• Ingen resultater fundet

DEGAS-UDSTILLING I NY

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "DEGAS-UDSTILLING I NY"

Copied!
40
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

0 2 6 .

D E G A S - U D S T I L L I N G

I NY CARLSBERG GLYPTOTEKS MA L E R IS A L E

2 J M A R T S — 1 9 A P R I L

1 9 2 0

1

F O R E N I N G E N F R A N S K K U N S T

A \T D E N U l) S T I L L I \T G

(2)
(3)

F 6 R E N I N G E N F R A N S K K O N S T A N D R A U T S T Å L L N I N G E N

E d g a r I ) e g a s

1 8 3 4 — 1 9 1 7

(4)

S T O C K H O L M : u 2 o

Kl'NGI.. BOKTRYCKERIKl'. I . A. .NORSTKHT V. SfWKR

20035S

(5)

EDGAR (HILAIRE GER MAIN) DEGAS foddes d. 19 juli 1834 i Paris. Hans fader var en for­

megen och konstålskande bankir. Redan tidigt gjorde ban hos Mmc Yalpinqon. en våninna till hans foråldrar.

hos vilken åven Ingres umgicks, bekantskap med arbeten av denne konstnår och mottog av dem ett intryck for livet. Ehuru han aldrig mer an helt flyktigt sam- mantråfFade med linjernas klassiske mastare kailade han sig som mogen konstnår garna hans lårjunge.

Efter att en tid ha sysslat med juridiska studier beslot Degas omkring 1854 att agna sig ål målarkon- sten och intrådde i Ecole des Beaux-Arts, dår han 185 5 borjade regelbundna studier under Lamothe, en lårjunge till Ingres och Flandrin. En lidelsefull kårlek till den italienska ungrenåssansens måstare, sårskilt Mantegna och Ghirlandajo drev honom 1856 till Italien. De trågna galleristudierna i Rom i forening med inflytan- det från Ingres utvecklade honom till den utomordent- lige linjekonstnår, som moter oss i verken från borjan av 60-talet. Spartanska flickor utmanande ynglingar till tvekamp (se leat. 11:0 1!) och Scmiramis grund- laggande en stad. Med en Krigsscen från medeltiden, utstålld på Salongen 1865 overgav han emellertid historiemålningen fcir att i stållet vånda sig till skild­

(6)

4

ringen av de sidor av sin samtid, vilkas konstnårliga upptåckare han blev.

Redan portråtten av Leon Bonnat fran 1863 och Albert Melida från foljande år visa på en gång en egendomlig originalitet i uppfattningen och en forfø­

risk skonhet i penseldragen, men det blev forst å ena sidan umgånget med den store målaren och realisten Edouard Manet och å den andra sidan upptåckten av det japanska tråsnittet, som från tiden omkring 1865 forvandlade honom till samtidens originellaste verklighetsskildrare.

På salongen 1866 framtrådde han med den forstå av de många bilder till vilka han håmtat motiv från kapplopningsfaltet, och under de foljande åren återkom han ofta till detta tema samtidigt som han skapade en rad portrått av en stundom rent bedårande intimitet (se kat. N:o 2!) Men från borjan av 70-talet mota vi allt oftare bilder från den sfår, som skulle bliva den centrala i hans våldiga produktion: baletten. Den forstå fasen av denna skildring, utford i olja och utmarkandc sig for en utsokt finess i ljusbehandlingen, år ypper­

ligt representerad i Louvren genom greve de Camon- dos dit testamenterade samling (»Le foyer de dan.se>-.

»Répétition d'un ballet» och »Classe de danse»). Till samma kategori hor den »Danseuses å la barre» som på en aktion i Paris 1912 inropades for 415.000 fr..

det hogsta pris som någonsin i Frankrike betalats for ett arbete av en levande konstnår. Dessa målningar tillhora, jåmte den efter en resa till Amerika 1873

(7)

«IYM N ASTI S KR A NI > E S PART AN S K A V NC LIN G A R Kat. No. i

(8)
(9)

5 målade »Le bureau de coton», konstnårens fornåmsta arbeten från 70-talet.

