• Ingen resultater fundet

En jurist blandt almuefolk omkring 1875

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "En jurist blandt almuefolk omkring 1875"

Copied!
16
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

En jurist blandt almuesfolk omkring 1875

Af

Birgitte Rørbye

1 1883 udgav Emil Seier Malling Holm(1)enbog medtitlen: »FraenForhørs- virksomhed«, og i den sidste fjerdedel af dette værk fortæller han om »Løs- gjængeri med Kvaksalveri,Hexerim. m.«(2).

Malling Holm blev cand. jur. i 1854,ogdeter sagerfra hans virkesomrets¬

betjent, byfoged og birkedommer i Præstø Kjøbstad og Vordingborg Nordre Birk, han beretteromibogen. Stillingen tiltrådtehan den 1. maj 1872, og der

er derfor taleom hændelser, der ligger gansketæt på bogens udgivelse- den

ældste domerfra 1877.

Detvarretsbetjentensopgavebådeatudredesagenogafsige dommen. Mal¬

ling Holm var derfor hverken anklager eller forsvarer, men han skulle efter bedsteevneafdække sandheden. Malling Holm havde i etvist omfang samme

sigte sometnografen, han interviewede de implicerede og beskrev forholdene

ogdannedesigpå dette grundlaget overblik i etforsøg på atforstå, hvadder egentligvarsket. Malling Holm varselvklaroverdenne sin rolle, selvudtryk¬

ker han det pådenne måde: »Omhyggeligt holdte Forhør give dehaandgribe- ligste LivsbillederogKulturskildringer, idet de vise Livet,som det virkeliger, udenoverlagt Fernis, og det virkeligeLiver rigerepaaAfvexlinger ogKolli¬

sioner end alle Romanertilsammen,naar manharØiefor dem«(3).

Malling Holms bogerfor den moderne forskeren rigkilde til forståelse af

trosforholdeneenbestemt egni tiåret omkring 1875. Men bogen fortæller også noget om, hvordan forholdet kunneværemellem bondebefolkningen og

enaf dens lokaleembedsmænd-mellem »folket«ogdenveluddannede. Rets¬

betjent Malling Holmvar enaf de intellektuelle, der ikke bare havdeenmening

om-men også nødvendigvis kom i kontakt med- almuen, og gennem hans

beskrivelser ogkommentarer tilretssagernemøder vi mennesketog etnografen Malling Holm.

(2)

Emil SeierMalling Holm, 1828-1913.

Så blank som en

poleret Themaskine

Malling Holm var den lokalerepræsentant for samfundet ogsamfundets nor¬

mer.Hvordanopfattede han sin egensituation?

Dette taler hanom fleresteder, også fordi han til tider har følt det somet problem.

(3)

Om forhøret siger han: »Et Forhør er ikke nærmest en Kamp imod For¬

bryderenmen en Kamp for Sandheden med Forbryderen i Samfundsordenens Interesse, og erdet sandt, hvad jeg ikke tvivlerom, atMenneskeslægtens Sær¬

prægikkesaameget erSlethed somSvaghed, vil man joogsaakomme Sand¬

hedennærmest ved atsøgeden paa dette Felt. Gaaende ud fra Svaghed som den almindeligeLod for vortendnu saa ringe Udviklingstrin maa vi føres til

atopfatte mildtogundskyldende,og naarvi dagligseden haarde Tilværelses¬

kampaleneforatopnaade ydre materielle Livsbetingelser for sigogsine, som de Allerflestemaaføre(...) under de forskjelligeLivsforhold, hvortilenSkjæb-

ne, somIngenerHerreover,har ført dem ind i Verden, maavi føle den inder¬

ligste Medlidenhed med de Ulykkeligste, ogatde stærkeste Kjærlighedsbaand

bør sammenbinde Alle i Erkjendelsen af den fælles Skyld og det solidariske

Ansvar«(4).

Malling Holm føler,athansopgaveikke aleneeratopklaresagenogdømme

deskyldige, menogsåatoplyseoghjælpe. Han sammenligner sigselv meden

jordemoder, der sidder ved den fødende »foratvente,forathjælpe, veiledeog klare ud«. Denne interesse for menneskeneogderes opdragelsegennemtrænger heleMalling Holms virksomhed ogafspejler sig ofte i forhørene. Igenogigen

Malling Holm anføre, at dette eller hint spørgsmål naturligvis ikke har

nogenbetydning for strafansvaret, menaf hensyn til retsbevidsthedenog rets¬

sikkerheden bør enhver»førhan forlader retten for atfaasin Dom, være saa blank som en poleret Themaskine«. Det kan være svært at leve op til dette ideal, og altid lykkes det da heller ikke. Men Malling Holm har en vældig

selvtillidogtålmodighed på dette punkt.

»Det er ikkevanskeligt, naar man førsthar faaet den reserverede Taushed brudt, at seog høre, naar Nogenlyver under Forhøret; (...) Vanskeligere er det,ogdertil fordres egentligenmedfødt Gave,med fuld Sjælatfølge medved

Kombinationen af alleSmaating,instinktmæssigt atopfattetilsyneladendeTil¬

fældigheders Betydningograade depsykologiske Runer.«

Deterikke småkrav, der her stilles til dengode interviewer. Ikke aleneskal

han kunne afgøre, hvad der er sandt og usandt, men i virkeligheden mener Malling Holm, atdeti sidste endeer etspørgsmålom talentatkunnetydeog følge demange detaljer. Malling Holmstroenudvikling mod noget bedre

gennem oplysning og viden fornægter sig dog ikke. En af bogens formål er netop at vække til eftertanke ogforberede de kommende juridiske embeds¬

mændogdenstorealmenhed til enforståelseforforhørsvirksomhed (5).

