Haven i vindueskarmen
- en kulturhistoriskskitse
Af Lene Floris
Potteplanternes historie kan anskues påmangemåder: somendel afbolig¬
indretningen, som et gartnerisk produkt eller som ren botanik. Potteplan¬
ternekan fortælle mangehistorier. Deterhistorien ommennesketsforhold
tilnaturen, når denflyttes inden forogsættesbagglas. Deterhistorien om
boligindretning og mode, oghistorien om skiftende tiders kvindesysler og
kønsroller.Og deterikke mindstenhistorieom udviklingenafenmoderne masseproduktionogforbrug i det 20. århundrede.
I denne artikel præsenteres en kulturhistorisk skitse af potteplanternes
fremkomst og anvendelse i Danmark. Med basis i citater og billeder fra
samtidenbevæger viosfra 1700-tallets krukkeri orangerier til nutidenspot¬
terogkunstige blomster i vindueskarme-medhovedvægten på potteplan¬
ternesanvendelse i 1700- og 1800-tallet.
Om kilder og
litteratur
Potteplanternes kulturhistorie eret stort, menrelativt uudforsketemne (1).
Deterderfornødvendigtat tagefat på skiftende tiderskilder i form af fag-
ogskønlitteratur, tegninger, fotos og malerier. Vil man haveet mere detal¬
jeretognuanceretbillede af, hvordanstueplanterhar indgået i hverdagslivet
iforskellige kulturellegrupper,måmansupplere medtraditionelle etnologi¬
ske kildegrupper som folkelivsskildringer, erindringer, optegnelser, dag¬
bøgeroginterviews.
Potteplantersommotiverikke ukendt i ældre europæiskmalerkunst. Det
erimidlertid sjældent, atde ældre kunstnere specielt harvalgt levendepot¬
teplanter som det primære motiv. Andre blomstermotiver med afskårne
blomstervar merepopulære,og»blomstermalerne«havde ikkesværtvedat afsætte deres malerier. Ikke desto mindre findes der mangeinteriør-motiver
i 1800-talletsmalerkunst, hvor potteplanterindgårsomligeværdigemotiver (en del afen helhed). I genremalerier er vinduet med blomster ofte med,
mendeerlangt fra altid gengivet, såmanentydigt kan bestemme planterne.
Malerierrummermange spændende muligheder foratkommenærmereud-
HansSmidth: VedSpinderokken, ca. 1890. Derfindes mangeinteriør-moti¬
veri1800-talletsmalerkunst, hvorpotteplanter indgårsomligeværdigemo¬
tiver,-som endelafen helhed.Detbetyder, atde langtfraaltidergengivet,
så man entydigt kan bestemme planterne. Potteplanterne setfra højre kan
være:pelargonie, begonie,nerieogbladkaktus.
bredeisen afforskellige potteplanter, og fra slutningen af 1800-tallet blev
vindueskarme medplanter ikke sjældent motiver i sig selv. Det gjaldt især
forendelafdekvindelige kunstnere, dernetopofte togudgangspunkt i de
næreoghjemlige motiver. Når det drejer sigomfotografiske gengivelseraf potteplantererdet andre forhold, dergørsig gældende.Deter p.gr.a. lysfor¬
holdenevanskeligtatfotografere mod vinduer, mengårman museernes ar¬
kiver igennem kan der under overraskendegrupper som fx syning ogbro¬
deri gemmesig spændende fotos med potteplanter.
Potteplanter kan også anskues som museumsgenstande. I sig selv er de
somalle andre »levende« museumsgenstandesærdelesforgængelige, ogdet
er kun fådanske museer, der hararbejdet på atbevare de levende planter.
Særligt Den gamle By i Aarhus har gjort en storindsats på dette område.
Herharmanaflæggere afendel planter, hvor determuligtatverificere de¬
resoprindelse-fxenZefyrblomst fra Dalgasfamilien, derer mereend 50 år gammel, ogpå Frilandsmuseet i Lyngby findes enAspidistra, derligeledes
mindst er50 årgammel. Selvom de »autentiske« planter kunerbevaretiet
Lysforholdene gør det vanskeligt atfotografere potteplanter, der oftest er
placeretivinduers modlys. Gårman imidlertidmuseernesarkiverigennem,
kan der under overraskende grupper somfxsyning og broderigemmesig spændende fotos med potteplanter. Her erhovedmotivetmor ogdatter, der broderer, men ikke desto mindrefårman etgodt indtryk afen vindueskarm
ca. 1920medhyacint, krokus, klivia samt enplante, der ikke umiddelbart
kanbestemmes. Nationalmuseet,NyereTids Samling.
lilleomfangerder andre måderatfå kendskabtil denne flygtige del af kul¬
turhistorien. Enlang række genstande kan indirekte fortælle ombrugen af potteplanter. Det gælder bevarede urtepotter, skjulere, vandkander, piede¬
staler, blomsterborde m.m. Generelt må mandog konstatere, at der savnes
undersøgelser og dokumentation af stueplanternes rolle i hverdagslivet.
Længe var kulturforskningen på museerne koncentreret om enten højere
stands eller bøndernesboligkultur. Idet første tilfælde blev der bevareturte¬
potter af Kgl. Porcelæn o.lign. menellersvarder ingen større interesse for
eller dokumentation afpotteplanterne. Hvad den førindustriellebondekul¬
turs boligindretning angår var hovedvægten lagt på 1700-tallet og første
halvdel af 1800-tallet-ogpå dette tidspunkt fandtes såatsige ingenpotte¬
planter i landbohjem.
FritzSyberg: Interiør
med kunstnerens hu¬
struvedtegnebrættet.
