• Ingen resultater fundet

NUF UDSTILLINGEN

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "NUF UDSTILLINGEN"

Copied!
64
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

FS^ U.bl.

• • DATO.

NUF

UDSTILLINGEN

CHARLOTTENBORG

" Qammel Kunst Nyere Kunst Historie

1 9 3 0

K A T A L O G

(2)

G A M L E M A L E R I E R K Ø B E S

Malerier i stort Udi'alg, med eller uden Rammer i alle Størreher til billige Priser. Malerier købes, sælges og byttes.

M A L E R I - O G P L A T T E B Ø R S E N V A L D E M A R R A S M U S S E N

S L O T S G A » E »1. T E L F . N O R A « S 6

(3)

fotografisamlingen

NURNBERG-UDSTILLINGEN

VED CHARLOTTENBORG 1930

o Nfirnberg, Du viel cdler Fleck !

Deuiesgleichen wird nicht gefimden. Nein ! Hans Rosenbliit ca. 1450.

(4)

N Y T N O R D I S K F O R L A G A R N O L D B U S C K

K R O H N S B O G T R Y K K E R I HAROLD J E N S E N S B O G T R Y K K E R I

K Ø B F N H O U N

(5)

N i l R N B E R G - U D S T I L L I N G E N VI: I) C H A R L O T T KN B O R G

1 9 3 0

t r foranstaltet af Staden Niirnberg og

»Selskabet af 1916 for Udbredelse af gensidigt Kendskab til dansk og tysk Kultur«, arrangeret af Staden og Sel- skabet i Forbindelse med Komiteen for Udstillingen ved Ciiarlottenborg og blevet til ved Understøttelse fra

Staden Niirnberg.

(6)
(7)

T I L I N D L E D N I N G

Man kan i k k e f r a k e n d e Niirnberg Æ r e n f o r at have ndviklet Kiinst og K n n s t h a a n d v æ r k til en uforlignelig Blomstring i den sidste Halvdel af det 15. og den f ø r s t e Halvdel af det 16. A a r l u i n d r e d e . Overordentlig stor var den Impuls, som N i i r n b e r g s Malerkunst kort e f t e r Midten af det 15. A a r h u n - d r e d e m o d t o g f r a den n e d e r l a n d s k e Kunst. For- eningen af Menneske og L a n d s k a b , Klædninger- nes brogede F a r v e r og en u d p r æ g e t n a t u r a l i s t i s k Følelse blev E l e m e n t e r af almindelig p a a v i r k e n d e Betydning. Det var f r e m f o r alle H a n s P 1 e y - d e n w u r f f, i hvis V æ r k e r d e n n e F o r v a n d l i n g tydeligt lader sig f o r f ø l g e , og stor var den Ind- flydelse, som h a n s nye Retning udøvede p a a h a n s Samtidige. Det er u m i s k e n d e l i g t , at den p a a Ud- stillingen med 2 A l t e r f l ø j e reyiræsenterede M e - s t e r f o r L a n d a u e r A l t e r e t slutter sig n æ r til h a m . Ud af K o m p o s i t i o n e r n e Christi F ø d - sel (Nr. 24) og Opstandelsen (Nr. 25) taler Til- bøjeligheden til en elskværdig F o r m i F o r t æ l l i n - gen o m de hellige Begivenheder, en vis S t r a m h e d i F i g u r e r n e s A n o r d n i n g , en stor F i n h e d i L a n d - s k a b e t s Inddeling, m e n g a n s k e særligt Kærlighe- den til brogede F a r v e r . Dog m a n g l e r ved Siden af heller i k k e den f r a n k i s k e Islæt. De to Tavler er Bestanddele af det tidligere H ø j a l t e r i K a t h a r i n a - k i r k e n i Niirnberg. Anderledes g e r e r e d e den me- get b e s k æ f t i g e d e M i c h a e l W o l g e m u t sig.

(8)

.s

som et Aar e f t e r P l e y d e n w u r f f s Død (1473) æg- tede h a n s E n k e og overtog h a n s Ateher. E n bane- b r y d e n d e Mester var h a n ikke, m e n et dygtigt Talent, der h a r f o r s t a a e t at h a a n d t e r e f e r m t med den f r a h a n s F o r g æ n g e r og Mester e r h o l d t e kunst- n e r i s k e Kapital. Der er ingen Tvivl om, at h a n h a r H a n s P l e y d e n w n r f f at t a k k e f o r det bedste, h a n ydede i k u n s t n e r i s k Henseende. I et i n t i m e r e For- hold til N a t u r e n k o m h a n ikke, dog h a r h a n for- staaet at k a r a k t e r i s e r e de T y p e r , h a n m ø d t e paa sin Vej, skarj^ere og m o d e l l e r e d e m med større Plastik. Men h a n s Hovedfort.jeneste b e s t a a r deri, at h a n overlod de m a n g e unge K u n s t n e r e , der ar- b e j d e d e i h a n s Atelier, et vidt R a a d e r u m , saa at e n h v e r frit k u n d e skalte og valte e f t e r sit ])erson- lige S æ r p r æ g . Man tør vel sige, at den i Germa- nisches M u s e u m o p b e v a r e d e F l ø j af H ø j a l t e r e t f r a den tidligere A u g u s t i n e r k i r k e h a r meget Wolge- m u t ' s k ved sig. Dog opviser F r e m s t i l l i n g e r n e f r a H e l g e n e r n e L u k a s ' , Sebastians, B e r n h a r d s , Chri- s t o p h o r i og Veits Levned k u n s t n e r i s k e Kvaliteter, som g a a r langt ud over W o l g e m u t , f r a hvem m a a - ske T o t a l u d k a s t e t til dette store Alterværk stam- mer. Vi b e u n d r e r den stærkt u d p r æ g e d e Natur- følelse, som vi i)lejer at savne hos W o l g e m u t . Paa Veitslegendens Billeder, af hvilke Udstillingen glæ- deligvis opviser to F l ø j e (Nr. 6 og 10), er a n b r a g t Aarstallet 1487 og M o n o g r a m m e t R. F. Det sidste er af Heinz R r a u n e blevet tydet som P a s s a u e r m a l e r e n R u i a n d F r u e a u f den Yngres. Der k a n altsaa regnes med (len Mulighed, at d e n n e i)aa siné Rejser er i n d t r a a d t som Svend hos Michael W o l g e m u t og h a r a r b e j d e t med p a a dette Alterværk. Man t æ n k e o m Michael W o l g e m u t , som m a n vil, m a n vur- dere h a n s k u n s t n e r i s k e Kvaliteter h ø j t eller lavt, det E n e m a a m a n til alle T i d e r r e g n e h a m til Æ r e : E n d s k ø n t han i sine egne Malerier var s t æ r k t

(9)

t r a d i o n e l t hildet, e n d s k o n t lian h ø j t til Aars levede langt ind i en ny Tid, h i n d r e d e h a n paa ingen Maade det m o d e r n e F r e m s k r i d t og det f r i s k e ny- m o d e n s Liv. m e n lod i stille F r e m s k y n d e n Tin- gene have f r i t Løb. Dette er Michael W o l g e m n l s store F o r t j e n e s t e af den tyske Kunst, og f o r saa vidt h j a l p h a n med til at f o r b e r e d e den J o r d l ) u n d , p a a hvilken Albrecht Diirers b u n d æ r l i g e , dybt inderlige og tankevægtige Kunst k u n d e u d f o l d e sig frit. Han var i W o l g e m u t s Atelier i k k e blot Lær- ling og Svend. Jeg h a r a n d e t s t e d s ])aavist, at h a n ind i H e r z b r u c k e r Alterels H o v e d f r e m s t i l l i n g e r h a r malet en R æ k k e yndige E n k e l t h e d e r , der tyde- ligt k a n iagttages som s a a d a n n e . Om, at h a n s Ma- nér senere gik ud p a a del Store, det Overjordi- ske, vidner talende de p a a Udstillingen oi)hængte I d e a l p o r t r æ t t e r af Karl den Store (Nr. 1) og Kejser Sigismund (Nr. 5). De blev bestilt hos Diirer af Staden Niirnbergs Raad i Aaret 1510 og s k u l d e p r y d e Opbevaringssledet f o r R i g s k l e n o d i e r n e og Rigets H e l l i g d o m m e , det s a a k a l d t e Helligdoms- k a m m e r i det Schojiperske Hus ])aa Storetorvet, f o r a n hvilket H e l l i g d o m m e n e hvert Aar efter P a a s k e blev udstillet til o f f e n t l i g Beskuelse paa den s a a k a l d t e »Helligdomsstol«. Tallet ])aa h a n s Elever er ringe, m e n den Indflydelse, som h a n ud- øvede p a a sin T i d s hele Kunstliv, overordentlig stor. Man s k u l d e næsten tro, at H a n s Haldung (Irien i Straszburg, der en Tid lang v i r k e d e i Dii- rers Atelier, h a r malet sit i 1507 d a l e r e d e . f r a S t a d s k i r k e n i Halle an der Saale s t a m m e n d e Se- Jiastiansalter (Nr. 'A) u n d e r Mesterens Ø j n e og Til- syn. Det i n d t a g e r en af de f ø r s t e P l a d s e r blandl Udstillingens K u n s t v æ r k e r ])aa (irund af sin utro- lige Skar()he(l i Ansigternes K a r a k t e r i s e r i n g og sin F i n h e d i den k u n s t n e r i s k e G e n n e m f ø r e l s e . De i Udstillingen i n d o r d n e d e F y r r e t r æ s t a v l e r med de

(10)

legemsstore F i g u r e r af H e l g e n e r n e Cosmas (Nr.

15) og D a m i a n i i s (Nr. 13) f o r r a a d e r en e n d n u stær- kere I n d f l y d e l s e af Albrecht Diirer. Deres h a r m o - niske Kolorit, deres Ynde i Opfattelsen og deres Skikkelsers Adel tillader ingen Tvivl om, at vi i d e m m ø d e r V æ r k e r af H a n s von Kiilmhach, der var en intim Ven af Albrecht Diirer og h a r h a m at t a k k e f o r det bedste i sin Kunst.

Det S p ø r g s m a a l r e j s e r sig: om vi k a n b e t r a g t e Niirnberger P l a s t i k k e n f r a Begyndelsen af det 15.

