en tegning af en bluse eller noget;

nemmere at håndtere, fordi man laver mindre kollektioner, hvor man måske kan overveje lidt nærmere:

hvad skal hver kollektion kunne? Hvad skal det her stykke tøj?

der er færre produkter at håndtere per kollektion.

Til gengæld er der jo så flere

kollektioner, men der er noget der, der godt kan være bedre.

designeren er virkelig nødt til også at

samarbejde med

produktionsa fdelingen, fordi det er dem der egentlig eksekverer produktet på en eller anden måde for os

sammen med konstruktion selvfølgelig også, men vi

ligesom skær deres mønster cutting, det bliver skåret med sådan et laser system, hvor der er, altså ikke bare i selve planlægni ngen, men også måden den skærer gør at ligesom, der er minimale waste du kan få i selve, når den skær det, det bliver minimeret ned til på fibre niveau modeverd enen er en af de meget, altså det er en af de industrier, som er slemme.

Nu er der jo så noget tvivl om, hvor slemme de