1904. Malerierrum¬
mermangespænden¬
demulighederforat kommenærmereud¬
bredelsenafstue¬
planter. 11904teg¬
nede FritzSybergsin
kone AnnaSyberg,
dererifærd medat tegne stuensplanter.
AnnaSyberg:InteriørmedKrysantemum. 1905. Faaborg Museum.På dette
billedesesAnnaSybergsresultat. Her kommermantætpå defyldteoghalv¬
fyldtesorterkrysantemum, derformentligertagetindfra havenforatfor¬
længe blomstringssæsonen. Fraslutningenaf1800-talletblev vindueskarme
medplanter ikke sjældentmotiver i sigselv. Detgjaldtisærforendel afde kvindelige kunstnere, dernetopoftetogudgangspunkt idenære oghjemlige
motiver.
At datere og bestemme potteplanter ud fra skriftlige kilder kanvære en vanskeligsag. Dereroftetaleom navneforvirring,nårdanske/lokaleog la¬
tinske betegnelser blandes og veksler mellem hinanden. At kært barn har
mange navnekandogvære enfordel. Brugerman ennavnehistorisktilgang
tilpotteplanter kannavnenegiveetfingerpegomudbredelsen til forskellige
tider. I folkemunde har fxpropelplante i takt med denteknologiske udvik¬
ling haftnavne somdampskibsskrueplante, der blev forkortet til skibskrue- plante, da motorskibe blev almindelige. Siden har den heddet propelplante
ellerflyverkaktus med henvisning til vortids udbredte transportform: luft¬
fart(Christensen 1988).
I løbet af 1800-tallet udkom en række bøger, der kan give et billede af,
hvilke stueplanter, dervarpopulære. I bøgerne kunneman få hjælp ogråd
til dyrkning afstueplanter ihjemmet. Dervarbåde håndbøgertil den inter-
essedehjemmegartner, ligesom der udkom stadig flere fagbøger for profes¬
sionelle om dyrkning af potteplanter. Anonymt, oversat fra tysk udkom
1821 Den lille Gartner, der bl.a. indeholdt »tydelige Anviisninger« til at opelskeog passeblomsteri værelserog»for vinduer«.IM.C.Hempel Flora
1834 (2.udgave 1836)varderogså rådogvejledningathente,ogi 1852ud¬
kom J.A. Bentzien (1815-82): Stuegartneren med omtale af 68 forskellige planter til indendørs dyrkning. Hanhavde også året forinden udgivet Hvilke
Planter egne sig bedst tilDyrkning i vore Stuer, og hvorledes bør vi be¬
handle dem der? Bentzien var enflittig havebrugsskribent, der også udgav
flere andrebøger omstuekultur. I bogen Vinterflora med undertitlen »eller Udførligpaapraktisk Erfaring grundetAnvisningfor Blomsteryndere og Gartnere tilatbringeenstorDelafvoreSkjønnestetræ- ogurteagtigeZir- planter til at blomstre om vinteren i Værelser og Væxthuse« fra 1860 be¬
skrev han fascinationen af ogmåske essenseni potteplantekulturen, da den
vari sin vorden blandtbyens borgerskab :»IDanmarker Vinterensaalang
ogVaaren ogSommerensaakorte, atdet kunerden mindste Del afAaret, i hvilket vi kunneglæde os ved Synes af blomstrende Planter i vore Haver.
Hvornaturlig derfor,atEnhver, der har Sandsfor den Nydelse,somsmukke
Blomsteryde, søgeratforskaffesigdenne Behagelighedi sine Omgivelser
ogsaa til andre Tider afAaret, navnligomEfteraaretog Vinteren, naar na¬
turenidet Friergaaettil hvile,naardetGrønne ikkelængere opliver Land¬
skaberne, ogbrogedeFarverikkelængersmykkevoreHaver«.
Bentzien fortsætter iforordet,atforudenat skrivefor sineyngrekolleger
erdet målet: »at lære Dillettanten den Kunstatkunneforskjønne Vinteren
ogfrembringeetkunstigtForaar i VærelservedHjælp afBlomster, selvom han ikke harnogenHave...«
Bentzien udgav også Nutidens Modeplanter, 1862 (ikke kun om stue¬
planter) ogredigeredetillige Dansk Havetidende 1849-82. Han varuddan-
Johan Thomas
Lundbye: Blomstrende Amaryllis, 1840. Statens
MuseumforKunst.
Amaryllisvar en afde populære løgplanter,
der vandt udbredelsei løbetaf 1800-tallet.
Vedatanvendesam¬
tidige kunstneresgengi¬
velserafpotteplanter fårman etrelativtgodt indtryk af hvornår forskellige plantervar
ibrug.
netgartnerved Botanisk Have, Fredensborg ogRosenborg, ogblev blandt
andetinspektør ved JyskeogKongeligeHaveselskab.
