• Ingen resultater fundet

Horedjævlen

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Horedjævlen"

Copied!
13
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Horedjævlen

En

undersøgelse afhans virke

i

Danmark

1500-1588

Af

Karsten

Sejr

Jensen

»På en grum djævel red hun, som skabt var i en drages skikkelse. Der hængte tovederstyggelige hugorme omhendes hals,som sledogbed i hen¬

des bryst. I hvert af hendes øjne sad en forgiftet padde og rev dem ud. Af

hendes mund udfor skrækkelig ild og svovelslue. Hendes hoved var besat

med slemme øgler, som river hår og kød afindtil benet. Hendes øren sad fulde medgloende skud og pile. - Men den part neden for mit bæltested

med lænder oglår pines allersvarest med gloende ild og slemme orme for

denukyskhed, somjeg dermed bedrevet haver«.

Således skildrede Christian Pedersen i sinJærtegnspostil fra 1515, hvad der

skete med en kvinde, som, for sin utugts skyld, efter døden tilfaldt hore¬

djævlen Asmodæus (1).

Denne djævelvaravlet af kristendommens splid mellem sjælog legeme.

Angsten for legemlig nydelse var hans mor, og den gyldne rene intellek¬

tuellesjæl hans far. Legemetvar afnatur noget urentogbeskidt, ogatop¬

fylde dets behov, blot til lige atkunne overleve, førte megetlet til evig for¬

tabelseogfordømmelse.

Efter tidens opfattelsevar kvinden med sine menstruationerogbørneføds¬

lernærmereforbundet med legemet end manden. Hun havdeensærligpagt med naturen, og naturen var uren og djævelsk. Hun faldt derfor så meget desto lettere i Asmodæus' garn, og måtte, ligesom legemet og dets natur, undertrykkes. Manden derimod var, som Paulus så klart udtrykte det, kvindenshoved, oghun skulle i ydmyg underdanighedrette sig efter, hvad

hanfandt forgodt-ligesom legemet måtteogskulle tjene sjælen.

Mennuvarkvinden ikke bare mereforfaldentil denneutugtssynd, hen¬

des syndvar også størreend mandens: »fordi hun med sit horeri, om hun

106

(2)

bliverfrugtsommelig, forvender godset fra de rette arvinger til sine hore¬

børn, hvormed hun forudenbesviger sin mandogførerfremmede arvinger

i hansgods«. Ja, godsetvarhans; detvarham derejede, ogkvindenvar en del af hans ejendom. Således udtrykte Danmarks førende teolog det i sin bog Om Ecteskab 1572, og tydeligere kunne tidens holdning til kvindens utugt vel ikke udtrykkes. Derforvar det oftest også hende, der straffedes,

når dervartaleomhor,mensmandengik fri (2).

Samfundet skabte i horekvinden sit egetskyggebillede til sin åndeligtrene ogsædelige tilstand. Drifterne hevogsled i enhver,men ved hendes udstø¬

delseogfornedrelse stillede det sinegenrenhed i relief. Hunvarskræmme¬

billedet, som gjorde det sædelige samfund, man ønskede, muligt. Og jo

mere fanatisk man ønskede sædelighed, desto hæsligere tegnedes hun-

da sædeligheden virkelig kom i højsædet efter reformationen, fremtrådte

dette skræmmebillede i sin fulde blomst.

Førreformationenvardetsåledes,atbåde kirkenogden verdslige øvrighed accepterede hor som et nødvendigt onde. En slem synd var det, men en

synd, som man ved bod ogskrifte kunne eliminere. Her i Danmarksynes

endog brud på cølibatet for præster og munke ikke at have været nogen

sjældenhed. Det illustreres dels ved de mange gentagne advarsler imod præstershor, ogdels ved de mange pavebreve, der tillodsønnerafpræster at beklæde et præsteembede. Hertil kommer, at der endog kendes flere eksempler på bisper, der levede i konkubinat,som f.eks. Stygge Krumpen,

og at man fra kongemagtens side i Chr. 2's Landsret Cap 17 ligefrem opfordrede præster til at gifte sig (3). Hvad angik prostitutionen i Dan¬

mark, så eksistererder ikke mange kilder, men de enkelte derfindessynes atvise,atden ved 1400-talletsslutningogbegyndelsen af 1500-talletvaret ret udbredt fænomen, der som sådan var accepteret. Kirken dækkede sig

indunder,atden storekirkefader Augustin havde tilladt det-oghvad kir¬

kentillod, kunne det øvrige samfund også godkende. Blot holdtman en vis afstand til skøgerne, der, som kong Hans i 1496 påbød, skulle kendes fra

dannekvinderpå, at de baren hue, dervar halv rødog halv sort, ogat de ikke måttebære bedretøj end deventerskog lærred til mereend en skilling

pr.alen.

Imidlertidudsatte denneskammærkning skøgerne formangefortrædelig¬

heder, så Chr. 2. viste sigsom deresven, da han afskaffede kong Hans' lov

og lod dem klæde sig som de ville- dog under forudsætning afat de ikke

bar kåber. Desuden blev det under dødsstrafforbudtat tilføje dem nogen overlast og som yderligere beskyttelsesforanstaltning påbød han, at de i byerne blev anvist særlige kvarterer (4).

(3)

Reformationen i 1536 betød ettotalt brud med denne tolerante holdning.