Juleaften

1878

Somet eksempel på Malling Holmsvedholdenhed vil jegfremdrage forhøret juleaften 1878. Flere timergår udelukkendemedatudredeordvekslingenmel-

(4)

lem denanklagedeog enaf hendes »kunder«,somikke selvertilstede.Detvar

(...)»væsentlig kunfordijeg ikkevilde findemigi,athun,somjegden Dagøn¬

skedeatladegaahjem til sineBørn foratværehosdem Juleaften, skuldegaa bort med denglade Bevidsthed, at jeg dog havdetroet paahendes Løgne, at jeg længeanstrængtemig foratfaa hende tilatfølge Sandhedenogsaai noget Ubetydeligt, idetderdog tilligevar enMulighedfor,athun kunde fremkomme med Yttringer, som senere kunde faa Betydning, (...) Langt om længe er-

kjendte hun daogsaaathave skjældt Jensine ud.«

Retsbetjentensmagterstor. Hanerikkesomden sædvanlige etnograf nødt

tilatstandse sineundersøgelser, nården interviewede ikkelængere har lyst til

at tale. Han kan fortsættesom hin juleaften i timer, indtil han selv giver sig

tilfreds. MallingHolmserfaringer har vist, at»Det erundertiden Tilfældet, at

enInkvisits Sjælstilstand kan væreeller blive saa holdningsløs, at Dommeren

ikkelængere kan erkjendenogenfri selvbevidstVilie.« Denne situation kender vi bl.a. fra reformationstidens heksesager og nutidens politiske forfølgelser,

hvor forhørene netop fortsættes. Men Malling Holms egen opfattelse erklar

nok: »I saadanne negative, vilieløse Momenter er yderligere Forhør hensigts¬

løst og farligt, thi enten vil Inkvisitten, overladt til sig selv, snakke uden alt paalideligtSammenhæng, eller, ledetaf Dommeren, kunne føres til at gaaind

paa,hvadhan villægge hami Munden.«

Spørgsmåleterså, omforhørsdommereni alle tilfældehar opdaget, hvornår

grænseneroverskredet. Netop i juleaftens-forhøreter det givet, at den ankla¬

gede på denene side har ønsketat væreimødekommende forat blive sat

frifod,ogpå den anden side-trodsalleforsikringerfra Malling Holms side-

harværetrædselsslagenoveratvedkende sig,athun har udslynget hekseforban¬

delser.Fortroligsomhunermed de lokale forestillinger, frygter hun forsank¬

tioner frabefolkningens side, hvis hun vedgår,athun har udslynget trusler,som har forvoldt sygdom. Malling Holm -samfundets repræsentant- erhun ikke

nær bange for. Man kan sige, atforhørsdommeren og denanklagede efter

timers pindehuggeri finder et kompromis, som de begge kan acceptere. Den anklagede vedkender sig at have sagt til Jensine »jeg skal aldrig hjælpe dig

mere«,og selvomMalling Holm stadigtrorpå Jensines udsagn om, at hun i

stedethartruet hende,nøjes han med denne indrømmelse.

Forhørsdommer og missionær

De»unødvendige« spørgsmål kunne ogsåværerettetmod vidnernesomidette

tilfælde: »Jegtog disse Tidsangivelser tildels for senere at forsøgepaa atop¬

lyseogoverbeviseMdm. Xoghendes Mand,som eregodeogbraveFolk, om,

athendes Sindstilstand havde ennaturlig Forklaring i hendes Frugtsommelig- hedstilstand,udenatmanbehøvedeattytil overnaturlige Forklaringer.«Efter

(5)

forhøret talerhanlænge med ægteparret,giver dem enrække litteraturhenvis¬

ninger, bl.a.tilenafhandling i Tidsskrift for populære Fremstillinger af Natur¬

videnskaben fra 1865 af Dr. Gædeken »Om Sandsebedrag eller Hallucinatio¬

ner«, somhan selv vil låne dem (6). Men hantalerforgæves. »Alle mine Fore¬

læsninger vare imidlertid frugtesløse. Detgaar ikke ved en enkelt Samtale at omstyrte et helt Livs indlevede Forestillinger, eller ved Forstandsræsonne-

menter atoverbevise naiveogulogiske Menneskerom, at deres Trohar faaet

enfeil Adresse.« Denlærde, bedrevidende embedsmand talerforbiskomageren

og hans kone, og dette har næppe været en helt uvant situation for Malling

Holm. Hansinderlige medfølelse for almuen-for desvagei samfundet-hjæl¬

per ham ikketil atforandre deres troog livsvilkår. Han er missionær -men hans virksomhederkimsjældent kronet medheld. Dr. Gædekens artikel havde

nokogså kunværetentvivlsomhjælp, selvomdetvarlykkedes Malling Holm

atskomagerægteparret til atlæse den. Dr.Gædeken, dervarreservelægeved Sindssygeanstalten for Nørrejylland og senere blev ansat ved Københavns

Universitet (7), skriver: »Som Følge heraf maaSandsebedrag altsaa betragtes

somnogetsygeligt,somenalvorligTildragelse, der altid harenvis Betydning,

ogsom manøieblikkeligt børsøgeHjælpmod, ogbekæmpemed alle de Mid¬

ler, Lægevidenskaben stiller til vor Raadighed.« Skomagerkonen ville næppe

væreblevetsærlig beroliget ved pådennemådeat blivestempletsomunormal

ogsindssyg.

Hr.