Enandenbetydende forfatter til bøger om stueplantervar Stephan Nye- land, stifter afogdirektør for HavebrugsskolenVilvorde. Hans bog Blom¬
stervennen udkom første gang 1877 ogblev siden udsendt imange ogud¬
videde oplag. I bogen omtales knap 100 planters pleje, formering, om¬
plantning, brugen afpotter m.v. Planterneeropdelt i forskelligekategorier
bl.a. afhængig af, hvordan planterneskal behandlesog ikke mindst hvilken naturlig blomstrings-oghvileperiode de harogihvilketyperafrum,de kan
trives. 1. gruppe er løgvækster herunder bl.a. hyacinth, tulipan, crocus,
amaryllis, juletop og lilje. 2. gruppe er planter, som har hvileperiode om
sommeren som fx calla, alpeviol, pelargonium. 3. gruppe er løvfaldende planter med hvileperiode omvinteren fx fuchsia, rose,granatæbletræ, hor¬
tensia og heliotrop. 4. gruppe er tykbladede planter som kaktus, aloe og
crassula. 5. gruppe erandre stedsegrønne plantersomreseda, levkøj (begge
ses allerede da sjældent som flerårige eksemplarer) gyldenlak, klokketræ,
kinesiskprimula, cineraria, nellike og mange flere. 6. gruppe er frilands¬
plantersomindplantes fra have eller skovsomfx viol, forglemmigej, skov¬
anemone, primula veris. 7. gruppe er stedsegrønne planter, hvis hviletid i reglen faldersammenmed vinteren. Det drejer sigom myrte,nerie, bregne
m.fl. 8. og9.gruppe erplanter, der kun trives ivarmeværelser: dadelpalme, cordyline, kaffetræ, skjævblad (begonie). 10., 11. og 12. gruppe erslyng- og
hængeplanter til henholdsvis kolde,halwarme og varmeværelser. Somdet fremgår gjorde Nyeland opmærksom på, at planterne skulle placeres, hvor
de bedst kunne trives ogdatidens boligforhold tillodnetop, atplanter kunne placeres i bådekølige og varmestuer.
Også andre forfattere skrev potteplantebøger. Carl Thomsen udgav i 1881
enKortfattet Vejledningoverde almindelige StueplantersRøgtogPleje, og J. N. Risum, dervarovergartnervedZOO, inddrog i sin populære bog Vore Blomster 1911 for alvor det nye fænomen: blomsterudsmykning af altaner.
Risum varogsågennem sin skribentvirksomhed ved PolitikenogHjemmet
med til atudbredekendskabettilpotteplanterne.
Men et er, hvad der er omtalt i litteraturen-nogetandet, hvad der rent faktisk blevbrugt.Detskal skitseres i det følgende.
Fra
orangeri til
stueFormentligt er den ældste danske afbildning afen levende plante placeret
indendørsetmaleri, der daterersig til slutningen af 1400-tallet. Billedet, der
befinder sig i Maribo Domkirke (Lorenzen 1952), viser en gullig kera¬
mikskål, derertilplantet med nelliker. Nellikennævnes også i 1500-tallet i
enaf de ældste skriftlige oplysningerompotteplanter i Danmark. Dronning
Dorothea skrev i 1551 tilBirgitte Gøyepå Herlufsholm, omhun ville sende
hendenogle planter tilat sætte i baljer: merian ogbasilikum (krydderplan¬
ter), rosmarin, nelliker og gyldenlak som prydplanter (Klougart 1987).
Rosmarins hjemsted er middelhavsområdet, hvor den ligesom i resten af Europa blev anvendt som krydderi, i medicin og til udvinding af æterisk
olie. I Danmarkkanden ikke overvintre udendørs ogmåtte derfor inden for
ipotter.I følge JohanLange (1994)nævnesrosmarin førstegangi Danmark
i begyndelsen af 1500-tallet. Nellikens hjemsted er ligeledes middelhavs¬
området ogden blev ved havekyndige munke udbredt til hele Europai løbet
af middelalderen(nævnes førstegangi Danmark1546). Isærvardenen me¬
getpopulærogeftertragtet plante i 1500- og 1600-årene. Gyldenlak (kors- blomstfamilien)kendesligeledes i Danmark fra begyndelsen af 1500-tallet.
Derkan herskeenvis forvirring omgyldenlak/levkøj ogofte brugesnavnet gyldenlak (om gule og gyldne blomster) og levkøjer om andre lignende planter af korsblomstfamilien(seogså Christensen 1998).
AnnaSyberg:Levkøj, 1899.
FaaborgMuseum.
Det var med andre ord middelhavsområdets planter, der kom først til
Nordensomforløberforpotteplanterne.1 1600-talletvarplantersomappel¬
sin, citron, vindrue, fersken,figen, nektarin,laurbær, nerieogmyrteyndede
hoskonge ogadel. Planterne blev dyrketudendørs i de lyse og varme som¬
mermåneder, menmåtte overvintre i frostfrie rum eller stuer. Således står der i den ældstedanskehavebog 1647,2.part,3.kap »Om noglesmå træer,
som vil settis i kjelderen om vinteren: Laurbær, granate,pomeranse træer, nerion, citron,jasmin m.fl. (Raszmussøn Block 1647, Wormianum 1984).
Fra slutningen af 1600-tallet opførtes orangerier (frostfrievæksthuse) ved
mange slotteogherregårde. Devar en del af parkanlæggeneogindgiksom
vigtige elementer i barokkens havearkitektur som fx på GI. Estrup, hvor haveanlæggets midterakse går mellem to orangerieropført 1725-26 (Niel¬
sen 1993). Rentpraktisk blev orangerierne anvendt til at sættetræbaljerog blomsterkrukkerne med de sarteplanter ind i om vinteren (se fx Knudsen
Begyndelsen tilvoredagespotteplanter kan findesiadelensoggodsejernes
udendørs blomsterkrukker ogbaljer.Isommertiden stod de rundtomipark¬
anlæggene, men om vinteren blev deflyttet indendørs i orangerier-efter¬
hånden også ide kølige stuer. Orangeriernepå herregården GI. Estrup er
opført 1725-26 ogindgår iet større barokhaveanlæg. Fot. Poul Pedersen.
1995 og Cock-Clausen 1991). Forså vidtvar der i orangerierne tale om en kombination afnytte- og prydplanter, dervar typisk for de første planter i potter.
