• Ingen resultater fundet

View of Erindringssteder som anvendt eller analyseret fortid

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "View of Erindringssteder som anvendt eller analyseret fortid"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

C A R S T E N T A G E N I E L S E N

Erindringssteder som anvendt eller analyseret fortid

Sebastian Olden-Jørgensen: Stormen på København 1659: Et københavnsk og nationalt erindringssted gennem 350 år, Danish Humanist Text and Studies, Vol. 39, Det kongelige Bibliotek og Mu- seum Tusculanums Forlag, 2011, 172 sider, 200 kr.

Der er drama i mere end én for- stand i Sebastian Olden-Jørgensens bog Stormen på København 1659: Et københavnsk og nationalt erindringssted gennem 350 år. Bogen handler om en dramatisk begivenhed i 1600-tal- let og dens melodramatiske virk- ningshistorie i eftertiden. Dramaet har også en tredje dimension, nem- lig forholdet mellem den analyse- rede fortid og den anvendte fortid, mellem den professionelle fortids- analytiker (Olden-Jørgensen) og de anvendelsesorienterede fortidsbru- gere (i de erindringskulturer, Ol- den-Jørgensen analyserer). Det er et drama, som både udspiller sig på linjerne og mellem linjerne i bogen.

Den præsenterede analyse ud- springer af et foredrag, som for- fatteren holdt på et seminar på Københavns Bymuseum den 10.

februar 2009 i anledning af 350- året for begivenheden. Forfatteren indgik med andre ord selv i erin- dringskulturen om Stormen på København og gør det med nærvæ- rende bog. Den fejrede begivenhed indgik i en længerevarende histo- risk proces om overherredømmet i Østersøregionen og rivaliseringen mellem den svenske og den danske kongemagt. En strid som ikke blot var regional, men påkaldte sig de europæiske magters interesse og in- tervention. Det er en fortid, som er blevet brugt og fortalt på forskellig måde, og det er disse anvendelser, som er bogens genstandsfelt.

Olden-Jørgensen lægger ud med at redegøre for sit teoretiske grundlag under overskriften ”Hvad er et erindringssted?”. Han base- rer sin definition og forståelse af et erindringssted på den franske historiker Pierre Nora og benyt- ter dennes skelnen mellem erin- dring og historie. Erindring er den anvendte og levede fortid, mens historie er den kritiske og analyse- rede fortid, altså den position som den professionelle historiker typisk vælger at indtage, og som ofte ud- trykker dennes selvforståelse. Erin- dringssteder er dér, hvor erindrin- ger materialiserer sig. Nogens erin- dringer vel at mærke. Et erindrings-

A N M E L D E L S E R

S L A G M A R K · T I D S S K R I F T F O R I D É H I S T O R I E

(2)

1 8 9

A N M E L D E L S E R

2 0 1 1 · N U M M E R 6 0 2 0 1 0 · N U M M E R 6 0

sted kan både være et fysisk-topo- grafisk sted som fx Dybbøl Banke eller være et ’sted’ i mere overført forstand som fx Grundtvig, 5.

maj eller Stormen på København.

Olden-Jørgensen bruger Nora og efterviser Nora i sit materiale. Det går pænt op, fordi forfatteren ikke udfordrer Nora.

Inden analysen tager forfat- teren bl.a. tilløb med ”en kort, re- alhistorisk gennemgang af belej- ringen og stormen som historiske begivenheder”. Det ’realhistoriske’

fremstilles som en uproblematise- ret fortælling om begivenhederne:

sådan var det, sådan gik det for sig.

I det efterfølgende afsnit disku- terer forfatteren en række ”myter og anekdoter”, som på forskellige tidspunkter er kommet ind i tradi- tionen (i erindringen og i historien), men som selvfølgelig ikke på de givne tidspunkter er blevet opfattet som sådan af aktørerne. Det er ka- tegoriseringer, forfatteren foretager med udgangspunkt i sit nutidige kritisk analytiske ståsted.

Analysen fokuserer på den umiddelbare eftertid og på jubilæ- umsårene 1859, 1909, 1959 og 2009 og giver et godt indblik i de forskel- lige interesser og modsætninger, der gjorde sig gældende på de for- skellige tidspunkter. Analysen viser, hvordan en fortid bliver aktiveret af nogen i forhold til et samtidigt politisk og følelsesmæssigt engage-

ment, og den viser ganske tydeligt, at relationerne mellem erindring og historie ikke er jævnbyrdige. Erin- dring forfølger sine egne mål og er ret ligeglad med, hvad historie mener, er historisk korrekt eller ukorrekt. For erindring handler det ikke om fortid, men om fremtid.

Erindring føler ikke forpligtelse til eller behov for at forholde sig til hi- storie. Historie har derimod ganske travlt med at forholde sig til erin- dring som manipuleret, fejlagtigt og instrumentaliseret fortid, men har samtidig selv svært ved at se, når hi- storie krydser den usynlige grænse mellem erindring og historie. Det er vel at mærke min opfattelse af den fremlagte analyse. Olden-Jør- gensen drager selv nogle lidt andre konklusioner.

For eksempel konkluderes det på side 114: ”Historien (i Noras betydning af ordet) havde med lidt hjælp fra besættelsen og de- mokratiet så godt som taget livet af stormen på København som erindringssted”. Det er der imidler- tid ikke belæg for i analysen. Den viser, at det er erindring, som ikke har politisk og emotionel brug for erindringsstedet i den givne situa- tion. Olden-Jørgensen angiver ikke noget bestemt mål med bogen. Det ville have været afklarende, hvis Olden-Jørgensen eksplicit havde positioneret sig i forhold til historie og erindring, især fordi forfatteren

(3)

1 9 0 A N M E L D E L S E R

S L A G M A R K · T I D S S K R I F T F O R I D É H I S T O R I E

på et subjektivt grundlag deler ka- rakterer ud til erindringens aktører.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Birgitte anstillede en irriteret Jagt inde i sin Erindring, gennemgik hele sin Fortid, men kunde ikke komme paa, hvad Tidspunkt det Men • neske var traadt i

missionen fandt at Deelingen efter denne plan var indrettet saa fordeelagtig som skee kunde, dersom ikke der havde forefaldet saadanne forhindringer som han troede endog ville

grafiske værk efter det andet lyset. Mange bliver trykt, andre ligger den dag i dag i arkivernes og bibliotekernes gemmer. Den følgende tid, romantikens tidsalder, interesserede

Lurepasseriet over fortiden så han i sin samtid udarte sig i den arkæologiske disciplin, der – ifølge Grundtvig – kun så en værdi i ”at sammenskrabe smuldrende Lerpotter

Udgangspunktet for forestillingen er en undersøgelse af Staatssicherheit (Stasi) i det tidligere DDR. På scenen står ni mennesker, der har erfaringer med Stasis protokoller. Scenen

(p. Det er en snæver målsætning i forhold til verdens mangfoldighed af musik i 1986. Men inden for den »klassiske« tonale musiks område er Slobodas forsk- ning rig på

Men man kan søge efter den fornemmelse, længes efter den, efter fornemmelsen af ikke at blive ført noget sted hen, men bare at være, i en slags tomhed, der som havet,

Med professionaliseringen af det lokalhistoriske arbejdsfelt ved statslige institutioner og i særdeleshed gennem den forskningsvirksomhed, der udgår – og i stadig større omfang