Luthersagde lige ud,atden øvrighed,somtålte »utugtige frie huse« i byen,

ikke burdeansesfor bedre endhedninger.

Luther, der selv havde været munk, vidste nok hvad han talte om, når

han hævdede, at afholdenhed, cølibat, kunvar muligt for nogle fa af Gud udvalgte, eller nogle, derfra naturens side varkastrerede. Han havde selv på sin krop følt liderlighedens kvaler, ogdet samme havde mangeaf hans ivrigste tilhængere, der ligeledesvartidligere munke ellerpræster. Derfor,

da de numed reformationen fik lov atgifte sig, blev ægteskabet det eneste saliggørende. Medensandfanatisme, dervar ennidkær munk værdig, for¬

kyndte de nu, at istedet for cølibat var vejen til sand frelse ægteskabet.

Ægteskabet var den eneste måde at holde sig kysk på, eller med Luthers ord: »Thi hvornaturenhar singængesådan, somdenindplantet af Guder, dererdetumuligt uden ægteskabatkunne bliveog værekysk« (5).

Detmunkeagtige begreb kyskhed overførtes altså blot fra cølibatet til det hellige ægteskab,ogægteskabsløftet blev derfor lige så helligtog ubrydeligt

sommunkenestidligere kyskhedsløfte. Legemetognaturenvarnemlig i sig selvlige så suspekte eftersomfør reformationen, og man måtte med denne kyskhed holde det iave.

For at understrege at det forholdt sig således, bevarede man noget

katolsk som djævleuddrivelsen ved barnedåben. Præsten skulle da sige:

»Farud duureneåndoggiv den hellige ånd plads« (6). Legemetvaraltså i sig selv djævlebesat, og ægteskabet var den eneste måde til at holde den frygtelige horedjævel i skak. Derforvardet »bedreatlide onde dage i ægte¬

skabet forudensynd, end gode dage uden ægteskab med synd« (7). Thi intet

varfarligere end synd, for Gud var en nidkærogærekær gud, der straffede

fædrenes synder på børnene indtil 3. og 4. led - og straffede øvrigheden

ikke synden, så straffede han så meget desto værre disse synder på hele landet(8). Reformatorerne kæmpede derfor forat faøvrigheden til at ind¬

tage denne, deres holdning overfor horeriet-og ifølge deres opfattelsevar straffen herfor døden.

IChristian den Tredie fik de en konge, der, selv lutheraner, delte deres synspunktogderfor udstedte en lov i 1537, der fastslog,at straffen for hor

var døden. At han virkeligt mente, hvad han sagde, demonstrerede han

med al tydelighed i påsken 1537, da han opholdt sig i

Ålborg.

Herfik han på sit retterting forelagt en horesag: Det forholdt sig således, at Blasius

Issfeder havde 'forlokket' Jens Vognførers hustru. De levede nu åbenlyst

sammen i Jens' hus og havde faktisk faet smidt denne ud. Det var et for¬

hold, som manåbenbart i Ålborg på daværende tidspunkt fandt helt i sin orden, forman havde medbyfogdens hjælp oggode borgere somgaranter

108

(4)

faet oprettet en kontrakt mellem Jens og hans kone, der gik ud på, at de

skulle leve hver forsigogikke havemedhinandenatgøre.

Kongensdom faldtprompteogudentøven: Blasiusskulle halshuggesog konen kommes i ensækogdruknes (9).

Dette hårde og kontantesyn på horvar også blevet godt fremhjulpet afen

frygtelig opblussen af dengrusomme kønssygdom syfilis. Sygdommen siges

at være blevet bragt til Europa fra Amerika med Columbus' søfolk. En kendsgerningerdet i hvert fald, atden fra slutningen af 1400-tallet bredte sig med lynets hast ud over Europa, og at den allerede i begyndelsen af

1500-talletvar kommet til Danmark. Herfremtrådte snart i stort tal dens grusomme følger i form af fuldstændigt invaliderede mennesker med store vædskendeogildelugtende sår. Peder Palladius (1503-56) beretter, atman allerede i hans barndom måtteødelægge byernes badstuer, da sygdommen, grundet den utugtder blev drevet her, havde sit faste tilholdssted der (10).

Deternok værdatbemærke, atdennehurtigeogomfattende udbredelse af syfilissen tydeligere end noget andet viser, hvor hårdt et tag horedjævlen

havde i folk op til reformationen-ogdet viser hvorstort et antal syndere

reformatorerneogkongen var oppeimod.

Men horedjævlen var en mægtig fjende, der ikke lod sig tæmme med strengelove. Øvrigheden opdagede nemlig, atden med den føromtalte lov ville miste alt formangegode borgere. Så horedjævlens trumf blev det, da kongen i 1539 måtte moderere straffen. Nu blev dettil, at man førstegang skulle betale en høj bod; anden gang blev man, foruden at måtte betale bod, forvist landet; og tredje gang faldt hammeren - manden skulle hals¬

huggesogkvinden kommes iensækogdruknes (11).

Detblev den lov, der kom tilatgælde forrestenaf 1500-talletogbegyn¬

delsenaf1600-tallet. Ogman må i denne forbindelse bemærke sig, atstraf¬

fenkunvarmøntetpå gifte par.