Efter destoreopdagelsesrejser i 1400-og 1500-tallet kom ikke alenenye
nytteplanter til Europa,menogsåreneprydplantersom agave,kaktus, bego-
nie og passionsblomst, som nødvendigvis måtte beskyttes mod frost. Selv
omderfor så vidtvartaleom, atmanforsøgteatflytteden nordligegrænse
fordyrkning afde eksklusive nytteplanter, fik det på langtsigt betydning for udviklingen af indendørs dyrkning af planter. Begyndelsen til vore dages potteplanter kan med andre ord findes i adelens og godsejernes udendørs
blomsterkrukker og baljer, der i sommertiden stod rundt om i park¬
anlæggene, men som omvinteren blev flyttet indendørs-efterhånden også
i dekølige stuer.
I
borgerskabets
stuer(ca. 1750-1860)
I slutningen af 1700-tallet kom stueplanterne frem i borgerlige hjem i by¬
erne. Deældsteomtalerafpotteplanterfindes i denmeregenerelle litteratur
som eksempelvis almanakker, der beskriver, hvordan aurikler, nelliker,
rosmarin og levkøjerkan overvintreienuopvarmet stue. Hervarder givet¬
vis tale om enpraktisk foranstaltning til overvintring ogikke om egentlige stueplantersom endel afboligindretningen. Mendererikke langt fradenne
form forovervintring til,atplanterne bliverenhelårsforeteelse.
Edvard Storm(1749-1794) forfatterogskolemand skrev i 1784enunder¬
fundig »Ode til mineurtepotter«(2). Herfarmani 4. versetenestående og
tidligt eksempel på brugen af potteplanter:
»HerHyancinthen smiler,
Hist brænderGyldenlakkensKnop
DerTuliproden hviler
somsnartskalspiremaletop.
Nustigerblodbestænkt
EnNellikfrem afsitlysgrønne Moderbæger,
Mens Rosmarinen uforkrænkt
Med Vaarens Farve ØietQuæger«.
Ligesom i 1500-tallet drejer det sig om gyldenlak, nelliker, rosmarin, men også løgplantersomhyacinthogtulipan harvundet indpas. Tulipanen kom
fraTyrkiet til Wien i 1554, blevrelativt hurtigt udbredt istore dele af Vest¬
europa ogblev genstand for så umådeholden beundring,atmantalteom en
»tulpomani«. Der blev ligefrem spekuleret ide eftertragtede løg, somblev solgt på børsen tilmegethøje priser.
Drivning af løgvækstereretaf de områder, der kantjene som eksempel på udbredelsen af den indendørs dyrkning af planter. I 1763 annonceredes
»blaa Swibel Glas« i de norske glasværkers kataloger, og efter tabet af Norge, blev der i 1825 etableret endansk glasproduktion ved Holmegaard
Mose. Ide følgende årtier blev deroprettetflere danskeglasværker, der alle
havdehyacintglas i deres sortimentoghyacinterneblev ganskeudbredt.
En sjælden beskrivelse - et brev - fra 1800-årene giver indtryk af, at præstefamilier på landet havdeindbyrdes godkontaktogdermedmulighed
foratudbredenyheder til hinanden-også med hensyntil blomsterløg:
Med denne Pottemand sendes EdersSaltekar, 3Pr.Skoogengi. Potpourri-
krukke. Selvgiverjeg migden Frihedatsende ihosfølgende Papirspakke11
Zvibler. Den iPapir skal være den bedste, en dobbelt blaa Hyacinth, ved
Navn la bien aimée. Jeg valgte blandt flere af de bedre Sorter dennefor
Navnetsskyld, der udtrykker voreFølelserfor Madamen iThorstrup. Afde
10øvrigeere5diverse Hyacintherog5tidlige Tulipaner. Sæt disse 10iPot¬
ter; men lad la bien aimée,for atvære des længer til PrydiEders Blom- sterkvarteer, straxlæggesder. Minehyacinter have idette Foraarskjænket
Alhed Larsen: Blomsterietvindue, 1914. Hyacintervarfremmesom stue¬
planter alleredei1700-talletoghar siden holdtpositionensom enafdemest
populære stueplanter. Herses de i en vindueskarmfra 1914. Alhed Larsen
varligesom flere andre kvindelige kunstnere optagetafvindueskarmen og
dens indhold. Hersesflere hyacinterogcyclamen, helligtrekongersurt (suk¬
kulent)ogenstue-kalla.
MartinusRørbye:
Udsigtfrakunstnerens vindue, ca. 1825. Statens MuseumforKunst.
Islutningen af1700-
tallet komstueplanterne frem iborgerlige hjem i byerne, ogiløbet af første halvdel af1800-
årene blev destadig
mereudbredte. Herses
hortensia, aloe, en ube¬
kendtplantesamten
aloe-stiklingunder glas.
Tidstypiskeerde lyse hånddrejede lerpotteri
blåler med oguden
underskåle.
osalle ogmig isæroverordenligmegen Fornøjelse.Jeg har brugt, naarde
varefuld udsprungneiHaugenatskjære dem afogsættedem iGlasiStuen
tilen liflig DuftforvoreNæserog megen Gammen for alle dem, der kom til
os. (Daugaard 1896).
Fra midten af 1800-tallet var amaryllis, hyacinter og tulipaner således
ikkeualmindelige i velstående hjem såvel på landsomi by. H.C. Andersen
nævner fx hyacinter i eventyret Lille Idas Blomster fra 1835. Her danser hyacintfrøkener med krokusogtulipan,mens detommepotterstår tilbage i
vindueskarmen.