A a r h u n d r e d e til ind i 2()-erne af det 16. A a r h u n - d r e d e som en P a r a l l e l f o r e t e e l s e til den øjeblikke- ligt samtidige M a l e r k u n s t ? Ingen Undersøgelse er vel m e r e i n t e r e s s a n t end denne. Det jævnsides gamle og ny i deii f ø r s t e Halvdel af og o m k r i n g Midlen af det 15. A a r h u n d r e d e , Ynde og h ø j t i d e l i g Storhed p a a den ene Side og Stræben e f t e r streng Realisme og plastisk Massevirkning p a a den a n d e n Side f i n d e s i k o n g r u e n t F o r m til s a m m e Tid i P l a s t i k k e n og i M a l e r k u n s t e n . Og er det i k k e m æ r - keligt, at den dristige, af k æ r n e f u l d K r a f t gen- n e m t r æ n g t e , langt f o r u d f o r den k o m m e n d e Tid ilende Mester, s o m i Aaret 1442 m e j s l e d e den Schliisselfelderske C h r i s t o p h o r u s i Sebalduskir- k e n s Vestkor, bevæger sig i lignende B a n e r som Mesteren f o r det sandsynligvis i Aarel 1451 m a l e d e T u c h e r a l t e r i F r u e k i r k e n , som vi tør regne til S t o r v æ r k e r n e i den tyske K u s t h i s t o r i e ? F o r rige- lig m a n g e P e n d a n t e r i den a n d e n Halvdel af og o m k r i n g Udgangen af det 15. A a r h u n d r e d e sørgede Michael W o l g e m u t , i hvis Atelier o p p e i Burg- strasze der ikke blot blev malet, m e n ogsaa snittet.

D e r f o r savner M a l e r k u n s t e n i dette T i d s r u m en s a a d a n t e m p e r a m e n t s f u l d , i e n h v e r H e n s e e n d e selvraadig, impulsiv, stilistisk s t æ r k t bevæget og t e k n i s k overlegen Mester som Veit Stoss (1448—

(11)

i 1

15;i3). Der gives vel f a a K u n s t n e r e af d e n n e s t æ r k e Modsathed i s a m m e P e r s o n . Som ægte »Sturm und I ) r a n g « - K u n s t n e r ø j n e r h a n sit H ø j e s t e i Li- d e n s k a b e l i g h e d e n af Gevandt m a s s e r n e s Beva>gelse og i Ansigternes Inderliggørelse. N æ p p e noget Værk viser dette saa tydeligt, som den f r a h a n s H u s i W u n d e r h u r g g a s s e s t a m m e n d e , p a a Udstil- lingen foreviste M a n d o n n a (Nr. 4). Det j o m f r u e - lige Ansigts f o r t r y l l e n d e Ynde, over hvilket der er u d b r e d t en behagelig Ro, s t a a r i den s k a r p e s t e Modsætning til Virvarret i F o l d e k a s t e t . Men n a a r h a n s uregelmæssige Kunst, det hastige, b r u d t e og urolige senere glatter sig ud og a n t a g e r m i l d e r e T r æ k , saa tør det vel siges, at ogsaa en Veit Stoss tilsidst dog b ø j e d e sig f o r en Albrecht Diirers op- h ø j e d e Storhed, at h a n g j o r d e sig f o r t r o l i g med Renaissancens S y m m e t r i og rolige S k ø n h e d . Vi

\ e e d , at d e n n e h a r f u n d e t sit mest f u l d k o m n e Ud- t r y k i den b e r ø m t e »Niirnberger Madonna« (Nr.

2), hvis P r æ g g a n s k e er indstillet p a a f o r m e l Skøn- hed og klassisk Adel.

E n Hy, i hvilken K u n s t e n i)aa alle dens enkelte O m r a a d e r h a r oplevet saa h ø j en Blomstring, en By med en saa b e r ø m m e l i g F o r t i d , af en saa ægte tysk-borgerlig K a r a k t e r , og hvis s a m l e d e Billede viser en saa e n e s t a a e n d e m a l e r i s k A f r u n - dethed, paalægger den n u l e v e n d e Slægt Forplig- telser. Som den mest tyske af de tyske Stæder t i l h ø r e r Niirnberg i k k e sit B o r g e r s k a b alene, men Byen er hele den civiliserede Verdens E j e n d o m . Ved Siden af den g a m l e By og s l u t t e n d e sig tæl til den h a r der udviklet sig et nyt Niirnberg, en S t o r i n d u s t r i e n s By med en livlig H a n d e l , med tal- rige m o d e r n e Beboelseskarréer og V i l l a k v a r t e r e r af den m a n g f o l d i g s t e Art. Intetsteds t ø r n e r det, der tilhorer Historien, og det f r i s k e , livligt p u l s e r e n d e

(12)

Niitidsliv, F ø r og Nu, saa b r a t s a m m e n , som her.

At u d j æ v n e ciisseModsætninger,at b e v a r e den g a m l e Hy som en Slags Musæum, at regulere den stedse voksende T r a f i k uden at lægge Breche i S a m m e n - f ø j n i n g e n af B y m u r e n , Gaderne og de krogede Stræder, men iøvrigt efter E v n e at b e f o r d r e det m o d e r n e Livs r a s k e Opsving, det er idag en af de vigtigste 0])gaver f o r Niirnbergs S t a d s f o r v a l t n i n g . som u n d e r O v e r b o r g m e s t e r , D r . H e r - ni a n n L u p p e s energiske Ledelse f u l d t u d er sig B e t y d n i n g e n af d e n n e K u l t u r m i s s i o n bevidst.

Da Michael W o l g e m u t i Aaret 1493 f r a Haller- tor tegnede sit over hele Verden l)eken(lte Pro- sjjekt af den g a m l e By til H a r t m a n n Schedels Ver- d e n s k r o n i k e (Nr. 27), da a n e d e h a n vel ikke, at han d e r m e d lagde ( i r u n d e n til den k u n s t n e r i s k e P r o s p e k t f r e m s t i l l i n g af sin F æ d r e n e s t a d . Hvad h a n havde hcgynclt, f o r t s a t t e a n d r e . Vi n æ v n e r H a n s Sebald L a u t e r s a c k med sit tredelte Total- I)rospekt f r a Aaret 1552 (Nr. 29), Lorenz S t r a u c h med sit store Maleri af Storetorvet f r a Aar 1594 Nr. (55), H a n s Bien med sine T v æ r s n i t f r e m s t i l l i n - ger af det f o r d u m s T y s k e O r d e n s H u s f r a 1625 (Nr. 80—82), (ieorg (Ihristoph E i n i a r t med sit om- hyggeligt u d f ø r t e Kobberstik-Pros])ekt af Staden f r a den 2. Halvdel af det 17. A a r h u n d r e d e (Nr.

82), J o h . (ieorg E r a s m u s m e d sine Akvarelgen- givelser af Borgen i Fugle])erspektiv f r a 1677 (Nr.

.'i8—40), ( I r a f f - K r a u s med deres u d t r y k s f u l d e Gen- givelser af m a l e r i s k e P a r t i e r f r a Slutningen af det

17. A a r h u n d r e d e , J o h a n n A d a m Delsenbach, den usædvanlig flittige P r o s p e k t s t i k k e r f r a det 18. Aar- h u n d r o d e s 1. Halvdel, og Georg (^hr. W i l d e r f o r det 19. A a r l u i n d r e d e . Saare meget af det, som disse K u n s t n e r e h a r f a s t h o l d t i deres Billeder, er faldet som O f f e r f o r en s e n e r e Tids m a n g l e n d e Indsigt. I) e t er blevet a n d e r l e d e s i de sidste Aar-

(13)

tier. Ingen l æ n k e r idag m e r e f o r Alvor p a a at nedlægge Dele af den gamle B y m u r , som det f a n d t Sted i 7()-erne i f o r r i g e A a r h u n d r e d e . Ligeledes be- s t r æ b e r m a n sig f o r at regulere F æ r d s e l e n inden- f o r den gamle By ved et f o r n u f t i g t Anlæg af En- keltspor, m e d e n s den store g e n n e m g a a e n d e T r a f i k afledes over Ringen.

Men ved Siden heraf lægger Staden Niirn- berg, i Særdeleshed O v e r b o r g m e s t e r D r.

L u p p e. Vægt p a a en energisk B e f o r d r i n g af den m o d e r n e K u n s t . Medens p a a den ene Side talrige, k u n s t n e r i s k b e m æ r k e l s e s v æ r d i g e Beboelseshuse i den i n d r e By er blevet o p k ø b t og r e s t a u r e r e t , ude- l u k k e n d e f o r at b e v a r e dem, saa u d f o l d e r p a a den a n d e n Side Stadens H o c h b a u a m t u n d e r S t a d t - r a t W a l t e r B r u g m a n n s p l a n m æ s s i g e Le- delse en yderst levende m o d e r n e Byggevirksomhed u d e n f o r R i n g m u r e n e . Dertil k a n Niirnberg n u o m S t u n d e r opvise en S t a m m e af duelige Privat- a r k i t e k t e r , af hvilke m a n g e h a r vakt O p m æ r k s o m - hed og n y d e r Anseelse ogsaa u d e n f o r Niirnberg.

Hvad endelig de n u l e v e n d e Malere og Billedhuggere a n g a a r , U d b y g n i n g e n af det f o r f a a Aar siden af O v e r b o r g m e s t e r l)r. L u p p e g r u n d e d e m o d e r n e Galleri og af det m o d e r n e Udstillingsvæsen, saa er der p a a alle disse O m r a a d e r blevet a r b e j d e t med saa megen Hengivelse og Virkelyst af de v e d k o m - m e n d e K r æ f t e r , at Niirnberg ogsaa h a r erhvervet sig almindelig Agtelse som Plejested f o r vor Tids Kunst.

(14)
(15)

ZUR e i n fOh r u n g

Mail k a n n N i i r n b e r g n i c h t den Riilim a b s p r e - c h e n , in d e r 2. H å l f t e des 15. u n d in d e r 1. Hall'lé des 16. J a h r h u n d e r t s K u n s t u n d K u n s t h a n d w e r k zu einer e i n z i g a r t i g e n Bliite e n t w i c k e l t zu h a b e u . A u s s e r o r d e n t l i c h gross w a r der I m p u l s , den die N i i r n b e r g e r Malerei l)ald n a c h der Milte des 15.

J a h r h u n d e r t s von der n i e d e r l i i n d i s c h e n K u n s t e m p f i n g . Die V e r e i n i g u n g von M e n s c h u n d L a n d - sciiaft, die b u n t e n F a r b e n der Gewiinder u n d ein ausgepriigtes n a t u r a l i s t i s c h e s E m p f i n d e n w u r d e n K l e m e n t e von a l l g e m e i n b e e i n f l u s s e n d e r Geltung.