Øvrighed

En gruppe svagei samfundet, som efter Malling Holms opfattelse ikke hører

til deegentlige forbrydere, selvomde dømmes, er løsgængerne eller vagabon¬

derne. Her føler han håbløsheden særlig stærkt. »Ethvert Forsøg paa at faa

dem tilat samleenSmule KarakterogViliesammen erfrugtesløst,Grovheder

eredesaa vant til, de bide ikke, og venlige Advarsler og deltagende Samtale

om deres forspildte Liv og Opfordringer til endnu atrive sig ud af det Hele

vedat fatteenkraftig Beslutning omathøreopmed Drikkerietogtagefat på

etArbeide, foratfaa denselvbehagelige Bevidsthedomatkunnestaapaasine

egne selvstændige Ben og blæse Verden etStykke, høre depaamed en altfor hurtig Erkjendelse af Rigtigheden og en mistænkelig Villighed til at fatte en saadan Beslutning: »Ja, De skal se, Hr. Øvrighed! fra i Dag skal det blive anderledes, jeg skal fra nu af aldrig smage en Snaps i min Mund og arbeide

- naarjeg bare kan faa Arbeide.«

Men med enegenbitter ironi tilføjer Malling Holm: »Den egentlige Kilde

til deTaarer, der saarigeligt flyde nedover hans slappe Ansigtstræk, er den

letvakte Rørelse af et Hjærte, som saa længe har ligget i Spiritus, at det er blevetblødtsomSmør.«

(6)

Malling Holmmener, atforholdsreglerne mod løsgængerne er hensigtsløse,

ogatloven bør lavesom. Menda han trods alt skalværelovens lokaleudøver,

bliver konsekvensen ifølge Malling Holm, at en politimesters »(...) Hoved¬

bestræbelsemaaderforvære, saavidt detstaartilham,atrensesinJurisdiktion

nærmestved med Tilsidesættelse af sine Følelseratvære saapersonligubehage¬

ligoggenerende, atVagabonden ikke holder afatkomme i Berøring medham,

ogBehandlingen i Arresten bør ikke være saaforekommende, atdentrækker Søgningsomtiletgodt Hotel.«

Hererdaetaf detilfælde,hvor Malling Holm nødtvungent harmåttetgå på

akkord med sinpersonlige opfattelseogtropå, atenhver kan bøjes»henimod Lyst eller dog Vane til Arbeide«, når det sker under en »baade kjærlig og strængdisciplinarisk Orden (...) iretteTid.«

Løsgængerener en af desvage, menhan adskiller sig fra almuenvedat stå

uden for samfundets orden: han arbejder ikke. Malling Holmer enmand, der

kan forståmeget-også af detsomhan står fremmedoverfor-menhanlægger

heller ikkeskjul på sin indignation: »Men derer enTid, iBegyndelsen, dader

ernoget vistTillokkende i det omflakkende Driveri. Driverefindes i alleKlas¬

ser.De fornemme drive paaFamiliensBekostning,ogdet kommerikke Offent¬

lighedenved, defattigemaagjøredetpaaKommunens.« Dennesociale-men forMalling Holm navnligmoralske uretfærdighed-omtalesellers ikkemeget

i bogen, meni sin efterskrift vender han igentilbage til problemet: »Ligesom

derfor Forbrydelserne bør straffes i Forhold til deres samfundsnedbrydende Karakter, saaledes viser den daglige Erfaring, atmangefor Moralens Domstol

lave og forkastelige Handlinger falde udenfor enhver Straffelov, og at disse Moral-forbryderegaauantastet omkring, fordi Lovenerforkortarmet,og den private Samfundsvedtægt ikke har Mod til at opfylde den solidariskemenne¬

skelige Forpligtelse til atkorrigere det Forkasteligeved atytre denmoralske Indignation til gjensidigOpdragelse« (8).

Det souveræne Folk er svært

despotisk

Almuen står inden for samfundetsorden, ognetop på denne tid, hvor bogen

erblevettil,hardenvundetøgetindflydelse. Mange fra overklassen såpå denne udvikling med dyb bekymring, men Malling Holms mening om dette vigtige politiskespørgsmålsvarerhelt til hans daglige bestræbelser: detergennem op¬

lysning og hjælp, at derskabes et bedre samfund. »Derfor se vioveralt ikke

som hidtil Enkelte, men selve Tidsaanden kritiskpille ved de nedarvede Be¬

greber og reformatorisk sparke til den gamle Ordens Plankeværker, idet den nyfødte Selvstændighedstrang vil hævde Personlighedens Rettigheder, før den

har tænkt paaatbyggeop«(9). DennemanglendeansvarsfølelseerforMalling

Holm noget negativt, ja, farligt, men hans samfundsoptimisme fornægter sig

(7)

ikke, for han fortsætter: »men som en stadig Understrøm vil der dog hos den

storeAlmenhed bryde frem Bevidsthedenometordnet SamfundsNødvendig¬

hed, fordidendagligserdettesomBetingelsen forathøste sitstrængeArbeides Frugter, og denne Bevidsthed vil ved de ansvarshavende Styreres Veiledning

skabenyeFormerfor OrdenogSikkerhed«(10).

Og MallingHolm uddyber, hvordan denne vejledningogfordeling afauto¬

ritetog ansvar må finde sted: »Det er (...) uomgjængelig fornødent, at selve Befolkningen i detHeletaget -de »fornemme« ogde »dannede« med ogdet endog gaaende i Spidsen-ganske anderledes endnuføler det fælles Ordenens

Ansvar ogensolidarisk Forpligtelse til direkteogpersonligMedvirkenoghjæl¬

pende Indgriben i Anliggender, somhave fælles Interesse. (...) IvorTid, hvor

den folkelige Selvstyrelse med historisk Nødvendighed arbeider sig frem efter

AarhundredersTilsidesættelse, hvorderfor denMyndighed,somforeløbig blev

anbetroet de faaUdnævnte, efterhaanden glider ud af deofficielle Hænder og atter gaartilbage til det oprindelige Udspring, vilde det uden Tvivl være hel¬

digst, om Staten med uhildet Blik for Tidens Krav, som ingen menneskelig Magtkan modstaa, imødekommer disse, og hjælper til enlykkelig, velsignel¬

sesrigoglet Fødsel af Tidens Fordringer, ved i rette Tid at arbeidehenimod

atafløse fra sin Autoritet alle saadanneBeføielser,somHensynettil detalmin¬

delige Tarv ikke gjør det absolut nødvendigt atbeholde. Den vil da med saa

megetdestostørreKraftogSikkerhedogmedmereafvisende Autoritet kunne

herske paa de Omraader, som de forbeholder sig; thi BegrebetAutoritet refe¬

rerer sig ikke til OmfangetogForretningernes Mængde, mentilMyndigheden

tilattræffeAfgjørelserpaaeget Ansvarindenfor de givneGrændser. (...) og

naarBefolkningen vænnersig til at staapaasine egneBenog til selvatsørge for sineBekvemmelighederog sinFordel, saavil der blive administreret med

størreStrænghedogmuligmerepraktiskBlik, for det souveræneFolkersvært despotisk, hvad der ikkeeruden Fordel, hvorder skal regjeres.«

