Fra Grundtvig-litteraturen.
D en ny grundtvigske Bevægelse 1, 1870-1887. A f Anders Pontoppidan Thyssen, D et danske Forlag 1958.
D e t er knap ti A ar siden, at den første danske Disputats om N . F. S. G rundtvig saa Lyset, H enning Høirups store V æ rk om Grundtvigs Syn paa T ro og Erken
delse. Siden er der kom m et Skred i Foretagendet, først med litterære D ispu
tatser som Toldbergs om Grundtvigs Sym bolverden, derefter m ed Michelsens B og om Grundtvigs Historiesyn. O g nu i A ar rykker paa Aarhus Universitet Kirkehistorikerne frem m ed digre Disputatser:
Anders Pontoppidan Thyssen
m ed et imponerende Skrift om den nygrundtvigske Bevægelse ogK a j Baagø
m ed en Studie i Jacob Lindberg. D en sidste foreligger endnu ikke trykt, men kom m er for d. 22. Novem ber, den første udkom i Foraaret og blev m ed megen H æ der forsvaret d. 27. M arts. D er foreligger allerede nu Recensioner, skrevet af saa kom petente Dom m ere som H al K o ch og P. G . Lindhardt. D e følgende L in jer har derfor hovedsagelig til Hensigt at henlede Læsernes Opm æ rksom hed paa et V æ rk, der er af stor Interesse for alle, som beskæftiger sig med G rundtvig og hans Betydning.D en omfangsrige Bog (den er paa 496 tættrykte Sider) handler først og fremmest om Grundtvigs Eftervirkninger, ikke om G rundtvig selv. H o ved væ gten ligger paa en Skildring af Grundtvigianism ens Historie fra T id en efter Grundtvigs D ø d i 1872 til Kriseaaret 1887, da Venstre, til hvis folkelige Politik især paa Skolens og Kirkens O m raade et overvældende Flertal af G rundtvigi
anerne havde knyttet store Forhaabninger, led bitre Skuffelser ved Folketings
valget under Forsøget paa at rejse Folket til K a m p m od Estrup og hans Pro
visorier. Følgen var, at en alm indelig M ath ed og L igegyld igh ed begyndte at brede sig, folkeligt som kirkeligt. D e t er iøvrigt Dr. Pontoppidan Thyssens H ensigt i et senere Bind at følge Bevægelsens Historie op til dette Aarhun- drede.
Skriftets centrale K apitler skildrer som nævnt U d viklingen efter G rundt
vigs D ød. Ikke for intet er Bjørnsons O rd ved G raven paa K ø ge Aas brugt som et Slags M otto: »D et mener je g derfor, at mens der ved andre G rave lyses Fred, bør der lyses K a m p over denne! K a m p for det, vi elske, og elske ved ham .« D e t var Fanfaren, som kaldte M andskabet af G aard e og fik de vakte til at slutte op ikke blot under den folkelige, men ogsaa den politiske Friheds Bannere. D e følgende Aartiers Strid blev en K rig paa m ange Fronter og gav ikke sjældent A nledning til megen V ak len i Geledderne. N avn lig havde de ældre til T id e r svært ved at følge m ed de unges fremstormende Avantgarde.
D en kæm pende Grundtvigianism e blev aldrig til en disciplineret Hær, dertil
100
var de unge altid for tilbøjelige til at operere paa egen H aand og formere mere eller mindre slagkraftige Friskarer. A llig e v el var der til Stad ighed noget som forbandt de kæ m pende og gjorde dem til en Enhed: Arven fra G rundtvig, K am pen for det dobbelte M aal, det kristelige og det folkelige. »For U n g dom m en bliver det ikke H ovedsagen, hvad G rundtvig
har haft
at betyde«, sagde V a ld em ar Brücker, » m e n . . . hvilken Betydning hanhar
nu i dette Ø je blik, da den unge S læ gt er ved at tage Parti og bestemmer sine Baner og sine M aa l, og for den T id , som kommer, den, hvori U n gdom m en skal være virkende og handlende M æ n d og K vinder.« M e d R ette har Forfatteren sat disse O rd som Bogens andet M otto, under det bjørnsonske.U d over væ ldige, detaljerige Redegørelser for Brydningen m ellem de saa- kald te G am m el-G rundtvigianere og N ygrund tvigianem e indeholder Bogen væ rdifu ldt N y t om G rundtvig, fortrinsvis set i Relation til »Grundtvigianerne«.
