gamification
Jacob Sherson, Leder af ScienceAtHome
Arthur Hjorth, didaktisk udviklingschef, ScienceAtHome Martin Krabbe Silassen, forskningsleder Via UC
Citizen science Inquiry-Based
Science Education (IBSE)
Spil-baseret læring
Forskningsspil i Folkeskolen (FiF)
Kan vi sammen bevise at de virker?
1. Let adgang til innovativt læringsmateriale i naturfag 2. Gratis uddannelse af og
inspiration til naturfags- og matematiklærere
3. Understøtter mål for naturfagsundervisningen 4. Bidrage til forskning i
naturfagsundervisning
A. Deltagelse med mindst én klasse gennem et helt forløb B. Lodtrækning på skoleniveau C. Frisætte lærere til træning i
anvendelse af materialer D. Elever tilgår læringsmateriale
via UNI-login
Et eksempel på en forskningsudfordring:
kvantecomputeren
https://webgl.scienceathome.org/quantumminds/
(Jeg kopierer den ind i chatten)
DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift én linje
Light eller AU Passata Bold
FRONTFORSKINGS-CASE: AT FLYTTE ATOMER
Vigtigt fordi vi kan
- lære mere om atomer - Bygge kvantecomputere
GRUNDLÆGGENDE UDFORDRINGER
1. At gøre frontforskning relevant ift. Fællesmål
2. At gøre frontforskning foreståeligt og meningsfyldt for udskolingselever
DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til AU Passata Bold
GRUNDLÆGGENDE UDFORDRINGER
1. At gøre frontforskning relevant ift. Fællesmål
1. Find og eksplicitér klare koblinger til specifikke fællesmål
2. Bygge læringsaktiviteter op omkring dem så kernestoffet kommer i centrum
2. At gøre frontforskning foreståeligt og meningsfyldt for udskolingselever
GRUNDLÆGGENDE UDFORDRINGER
1. At gøre frontforskning relevant ift. Fællesmål
1. Find og eksplicitér klare koblinger til specifikke fællesmål
2. Bygge læringsaktiviteter op omkring dem så kernestoffet kommer i centrum
2. At gøre frontforskning foreståeligt og meningsfyldt for udskolingselever 1. Identificer intuitive idéer i læringsstoffet og træk på elevernes
erfaringer med hverdagsfænomener
2. Design spil og gamificerede læringsaktiviteter med passende
repræsentationer og motiverende, stilladserede undersøgelser
DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til AU Passata Bold
Quantum Minds
I spillet beregner en algoritme
sandsynligheden for at et atom er et bestemt sted
Algoritmen reagerer på hvordan I flytter en laserstråle
I skal flytte atomet over til målet til højre, uden at det kolliderer med væggen.
Quantum Minds
Hvad lagde I mærke til?
Hvad var svært?
Kom I til bane 2?
