• Ingen resultater fundet

Norsk Kulturhistorisk Litteratur under den anden Verdenskrig

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Norsk Kulturhistorisk Litteratur under den anden Verdenskrig"

Copied!
15
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

UNDER DEN ANDEN VERDENSKRIG

Af A xel Steensberg.

B

esættelsestidens økonom iske T ry k og M odstandskam pens svære sjælelige B elastning form aaede ikke at lam m e K u ltu rfo rsk n in ­ gen i Norge u n d er den store Krig. H er som i D an m ark var m an k la r over K ulturhistoriens B etydning som Livskilde fo r et nødstedt Folk. Men de ydre K aar var som Følge a f K am pens tidlige Til­

spidsning, F orræ ddernes Overtagelse af Regeringsm agten, den om ­ fatten de R ekvirering a f K u lturinstitutternes L okaler og den elen­

dige E rn æ rin g stilstan d lan g t vanskeligere i Norge end hos os. Det er saa m eget m ere beundringsvæ rdigt, h v a d m an h a r præ steret.

N æ rvæ rende Oversigt gør ikke K rav p aa at være udtøm m ende.

Jeg h a r først og frem m est valgt det Stof, som skønnes at in ­ teressere danske Læsere. Men dernæ st er der taget et vist H en­

syn til det foreliggende M ateriales Alsidighed. Og endelig skal nogle H ovedtræ k af Tidens Forskningsprincipper og den k u ltu r­

historiske Frem stillingsm aade frem drages.

1. Den forhistoriske Forskning. Den forhistoriske Forskning skal k u n om tales indledningsvis, idet et P a r a f dens vigtigste Vær­

k e r fo rtje n e r en sæ rskilt Anmeldelse. Det gælder først og fre m ­ m est G uttorm Gjessings præ gtige Værk om Norges Stenalder, der udkom i F jo r. U nder Professor A. W. B røggers langvarige F æ ng­

selsophold fald t det i Dr. Gjessings Lod at forelæse over Nordens S tenalder i tre Semestre,, og h a n fik da L yst til at give sig i Kast m ed den kræ vende Opgave. Allerede i Begyndelsen af Krigen h a v ­ de h a n i In stitu ttet for sam m enlignende K ulturforsknings S krift­

serie B udsendt et m on u m en talt Værk p aa 234 Sider m ed godt et halv t H undrede P lan ch er om »Træ n-Funnene« (Oslo 1943). P aa

(2)

K irkhelleren p aa Øen T ræ na ud for H elgeland h a r h a n foretaget en Bopladsundersøgelse, der viser, at Skiferredskaber h oldt sig i Brug gennem hele Bronzealderen og rim eligvis ind i den keltiske Jernalder. Men iøvrigt h a r der boet M ennesker p aa T ræ na til fo r­

skellige T ider lige fra Yngre Stenalder til langt ind i M iddelalde­

ren. Som L eder a f den arkæologiske Afdeling af M useet i Trom sø i Aarene 1937—39 stiftede Gjessing ogsaa B ekendtskab m ed Lap- K ulturen, og f ra denne Kreds h a r h a n hen tet E m net til sit Bidrag i det statelige to Binds F estsk rift til Professor K onrad Nielsen:

»Studia Septentrionalia«, der udkom i F jo r i Oslo. Afhandlingen h an dler om »To h am rer til sam iske runebom m er«, og Gjessing viser heri ved H jælp a f et P a r ornam enterede lappiske Sjam an- Trom m ekøller, at L apperne h a r opholdt sig p aa den skandinaviske Halvø siden 1400 T allet —- ja, rim eligvis helt siden Vikingetiden.

Den sam iske Kul lu r e r naturligvis stæ rk t p aav irket a f Naboskabet m ed Skandinaviens gam le Befolkning. Men dens B ødder findes i de ark tisk e K ulturer i det cirkum polare O m raade.

I Serien »Arkæologiske Landsundersøgelser i Norge« kom i 1943 et Bind p a a 750 Sider om »Vestfolds O ldtidsm inder« bearbejdet a f Sigurd Grieg m ed B istand af G uttorm Gjessing og Sverre Mår- strander. E fter en Indledning p aa godt et halvt H undrede Sider af Dr. Grieg følger et om fattende topografisk Katalog m ed F u n d ­ beskrivelser. M aaske forekom m er det en og anden for vidtløftigt paa den M aade a t publicere M useum sgenstandene Rub og Stub.

Det vilde svare til, om m an tog fat p aa at udsende en udtøm m ende P ublikatio n af Arkivernes M ateriale. Men m an m aa her huske paa, at de arkæ ologiske F u n d er de eneste Kilder til Oldtidens Historie i Norden. Dersom disse Kilder skulde gaa tab t m ed M useum spro­

tokollerne ved et fjendtligt Angreb, h a r m an kun P ublikationerne at bygge paa.

2. Folkemacd og F olkem inder. Skønt »Nemnda til gransking av folkesed og nem ningsbruk« allerede begyndte at udsende T ids­

skriftet »Ord og Sed« i 1934 un d er R edaktion af nuvæ rende P ro­

fessor Nils Lid, er det altfor lidt ken d t hos os. Det k a n derfor være af Interesse at gennem gaa Serien som Helhed.