Mesterens eget Forhold til og Syn paa disse sine D isciple kan det være svært nok at faa K larh ed paa. H an stod endnu i sin M anddom s K raft, da de første T illø b til en Partidannelse var ved at finde Sted, men frabad sig dengang - som senere - at blive anset som Partihøvding. O gsaa i politisk Henseende gik han sin Enegang. H an stod vel ikke, hvad en R æ kke politiske Idealer angik, de N ationalliberale særlig fjernt, men hans folkelige Syn og ikke m indst hans T an ker om Skole og K irke henviste ham og hans T ilhæ ngere til et frugtbart Sam virke m ed de Partier, der vilde arbejde til G avn for den danske M en ig
mand, Venstrepartierne. D er blev da ogsaa trukket kraftigt i ham fra den K ant, navnlig af Politikeren
Sofus H øgsbro,
mens paa den anden Side de mere højreorienterede G rundtvigianere øjnede en M u ligh ed for at tage ham til In d tæ gt for en national - for ikke at sige nationalistisk - Politik. Høgsbro havde allerede i M id ten af 1860erne et idealistisk farvet Program færdigt:»Frem for alting, lad alle demokratiske partier sammensmælte til ét parti!
Førerskabet vil af sig selv tilfalde G rundtvig og hans disciple.« Høgsbro vild e drage D e t nationale Venstre, der i høj G rad var præget af grundtvigske Fri
hedsideer, ind i et nært Sam arbejde m ed Bondevennerne, en Stræben, der førte til Dannelsen af D e t forenede Venstre. M en netop i denne Politik laa Spiren til en K onflikt, der før eller senere m aatte frem kalde en Spaltning af G rundt
vigianerne i en H øjre- og en Venstrefløj.
Pontoppidan Thyssen synes overbevist om, at Høgsbros Politik havde Grundtvigs Velsignelse, (jf. p. 53, A nm . 5 ). D e n m ødte im idlertid skarp M o d sigelse fra en saa indflydelsesrig og central grundtvigiansk Skikkelse som V i l helm Birkedal, og heraf opstod megen bitter Strid. K am pen skærpedes op m od Folketingsvalget i Septem ber 1872, og der gjordes adskillige Forsøg paa at faa G rundtvig til at bekende K ulør. G rundtvig lovede at udtale sin M en in g klart ved et Vennem øde i Begyndelsen af September. M en den 2. Septem ber ind
hentede D øden ham. Sin klart udtalte M en in g tog han m ed sig i Graven.
Forøvrigt viste det sig snart, at Spaltningen i en G am m el- og en N y grundtvigianism e ikke blot var et politisk Fænom en, men ogsaa kom til U d tryk, naar Striden g ja ld t kirkelige og teologiske Em ner. Partidelingen paa den aandelige Front var dog ikke altid den samme som paa den politiske. M en det er karakteristisk, at de udprægede Venstregrundtvigianere som R egel var at træffe paa de radikale Synspunkter - ogsaa i kirkelige Anliggender.