På malerier fra første halvdel af 1800-tallet ses bl.a. vedbend, stikkels¬
bærsidse (stuekatost), hortensia og forskellige sorter af aloe, ligesom der
findes oplysninger om aurikler, levkøjer, myrter og rosentræer som potte¬
planter. Hvad roserne angår var der formentligt tale om den såkaldte
månedsrose (se Bentzien 1860og Jørgensen 1918),sommåske erforbille¬
det forrosentræet i H.C. Andersens eventyr fra 1868, »De smaa Grønne«,
der handlerombladluspåen rose.Atderikke sjældentvarlus iroserfrem¬
går af »Vinterflora« (1860): »EtUheld,somsielden udeblivervedDrivning afRoser, eratderindfindersiggrønneBladlus:saa saare manopdagerdet
Wilhelm Bendz: Interiørfra Amaliegade med kunstnerens brødre, ca. 1825.
Den Hirschsprungske Samling. I empiretiden begynder stueplanterne at vindeindpasiborgerskabetsstuer. Idetforreste vindueses enaloesamten ikkeidentificerbar rødblomstrende plante, måskeenrose.
Mimi Zarthmanns ungpigeværelse, slutningen af1840'erne. Væggene er
flere steder dekoreret af vedbend, som var enplante enhver kunne finde i
skoven ellerpå lignende voksesteder.Publiceret i Tove Clemmensen: Skæb¬
nerogInteriører. NyereTidsSamling, Nationalmuseet.
mindsteSpor af dem, børman, hvis Planterne ikke befinde sig ietværelse,
rygedem med slet Tobak; iStuenmaa mantagesigTilflugt tilatpille dem af
medenPennefjederogdrysse Planterneovermed persiskInsectpulver«.
Ogsåmyrtenvarudbredt; den omtalessom enalmindelig yndling i 1860.
Myrten stammer oprindeligt fra middelhavsområdet, hvor den er helliget Afrodite, skønhedensogkærlighedens gudindeogHymenaios, ægteskabets gud. I den kristnetraditionblev myrten symbol på jomfruelig renhed. Det
varalmindeligt,atenmoderpyntede sin datter medmyrtertil brylluppetog
tillige sørgede foratfremelske nyeplanter, så datteren kunne føre traditio¬
nenvidere. Ligesom de fleste andre planter fra »potteplanternes barndom«
nød de subtropiske vækster godt af, at ikke alle rum var opvarmede, og
planterne kunne derfor stå køligt ienhvileperiode, frostfrit.
Ibondens vinduer
På landet var det først i præste- og møllerhjem og på de større gårde, at potteplanternevandt indpas ibegyndelsen af1800-tallet. Meni løbet af år¬
hundredet blevpotteplanternemere og mere almindelige.
AnnaAncher:Pige, dersyr. På bordetses
en overvintrende
pelargonie, deri vin¬
terensløberrendti
vejretpå grund af
varmeogfor lidt lys.
DenHirschsprungske Samling.Fot. Hans
Petersen.
»Bladene harenstyglugt«, skriver KarolineGraves, f. 1858 om enstue¬
plante,somi hendes barndomshjem blev kaldt Sildegeranie,oghunfortsæt¬
ter»disse Geranier er megetalmindelige nu (1920erne)... Æblegeranie er ogsaa enafdefaa Stuevækster, somjegmindes framinBarndom; dens Bla¬
des Duft har nogen Lighed med Æbleduft. - Rosengeranie havde vi lige¬
ledesi mitHjem;den bærer ganskesmaarøde Blomster; dens lugtmenesat have noget tilfælles med Rosenduft. -Af Pelargonier, dernu kendes i en
Mængdearter, harjeg i min Barndom kun kendt etparslags; den ene var med meget smaa Blomster, og Bladene var ligeledes smaa, men lugtede godt, hvilket ikke ertilfældet med dem, man nu kender. Kristi-Taarer eller
Kristi-BlodsdraabervarNavnetpå Fuksier.« (Graves 1921).
I dette citat fra en af de klassiske folkelivskildringer, som Foreningen
Danmarks Folkeminder harudgivet, får man indtryk af potteplanterne i et sjællandsk husmandshjem hen mod slutningen af 1800-tallet. Typisk for ti¬
den ogmiljøet kendte Karoline Graves ikke tilmangeforskellige potteplan¬
terfra sitbarndomshjem,mendetertilgengældmegetkarakteristiske plan¬
ter,hun omtaler. Flereforskellige duftende geranier, pelargonierogfuchsia,
ogdeterogså ofte disse planter, der findes gengivetsomdel-motiv hossam¬
tidens genremalere. Af citatet fra Caroline Graves fremgår det tydeligt, at
navnepå stueplanter ikkeerentydige. Mange planter har flerenavne ogdet
samme navnkan dækkeoverflereforskellige sorterellervarieteter.
Potteplanter vandt efterhåndenstorudbredelse i landbohjem i slutningen
af 1800-tallet ogbegyndelsen afvortårhundrede. Fra gamle beretninger vi¬
des,atdetvarsjældent,atmankøbte potteplanter.Detmestalmindelige var at bytte sig til eller få skud eller stiklinger af naboer eller familier, sådan
somdet også kommer til udtryk i en beretning fra Als, ca. 1915-20 »Den¬
gangblevder sandelig ikke købt blomster, nejder blev blot bedtometskud,
eller hvad dervarmegetbedre, huggetet.Så groede det bedre blev derialle tilfældesagt. Fikmanetskudforæret måtteman heller ikkesigetak.« (Na¬
tionalmuseets Etnologiske Undersøgelser).