Es w a r vor a l l e m H a n s P 1 e y d e n w u r f f, in dessen W e r k e n sich diese W a n d l u n g d e u t l i c h ver- f o l g e n liisst, u n d gross w a r der E i n f l u s s , den seine n e u a r t i g e R i c h t u n g auf seine Zeitgenossen aus- iibte. Es ist u n v e r k e n n b a r , d a s s sich d e r in d e r Ausstelhing m i t 2 Altarfliigeln v e r t r e t e n e M e i- s t e r d e s L a n d a u e r A 11 ar e s s t a r k a n i h n a n l e h n t . Aus den K o m j j o s i t i o n e n d e r Gel)urt Chri- sti (Nr. 24) u n d der A u f e r s t e h u n g (Nr. 25) s p r i c h t die N e i g u n g zu einer l i e b e n s w i i r d i g e n F o r m der E r z a h l u n g der heiligen Vorgiinge, eine gewisse S t r a f f h e i t in d e r A n o r d n u n g der F i g u r e n , eine grosse F e i n h e i t in d e r G l i e d e r u n g der L a n d s c h a f t , ganz b e s o n d e r s a b e r die L i e b e zu b u n t e n F a r b e n . Doch f e h l t d a n e b e n n i c h t a u c h d e r f r a n k i s c h e Einsclilag. Die b e i d e n T a f e h i sind B e s t a n d t e i l e des e h e m a h g e n H o c h a l t a r e s der K a t h a r i n e n k i r c l i e

(16)

in Niirnberg. Anders gerierte sich der vielbeschiif- tigte M i c h a e l VV o 1 g e m u t, der ein J a h r n a c h d e m T o d e Pleydenvviirffs (1473) dessen W i t w e h e i r a t e t e und seine W e r k s t a l t i i b e r n a h m . Ein b a l i n b r e c h e n d e r Meister w a r er nicht, jedoch ein tiichtiges Talent, das es v e r s t a n d e n hat, mit d e m ilim von seinem V o r g a n g e r und Meister iiberkom- m e n e n kiinstlerischen Kapital geschickt zu wirt- scliaften. E s unterliegt k e i n e m Zweifel, dass er das Beste, was er kiinstlerisch zu geben h a t t e , H a n s P l e y d e n w u r f f zu d a n k e n hat. In ein inti- m e r e s V^erhiiltnis zur N a t u r ist er nicht gekom- m e n , doch h a t er es v e r s t a n d e n , die i i b e r k o m m e - nen T y p e n scliiirfcr zu c h a r a k t e r i s i e r e n und mit grosserer Plastik zu modellieren. Sein H a u p t v e r - dienst aber besteht d a r i n , dass er den vielen j u n - gen Kiinstlern, die in seiner W e r k s t a l t abeiteten, einen weiten Spieh-aum liess, so dass jeder frei nacii seiner p e r s o n l i c h e n E i g e n a r t schalten und walten k o n n t e . Man d a r ! wohl sagen, dass die im ( i e r m a n i s c h e n M u s e u m v e r w a h r t e n Fliigel des Mochaltares der ehenialigen Augustinerkirclie manclierlei W o l g e n i u t i s c h e s an sich h a b e n . J e d o c h weisen die Darstelhingen aus d e m Leben der Ilei- ligen L u k a s , Sebastian, B e r n h a r d , C h r i s t o p h o r u s und Veit kiinstlerische Qualitiiten a u f , die weit iiber W o l g e m u t hinausgelien, von d e m vielleicht der ( i e s a m t e n t w u r f zu diesem grossen A l t a r w e r k s t a m m t . W i r b e w u n d e r n das stark ausgepriigte Na- turgefiihl, das wir I)ei W o l g e m u t zu vermissen ])t'legen. Auf den Bildern der Veitslegende, von de- nen die AussteMung erl'reulicher Weise zwei Flii- gel auf'weist, (Nr. O u n d 10) situl die J a h r e s z a h l 1487 und das M o n o g r a m R. F. angeJ)racht. Letz- teres ist von Heinz IJraune als d a s j e n i g e des Pas- s a u e r Malers R u i a n d F r u e a u f des Jiingeren ge- deutet w o r d e n . Es ist also mit der Moglichkeit zu

(17)

r e c h n e n , dass dieser auf der W a n d e r s c h a f t als Ge- selle bei Michael W o l g e m u t eingetrelen ist und an diesem A l t a i w e r k mitgearbeitet h a t . Man m a g iiber Michael W o l g e m u t d e n k e n , wie m a n will, m a n m a g seine kiinstlerischen Qiialitiiten h o c h oder niedrig einschatzen, das E i n e wird m a n i h m i'iir alle Zeiten z u m Lobe a n r e c h n e n miissen: Ob- wohl er in seinen eigenen Malereien traditioneli s t a r k b e f a n g e n war, o b w o h l er h o c h b e t a g t weit in eine n e u e Zeit h i n e i n w u c h s , h i n d e r t e er den mo- d e m e n F o r t s c h r i t t und das f r i s c h e neuzeitliche Leben in k e i n e r Weise, s o n d e r n Hess den Dingen in stiller F o r d e r u n g f r e i e n L a u f . Dies ist Michael VVolgemuts grosses Verdienst u m die D e u t s c h e Kunst, und i n s o f e r n half er mit den Boden vor- bereiten, auf d e m sich Albrecht Diirers g r u n d e h r - liche tief verinnerliclite und g e d a n k e n s c h w e r e Kunst f r e i e n t f a l t e n k o n n t e . E r w a r in W o l g e m u t s W e r k s t a t t nicht L e h r l i n g und Geselle allein. Ich h a b e an a n d e r e r Stelle nachgewiesen, dass er in die H a u p t d a r s t e l l u n g e n des H e r s b r u c k e r Altares eine Reihe reizvoller E i n z e l h e i t e n h i n e i n g e m a l t hat, die deutlich als solche w a h r z u n e h m e n sind.

Von seiner spiiterhin a u f s Grosse, a u f s Uberir- dische a u s g e h e n d e n Art legen die in der Ausstel- lung zur Schau g e b r a c h t e n Idealbildnisse Kaiser Karls des Grossen (Nr. 1) und Kaiser Sigismunds (Nr. 5) ])eredtes Zeugnis ab. Im J a h r e 1510 vom Rate der Stadt Niirnberg bei Diirer bestellt, w a r e n sie f'iir den A u f b e w a h r u n g s o r t der Reichskleino- dien und Reichsheiligtiimer, die s o g e n a n n t e Heil- t u m s k a n m i e r im S c h o p p e r s c h e n H a u s e auf d e m H a u p t m a r k t , b e s t i m m t , vor w e l c h e m die Heilig- tiimer a l l j a h r l i c h iiach Ostern auf d e m s o g e n a n n - ten »Heiltumsstuhl« o f f e n t l i c h zur Schau gestellt w u r d e n . Die Zahl seiner Schiller ist klein, aber der E i n f l u s s , den er auf das ganze Kunstleben

(18)

seiner Zeit ausiihte, a u s s e r o r d e n l i c h t gross. Man m o c h t e f a s t a n n e h m e n , dass der eine zeitlang in Uiirers W e r k s t a t t tiitige H a n s B a l d u n g Grien in S t r a s s b u r g den 1507 d a t i e r t e n , aus der S t a d t k i r c h e in l l a l l e an der Saale s t a m m e n d e n S e b a s t i a n s a l t a r (Nr. 3) u n t e r den Augen u n d u n t e r der Uber- w a c h u n g des Meisters gemalt liat. E r n i m t u n t e r den K u n s t w e r k e n der Ausstellung d u r c h die un- glaubliche S c h å r f e der C h a r a k t e r i s i e r u n g der Ant- litze u n d die F e i n h e i t der kiinstlerischen D u r c h - f i i h r u n g eine der ersten Stellen ein. Die in die Aus- stellung e i n g e r e i h t e n F i c h t e n h o l z t a f e l n mit den lebensgrossen F i g u r e n der Heiligen Cosmas (Nr.

15) u n d D a n i i a n u s (Nr. 13) v e r r a t e n einen noch s t a r k e r e n E i n f l u s s Albrecht Diirers. Die H a r m o n i e des Kolorits, die A n m u t der A u f f a s s u n g u n d der Adel der F o r m e n g e b u n g lassen k e i n e n Zweifel da- riiber zu, dass wir in i h n e n W e r k e des H a n s von K u l m b a c h vor u n s h a b e n , der mit Albrecht Diirer eng b e f r e u n d e t w a r und i h m d a s Beste seiner Kunst zu d a n k e n hat.

Es e n t s t e h t n u n die F r a g e : K o n n e n wir die Niirnberger P l a s t i k v o m A n f a n g des 15. J a h r h u n - d e r t s an bis in die 20er J a h r e des 16. J a h r h u n - d e r t s h i n e i n als eine P a r a l l e l e r s c h e i n u n g der je- weilig gleichzeitigen Materie b e t r a c h t e n ? W o h l keine I J n t e r s u c h u n g ist i n t e r e s s a n t e r wie diese.

Das N e b e n e i n a n d e r von Alt u n d Neu in der 1. Iliilfte u n d u m die Mitte des 15. J a h r h u n d e r t s , A n m u t und f e i e r l i c h e (Irosse auf der einen sowie das Streben n a c h e i n e m h e r b e n R e a l i s m u s u n d plastischer Mas- s e n w i r k u n g auf der a n d e r e n Seite, f i n d e n sich in k o n g r u e n t e r F o r m zur gleichen Zeit in der Plastik wie in der Malerei. Und ist es nicht m e r k w i i r d i g , dass sich der kiihne, von k e r n i g e r K r a f t d u r c h -

(19)

(Iriiiigene, der k o m m e n d e i i Zeit weil voiaiiseilende Meister des die J a h r e s z a h l 1442 t r a g e n d e n Schliis- seifelderschen C h r i s t o p h o r u s a m W e s t c h o r der Se- l)alduskirche in iihnlichen B a h n e n bewegt, wie der Meister des w a h r s c h e i n l i c h i J. 1451 e n t s t a n d e n e n T u c h e r a l l a r e s in der F r a u e n k i r c h e , den wir den (jrossvverken der d e u t s c h e n Knnstgeschichte zn- ziililen diirfen? Fiir reichlich viel Gegensliicke in der 2. Hiilfte nnd zu E n d e des 15. J a l i r h n n d e r t s hat Michael W o l g e m u t gesorgt, in dessen W e r k - statt oben in der B u r g s t r a s s e nicht n u r genialt, son- dern a n c h geschnitzt w n r d e . Dafiir e n t b e h r t die Malerei dieser E p o c h e eines solch t e m p e r a m e n t - vollen, in jeder Ilinsicht eigenwilligen, impnlsiven, stilistisch stark erregten u n d t e c h n i s c h virtuosen Meisters, wie es Veit Stoss (1448—1533) >var. E s gil)t wohl wenig Kiinstler von dieser s t a r k e n Ge- gensatzlichkeit in e i n e r Person. E i n echter Stiir- nier und Driinger erl)lickt er in der L e i d e n s c h a f t - lichkeit der Bewegung der Gewandniassen und in der V e r i n n e r l i c h u n g der Anthtze sein Hoclistes.