Efter kriget 70—71 forsvann Degas från de stora utstållningarna på Salongen. I stallet mota vi honom på några av de s. k. impressionisternas omskrikna och forhånade utstållningar. Detta ehuru han strångt taget ej kåmpade for samma ideal som Monet cch Renoir, Pissaro och Sisley med deras sonderdelade farger, deras aldrig trottnande studium av lokalfårgens forvandling under ljusets och luftens inverkan.

Åven Degas år en ljusskildringens måstare, men det som han framfor allt soker att gripa i sin konst år roreisen, dårfor att ingenting så som den i ett obevakat ogonblick avlurade roreisen for denne realist avslojar månnniskan eller d j uret — når det inte rent av år djuret i månniskan. Han år en av de skarpaste, mest forutsått- ningslosa iakttagare som konsthistorien åger. Han kånner ett ofelbart sått att kontrollorera sina egna sinnesintryck, ett medel att ståndigt friska upp sin syn: han ser på sina till synes tillfålligt utskurna motiv från de mest overraskande synpunkter — uppifrån, nerifrån, bakifrån, på sned, dansoser med hela kroppen utom benen skyld av ridån, en orkester stympad av solfjådrar och hattar.

Men dessa månniskospillror få just genom det nya sått, på vilket de uppenbara sig en alldeles ny målerisk betydelse for konstnåren, som han forstår att genialt återge. T y de måsterverk Degas skapat åro ej till­

fålligt på duken nedkastade hugskott. Den till halvt annat tusental nummer uppgående konstnårliga kvar-

f—200258.

(10)

6

låtenskapen i hans atelier visade med vilket outtrottligt tålamod han arbetat med varje det minsta rorelsemotiv, med vilken nåstan sadistisk grymhet han har tvingat modellen att hålla ut i de trottsammaste rorelsemoment, i de pinsammaste stållningar (se t. ex. kat. n:r 15 o. 17!) I dessa mårkliga vente-kataloger kan man med beundran studera hur omsorgsfullt Degas komponerade sina, alla kompositionslagar till synes brytande målningar.

For denna geniale upptåckare råckte icke oljefargen till som uttrycksmedel. Under ett ståndigt experimen- terande nådde han så småningom fram till pastellen som det medium som battre an något annat lånade sig åt hans med åren allt storre, allt hånsynslosare skildring av dansosen och under denna sista utveck- lingsfas också av kvinnan, overraskad dar hon i toalett- rummets ensamhet blottar sin deformerade kropp.

Det år icke forvånande att medan ko?istnaren Degas på denna aldrig forr betrådda våg utvecklades till den vid sidan av Ingres storste tecknaren i den franska ader- tonhundratalskonsten, månniskan forbittrades allt mer, tilis dess han i ohejdad misantropi stångde sin dorr mot den yttervårld, vars tomma skal hans kalla oga till hans egen olycka genomskådat. Degas hade sedan resan till Amerika i borjan av 70-talet nåstan hela sitt liv levat i Paris, men når han d. 28 september 1917 avled dårstådes, hade samtidens måhånda genialaste konstnår hunnit bliva till en legend for parisarna sjålva.

(11)

7 Något forsok till en kritisk katalog over Degas' arbe- ten år ånnu ej gjort, och flertalet av hans verk sakna allmånt vedertagna benåmningar. Katalogforfattaren har dårfor ansett låmpligt att efter den svenska titeln inom parentes anfora samtliga de franska titlar under vilka arbetet i fråga forekommer i litteraturen.

A. G-7i.

(12)

B I B L I O G R A F I

Album de vingt dessins d'Edgar Degas. 1816—

1896.