Det er formentligt på denne måde, at de fleste husmands- og daglejer¬
familier fik fat i potteplanter - foruden pelargonie, geranie, fuchsia var
nerie samtet-årige plantersombalsaminogtøffelblomstpopulære. Det var ikkealenesomprydplanter,menplanterne kunne også have andremere pro¬
saiske funktioner. Muskat- og Rosengeranierne havde navne som »slå til potten«, fisblomst eller parfumetræ. Især i de gamle bondestuer, hvor vin¬
duerne var tilspigrede, kunne potteplanternes funktion være at skabe nye dufte. De fandt også anvendelse som lægeplanter - rosengeranium blev
kaldtørepineblomst, dadens stængler stukket ind i ørene angiveligt kunne foijage øresmerter. Semperfi var også en uundværlig del afmange hus¬
mødres hjemmeapotek. Den kendes fra 1700-tallet ogbetegnelsen dækker
Johan ThomasLundbyevarmeget optaget af både vilde og dyrkede
blomster. Ien række detailstudier
fra 1839 ses øverst t.v. pelargo-
nium, øverst t.h. Kalla, t.v. bego-
niecapensis, herunderfuksia.
enrække stuesukkulentersomaloe,gasteria m.fl.,somkunne læge brandsår
ogefter sigendefordriveligtorne. Semperfi havdenavnefter Sempervivum, husløg.
Klunketidens blomster
På destørregodserogi borgerhjemibyerne vandtnyemoderfrem fra slut¬
ningen af 1800-tallet. Manmøblerede medblomster. Nyeland anbefalede i Blomstervennen, atplanterne stilles påen for dem »tjenlig« plads, dernæst
atde stilles iensamletmasseogendeligatman skulletagehensyn til hver
enkelt plante. »Ihenseende til Planternes Ordningpaa Blomsterborde og lignende stedermaa manafSkjønhedshensyn stille de højeste bagvedogde
lavereforan, eller også de højeste iMidten og de lavere iKreds uden om disse « Planterne blev altså ikke alene sat i vindueskarmen, men blev
1700-tallets nye
dyrkelse afnaturen
fortsatteinyefor¬
merogkulminerede
iåreneomkringår
1900. Hermødte
manirendyrket form borgerskabets
domesticeredenatur ihjemogstue.
Megen inspiration indenfor boligind¬
retningogdermed også brugen afpot¬
teplanterkom fra Tyskland. Opsats til potteplanter.Rieses
Wohnshausgärt-
nerei, 1887, Berlin.
også arrangeret i grupper på gulvet, på piedestaler og blomsterborde, på blomstertrapper, -bænke og -opstandere. De blev ophængt på væggen og
hang ned fra loftet i ampler. Hvad dervar begyndt i 1700-tallets nye dyr¬
kelse afnaturenkulminerede i åreneomkringår 1900. Her mødtemaniren¬
dyrket form borgerskabets domesticeredenaturihjemogstue(Frykmanog
Löfgren, 1980). ForfatterenOtto Runghar beskrevet forholdetmellemnatur ogkultur i klunketidens stue med den høje »evigtgrønneviftepalme«, som
varplantet med kunstigtmos oghøvlspåner i enopstander afnaturtræ: »Vi forstod alleredenu, atdet, der med alt det Uldgarn kom indiHjemmet, var endnu mereaf selve den levende Natur!For også Klunkerne lignedesmaa rundeBlomster, ogFrynsernevoksede udafStolenesomgrønneGræsstraa!
Og ivor Vindueskarm stodenAspidistra iPotteogetvældigt Gummitræ.«
(Rung 1942).
Forudenpalmervarnetop aspidistramegetudbredt. Ifølgeetkatalogfra
Ohlsens Enkevar den til salg fra 1869 oghavde også »kælenavnet« værts¬
huspalme, da denkan tåle dårlige lysforholdoglemfældigpasning. Populær
varogså hængeasparges, dervartil salg fra 1897i følgeetkatalog fraLöwes plantehandel.Beggeegnede sig til opstilling på piedestaler.
Stueakacie kom fra Australien kort før 1850, ogblevudbredt 1860'erne.
Klivia kom tilEngland i 1848 og eropkaldt efter den engelske LadyClive.
Den blev i Danmark annonceret til salg i 1865 af handelsgartner Harries,
Maribo. Voksblomst blev allerede kort før 1847 indført afJ.E. Ohlsen, og
mange forskellige begoniervartil salg fra 1860'erne, fx kongebegonia fra
1869 (Ohlsens Enke), mens den stadig populære julebegonie (Gloire de Lorraine) blev tiltrukket iFrankrig 1891 ognåedetil Danmark det førsteårti
af 1900-tallet.Voksbegonie med de blanke blade fandtes til salg fraslutnin¬
genaf 1800-tallet. Denkan tjenesomeksempel på, hvor vanskeligt deterat bestemme, hvilkeplanter, derrentfaktiskertaleom.Navnekan dækkeover helt andreplanter endantaget(Floto 1982). I klunketidens stuemødte man foruden de alleredenævnte Kentia-palme og andre palmer, aralie, ficuspg
bregner.Detvarplanter, der forenstordel kunne tåleatvokse imørkestuer medtykke gardinerogdraperier.
Påherregårdene vardetgartnernes opgaveat sørgefor potteplanteri ho¬
vedbygningen.
Fraenmindrejysk herregårdstammerfølgende beskrivelse frabegyndel¬
senaf 1900-tallet:
»Dervarikke urtepotterivinduernenogen steder, derimod stod der hist
ogherarrangementer af blomstrende planter anbragt på en slags trapper.
Detvargartnerens opgave dels atanbringeogforny dem-der varforsy¬
ningerafplanteridrivhuset til dette formål-dels atvandeogpasse dem.
Noglesteder stod der palmerenten ikobberpotter ellerigrønmalede baljer.