Menhvad medugifte ogløse folk, for slet ikkeatnævnehoredjævlens ynd¬

linge, skøgerne? For dem gives der fra verdslig myndigheds side ingen lov,

derafgjorde hvad der skulle ske. Kirkens holdning derimod var helt klar.

Det at have seksuelt samkvem kunne kun tolereres indenfor ægteskabets

rammer. Blev det opdaget, at nogen havde samkvem udenfor disse

rammer, skulle præsten advare dem helt op til tre gange. Bedrede de sig ikke, blev deresnavne satoppå prædikestolen, ogde blev offentligt, i hele menighedens påhør, bandlyst.

De var nu udelukket fra atkunnedeltage i sakramentetog varfaktisk at regne foren slags hedninger, som stod udenfor det kristne fællesskab- og

109

(5)

dermed udenfor samfundet. Døde de i denne tilstand kunne de ikke blive

begravet i indviet jord, ogde tilfaldt så med sikkerhed djævlen. En tanke,

der nok kunne fa det tilatløbe koldt ned adryggenpå de fleste.

Den eneste vej tilbage var at stå offentligt skrifte i kirken og på sine

knæ bekende sin svare synd- så kunne man angrende blive optaget igen.

Var de syndende imidlertid så forhærdede eller stolte, at de ikke ville

gennemdenne ydmygende ceremoni, blev de anmeldt til lensmanden, som så skulle fordrivedem frasognet,indtil de angrede (12).

I de første år afFr. 2's regering indtrafen stramning. Nu skulle alle, der

havde bedrevethor,anmeldestillensmanden ogbetale bod, hvadenten de angrede eller ej (13)-ogi 1568 blev det påbudt allepræster at føre register

over folk, der havde bedrevet hor, og »skøger og bolefolk skulle miste

huden tilkagen« (14).

Nu var en ting, hvad øvrigheden bestemte, en anden, hvad der virkelig

skete. Gennemførelsen af bestemmelserne var jo uddelegeret til en hel

række lokale myndigheder, såsom lensmændene, byernes øvrigheder og præsterne.Alt afhang af deres holdning. Det kan nok ikke undre, atjo læn¬

gere man kom væk fra magtens centrum, desto lemfældigere ogløsere tog

manpå disse påbud.

I

Ålborg

kan vi afen bestemmelse fra 1556 se, at byen endnu på dette tidspunkt besad en offentligt accepteret prostitution (15). Og i 1578 kla¬

gede præstensig i Jerindelev ogOlstrup menighed på Lolland højligtover de mange ubodfærdige syndere menighedenvarfuldaf, »thi når han straf¬

fede drukkenskab, horeriog skørlevned, fremture de alligevel i deres onde

levned og foragte kirkestrafogenten selv forsvare sig sine onde gerninger

eller fa deres herskabs forsvar« (16).

Helsingør derimod, som varmegetnærmeremagtens centrum, forbød

allerede 1551 folkathuse skøger (17). Men dabyen var en driftig handels¬

by, der blev besøgt afmange fremmedesø- oghandelsfolk, vardet et svært gennemførligt forbud. Skøgerne blev fra hele landet tiltrukket af denne by,

og de lod sig ikke standse af forbud. Detvar etspørgsmål for demom slet

ogret atoverleve.

Havde manéngangladet sig »belokke eller beligge af skalke«, så var man kommet i »et skamløst brød«, og blevet »en skarns skøge og fordærvet«.

Man var herefter en foragtet kvinde resten af sine dage. Ja, man var så foragtet,atmedlidenhed ligesom udelukkede sig selv (18).

Skøgen var, som Peder Palladius siger i sin visitatsbog, lige så farlig at have gående løs, som en ulv på ens mark (19), thi hun havde »ondt øl i

hendeskande«, somforårsagedeatman fik syfilis. Men det allerværstevar,

110

(6)

athun hindredeægteskabet, for ingen mand gad gifte sig, når han kunne fa

sine drifter tilfredsstillet hosensådan(10).

Skøgen kunne man derfor ikke behandle for hårdt, og forat understrege

dette udstedte kongen i 1546 et forbud mod at optage vanføre kvinder på hospitalerne i Fyens Stift, »som tilforn udi deres ungdom og velmagt, har

levet udi åbenbar skørlevned - og derover er blevet fordærvet af pokker,

franzoseroganden sygdomogGudsplage« (21).

Om denne forhærdede holdning gives der i kilderne uhyggelige eksemp¬

ler; såsom om SusanneClausdatter, »der meget uforskammet lå i Leder¬

stræde og fødte et uægte barn i en kælderhals i alle mands påsyn«. Hun blev af bøddelen udslæbt af København(22).

Følger vi problemerne med disse kvinderop gennem 1500-tallet, servi, at debliverstørre og større.Årsagerne hertilvarflere. Førstogfremmest for¬

værredes forholdene forfattigfolk uden jord vedenvoldsom dyrtid, der fra

1520 til 1560 fordobledepriserne på korn. Dyrtiden fordobledes yderligere

i detfølgende årti grundet krigen 1563-70, som igen varårsag tilenfortsat

inflation op igennem 1570'erne og 80'erne. Herudover forøgedes et i for¬

vejen betydeligt kvindeoverskud ved kongens 7års-krig, der gjorde mange til enkerogyderligere tyndede ud i mændenes rækker (23). Og hertil kom,

atkrigen med sinemangehærgedeogødelagte byerogbosteder gjorde utal- lige kvinder hjem-og rodløse. Det varofte disse kvinder, der måtte sælge

dereskøn foratklare sig.