Pontoppidan Thyssens Bog bygger paa et m eget stort K ildem ateriale. D e var m eget skrivende, Grundtvigianerne, gam le som nye. D e var vaagne over for alle Strømninger i T id en og altid parat til at flyve i Blækhuset, hvad enten det nu g ja ld t et privat Brev, hvori man kunde betro sine Bekymringer til en ligesindet, eller sige sin M ening til en M odstander, eller m an nøjedes m ed at give sin M en in g til K ende i en V andrebog eller paa helt private D a g bogsblade. I m eget stor U dstræ kning valgte m an at gøre O ffentligheden del
agtig i Meningsudvekslingerne. O g her var det ikke saa m eget Dagbladene som de specielle Periodica: »Dansk Kirketidende«, »Dansk Folketidende«,
»H øjskolebladet«, »Tidens Strøm«, »Enhver Sit«, og hvad de nu allesammen hed, der m aatte aabne Plads for de m ange Indlæ g. D r. Pontoppidan Thyssen har øst flittigt af alle disse, trykte som utrykte, K ilder. R esultatet er blevet et m eget væsentligt og væ gtigt Bidrag til dansk K u ltu r- og Aandshistorie i T id e n efter 1870 - et nyttigt Supplem ent og frugtbart K orrektiv til
Laurids Nye gårds
store, men ensidige V æ rk om V ilh elm Birkedal (et V æ rk om G am m e lgrundtvigianismen, om m an tør sige saa) og til
Anders Nørgaards
strengt døm m ende Bog om »Grundtvigianism en« (II, 1936). Pontoppidan Thyssens Bog slutter, hvad Forfatteren selv nævner, op i R æ kken af saa væ gtige U n d ersøgelser som
Roar Skovmands
Disputats om Folkehøjskolen i D anm ark 18 4 1-18 9 2 (1944),Hakon Stangerups
»K ulturkam pen« I og I I (19 46 ), der m ed Skarphed og klar Overskuelighed trækker Frontlinien op m ellem de tre rivaliserende Partier: de N ationalliberale, Brandesianerne og Grundtvigianerne, og sidst, men ikke mindstP. G. Lindhardts
store V æ rk om en af N ygru nd tvigianismens Hovedskikkelser: M orten Pontoppidan I og I I (19 5 0 -5 3 ).
M an kan ikke nok som beundre Pontoppidan Thyssens O m h u og R ed elig
hed, den m yndige R o, hvorm ed han samler sine talrige D etailler til en over
skuelig, fortløbende Redegørelse for de mange og næsten endeløse D ebatter om saavel politiske som kirkelige og teologiske Emner. Hans F lid har været form idabel, hans D øm m ekraft nøgtern og besindig. H an vover sig aldrig ud i nogen Form for Overfortolkning, lader ikke sin Sym pati m ed den ene eller den anden af Parterne tage M agten. D e t er en Bog uden Heltedyrkelse, og dog præget af en bunden V arm e og intens M ed leven i Begivenhederne.
D e smaa Tilføjelser, som nærværende Anm elder kunde have Lyst til at gøre, stammer karakteristisk nok fra Publikationer, som først er fremkommet, efter at Forfatteren havde afsluttet sit V æ rk. D e t gæ lder f. Eks. en Henvisning til de M anuskriptfragm enter, der findes i G rundtvig-A rkivet, fase. 143, og som først er blevet frem draget for O ffen tligh eden i den store Registrants Bind V , som udkom i Aar. Fragmenterne, som er registreret af
Steen Johansen,
om fatter bl. a. U d kast til et paatænkt Skrift om T ro og V iden, et ikke offentliggjort In d læ g i den store D e b at omkring
Rasmus N ielsens
Filosofi fra 1860erne. Papirerne daterer Steen Johansen m ed Sikkerhed til A aret 1867.D e t er interessant at se, at G rundtvig her synes at afvise den hele D eb at som de troende kristne ganske uvedkom m ende, idet den kun kan opfattes som en Ø velse i Fægtekunst (D ialektik), som det for den kristne M enighed - selv som Tilskuer - ikke er værd at spilde et Ø je b lik paa. K u n for at give de danske lid t
bedre
O plysning om Sagen selv, Troes-Sagen, v il G rundtvig indlade sig paa at berøre Pennfejden.
D a Fasciklen for T id e n er udlaant, kender je g kun M s. gennem Steen Johansens R eferat og vil specielt henvise til fasc. 143 d, hvor G rundtvig synes at afvise baade Teologernes Paastand om at eje en Videnskab om Troen a f samme A rt som den verdslige Videnskab og Rasmus Nielsens Paastand om, at T eologien ingen Videnskab er, fordi den grunder sig paa T ro, der atter udspringer af et Vidensprincip, som er V erdensprincippet aldeles modsat.