Edité par Manzi, Paris. 1898. (Ett enastående prakt- verk i facsimilereproduktion.)

Degas. Album innehållande 98 reproduktioner efter arbeten av Degas. Paris. Vollard 1914. (Bernheim Jeune & C:ie. 1918.)

Sedici opere di Degas N:o I V i serien Maestri moderni. Libreria della voce. Firenze 1914.

Atelier Edgar Degas, ir e — 4m e vente. Fyra vo- lymer med avbildningar av samtliga forsålda arbeten.

Galeries Georges Petit. Paris 1918—19.

Beraldi, Les graveurs du ig:e siécle. Paris 1886.

Huysmans. Joris Karl. Certains. (Essay om Degas).

Paris 1889.

Grappe, Georges. Edgar Degas. Bd III i serien Kunst der Gegenwart. Verlagsanstalt fur Litteratur und Kunst. Berlin 1908.

Lemoisne, P. A. Degas. N:o 7 i serien L'art de notre temps. Librairle des Beaux-arts. Paris. 1912. (Det grundlåggande arbetet for kånnedomen om D.)

(13)

PORTKATT AV FA UNC KVINNA Kul. No. 'i

(14)
(15)

9 Mauclair, Camille. L'impressionisme (Kapitel om Degas). Librairie de Fart ancien et moderne. Paris 1904.

Thiis, Jens, Norske Malere og Billedhuggere. (Del II. sid. 72—80). John Griegs Forlag, Bergen, 1904.

Liebermann, Max. Degas. Vierte Auflage. Verlag Bruno Cassirer. Berlin 1909.

Meier-Graefe, Julius. Entwicklungsgeschichte der modemen Kunst. (Kapitel om Degas. 2:dra upplagan sid. 273—284). Miinchen, Piper & C:o.

Laf ond. Paul. Degas, del I och II. H. Floury, Paris 1919.

Delteil. Loys. Edgar Degas. (Illustrerad forteckning over hans grafiska verk.) Tome neuviéme i serien L e peintre graveur. Paris 1919.

Meier-Graefe, Julius. Degas. R. Piper & Co. Ver- lag, Miinchen 1920.

Dessutom artiklar av G. Lecomte i l'Art impressio- niste, 1892. G. Geffroy i L a vie artistique, 1894.

R. Marx, i L'image. 1897. Georges Moore i Kunst und Kunstler 1908. G. Geffroy i L'art et les artis- tes. VII. Paul Jamot i Gazette des Beaux-arts. 1918.

Årsene Alexandre i Les arts, 1918.

(16)

FORKORTNINGARNAS BETYDELSE

H = hojd (i cm.) B = bredd ( » )

Aukt. st. = mårkt med auktionsståmpel från forsålj- ningen efter Degas.

Coll. Viau = har tidigare tillhort Viaus samling.

Utst. = utstålld.

s. — sida.

pi. = planch.

(17)

O L J E M Å L N I N G A R

1. Gymnastiserancle Spartanska ynglingar (»Jeu- nes Spartiates s'exercant.») Duk. H. 65 B. 82. Aukt.

st. Vente atelier Degas I, nr 62 a. Studie till den 1860 utforda oljemålningen: Spartanska flickor utma- nande ynglingar till tvekamp (»Jeunes filles spartiates provoquant des gargons å la lutte*) Avb. Lafond I, s.

13. Se Lemoisne, s. 8 o. 25.

Tillh. GTOSseTer Halfdan Mustad, Kristiania.

2. Portrått av en ung kvinna (»Tete de femme».

»Téte de jeune fille».) Duk. H. 27, B. 22. Sign.

Målad mot slutet av 60-talet. Avb. o. omtalad i Lemoisne, s. 39—40 och Lafond II, s. 13. Se åven Meier-Graefe, Degas, s. 30. Coll. Viau.

Tillh. Herr Herm. Heilbuth, Kopenhamn.