Problemet ses afspejlet i Helsingør tingbøger, hvor man, efterhånden

som det voksede, kan se, at dertages hårdere oghårdere fat (24). I begyn¬

delsennøjedesman medatadvare folk imodatindtage skøger i deres huse,

men den ustandselige gentagelse af forbudet viser, atdet hele tiden erble¬

vetovertrådt. I 1562 mistedeøvrigheden endelig tålmodighedenoggrebtil alvorligere midler- hvorefter både udvisning af folk, der huser skøger, og

udvisning af skøger fandt sted i stigende omfang. I 1564 lavedeman etfor¬

bud, der skulle sulte skøgerne ud af byen, idetman forbød byens borgereat sælge dem noget som helst (26) - men da det heller intet hjalp, blev det i

1568/69 påbudt atpiske horefolk til kagen (27). Det foregik på den måde,

at synderinden blev bundet tilen pæl, kaldet kagen, der stod midt påtor¬

vet. Hun blev såpå sinnøgne rygpisket af bøddelen medstore ris, til blo¬

detdrev ned ad hende. Nu var øvrigheden imidlertid ikke så megetfor at idømme denne straf-ikke så megetaf humanesomaf økonomiske grunde,

det kostede nemlig byen 1 1/2 mark, som bøddelen skulle have i betaling forat udføredette hverv. Man nøjedes derfor i reglen medat forvise kvin¬

derne frabyen og gøre dem klart, atviste de sig igen, så blev de pisket til kagen.

111

(7)

Imidlertid erderflereeksempler på,at kvinden også andengangklarede frisag- og når hun endelig piskedes til kagen, skyldtes det som oftest, at hun foruden hor også havde begået tyveri. Men selv i denne situation

kunne hun slippe: F.eks blev skøgen Fleckesild første gang forvist fra Helsingør i 1574, idet hun anklagedes for både horogtyveri, menhun slap

med atblive forvist, fordi hun vargravid. 1578 var hun igen i byen, men denne gang faldt hammeren, hun piskedes til kagen og forvistes fra byen.

1584 blev hun endnuengangudvist, men slapogså dennegang foratblive kagstrøgen, da hun igen var gravid. Vi ser altså her, at humaniteten dog

strakte såvidt,atgravide kvinder slap for bøddelens hårdebehandling.

Etstigende antal udvisninger fra Helsingør viser, atproblemet med skø¬

gerne fra 1570 yderligere er i kraftig vækst, hvilket i 1574 foranledigede kongen til at skrive følgende brev: »Vi forfare, at der udi byen føres et meget utugtigt og skændigt levned af løsagtige kvindfolk, som søge did til byen mere end anden steds for det fremmede folks skyld, som kommer der

udi sundet«. Han befalede derfor, at der skulletages hårdt fat. Førstegang en skøge blev grebet, skulle hun piskes til kagenogforvises fra byen; anden

gang skulle beggeører skæres af hende; og fandtes hun tredje gang, skulle problemet løses en gang for alle ved, at hun blev puttet i en sæk og

druknet(28).

Til Helsingørs ros skal det siges, at ingen af de to sidste grusomme

afstraffelser, somkongen her foreskrev, nogensindeserud tilatværeblevet foretaget.

Men brevet fik til følge, at man dette år rensede kraftigt ud i byens

bestand afskøger: 7 blev smidt ud, 2 af dem efter atværeblevet pisket til kagen. Det varåbenbart effektivt, for i 1575 har vi ingen skøgesager. Men

detblev kun foren kortstund, for allerede 1576 forvistes»en hel hob« fra byen. Dethøjeste antal udviste har vi der, hvorjeg har valgtatafslutte min undersøgelse, nemlig ved Fr. 2's død i 1588.1 det år udvistes 18 skøger.

Dette viser med al tydelighed, at de midler, man havde valgt at tage i anvendelse, overhovedet ikke stod mål med problemet- og at problemet

havde sine rødderi økonomiske årsagerog sociale holdningerog sammen¬

hænge, som den tid hverken magtede at løse eller havde indsigt i. Den uophørlige forvisningsstrafførte blot til, at man hele tiden flyttede pro¬

blemet fraetsted tiletandet-udenatløse det.

I visse byer førte angsten for horedjævlen til, at der to gange årligt blev opførtengrotesk forestilling, den såkaldte malkeprøve.

Mangepiger, der jo kendte konsekvensen afatblive opdaget, fødte deres

børn i dølgsmål og lagde dem ententrappen til byens hospital eller

kvalte demlige efter fødslen.

(8)

Forathindreatden slags skete, udvalgteman ærbare koner, dertogange

om året skulle malke deugifte piger foratse,omdevargravide. Vi ved fra kilderne,atf.eks. Hans Tausenskone i 1548 varenafdisse udvalgte koner i Ribe.

Resultatet afen sådan prøve kunne være katastrofalt. I 1582 blev der i

København fundetet nyfødt barn på gaden. Straks blev der foranstalteten

malkeprøve på samtlige ugifte piger i byen - og adskillige borgeres døtre

viste sigatværegravide. Fr. 2. blev rasende. Borgmestre og råd blev kaldt

op på slottet og skældt hæder og ære fra på grund af deres manglende påpasselighed, og de gravide piger blev under dødsstraf forvist fra byen (29).