K a u m ein W e r k låsst dies so deutlich e r k e n n e n , wie die vor seinem W o h n h a u s in der W u n d e r b u r g - gasse s t a m m e n d e , in der Ausstellung gezeigte Ma- d o n n a (Nr. 4.). Uer b e z a u b e r n d e Liebreiz des jung- friiulichen Antlitzes, iiber das eine b e h a g l i c h e Huhe gebreitet ist, steht in s c h a r f e m K o n t r a s t zu d e m W i r r w a r r der F a l t e n g e b u n g . W e n n sich a b e r seine k r a u s e Kunst, das Hastige, Gebrochene u n d U n r u h i g e spiiterhin glattet und m i l d e r e Ziige an- ninimt, d a n n darf w o h l gesagt w e r d e n , dass sich a u c h ein Veit Stoss schliesslich doch vor der er- luibenen Grosse eines Albreclit Diirers verneigte, dass er sicli mit d e m E b e n m a s s u n d der ru- higen Sclionheit der Renaissance v e r t r a u t m a c h t e . W i r wissen, dass diese ihren vollendetsten Aus- d r u c k in der b e r i i h m t e n »Niirnberger Madonna«

(20)

(Nr. 2) g e f u n d e n hat, d e r e n Geprage ganz auf for- m a l e S c h o n h e i t und klassischeii Adel eingestellt ist.

E i n e Stadt, in der die K u n s t auf allen ihren Teil- gebieten eine solch h o h e Bliite erlebte, eine Stadt von dieser r u h m r e i c h e n V e r g a n g e n h e i t , von dieser echt d e u t s c h — b i i r g e r l i c h e n G r u n d a r t u n d dieser einzigartigen m a l e r i s c h e n Geschlossenheit des Ge- s a m t b i l d e s verpfliclitet das jetzt lebende Ge- schlecht. Als die deutscheste u n t e r den deutschen Stiidten g e h o r t Niirnberg nicht seiner Biirgerschaft allein, s o n d e r n ist es E i g e n t u m der g e s a m t e n zivili- sierten Welt. Neben der Altstadt u n d dicbt an sie anschliessend h a t sich ein neues Niirnberg ent- wickelt, eine Stadt der Grossindustrie, eines leb- h a f t e n H a n d e l s , eine Stadt mit z a h l r e i c h e n m o d e m e n Grossiedlungsanlagen u n d Villenvierteln m a n n i g - f a c h s t e r Art. N i r g e n d w o stossen geschichtlich (ie- w o r d e n e s u n d frisches, lebendig p u l s i e r e n d e s Ge- g e n w a r t s l e b e n , E i n s t u n d Hente, so schroff a u f e i n a n d e r wie hier. Diese K o n t r a s t e auszuglei- chen, die Altstadt als eine Art M u s e u m zu k o n - servieren, den i m m e r m e h r sich steigernden Ver- k e h r zu biindigen, o h n e Breschen in das (Jefiige der S t a d t m a u e r , der Strassen u n d winkligen Gassen zu legen, im iibrigen a b e r den r a s c h e n A u f t r i e b des m o d e m e n L e b e n s n a e h K r a f t e n zu f o r d e r n , das ist h e n t e eine der wichtigsten A u f g a b e n der Niirnber- ger S t a d t v e r w a l t u n g , die, u n t e r der tatkriiftigen L e i t u n g von O b e r bii r g e r m e i s t e r 1) r. H e r - m a n n L u p p e stehend, sich der B e d e u t u n g dieser K u l t u r m i s s i o n d u r c h a u s b e w u s s t ist.

Als Michael W o l g e m u t i J. 1493 v o m H a l l e r t o r aus seine in aller W e l t b e k a n n t e Ansicht der Alt- stadt fiir die H a r t m a n n Schedelsche W e l t c h r o n i k zeichnete (Nr. 27), da a h n t e er w o h l nicht, dass er

(21)

d a m i t den Grund fiir die kiinstlerische P r o s p e k t - d a r s t e l l u n g seiner Vatersladt legle. W a s er begon- nen, setzten a n d e r e f o r t . W i r n e n n e n H a n s Sebald L a u t e r s a c k mit seiner dreileiligen Gesamtansicht vom J a h r e 1552, (Nr. 29), Lorenz S t r a n c h mit sei- n e m grossen (lemiilde des H a u p l m a r k t e s v. J. 1594, (Nr. 65), H a n s Bien mit seinen Q u e r s c h n i t t d a r s t e l - liingen des ehenialigen D e u t s c h o r d e n h a n s e s v. J.

1625 (Nr. 80—82), Georg C h r i s t o r p h E i m a r t m i t seiner sorgfaltig a u s g e f i i h r t e n K n p f e r s t i c h a n s i c h t der Stadt a n s der 2. Hiilfte des 17. J a h r h u n d e r t s (Nr. 32), J o h . (ieorg E r a s m u s mit seinen Aquarell- d a r s t e l l u n g e n der Burg a n s der Vogelscliau v. J.

1677 (Nr. 38—40), (Jraff-Kraus mit i h r e n ein- drucksvollen W i e d e r g a b e n m a l e r i s c h e r P a r t i e n a n s d e m E n d e des 17. J a h r h u n d e r t s , J o h a n n A d a m Delsenbach, den u n g e m e i n fleissigen P r o s p e k t - stecher der 1. Hiilfte des 18. J a h r h u n d e r t s , u n d Georg Christian W i l d e r fiir das 19. J a h r h u n d e r t . Gar m a n c h e s von dem, was diese Kiinstler i m Bilde festgehalten h a b e n , ist der m a n g e l n d e n E i n s i c h t einer spiiteren Zeit z u m O p f e r gefallen. Das ist in den letzten J a h r z e h n l e n å n d e r s g e w o r d e n . Keiner d e n k t h e n t e m e h r im E r n s t d a r a n , Teile der alten S t a d t m a u e r einzulegen, wie es in den 70er J a h r e n des vorigen J a h r h u n d e r t s geschehen ist. Auch ist m a n l)estrebt, den V e r k e h r i n n e r h a l b der Altstadt d u r c h v e r n u n f t m a s s i g e Anlage von E i n b a h n s t r a s - sen zu regeln, den grossen D n r c h g a n g s v e r k e h r aber iiber den Ring abzuleiten.

D a n e b e n j e d o c h liisst sich die Stadt Niirn- berg, i n s b e s o n d e r e O I) e r b ii r g e r m e i s t e r D r . L u p p e, eine t a t k r i i f t i g e F o r d e r u n g der neuzeit- lichen Kunst angelegen sein. W u r d e n auf der einen Seite innerlialb der Stadt zahlreiche, k u n s t - ge.schichtlich b e m e r k e n s w e r t e W o h n h å u s e r , ledig- lich n m sie zu e r h a l t e n , a n g e k a u f t u n d wieder-

(22)

hergestellt, so e n t f a l t e t das Stadtische H o c h b a u a m t u n t e r der planmiissigen L e i t u n g von S t a d t r a t W a l t e r B r u g m a n n auf der a n d e r e n Seite a u s s e r h a l h der R i n g n i a u e r n eine iiusserst riihrige m o d e r n e Bautiitigkeit. Auch h a t Niirnberg h e n t e einen S t a m m b e f a h i g t e r P r i v a t a r c h i t e k t e n a u f z n - weisen, von d e n e n viele a n c h a n s s e r h a l b Niirn- bergs B e a c h t u n g g e f u n d e n h a b e n u n d Ansehen geniessen. W a s endlich die l e b e n d e n Maler u n d B i l d h a u e r , den Ausbau der vor wenigen J a h r e n (lurch Oberbiirgerraeisler Dr. L u p p e gegriindeten m o d e m e n Galerie und des neuzeitlichen Ausstel- lungswesens b e t r i f f t , so ist auf allen diesen Ge- bieten von den beteiliglen K r a f t e n mit so viel Hin- gabe u n d U n t e r n e h m u n g s l u s t gearbeitet w o r d e n , dass sich Niirnberg a u c h als Pflegestiitte der Kunst u n s e r e r Zeit allgemeine A c h t u n g e r w o r b e n hat.

(23)

De med * mærkede Kunstværker er til Salg.

l'risfortegnelse forefindes paa Udstillingens Kontor.

Afdelingen for

ældre Niirnberger Maleri og Plastik.

1. AlbreHil Diirer (1475—1528): P o r t r æ t af Karl den Store i Kejserornat.

Malet i Aaret 1512 for Opbevaringsstedet f o r Rigsklenodierne og -helligdommene i det Schopperske Hus paa Storetorvet i Niirnberg.

Træ. 1«0X89. P e n d a n t til Nr. 5.

Tilhører Staden Niirnberg.

2.{ Niirnberger Maclonna'en.

Polvkromeret T r æ s t a t u e i Peter Vischer den Ældres Manér 1510—20. IT. 150.

Tilhører Staden Niirnberg.

3. Hans Baldung Grien (ca. 1478—1545. Uddan- net u n d e r Albrecht Diirers Indflydelse):

Sebastiansalter f r a Bykirken i Halle an der Saale. Malet i Aaret 1507. T r i p t y c h o n . Træ..

141X198.

Tilhører Staden Niirnberg.

J j Veit Stoss (1448—153,3): Madonna f r a Kunst- nerens Bolig paa H j ø r n e t af W u n d e r b u r g - gasse og Prechtelsgiiss'chen. Lindetræ. H. 159.

Tilhører Staden Niirnberg.

(24)

5. Albrecht Diirer: P o r t r æ t af Kejser Sigismund i Kongeornat. P e n d a n t til Nr. 1. Træ.

190X89.

Tilhører Staden Niirnberg.

