• Ingen resultater fundet

Anmeldelse af Levine, Gregory P. A., Long Strange Journey. On Modern Zen, Zen Art, and Other Predicaments

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Anmeldelse af Levine, Gregory P. A., Long Strange Journey. On Modern Zen, Zen Art, and Other Predicaments"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

RvT 69 (2019) 258-259

Anmeldelse

Levine, Gregory P. A. Long Strange Journey. On Modern Zen, Zen Art, and Other Predicaments, Honolulu: University of Hawaii Press 2017, 384 s., $ 31.

Gregory Levine er professor i kunsthistorie på University of California Berkeley med speciale i japansk buddhistisk kunst. Nærværende bog omhandler zen-kunst (herun- der fra den kinesiske chan-tradition) med fokus på receptions- og brugshistorien om- kring moderne ’zen-scapes’ i Vesten. Disse præsenteres som en ‘long, strange jour- ney’ fra den elitære, ikonoklastiske og avangardistiske til den masseproducerede og populærkulturelle med ‘zen og kunsten at-bøger’, zen popkorn og zentertainment.

Som vel intet andet begreb med østlig oprindelse er ‘zen’ blevet hybridiseret og til- skrevet så meget overskud af mening, at det i dag er indbegrebet af en flydende (eller tom) betegner, endog som adjektiv. Dette er ikke mindst set repræsenteret via kun- sten og dennes fortolkninger, hvor zen som ‘elevator ord’ (s. 6) giver betydning på flere niveauer som et ‘semiotisk dyr’ (s. 8). Med både en etymologisk og historisk kontekstualisering af begrebet er en typologisering derfor helt relevant (s. 13-15), li- gesom en diskussion af, hvad der egentlig kan menes med ‘zen-kunst’ er på sin rette plads (s. 15-18). For at undgå essentialismer vil forfatteren derfor ”reflect on the lexi- con, episodes, debates, and representations of Zen and Zen art and aesthetics in the modern and recent world” (s. 18), med luft til diversitets-zen som polythetisk-proty- pisk (s. 19). Frem for normativt at vælge definition af ‘sand’ versus ‘forkert’ zen (kunst), er Levines postmoderne metode en historisk og diskursteoretisk indkreds- ning af autentisk zen i moderne kontekst fokuseret på “its contentions and collisions, heteroglossia, and multi-visuality” (s. 20). Hvad der således forstås som zen (kunst) defineres ikke specifikt, ligesom konkrete diskussioner af mulige definitionstiltag ikke inddrages, hvilket dog kunne have været interessant som teoretisk ramme.

Til gengæld er dette del af selve receptionshistorien; fra de jesuitiske missionærers møde med kinesisk chan i det 16. århundrede via de første besøgendes møde med det Meiji-åbnede Japan til intellektuelles syslen med zen, hippiers leg med zen og marke- dets kommercialisering af zen. Der skulle gå nogen tid, før interessen for østasiatisk kunst for alvor gjorde sit indtog i Vesten, og før denne blev specifikt relateret til zen (s. 31). Selve receptionshistorien giver vel ligefrem stof til argumentet, at ‘zen-kunst’

er udtryk for en historisk kontingent konstruktion og relation, baseret på cirkulatio- ner af diskurser og idealer mellem øst og vest. Milepæle i en sådan konstruktions- og transformationshistorie var fx konkrete steder og begivenheder, som kunst- og kul- turudstillinger (Chicago, Paris, London), ligesom kunsthistorikere og -formidlere

(2)

Anmeldelser 259

(Okakura, Fenollosa) samt konkrete historiske rammer (dele af modernitetens åbning mod omverden) var gunstige kontekster herfor. Ligesom alt andet relateret til zen var kunst-domænets stigende popularitet i høj grad også relateret til D. T. Suzuki1 og net- værket omkring denne, som naturligvis får et særskilt kapitel (s. 42-51). Zen-iko- noklasmen med dens “spontaneous outbursts and flagitious acts” ser Levine i over- ensstemmelse med moderne forskning som “heuristic, ritual, and ideological rather than strictly literal or mimetic” (s. 58). Med Danxias afbrænding af Buddha-statue som konkret eksempel giver forfatteren en interessant skildring af den receptionshi- storiske udvikling af ‘typisk zen-kunst' i både Japan og Vesten. Den konkrete genea- logi udtrykker en bredere kunst-, kultur og religionshistorisk cirkulation, der på sin vis er bogens centrale tema. Det samme kan man sige om temaerne ‘zen boom’, culture wars, samt zen i tegneserier, film, musik (fx John Cage), reklamer, produkter og per- formances, der udgør de resterende kapitler. De sideløbende kritiske diskussioner af

‘zen’ og ‘zen-kunst’ (fx via den kinesiske historiker Hu Shih, religionshistorikeren Werblowsky, og nyere dekonstruktioner af ‘zen’ som orientalistisk projektion og na- tion branding) beskrives naturligvis også og er med til at give læseren en afbalanceret forståelse af et ganske unikt fænomen, tilsat reproduktioner af originale malerier, fo- tos og humoristiske tegneserier. “What would the world be like without Zen?”, spørger forfatteren i afslutningen. ‘Givetvis knap så spraglet og interessant’, kunne den interesserede ’zenolog’ respondere.

Jørn Borup, lektor, ph.d., Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet jb@cas.au.dk

1 Jf. Jørn Borup, “D. T. Suzuki: post-orientalistisk zen-tænker”, Religionsvidenskabeligt Tidsskrift 67, 2018, 32-43-

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

[r]

Sustainable Economics  Alle, bortset fra HA – bær, BSc – sust., HA(jur.)  Project Evaluation 

Derfor har jeg ikke noget problem med at kategorisere sådanne kurser som buddhistiske og dermed også religiøse.« Ifølge Jørn Borup er zen-bud- dhistisk meditation og

,Q FRPSUHKHQGLQJ WKLV LQWHUUHODWHGQHVV RI RXUVHOYHV ZLWK DOO EHLQJ RU LQWHUEHLQJ ZH FDQ EHJLQ WR JUHHW WKH RWKHU ERWK KXPDQ DQG

23 Denne metafor med chan/zen disciplens proces fra ‘naiv realisme’ (bjerge er bjerge, vandfald er vand- fald) til dekonstruktion under praksis (bjerge er ikke længere

Suzukis personlige livsforløb og de intellektuelle netværk omkring ham var naturlig- vis med til at forme hans egen forståelse af både zen, buddhisme og religion i forskel- lige

Jeg definerer og forklarer min forståelse og brug af begreberne religion, buddhisme og zen, og jeg diskuterer korrelationerne mellem ritualer, tekster, aktører og religiøs praksis..

Det største problem med Loch Ness-uhyret har ikke så meget været at se det, men at kunne give en fornuftig forklaring på, hvad dyret eller dyrene, for der må naturligvis være flere,