Den

enfoldige almue

- etprimitivt

folk

Hvad mener Malling Holm ellers om den almue, han føler sig solidarisk med, men som han ikke helt anser forat værei stand til atstå på egne ben

endnu? Nu er detnæppetilfældigt, at MallingHolm har anvendt enbilledlig omskrivning, der normalt benyttesombørn ogumodnemennesker. Det naive

er for ham et særkendeved almuen, hanbetragter dem som mennesker, der aldrigerblevet fuldt udviklede. »Sagenvedkommendeoguvedkommende Ting, Væsentligt og Uvæsentligt blandes sammen efter Almuens enfoldige Tanke¬

gang, som oftehager sig fast i og udbreder sig over uvæsentlige Bipunkter,

medensHovedpunktetupaaagtetoverspringes ellerblotantydes.« Etandetsted siger han, at»Almuen i Almindelighed lider af lige det Modsatte af den an-

(8)

klagede ... nemlig Træghed og Indolens.« Malling Holm anvender ikke selv

ordet primitive mennesker, men hans skildringer af folk fra almuen viser, at hanbetragter deres kulturogtankegangsommærkeligogofteuforståelig. Han

kan udforske ogbeskrive denne kultur,oghan forsøger til forskel fra de fleste etnografer at ændre den, så den bliver mere acceptabel set ud fra hans eget

kultursyn.

Når Malling Holm skal udtrykke sig positivt omalmuen, bliver det i ven¬

dinger, somunderstreger et faderligt forhold. Om en smed, der behandler sin

kone efter den anklagedes anvisning, siger han: »Hans udholdende, forhaab- ningsfulde Behandling er rørende«, og skomagerægteparret blev omtalt som

gode, brave, troskyldige, naiveogulogiskemennesker.

Den faderlige holdning omfatter også løsgængerne. »Naar man ved envir¬

kelig følt Deltagelse faar gjort dem meddelsomme, vil man finde densamme

sørgelige Historie gjentaget om Ungdoms Forhaabninger, Livets Skuffelse,

Dovenskab og Brændevin; det er kun i Haabets og i Skuffelsernes Art og Maade,at der er Vexlen. Som Baggrund i deoprevne, lasede Sjæle vil man, oftere endmanmaasketror,kunne skimte de romantiske Tilsnit, somindebar Faren, eller deskjæbnesvangre Anlæg, somlededeogudviklede i Tide kunde

væreblevet tilEvner, der havde førttilHæder, medens denu kun blevtil Til- bøieligheder,somførte til Fald.«

Forbryderne-disse overtrædere af samfundetsnormer-omfatter han, som det alleredeerpåvist, også med sympati. »DererinæstenalleForbryderes Liv,

naarmanmedDeltagelse vil sætte sig ind i Deres Forhold fra denførste Op¬

rindelse, en sørgelig Baggrund af Nød og Elendighed, som maa vække den inderligste Medlidenhed,ogdeterordentligvis ydre tilfældigeOmstændigheder,

der føre dem indpaade skjæbnesvangre, knudrede Veie, hvorde efterhaanden

trættesogfalde; mendet Godei den menneskelige Naturer saastærkt, at der

næsten altid vilværemegeteller dognogettilbage, somForhørsdommeren da

maaopledeogberøre foratkunne bevægeoglukkeop.«

Klassesamfundet

Portrættet afMalling Holm viser os en samvittighedsfuld, ansvarsbevidst em¬

bedsmand medstorinteresse for demennesker, hanersattilatbestemmeover.

Han føler sig somet led i et klassesamfund, hvor de fornemme og dannede udgør detøverstelag-de civiliserede-almuen ogvagabondernedetnederste

- deprimitive. Og uden for samfundet befinder sig forbryderne. De centrale egenskaber foret menneske er efter hans opfattelse fornuft, ansvarsfølelseog arbejdsomhed, oghan forsøgeratleveop til disse idealerog atlære andredet

samme. Det kan virkeparadoksalt,at netopden, der dømmer, eroverbevistom nytten af opdragelse, men derer næppe nogentvivl om, atde, derhar været

(9)

underanklagei Præstø,gennemforhøreneog samtalerneiarrestenvirkeliger blevet udsat forbådebelæringogvejledning.

Malling Holm føler selv, athan tilhører denmestpriviligeredegruppeisam¬

fundet: de dannede ogvelstillede-derforerhansopgaveogsåathjælpeånde¬

ligtgennemoplysningogvejledning eller materielt, somdahan giveren gam¬

melkone, dererblevetbestjålet,etpengebeløb.

Birkedommerenrepræsentererenkultur, hvor rollemønstretogrolleforvent¬

ningerne er helt anderledes end inden for almuen. Men hans adfærd forud¬

sætter, at almuen findes. Hansfaderlige holdning hører sammen med, at der

findesnogen,der har brug forstøtte, ogMalling Holm erikke selv i tvivl om, atbehovet findes.Spørgsmåleter så,omdet primitivefolk selv har satstor pris på sin opdragelse til den nye civiliserede kultur. Konfliktsituationerne,

somMalling Holm fortællerom,tyderpå, atder først har skullet ændresgrund¬

læggende værdiopfattelser i almuekulturen, føren tilpasning har kunnet finde

sted.