Ivelstilledeborger¬
hjem ibyernevandt
nyemoderfremfra slutningen af 1800-
tallet. Manbegyndte
atmøblere med blom¬
ster. Nyeland anbe¬
faledeiBlomster¬
vennen, atplanterne
stillespåenfor dem
»tjenlig« plads, der¬
næst atdestilles ien
samletmasse, og en¬
deligatmanskulle
tagehensyn tilhver
enkeltplante. »I hen¬
seende til Planternes
OrdningpaaBlom¬
sterbordeoglignende
Stedermaa manaf
Skjønhedshensyn
stilledehøjeste bag¬
ved ogde lavere
foran ellerogså de højeste i Midtenog de laverei Kreds udenomdisse ...«
Planterne blev altså ikke alenesativindueskarmen, men blevogsåarran¬
geretigrupperpå gulvet, på piedestalerogblomsterborde, på blomster¬
trapper, -bænkeog-opstandere. En afklunketidens typiske blomsteropsat¬
serfraetapotekerhjemiKøbenhavn. Nationalmuseet, NyereTidsSamling.
Fot. Poul HøstMoustgaard 1967.
Palmernevarmeget storeogde stak, såmanmåttegåienstorbue udenom dem«. (Andersen 1983).
I 1880'ernetogmantil takke med, hvad året bød, bådehvad angårpotte¬
planterogafskårne blomster, skriverRy Preisler i et erindrende afsniti De
Danske Gartneri- ogBlomstererhverv, 1966. Det var små røde tulipaner i potterved juletid, ifebruarog martshyacinter, i foråret: viol, primula, tuli¬
pan, dernæst; rose, nellike og levkøj, og sæsonen sluttede med pompom-
Carl Bloch: En ung
pige, derlugtertilen
rose, 1899. Statens MuseumforKunst.
Borgerskabets bolig¬
indretningogdenunge kvinde, derdufter til
rosen, blomsternes dronning, erdeteen-
/
trale elementidette billede, hvorhygge, for¬
finelseoguskyldighed
mødesbag det beskyt¬
tendeglas indenfor hjemmetsfirevægge.
georginerogasters. Preislerskriverom: ...perioden omkring 1880, denjeg tydeligt husker fra min barndom i etjævnt velstillet københavnskborger¬
hjem. Når fik man dengang blomster til gave? Husets herre skænkede en
sjældengangsin koneen vifte- ellerfønix-palme,som ireglen også stod på bryllupspresenternesprogram.
En
kjærlig Husmoder
oghendes potteplanteudstyr
Potteplanternes historie giver indblik i skiftende tiders kvindesysler og kønsroller. At potteplanter forbindes med godt husmoderskab fremgår af ugeblade, bøgerogmagasiner. Engodhusmoder,stueplanterogethyggeligt
ogharmonisk hjem ertresider afsamme idealesagfra slutningen af 1800-
tallet ogdetmesteaf det 20. århundrede. Pasning af potteplanter bleven ny
arbejdsopgave for mange af borgerskabets husmødre (og tjenestepiger) i slutningen af 1800-tallet. »Man tør vist sige, at noget af det, der skaber
størsthyggeietHjem, og er en temmelig billig Luksus, erBlomster. Erman
en kjærligoggod Husmoder, vilman passesineBlomstersomsineBørn og
høste rigLønfor det« hed det i Raadgiver forHusogHjem, 1885. Her an¬
befales det selvatfastiklinger i vækstogikke blot købe hosgartneren. Der
manes til, at husmoderen skulle holde sine urtepotterrene udenpå, ja hun
skalligefremgøredet tilenregel atskure demen gang omugen.
Urtepotteraf stentøj fandtesallerede i 1688 i borgerlige hjem i Helsingør (Lorenzen 1952),mende førsteegentligeurtepottermedstorudbredelsevar lokalt fremstillede hånddrejedelerpotterevt. medetparstregersom enhelt
enkelt dekoration. Potterne kunnebådevære fremstillet af rødlerogblåler.
Underskålenevar glaseret på indersiden foratholde på fugtighedenog var ofteforsynet med »fødder«.
I 1770erne blev de førsteurtepotter/skjulere af porcelæn blev fremstillet på Den Kongelige Porcelænsfabrik i København. Urtepotteskjulere blev
især i løbetaf1800-talletenpopulærvare, sombl.a. var enyndet bryllups¬
gave. De blev både fremstillet af de store danskeporcelænsfabrikkerog af
mindre selvstændige lervarefabrikker. Mange urtepotteskjulere blev impor¬
teret af Ostindisk Kompagni eller fra Tyskland og England (bl.a. Wedg- wood).
Etstortsortiment afurtepotteskjulere af keramik, stråogandremateria¬
ler kom efterhåndenpå markedet, og varder ikke økonomisk mulighed for egentlige urtepotteskjulere, kunnemankøbe farve til lerpotterne,der kunne skjuleskjolderm.v.
Islutningen af 1800-tallet blev der imidlertid flere steder i landet etable¬
ret keramikfabrikker, hvor fremstilling afurtepotter var en stor artikel til gartnere, oghvor urtepotteskjulere blev en del afsortimentet til privatfor¬
brug. Det gælder Hjorth -en bornholmsk keramisk virksomhed i Rønne,
der blev oprettet i 1859 af Lauritz Hjorth. Fabrikken er isærkendt for sin produktion af græske terracottavaserogbrunt stentøj med blomsterdekora¬
tioner,menogsåmangebrugsting bl.a. urtepotteskjulere. Keramikfabrikken
eridagendel af BornholmsMuseum.