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til
AU Passata Bold
OVERSIGT: POTENTIEL OG KINETISK
ENERGI
1. Forløb til Udskoling 2. Ca. 8 timer
3. Undervisnings- og
oplægsmateriale til underviser 4. Undersøgelsesbaserede aktiviteter
1. Én fysisk
2. To computerspil og en -simulation
• let introduktion
• mere dybdegående undersøgelser
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY
ENERGI
1. Præsenterer forskningsprojektet og det store spørgsmål: Hvordan flytter man atomer?
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til
AU Passata Bold
OVERSIGT: POTENTIEL OG KINETISK
ENERGI
1. Præsenterer forskningsprojektet og det store spørgsmål: Hvordan flytter man atomer?
2. Etablerer en intuitiv forankring i et hverdagsfænomen
• Atomer i en laserstråle = kugle i en skål
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY
ENERGI
1. Præsenterer forskningsprojektet og det store spørgsmål: Hvordan flytter man atomer?
2. Etablerer en intuitiv forankring i et hverdagsfænomen
• Atomer i en laserstråle = kugle i en skål
3. Etabler kernefagbegreberne
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til
AU Passata Bold
OVERSIGT: POTENTIEL OG KINETISK
ENERGI
1. Præsenterer forskningsprojektet og det store spørgsmål: Hvordan flytter man atomer?
2. Etablerer en intuitiv forankring i et hverdagsfænomen
• Atomer i en laserstråle = kugle i en skål
3. Etabler kernefagbegreberne
4. Lad eleverne erfare og lege med naturvidenskabelige formler og begreber gennem undersøgelser i gamificerede spil og simulationer
Undersøgelseskomp skal undervises per fællesmål
Men vi ved fra undersøgelse at det gør vi ikke godt
Vi har et bud på hvordan man kan gøre det bedre:
- Gøre det motiverende med spil - Og frontforskning
- For at få det naturligt ind i skolen
DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til AU Passata Bold
Undersøgelse som naturfaglig kompetence
Undersøgelseskompetencen er i Fællesmålene
Men vi ved at det ikke går så godt med at få det ud i klasseværelserne
Undersøgelse som naturfaglig kompetence
Ræsonnement i forgrunden Start med hvad I ved, byg på det
Byg langsomt op til mere komplicerede spørgsmål
Både på forløbsniveau og på individuel undersøgelsesniveau
Her: fra intuitioner til at flytte atomer
Kilde: Astra
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til
AU Passata Bold
FYSISK UNDERSØGELSE
Etablerer dagligdagsintuitionerne Kobler dem til lovene for kinetisk og potentiel energi (og Fællesmålene) Eleverne arbejder hen mod en formel forståelse af lovene, ved at variere én variable ad gangen - højde på skål, vægt på kugle, osv.
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY
Potential Penguin
Potential Penguin (lavet af ScienceAtHome)
Spillet går ud på at få en pingvin til at ligge stille på en målstreg ved at give den lige den rigtige mængde energi
Intuitiv bevægelse, simple repræsentationer som understreger at energi er konstant
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til
AU Passata Bold
Game-baseret undersøgelse:
Potential Penguin
Fire forskellige baner Hver sin læringspointe
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY
Potential Penguin
Fire forskellige baner Hver sin læringspointe
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til AU Passata Bold
FORDAMPNINGSKØLING - SIMULATION
Én måde at bremse atomer på er ved fordampningskøling
Man fordampningskøler ved
langsomt at lade de varme (hurtige) molekyler forlade en beholder
Sænker langsomt væggene, og så sker det gennem tilfældige
interaktioner mellem molekylerne Giver eleverne en forståelse på molekyle-niveau
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY
QUANTUM MOVES 2
Til sidst: kernen af spørgsmålet i forløbet; hvordan flytter man atomer Et “RE-Game”: Research Enabling Game
Eleverne trækker på hvad de har lært om atomer og kinetisk/potentiel energi til at løse kvantefysiske problemer
Tre baner, hver sin læringspointe
DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til AU Passata Bold
Opsummering: Potentiel og Kinetisk Energi
● Tager udgangspunkt i et
frontforskningsspørgsmål: Hvordan bremser og flytter vi atomer?
● Kobler videnskaben til kernepensum:
Potentiel og Kinetisk energi
● Lader eleverne erfare og ræsonnere sig gennem undersøgelsesbaserede
læringsaktiviteter
● Eleverne har lært noget, og kan se hvordan det er relevant ikke bare for eksamen, men for vigtig forskning i fysik
BIG BANG 2021 ARTHUR HJORTH 23 MARCH 2021 POST DCO
AARHUS UNIVERSITY
ANDRE FORLØB TIL PROJEKT FIF
1. Bæredygtighed
a. Frontforskning i Spilteori (økonomi)
b. Fællesmål i matematik (lineære funktioner)
2. Atomers Bevægelse 3.
4. Kræfter og Bevægelse
DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til AU Passata Bold
Bæredygtighed
Overordnet spørgsmål: Hvis vi allesammen ved at vi ødelægger jorden, hvorfor ændrer vi så ikke adfærd?
Frontforskning:
- Spilteori og adfærdsforskning
Spil: Dino Dinner
- Bruger lineære funktioner til at forklare incitamentsstrukturer
Simulation: Fiskesimulationen
Målet er over de næste 2 år at invitere op mod 450 lærere på 150 skoler på lærerworkshops.
Lærerworkshops:
- Flipped learning - Afprøvning i praksis - Opsamlende refleksioner
DEPARTMENT OF MANAGEMENT Overskrift to linjer
ændr 2. linje til AU Passata Bold
HVORDAN KAN VI DELTAGE?
Direkte mail:
regame@au.dk
Telefon: Astrid Jæger 93 50 88 42
Kontaktformular
https://www.scienceathome.org/educati on/fif/
Afprøvningsgruppe: Efterår 2021
Udrulningsgruppe: Efterår 2022