3. Sittande ung kvinna. Duk. H. 19, B. 24. Se Meier-Graefe, Degas, s. 30. Sign. Coll. Viau.

Tillh. Hen- Herm. Heilbuth, Kopenhamn.

4. Ryttarne (»Les cavaliers> ). Tra. H. 34 B. 42.

Sign. Från konsthandel i Paris. Avb. Vollard, pi.

XXIX.

Tillh. Herr Chi. Tetzen-Lund, Kopenhamn.

(18)

1 2

5. Barn på trappan till ett landstålle (»Enfants assis [jouant] sur le perron d'une maison de c a n r pagne»). Duk. H. 60, B. 73. Sign. Målad i Ame­

rika 1873. Vente atelier Degas, I, nr 45. Se La­

fond II, s. 14.

Tillh. Ordrupgaardsamlingen, Etatsraad Wilh. Hansen.

6. Portr'dtt av Edouard Manet* Duk. H . 65, B. 71. Aukt. st. Vente atelier Degas I, nr 2. Se Meier-Graefe. Degas, s. 27, och Lafond II, s. 16.

Tillh. Ordrupgaardsamlingen, Etatsraad Wilh. Hansen.

7. Sittande dam (»Femme assise»). Duk. H. 74, B. 60. Se Lafond II, s. 17. Från Vollard.

Tillh. Ordrupgaardsamlingen, Etatsraad Wilh. Hansen.

8. I en loge på operan i Paris (»Dans une loge a l'Opéra»). Papp. H . 13, B. 22. Sign. Coll. Viau.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhavn.

9. Dansoser i r'oda kjolar (»Les danseuses roses»,

»Danseuses dans des robes roses», »Avant le ballet»).

*) Ursprungligen syntes M:me Manet sittande vid pianot, men Manet, som var missnojd med hennes bild, skar bort en del av du- k e n . D . återfordrade d å fortomad sin tavla och det kom till bryt- ning mellan de båda konstnarerna.

(19)

FORTRATT AV KUOUARD MANET Kat. No. 6

(20)
(21)

13 Duk. H. 39, B. 46,5. Sign. Coll. Duret, Coll.

Viau. Utst. vårldtutst. Paris 1900 och Genéve 1918.

Avb. Lafond II, s. 24.

Tillh. Ordrupgaardsamlingen, Etatsraad Wilh. Hansen.

10. På Café-concert. (»Au café-concert») Duk.

H. 66, B. 47. Sign. Utst. Expos. univ. de San Francisco 1915. Avb. Vollards album, pi. LXXI.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

i x . Dansos på scenen, lovverksdekoration. (»Dan- seuse en scene, décor de feuillage»). Duk. H. 89, B. 116. Aukt. st. Vente atelier Degas I, nr 27.

Tillh. Herr Herm. Heilbuth, Kopenhamn.

12. Dam i lånstol (»Femme au fauteuil»). H . 60, B. 51. Sign. Målad i borjan av 80-talet. Bernheim jeune.

Coll. Prince de Wagram. Från Barbazanges & Levesque.

Avb. Lafond II, s. 20.

Tillh. Nationalmuseum, Stockholm.

13. I foyern. Dans'ovningar (»Au foyer: exer- cises de danse»). Duk. H. 75, B. 92. Aukt. st.

Vente atelier Degas I, nr 46.

Tillh. Ordrupgaardsamlingen, Etatsraad Wilh. Hansen.

14. Dam med hund (»Femme au chien»). Duk.

H. 39.5, B. 48. Sign. Från Vollard.

Tillh. Nationalgalleriet, Kristiania.

(22)

15- Kantningen (»La coiffure«). Duk. H . 124, B.

150. Aukt. st. Vente atelier Degas I, nr 45.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

16. Fyra dansoser (»Quatre danseuses»). Duk.

H. 151, B. 180. Aukt. st. Vente atelier Degas II, nr 10. Avb. Lafond I, s. 77.

Tillh: herr Herm. Heilbuth, Kopenhamn.

