• Ingen resultater fundet

Ris og ros

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Ris og ros"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

314

Ros og Ris

Af Gustav Albeck

Jens Lyster: Om Grundtvigs "Sov sødt barnlille og andet godt i en upåagtet bønnebog fra 1847” i Hymnologiske Meddelelser; udgivet af Salmehistorisk Selskab og Nordisk Institut for Hymnologi, 18. årgang 1989,. nr. 3.

Forfatteren har i Det kgl. Bibliotek (og Universitetsbiblioteket) fundet en lille samling "Morgen- Bord- og Aftenbønner, udgivne af en Forening af Præster og Skolelærere i Kjøbenhavn" (1847) og især studeret bønnebogens "Anhang”, der indeholder fire sange/salmer: "Sov sødt Barnlille", "Saa vil vi nu sige hverandre Farvel", "Jeg er af ringe Bondestand" og "Frygt mit Barn den sande Gud."

Lyster oplyser, at bogen kom i 2. oplag 1849 og i 3. oplag 1855 og altså har været ret udbredt, men at de nævnte 4 salmer og sange "har unddraget sig hymnologernes opmærksomhed". Udgiverne af bønnebogen kalder sig i alle 3 oplag "en Forening af Præster og Skolelærere", og Lyster forsøger med kritisk forsigtighed at identificere dem. Med sikkerhed fastslår han, at de "må have været i direkte kontakt med Grundtvig og kredsen omkring ham".

Som det fremgår af titelen på Lysters afhandling, er det bønnebogens gengivelse af "Sov sødt Barnlille", som især har vakt hans interesse. Han når ved komparativt studium af de mange - ofte små - varianter i de overleverede textformer af salmen til den konklusion, at udgiverne af den omhandlede bønnebog fra 1847 "har benyttet et i dag ukendt håndskrift, muligvis af Grundtvig selv".

Denne kendsgerning kunne måske tyde på, at begyndelseslinjerne til strofe 5 med ordlyden:

Da alle de Døbte I Jesu Navn kiøbte

er de oprindelige - og ikke, som en anmelder af bønnebogen (i Dansk Kirketiden­

de 1848, nr. 50) formoder, beror på en trykfejl, således at den oprindelige text skulle være:

Da alle de Kiøbte I Jesu Navn døbte

Denne textform forekommer unægtelig allerede i et brev fra Grundtvig af 6.

august 1844 (til Peter Rørdam) og kan være den oprindelige. Men Lyster giver i en kyndig analyse gode grunde for, at også textformen i bønnebogen skyldes Grundtvig, eftersom det "helt igennem er Apokalypsens billeder ... der vælter sig ind på Grundtvig og giver ham denne strofe".

(2)

315

I 2. udgave af "bønnebogen” er rækkefølgen af rimordene "Døbte" og "kiøbte"

ændret, og Lyster argumenterer bravt for, at Grundtvig har foretrukket denne ændring af texten.

Jeg kan ikke være uenig med Lyster, når han afsluttende hævder, "at der er skellig grund til at betragte teksten i bønnebogens førsteudgave som et tidligt og hidtil ukendt led i Grundtvigs udvikling af vuggesangens tekst". Derimod er jeg ikke så lidt forundret over den iver, hvormed han svinger tugtens ris over udgiverne af "Sangværket" og hævder, at Grundtvigforskningen (sie!) ikke kan bruge E. Maus "anvendelse af Grundtvigs salmer til noget" - og insinuerer at "de anonymt udgivne "Morgen- Bord- og Aftenbønner" (1847) ikke "har kunnet tages alvorligt af seriøst arbejdende Grundvigforskere" (sie!), fordi bønnebogens udgivere ikke "hørte til Grundtvigs sande venner"!

Man spørger sig selv om, med hvilken ret han med sin pisk langer ud efter Grundtvigforskningen i al almindelighed, når han fortsætter sin kritik af Sangværkets ny-udgivere med følgende grausame Salbe:

"Det forstår sig, at der gælder særlige principper for det helt specielle speciale inden for forskningens verden, der hedder Grundtvigforskningen, hvor med­

lemskab af en bestemt vennekreds og måske endog venskabets temperatur spiller en afgørende rolle for tekstvidners troværdighed og relevans"!

Det forekommer mildest talt forbavsende, at en så kritisk og kundskabsrig forsker som Lyster uden forbehold sætter Grundtvigforskningen som helhed under en uberettiget anklage.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Og  er  det  let  at  være  lovlig,  i  en  verden  af  komplicerede  Copydan‐aftaler  med  »begrænsningsregler«,  der  gør,  at  man  kun  må 

Et eksempel kunne være det berømte studerekam- mer på Chateau Gaillard i Vannes i Bretagne, også kendt som Ørkenfædrenes Kabinet (”Cabinet des Pè- res du desert”), fordi

• en fjernelse er nødvendig for at sikre barnets tarv. Retten til familieliv og princippet om familiens enhed er grundlæggende inden for menneskeretten. Det afspejler også

Men da det må være læseren der uden for teksten finder "det der ikke 'står' i den", kunne man også, selv om det vil være imod den intenderede mening, betragte formule-

Dette peger igen på, at sammenhængen for henvisninger til Luther/luthersk er en overordnet konfl ikt omkring de værdier, der skal ligge til grund for det danske samfund og at

Skønt der både er positive og negative effekter af økologi, mener Lizzie Melby Jespersen 85. stadig, at der overvejende er fordele ved

Kleinsein fremstilles altså som den eneste mulighed for at undgå længslen og pinen i en verden, hvor mennesket, på trods af ca. 200 års oplysning og ra- tionalitet,

En anden side af »Pro memoriets« oprør mod den politik, Frisch selv når det kom til stykket var medansvarlig for – og som han senere for- svarede tappert og godt både før og