De civiliserede og

de

primitive

Malling Holm giverosetindtryk afencentraldel af det primitivefolks forestil¬

lingsverdenogkommer derved-indirekte-også indpå sinegen.Deter værd

at lægge mærke til, at Malling Holm næsten ikke giver udtryk for en kristen overbevisning. Derimod nævnerhan »Skjæbnen, som ingen er Herreover« og

»Udviklingens faste evige Love«, ogskal han oplyse de overtroiskefolk, hen¬

viser han til naturvidenskabelige afhandlinger. Vi står over foren rationalist,

denvidenskabstroende, hos hvem kristendommen ganske vist ikke fornægtes,

men indtager en meget tilbagetrukket plads. Derfor opfatter Malling Holm

heller ikke almuens overtro som anstødelig, men snarere som dum. Hvorfor benytte sig afovertro,når der findesen»naturlig«,ogdet vil for Malling Holm sige en naturvidenskabelig forklaring, der bygger på andre veluddannede, accepterede forskeres undersøgelser (11).

Selv om det kunerendel af almuensforestillingsverden, vi lærer at kende

gennemMalling Holm,tegnerder sigetbillede afenfolkeligtro-en religion pået andet plan end den officielle, som erblevet overleveret gennem genera¬

tioner ogstadig modificeres og ændres. Dener under vedvarende påvirkning

af de dannedeskultur, mender erkun imeget ringegrad taleom en egentlig vekselpåvirkning (12). Denne folkereligion er ikkenoget entydigt, den har al¬

drig haft sine hellige skrifter, sin kirke, sin lovgivning og sine præster, sådan

somvi kender det fra de officiellereligioner. Den findes tværtimod kun i sine

lokaleog individuelle former. Men ligesom i de gamle folkesprog, der stadig

kun findes imundtlig form, kanmani denne folkereligionaneetfællesområde,

fællesbestanddele, trodsallevariationer.

(10)

Præstøegnens

folkereligion omkring

1875

Det grundlæggende iPræstøegnens folkereligion for hundrede år siden er, at der findes forhold ilivet, somikke kanforklaresud fravidenskabeligeunder¬

søgelser. Heri adskiller den sig ikke fra nogen af de officielle religioner. Men ifølge folkereligionen skyldes dette uforklarlige, at der findes kræfter - gode

ogonde-somalmindeligemennesker ikke kan styreellerforstå. Deualminde¬

lige menneskerkan derimod istørre ellermindregrad udnytte dempå grund

af særlige evner og en særlig viden. Disse ualmindeligemennesker kaldes af Malling Holm for »Kloge Folk«, hvis de tagersigaf athjælpemennesker, for

»Troldmænd«, hvis determænd, ogfor »Hekse«, hvisdeterkvinder, derøver

»Trolderi«. »Spåkonerne« eller »Seerne« er de, som fortæller om fremtiden

ellerom det, derforegår ellererforegået andetsteds. Dissemenneskererfolke¬

religionens professionelle, ogderer englidendeovergangafvidenomkræfter¬

nesudnyttelse til deuprofessionelle. Folkereligionener ikkeenoverbevisning,

dergennemtrængerhele de troendes tilværelse,mendenaktualiseres i bestemte

situationer.Sygdom-frem for alt sygdom, der ikke umiddelbartlader sig hel¬

brede-er enaf devigtigste, mendet kanvære mange andre forholdpræget af

angstogusikkerhed, derudløserenfolkereligiøs reaktion. Folkereligionenfor¬

klarer det ondeog det gode og det mærkelige, der sker, ogden forklarer det

medord, somden troendekenderog erfortrolig med.

Når en heksudslynger en forbandelse moden pige, ogpigen få dage efter

fårenbullenfinger-ja, såerderenlogisk sammenhæng for den,som erfor¬

trolig med folkereligionen-for denudenforståendeerderderimod taleom en forkert slutning. Malling Holm beretterom ensådan situation. I detkonkrete

tilfælde lader denungepige sig ikkegå på-hun forsøgerovenikøbet atover¬

bevise birkedommeren, naturligvis ganske forgæves. Der er en uoverstigelig

kulturel barriere imellem dem.

»Da jeg søgte at overtyde hende om det Modsatte og sagde, at hun nok

som saamangeandre kunde faa enboldenFinger udenBirthes Hjælp, strakte

hun ophidsetog med denmest levendeOverbevisning sin røde, hovneFinger

hen imod migogudbrød: »Jamen, hvad siger De da om denne! Det kan da

Enhver se, at den nubegynder, for det atB. hun har læst over denog gjort

nogetfordet hjemme«.«

Deprofessionellefår deres viden framangeforskelligekilder. Det kanvære

fra andreprofessionelle eller fra skrevne værker, men de væsentligste bidrag

leverer de troende selvgennemderesforventningerogforestillinger.

En affolketraditionensmestladede situationer erskildret afMalling Holm

i hansberetningomenaf delandskendte klogefolk i Danmark, den kloge kone

i Tjørnehoved, Ane Jeppesdatter, der levede fra 1812 til 1884. Det var med dyb beklagelse,athan i 1876måtte idømme hendeenbøde på 50 kr. for kvak-

(11)

salven, efteratmanfraetandetjurisdiktionsområde havde forlangtenunder¬

søgelse.