V Sk ''TW-otUT

17. Dam som kammas (»La coififure»). Duk. H . 82, B. 87. Aukt. st. Vente atelier Degas I, nr 99.

Tillh. Nationalgalleriet, Kristiania.

18. Landskap (»Paysage»). Duk. H. 43, B. 92.

Aukt. st. Vente atelier Degas III, nr 38.

T i l l h . F r u G e n e r a l k o n s u l i n d e A s p e l i n . K r i s t i a n i a .

18 a. Naken kvinna som tor kar sig (»Femme nue en bain»). Duk. H. 75, B. 81.5. Från Vollard.

Tillh. Skibsreder Tryggve Sagen, Kristiania.

(23)

" P E I N T U R E A L ' E S S E N C E "

ig. Portrdtt av Duranty*). Duk. H. 100, B. 100.

Sign. 1879. Se Lemoisne, s. 86. Avb. Lafond I, s. 97.

Vente atelier Degas I n:r 48.

Tillh. H e n Herm. Heilbuth, Kopenhamn.

*) Louis-Emile-Edmond Duranty (1833—1880), fransk jour­

nalist och rom an forfat tåre, var jåmte sin lårare Champfleury en av de fråmste represeutanterna for den skola som bekåmpade roman ti- ken och dess uppfattning av konsten. Nåstan hela det program som naturalismen sedan gjorde till sitt återfinnes i Durantys artiklar i

> Realisme*, en efemar liten tidskrift, dår han var en flitig med- arbetare.

(24)

p a s t e l l e r

^ ^TfcWdk-T at* ^

I i v n l i v n

20. Dam sittande vid en balkong (»Femme assise prés d'un balcon»). H. 64, B. 76.5. Aukt. st. Vente

atelier Degas I, nr 115. ; ^Fiioc.

Tillh. Fru Wold-Torne. Kristiania.

21. Torso (»Torse»). H. 42. B. 43. Sign. Coll.

Alphonse Kann.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

22. Dansdser på scenen (»Danseuses en scene>-.

»Le corps de ballet»). H . 64, B. 49. Sign. Målad 1878. Coll. Viau. Se Lemoisne, s. 88 och Lafond II, s. 31 (avb. s. 26).

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

23. Miss Lola på cirkus Fernando (»Miss Lola au cirque Fernando«). H. 61, B. 47. Påskrift uppe till vånster: »Miss Lola 24 Janv. 79.« Aukt. st.

Vente atelier Degas I, nr 251. Skiss till en olje- målning i Coll. Cawthra Mulock, framstållande Miss Lola upphissad till taket på cirkus Fernando, hållande sig fast med tånderna i åndan på ett rep.

Tillh. Skibsreder Olaf Orvig, Bergen.

(25)

TVÅ DANSiVsi'.R

Kai. No. 28

(26)
(27)

i 7 24. På kappldpning: tre samtalande damer »Aux courses, trois femmes causant»). H. 69, B. 69. Aukt.

st. Vente atelier Degas I, nr 309.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

25. Tva kvinnor betraktande smycken (»Femme regardant des bijoux en écrin»). H. 72, B. 49. Vente atelier Degas I, nr 157.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

26. Kvinna i brostbild (»Femme demie figure»).

H. 64, B. 58. Sign. Sammlung D r Linde, Liibeck.

Avb. i Kunst und Kiinstler 1904, s. 17.

Tillh. Skibsreder I . B. Stang, Kristiania.

C3~xTl 1

^37.- Ung kvi7ina uppstigande ur badet. (»Femme sortant du bain», »La sortie du bain», »Jeune femme sortant de sa baignoire.«) H. 28, B. 38. Sign. Coll.

