• Ingen resultater fundet

View of En oplysende, men lettere uorganiseret religionshistorie

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of En oplysende, men lettere uorganiseret religionshistorie"

Copied!
4
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

1 5 8 A N M E L D E L S E R

S L A G M A R K · T I D S S K R I F T F O R I D É H I S T O R I E

En oplysende, men lettere uorganiseret religionshistorie T i m J e n s e n , M i k a e l R o t h - s t e i n o g J ø r g e n P o d e m a n n S ø r e n s e n ( r e d . ) : G y l d e n - d a l s R e l i g i o n s h i s t o r i e . R i t u a l e r , M y t o l o g i , I k o - n o g r a f i ( 2 . r e v i d e r e d e o g u d v i d e d e u d g a v e ) , G y l d e n - d a l , 2 0 1 1 , 7 6 3 s i d e r m e d i l l u s t r a t i o n e r , 5 4 9 , 9 5 k r . Den nye og reviderede udgave af Gyldendals Religionshistorie kom- mer vidt omkring i religionernes verden, både historisk og geogra- fisk. Her er megen værdifuld viden at hente for den almindelige læser, der er interesseret i religion, og for fagfolk, der har brug for et enkelt opslagsværk. Når det er sagt, rejser undertitlen ’Ritualer, Mytologi og Ikonografi’ forventninger, der ikke fuldt ud indfries. Sagt i en sidebe- mærkning forekommer begrebs- sammenstillingen mig taxonomisk upræcis: Begrebet ’mytologi’ beteg- ner i fagsproget en sammenfatning af eller lære om forskellige fortæl- letraditioner, mens disse traditio- ner i sig selv kaldes ’myter’. Disse kan som sådan indgå i et tættere eller løsere forhold til riter, større rituelle sammenhænge (ceremo- nier eller kultfester af flere dages varighed) og ikonografiske frem- stillinger af forskellig art. Men lad

blot dette være en petitesse. Værre er det nok, at man skal kigge langt efter en systematisk præsentation af de forskellige religiøse traditio- ners rituelle, mytiske og ikonogra- fiske udtryksformer, som stilles læseren i udsigt. Måske ville det slet ikke have været hensigtsmæssigt at presse de enkelte monografiske fremstillinger ned i samme skabe- lon, men når de enkelte kapitler fremstår så forskellige, som tilfæl- det er i denne bog, bærer det ikke desto mindre præg af et lidt for til- bagetrukket redaktionsarbejde.

Jørgen Podeman Sørensens indledning, der fænomenologisk redegør for forskellige og netop tværkulturelle aspekter af ’Ritualer, Mytologi og Ikongrafi’ fungerer for så vidt fint i sig selv, men føl- ges ikke op af de enkelte bidrags interne organisering. I den omtalte indledning angives den grundlæg- gende forskel og sammenhæng mellem rite og myte med filolo- gisk præcision som det af Galen omtalte forhold mellem dromena (det, der gøres) og legomena (det, der siges), men det lades uomtalt, at der specifikt refereres til de eleusinske mysterier i oldtidens Grækenland, og det er derfor også et spørgs- mål, hvor megen vægt, denne di- stinktion kan bære i komparativ henseende.

At en manglende ensartethed i

(2)

1 5 9

A N M E L D E L S E R

2 0 1 2 · N U M M E R 6 4

opbygningen af de enkelte kapitler gør sig gældende vidner følgende underoverskrifter i nogle udvalgte kapitler med al tydelighed om: I det oplysende kapitel om Ægyp- tisk religion, som samme Podeman Sørensen er forfatter til, angiver af- snitsoverskrifterne en gennemgang af Mytologi og Kult og efter nogle udvalgte eksempler herpå en kort præsentation af Hinsides billeder. I kapitlet om Mesopotamisk reli- gion er afsnittene opdelt i Kilderne, Kosmologi, Guder og dæmoner, Den of- fentlige kult, Templer og endelig Etik.

I modsætning til de forrige kapitler indledes kapitlet om Iransk religion ikke med en redegørelse for kildesi- tuationen, men i stedet indføres der generelt til den historiske kontekst.