(3)

H vert Bind b e sta a r af korte Beskrivelser a f forskellige E m ner fra F olkekulturens O m raade, liver isæ r tilknyttet en Række Spørg'smaal og ofte forsynet m ed Illustrationer. E m n eb eh an d lin ­ gerne udsendes ogsaa enkeltvis som Spørgelister til M edarbejdere over hele L andet. Men de ligner ikke de Lister, det danske »Ud­

valg fo r Folkem aal« og »N ationalm useets etnologiske U ndersøgel­

ser« (NEU) i de senere Aar h a r publiceret. Medens disse gennem- gaaende er p aa en Snes Sider og udførligt gennem gaar R edska­

bernes sm aa Finesser og Arbejdslivets funktionelle D etaljer, er de norske Spørgelister i Reglen k u n p aa to eller fire Sider. Som E k ­ sem pler k a n nævnes »Ord og Sed« 1940, Nr. 95: »Tresking«, hvor Spørgsm aalene er sam let i 21 P u n k te r p a a fire tæ ttry k te Sider uden sæ rskilt Indledning, m edens K risten Møllers Spørgeliste i 9.

Aarg. a f »Danske Folkem aal« er en hel lille A fhandling p aa 27 Sider. E ller m an k a n sam m enligne »Ord og Sed« 1940, Nr. 90

»Ljå og rive« p a a k n a p t to Sider m ed en k o rt Indledning og ialt 8 P u n k te r om L eblad og S kaft m ed N EU ’s Spørgeliste Nr. 1 »Høst­

redskaber«, der o m fa tte r 21 P u n k te r om an d re Slags Leer (til Lyng, Æ rter, Boghvede m. m .), Segle, Løvknive og T jørneknive sam t River og andre H østredskaber. Denne sidste Liste fylder ialt 19 Sider. Det m aa dog bem æ rkes, at den norske Spørgeliste er tæ n k t som en foreløbig O rientering.

Men er de n orske Lister i »Ord og Sed« m ere kortfattede end de egentlige danske L ister (jeg ser bort fra de korte Spørgsm aal p aa

»Danske Folkem aals« Spørgeside, der som Regel afslu tter hv ert Hæfte), saa er deres A ntal im ponerende. I de ni A argange af »Ord og Sed«, som til D ato foreligger (sidste A argang 1942), er try k t ikke m in d re end 102 Spørgelister, m edens »Danske Folkem aal«

siden 1933 h a r b rag t en halv Snes a f de udførlige L ister og NEU siden 1941 syv Lister.

»Ord og Sed«s sidste tre Bind (1940— 42) indeholder Spørgs­

m aal om Aflivning a f Slagtedyr, Sm ørform er, Julebuk, Gødnings­

kølle, Krebsefangst, Tatere, K læ dedragt m. m. D ertil kom m er en Ræ kke A fhandlinger: »Kastrøysar« a f Svale Solheim, »Sjødrau- gen« (Søslangen) og »Prim itive vern m ot snøblinda« af Nils Lid,

»Kvalen i folketru og dikting« af Svale Solheim, »En litteræ r

(4)

prim stav og dens forudsetninger« af Reidar K jellberg sam t »Han- dakledet og den serem onielle tildekning av hendene, en drakthi- storisk studie k n y ttet til H ordaland« a f Gunvor Ingstad Træ tteberg.

Det vil føre for vidt at om tale de tidligere Aarganges enkelte A fhandlinger. Men fo r Oversigtens Skyld skal endnu nævnes nogle Spørgelister. F ørste Bind h an d ler bl. a. om Snedker- T øm rer og Sm edehaandværlc sam t Døgnet og Aaret. Andet og tred je Bind b ringer en Række Spørgelister om Fiskeri m ed dertil hørende Redskaber. I tredje Bind findes tillige Spørgsm aal vedrørende Plantenavne, H usdyrnavne, H yrdehorn, Fugle, H andelsfejl hos Heste, G arverarbejde sam t en A fhandling a f Anders Sandvig om Garveriet p aa M aihaugen. Af videre Interesse er navnlig Spørgs- m aalene om F igurindridsninger paa T æ rskelader — en Skik, der genfindes i Skaane, m en hidtil ikke er fundet i D anm ark. Vi staar vel h e r overfor H elleristningernes sidste Udløbere i Norden. De a f­

bildede Heste er da ogsaa stæ rk t falliske.

1 fjerde Bind spørges der om Jule- og Bryllupsskikke, N atte­

frieri og Stenkast-D ynger. Nils Lid h a r skrevet en A fhandling om et Skifund fra fø rrom ersk Jern ald er paa B aggrund a f andre n o rd ­ europæ iske F und. Fem te Bind h an d ler om Lintilvirkning, K alen­

dere, B yttehandel m ellem Fiskere og Bønder, F ladbrød, Skik og Tro ved H usbygning sam t en A fhandling a f Svale Solheim : »Al- m enne fo rd o m ar ved fiske«. Endelig indtager en A fhandling af Olaf L indtorp: »Finnskogens folk« det m este af sjette Bind.

U nder Folkem aal og F olkem inder m aa ogsaa om tales Reidar Christensens B idrag til K onrad N ielsen-Festskriftet. H an følger h e r et lappisk E ventyr om Drengen, der stjal Skatten fra Trolden, over Sverige og D anm ark til Irlan d og videre til Indianerne i Ca­

nada og U. S. A., der rim eligvis h a r faaet E ventyret gennem E m i­

granter fra Irland. Det irsk-slcotske O m raade synes at være E ventyrets H jem sted. H erfra h a r N ordboerne rim eligvis læ rt det allerede i Vikingetiden. — I sam m e Bind skriver Nils Lid om en O verensstem m else m ellem lappisk og norsk Tidsregning m ed H en­

syn til »Renkalvm aaneden«, en Overensstemm else, der dog iflg.