6. Augustiner Alterets Mester: Den hellige Veit helbreder en Besat.

Træ. 125X95.

Tilhører F o r v a l l n i n g e n af den f o r e n e d e protestan- tiske K i r k e f o r m n e i Niirnberg.

7.1 Mesteren for det Welserske Alter i Fruekirken i Niirnberg: Joseph (1503).

E n k e l t f i g u r af en Billedskærerfremstilling af Kristusbarnets Tilbedelse i F r u e k i r k e n . Po- lykromeret Lindetræs Figur. H. 98. P e n d a n t til Nr. 9.

Tilhører Germanisches Museum, Niirnberg.

8. Niirnbergsk, ca. 1493. T r e f l ø j e t Alter med (ire- goriusmesse.

F r a K a t h a r i n a k l o s t e r e t i Niirnberg, med Volckamer-Mendel Vaabnet. E f t e r Fløjenes Gennemsavning femdelt. Lindetræ. 141X337.

Tilhører Staden Niirnberg.

9.1 Mesteren for det Welserske Aller i Fruekirken:

• Maria (1503). E n k e l t f i g u r af en Billedskærer- fremstilling af Kristusbarnets Tilbedelse i F r u e k i r k e n . P o l y k r o m e r e t Lindetræs-Figur.

H. 94. P e n d a n t til Nr. 7.

Tilhører Germanisches Museum, Niirnberg.

10. Augustiner Alterets Mester: Den hellige Veits, den hellige Krescenziæ og den hellige Modesti Martyrium.

Træ. 123X95.

Tilhører F o r v a l t n i n g e n af den forenede protestan- tiske K i r k e f o r m u e i Niirnberg.

(25)

Albrecht Durer: Portræt af Karl den Store i Kejserornat.

Katalog Nr. 1.

(26)

11. Veit Stoss (Atelier): Den hellige Andreas' Mar- t y r i u m . Tavlebillede. 134X108.

Tilhører Germanischcs Museum, Niirnberg.

12. [ Mesteren for Petrusalteret i Sebalduskirken:

K æ r t e b æ r e n d e Engel.

P o l y k r o m e r e t Lindetræs-Figur. H. 67.

Tilhører Staden Niirnberg.

13. Hans von Kiiliiibach (1476—1522): Den hellige Damianus.

Tavlebillede. P^yrretræ. 195X54.

Tilhører F o r v a l l n i n g e n af den forenede protestan- tiske Kirkeforniue i Niirnberg.

14.J »Hans Heborlein von Augsburg«: Marias Kro- ning. Hautrelief paa et Skrin. Gammeltindfattet L i n d e t r æ - T r æ s k æ r e r a r b e j d e . Gruppen 100X90.

Tidligere i W a l p u r g i s k a p e l l e t paa Borgen. F r a Begyndelsen af del 16. Aarh.

Tilhører Staden Niirnberg.

15. Hans von Kulnibaeh; Den hellige Cosmas.

Tavlebillede. F y r r e t r æ . 195X54. P e n d a n t til Nr. 13.

Tilhører Forvaltningen af den f o r e n e d e protestan- tiske K i r k e f o r m u e i Niirnberg.

16.1 Hellig Konge.

E n k e l t f i g u r fra en Tilbedelse af de Hellige T r e Konger, ca. 1520. Lindetræ. IL 85.

Tilhører Staden Niirnberg.

17. Hans Pleydenwin-ffs (f 1472) Skole: Den hel- lige K a t h a r i n a s F o r m æ l i n g .

F r a Allehelgenskapellet i K o r n b u r g ved Niirnberg. Træ. 127X92.

Tilhører Staden Niirnberg.

(27)

A'eit Stoss: MadoniKi.

Katalog Nr. 4.

(28)

18-1 Peter Vischer den Ældre (ca. 1460—1529):

Maiiritius-Statuette f r a Gaarden til del K r a f f t - ske Hus i Niirnberg. Bronce. II. 57.

Tilhører Sladen Niirnberg.

19. Niirnberger Mesteren for Imhoffalteret i St.

Lorenz: Den Lidende, staaende i Kisten, mel- lem Maria og J o h a n n e s .

Bagside af det I m h o f f s k e Alter i Lorenz- kirken. I ' V r e t r æ . 115X75. (1418—21.)

Tilhører Staden Niirnberg.

20. Pankraz Labenwolf (1492—1563): Model til Broncestatuen paa Gansemiinnchen-Springvan- det paa Frugttorvet i Niirnberg.

Lindetræ. H. 69.

Tilhører Staden Niirnberg.

^21J Hermann Viseher den Ynf»re: Hvilende Løve.

Beg. af 16. Aarh. Broncestøbning. 21X48.

P e n d a n t til Nr. 23.

Tilliører Sladen Niirnberg.

22. Niirnbergsk, ca. 1740: Den hellige Brigitta in- spireret af en Engel.

Med Topler-Marstaller Vaabnet. F y r r e t r æ . 128X97.

Tilhører Staden Niirnberg.

23.1 Hermann ViseTier den Yngre: Hvilende Løve.

' Beg. af 16. Aarh. Bronceafsløbning. 24X48.

P e n d a n t til Nr. 21.

Tilhører Staden Niirnberg.

24. Landauer Alterets Mester: Ghristi Fødsel. Træ.

180X111.

Tilhører den Bayerske Stat.

25. Landauer Alterets Mester: Christi Opstandelse.

180X111,

Tilhører den B a y e r s k e Stat.

(29)

Albrecht Durer: Portræt at Kejser Sigismund i Kongeornat.

Katalog Nr. 5.

(30)

Afdelingen for

ældre Niirnberger Kunst.

Det gamle Niirnberg.

Grundrids og T o t a l p r o s p e k t e r af Staden.

26. Model af Staden Niirnberg, f o r f æ r d i g e t mellem 161;M6 af K u n s t s n e d k e r e n HansWilh. Beheim.

Tilhører Staden Niirnberg.

27. Totalprospekt af Staden f r a Hartmann Sehe- dels Verdenskrønike fra Aar 1493. (lammel- koloreret Træsnit.

Tilhører Stadsbibliotekets Noricasamling.

28. P'tzIaub-GIoekendon'sk lUindkort af Niirnberg med Omgivelser. 16. Aarh.

Tilhører Stadsbibliotekets Noricasamling.

29. Hans Sebald Lautersack: T o t a l p r o s p e k t mod Øst. F r a Aar 1552. Stor Radering.

Tilhører Stadsbibliotekets Noricasamling.

.'50. Stort Totalprospekt fra Aar 1580. Træsnit.

Tilhører Stadsbibliotekets Noricasamling.

,31. Grundrids-Prospekt fra 1632.

Pennetegning paa P e r g a m e n t under Glas og Ramme.

F r a Stadsbiblioteket.

32. Totalprospekt af Georg Christoph Eiinart.

Kobberstik. 2. Halvdel af det 17. Aarh.

Tilliører (iermanisehes Museum.

33. Grundrids af Niirnberg fra Aar 1732. Koloreret Kobberstik. Findes i det Homiinnske Officin.

Fra Stadsbiblioteket.

(31)

l'aiikraz Labeiiwolf: (Sansemannclien.

Katalog Nr. 20.

(32)

34. Joh. Bapt. Homann: P r o s p e k t og Grundrids af Niirnberg og Omegn. Koloreret Kobberstik.

1. Halvdel af det 18. Aarh.

F r a Stadsbiblioteket.

35. Friedrich Albrecht Annert: Geometrisk Grund- rids af Byen Niirnberg f r a Aar 1793. Koloreret Kobberstik.

Fra Stadsbiblioteket.

36. J. S. Leitner (f 1795): T o t a l p r o s p e k t . Koloreret Kobberstik.

Tilhører Gerinanisches Museum.

Borgen og Stadsmuren.

38—40. Joh. Georg Erasmus: T r e Akvarelfrenistil- linger af Borgen f r a Syd, f r a Nord og f r a Sydøst, alle i Fugleperspektiv, 1677.

Fra Stadsbiblioteket.

41—61. Carl Kaeppel: En Vandring om Niirnbergs B y m u r i Aaret 1845.

21 Akvarelfremstilliuger.

Fra Stads-Noricasainlingen i Germaniscbes Museum.

62. G. C. Wilder: Den tidligere næstsidste B y m u r ved Heubriicke. Sepiategning f r a 1812.

Fra Stads-Noricasamliugen i Germaniscbes Museum.

63. G. C. Wilder: Den gamle B y m u r i Griibelstras/e f ø r dens Ødelæggelse af O r k a n e n 1839.

Akvarel.

Fra Stadsbibliotekets Noricasamling.

Pegnitz, Gader og Torve.

65. Lorenz Strauch: P r o s p e k t af Storetorvet mod Nord. Maleri f r a 1594.

Fra Overborgmester Dr. H e r m a n n Luppes Arbejds- værelse.

J

(33)

66. Pcgnitz med samtlige Broer, Møller og a n d r e Bygninger. Akvarel 1592.

Fra Stadsbibliotekets Noricasaniling.

67. Graff-Kraus. Egidienplatz 1682. Kobberstik.

Tilhører Germanisches Museum.

68. Graff-Kraus: Maximiliansplatz 1693. Kobber- stik.

Tilhører Germanisches Museum.

69. Christ. Ludw. Kauliz: P r o s p e k t af Helligaands- hospitalet og dets Omgivelser.

2. Halvdel af det 18. Aarh. Akvarel.

Fra Stadsbiblioteket.

70. Frugttorvet. Koloreret Litografi ca. 1840.

Fra Stadsbibliotekets Noricasamling.

71. Torvet med de forhenværende Kolonnader.

Koloreret Litografi.

Fra Stadsbibliotekets Noricasamling.

72—74. G. C. Wilder: Egnen f o r a n F r u e p o r t e n f ø r Bygningen af den 1. Banegaard.

3 store Akvareller.

Stads-Noricasamlingen i Germanisches Museum.

Brønd, enkelte Bygninger og Interiører.

76. Georg Pencz: »Schoner Brunnen«. Akvarel.

Midten af det 16. Aarh.

Tilhører Fru Oberbaurat W a l l r a f f , Nurnberg.

77. Den øvre Regimentsstue i Raadliuset.

Akvarel 1611.

Tilhører Germanisches Museum.

78. Side-Scssionsstuen i Raadhuset. Akvarel 1611.

Tilhører Germanisches Museum.

(34)

79. Det gamle Raadhus og N a b o h u s e n e indtil Dil- linggasse. 1616. Tusclitegning.

Tilhører Germanisches Museum.

