• Ingen resultater fundet

Om forfatterne

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Om forfatterne"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

DETTE MATERIALE ER OPHAVSRETSLIGT BESKYTTET OG MÅ IKKE VIDEREGIVES

 INDHOLD

SØREN BRO POLD, ph.d., lektor i digital æstetik på Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet. Forsker i digital- og medieæstetik fra 1800-tallets panorama til vor tids interfaces, bl.a. digital litteratur, netkunst, softwarekunst, kreativ software, digital kultur og digitale byrum. Aktuelt er han med i forskningscentret Digital Urban Living og Digital Aesthetics Research Center. Har udgivet bøgerne Interface – Digital kunst og kultur (red., 2007) og Ex Libris – Medierealistisk litteratur – Paris, Los Angeles & Cyberspace (2004). Snart kommer Interface Criticism – Aesthetics beyond the buttons (red.).

CHRISTOPHER GAD, ph.d., adjunkt i teknologistudier, IT-Universitetet i København. Har udgivet i tidsskrifterne Science, Tech nology and Human Values og Surveillance and Society samt bidraget til bogen New Waves in Philosophy of Tech nology (Selinger m.fl. (red.) 2008).

LONE KOEFOED HANSEN, ph.d., adjunkt i digitalt design på Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet. Har udgivet i tidsskrifterne Digital Creativity, ToCHi og Turbulens, i bøgerne Interface og Interface Aesthetics samt ved konferencerne Digital Arts & Culture, International Symposium of Electronic Arts og Critical Computing.

PETER LAURITSEN, lektor ved Institut for Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet. Han er leder af forskningsprojektet “Overvågning i Danmark”, som løber fra 2010 til 2013 (imv.au.dk/overvaagning), og som bl.a. undersøger overvågning ved hjælp af kameraer, dna og mobile teknologier. Peter Lauritsen har i de senere år arbejdet med overvågning ud fra et ståsted i Science and Tech nology Studies (STS) og har bl.a. publiceret i tidsskriftet Surveillance and Society.

MARIA JOHANSEN, ph.d. i idéhistoria, lektor ved Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs Universitet. Hun arbejder for tiden med et projekt, som behandler aspekter af identificeringens historie. Hun har bl.a. skrevet Offentlig skrift om det hemliga. Raison d’état, SOU och varulven (2005) og “Ovisshetens villkor. Om Hannah Arendts politiska etik”, i Penelopes väv. För en filosofisk och teologisk pathologi, Mats Rosengren & Ola Sigurdson (red), Göteborg: Glänta Produktion, 2003; “Oändlig repetition. Hannah Arendt & begreppet det sociala” i Att tänka det sociala, Sverre Wide mfl (red), Stockholm: Santérus, under utgivning);

om hemligheter (“SO(H)U”, Res Publica, nr. 59, 2003); och om mänskliga rättigheter (“De mänskliga rättigheternas paradox”, Glänta, nr. 1, 2007).

PETER OLE PEDERSEN, cand.mag. i kunsthistorie. Ph.d.-studerende ved Afdeling for Kunsthistorie, Aarhus Universitet med projektet The Transformation of Film – A study of the aesthetic and mediaoriented alteration of the documentary film genre through net based production and distribution. Har senest udgivet “Den skrøbelige sandhed – om forholdet mellem fakta og fiktion i netbaserede dokumentarfilm” i Ekfrase – Nordisk Tidskrift for Visuell Kultur 2/2010.

OM FORFATTERNE

(2)

DETTE MATERIALE ER OPHAVSRETSLIGT BESKYTTET OG MÅ IKKE VIDEREGIVES

 INDHOLD

185 Om forfatterne

JAN LØHMANN STEPHENSEN, ph.d., cand.mag. i Æstetik & Kultur samt Litteraturhi- storie. Videnskabelig assistent på Inst. for Informations & Medievidenskab samt Inst. for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet. Har i 2010 forsvaret afhandlingen Kapitalismens ånd & den kreative etik, som er under udgivelse. Har herudover bl.a. også publiceret “Kunst, kreativitet, arbejde. Forskydninger i kunstens utopiske legitimering” i Æstetik og politik. Analyser af politiske potentialer i samtidskunsten. Red. Nielsen & Simonsen. Århus: Klim, 2008.