Viau. Utst. Geneve 1918. Avb. Lafond II, s. 52.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

is

28. Två dansdser (»Deux danseuses»). H . 63, B. 54. Sign. Bernheim jeune. Coll. Prince de Wa- gram. Från Barbazanges & Levesque. Avb. i Meier- Graefe, Degas, pi. 98.

Tillh. Nationalmuseum, Stockholm.

(28)

i8

29. Jockeyer (»Joekeys»). H. 76, B. 96. Aukt.

st. Vente atelier Degas I, nr 154.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

30. Efter badet, kvinna torkande sitt br'ost (»Aprés le bain, femme s'essuyant la poitrine»). H. 68.5, B.

58,5. Vente atelier Degas I, nr 281.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

w

I

31. Vid toaletten. H. 53, B. 69. Sign. Från konsthandel i Paris.

Tillh. Oidrupgaardsamlingen, Etatsraad Wilh. Hansen.

32. Två dansoser (»Deux danseuses*). H . 58, B.

46. Sign. Coll. Viau.

Tijlh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

33. Dansoser

n

i foyern (»Danseuses au foyer») H. 46. B. 85. Aukt. st. Vente atelier Degas I, nr 274.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

34. Danspaus (»Classe d e danse», »Quatre dan­

seuses å la classe d e danse», »Au foyer», »Au foyer de la danse», »Danseuses vertes (!) au fover», »Danseu­

ses sur une banquette», »Temps de repos»). Sign.

H. 52, B. 74. Coll. Viau. Utst. Geneve 1918.

Tillh. Hen- Herm. Heilbuth, Kopenhamn.

/m

(29)

35- Ryska danserskor (»Danseuses russes»). H.

67, B. 71. Sign. Sammlung Julius Stern, Berlin.

Tillh. Nationalmuseum. Stockholm.

36. Kvinnohuvud (»Tete de femme»). H. 41, B.

41. Sign. Från Durand-Ruel.

Tillh. Svensk-fianska konstgalleriet, Stockholm.

37. Efter badet, kvinna tor kande sig (»Aprés le bain, femme s'essuyant»). H. 80, B. 71.5. Aukt. st.

Vente atelier Degas I, nr 243.

Tillh. Direktor Thorsten Laurin, Stockholm.

^ 8 . Tre dansoser (»Trois danseuses;'). H. 90, B.

8S7 Sign. Avb. Vollard PI. XXVI.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

39. Två dansoser, tråddekoration (»Deux dan­

seuses, décor d'arbres»). H. 70, B. 52.5. Sign. Vente atelier Degas I, nr 129. Jmf. Vollard. pi. LXXII.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

40. Två dansoser (»Deux danseuses»). H. 78, B.

44. Aukt. st. Vente atelier Degas I, nr 138.

Tillh. Nordiska Kompaniet, Stockholm.

AfU Dansoser (»Danseuses»). H. 75. B. 60.5. Aukt.

st. Vente atelier Degas I, nr 139.

Tillh. V. Winkel & Magnussen, Kopenhamn.

(30)

G O U A C H E , F O R H O J D MED P A S T E L L

42. Dans'os i sitt påklådningsrum (»Danseuse dans sa loge») H. 60 B. 43. Sign. Målad i slutet av 70- talet. Har hittills gållt for pastell. Coll. Clermont, Coll. Viau. Avb. och omt. Lemoisne, s. g i , och Lafond II. s. 30—31 (avb. s. 34).

Tillh. Ordiupgaardsamlingen. Etatsraad Wilh. Hansen.

(31)

E F T E R B A D E T , K V I N N A T O R K A N D E S I T T B R U S T K a t . N o . 3 0

(32)
(33)

D A N S O S I S I T T l ' A K T . A I ).M N C S R U M K a t . N o . 4 2

(34)
(35)

T E C K N I N G A R

43. Två dansoser i trikå. (»Deux danseuses en maillot»). H. 4 0 B. 39. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, n:r 149

Tillh. Direktor Jens Thiis, Kristiania.