ForHelsingørs vedkommende finder vi i kilderne ingen eksemplerpå, at

man her foretog malkeprøve. Imidlertid afsløredes der alligevel ofte piger,

somudgav sig foratværejomfruer, skønt de ikkevardet.

Nu var det således, at kun jomfruer måtte gå med utildækket hoved offentligt. Derforvardet en frygtelig ting, da Ludze ved forhøret hospræ¬

sten i 1569 måtte tilstå, at hun havde været i seng med en landsknægt, og

alligevel herefter havde gået med utildækket hoved. Hunbenådedes ganske

vist foratblivepisket, menistedet dømtes hun tilatmiste sit hår til kagen.

Detblev offentligt klippet af hendeog sømmettil kagen, oghun blev der¬

efter i denne skamferedetilstand forvist frabyen og var nufor resten af sit

livstempletsomskøge (30).

Den hårde og skånselsløse behandling af kvinder, der havde begået hor, gjorde naturligvis også disse, horedjævlens ofre, hårde og beregnende. De

varjagede mennesker, der kun havde to overlevelsesmuligheder - horog

rapserier.

I 1573 havde Thomas Kleinsmedog hans kone fattet medlidenhed med

ennorsk kvinde. Hunpåstod,athendes mandvarstukket af fra hende med

et løst kvindfolk, ogat hun nu, grundet disse ulykkelige omstændigheder, drog land og rige rundt forat finde ham. Imidlertid var hun ikke så snart kommet indenfor døren, før hun stjal adskillige ting fraægteparret ogstak

af. Thomas anmeldte hende, og hun blev fanget. Da viste det sig, at hun

var gravid, og frækt anklagede hun nu Thomas for at have »beligget« sig.

En alvorlig anklage mod en ægtemand. Nu blev bøddelen hentet, og han

var en mand, hun havde respekt for-måske nok fordi hun tidligere havde

stiftetbekendskabmedensådan. Ial faldgik hun straks til bekendelse, ind¬

rømmede tyverietogathun havde løjet vedrørende Thomas. Herefter stod

hun til »skammelig straf«, dvs. afskæring aførerne og piskning til kagen eller henrettelse. Ingen afdelene lod sigimidlertid gøre, nudahunvar gra¬

vid. Man kunne så sætte hende i fængsel, indtil hun havde født, men da

(9)

man frygtede, at hendes foster ville tage skade heraf, og da Thomas, der

som hendes anklager skulle bekoste hendes fængselsophold, ikke engang havde råd til at betale bøddelen, blev man enige om at benåde hende til landsforvisning, udennogenform for skammelig straf (31).

Med i billedet af skøgen hørte også vold, drab og udnyttelse. F.eks.

æggede skøgenBeritte i 1570 en ungkarl tilatslåengammel mand sønder

og sammen og stjæle hans penge, som parret derefter delte (32). Men ofte

vardetskøgerne selv, der blev udsat for hårdogvoldelig behandling. Særlig slemt gik det for en kvinde i 1582 i Hans Madsens hus. Hun fik underet slagsmålskåret strubenover(33).

Bøddelen, skøgernesværstefjende, så tit sin fordel iatudnytte dem, fordi

deheltvarunderlagt hans nådeogunåde, når han fangede dem.

Efteratværeblevet forviste fraHelsingørtogmangeskøger blot ophold i

skovene udenfor byen, hvorfra de drev deres virksomhed videre. I 1582 havde bøddelen, Mester Anders Fønbo, drevet en formelig klapjagt på skøgerne i disse skove,ogdetvarlykkedes hamat fangeenhel hob. Istedet

foratudlevereskøgerne til øvrigheden, installerede han dem imidlertid i sit eget hus og drev bordel herfra. Han blev dog opdaget og virksomheden stoppet(34).

Vender vi os mod den almindelige borger og ser på, hvorledes billedet af

den fornedrede skøge påvirkede denne,servi, det bevirkede, at man holdt

et vågent øje med både sig selv og andre: om også den rette tugtelige sti opretholdtes. Manvogtede derfor sitrygtemed morderisk nidkærhed.

Man må huskepå, ati disse små samfund, hvor alle kendte alle, opstod der let rygter, der bredtesigsom enløbeild. Ens gode omdømme varisam¬

fundet alfaogomega; heleenseksistens afhang heraf.

En enkelt anklage kunne styrte en i helvedes afgrund, hvis ingen ville sige god foren. Ogvar man først kommet i etdårligt rygte, var man mere eller mindreumuliggjort i samfundet. Derforvarblotenhentydningom, at

manlevede iutugt, nok til,atmanrejste sig.

Havde man,måske i drukkenskabogvrede, kaldten person enhore eller horekarl, kunne man være sikker på, atman næste tingdag blev krævet til regnskab herfor-ogkunne man ikke bevise sin påstand, varfanden i bog¬

staveligste forstand løs. Man måtte så, hvisman varklog, skynde sig offent¬

ligtatundskylde sig overfor den krænkedepart oghåbe på, atdenne tilgav

en,sagen kunne forliges. Dette skete i de fleste tilfælde, men skete det ikke, måtte manbøde 40 mark til byen og40mark til kongen, ogman var fra da af desuden en æreløs person, hvis vidnesbyrd ikke længere stod til troende,og mankunne ikkemereoptrædepå tinge. Manvarfaktiskendød

personi byen.