Lids O pfattelse m ere skyldes de fælles N aturbetingelser end en K ulturp aa virkning.

(5)

K nut Liestøl h a r i 1941 afsluttet sin Antologi »Norsk Folkedik- ting« m ed et fjerd e Bind om fattende Rim, G aader og Ordsprog, m edens N orsk Folkem innelag h a r fo rtsat Udsendelsen a f sine S k rifter m ed flere Bind. — T redje Del a f I. R eichborn-K jennerud

»Vår gam le trolldom sm edicin« er udsendt i Det norske Viden­

skaps-A kadem is Skrifter, H ist.-Filos. Klasse, 1940. E n d n u et fjerde Bind ventes. — Endelig m aa nævnes Svale Solheims D oktordispu­

tats om »N em ningsfordom ar ved fiske« (Det norske Videnskaps- Akadem i, 1940). Dette vægtige Arbejde h an d ler om Fiskernes

»Tabu- eller Noasprog«, d. v. s. Omski’ivningsord fo r Ting, de ikke ønsker at nævne, h v ad enten det skyldes Uvilje eller F o re­

stillinger, der svæ kker Arbejdsenergien, eller det skyldes F ry g t og Beskyttelsesm agi.

Hos J. G rundt T an u m i Oslo er udkom m et et P a r folkloristiske Bøger som m aa nævnes: Andreas C. Moe »Folkem inne fra Val­

dres« og Øyvin Ribsskog »Hemmelige sp råk og tegn«. Navnlig sidstnæ vnte h a r gennem sin Redegørelse for T atersproget in te rn a ­ tional Interesse. Baade T aterne og Zigeunerne e r for m ere end T usind A ar siden u dv an d ret fra Indien. Af Zigeunere er d e r n u k u n en enkelt tilbage. Men T aterne er saa talrige, at Ribsskog h a r k u n n e t skildre deres Levevis og opstille O rdlister over R om ani­

sproget, som de tale r indbyrdes. L isterne er et vigtigt Supplem ent til Sundts O rdliste i »Beretning om fante- eller landstrygerfolket i Norge«.1) Bogens an den Del h a n d le r om Kunstsprog. 1 1500— 1600 T allet lavede svenske K ræ m m ere i V estgötland et hem m eligt Sprog som fik N avnet »Månsing«. F o r ca. 100 Aar siden, da deres V irk­

som hed var p a a sit højeste, ernæ rede o. 1400 Vestgotere sig som vandrende Kræm m ere, der ogsaa drev Sm ugleri over den norske Grænse sam t om satte Tyvegods. Senere er m ange »Månsingord«

gaaet over i Forbrydersproget, og i Norge anvendes de siden o.

1880 isæ r af G adem usikanter, A rtister og »Tivolifolk«. Af O rd ­ bogen frem gaar, a t M ånsing for en Del er b land et m ed Rom ani.

!) Hovedværket om dc hemmelige Sprog i Norge, som Professor Ragnvald Iversen paabegyndte Udsendelsen af i 1944 (»Sccret Languages in Norway«, P art I. Norske Videnskaps Akademis Skrifter), findes udførligt anmeldt af Ref- sum i »Maal og Minne« 1945.

(6)

Ribsskog skriver ogsaa om det fra vore danske »Kjæltringer«

kendte »Rotvælske« Sprog, der antagelig er dannet i Tyskland, og som i Norge kaldes »Kråkemålene«. H an skildrer dette Sprogs O rddannelsesprincip. D erefter følger et k o rt K apitel om »Bomse«- Sproget, der k u n er en Sam ling Jarg on o rd og -udtryk, som a n ­ vendes af D agdrivere og Løsgængere. Ogsaa dette Kapitel er fo r­

synet m ed en Ordliste, der viser P aav irk n in g fra Romani. Til Slut giver Ribsskog en Oversigt over en Række hem m elige Tegn, som anvendes af Tatere, Løsgængere og Forbrydere. I Aarene 1930— 39 h a r h a n efter Tilskyndelse a f Statsadvokat Helge Ref- sum, der dengang v a r L æ rer ved Politiskolen, sam let sit M ateriale.

H ans Værk bør virke inspirerende p a a danske folkloristiske og k u ltu rh isto risk interesserede Jurister.

3. F o lkeku ltu r og Kulturgeografi. Den vigtigste N ydannelse u n ­ der Besættelsen er paa dette O m raade A arsskriftet »By og Bygd«, som Norsk F olkem useum begyndte at udsende i 1943. Det svarer til N ordiska M useets »Fataburen« og »Kulturen«, der udsendes fra K ulturhistoriska Museet i Lund. Men det udkom m er i større F o rm a t og m ed forholdsvis lange A fhandlinger, der dog skrives i populæ r Stil. Skriftet er det første Resultat a f det videnskabelige G ennem brud, Norsk Folkem useum h a r oplevet efter Indvielsen a f sit nye store Hus. Ogsaa tidligere h a r Museet gjort en stor In d ­ sats ved Publiceringen a f tolv Bind »Gammel norsk Kultur« og fem Bind »Norske Bygder«. Men fra 1942 oprettedes fem nye A m anuensisstillinger, a f hvis Indehavere de fire allerede er a v an ­ cerede til K onservatorer (svarende til M useum sinspektører hos o s). D irektør H ans Aall h a r sat Kronen p aa sit Livsværk og gjort N orsk F olkem useum til et videnskabeligt F orskningsinstitut af anseeligt F orm at. I det nye A arsskrift præ senteres de nye K ræfter:

M arta H offm ann sk ild rer Rokkens H istorie og U ldspindingen i Tugt- og M anufakturhusene p aa europæ isk B aggrund (1943).

