• Ingen resultater fundet

Debat: Mere om kulturkar

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Debat: Mere om kulturkar"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Debat

nem få lov at lev en d eg ø re et h e n d ø e n d e fattigt fiskerlejes beboere. D eres træ n gsler, d eres rø re n d e sam m en h o ld i en ofte fo r­

rået og hensynsløs v erd en . Deres u træ tte li­

ge gørem ål: at bøde, tjæ re og pleje deres livgivende g a rn og ru se r, d e r skulle sættes, n å r d en tid var og røgtes n å r d en tid var.

G læ den, d e r vekslede m ed sorg, d ø d en , d e r vekslede m ed fødsel. Årstal m ed årstal. T ild ra g e lse r m ed tildragelser. En b lo m stren d e k ø b m an d sg ård , d e r langsom t sygnede h en og blev slettet a f vor tid. En bane, d e r satte m en n esk e n e i forbindelse m ed o m v e rd e n e n ved hjæ lp a f hvæ sende dam plo k o m o tiv er, sam t en havn, hvor fi­

skerne både k u n n e søge læ og losse fa n g ­ stern e , d e r pludselig en d ag ebbede u d på g ru n d a f tan g p est h id fø rt a f golfstrøm - m ens fo rg re n in g e r. O g fiskeriet gik i stå, b a n e n er h isto rie til næ ste år, m en havnen e r vokset til en fæ rg eh av n a f betydning.

O g m en n esk e n e strø m m e r til, fo r h e r er g o d t at bo. Det vidste sten ald e rfo lk et også.

O g n u e r vi sn art ligeså m ange som den- gang.

Det kan h æ n d e sig, at m an m ø d e r tak­

nem lig h ed , n å r m an sådan blotlæ gger sine m ed m en n e sk ers sk rid t g en n e m tid en og giver dem et væ rd og en historie. Den kan kom m e fra en fiskerslæ gt, d e r h a r h aft an e r, d e r h a r væ ret ilde lidt, m en som g en ­ nem g en fo rtæ llin g en besad m enneskelige eg en sk ab er, som d a tid e n ikke forstod at væ rdsæ tte. O g d en kan kom m e fra d en sid­

ste rest a f h o fjæ g erm e ste ren s fam ilie, d e r ejede u d sted et og al o m k rin g lig g e n d e jo rd , og som gav m en n esk e n e h e ru d e en eksi­

stens g en n e m en havn og gav d em en fo r­

bindelse til v erd en g en n e m b anen. En så­

d an 90-årig æ tling fra en sv unden epoke fik a rb e jd e t til at ligne et væ rk gen n em sin ry sten d e pen, d e r u d try k te sig i dybt bevæ gede v e n d in g e r over d en glæ de, det var, at m ø de sin u n g d o m og d en s ansigter.

O g hvis d e t m å væ re m ig tilladt at slutte m ed et u d d ra g a f »F ortid og nutid«s a n ­ m eld er M argit M ogensens e n g a g e re d e be­

tra g tn in g e r i sin anm eldelse a f m in bog (F ortid og n u tid XXVI s. 635): »U dover hvad d e r h a r k u n n e t u d d ra g e s a f billeder­

ne, bygger frem stillingen på d et, byens m an ge ånd sfrisk e gam le h a r k u n n e t fo r­

tælle. Det e r hverken lidt eller kedeligt, og d et e r gengivet m ed varm e og re sp ek t fo r de m en n esk er, d e r h a r fo rtalt. En varm e, som også ud trykk es g en n em fo to g ra fie rn e a f de gam le m en n esk er, hvis an sig ter er blevet sm ukke a f livets tild rag elser. F o rfat­

teren h a r m ed d e n n e bog villet vække til e fte rta n k e hos nye g e n e ra tio n e r af H o u -b o rg ere - og a n d re - fo r at sikre en b evaring a f det lille sam fu n d s væ rd ier. Re­

sultatet er blevet et c h a rm e re n d e k am p ­ skrift, som m ed sit bu dsk ab ræ k k er langt videre en d til d en by, d e r skildres«.

Erling R um p: Mere om kultkar

U n iversitetslektor Lise G o tfred sen h a r i

»F ortid og nu tid«, h efte 3, 1976, væ ret så venlig at an m eld e m in bog »K ultkar«,

1974. - Jeg e r a n m e ld e re n stor tak skyldig h e rfo r, fo rd i h u n h a r lagt så sto rt og in d ­ g åen d e et arb ejd e i anm eldelsen. D erfo r fo rtje n e r d en at blive taget seriøst, og da je g m å tilstå, at je g ikke e r enig m ed Lise G o tfred sen på a fg ø re n d e p u n k te r, m å je g anstæ ndigvis svare igen på p re n t - så m e­

get m ere som jeg i an m eldelsen også bliver afæ sket d ire k te svar på visse spørgsm ål.