Herefter følger afsnit om Teologi, Mytologi, Ritualer, ceremonier og fester (hvilket i øvrigt rejser et spørgsmål til, hvorfor vi ikke har fået præci- seret en religionshistorisk brug af begrebet ’teologi’). Kapitlet om det Gamle Israels religion lægger ud med Nybrud i forskningen og in- deholder ikke herudover afsnit, der kan sammenlignes med de foregå- ende kapitler. Generelt gælder det, at mens nogle af kapitlerne gør grundigt rede for kildesituationen (som f.eks. Erik Reenberg Sands fremstilling af Vedisk religion og Jens Peter Schjødts fremstilling af Nordisk religion), udelades dette

næsten helt i andre (som f.eks. Mi- kael Aktors fremstilling af Jainis- men og Häkan Rydvings fremstil- ling af Det cirkumpolare område).

Det er klart, at de forskellige kul- turelle sammenhænge inviterer til forskellige forskningsmæssige ind- faldsvinkler, men dette kunne i det mindste have været ekspliciteret.

Det skal retfærdigvis siges, at vi fin- der masser af omtale af myter (og mytologi), ritualer og ikonografi i de forskellige monografiske frem- stillinger, men den systematik, der kunne have hjulpet læseren til en mere komparativ forståelse, mang- ler. Endvidere kan det umiddel- bart undre, at en religionshistorisk fremstilling, der ret konsekvent sat- ser på monografiske fremstillinger af de forskellige religioner, indføjer et afsnit om Vestens esoteriske tra- ditioner. Kapitlet, der er forfattet af Olav Hammer, indleder upræ- cist med en henvisning til, at:

den vesterlandske idehistorie bygger på en arv: den jødisk-kristne (som netop hævder, at viden kommer via en tradition bygget på en hellig skrift), den rationali- stiske (viden kommer ved, at man drager rationelle slutninger ud fra det, man kan erfare ved hjælp af sanserne) og den eso- teriske (viden kommer til os via religiøse eksperters gnosis) (s. 298)

Jeg har dels problemer med den udifferentierede brug af vidensbe- grebet, dels med generaliseringen

(3)

1 6 0 A N M E L D E L S E R

S L A G M A R K · T I D S S K R I F T F O R I D É H I S T O R I E

af den jødisk-kristne tradition, der bl.a. har muliggjort den vesterland- ske sekularisering, og endelig er sammenblandingen af rationalisme og empirisme uheldig. Bortset herfra spænder kapitlet vidt (med mange interessante oplysninger) og udfoldes under en fænomenologisk præmis, der ikke genkendes fra de andre bidrag. At placere det sam- men med de to kapitler, der tilde- les Kristendommen inden for den hovedsektion, der bærer overskrif- ten Kristendom og den vestlige verdens religionshistorie, er måske også noget af en tilsnigelse, dels fordi kristne og ikke-kristne traditionselementer blandes sammen (jf. det fænome- nologiske undtagelseskriterium), dels fordi den vestlige verdens religi- onshistorie vel også må siges at ind- befatte såvel græske som romerske, keltiske, semitiske og muslimske traditioner.

Særligt interessant i et religi- onshistorisk oversigtsværk som det her foreliggende er det at finde en afsluttende sektion om ’Religiøs Innovation’. Ligesom sektionerne om Jødedom og Islam består den blot af et enkelt kapitel, forfattet af Olav Hammer og Mikael Rothstein, der kommer godt omkring for- skellige kendte og mindre kendte

’nyreligiøse bevægelser’, som de konsekvent sammenfatter under overskriften ’Nye religioner’. Det

er næppe tilfældigt, at der tales om religioner og ikke blot om nyreligiøse bevægelser, for det fremgår klart, at institutionaliserede fænomener som Scientology-kirken, Moon- bevægelsen, TM og andre sekter betragtes som regulære religioner.

Religionshistorien er således rig på eksempler med nydannelser, der låner fra ældre, eksisterende tra- ditioner. Det er der ikke i sig selv noget nyt eller enestående i, og det siges derfor mellem linjerne, at der ikke gives noget fagligt argument for at betragte noget som mere religion end andet. De abrahami- tiske traditioner er blot ældre end de moderne knopskydninger, men grundlæggende set ikke udtryk for fænomener, der metodisk eller begrebsligt bør betragtes forskel- ligt fra disse. Det nævnes ganske vist i forbigående som en mulig- hed, at der siden 1800-tallet har været tale om nogle mere omfat- tende samfundsændringer, der kan have præget de ”moderne religiøse bevægelser”, men det affærdiges dog hurtigt som mindre vigtigt (s.