80—82. Hans Bien: De tre Tværsnitfremstillinger af det f o r d u m s T y s k e Ordens Hus. 1625.

Akvareller.

Tilhører Germanisches Museum.

83. Graff-Krans: Den 1700 n y o p f ø r t e Museums- briicke med Viatishuset. Kobberstik.

Tilhører Germanisches Museum.

84. Graff-Krans: Den 1700 n y o p f ø r t e Museums- britcke med Helligaandshospitalet. Kobberstik.

Tilhører Germanisches Museum.

85. Graff-Krans: Die P e u n t eller Bygningsgaarden 1701. Kobberstik.

Tilhører Germanisches Museum.

86. Hyldning af Kejser Franz I. ved J o h a n n F r a n z Sigismund, F r i e d r i c h Greve af Sazenhofen i Aaret 1746. Kobberstik.

Fra Stadsbibliotekets Noricasamling.

87. G. C. Wildcr: F e m gamle Huse »untern Hutern«

i Kaiserstrasze. N e d b r u d t 1839. Akvarel.

Fra Stadsbibliotekets Noricasamling.

88—90. G, C. W i l d e r : Det L e y c k a m s k e liryghus i Jakobstrasze. T r e Akvarelprospekter af Gaards- r u m m e t og Haven. Ga. 1840.

Fra Stadsbibliotekets Noricasamling.

91. G. C. Wilder: Huse i Jakobstrasze. Akvarel ca.

1840.

Fra Stadsbibliotekets Noricasamling.

J

(35)

G. C. Wildcr: P f a n n e n m i i h l e med Schleifer- stegen og en Del af Kliidetorvet. Akvarel 1842.

Fra Stadsbibliotekets Noricasamling.

G. c . Wildcr: Sclnvabenmiihle f ø r dens Ned- brydning. Sepiategning 1854.

Fra Stads-Noricasamlingen i Gernianisches Museum.

Afdelingen Det nye Niirnberg.

Fremstilling af Staden Niirnbergs egen Byggevirk- somhed i Overborgmester Dr. H e r m a n n Luppes

F u n k t i o n s t i d .

Stadtischcs Hochbauaint

(Direktør: Stadtbaiirat W a l t e r B r u g m a n n ) : 94. Marientorzwinger, Totalprospekl.

95. Marientorzwinger, Salindgang.

96. Mast.

97. Gasværket: Vandgasrensning.

98. Gasværket: Koksbnnker, set f o r f r a . 99. Gasværket: Koksbunker, set f r a Siden.

100. T r a n s f o r m a t o r s t a t i o n 0 . Pliirrer.

101. Transformatorstation Anfsessplatz.

10;{. Mælkeri.

104. Norishalle (Ombygning af et gammelt Palme- hus).

105. Norishalle, Interiør.

10(). Langwasser-Hjemniet.

107. Marklade.

108. V a n d r e r h e r b e r g e Moorenbrunn.

109. V a n d r e r h e r b e r g e Marktiickerstrasze.

(36)

110. Autobusdepot Schweinau.

111. Flyverstation Niirnberg-Fiirth (Medarbejder:

P. Seegy): P r o s p e k t af Startpladsen.

112. Flyverstation Niirnberg-Fiirth: P r o s p e k t , By- siden.

113. Flyverstation Niirnberg-Fiirth: Fugleperspek- tiv.

Ludwig Wagiicr-Speycr:

114. A l d e r d o m s h j e m .

O. E, Schweizer:

115. Stadion: Tribune, P r o s p e k t af Bagsiden.

116. — : Tribune, F o r h a l .

117. — : T r i b u n e , P r o s p e k t f r a K a m p b a n e n . 118. — : Svømmehal.

119. — : Solbadkafé.

120. — : Solbadkafé, I n d e r r u m med Udsigt.

121. P l a n e t a r i u m .

122. A r b e j d s k o n t o r e t : Ekspeditionshal.

I)r. R. Erdmaiinsdoi'ffei':

123. B a r s e l k o n e h j e m .

P. Secgy:

124. Folkeobservatorium.

H. Jansen og R. Prell:

125. T r a f i k - og Fladeudnyttelsesplan (se Anm. 1.

S. 63).

126. Plan af den gamle By (se Anm. 2. S. 63).

FI. Bauer, J. Sehulte-Frohlindc og O. E, Schweizer:

(Restaurationsarbejder)

127. Albrecht Diirerhus.

128. T o p l e r h u s .

(37)

129. K a t h a r i n e k i r k e (gamle Mestersangerkirke).

130. Holzschuherkapelle.

131. Pellerhaus.

132. Pellerhaus, Gaard.

133. F e m b o h u s . 134. Weinsladel.

135. Grolandske Hus.

136. Tidligere Bayrischer Hof.

137. Tidligere Bayrischer Hof, Gaardprospekt.

138. Gammelt Hvidtølsbryghus.

Afdelingen for nyere Niirnberger Kunst.

(De med * mærkede Kunstværker er til Salg. — Prisforteg- n e l s e f o r e f i n d e s p a a Udstillingens Kontor.)

Andreas Bach:

f ø d t 21. April 1886 i Niirnberg, Akademi:

Miinchen, Elev af Angelo J a n k og Heinrich von Ziigel, f r a 1918 selvstændig Kunstner i Niirnberg.

139. *Ungkvæggræsning. 1929. Olie.

140. *Markarbejde. 1926. Olie.

141. *Foraar. 1929. Olie.

142. *Karussel. 1927. Olie.

143. »Vogterske ved Vandet. 1929. Olie.

144. *Procession. 1926. Olie.

145. *Ved Pløjningen. 1926. Olie.

146. »Blomstrende Kaktus. 1929. Olie.

147. » O p t r æ k k e n d e Uvejr. 1928. Olie.

148. Bjergkermesse. 1929. Olie.

Tilhører Stådtische Galerie, Nurnberg.

(38)

Thomas Baehineier:

født Maj 1895 i Niirnberg, Kunstindustri- skolen i Niirnherg, u d d a n n e d e sig iøvrigt selv, Studierejser g e n n e m T y s k l a n d , bosat i Niirn- berg.

149. *Sommerhus. 1929. Olie.

150. *Rundt Bord. 1930. Olie.

151. *Bag Marionetteatrets Kulisser. 1930. Olie.

Willi Baum:

født 10. April 1899 i Fiihrt i B., Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademi: Miincben, f r a 1922 selvstændig K u n s t n e r i Fiihrt i B.

152. *Freising ved Miincben. 1930. Olie.

153. *Den hellige F a m i h e . 1930. Olie.

154. *Motiv f r a Fiihrt. 1930. Olie.

Hans Bayerlcin:

født 30 Marts 1897 i Piittard (Nedre-Fran- ken). Kunstindustriskolerne i Niirnberg og Wiirzburg, u d d a n n e d e sig iøvrigt selv, f r a 1923 selvstændig Maler i Niirnberg.

155. Bolignød. 1929.

Tilhorer Stådtische Galerie, Niirnberg.

156. *Ledvogterhus. 1930. Olie.

157. *Landsbygade. 1930. Olie.

Paul Beiiedict:

f ø d t 4. Novbr. 1889 i Niirnberg, Kunstindu- striskolen i Niirnberg, Akademi: Miincben, Studierejser til Paris og g e n n e m Nordtysk- land, f r a 1918 selvstændig Maler i Niirnberg.

158. *Min Moder. 1930. Olie.

159. *Æbler og K r u k k e . 1926. Olie.

160. *Radéreren H a n s (^hristoph Meier. 1915. Olie.

161. *Bord med Kaktus. 1929. Olie.

162. *Baghuse. 1926. Olie.

(39)

P a u l Benedict: Pegnitz med Murbue.

Katalog Nr. 163.

(40)

163. *Pegnitz med Murbue. 1927. Olie.

164. *Potte med Kaktus. 1926. Olie.

165. *Jeg selv. 1927. Olie.

166. *Morgen over (lammel-Niirnberg. 1930. Olie.

167. Arkitekt Karl Leubert. 1929. Olie.

P r i v a t e j e n d o m .

168. *Blomsterpotte med Citroner. 1926. Olie.

Karl Bosscnecker:

født 1. Decbr. 1895 i Fiirth i B. Kunstindu- striskolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, Studierejser: F r a n k r i g , Spanien, N o r d a f r i k a . F r a 1924 selv.stændig Billedhugger i Fiirth i B.

169. *Selvportræt 1929. Tonet Gibs.

170. *Pigehoved. 1929. Tonet Gibs.

Fritz Bosch:

født 25. April 1893 i Niirnberg, Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, Elev af Gabriel von Hackl, f r a 1924 selvstændig Maler i Niirnberg.

171. *Min Broder. 1929. Olie.

172. *Cellospiller. 1929. Olie.

173. * Sygebesøg. 1928. Olie.

174. *Første Vaar ved Niirnberg. 1930. Olie.

Rosa Brill-Ulsamer:

født 27. Juli 1884 i Niirnberg, studerede i Miinchen og Paris, Studierejser til Sverige, F i n l a n d og Italien, bosat i Niirnberg.

175. *I Havn. 1928. Akvarel.

176. *Slugten. 1929. Akvarel.

177. *Kampen paa Sild. 1928. Akvarel.

178. *Lille By i S y d f r a n k r i g . 1929. Akvarel.

179. *01iventræer. 1929. Akvarel.

180. *Sydlig Bugt. 1929. Akvarel.

181. *Bugt ved Middelhavet. 1929. Akvarel.

(41)

182. *Udkanten af en sydlig Stad. 1929. Akvarel.

183. *I)amper i Mavn. 1929. Akvarel.

184. *Optrækken(le Snestorm. 1929. Akvarel.

185. *Slottet Montfort ved Bodensøen. 1928. Akva- rel.

186. *)>Hoher Goil«. 1929. Akvarel.

Oswald Briickner:

f ø d t 6. Marts 1897 i Niirnberg, Kunstindustri- skolen i Niirnberg, u d d a n n e d e sig selv, især ved at a r b e j d e med i sin F a d e r s Metalstøberi, f r a 1924 selvstændig Billedhugger i Niirnberg.

187. *Maleren Heinrich Kuch. 1928. Broncehoved.

188. *Pigebuste. 1926. Bronce.

189. *Maleren Andreas Bach. 1927. Broncehoved.

190. *Bertl. 1926. Broncehoved.

191. »Fru I)r. Ortweiler. 1929. Broncehoved.