»Udenfor hendes beskedne Husmandshus, hvortilman kommer ad en lille Gyde fra Landeveien,staarpaa engrønLøkkeenellerflere Eenspændervogne

med Hesten fraspændt og vendt om i Skaglerne. Foran Døren træffer man Lidelsesfæller, somventeroligt,menmedenindre Spænding, somUvishedog Haab om nu at værenaaet til Dørtærskelen af Lidelsernes Afslutning frem¬

kalder, og man fortæller hverandre med dæmpede Stemmer, som deres, der

staaforanHelligdommen, alle de mærkelige Historier,som ereblevnetil utvivl¬

sommeErfaringer. Den somvarinde, træder ud og gaartaus ned ad Gyden, fulgt af de Ventendes spørgende Blikke. Den Næste lukker med bankende Hjærte Døren tilvenstre fra den stenbrolagte Gangop. (...) I den uigjennem- sigtige Dunkelhed under Bænkeog Bordeog i enhver Krog af Bohavet, som vender fraDagslyset, synesderatbotauseAande-Skygger, som Vidnertil og

Medhjælpere ved det Vidunderlige^ der skal foregaa. -1en Trælænestolsidder

den store, sværtbyggede gamle Kone ogmodtager sinePatienter oggiver sine

OrakelsvarsomenPythia.«

Malling Holm har besøgt Tjørnehovedkonen flere gange, ikke for at søge råd,menforatfåoplysninger. En afgangenelykkes det hamatfå hende tilat demonstrere en behandling. »Jeg satte mig da ved Siden af hendepaa Slag¬

bænken og rakte hende min Haand, som hun tog imellem sine varme, fede

Hænder oggned lempeligt, medens hun mumlede enhel Del, hvoraf jeg dog

kun forstod enkelteOrd,uagtetjeg bøiede mitØrehen til hende.«

De professionelle: heksene, troldmændene, spåkonerne, seerne og de kloge folk, er aktive traditionsbærere, som forstår at levendegøre folkereligionens forestillingsverden for de troende. Ud over initiativ og opfindsomhed forud¬

sætterdetteen dyb fortrolighed med almuens kultur, om tilladt ogfarligt, om

godtogondt.

Dekloge benytter sigbevidst eller ubevidstogmedstørreellermindre talent

af deres kendskab til folkereligionen til at skabe siget omdømme, der frem¬

holder demsomsærlig dygtigetil atudnyttede skjulte kræfter. Malling Holm

nævner mange eksempler på dette. Det kan ske ved at forudsige hændelser

eller beretteom,hvad der skerpå steder, hvor de ikke selvertil stede. Dekan opføre sig påen underligogafvigende måde, dekan væreibesiddelse af ting,

de behandler med overraskende ærefrygt og forsigtighed. Malling Holm for¬

tællerogså, hvordanenaf deanklagede, der ikke kanskrive, laverrecepter, der

heller ikke kan læses afnogen,fordi det-somhun selv siger: »varblot nogle Bogstaver og andet Kradseri, og hun indbildte L. H., at der skulde særegne Kundskaber tilatskriveoglæse detteforatgjørehamgodtroendeogbibringe

ham denForestilling, atdetvarMidler, somvaresærlig gode.« Netop herved

kommerrecepternei overensstemmelse med folkereligionen-det skrevnefor-

(12)

ståskun af de særligt indviede. En anden anklaget har i forbindelse med en behandling lukketsig inde ietrum, ogdertrorhans kunder straks-ioverens¬

stemmelse medderesfolkereligion-at han laver kunster »trolderi« iden hen¬

sigtat hæveenforgørelse.

Nuerdet ikke såenkelt, atmankansige,at de professionelle blotkanud¬

nyttefolkereligionentilegengevinst, såfremt de har detretteimageogtilstræk¬

kelige hjælpemidler. Overgangen fra atbliveansetfor klog-somkan betyde økonomiske fordele og en større social tolerance fra omgivelserne -og til at blivefrygtetsomheks-sommedfører alvorlige negative sanktioner-erutrolig

lille. Deter iøvrigtikke usædvanligt, atdensombehandler sygepå»magisk«

vis, ogdet vil i denne sammenhæng f. eks. sige i overensstemmelse medegnens

folkereligion, er en udstødt i sit eget lokale sogn og der betragtes som en heks(13).

Konkurrenceforholdene mellem de klogegør også tit, at den eneudlægger

den anden som heks. Malling Holm fortæller om en sådan forfølgelse: »Den

omforklarede Hexefordrivelsevar enveloverveietSammensværgelseimod den

intet anendeBirthe, dervarsati Scene afenandennærmereboendeklog Kone,

som varmindreheldig i sin Virksomhedog derforvarmisundeligoghadefuld

paahende.HunpønsedepaaatfaaBirthe fordrevetoghelt ryddet afveien. Da

hun havdehørt, atde fik for lidt Smør afKøernepaaNørreskovgaard, somer

en større Gaard, gjorde hun sig et Ærindederhen ogfik let Meiersken eller Malkepigerne til at fortælle dette. »Jamen,« sagde hun da med betænkelig Mine, »harikkedenkloge Kone fra Vindinge sin Gangher paaGaarden?« -

Jo, dethavde hun da.- »Ja, servi det, det tænktejegnok, det er hende, der

tagerSmørret af Mælken.«-Hvad dervedvaratgjøre? -»Aah, detka' vi let

kurere hendefor,naarbare I vilgjøre, hvad jeg siger.«-Ja, det vilde de gjerne.

Hvad det var? -»Næste Ganghun kommer, skal I bare ladehendegaa ind;

men imidlertid skal I alle stille Jer paaLur efter hende, og naar hun saa vil

gaaud, skal I alle styrtefrem imod hende, svinge Armene ograabe og huje;

menImaaikke lade hendekomme til Orde,forsaa taber Kraften sigoghun

faar Magten igjen. Naar hun saa mærker, at hendes hemmelige Hjælpere (d: Aanderne), der ikke kan taale den Raaben og Hujen, forladerhende, saa vil hunløbe ud afGaarden,ogIskal da forfølge hendeog3 Gangeraabeefter

hende: »gammel Hex«, saa skal I se, saa kommer hun ikke mer, og saa er hendes Hexeri forbi.«-DetvardenneScene, somvirkelig forfuldt Alvor blev opført af de modigeogtrofaste, »anførte« af Konen-noglefrygtsomme faldt jo fra-ogVirkningenvar ogsaa saaovervældende for Birthe,athunikkemere vovedesig ind i disse Furiers ugjæstfrie Hjem.«

Idette tilfældegårmantilsyneladende ikke så langt,atman øverfysiskvold

mod den formodede heks. Deterellerset almindeligt råd, at heksenskal slås

til blods, når man vil bryde hendes magt (14). Nu kan det skyldes Malling

(13)

Holms referat eller vidnernesdårlige samvittighed,men det kan ogsåvære, at Birtheerflygtet i tide, da hun joerlige så fortrolig med denne forestillingsom sineforfølgere-ja, måske selv harsatenlignende isceneen andengang.

