• Ingen resultater fundet

M. Bodelsen og A. Marcus: Dansk kunsthist. Bibliografi

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "M. Bodelsen og A. Marcus: Dansk kunsthist. Bibliografi"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

205

studier i offentlige og private danske arkiver. -— Det er, som prof.

Fabricius oplyser i sit forord til bogen, Fællesforeningens plan tillige at udsende en vejledning i den gotiske skrifts udvikling siden reformationen. Det var at ønske, at en saadan vejledning inden alt for længe maatte se lyset.

C. O. Boggild Andersen.

K u n s th is to ris k e H jæ lp e m id le r .

Henny Giar bo: O v e r s i g t o v e r K i l d e r t i l d a n s k K u n s t- h i s t o r i e i R i g s a r k i v e t . Fischers Forlag, 1939. (58 Sider).

Merete Bodelsen og Aage Marcus: D a n s k k u n s t h i s t o r i s k B i b l i o g r a f i . C. A. Reitzels Forlag, 1935. (503 Sider).

Blandt det meget, som en Lokalforsker maa have Rede paa, er ogsaa dansk Kunsthistorie. Kunstarkæologien er en nødvendig Forudsætning for at kunne give selv en kortfattet Beskrivelse af en middelalderlig Bygning; for Renaissanceperioden og senere Tider kommer hertil ogsaa Arkivstof, og stundom er det nyttigt at kende Biografier af Kunstnere, som ved Fødsel eller Arbejder har Tilknytning til den Egn, man vil studere.

Henny Glarbos lille Bog er beregnet til Indføring i det kunst­

historiske Arkivstof, der beror i Rigsarkivet. Om de ældre Tider (før 1660) oplyser den vel næppe noget, som ikke paa Forhaand kunde være en Lokalhistoriker velkendt. For Enevældens Tid giver den en kort, men instruktiv Oversigt over de mangeartede Arkivfonds, hvori man kan finde kunsthistoriske Oplysninger, bl. a. om de forskellige kongelige Kasser og om Fonden ad usus publicos. Tilslut gør den Rede for Kunstakademiets Arkiv, som Rigsarkivet har overtaget 1938 og nyordnet. I et Tillæg behandles Kunstneres Udenlandsrejser.

Stundom kunde man ønske, at Rammerne var mindre rigorøst overholdt; det virker noget underligt, at det ikke med et Ord antydes, at det kgl. Kunstkammers Arkiv ogsaa maa søges i flere Musæer. Og exactere Henvisninger til trykt Litteratur vilde sik­

kert have øget Bogens Nytte.

Netop med dette in mente skal her erindres om en noget ældre Bog, den flittigt og dygtigt samlede »Dansk kunsthistorisk Biblio­

grafi«, der er et udmærket Hjælpemiddel paa dette Omraade. Den medtager ikke blot Litteratur om enkelte Arkitekter, Billedhug­

gere, Malere og Grafikere (indenfor hver Gruppe i alfabetisk Or­

den), men foruden historisk ordnede Afsnit om Kunst i Alminde­

lighed og de enkelte Kunstarter, indeholder den desuden mange Sider, der er ordnede efter topografiske Stikord; især gælder det

(2)

206

Arkitekturen, men under Kunst i Almindelighed finder man »Alten - tavler og Epitafier« og under Billedhuggerkunst »Gravmonumen­

ter« grupperet paa lignende Maade. Den medtager ogsaa Litte­

ratur vedr. Skaane, Halland og Blekingens Kunst indtil 1658 og Sydslesvigs indtil 1864, og selvom Bogen ifølge sit Program ikke omfatter Kunsthistorie, Kunsthaandværk og Folkekunst, nævner den for de ældre Tiders Vedkommende meget herom. Man finder sig hurtigt lil Retle i Værket, naar man blot læser Forord og Ind­

holdsfortegnelse og erindrer, at det opererer med Titler og ikke med Indholdet af Oversigtsværker.

Weilbachs Kunstnerlexikon (2. Udg. 1896— 97) tiltrænger i høj Grad at revideres, og skønt det nye Dansk biografisk Leksikon, hvis Udgivelse skrider forbavsende hurtigt og præcist fremad, be­

handler alle betydeligere Kunstnere, kan det dog ikke afhjælpe Savnet af et fuldstændigt dansk Kunstnerlexikon. Her yder Biblio­

grafien i mange Tilfælde en værdifuld Hjælp.

C. A. /.

F r a P o tte m a g e rv æ rk s te d til k e r a m is k K u n s tin d u s tri.

Jens Thirslund: K ä h l e r-K e r a ni i k g e n n e m 100 A a r. Nyt Nordisk Forlag, 1939.

Den smukke, ganske rigt illustrerede Bog maa vel betegnes som et Reklametryk, men den er ialfald Reklame af den fineste Art.

Det landskendte Firma A/S Herman A. Kahler i Næstved, som vandt sin første internationale Sejr paa Pariserudstillingen 1889 og siden sammen med Porcellænsfabrikerne har gjort dansk Keramik verdensberømt, lader en af sine egne Mænd, Keramike­

ren Jens Thirslund, skrive sin Historie. Han gør det med kunst­

nerisk Livfuldhed og velgørende uimponeret overfor store Navne og fine Verdensudstillingsdiplomer.

Virksomheden har dybe Rødder i det gode gamle Provinshaand- værk. Allerede for Aarliundreder siden udmærkede Næstved sig ved dygtige Pottemagere, hvis Blomstringstid tilhører Lerkakel- Ovnenes Periode omkring Aar 1600. Det kählerske Værksted, hvis direkte Forhistorie kan følges ialfald til 1699. blev 1884 overtaget af den holstenske Pottemagersvend Joachim Chr. Herrn.

Kahler, der bl. a. forstod at lave smukke Hernhutter-Ovne af den Art, som ogsaa produceredes i Christiansfeldt. Men medens de nordslesvigske Værksteder sygnede hen, formaaede Slægten Kah­

ler med udholdende Sejghed at hævde sig. Skønt Jærnstøberierne sammen med Fajance- og Porcellænsfabriker berøvede Potte­

magerierne deres gamle Kundekredse, evnede Kablerne at lægge

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Inden for kunstens område giver tesen om primære emotioner den æstetiske lystfølelse en central position. I alle de tilfælde hvor kunstoplevelsen forbin- des med en

Denne forbindelse mellem kvinder, vold, seksuelle overgreb og død er en inte- greret del af den globale og samtidige ne- kropolitiske problematik, hvilket kvinde- mordene

Det er således ikke kun traditionelle højkulturelle kunstneriske repræsentatio- ner af krig, hvordan kunstnere har afbildet krig enten propagandistisk eller kritisk, men også

virrede tilbagevenden af fortidens stilarter (ikke en ad gangen, men alle sammen samtidig), der frataget enhver historisk nødvendighed mere li gn er måder, man kan tage

Skaane, Halland og Blekingens Kunst indtil 1658 og Sydslesvigs indtil 1864, og selvom Bogen ifølge sit Program ikke omfatter Kunsthistorie, Kunsthaandværk og

»græsrodsbevægelse«. Nu som før hol- der denne konstruktion af idrættens folkelighed ikke vand. Folkeligheden har fra begyndelsen nydt godt af det offentliges interesse

Kunsten bliver alt for kæphøj og selvsikker, alt for patetisk, for den skal jo ikke indestå for livet, som selvfølgelig ikke kan måle sig med sådan en kunst.. »Hvad har vi at

)>Bredt formuleret er sigtet i Brecht og Benjamins litteraturopfat- telse en politisering af kunsten igennem en ophzvelse af den bor- gerlige kunsts aura og