44. Dans'os i trikå. (»Danseuse en maillot*) H.

49 B. 42. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, n:r 155.

Tillh. Goteborgs Museum.

45. Kvinna som kammar sig. (»Femme se coifi'ant) H. 55 B. 50. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, n:r 187.

Tillh. Svensk-franska konstgalleriet, Stockholm.

46. Kvinna vid sin toalett. (»Femme a sa toilette») H. 55 B. 63. Aukt. st. Vente Atelier Degas IV, n:r 188.

Tillhoi SkibsredeT I. B. Stang, Kristiania.

47. Dans'os, brostbild. (»Danseuse, buste») H. 41.5.

B. 41.5. Kolteckning, fdrhojd med pastell. Aukt. st.

Vente atelier Degas IV, n:r 193.

Tillh. Direktor Jens Thiis, Kristiania.

(36)

22

48. Galopperande hast. (»Cheval galopant»). H.

21.5 B. 26. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, n:r 212 a.

Tillh. Nationalgalleriet, Kristiania.

49. Jockeyer till hast. (»Jockeys a cheval.») H. 21 B. 30. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, n:r 212 b

Tillh. Nationalgalleriet. Kristiania.

50. Håststudier. (»Etude de chevaux.») H. 24,5 B.

30. Aukt. st. Vente atelier Degas IV n:r 212 c.

Tillh. Nationalgalleriet, Kristiania.

51. Håstar. (»Chevaux.») H. 27.5 B. 33. Aukt. st.

Vente atelier Degas IV, n:r 222 a,

T i l l h . N a t i o n a l g a l l e r i e t , K r i s t i a n i a .

52. Ryttare. (»Cavalier.?) H. 28 B. 23.5. Aukt. st.

Vente atelier Degas IV, n:r 222 b.

Tillh. Nationalgalleriet, Kristiania.

53. Betande hast. (»Cheval broutant.») H. 24 B.

28. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, n:r 222 c.

Tillh. Nationalgalleriet, Kristiania.

54. Hast (i vånster profit). (»Cheval [de profil vers la gauche]») H. 23.5* B. 29.5. Aukt. st. Vente ate­

lier Degas IV", n:r 222 d.

Tillh. Nationalgalleriet. Kristiania.

(37)

55- Naket. (»Etude de nu»). H. 47. B. 30. Aukt.

st. Vente atelier Degas IV. n:r 287 a.

Tillh. Nationalgalleriet. Kristiania.

56. Naken kvinna, sedd från ryggen. (»Femme nue vue de dos.») H. 47 B. 31.5. Aukt st. Vente ate­

lier Degas IV, n:r 287 b.

Tillh. Nationalgalleriet, Kristiania.

T R Y C K

(M O N O T Y P E S)

57. Naket. (»Etude de nue»). H. 52, B. 65. Aukt.

st. Vente atelier Degas IV. nr 313.

Tillh. Direktor Jens Thiis, Kristiania

58. Kvinna vid sin toalett. (»Femme a sa toilette;-.) H. 60. B. 38. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, nr 323-

Tillh. Direktor Jens Thiis, Kristiania.

(38)

24

59- Uppstigandet ur badet (»La sortie du bain».) H. 50, B. 40. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, nr 332-

Tillh. Direktor H . Gotthardt, Malmo.

60. Dans'os (br ost bild). (»Danseuse [buste]*.) H.

80, B. 45. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, nr 349.

Tillh. DirektOT Jens Thiis. Kristiania.

61. Naket. (»Etude de nu».) H. 56, B. 36.5.

Aukt. st. Vente atelier Degas IV, nr 351.

Tillh. Direktor Jens Thiis, Kristiania.

62. Kvinna som går toalett (»Femme å sa toilette*.) H. 65, B. 50. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, nr 352.

Tillh. Svensk-franska konstgalleriet, Stockholm.