Beretningerombekæmpelser af hekse kendes fra talrige traditionsoptegnel-

ser, somdog kun sjældenteraf selvoplevetkarakter. Men i dette tilfældeerder

tale om enretlig sammenhæng og enbegivenhed, der har fundet sted ganske

kort førnedskrivningen. Derkan derfor fæstes lid til, athekseforfølgelsen har

fundet sted, nogenlundesomdet fortælles. En af deltagerne erJensine, der jo

kort efter fik sin bulnefinger: folkereligionens forestillingerom hekse er ble¬

vetaktualiseret, ognyemytedannende træk føjes til. Malling Holmfåratvide,

atgårdmand K. H.»ogflere i Vordingborg søndre Birk havde udtalt,atdetvar tosset af Politimesteren i Præstø at ville gjøre noget imod »den kloge Kone

fra Vindinge«, for hun kunde hexe saaledes, at hun kunde unddrage sig alle

Efterstræbelser.« Vidnet indkaldes til nytforhør, godkender sine tidligere for¬

klaringerogbekræfter, at han har lånt den anklagede 10 kr. Og så fortsætter Malling Holm: »Paa Anledning meddeler Kprt. [vidnet], at det er rigtigt, at

man omdenkloge Kone Birthe Jensen harsagt, at det ikke kundenytte noget,

at Politiet tog fat paa hende eller reiste nogen Sag imod hende, da althvad

der den ene Dag blev skrevet i Protokollen, Dagen efter var forvandlet til Streger, Prikkerog Kryds, saa atØvrigheden selv ikke kunde læsedet, og at Rygtethavde sagt, at dette netop havdeværet Tilfældet i Sager imod hende

iVordingborgogStege.«

Malling Holm fortæller for en gangs skyld ikke noget om, hvad han har foretaget sig for atoplysegårdmanden ogfå ham på nye tanker. Noget tyder på,atdetikkeerlykkedes, forselvomgårdmandenmener,atBirthe harsnydt

ham for pengene,frafalderhan ethvert kravpå erstatning.

Et kultursammenstød

Juleaftensforhøret kan nu forklares som en situation, hvor tokulturer støder

sammen.På deneneside stårMalling Holm,medlemmet af overklassen-den

videnskabstroende. På den anden side den anklagede, folkereligionensrepræ¬

sentant, der tilhører almuen. Malling Holm fordrer sandhedog ikkeløgn, og det ideelle krav kommer i dette tilfælde i konfliktmedenbetydningsfuldfore¬

stilling i almuens kultur. Den anklagede frygter sin egen kulturs sanktioner langt mere end Malling Holms belæringer, der ikke er en integreret del af

hendes verden. Mod sin viljekammer Malling Holm ovenikøbet tilat under¬

støtte, at denanklagede fastholder sin omgåelse af sandheden, idethan forsik¬

rer hende om, at det ikke vil få nogen strafferetlige konsekvenser, hvad hun

endsiger. Tilbage står dog stadig Birthes angstforikke atblivegivet friefter

(14)

forhøret, og det utvivlsomt stærke psykiske pres birkedommeren udsætter

hende for.

Men Birthe erkommet ud i en af sit livs alvorligste sociale konflikter på grund af, athendes trusler rentfaktisk erblevet fulgt af noget ondt. Malling

Holmer enomhyggelig iagttager,ogselvomhan ikke selvforstår rækkevidden

afdet, har handog studsetover, atBirthe forsvarer sigogudtaler,athunikke

har »skaffet hende den boldneFinger, som Jensine tror hun har, for det kan

hun ikke.«-Deterjo slet ikke det, Malling Holms anklage går ud på,mendet

er det, Birthe frygter, at heleegnen skal fortælle næste dag. Birthe kan ikke

ændre det skete, Jensinesfinger erblevet dårlig, og derfor nægter den ankla¬

gede, athunoverhovedet harønskethævn. Birthekæmper foratfastholde sin positionsom klogog vedbliver med sin »løgn«, trods alle de ubehageligheder

hun kan frygte fra myndighedernesrepræsentant. Der ertaleom en så grund¬

læggende opfattelseomgodt ogdårligt i det primitive folks kultur, atden ikke

ladersig ændre under det kortvarige ogretdramatiske kultursammenstød.

Efterskrift

Den kloge kone Birthe Jensen og frem for alt birkedommer og borgmester Malling Holm har været de to hovedpersoner i min skildring af almuens og de dannedes forestillingsverden på Præstø-egnen for hundrede år siden. Trods

alle forskelle i vilkår og synsmåder, har de dog et tilfælles. De skulle begge

komme til at opleveatføle sigsomudstødte af deresegenkultur, og hverpå

deres måde etablereetforsøg påatbegrænse skadevirkningerne.

Birthes udflugter og forklaringer finder sted under forhør, som går forud

forendom på 1 års fængsel (15). At dommen bliver så hård skyldes ikke så

meget kvaksalveriet som den bedrageriske virksomhed, hun udfolder ved i

stedet forbetalingat-ofteret store-lån, somhun ikke tilbagebetaler. Hun dømmessomkriminelaføvrigheden,menhvadder er værre:almuen dømmer

hende somheks. Gårdmand K. H.'s forklaring om hekserygterne finder først

sted den 16.januar 1879 godt 3ugerefter hin juleaftenog5ugerefterJensines

første hekseanklage. Det er gennem Malling Holms beskrivelse, at vi i dag

møder Madam Sjelle, folketraditionen fra egnen kender ingen klog kone af

dettenavn.Hun vendteikketilbagesomenhelt, endsige lokalmartyr,efter sit fængselsophold, sådan sommangeandre kloge har oplevetdet.