114

(10)

Som sagt vogtede man hele tiden på hinanden. Om dagen naboerne imellem, og når natten sænkede sig overbyen, vogtede vægterne nidkært på, atnu også folk opholdt sig i de rigtigesenge. Havde de faetnys om, at

enpersonbefandt sig ienseng, hvor vedkommende ikke hørte hjemme, så trængtede ind i husetogførte i triumf byttetoppå rådhuset.

Dettehændte f.eks. for ChristenBageri 1575 i Helsingør. Han forlod tit

sin kone Gertrudomaftenen foratbesøge Anne Kierkilld.Detblev tilsidst

Gertrudformeget,og.hun anmeldte det. Sammenat trængte vægterneind i

Annes hus. Christenflygtede i bar skjorte op på loftet, men de fandt ham

og bragte ham op på rådhuset. Han var nu i en frygtelig situation, for da ingen ville kautionere for ham, blev han sat i rådhuskælderen. Annes mand, Niels, derimod kautioneredefor hende, så hun slap for denne for¬

smædelse. Niels ville desudengernebeholde Anne, såsagenkunnefor hen¬

des vedkommende klaresmed,athun betalteenbodtil kongen. Men Chri¬

stens kone Gertrud ville skilles, og da åbenbar hor var en afdé eneste accepterede årsager til skilsmisse, blev han slæbt forRoskildeTamperret, hvor skilsmissen blev stadfæstet. Bagefter måtte han fuldstændig ruineret

forladeHelsingør (35).

Ja, selvom horekarlen sömoftest slap for videre tiltale, viser dennesag, atdet kunne bliveskæbnesvangert for manden, når konen ville have hævn

ogskilles.

Nu kunne sagen også være den, at man havde anklaget sin kone eller

mand forhor,men senerefortrød det. Så fangede bordet imidlertid, hvilket

AndersWognmani 1570 måtte sande.

Hans kone var året forinden stukket afmed en fremmed karl og havde

ladt ham tilbage med gæld og tosmå børn, over hvilket han havde klaget

sin nødforbyens øvrighed. Da hun imidlertidvarvendttilbage, ville han godt tage hende til sig igen, og begyndte overfor øvrigheden at undskylde

hendes dårlige opførsel. Dette blev ikke taget nådigt op, for han havdejo selv året forinden bevist hendes utugtog slemme opførsel. De blev derfor begge forvist fra byen (36).

Langt alvorligere var en sag fra 1582. Charinne anklagede sin mand

LauritzBysvend foratværehendeutro med hendessøster, somde havde i

huset. Men pludselig gik anklagens omfang og alvor op for hende. Dette

varjo en sag, der drejede sig om blodskam, og ikke bare om almindelig 'førstegangsutugt', der kunne klares med,at manden betalteenbod,ogat søsterenbortvistes.

Nej, straffen herfor var døden på bålet. Og hun svor nu, både overfor præsten ogbyens øvrighed, at det helevar opspind fra hendes side. Dette

fikmyndighederne tilat tøvemedat arrestereLauritz,ogdet lykkedesham

derforat stikke af. Imidlertid beviste hans flugt, at Charinne havde løjet,

(11)

hvorfor hun blevforvist frabyen på grund af mened. Søsteren »benådedes«

tilhalshugning istedet foratblive brændt-ogtoårsenereblev Lauritzfan¬

geti Marstrandoghenrettet (37).

Med dette sidste eksempel vil jeg slutte min artikel i håb om, at det i

nogen grad er lykkedes mig at tegne et portræt af horedjævlen, som han

viste sig for 1500-tallets dansker. Det er et portræt fuldt af grusomhed, umenneskelighedogtragedie, der illustrerer, hvad der sker, når mennesket fanatisk søgerat undertrykke sine naturlige drifter med stramme reglerog love- og dermed nægter at acceptere sig selv som den helhed, det udgør

medlegemeogsjæl.

I Christiern Pedersens Danske Skrifter bd. 1 s. 11 udgv. af C. J. Brandt og K.Th. Fenger, Kbhn. 1850. 2 NielsHemmingssen: Om Ectescab, Kbhn. 1572 3 Niels Knud Andersen:

Confessio Hafniensiss.205 udgv. Kbhn. 1954. 4 Hugo Matthiessen: De Kagstrøgnes.26 udgv. Kbhn. 1919. 5 Luthers Kathekismus s.47-47 1629 udgaven. 6 Peder Palladius' Danske Skrifter bd. 1 s.101-102udgv. af Lis Jacobsen Kbhn. 1911. 7 Christiern Pedersens Danske Skrifter bd. 4s.399 »Om merckelige Spørsmåll och Swar om Troen och Kierlig¬

heden«, Kbhn. 1531. 8 Luthers Kathekismus 1629 udgaven s. 10-11; Peder Palladius' Danske Skrifter bd. 5s.246-47: BrevtilMogensGyldenstjerne fra P. P. dat. 11/12 1546: »...

ognår hverken den verdslige eller åndelige myndighed vil straffe de onde, widbør (tilbørligt) så vil Gud straffe denenemed denanden, derafer pestilenz, hunger, dyrtidogblodstyrtning (krig) titogofte landogrige hjemsøgt«. 9 Kolderup-Rosenvinge: Gamle Danske Domme bd. 1 s.62-63, udgv. Kbhn. 1842. 10 Peder Palladius' Danske Skrifter bd. 4 s.48.