KRISTIN VEEL, postdoc ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Univer- sitet, hvor hun arbejder på et projekt om overvågningens kulturhistorie. Ph.d. University of Cambridge i 2008 med en afhandling om informationsteknologiens indflydelse på vores kulturelle forestillingsevne. Har bl.a. udgivet Narrative Negotiations: Information Structures in Literary Fiction (2009); “Calm Imaging and the Home Delivery of Sensory Overload.” Through- out: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing. Ed. Ulrik Ekman. Cambridge, Mass.:

MIT Press 2010; “Surveillance Narratives: From Lack to Overload.” Visions of Humanity in Cyberculture, Cyberspace and Science Fiction. Ed. Daniel Riha. Oxford: Inter-Disciplinary Press, 2010. 3-12; “Virtual Memory in Günter Grass’s Im Krebsgang.” German Life and Letters April (2004): 206-18; samt “The Irreducibility of Space – Labyrinths, Cities, Cyberspace.” Diacritics 33.3-4 (2003): 151-72.

STEEN KLITGÅRD POVLSEN, lektor emeritus, Afd. for Litteraturhistorie, Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet. Har især forsket i moderne nordisk og europæisk litte- ratur, herunder ny tysk litteratur. Har udgivet Joyce og Danmark (sm. m. Ida Klitgård), Tysk litteratur siden murens fald, 2007 (sm. m. Henning Goldbæk), Dæmoni og dannelse. Nye bidrag til Sandemose-forskningen, 2009 (sm. m. Steen Andersen). Har skrevet bl.a. Dødens værk. Fem kapitler om døden i moderne litteratur, litteraturteori og psykoanalyse, 2000 og Forfatterens billede.

Portræt af en genre, 2010.

MIKKEL BOLT, lektor i moderne kultur ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Kø- benhavns Universitet. Seneste bogudgivelser Billed Politik, sm. m. Jakob Jakobsen (2010) og Totalitarian Art and Modernity, sm. m. Jacob Wamberg (2010).

KAREN-MARGRETHE L. SIMONSEN, ph.d, lektor, Afd. for Litteraturhistorie, Inst.

for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet. Har bl.a. udgivet Law and Literature. Interdisciplinary Readings and Perspectives, (sm. m. Ditlev Tamm, 2010), Æstetik og politik. Politiske potentialer i samtidskunsten, (sm. m. Henrik Kaare Nielsen, 2008) og World Literature and World Culture, (sm.

m. Jakob Stougaard-Nielsen, 2008). Under forberedelse er Images of Law in Literature, Film and Theatre. Nordic Perspectives on Law and Literature.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Telepolitikken skal fremme en markedsbaseret udrulning og udnyttelse af fremtidens tekno- logier: For at Danmark kan være helt fremme med de nyeste kommunikationsteknologier,

Flere patienter fejler mere end én ting, og det kan derfor overvejes, om forløbsplanerne på sigt skal udvikles til at kunne understøtte multisyge, så der sikres sammenhæng

Flere lærere fremhæver desuden, at der, hvor it inddra- ges, skal eleverne helst ikke tænke over brugen af it, da det skal indgå som en naturlig del af de didaktiske for- mål. Der

Alan Dormer, PostDoctoral Researcher, Digital Media & Arts Research Centre (DMARC), University of Limerick, IRELAND 12.00am ``Aesthetic resonance: history, present and

A Delphi study consisting of interviews with environmental experts in Finland suggests that the university culture operated in the Temple manner in 1990 and had moved towards

Charts – seabed surface (geology, morphology, man-made objects) Charts – soil units (interface elevations and depth bsb, isopach) A number of representative cross sections..

A user interface has been created for the robot, a calculative and graphical user interface programmed in Matlab, and a hardware and client interface pro- grammed in C++. Using

Carl Johan Becker fra Nationalmuseet foretog dog allerede til- bage i 1945 den første udgravning på lokaliteten Holmegaard V. Senere, da Næstved Museum i 1970 fik nys om, at der