H un skriver om Dug- og Tøjm agere og deres Redskaber (1945).

Men først og frem m est m æ rk er m an sig hendes store A fhandling om H usbygningen og Husets U dvikling i hendes Hjem egn Jæ ren ved Stavanger (1944). Byggem aaden var indtil fo r nylig stæ rkt

(7)

præ get af det geografiske Miljø. Med sine U dskud langs Bag­

siden og ved Gavlene m indede H uset stæ rk t om Stuehusene i Vendsyssel og Thy. Men G rundplanen var »Parstuens« m ed Stue og »Bu« (d. v. s. F orraads-, Sove- og Gæsterum, jfr. »Jom frubur«) p aa hver Side a f Køkkenet. Bagerovn fandtes ikke. R um m et i Ud­

skuddene kaldtes »Svol«, hvilket h a r sam m e Betydning som

»Svale« (Det m ind er om T ræ lleborghusenes aabne Stolpe-Svaler

—- eller h a r ogsaa de m aask e været lukkede, snævre »Svoller«?).

I T ilslutning h ertil bør læses en lille A fhandling a f Thv. Krohn- H ansen i Stavanger M useums A arshefte 1942— 43: »Jord- og Stein- h us på Jæ ren«, hvori der publiceres en Ræ kke T egninger af old- tidsagtige H usbygninger fra forrige A arhundrede.

H ilm ar Stigum, der n u er U nderbestyrer ved Norsk Folkem u- seum og en af dets videnskabelige F ørstekræ fter, h a r i sidste Aar- gang af »By og Bygd« analyseret H jørnekonstruk tion erne i Nume- dalens »laftede« T ræ huse (»Lafting« d. v. s. K nudehugning lige­

som H jørnesam m enføjningen p a a de saak ald te »Blokhuse« ved vore B adestrande). D erigennem h a r h a n fundet et b ru g b art D ate­

ringsm iddel tilbage til o. 1200, fra hvilken T id det ældste beva­

rede H us ifølge en R uneindskrift synes at stam m e. Desværre er m ange af disse æ rvæ rdige og ældgam le Bjæ lkehuse tem m elig stæ rk t om forandrede som Følge af gentagne Flytninger. Men saa m eget vigtigere er det at finde M idler til D atering af deres k o n­

struktive Detaljer.

I sam m e F o rm at og Udstyr som »By og Bygd« udsendtes sidste Som m er paa J. G rundt T anum s F orlag et forsinket F estsk rift dediceret til D irektør H ans Aall. Aaret i Forvejen h avd e Norsk Folkem useum ru n d et sit første halve Sekel. Men fø rst efter Be­

frielsen kunde Begivenheden fejres. F o rfatteren er Museets anden U nderbestyrer, Reidar Kjellberg. H an h a r her skildret Aalls u k u e ­ lige H an d lek raft og S kaberevner p a a en Maade, saa enhver d ansk M useum sm and bør drage Læ re af det. D anske Kolleger læser heller ikke Bogen uden en Sm ule Beskæm m else paa egne Vegne.

Bogen slutter iøvrig't m ed en Fortegnelse over Museets lange Række a f Publikationer.

Norge er saa v idtstrakt, at K u lturforskningen k a n trives i flere

(8)

Centrer. Bergens M useum er et af disse. E t helt lille Universitet m ed ansatte Professorer er vokset frem i Tilslutning til Museet i denne gam le H andelsstad. I Museets Aarbog for 1943 (Historisk- A ntikvarisk Række Nr. 2) h a r en af n o rsk K ulturforsknings Før- stem ænd, K onservator Robert Kloster i Forening m ed Borghild A.

Fri m an nslund givet en Indberetning om »K ulturgeografisk Regi­

strering p å V estlandet m ed översikt over de foreløbige resultater«.

Kloster h a r selv behandlet Husbygningen, og F rim an n slu n d T unet (d. v. s. Byggetomterne) og dets Inddeling. M aterialet er i Hoved­

sagen indsam let ved H jælp a f Spørgelister, der blev fordelt gen­

nem en Række lokale Museer i Rogaland, H ordaland, Sogn og F jo rd an e sam t Sunnm øre. Senere vil der blive udsendt Skem aer for Ildsteder, Bohave og Bygdedragt. Det indsam lede M ateriale bliver en uvurderlig F undgrube fo r den, der i F rem tiden vil be­

skæftige sig m ed Vestlandets K ulturgeografi.

I 1942 udkom Bind V af den m onum entale Publikationsræ kke

»Norske Bygder.« Den beskriver Glåm dalen fra O ldtiden til den nyere Tids F olkek ultu r, — Folkem aal, Folkedigtning, Folkem usik og religiøst Liv indbefattet. D ansk K ulturforskning er endnu ikke n aaet til at tage lignende O pgaver op. Vi m angler baade Læ­

rere og tilstræ kkelig u d dann et M andskab fo r ikke at tale om1 Stil­

linger i København og ved de store Provinsm useer. — B landt Vær­

kets M edarbejdere k an nævnes A. W . Brøgger, Reidar Th. C hri­

stiansen, R andi A sker (en af Norsk Folkem useum s nye Konserva­

torer) og H ilm ar Stigum.