II Kolderup-Rosenvinge: Samling af Gamle Danske Love bd. 4 s.190: Odenseske Reces 1539§ 3 jvnf. Københavnske Reces 1537 § 8 udgv.sammestedss. 177Kbhn. 1824. 12 Pe¬

der Palladius'Danske Skrifter bd. 1s. 194: Kirkeordinansénaf 1537: Bandsættelse afhorerog horkarle. Landemodet i Roskilde 1562: Horfolk skaludjages afsognetoghorkarle skal meldes tiløvrigheden, udgv. i Kirkehistoriske samlinger 4s.474. Landemodet i Roskilde 1563: Det åbenbare skrifte ved hor skal holdes ved magt: Kirkehistoriske Samlinger bd. 4 s.482.

13 Jævnf. note3. 14 Landemodet i Roskilde 1568: Kirkehistoriske Samlinger4 s.505.

15 Hugo Matthiessen: De Kagstrøgne s.26. 16 Thottske Samling 730,2 s.312b. Prov¬

sten Hr.Jørgen Christierns Visitatsbog 1559-93. 17 Helsingør Stadsbog 1549-56 s. 100 udgv. ved Erik Kroman Kbhn. 1971. 18 PederPalladius' DanskeSkrifter bd. 5s.88 (Peder Palladii Visitatsbog). 19 Peder Palladius' Danske Skrifter bd. 5 s.140. 20 Peder Pal¬

ladius' Danske Skrifter bd. 5 s. 141-45. 21 Danske Kirkelove bd. 1 s.204 udgv. af H.F.Rørdam Kbhn. 1883. 22 Hugo Matthiessen: De Kagstrøgne s. 110. 23 William Scharling: Handel, Værdi, Penges.503 Kbhn. 1909. 24 Karsten Sejr Jensen: Trolddom i Danmark 1500-88 (Historiespeciale ved Københavns Universitet Kbhn. 1980). 25 Hel¬

singør tingbøger 1561-65 s.42 b: Peder Schreder blev forvist byen grundet detathan holdt ondt hus 1562. 26 Helsingør tingbøger 1561-65s. 187b. 27 Kirkehistoriske Samlinger 4

s. 505: Roskilde Landemode 1568. 28 Helsingør tingbøger 1571-75 s.258. 29 Hugo Matthiessen: DeKagstrøgnes.88. 30 Helsingør tingbøger 1566-70s.211. 31 Helsingør tingbøger 1571-75s.202 ff. 32 Helsingør tingbøger 1566-70s.322fif. 33 Helsingørting¬

bøger 1581-82s.83 b. 34 Helsingør tingbøger 1581-82s. 106fif. 35 Helsingør tingbøger 1571-75 s.288ff. 36 Helsingør tingbøger 1566-70 s.314. 37 Helsingør tingbøger 1581 -82s.82 b ff.Helsingør Kæmnerregnskaber 1584.

Noter:

(12)

Summary

TheDemon

ofAdultery.

A

study of the

Demon

ofAdultery during the Years 1500-1588

inDenmark

Toengagein sexualintercourse outside of marriagewasconsideredaterrible sin. Bothbefore

and after the Reformation(1536), the Church preached and did its very bestto scare and threaten people from committing adultery. Ifpeople did not obey the Church they were doomedtothe Demon ofAdultery, Asmodæus, furthermoretheyweretosuffer in helleter- nally without hopeof redemption.

Therewas, however, amarked difference in the approachtoadultery before and after the Reformation. Before Reformation the Church and thepublic authorities acceptedadulteryas

anecessaryevil. Itwasofcourse asin, but by doingpenanceand confessing, thesin could be

eleminated. Viewed ingeneral itwas asinwhichwaslookeduponquite lightly. This is illu-

stratedby the fact that the monks and priests, who broke their oath of celebacy,were norarity

at all. Thiswe can read from the repeated cautions addressed tomonks and priests against committing adultery. Also the manyletterswrittentothepopeaboutpermitting thesonsof prieststoholdoffice. The authorities of both the Church and the public heldarelaxedattitude

towards prostitution which in late 15th and early 16th century waswidespread. The word

from the Church was that since thegreat father Augustin had allowedsuch conduct, why

should thepublic view it differently.

The Reformation madeatotal breakawayfrom this relaxed attitude, both towardsprosti¬

tution and the breaking of the sixth commandment. Luther, the father of theReformation, simply condemned the bordellos in the towns,and people who allowed suchplaces toexist

werein hiseyespagans. Luther, whohimself had beenamonk, andonewhotook his oath of celibacyveryseriously unlikemanyof his colleagues, had byglorifying the holy matrimony given peopleawaytofulfil their sexual desire. Accordingly, instead of the Catholiccelibacy matrimonywastohimawayof being »saved«. Thisbecamethe onlywaytogiveventtothe

'evil'sexurgesandstill be considered good. In other words the oathofcelibacywasexchanged

for the oath ofmarriage, the latter beingconsidered equally binding by theprotestantsasthe

former. Thisexplains why the protestants' view of adultery becameso very stern that they

envisioned thepenalty of deathas areasonable punishmentfor breaking the oath.