A n m eld eren skriver s. 421, at jeg fre m ­ stiller keltisk kunst som en a m o rf ro d e ­ b u n k e, og d ertil vil jeg svare, at d e t g ø r je g bestem t ikke - tidlig keltisk k u n st d a n n e r en fa sttø m re t h elh ed i E u ro p a , og ingen h a r set d e t så k lart som Paul Jacobstahl, hvilket fik ham til at skrive sin store g ru n d b o g »Early Celtic A rt«, hvor h an n e t­

op h a r set d en fælles keltiske stil fra alle dele a f E u ro p a - kort sagt, h an så d e t ico- no g ra p h isk e fællesskab, sv aren d e til k u ltu r og fo lk ek a rak ter tro d s store afsta n d e og v aria tio n e r fra sted til sted. Mest k o ncen­

tre re t giver h an u d try k h e rfo r i sine streg ­ teg n in g er, en oversigt over stilm ønstre:

EGA II, s. 261, 1-476. D en ne oversigt er b estem t ikke n ogen ro d e b u n k e , og tids­

ru m m e t stræ k k er sig ikke over m ere en d 80 0 -1 0 0 0 år. A n d re stilp e rio d er - f.eks.

72

(2)

Debat

d en ro m an sk e - strak te sig også m ed stort fællesskab u d over d e t ganske E u ro p a , og a n m e ld e re n n æ v n er »løvem ankekrøller­

ne« fra p o rta le rn e i Moissac og Souillac, fig. 1 og 2, d e r e r fra ro m an sk tid, som v æ ren d e i fam ilie m ed H im m erlan d -m a n - kern e, fig. 3. - J e g synes, at d e fran sk e »lø­

ver« h a r velfrisered e og pyntelige krøller, h v o r m an ser h v ert k am strøg næ sten som på en allon geparyk, m edens H im m er- lan d -fo n te n e, gr. I, h a r m a n k e r m ed m eget tu n g e og grove køller. D et eneste fælles­

træ k ved k rø llern e er, at de e r taglagte og

§-form ede begge sted er. - J e g må, som ci­

te re t i »K ultkar« give Ole N æ sgaard ret, n å r h an sagde, at d e r i hele E u ro p a ikke findes n o g et tilsv arende H im m erland-sti- len. Dog findes d e § -form ede krøller også på galliske m ø n te r m ed m en n esk e h o ­ v ed-afb ild n in g er, og m ø n te r h a r som be­

k e n d t let ved at fo retag e lange re jse r - også over 700 km. (»K ultkar«, s. 20-21).

Fig. 2 »Løver« f r a katedralportalen i Souillac. (Zodiaque fo t.)

D esvæ rre h a r in gen a f fo n te h o v e d e rn e i H im m e rla n d »torques«. M en, havde de h aft, så h avd e sagen jo væ ret ganske klar, og je g hav de ikke skrevet »K ultkar«. D er var sim p elth en blevet sk revet om tin gen e på et m eg et tid lig ere tid sp u n k t.

Fig. 1. »Løver f r a katedralportalen i Moissac. (Zodiaque fo t.)

Fig. 3. Dobbeltløve f r a H im m erland-M ariager fo n te n e med typisk manke (Svendstrup) (forf. fo t.)

73

(3)

M an m å huske, at la n g tfra alle La T é- n e-h o v ed er e r forsy n et m ed »torques«. Det ser m an b la n d t a n d e t ved at blade »Early Celtic Art« igennem . J a , selv på G unde- s tru p k a rre t h a r ikke alle h o v ed e r » to rq u ­ es« - o fte e r d e m åske sim p elth en dæ kket a f skæg, selvom d e t e r p ro m in e n te p erso ­ n er, d e t d re je r sig om? - D et må m an tage som en k en d sg ern in g .

M edens vi e r ved G u n d e stru p k a rre t, så e r d e t rigtigt, at ty ren e r et d o m in e re n d e væsen, m en d e rfo r b eh ø v er d en jo ikke at findes på fo n ten e . Det skal ved sam m e lej­

lighed e rin d re s om , at d e r findes »løver«

på G.k.

A n m eld eren k ritiserer, at je g h a r fo r m an g e livlige associationer, og je g in d ­ rø m m e r blankt, at d e r e r fo r m an g e a f d en enkle årsag, at sto ffet e r så stort. J e g var helt opm æ rk so m på det, m ed en s je g skrev, og d e r fo r » stram m ede je g også tøjlerne« i

»K ultkar«, s. 60-61 i 15 facts og 4 Indicier.

H v o rfra ved m an egentlig, at k ru k k en på G u n d e sru p k a rre t’s o fferscen e e r fyldt m ed vand? - sp ø rg e r an m e ld e re n . D et er san dsynliggjort a f L ucan: » T eutates M er- cu riu s sic a p u d Gallos placatu r: in p len u m sem icupium h o m o in c a p u t d e m ittitu r, ut ibi suffocatur« (M. A nnæ i L ucani Com- m enta), (Ole K lindt-Jensen: F oreign Influ- ences in D e n m a rk ’s Early Iro n Age, s. 147).