U nder Titlen »Æ tt og By« u dkom i 1944 paa Cam m erm eyers F o rlag et F estsk rift til K om m unearkivaren i Oslo, S. H. Finne- Grøn. Denne ualm indeligt sm ukke Bog indeholder følgende fire A fhandlinger: »Norsk slektforskning i senere tid« af H enning Sol­

leid, »Dansk Genealogi og P ersonalhistorie i nyere Tid« af Albert Fabritius, »Svensk släktsforskning u n der 1900-talet« af Bengt H ildebrand og »Oslos historie. 75 aars forskning« af Arno Berg.

Af disse A fhandlinger h a r navnlig de to første p aa Grund af den næ re Forbindelse m ellem danske og n orske Slægter den allerstør­

ste Interesse for danske K ulturhistorikere. Den lokalhistoriske Forsknings raske U dvikling siden A arhundredets Begyndelse h ar

(9)

m edført øget Interesse navnlig for Bondeslægternes Genealogi. Af m indre Værdi er den L itteratu r, som behandler norske m iddelal­

derlige Slægter. Spørgsm aalet om Ind van dringen til Norge fra D an m ark og T y sk lan d e r en vigtig Frem tidsopgave for no rsk Æ ttegranskning. E n Ræ kke alm indelige B etragtninger over dette

E m ne findes i H alvdan Kohts A fhandling »Slesvig'-holstensk innvand rin g til Norge« (Norsk Slektshistorisk T idsskrift II), m e­

dens Olaus Schm idt i »Den slesvigske indflytning til T rondhjem p aa 1600’ og 1700’ tallet« (anf. T idsskr. III) baade er m ere u d ­ førlig og m ere lokalt begrænset. Postm ester G. K litgaard i H jø r­

rin g h a r gjort en R æ kke genealogiske Optegnelser vedrørende In d ­ vandringen fra N ordjylland til Sørlandet og stillet dem til norsk Slæ gtsforsknings R aadighed. (En Fortegnelse over de h e r fo re­

kom m ende Slægtsnavne om fattende 150 Slægter gives i anf.

T idsskr. VIII.)

H elt ud en fo r M useum sm ændenes og K ulturforskernes Kreds fald er en interessant Slægtsbog skrevet a f H øjesteretsadvokat Sverre M. H albo: »Toreid-Æ tten fra Romerike« (Dybwads Forlag, Oslo 1945). Den h an d ler b aad e om Æ tteg aard en og Slægtens H i­

storie og giver et dybt In d b lik i en no rsk Odelsbonde-Slægts Ivaar og Udvikling. — En sm u k Bog m ed talrige Illustrationsp lanch er er ogsaa Mimi Sverdrup L u n d en s »De frigjorte hen der. E t bidrag til forståelse av kvinners arbeid i Norge etter 1814« (3. Udg. 1942.

T anum s F orlag). Det er en bred folkelig Skildring a f Kvindens Liv i Bygd og By u nder alle F o rh o ld og Livets T ilskikkelser fra Rokken til F ab rik k en . Bogen er blevet en a f Besættelsestidens Successer. Hvem skriver en tilsvarende Bog om den d anske Kvin­

de? — P a a sam m e L inje ligger en lille Bog af H erm an Sm itt Ingebertsen: »En m an n sald ers arbeid i Norge« (Aschehougs F o r­

lag, Oslo 1945). Det er en k o rtfa tte t E rhvervsgeografi fo r H ver­

m an d — desværre fo r spæ kket m ed K endsgerninger til at være populæ r og serveret i fo r ra a Bearbejdelse til rigtig at gavne Forskningen.

E n d n u m aa nævnes en B yhistorie p a a ikke m in d re end 479 Sider udgivet af Svelvik K om m une i A nledning a f K om m une­

styrets 100 Aars Jubilæ um (Sigfred L. Eier: »Svelviks Historie«

(10)

1945). Svelvik er en lille By p aa 1100 Indbyggere ved D ram m ens­

fjorden. Den liar fra gam m el T id væ ret D ram m ens V interhavn m ed Oplag af T øm m er for Eksport. I nyere Tid er den blevet In d u strib y m ed Papir-, K rølhaars- og C em entfabriker sam t Skibs­

værft. Sigfred E ier h a r fo rstaaet at skildre Byens Udvikling fra de ældste T ider til vore Dage saaledes, at Skildringen faa r alm en Gyldighed. Ogsaa de talrige sm ukke og k arakteristisk e Illu stra­

tioner gør Bogen til et Værk, som danske Læsere kan have Ud­

by tte a f at stifte B ekendtskab med.

4. A lm indelig Kulturhistorie. B landt de k u ltu rhistoriske Vær­

ker, der er udkom m et i Norge i de senere Aar indtager »Norsk kulturhistorie« I— V (J. W . Cappelen, Oslo 1938— 42) takket være Anders Bugge og Sverre Steens fortrinlige R edaktion ub e­

tinget H æ derspladsen. Der kan h e r henvises til de udførlige An­

m eldelser i »Fortid og Nutid« Bd. 13, Side 95 ff. og Bd. 15, Side 184 ff. — Af E nkeltm ands A rbejder fra Besættelsesaarene m aa i særlig Grad frem hæves Georg Sverdrup: »Da Norge ble kristnet«

(Olaf Nordlis F orlag 1942).

