• Ingen resultater fundet

Music in Nuristan - Traditional music from Afghanistan

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Music in Nuristan - Traditional music from Afghanistan"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

JO R D E N S FO L K 1 / 2 0 1 2 40

O

mverdenens fornyede in- teresse for Afghanistan efter 9-11 fik i 2001 Moesgaard Museum til at lave en udstilling om landet. Udstillingen blev også startskuddet på Christer Irgens- Møllers bogprojekt ’Music in Nu- ristan. Traditional music from Af- ghanistan’, der udkom i 2009.

’Music in Nuristan’ er resulta- tet af flere års bearbejdelser og analyser af lydmateriale indsam- let af Lennart Edelberg og Klaus Ferdinand på tre ekspeditioner i hhv. 1953-54, 1964 og 1970.

Denne store samling, der først i forbindelse med Afghanistan-ud- stillingen blev hentet frem fra de støvede museumsarkiver, består primært af optagelser af sange og instrumentalstykker med rød- der tilbage til den præ-muslimske Kafir-kultur.

Det er en vanskelig opgave, Irgens-Møller har påtaget sig.

For dét at bearbejde andres felt- materiale er på alle måder utaknemmeligt. Ikke mindst når materialeindsamlingerne er fore- taget af musikalske lægfolk, der i forbindelse med optagelserne ik- ke altid har haft blik for musik- kens strukturelle former eller konteksten.

’Music in Nuristan’ er systema- tisk inddelt i to hovedafsnit

’Songs’ og ’Instruments’, der om- kranses af to kortere afsnit, hen- holdsvis en kontekstualiserende introduktion, der også indehol- der indsamlingens historik, og en afrundende opsummering og konklusion. Afsnittet om Nuris- tans sange er endvidere geogra- fisk underopdelt efter de fire da- le, hvor indsamlingerne har fun- det sted. Gennem grundige mu- sikalske transskriptioner og ana- lyser dokumenterer Irgens-Møl- ler her de musikalske karakteri- stika i de forskellige dale.

Der skal ikke herske tvivl om, at der ligger mange timers kon- centreret lytte- og nedskrivnings- arbejde bag de mange og ud- førlige musikalske transskriptio- ner, som bogen indeholder. Lige- ledes er Irgens-Møllers beskrivel- se af de indsamlede instrumen- ter og deres musikalske funktio- ner grundig og nuanceret.

Det er med andre ord et godt stykke registreringsarbejde. Men når det er sagt, undrer det, at der i bogen ikke indgår flere re- fleksioner over de faldgruber, der er i dette arbejde. Hvad be- tyder forfatterens manglende til- b O g a N m E l d E l s E

Christer irgens-Møller:

music in nuristan. traditional music from afghanistan’,

221 sider, indbundet, illustreret, inkl.

3 CD’er med lydmateriale. Moes - gaard Museum og Jysk Arkæologisk selskab. højbjerg 2009. 350 kr.

af kristine Ringsager

mUsic iN

t R a d i t i O N a l m U s i c

(2)

JO R D E N S FO L K 1 / 2 0 1 2 41 stedeværelse under feltoptagel-

serne for de konklusioner, han drager? Hvilke overvejelser har han gjort om måden, hvorpå han har valgt at repræsentere Nuri - stans musik? Spørgsmål som dis- se efterlades åbne.

Manglen på den type refleksio- ner giver bogen et lettere beda- get præg, der hensætter læseren til fortidige musiketnologers for- søg på at reproducere eller oversætte én musikalsk diskurs til en anden så ’nøjagtigt’ som mu- ligt. I moderne musiketnologi handler transskriptionsprocessen ikke blot om at oversætte et fremmed musikalsk lydbillede di- rekte til vores vesterlandske fem-liniede nodesystem. Deri- mod handler det om at udvide vores kategorier, så de bliver rummelige nok til at kommuni- kere en helt anden måde at for- stå musikken på, og samtidig be- vare den fundamentale asymme- tri mellem forskellige musikalske kategorier. En sådan proces kan ikke ses isoleret fra musikkens kulturelle kontekst.

Irgens-Møller har på grund af de vilkår, arbejdet er udført un- der, givetvis ikke haft mulighed for at skabe sådanne kontekstua-

liseringer. Som læser efterlader det mig alligevel med en halvfær- dig fornemmelse af, at bogen er et registreringsprojekt uden det refleksionsniveau, der kunne gøre den videnskabeligt interes- sant. Arbejdet bærer præg af at savne en redaktør, der kunne ha- ve hævet dette niveau – foruden at have højnet det generelle for- midlingsniveau og fanget de rela- tivt mange forstyrrende korrek- turfejl, bogen er behæftet med. g kristine Ringsager, cand.mag. i mu- sikvidenskab og antropologi og ph.d.-stipendiat på institut for kunst- og kulturvidenskab, køben- havns Universitet.

NURistaN

f R O m a f g H a N i s t a N

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

In his article, music theory scholar Fred Everett Maus (2010) discusses the somaesthetics of music and its potential in the context of classical instrumental music. He

Music criticism and music promotion have become almost indistinguishable, as some niche music entrepreneurs have acquired expert authority as promotional gatekeepers and music

The Myanmar music recording industry has experienced the same digital disruption as in other music industries around the world; however, the Myanmar music industry faces

Feigenberg, Cafeteatret 2010, s.. afspejler også i sin dystopiske grundtone den harme og angst, der mærkes, når pennen føres, mens katastrofen endnu hærger. På årsdagen for

Der er tale om et konkret lokalt, nationalt og klassemæs- sigt funderet forsvar mod kapitalens flugt fra det lokale, som for at lykkes kræver international solidaritet og fælles

In the opening scenes from Jaws we may hear, among other things, menace in the music. Second, the qualities heard in the music are appreciated as being about some- thing in

Muzak (background music), largely present in urban soundscapes as streaming music, plays an important role in this construction and is described from the point of view of

Mens hoodoo (den.. amerikanske version af voodoo) spiller en forholdsvis begrænset rolle i The Freelance Pallbearers og Yellow Back Radio Broke-Down, får den imidlertid