192. *Lille Barnehoved. 1926. Bronce.

Hermann Buschmann:

født 3. Decbr. 1875 i Scharnbeck ved Bremen.

Elev af Akademiprofessor H e r m a n n Groeber og Maleren Moritz Weinhold i Miinchen, f r a 1908 selvstændig Kunstner i Niirnberg.

193. *Selvportræt. 1928. Olie.

194. *Martsmorgen i Forstaden. 1929. Olie.

195. ' B a g h u s e . 1927. Olie.

196. *Fra Altmiihldalen (Sensommer). 1929. Olie.

Willy Cramer:

f ø d t 27. J a n . 1900 i Niirnberg. Akademi: Miin- chen, Studierejse: Italien, virkede først som Freskomaler, f r a 1924 L æ r e r ved Staden Niirnbergs grafiske Fagskole.

197. »Blomster. 1929. Olie.

(42)

Hermann Gradl:

født 15. Febr. 1883 i Marktheidenfeld am Main, Industri- og Kunstindustriskolen i Miinchen, f r a 1908 Professor o r d i n a r i u s i Ke- r a m i k og Legetøj ved Statsskolen f o r anvendt Kunst.

227. *Vinter i Knoblaiichsland (ved Niirnberg).

1929. Olie.

228. *Første Vaar. 1929. Olie.

229. *Mainlandskab, 1928. Olie.

Julins Graumann:

født 12. M a j 1878 i Niirnberg, Akademi:

Miinchen, Studierejser: Ungarn, Øvre-Italien og Schweiz, virket som selvstændig K u n s t n e r 1901—10 i Dachau, d e r e f t e r i Miinchen.

230. *Middag. 1928. Olie.

231. *Portræt af F o r f a t t e r e n Josef Maria Lutz.

1926. Olie.

232. *Cas.sis sur mer. 1929. Olie.

Carl Hcmmcrlein:

født 4. J a n . 1896 i Fiirth i B., Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, gen- tagne Shulierejser til D a n m a r k og Sverige, f r a 1924 selvstændig K u n s t n e r i Fiihrt i B.

233. B a r n e p o r t r æ t . I. 1926. Olie.

Tilhører Baron Berfouch-Lehn, København.

234. T o Piger. 1929. Ohe.

Tilhører Stådtische Galerie, Niirnberg.

235. *Det røde Hus. 1929. Olie.

236. *Pige med T u l i p a n e r . 1930. Olie.

237. Landsbygade. 1927. Olie.

Tilhører Stådtische Galerie, Niirnberg.

238. *Veninder. 1930. Olie.

239. »Solsikker. 1927. Olie.

240. *Rød Bluse. 1930. Olie.

i

(43)

241. ^Landsby i Sne. 1928. Olie.

242. *Pige med Solsikker. 1929. Olie.

243. B a r n e p o r t r æ t . II. 1926. Olie.

Tilhører Baron Bertouch-Lehn, København.

Georg Hublitz:

født 24. Juni 1900 i Naunhof ved Leipzig, Kunstindustriskolen i Niirnberg, Akademi:

Berlin, Studierejse til Italien, f r a 1926 selv- stændig Maler i Niirnberg.

244. *Solsikker. 1929. Olie.

245. *Blomstrende Træ. 1929. Olie.

246. *Pige med Blomst. 1929. Olie.

Fritz Hiilf:

født 14. Juli 1900 i Niirnberg. Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, f r a 1925 selvstændig Kunstner i Niirnberg.

247. H e l l m u t h R. 1930. Hoved. T e r r a k o t t a t o n e t Gibs.

248. *Dr. Steller. 1930. Hoved. T e r r a k o t t a t o n e t Gibs.

249. *Elly. 1930. Hoved. T e r r a k o t t a t o n e t Gibs.

Wolfgang Jager:

f ø d t 19. Septbr. 1890 i Kloster E b r a c h . Kunst- industriskolen i Niirnberg, Akademi: Karls- ruhe, Elev af W i l h e l m Triibner, f r a 1920 selvstændig Maler i Niirnberg.

250. ^Selvportræt. 1922. Olie.

251. »Børnelegetøj. 1930. Olie.

Kniil Kellermann:

født 1. J a n . 1870 i Berlin, Kunstindustrisko- len i Berlin, Akademi: Berlin, f r a 1888 selv- stændig Kunstner i Niirnberg.

252. Eventyrprinsesse. 1928. E l f e n b e n med Guld og Ædelstene. Miniaturplastik.

Tilhører Fabrikejer Gustav Rockstroli. Nurnberg.

(44)

August F. Kellncr:

f ø d t 22. J a n . 1885 i Niirnberg, Kunstindustri- skolen i Niirnberg, længere Studieophold i Miinchen, u d d a n n e d e sig selv, f r a 1918 selv- stændig Maler i Niirnberg.

253. *Fra Øvre-Pfalz. 1928. Olie.

254. *Borgen i Niirnberg. 1929. Olie.

255. J u r a d o r f . 1927. Olie.

Tilhører Slådtische Galerie, Niirnberg.

256. *Partnaclialm. 1929. Akvarel.

257. *Behringersmølle i F r a n k i s c h Schweiz. 1920.

Akvarel.

258. *Borgmarker. 1929. Akvarel.

Carl Kclluer:

født 27. Novbr. 1886 i Niirnberg, u d d a n n e d e sig selv, f r a 1912 selvstændig Kunstner i Niirnberg.

259. *Jurafels. 1929. Olie.

260. *Udsigt. 1929. Olie.

261. *Solbeskinnet Skrænt. 1929. Olie.

Emanuel Kittier:

født 17. April 1890 i Niirnberg, Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, Elev af H e r m a n n Halm, f r a 1918 selvstændig Bil- ledhugger i Niirnberg.

262. Alpehyrden. 1926. Broncefigur.

Tilhører Slådtische Galerie, Niirnberg.

Philipp Kittlcr:

født 18. Juli 1861 i Schwabach ved Niirnberg, Kunstindustriskolen i Niirnberg, Akademi:

Miinchen, Elev af W i l h e l m von Riimann, Studierejser: Italien og Paris. Skaber af Min- n e s a n g e r b r ø n d e n i Niirnberg, af Kong Lud- wigs Monumentet i Bamberg og af den sør-

(45)

gende Noris i Anlæget ved Planetariet i Niirn- berg, f r a 1895 selvstændig K u n s t n e r i Niirn- berg.

*Boldkaster. 1928. Legenastor Figur. Tonet Gibs.

2()4. *Sørgende. 1929. Reliefplastik. P o l y k r o m e r e t Gibs.

265. *Kuglestøder. 1926. Bronce. Miniaturplastik.

266. *Sejrherren. 1929. Miniaturbronce.

267. *Diskoskaster. 1926. Bronce.

Kaspar Klaus:

født 16. Septbr. 1874 i Niirnberg, Kunstindu- striskolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, Studierejser: Italien, Paris, Bodensøen, 1902—

06 i Berlin, f r a 1907 selvstændig Maler i Niirn- berg.

268. *Fra Tyrol. 1926. Olie.

269. *Foran Sonnenspitze. Tyrol, 1929. Olie.

270. *Stærk Vind i Bjærgene. Tyrol, 1926. Olie.

271. *Foraar i Tyrol I. 1926. Olie, 272. *Fastelavnshat. 1927. Olie.

273. *Foraar i Tyrol II. 1926. Olie.

274. *Inde i Skoven. 1928. Olie.

275. *Ved Afhøstningen. F r a n k e n , 1929. Olie.

276. *Læsende Kvinde. 1928. Olie.

Ervin von Kormendy:

født 27. Marts 1885 i Budapest, Kunstindustri- skolerne i Budapest og Wien, Académie Julien i Paris, Studierejser til Italien og F r a n k r i g , virkede 1903—131 Paris, 1914—22 i Budapest

f r a 1923 selvstændig Kunstner i Niirnberg.

277. *Blomsterbuket. 1930. Olie.

278. *Fru M. H. 1930. Olie.

279. *Tre Blomsterpotter. 1930. Olie.

280. *IIvidlinger. 1929. Olie.

281. *Sild. 1930. Olie.

(46)

282. *Røgede Sild. 1929. Olie.

283. *Stræde i St. Tropez. 1929. Olie.

284. ^Olivenlund. 1928. Olie.

285. *Baade. 1929. Olie.

286. *Van Gogh-Album. 1929. Olie.

Max Korner:

f ø d t 18. Septbr. 1887 i Reutlingen (Wiirttem- borg), lærte først Billedskærerhaandværket, d e r p a a Kunstindustriskolen i Stuttgart. Vir- kede som indendørs Arkitekt og paa forskel- lige O m r a a d e r af K u n s t h a a n d v æ r k e t i Stutt- gart 1913—21 Lærer ved Fagklassen f o r Gra- fik og Bogindustri paa Kunstindustriskolen i Stuttgart. F r a 1921 Professor i Mekanik og Brugsgrafik ved Statsskolen f o r anvendt Kunst i Niirnberg. Studierejser: Tyrol, Italien, Schweiz, F r a n k r i g , Holland.

287. *Yachthavn i Oberlingen. 1929. Olie.

288. *Første Vaar. 1929. Olie.

289. *Forstad ved Niirnberg. 1928. Ohe.

290. *Bodensøen ved Badeanstalterne i Oberlin- gen. 1929. Akvarel.

291. *Indboauktion. 1929. Akvarel.

292. *Nybygninger ved Kanalen. 1929. Akvarel.

293. *Park med Tulipanbed. 1929. Akvarel.

294. *Malerinden. 1929. Akvarel.

295. *Stadspark i Oberlingen. 1929. Akvarel.

296. Svømmerskerne. 1929. Akvarel.

297. *Gartneri med Txilipaner. 1929. Akvarel.

298. *Gartneri om E f t e r a a r e t . 1929. Akvarel.

299. *Exoter. 1929. Akvarel.

300. *Kasperl-Figurer. 1929. Akvarel.

301. *Hansemand med Maske. 1929. Akvarel.

302. *Gammel Krybbe. 1929. Akvarel.

303. *Landskab ved Søen om F o r a a r e t . 1930. Akva- rel.

(47)

304. *Cirkus ved O p b y g n i n g e n . 1929. Akvarel.

305. *Landingsplads i Uberlingen. 1929. Akvarel.

306. *Legetøjsstilleben. 1929. Akvarel.

307. *Maleren. 1929. Akvarel.

308. T r e Kvinder i det Grønne. 1929. Akvarel.

Tilhører Stådtische Galerie, Niirnberg.