742). For mig at se afslører dette strukturelt orienterede og historisk udglattende syn på fænomenet re- ligion imidlertid et idehistorisk de- ficit. Det er vel ikke den helt store kunst at påpege alle mulige struk- turelle og morfologiske ligheder, men spørgsmålet er, hvor meget

(4)

1 6 1

A N M E L D E L S E R

2 0 1 2 · N U M M E R 6 4

det siger i sig selv, for endnu mere afhænger af hvilke aspekter, man har i kikkerten. Hvad værre er: det skænker os ikke noget kriterium for at skelne imellem tradition og efterligning. Man kan selvfølgelig indvende, at behovet for et sådant kriterium netop afslører en fordom om, at der overhovedet behøver at være tale om en forskel mellem

’ægte’ tradition og ’uægte’ efter- ligning. Hvorfor kan vi ikke med samme ret sige, at alt er tradition, eller at alt er efterligning? Det kan vi selvfølgelig også, men dermed svigter vi den kritiske forsknings opgave. Kritik betyder på græsk at kende forskel. Og det er vi mindst lige så forpligtet til at gøre som til at påpege ligheder. Ville man ikke forvente af et værk, der kalder sig Religionshistorie, at de kulturelle fænomener, som det siden oplys- ningstiden har været almindeligt at sammenfatte under betegnelsen religion, ses i lyset af de historiske forandringsprocesser, der overho- vedet tillod dem at komme til syne?

Når vi i dag (og mere eller mindre siden Hume og Kant) bruger be- grebet ’religion’, taler vi grundlæg- gende om et fænomen, der kan klassificeres separat som netop religion, men sådan har det ikke altid været.

Sådan var det ikke i Grækenland, da man talte om orgia, mysteria og om dromena og legomena, og sådan

var det heller ikke i de ’abrahami- tiske religioner’ før reformationen, for der var ikke tale om noget, der var forskelligt fra samfundet i al- mindelighed. Ganske vist opstod der forskellige sekt-dannelser, der ligesom moderne New Age-fæno- mener tog, hvad de kunne bruge fra andre sammenhænge. Det er et sociologisk fænomen, vi har kendt til alle tider. Men er det ensbety- dende med, at den grundlæggende orienteringsramme er den samme til alle tider? Vil en overfokusering på strukturelle ligheder ikke skygge for dybtgående mentalitetshistori- ske og epistemiske forskelle, som en vederhæftig religionshistorie alt andet lige må tage højde for? Det er min klare opfattelse, at denne mere idehistoriske side af sagen, som redaktørerne nok burde have ført tilsyn med, halter noget bagefter den ellers fagkyndige buket af de mange enkeltkapitlers spændende og lærerige fremstillinger.

L a r s A l b i n u s

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

I Serbien var demonstrationerne overraskende afdæmpede, selv om nylige meningsmålinger havde vist, at 51 procent af serberne var imod udlevering af Mladic til Haag.. Efter

Havde de gjort det, var deres stats- gæld ikke steget så meget, som den faktisk er i en række lande.. Det tysk-franske forslag om en konkurrenceevnepagt udspringer grundlæggende

Tallene viser, at Kinas samlede bruttonationalprodukt i 2005 ikke udgjorde 14,2 procent af den samle- de globale produktion men – kun – 9,7 procent.. Indiens andel blev til-

Vil man imidlertid sammenligne saa vel enkelte Køer som Besætninger, maa Mælkemængden omregnes paa lige lang Tid. Denne Beregning er i Hovedtab. II foretaget for hver enkelt Ko, og

Michael Vinther Hansen, souschef i sektoren Børn og Unge, Lolland kommune, arbejder strategisk med efter- og videreuddannelse.... 2 Efter- og videreuddannelse udsatte børn og unge

Skovningen af stort træ sker manuelt med distriktets skovarbejdere, fordi det tit er meget store træer der står så spredt at det ikke er rationelt at sætte maskiner ind..

Hvis alle grisene var fodret efter samme fodernorm, havde det uden tvivl været lettere, end tilfældet var, at forud- sige de forskellige datoer, hvor den enkelte gris skulle

Staldgødning maa derfor uden Tvivl ikke alene virke ved den Mængde Plantenæring, den indeholder, men den maa ogsaa have en fysisk eller biologisk heldig Virkning,