This attitudewasenforcedby the break-out of the terrible venerealdisease syphilis which tookaheavy toll in Européin the late 15thcentury. Thiswasconsideredasign from God saying that deathwasthe punishment for being immoral.

At the time ofReformation,Denmark hadasternProtestantking, Christian the Third. He passedalaw in 1537which imposed the death penalty for the crime of adultery. Itwas,how¬

ever,notfeasibleto carryoutthe law. The Kingrealized that he would indeed be losingtoo manygood and loyal subjects,werehetoenforce the law. In 1539 the lawwaschanged, saying that the third timeacouplewascaught committing adultery, the punishment for thewoman wastobeputintoasack and drowned and theman wastobe beheaded.

The secularauthority hadnoclearly definedjudgmentas faras the unmarriedwere con- cerned, although the attitude of the Churchwaswell defined. People who engaged in sexual intercourse outside ofmarriage were warned three times by their minister. If this did not suffice to make them abstain theirnames were calledout inchurch, whereafter they were banned in front of the general public. Theywere nowunaccepted by Christian people and placed outsideof society in general. In ordertobecome members of society again they hadto publicly makeaconfession of their evilwaysand openlyregrettheir shameful actions.

When Frederik the Second(1559-88) became king there seemedtobeanincreasinglystern attitude towards immorality. Thiswas partly duetoaneconomic crisis which made itvery hard forpeople withoutany meanstomanageatall. The unmarriedwomenin particularwere

badly off. Theysaw no wayoutbutto turn toprostitution. Thesecases areduly recorded in the oldting books from Elsinore. The number of bannedwomenpunished by whippingwere

(13)

found inincreasing numbers throughout the 1560es and 70es, culminating in the 1580es. The problem seemed insoluble, as no one couldsee theconnection between the economic crisis andthegrowing number of prostitutes. So the punishmentgrewincreasinglyseverefor these

women.Wehavealetterdating from 1574tothe public of Elsinore. In this the Kingsetsthe rules forpunishment of thesewomen. The first offence is punished by whipping and banish-

mentfrom thetown.The second offencecausestheearstobecutoff. The thirdtime, she isto be putintoasack and drowned. As faras is known the twolatter punishmentswere never carriedout. Instead thewomen wereusually expelled and only in speciallygross casesthey

werewhippedbefore the expulsion. Ofcourse this procedure didnotsolve the problem, but merely removed ittoanother place. This is emphasized by the faet thata woman who had

onceslept witha man wasfor therestof her life consideredawhore, and therewasonly little hope for herto getmarried.

Thesewomen livedalife forever hunted. From theting books we seehow they just kept body and soul together by committingpettycrimes. But thestrongestimpressiononereceives fromtheting books is that of the attitude of society towards the whores whowerelookedupon

asthescumofsociety and exploitedassuch. The old saying that one's relativesareoften one's

worstenemies, was indeedtrue. A hangmanwasoften a person who himself had becomea criminal because ofpovertyand misery and had been reprievedoncondition that heassume theposition ashangman. Hewastheonewho threw the whoresoutoftown,whipped them andeveninsome casestookadvantageof them. Sucha case wasAndersFønbo, Elsinore, in the year1582. He hounded thewomen,but instead of expelling them fromtownheexploited themby keeping them in his house where heran awhorehouse.

Itappearsfrom the above that ifan instinctualurge is suppressed withaviewto making societyappeartobe Christian and moral then the effect of the suppression will make itself felt in theshape of immoral behaviour beneath the surface. In thiscase,thevictimswereclearly thepoor women.

118

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Hvis man nu havde været omhyggelig med de to ovenstående positioner, altså taget stilling til formålet med videreuddannelsen og skabt sammenhæng til arbejdet i skolen, tænker

Som allerede beskrevet var medlemmerne af de lokale styregrupper meget begejstrede for Gå i gang-projektets idé med at tilbyde motion, som alle kunne være med til, men flere

Den Gang min Uddannelse i Lincoln var tilendebragt, havde jeg ikke været i Stand til at betale den Kautionssum, der fordredes af alle Elever, naar de skal til at begynde

Da de ledige i forsøgets deltager- og kontrolgruppe er udvalgt ud fra deres fødselstidspunkt inden for en given måned, og der ikke er nogen grund til at tro, at dette

Det kan skyldes, at nogle kommuner ikke har prioriteret opgaven, men grunden kan også være, at mange kom- muner endnu har et relativt begrænset overblik over området og derfor ikke

Organisationskomité Årsmøde (udpeges af bestyrelsen) Carsten Tollund (koordinator) Øivind Jans (koordinator) Mona Gätke (videnskab) Monika Afzali. Lægelige revisorer

Og dine kollegaer har brug for, at DS har deres korrekte oplysninger, så de kan få de rette tilbud og informationer – ikke mindst, så de kan stemme om OK18.. Mange tror, at

ser, når den faldt tilbage til at tage indholdet bogstaveligt, som den var tilbøjelig til, vænnede den til at fortællinger ikke måtte opfattes som logik, som den gang på gang lod