309. *Bjergbrink med T a a r n . 1930. Akvarel.

310. * D o m k i r k e i tJberlingen med T r æ e r . 1930.

Akvarel.

311. * O m r e j s e n d e T e a t e r . 1930. Akvarel.

312. *Vaskeri ved Søen. 1930. Akvarel.

313. *Udsigt over Søen. 1930. Akvarel.

314. *Kurhave. 1930. Akvarel.

315. Min F a d e r . 1930. P e n n e t e g n i n g .

316. *Ved A r b e j d s b o r d e t . 1930. P e n n e t e g n i n g . 317. * F o r e d r a g I. 1930. P e n n e t e g n i n g .

318. *Valgforsamling. 1930. P e n n e t e g n i n g .

319. *Professor Kari L a r s e n h o l d e r F o r e d r a g . 1930.

P e n n e t e g n i n g .

320. * P r o f e s s o r ' K a r l L a r s e n h o l d e r F o r e d r a g . 1930.

P e n n e t e g n i n g .

321. *Siddende Dreng. 1930. T u s c h t e g n i n g . 322. *Læsende Pige. 1930. T u s c h t e g n i n g . 323. *Læsende Dreng. 1930. P e n n e t e g n i n g . 324. E l m a . 1930. P e n n e t e g n i n g .

325. *Foreningsmøde. 1929. T u s c h t e g n i n g . 326. *Gretel i Liggestolen. 1929. T u s c h e t P e n n e -

tegning.

327. *Halmaspillere. 1929. Blyantstegning.

328. * H a n s e m a n d . 1929. T u s c h t e g n i n g . 329. *Tilhørere. 1929. Blyantstegning.

330. *Tilhørere. 1929. Blyantstegning.

331. *Ved Spillet. 1929. T u s c h t e g n i n g . 332. *I Kaféen. 1929. T u s c h t e g n i n g .

•"533. *Tilhørere. 1929. T u s c h t e g n i n g . 334. *Tilhørere. 1929. T u s c h t e g n i n g . 335. *Drengeportræt. 1929.

(48)

336. *Foredrag II. 1929.

337. *Foredrag III. 1929.

Hugo Kraus:

født 8. J u n i 1874 i Bamberg, Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, Me- sterelev af Rudolf Seitz, længere Studieophold i Italien, Kejser g e n n e m Schweiz, f r a 1899 selvstændig Maler i Niirnberg.

338. Altmiihldalen. 1926. Olie.

Tilhører Stådtische Galerie, Niirnberg.

Wilhelm Thco. Krauss:

født 29. April 1887 i Oehringen (Wiirttem- berg), Kunstindustriskolen i Stuttgart, Aka- demi: Wien, Studierejser: Dalmatien og Øvre- Italien, f r a 1919 selvstændig Billedhugger i Niirnberg.

339. Min H u s t r u . 1924. Muslingekalksten. Legenis- stor Halvfigur.

Tilhører Stådtische Galerie, Niirnberg.

Hans Krieg:

født 26. Septbr. 1893 i Niirnberg, Kunstindu- striskolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, virker som Maler og Grafiker.

340. *Pietå, 1928. T e m p e r a . Hermann Lenz:

født 19. Marts 1885 i Dahlen (Provinsen Sach- sen). Akademi: Leipzig og Kunstindustriskole i Niirnberg. Studierejser: Italien, F r a n k r i g og Tyrol. Slog sig paa grafisk Kunst og virker f r a 1926 som selvstændig Kunstner.

341. *Moritzberg ved Niirnberg. 1921. Akvarel.

342. *Ved Møllebækken. 1930. Akvarel.

343. *Tøvejr. 1930. Akvarel.

(49)

Willielm Theo. Krauss: Min Hustru.

Katalog Nr. 339.

(50)

Fritz Licbel:

født 31. Juli 1889 i Niirnberg, Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademier: Dresden og Miinchen, f r a 1919 Lærer i F r i h a a n d s t e g n i n g og Skrift ved Stadens F o l k e u d d a n n e l s e s k u r - sus i Niirnberg.

344. *Fyrretræer ved D u t z e n d d a m m e n . Niirnberg.

1929. Olie.

345. *Træparti ved D u t z e n d d a m m e n . Niirnberg.

1929. Olie.

346. *Slottet P r u n n i Altmiihldalen. 1929. Olie.

Ernst Loesch:

født 28. April 1860 i Abtswind i Nedre-Fran- ken. Studerede først Teologi og vendte sig d e r e f t e r til Malerkunsten. Akademi: Karls- ruhe, Elev af Schonleber. Gentagne Studie- ophold i Sydtyrol.

347. *Villanders" med Schlern. Sydtyrol. 1928.

Blyantstegning.

348. Bjergmølle i Sydtyrol. 1930. Blyantstegning.

Tilhører Albrecht D u r e r - F o r e m n g e n i Nurnberg.

349. *Fra Gufidaun. Sydtyrol. 1928. Blyants- tegning.

Hans Maulwurf:

født 19. M a j 1878 i Nurnberg, Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen og Karlsruhe, Studierejser: Paris, Holland, Bel- gien, England, f r a 1907 selvstændig K u n s t n e r i Nurnberg.

350. *Fra L a n d s b e r g ved Lech. 1924. Olie.

351. *Fra F r a n k i s k J u r a . 1930. Olie.

352. *Fra F r i c k e n h a u s e n . Nedre F r a n k e n . 1925.

OHe.

(51)

Albert Maurer:

født 2. Decbr. 1878 i Niirnberg, Kunstiiidu- striskolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen.

Længere Studieophold i Firenze, Rom og paa Sicilien.

353. *Den blaa Kjole. 1925. Olie.

354. *Neuburg an der Donau. 1926. Olie.

August Mayr-Lenoir:

født 17. Marts 1887 i Niirnberg, Kunstindu- striskolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, Elev af Jo. Leonh. Raab og Peter Halm. Stu- dierejser gennem Algau, gennem Østrig og Nordtyskland, f r a 1918 selvstændig Maler i Niirnberg.

355. *SeIvportræt. 1928. Olie.

356. *Kunstnerens H u s t r u . 1928. OHe.

357. Moder med Barn. 1928. Olie.

Tilhører Stadtische Galerie, Niirnberg.

358. *Selvportræt i hel Figur. 1929. Olie.

359. *Ung Kone. 1927. Olie.

Geo Meyer:

f ø d t 25. J a n . 1896 i Niirnberg, Kunstindustri- skolen i Planen, Akademi: Miinchen. 8 Aar Assistent hos Professor Georg Vogt ved Stats- skolen for anvendt Kunst i Niirnberg, f r a 1926 Lærer i Kunstindustri og Udkast ved Stadens F o l k e u d d a n n e l s e s k u r s u s i Niirnberg.

360. *Gartneri. 1928. Akvarel.

361. *Montparnasse. 1928. Akvarel.

362. *Frankisk L a n d s k a b . 1928. Akvarel.

Johannes Miiller:

født 6. Aug. 1879 i Niirnberg, Kunstindu- striskolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, Elev af W i l h e l m von R u m a n n , Studierejser:

É

(52)

Italien. Holland, Sverige, D a n m a r k , f r a 1908 selvstændig Billedhugger i Niirnberg.

36.'$. *Viljen. 1930. Tonet Gibsfigur i overnaturlig Størrelse.

364. *Madonna. 1930. Tonet Gibsfigur i overnatur- lig Størrelse.

365. Svømmersken. 1928. Bronce.

Tilhører Stiidtische Galerie, Niirnberg.

366. *Forladl. 1930. Legemsstor tonet I l a l v f i g u r i Gibs.

367. *Fromheden. 1930. Legemsstor tonet Halv- figur i Gibs.

368. *Torso. 1930. Legemsstor tonet Gibsfigur.

369. *Filosoffen. 1929. Hoved, tonet T e r r a k o t t a . 370. Pigehoved. 1930. Tonet Gibs.

371. Overborgmester Dr. Luppe. 1929. Hoved. To- net Gibs.

372. *Arbejderske. 1929. Hoved. Tonet Gibs.

373. ^Selvportræt. 1928. Bronce.

Alfred Muller-Holstein:

født 27. P e b r . 1888 i Leipzig. Akademi: Leip- zig. Tog E m b e d s e k s a m e n som L æ r e r i Teg- ning og i Kunstindustri. Virkede først som Lærer i K u n s t u n d e r v i s n i n g ved det tyske L a n d s o p d r a g e l s e s h j e m i H a u b i n d a , dernæst som Tegnelærer ved Schiller-Gymnasiet i Leipzig, f r a 1924 Faglærer i Grafik ved Sta- dens F o l k e u d d a n n e l s e s k u r s u s i Niirnberg.

374. *Noli m e tangere. 1930. Olie.

Karl Muggciihofcr:

født 13. J u n i 1890 i Fiirth i. B., Kunstindustri- skolen i Niirnberg, Akademi: Miinchen, Stu- dierejser: F r a n k r i g , Østrig, Schweiz, f r a 1918 selvstændig Kunstner i Fiirth i. B.

i

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Født 1946, lektor, Afdelingen for teori og formidling, Det Kongelige Danske Kunst- akademi..

Ganske karakteristisk for Erik Ulsig formulerede han ikke noget eks- plicit opgør med denne opfattelse, men hans afstandtagen mærkes fle- re stedet i den del af hans forfatterskab,

ven og af regler, der er udstedt efter loven, kan statsskovdistriktet besigtige ejendomme, hvorpå der er skov eller fredskovspligtigt areal. Besigtigelsen kan gennemføres uden

Det er blevet mig betroet, at svensk Kunst har sat sig Spor i ung norsk Malerkunst siden Udstillingen i Oslo og at danske og norske Maleres Arbejde bragte de

Efter i Aarene 1756—58 at have levet et nært Samliv med Winckelmann i Rom udsendte Billedhuggeren Johannes Wiedewelt i 1762 sit lille Skrift »Om Smagen udi Konsterne i

Ældre dansk Malerkunst købes eller modtages paa meget kulante Betingelser til Bortsalg ved mine Kunstauktioner i Ovenlyssalen, Bredgade 34.. Ved at sælge ved mine

ATELIER BETYDER, AT KUNSTNERENS ATELIER ER AABENT PAA D E ANGIVNE

På den baggrund kan man sige, at hvis man benytter MBTI ud fra et systemisk perspektiv, så er det nødvendigt, at de personer, der skal testes, bliver bekendte med, hvilken