A n m eld eren o m taler s. 422, at je g i

»K ultkar« ku n la d e r to m u lig h e d e r for fo n ten e s historiske udvikling stå åben, og at je g glem te en tred ie , som E rla B ergen- d ah l H o h le r havde fre m fø rt i IC O , 2-3 ,

1975. - Lad m ig ile m ed at sige, at d e r højst sandsynlig h a r væ ret kristen irsk m ission i D an m ark i tidlig m id d elald er, og h v o rfo r h v o rfo r skulle d e r ikke væ re det, n år I r e rn e var så ih æ rd ig e d e rm e d i store dele a f E urop a?

M en som allered e a n fø rt a f m ig i m in R eplik i d e t næ vnte n u m m e r a f IC O , s. 62, så e r d e r stor forskel på La T én e-stilen og d en sen e re kristn e irske stil, om e n d d en sidste e r et b a rn a f d e n første. Det e r så afg jo rt La T én e-stilen , vi g e n fin d e r på

Debat

1. F o rtid o g N u tid , b d . X X V I 3, 1976 s. 3 5 9 f.

H im m erlan d -M ariag e r fo n ten e , f.eks. de ikke tidligere b eskrevne pande-isse-orna- m e n te r på fo n ten e , og je g k an ikke se, at m an d sfig u re n på S v en d stru p -fo n te n alene kan afg ø re sagen ved en te n at væ re en irsk apostel eller en keltisk g u d , f.eks. Lug, hvis m an fo ru d sæ tte r, at d e t var en k risten irsk pilgrim , d e r h a r fo rm e t eller in sp irere t fo n te n /sk u lp tu re n - al d e n stu n d d e t ville væ re ab su rd om en k risten m issionæ r skulle have afbild et en h ed e n sk g u d d o m på en d ø b efon t.

H e re fte r sp ø rg e r a n m e ld e re n , h v o r fo n ­ ten e h a r o p h o ld t sig, indtil d e blev tag et i b ru g i vore m id d elald er kirk er, hvis d e er frem stillet i keltisk je rn a ld e r. D et e r nu m ere, en d m an m ed re tte kan fo rlan g e svar på a f n og en - lad os ho lde os til k en d sg e rn in g e rn e , som vi allerede k en ­ d e r, og håb e på at fre m tid e n vil afsløre n o ­ get m ere om disse ting. J e g skal h e r blot pege på d e fire fo nte, d e r blev fu n d e t u d e n ­ fo r k irk er (»K ultkar«, s. 59 p u n k t 6). J e g vil slutte m ed at takke fo r an m eld e ren s o p ­ b ak n in g af, at vi e n d n u k e n d e r så lidt til k risten d o m m en s fødsel, vugge og b a rn ­ d om h e r i D anm ark , og at d e r n e to p på d e tte p u n k t træ n ges til n y tæ n kn ing , d e r selvfølgelig m å hvile på et solidt g ru n d lag .

Ejvind Slottved: T ien d e aflø sn in g og foldudbytte

S pø rg sm ålet om foldu d b y ttets stø rrelse i d e t 16. til 18. å rh u n d re d e h ø re r uom tviste­

ligt til b la n d t de allerm est cen trale in d e n ­ fo r stu d iet a f dan sk lan db ohistorie. D ette ikke m in d st fo rd i d e tal, på 2 -3 fold som d e t n o rm ale hø stu d b y tte, d e r oftest fre m ­ føres, v irk er så u rim elig t lave. F lere fo r­

skere, fø rst og frem m est G u n n a r O lsen og F ridlev S k ru b b eltran g h a r d a også sat spø rg sm ålsteg n h erv ed , og a n ty d et at tal­

lene b u rd e væ re h øjere, i stø rre lse so rd e­

n en 4 -8 fo ld .1 F o ru d e n sam m en lign ing m ed u d en lan d sk e tal, e r d e n n e opfattelse,

74

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Steenstrup og Hertz antager, at baggrunden for bestemmelsen var, at selvejerne enten ikke havde dyrket deres egen jord på en for kronen tilfredsstillende måde - måske fordi de

En væsentlig ting i disse tilskudsfattige tider... Det vidste sten ald e rfo lk et

ældede, således at en række arkiver, som anføres med hjemsted i hovedarkivet, nu skal søges i landsarkiverne, mens alle øvrige arkivbetegnelser må ajourføres

stateres, at prædikescenen ikke er en performance af dåbsritualet på et umiddelbart og let forståeligt plan, men måske snarere skal betragtes som en iscenesat historia

derdanige forespørgsel, da brylluppet skal stå i Nør Lourup i Gørding sogn, og copulationen holdes i Gør¬.. ding kirke af Gørding præst, om ikke offeret,

I begge de to førnævnte performances blev de filmiske optagelser således brugt under selve seancerne og indlemmet som en del af værker- ne. Det filmiske materiale fungerede

I en artikel i dette tidsskrift: »Kan småskove blive til fritidsskove ?« siger skovrider E. Som oplæg til en sådan debat fremsættes den ide, at der skal åbnes

»Hygieiniske Meddelelser«, udg. Pennetegninger paa Sten.. Titelblad og 4 Billeder, Nr. Efter Bissen tegnet og raderet af E. Copier efter Flaxmann. — Portræt af