• Ingen resultater fundet

Anmeldelser: Grundtvig og kvækerne

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Anmeldelser: Grundtvig og kvækerne"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

199

Anmeldelser

Grundtvig og kvækerne

Jes Fabricius Møller

Niels Kjær (2016), Grundtvig og kvækerne, Books on Demand, 56 sider, 120 kr.

Cand.theol. Niels Kjær samler i denne lille bog det meste af den tilgæn- gelige viden om Grundtvigs forhold til kvækerne. Undersøgelsen er gan- ske vist ikke komplet. Kjær ville ved at konsultere Borup og Schrøders håndbog i N.F.S. Grundtvigs skrifter have fundet et par flere steder, hvor Grundtvig omtaler kvækerne. Det er vel at mærke kun de britiske og ame- rikanske kvækere, der er tale om. De norske (efter 1814) og de tyske lod Grundtvig ude af betragtning. Med tiden vil grundtvigsværker.dk også blive en stor hjælp for studier af denne karakter. Men de store linjer er antagelig tegnet tilfredsstillende op med Kjærs arbejde.

Bogen bygger væsentligst på Bjørn Kornerups artikel “To Kvæker-Besøg i Danmark i det 19. århundrede” i Kirkehistoriske Samlinger 1951, Ole Vinds disputats om Grundtvigs historiefilosofi og K.E. Bugges bog om Grundtvig og slavesagen fra 2003. Kjær tager udgangspunkt i, at der er ligheder mellem kvækerdommen og grundtvigianismen, samtidig med at Grundtvig hele sit liv fastholdt en afstand til kvækerne, især fordi de afviste sakramenternes betydning og “at de tilsidesætter forsoningslæren (læren om at Jesus døde på korset for at sone menneskenes synd)” (s. 9).

Spørgsmålet her må dog være, om kvækerne er helt uden forsoningslære, eller om de bare abonnerer på en anden og mere subjektiv forsoningslære end Grundtvig?

Efter 1841 udviklede Grundtvig dog en sympati for bevægelsens repræ- sentanter, herunder ikke mindst Elizabeth Fry, hvem han netop havde mødt under hendes besøg i Danmark, og for bevægelsens sag. Især i spørgsmålet om religionsfrihed var der sammenfald mellem Grundtvigs og kvækernes synspunkter. Her bruger Kjær Ole Vinds påvisning af, at Grundtvig netop hos kvækerne fandt en opløsning af det af ham identi- ficerede paradoks, at hvor der var ånd, var der ingen frihed, og hvor der var frihed, var der ingen ånd (s. 38). Også George Fox, som Grundtvig tidligere havde kaldt en “hovmodig Sværmer” – en meget voldsom kritik

(2)

200

i en erklæret lutheraners mund – blev nu beskrevet mere positivt. Kjær mener endda, at det er mødet med kvækerne, der bidrog til, “at Grundt- vig i den resterende del af sit liv i stadig stigende grad engagerer sig i en række folkelige anliggender, herunder i politisk virksomhed.” (s. 36). Det er en dristig konklusion, der dog ikke kan afvises helt. Identifikationen af Grundtvigs og grundtvigianismens affinitet for kvækerne og vice versa kan Kjær bygge videre på, idet han peger på, at de kvækere, der i dag fast- holder medlemskabet af den danske folkekirke, føler sig tættest beslægtede med grundtvigianerne.

Kjær viser både den afstand og den nærhed, der fandtes og findes i forholdet mellem Grundtvig og grundtvigianismen på den ene side og George Fox og kvækerne på den anden. Han konkluderer selv til afslut- ning, “at grundtvigianismen og kvækerdommen historisk set er beslæg- tede trosretninger, der gennem dialog og konfrontation supplerer og kom- pletterer hinanden.” (s. 56). Det føjer sig til den fiffige iagttagelse af Kjær, at de bredskyggede såkaldte grundtvigianerhatte ligner dem, som kendes fra portrætter af George Fox.

***

Jes Fabricius Møller

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Stein Baggers mange numre havde i sidste ende ikke været mulige, hvis han ikke havde indgået i en slags uhellig alliance med alt for risikovil- lige banker, og en revisionsbranche

Disse oplevelser af ikke at kunne slå til som forældre, efterlader mig med tanken: Hvor meget kan vi som lærere og skole forvente?. Hvis dette samarbejde er svært at udfylde

Adjunkt Thomas Enemark Lundtofte fra Syddansk Universitet og lektor Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet, diskuterer, med udgangspunkt i en interviewbaseret undersøgelse med

Sportens internationale voldgiftsret CAS (Court of Arbitration in Sport), der blev etableret på initiativ af IOC og trådte i kraft i 1984, har selvsagt blik for de særlige

Men dette paradoks angår ikke kun værkets form, det er også dets grundtema, fortællerens generelle livssituation.. Som et skrig gennem teksten lyder spørgsmålet: hvem

Et af Tullins argumenter imod Holberg lyder i øvrigt ganske som Grundtvig i Nordens Mythologi 1832: “man skal som lærer ikke underkue begavede unge skribenters

Samarbejdet mellem Grundtvig-Selskabet og Grundtvig-centeret indledtes i september 1989 ved det møde på Sandbjerg Slot, som Grundtvig-centeret indbød til, og foredragene

Imidlertid har Ejvind Larsen i stedet for sit foredrag om Grundtvig skrevet et svar på det, han kalder »Aage Henriksens gåde«, hvori han tager stilling til hele Aage