Georg Sverdrup, der for Tiden fu n g erer som Rektor ved et G ym nasium i Oslo, og vel m aa anses som F avorit til Professoratet i Religionshistorie, h a r lige siden 1914 publiceret en lang Række A fhandlinger i »Mål og Minne«, »Ord och Bild«, »Nordisk T id­

skrift« m. fl. I de sidste fem ten Aar h a r h an sam let sig om reli­

gionshistoriske E m ner set fra et sociologisk Synspunkt. Af hans A rbejder m aa nævnes »Fra g ravskikker til dødstro i nordisk stenalder«, »Fra grav sk ikk er til dødstro i nordisk bronsealder«

(D oktordisputats), »Die H au su rn en u n d die H errlichkeit des H au ­ ses« sam t »R auschtrank und L ab etran k im Glauben u nd Kultus unsern V orfahren«, alle i Det norske Videnskabs Akademis Skrifter.

Dr. Sverdrup støtter sig i »Da Norge ble kristnet« til U nder­

søgelser a f Vilhelm Grønbech, M agnus Olsen, Axel O lrik og Helge Ljungberg sam t i etnologiske Spørgsm aal til W iener Skolen (G raebner og P ater W ilhelm Schm idt). Men hans egen Læ rdom og Indlevelsesevne hæver Frem stillingen h ø jt over Kom pilator-

(11)

arbejdets Plan. H an skildrer i T ilslutning til G raebner-Schm idt og M agnus Olsen N ordboerne fø r K ristendom m ens Indførelse som tilhørende den storfam ilie-p atriark alsk e N om adekreds, h v o r F a ­ deræ tten boede sam m en i Æ tteg aard en ligesom p a a Njals G aard

»Bergthorskvål«, der husede 30 P ersoner: D atter og Svigersøn, Søn og Svigerdatter, ugifte Børn og Tjenestefolk. Sverdrup m e­

ner, at de store n o rsk e Jern ald ers H u sto m ter stø tter denne O p­

fattelse. Og endnu et P a r T usind A ar efter, at Bønderne v ar ble­

vet h elt bofaste, spores der Rester a f denne P a tria rk k u ltu r. Saa- ledes boede der i Begyndelsen af 1800 Tallet p a a en G aard i Tydalen fem gifte P a r sam m en u n der Ledelse a f »Gammelperen«

(Æ ttefad eren ).

N ordboerne forstod i Begyndelsen ikke den personlige K risten­

dom m ed den enkeltes A nsvarsbevidsthed og Skyldfølelse. De k endte ikke Begrebet Synd som O vertrædelse a f et guddom m eligt Bud. F o r dem v a r Æ tten M oralens Bærer. G udsdyrkelsen v a r ude­

lu k k en de en Fæ llessag k n y ttet til faste T ider og Sam m enkom ster.

K ultusen var det religiøse Centrum . D erfor k u n d e H edenskabet holde sig til op im od vor Tid i F o rm a f overtroiske F o rm ler Og H andlinger. Den enkelte levede videre efter Døden i Æ ttesjæ len.

Graven v a r derfor ikke blot et Sted, h v o r m an d yrkede F o rfæ d­

rene. Den var tillige et M agtcentrum , h v o rfra den afdøde Æ tte- fad er øvede sin velsignelsesrige Gerning over Plus og Gaard. D er­

fo r knyttedes: i Løbet af Jern ald eren Graven tæ tte re til Gaarden.

D er herskede en ud b red t Forestilling om, at de døde sam ledes i et sto rt F jæ ld (i L an d n am ab o k nævnes flere saadanne) eller i Grav­

højene, der ku n d e aabne sig ved N attetide. G ravhøjen var de dø­

des jorddæ kkede Bolig, ligesom O ldtidshuset m ed sit T ag a f S traa og Græstørv var de levendes. O gsaa Navnet V alhal afleder Sver­

d ru p a f B jæ rg (halir).

Kriger- og V andrelivet i V ikingetiden m edførte en K rise i disse tilv an te Forestillinger. Det enkelte M enneske reves løs fra sin Gruppe. Det betyder im id lertid efter Sverdrups O pfattelse ingen­

lunde, a t en Mandi som E igil Skallagrim sson var Individualist (Jeg-D yrker), et Begreb, d e r fø rst rigtig frem hæ ves m ed Rom an­

tiken. Men h a n v a r en Individualitet, d. v. s. h a n o p traad te alene.

(12)

Nordboerne gennem gaar i Vikingetiden en lignende Udvikling som Antikens F olk i Hellenism ens Tidsalder. D erved brydes ofte de gamle Æ ttebaand. Med Krigervæsenet bliver R yet det højeste Maal. O m vendelserne til K ristendom m en begynder m ed disse In ­ dividualiteter (Olav Trygvason), og m ed Høvdingen gaar hele S k arer over til den nye Religion i Overensstemm else m ed gam m el nord isk Tankegang.

Det religiøse Sindelagsskifte foregik dog ikke saa let. H er var det P ræ ster og Munke, der gennem Præ diken, eget E ksem pel og U nderet skulde bevise Guds A lm agt og faa N ordboerne til i Ste­

det for at stille Krav til Guderne at indse Guddom m ens Krav til dem. M issionærerne knyttede især Forsoningslæ ren til O pfattelsen af K ristus som Djævelens Overvinder, derim od næ sten aldrig til Læ ren om Synd og Bod, som Nordboerne ikk e forstod. Ifølge Sa­

gaernes V idnesbyrd var N ordboerne i den hedenske T id ikke be­

sat a f Genganger- og D æ m onfrygt. Den voksede først, efter at H e­

denskabet v ar un d ertry k t.

Den norske Bonde opgav ikke uden videre sin gamle Religion.