Malling Holm går det også galt for, hans sympati for almuenogindignation

over for de af overklassen, der udnytter forholdene på bekostning af almen¬

vellet, erikkesynspunkter, som eralt for velsete i enlille provinsby ienpoli¬

tisk brydningsperiode, hvor Højre ogVenstre står skarpt over for hinanden.

Det er rigtigt, atMalling Holms bog kan bruges som en praktisk orientering

for nævninge og andre juridisk interesserede, men - og det fremgår ikke af

(15)

bogenselv-denharnok også haft til hensigtatretfærdiggøre Malling Holm selv, derpå dette tidspunkterblevet suspenderet fra sine hverv(16).

Hanhar behandletnogle højremænd formelt ukorrekt ved nogle sagsbehand¬

linger, utilfredsheden i de konservative kredse er i forvejen betydelig, og nu bliver det til åbnebeskyldninger frabegge sider først mellem redaktørerne i de lokalevenstre- oghøjreblade,siden vedetsagsanlæg mod Malling Holm.

Efter flere år ogmegettovtrækkeri ender det med,atMalling Holm dømmes

vedHøjesteret-men enmærkeligvalen dom erdet, somgiver ham lov til at fortsætte sinjuridiske løbebane efter afsoningen (17).

ForBirtheerdet ikkefængselsdommen på1år, dererdet virkelig belastende.

ForMalling Holm derimoderde fire måneders fængselenkatastrofe. I decivi¬

liseredes kulturerdet nedværdigende. Hanrejser til Fyn, klarer sig som selv¬

stændig jurist en tid, menbliver dårligt seende og næsten blind. Han udgiver aldrig andre værkerend»Fraen Forhørsvirksomhed«, der udkommersamme

år,somhøjesteretsdommen falder;menogså i hans utrykte arbejder: dagbøger, afhandlinger ognotater,liggeretrigtkulturhistorisk materialegemt(18).

Det kansynesparadoksalt, at deto, jeg isærhar fremhævet som repræsen¬

tanterfor de civiliseredes kultur ogde primitives, er de, der bryder imod reg¬

lerne. Men deterkuntilsyneladendeetparadoks. Sagenerden,at netopde, der

står midt i enuønsketkonflikt, såmeget stærkeresøger entilknytning. I deres

usikkerhed ogangst fortæller deos -hver på deres måde-mere end alle de,

deraldrig har oplevetensådan krise,ogderforerblevetforskånetforatdemon¬

strerederes identitet vedatunderstrege tilhørsforholdet til en kultur,dertruer medatekskludere dem.

1 Emil SeierMalling Holm, 1828-1913. SønafJustitsråd, Birkedommer, kgl. Raadmand, By- og Raadstueskriver i Roskilde. 2 De citater, der er anført i denne artikel uden særlig notehenvisning, er gengivet fra afsnittet »Løsgjængeri med Kvaksalveri, Hexeri

m.m.« s. 274-346. Kapitlet består af tre underafsnit: I. »En omvandrende Doktor«,

II.»Denkloge Kone fraVindinge«ogIII. »Denkloge Kone iTjørnehoved«. Hvor cita¬

tionstegnikkeerangivet,står fremlæggelsen for minesynspunkterogtolkninger. 3 »Fra

enForhørsvirksomhed«, »Forord«, udensidetal. 4 »FraenForhørsvirksomhed«,s.347.

5 Nævninge-systemet blev påbudt i grundloven af 1849, § 79, men trådte først i kraft

i 1919efterenprocesreformvedtaget i 1916.1 denmellemliggende periode udarbejdede forskelligekommissionerenlang række forslag,der aldrig fikgyldighed. 6 »Tidsskrift

forpopulære Fremstillingeraf Naturvidenskaben«udgivet af C. FoghogC. F. LUtken.

Tredie Række. Andet Bind. Kjøbenhavn 1865. S. 1-62. 7 Ifølge »Den danske Læge¬

stand«Kjøbenhavn 1885 erCarl Georg Gædekenfødt i København 1832. 1857-67 var hanreservelæge på sindssygeasylet vedÅrhus. Herefterflyttede hantil København.Fra

1874 var han professor ved det medicinske fakultet og fra 1875 overlæge ved Kom¬

munehospitalets nyoprettede 6te afdeling forsindssygdommeog sygdomme i hjerne-og nervesystemet. 8 »Fra en Forhørsvirksomhed,« s. 348. 9 »Fra en Forhørsvirksom¬

hed«,s. 349. 10 »Fraen Forhørsvirksomhed«, s. 349. 11 I »Det skerjo sommetider

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

• en fjernelse er nødvendig for at sikre barnets tarv. Retten til familieliv og princippet om familiens enhed er grundlæggende inden for menneskeretten. Det afspejler også

Dette peger igen på, at sammenhængen for henvisninger til Luther/luthersk er en overordnet konfl ikt omkring de værdier, der skal ligge til grund for det danske samfund og at

At hævde, at identitet hverken er fast, uforanderlig eller oprinde- lig, at det snarere end at være ‘naturligt’ på en eller anden måde udspringer fra noget yderst socialt, og at

Pasienter  med  ’ubestemte’  helseplager  forteller,  at  de  opplever  krenkelser  i 

Han vækkede hende ved at hælde koldt vand i sengen. Ved at fortæller, hvordan noget bliver gjort. Det ligner det engelske by ....-ing. Jeg havde taget et startkabel med, det skulle

Da jeg kom hjem tredje dag, så jeg, at hoveddøren var blevet lavet; og jeg kunne høre at mit fjernsyn var tændt, så der var altså også elektricitet.. Jeg skyndte mig at finde

Overtagelsen af min svigerfars gård, som havde været planlagt i et stykke tid, blev ikke til noget, men drømmen om egen gård kunne og vil­.. le vi

En anden side af »Pro memoriets« oprør mod den politik, Frisch selv når det kom til stykket var medansvarlig for – og som han senere for- svarede tappert og godt både før og