63. Kvinna som tor kar sig. (»Femme s'essuyant*.) H. 36, B. 56. Aukt. st. Vente atelier Degas IV, nr 364.

Tillh. Nationalgalleriet, Kristiania.

(39)

.Ma~v (KST^/rx-I , WU*A ^4 ^'Ut u ^ . 4

&A ~o^^o vi^r <j\ vtA+tXu^^^ o^/^o c^fø-<Kj^-'[.

-<4(fcw* < K IU*V ^ '^wk^v>. ^.j ^ VV»-*AA^, ,Wbfc*J ^ ; ' ^ X » , . ' / v ' ^

/Q-€\s\,AA/v^^C^>^t5--^ "'• '</""* 0 <\,| o4 .^W Vw~ d^*V ^1^'^sa^4

/i<^ic v | e ^ , wL^tvK,^

V a a a a V •r"|--i ^ C W.^\j A>f" ^ ^ - w - a ^ C-Lc*^ 4 ^4^it^r\Ts l

LH^VA "\> '"{KATS {^"ft/l <r^ lAAX.Ai AA^W^ ^ ^A5VV/5» ^ "j » U<v\ ( . - ^ ^ ^ O AuU" JLjtfe aLS^\j^j-> „' **T^A-cu^ , v < u v ^wfi^,,-^,^*

-^W^AAj^io ^^WVvv^J ' <"V^«» -CAa^vvA (uf*

T l * ^ ^Y-in/i j ^; 0 ^ 3 ^ / ^ u a a t

CL'/L/'V^--^ W » ~ i f w * . / 0 ^ /*L4uCv^\ ^V-l ^V*-\T^ ClAJ}<\~!\\4^

^ ' vv^TVv^^

J<IV.U^rL-A t C - AW. c^- -ivvw\,c^*-^l

iX~ <A -ACvK~7 - ^ ^_,va v\ ^ I v^rlv^ - . L<ov^ fwi,vv\ ^

^ " ^ • ^ i T A ^^J-r-T' CvJ.'W <) -vt/Mv* Va/mA> A--4 A-VvWiaA^

l-u^i <-T* ^ ~ v -^A^Q C>^ AAiU^o <\^

KC^CK^iÅ*s~ "fc.*--.rv~+/-^>-.'~" tA-> - o,

(40)

STOCKHOLM 1 9 3 0 . K U N G L . BOKTRYCKEKIET. I'. A . NOKSTEDT & S O N E R . 3 0 0 3 5 8

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Hedemarks perspek- tiv är till skillnad från Tveits samtida och artikeln presenterar resultaten från en mindre empirisk studie av biblioteksplaner i Uppsala län, vilken syftar

Det utmärkande draget för utveckling av bilinnehav och bilanvändning i Sverige mellan åren 1978 och 1994 är att en större andel av befolkningen har tillgång till bil samt att

Kunskapen om hur trafikanter tar sig fram i trafiken fås alltså främst genom handlande och samlande av erfarenheter i interaktionen med andra människor, vilka formas till implicita

Samlingen ger sig dock inte ut för att vara något annat än en omfattande samling med finlandssvenska ordspråk och talesätt, av vilka många inte är begränsade till svenskan i

Många projekt har kommit till stånd för att bygga språktek- nologiska lexikonresurser för diverse språk, både från maskinläs- bara lexikon för mänskligt bruk och från

Har man använt sig av uppteckningar från svenskbygderna i USA och tagit hänsyn till andra och tredje generationens emigranter som dialektinformanter för en

emellertid nyttigt och om förlaget lät göra en minivariant av lexikonet till glädje för de många svenskar som åker till Barcelona och Katalonien, men inte har ett tillräckligt

Tidligere un- dersøgelser foretaget af SF (Barton-Gade, Li- vestock Production Science, 1987) viste, at spæk fra hangrise havde et højere indhold af umættede fedtsyrer end spæk