H an satte stadig sin Lid til T hors Trolddom sm agt. E n d n u ved M idten a f 1700-Tallet brugte Folie p aa Dovre U draabet »Tore Gud«! F ra H allingdal forekom m er U dtrykket »Tor være æveleg love«! og nordenfjelds »Jeg tror, gam le T or er laus«! E n Gang i Begyndelsen af 1700 T allet berettes fra en G aard i Telem arken om Dyrkelse m ed Mad og 01 af et Afgudsbillede i F o rm af en to Alen lang T ræ bul m ed M enneskeansigt. Ogsaa i Sætesdalen fore­

kom der H usguder, der sad i Højsæde ved H usbondens venstre Side Juleaften. Til disse sene Gudeætlinger knyttedes navnlig F rugtb arh ed sk u lten , hvilket m ed ønskelig Tydelighed frem g aar af den M aade, h v o rp aa K vindene dyrkede dem. Selv om vi ikke her i D a n m a rk kender til slige Gudebilleder i Folketroen, saa ligger der dog alene i O fringen af Julegrød til Nissen — H usgrundens retm æssige E jer og Gaardens B eskytter — en Rest a f H edenska­

bet. F ø rst de sociale O m væltninger i vore Dage h a r givet H eden­

skabets sidste L evninger Dødsstødet.

Det k u n d e være fristende at jæ vnføre Georg Sverdrups Bog m ed Birger N erm ans for nylig udkom ne »När Sverige kristnades«.

(13)

Men af H ensyn til næ rvæ rende Oversigts snæ vre Ram m er m aa jeg nøjes m ed at gøre opm æ rksom p a a denne svenske Parallel.

— Ogsaa E m il Birkelis populæ re Bog »Fedrelcult. F ra no rsk folkeliv i hedensk og k risten tid« (Dreyers Forlag, Oslo 1943) be­

h a n d le r et næ rliggende Em ne. Bogen bygger bl. a. p aa F o rfa tte ­ rens store A rbejde fra 1938 »Fedrelcult i Norge« og et nyere Værk om »H uskult og H insidighetstro«, som ikke h a r væ ret m ig til­

gængelig. Den skal derfor ikke gøres til G enstand fo r næ rm ere Om tale.

P a a J. G rundt T anum s F o rlag h a r W ilhelm K aurin og Mimi Sverdrup L unden i 1944 ud sen d t en sm uk, populæ r Bog m ed h i­

storiske S kildringer fra Alverdens Jo rdbru g, Søfart, H andel og B y k ultur m ed Titlen »K ulturbilder«. H er k a n H istorielæ reren h en te Stof til Levendegørelse a f sin U ndervisning og den jævne Læser opleve noget a f fjæ rne Tiders fængslende Atm osfære. — I

»Nordover m ed hurtigruten« (Tanum s F orlag 1943) skildrer Rei­

d a r Stavseth D am pskibslinjen, d e r gennem et h alv t A arhundrede h a r fo rb u n d et de no rsk e K ystlandskaber fra Syd til Nord. Den jo u rnalistisk letløbende Tekst veksler m ed Billedsider, hvor gam ­ m eldags og m oderne D am pskibe sta a r Side om Side m ed P ro sp ek ­ ter a f m yldrende H avnekajer og L uftfotografier af F jo rd e og Skær.

— H er skal ogsaa nævnes en T id ssk riftartik el a f H ilm ar Stigum i »Heimen«1) (6. Bd. 1941): »G årdshistorien sett fra ku ltu rh isto risk synspunkt, og kildene til den«. Stignum om taler nogle norske Ud­

skiftninger af hele E jerlav i Tiden 1600— 1750, altsaa fra sam m e Tid som de nordslesvigske, som Troels F in k h a r b ehandlet i sin D isputats. Disse nordfjordslce U dskiftninger h a r vistnok ikke tid ­ ligere væ ret om talt i d ansk L itteratur.

B landt M em oirelitteraturen, som i denne Forbindelse ikke kan behandles udførligere, vil danske Læ sere m ed særlig Glæde læse P rofessor F rancis Bulis »T radisjoner og Minner« (Norsk Gylden­

dal 1945), skrevet i Fæ ngslet, delvis i Smug. H er fa a r m an hele det centrale norske K ulturm iljø i en N øddeskal fra B jø rn ­ son, Ibsen og Lies Dage til Y ngvar Nielsen og G erhard Gran. — H a ra ld Aars h a r i »På klassisk jord« (Aschehoug 1945) genople-

i) Heimen er det norske Tidsskrift, der svarer til «Fortid og Nutid«.

(14)

vet og skildret en Rejse til Italien og Hellas sam m en m ed sin Far, den kendte Skolebestyrer J. Aars. Skildringen bygger p aa D ag­

bogsoptegnelser, Fam iliebreve og personlige E rindringer. Den fængsler m ere ved sine Rejseskildringer Og um iddelbare person ­ lige Refleksioner end ved sine kunsthistoriske B etragtninger. — Dr. Otto Lous M ohr h a r i F jo r hos Aschehoug udgivet »W elha- vens kjæ rlighetsbrever til Ida Kjerulf«, en gribende menneskelig T ragedie om den fattige Digter, der fø rst,fa a r Lov til a t m øde sin tilbedte, d a b u n m æ rket af en hæ ftig T uberkulose g aar p aa G ra­

vens Rand.