I det hele synes Grundtvigs Forhold til Rasm us N ielsen - her i 1867 - at have været uden H jertelighed og i hvert F a ld ganske uden Beundring fra
»den G am les« Side. Paa nogle Blade i fasc. 143 c raader han N ielsen til at tage Pennen i en anden H aand, »sin
danske
H aand!« G rundtvig er navnlig forfærdet over »den babyloniske Sprogforvirring«, der hersker i Nielsens Torso»Grundidéerne L ogik« (som udkom 1866). N ielsen bør, som enhver bør det, der vil oplyse og forklare gtiddom m elige og menneskelige T in g for os, stræbe efter
et rent dansk Sprog.
Sker dette ikke, da tilraader G rundtvig »alle D anne- m ænd og især alle Kristenmennesker at undlade enhver Deltagelse i eller O pm æ rksom hed over for Striden om T ro og V id en, da U d b y ttet deraf kun v il blive Skuffelse, Æ rgrelse, Tvivlraadighed . - «Sandheden er da vist ogsaa, at G rundtvig aldrig lod sig indfange af Rasmus Nielsens blændende Dialektik, lige saa lidt som Rasmus Nielsen nogensinde blev en rettroende Grundtvigianer. M en allerede fra 1850erne var der sket en Tilnæ rm else dem im ellem , form entlig først og fremmest fordi N ielsen saa m ed Sym pati paa Grundtvigs menneskelige og folkelige Gerning. Som Pon
toppidan Thyssen peger paa, blev G rundtvig »glad overrasket«, da han erfa
rede, at den veltalende Filosof havde talt m ed Tilslutning og V arm e om hans Tan k e r i sine Universitetsforelæsninger over Kirkehistoriens Filosofi (vistnok i Foraaret 1863, jf. Begtrup: U S , X , p. 278 og 295, A n m .), men G læ d e n over at være nævnt m ed H æ der paa »vor klassiske Højskole«, var altsaa ikke saa stor, at den svækkede Grundtvigs kritiske H oldning over for Nielsens Syn paa Spørgsm aalet om »T ro og V iden«.
M en netop omkring 1867-68 spores der hos Nielsen en bevidst Stræben henim od en mere folkelig Skrivem aade, »et rent dansk Sprog«, hvad enten det nu skyldes, at G rundtvig m undtlig har m eddelt ham sit kritiske Syn paa hans Stil, eller at N ielsen selv under sin Stræben paa at faa Grundtvigianerne til Forbundsfæller af egen D rift har lagt sin Skrivem aade om. A llered e i Februar 1868 skrev Bjørnson, som paa dette T idspunkt var stærkt betaget af G rundtvig:
»N u arbeider
Rasmus Nielsen
for ham; thi enhver T a le af Rasmus Nielsen ryster Frugter ned i Skjødet paa G rundtvig.« (Norsk Folkeblad, 29. Februar 1868). Nielsens altid beredvillige, men ofte noget aandshovm odige V aaben - drager,R u d olf S chm idt
korrigerede om gaaende Bjørnsons U d talelse derhen, at Universitetsfilosoffen »m ed Tankens hele Bestem thed viser, at det rettelig forstaaet er en og samme Aandslov, som i Forholdet til G rundtvig støder fra og drager til.« - »M en denne Paavisning«, (fortsætter Sch m id t), »er af væsentlig Betydning for Grundtvigianism ens Frem tid; den har kun altfor længe været en
Begyndelse ,
der var i fuldstændig V ild red e m ed sitPrincip.
(G b . » T il Orientering«, 1868, p. 70, Fodnoten).Schm idt fik for saa v id t R et i sine Forudsigelser om Rasmus Nielsens kom m ende Betydning for Grundtvigianism en, som Nielsen i høj G rad kom til at