Af den om fangsrige L itteratu r, der bygger p aa Besættelsesti­

dens Tildragelser, skal k u n nævnes et P a r Bøger. Den første er en Dialog m ellem N ordm anden, D irektør Joachim Ihlen og D irek­

tøren for den svenske A rbejdsgiverforening Bertil Kugelberg:

»Frendefolk. Streiflys over forholdet m ellom Norge og Sverige u n d e r K rigen 1940— 45« (Aschehoug 1945) m ed et Indlæ g om Ekspeditionen til T yskland af Grev Folke B ernadotte. Det er en lille populæ r Bog, hvis Hensigt er gennem paalidelige Opysninger at l'jærne den Bitterhed, som de forskellige Stridsspørgsm aal, der opstod i Forbindelse m ed Sveriges H oldning under Krigen, h a r efterlad t i m ange N ordm ænds Sind.

Om den n orske K irkekam p er der allerede udkom m et flere Bø­

ger, saaledes H. C. Christie: »Den norske kirk e i kam p« (Forlaget L and og K irke), Ludvig Schiibeler: »K irkekam pen slik jeg så den«

(Lutherstiftelsens Forlag) og Ingvald B. Carlsen: »Kirkefronten i Norge« (Aschehoug). Christies Bog e r en stor dokum entarisk Frem stilling, Schiibelers en subjektiv Behandling, m edens Carl- sens n ok er den p aa een Gang lettest tilgængelige og bedst orien­

terende Skildring. Begivenhederne er endnu H istorikerne saa tæt inde p a a Livet, at en kritisk Behandling m aa vente til senere. I n ­ teresserede henvises til R edaktør Engelstads refererende Anmæl- delse i «M orgenbladet«s K ronik 30/— 10.— 1945.

A lm indelig K arakteristik. B landt Besættelsestidens k u ltu rh isto ­ riske A fhandlinger og Bøger h a r der i Norge som i D an m ark væ­

ret m ange af po pu læ rt Tilsnit. De er som oftest sm ukt illustrerede

19

(15)

og indbundne. Stilen er fængslende. Men Indholdet brin ger i og for sig ik k e m eget nyt.

E n Del af F o rfattern e til de m ere videnskabeligt betonede Ar­

b ejder er ikke K ulturhistorikere af Fag. Der er b aad e Læger, Politim æ nd, Sagførere, P ræ ster og Skolefolk iblandt. D eraf føl­

ger, at D isputatser og an d re stræ ngt videnskabeligt anlagte Vær­

k er er forholdsvis faa. Man sp orer ikke Indflydelsen fra tysk Vi­

denskab m ed dens Tilbøjelighed til Skoledannelse saa stæ rk t som i Sverige. De fleste norske F o rsk ere m inder m ere om deres angel- saksislce Kolleger deri, at de h y ld er den em piriske Metode. Kends- gæ rningerne fa a r Lov til at træ de frem og tale for sig selv — ofte lad er de sig vel heller ikke uden videre forklare. D eraf følger, at de n orske V idenskabsm æ nd ikke er tilbøjelige til at fortabe sig i sindrige teoretiske K onstruktioner og Systemer. De gaar i Reglen til M aterialet m ed en im ponerende O plagthed uden forudfattede Meninger.

D enne Indstilling er navnlig m eget fru g tb a r for dem, der b e ­ skæ ftiger sig m ed de k ultu rh isto risk e Museer. T h i h e r gælder det fø rst og frem m est om at bruge sin Iagttagelsesevne overfor M onu­

m enterne, a t leve sig ind i det Miljø, h v o raf de e r udsprunget, og at afsløre de Forand ring er, de i Tidens Løb er undergaaet. H er er der en d nu i vore Dage b etydningsfulde Opdagelser at gøre fol­

den Forsker, der er aarvaagen overfor de Ting, h a n skal om- gaas. Den em piriske Undersøgelse er G rundlaget, h v o rp aa Muse- um svidenskaben hviler. N aar dette er i Orden, k a n A rkivernes do­

k u m en tarisk e T ra d itio n udnyttes, og T eorierne udform es, som M a­

terialet byder, uden a t blive til teoretisk H jernespind.

B æ rerne a f den no rsk e ku ltu rh isto risk e F orsk nin g er ikke en snæver Klike af videnskabelige Specialister, der betjener sig a f et Slags F rim u rersp rog , som den gemene Hob ik ke fo rstaar. Den rum m er tvæ rtim od alle A fskygninger indtil de rene A utodidakter.

Besættelsestidens k u ltu rh isto risk e L itte ra tu r i Norge vidner om en fru g tb a r V ekselvirkning m ellem Læg og Læ rd, som lover godt for Frem tiden.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Brandt Nielsen: Grundtvigs kirkelige anskuelse.. Brandt Nielsen: Grundtvigs syn på ord

Litterært eller personligt forhold til enkeltpersoner, eller disses forhold til Gr.. Jørgen Bukdahl: Kierkegaard og den menige

H elge Nielsen: Folkebibliotekernes forgængere. L itteræ rt eller personligt forhold til enkeltpersoner, eller disses forhold til Gr... Anne E. Jensen: Rahbek og de

Augustinus om Gr.s begreb om at prædike, se Dansk Kirketid.. [Carl H erm ansen :] Grundtvigs kirkesyn - og grundtvigsk

- Heri også meddelt flere (hidtil utrykte) dedikationer skrevet af Gr., oplysninger om korrektureksemplarer og andre bøger med Gr.s egenhændige rettelser eller

ogsaa omtalt (kortfattet) andre steder, jf. Grundtvig och den nordiska renässansen. - William Michelsen: Den sælsomme forvandling... n-o): Johan Johansen:

- Heri ogsaa kortfattet om Gr.s skildring af julen i sine salmer.. Anders Malling: Rettelser i

sine døre, hvilket mor sådan set godt kunne forstå, Det var nemlig ikke velset at have om¬.. gang med tyskere, selv om det var