Enanden keramisk virksomhedvar Knabstrup Lervarefabrik (grundlagt 1907), der opstod i tilknytning til det noget ældre teglværk fra 1856. Her
indførteman ensærligurtepottepresse,hvorpotterneblev fremstillet veden kombination afpresning, drejningogstøbning,ogi løbetaf fa år blev Knab¬
strup Skandinaviens størsteproducent afurtepotter. Siden blev ogsåpynte¬
genstande, herunder urtepotteskjulere endel af sortimentet. Omkring 1960
blev de første plasticpotter taget i brug i Danmark og Knabstrup forsøgte også at omstille produktionen til plasticpotter i begyndelsen af 1960'erne,
meni løbet af denæsteca. 20 år blev det stadig vanskeligere for fabrikken
at klare de ændrede konkurrence- og produktionsvilkår, og fabrikken luk¬
kedeendeligt i 1989.
Den lille »stuegartner« eller den »kjerlige Husmoder« kunne også tage
KNABSTRUP
Urtepotter var enaf
destoresalgsartikler på KnabstrupLer¬
varefabrik. Reklame- folderfra 1930'erne.
Museetfor Holbæk
ogOmegn.
andet tilbehør ibrug. Blomsterpindene kunne være fint udskårne,urtepot¬
ternekunne praktisk placeres på krydsfødder eller riste aftræ. Hun kunne også pynte lerpotterne med crepepapir eller male dem med særlige »urte¬
pottefarver«. I 1950- og 60'erne var pyntehylstre af hvidt plastic meget udbredte.
1900-tallets modeblomster og
storproduktion
Potteplanterne blev hver mandsellersnarerehver kvindes eje. For eksempel
vandthyacinterneogandre løgplanter indpas imerebeskednehjem, ogAn-
dreas Madsenopfordrede i HusmandensHaandbog (3)fra 1916: »Drivning af Blomsterløg burde enhver blomsterelskende Husmoder forsøge. Det er
den lettestesagaf verden atfaa Held medsineHyacinther, ogi den døde,
kolde Vintertiderintetmereoplivendeendenstraalende Blomsterfloriden
lune Stue.... «Afhåndbogen fremgår,at sortimentet i det heletagetvarud¬
videt. Følgende potteplanternævnes og giver dermedet lille fingerpegom, hvilke planter, mankunne finde i husmands-hjem i begyndelsen af 1900-
tallet:Kalla,palme (ikkenærmerebestemt), pelargonie,myrte,nerie, flittig- lise, rose, heliotrop, nellike, betlehemstjerne, huslig lykke, pengebladet fredløs, kaktusogblomsterløg.
Potteplanterne var ikke længere hjemmeproducerede »stiklinger«. Det
blev de store frøfirmaer, der leveredeudgangsmaterialettil potteplantegart¬
nerne ogfra omkring år 1900 fremstod store plantekulturer som etresultat
afforædlingsarbejde i gartnerierne, som var blevet en ny stærkt voksende
branche. Detvarbl.a. begonier, hortensia, azalea, cyclamen, primula, cine- raria, gloxinia, der blev udvikletgennemkrydsning. Denhelt eksotiskepro¬
duktion fandt sted hos orkidegartner John Waterstradt fra 1904, som også togborgerskabets planteripleje, når de varafblomstret, og indtil de stod i
blomstigen..
Kaktus ogsukkulentervarmegetpopulære i 1930'ernes funktionalistisk prægede hjem. Ganske vist var bladkaktus relativt udbredt fra midten af 1800-tallet, mens kaktus som liebhaveri havde derimod været forbeholdt overklassen(meget populært i 1870'erne). Fra slutningen af 1920'erne og især i 1930'erne blev det mode atsamle på kaktus, som stadigt flere havde
råd til. Kaktus passede til den nye funkisstil i byggeri ogboligindretning.
Det var ensjældent blomstrendeplante, hvis dekorative værdi kom frem i
rene,skarpe linjerogformer. Imangevillaeroglejligheder blev derindbyg¬
getfasteblomsterkummerogdybe vinduer til disse»nøgterne«planter.Der
blev udgivet enhel stribe bøger om kaktus (4) og overgartner Klixbiill be¬
skrev situationen 1933 således:
»Flereogflere Amatørertagerfat på Kultur afKaktusarter, opderafføl¬
gerigen, atogsaa Fagmændene, Gartnerne,faarInteressefor disse ejen¬
dommelige, ofte endogsaamegetsmukke Planter, hvis Blomstring altidimø¬
deses med Forventning. 1932 er dannet et Dansk Kaktus-Selskab med Hjemsted i København. Kaktusdyrkning erda ogsaaivorTid blevet Tidens
Løsen paa Stueplanteomraadet. En tusindtallig Skare - ikke mindst blandt
de unge -erblevetivrigeKaktusdyrkere, etForhold, derpaa en mærkelig
Maade synes at staa i Forbindelse med den nyere Tids ArkitekturogByg- gemaade. Det er, som om de moderne Hjem med deres funktionalistiske, brede, lyse Vindueskarme med de smalle Gardiner isærlig Gradegnersig
som Voksepladserfor Kaktus, og det er, som disse Planters Vækstform i
Knud Brandt Klixbiills »Mit kak¬
tusvindue«fra 1933
varblotenafmange
bøgeromdepopu¬
lære kaktus. Bogen giveretindtrykaf sammenhængen mel¬
lemfunkisogkaktus
i1930'erne. Det
gælder både bogens grafiske udtrykog samtidensbolig¬
indretning.
2. OPLAG
MIT
TINBUE
ICNU» B1AMT KIIZBULb
NfL HAMMER - NØBREGABE
KØBENHAVN - MCMZZXIII
særlig gradpasser indi den Ramme, som de rette Linier ogplane Flader
danner«. (Klixbiill 1933).
I 1940- og 50'erne fandtes fingerphilodendron og »radiatorplante« i
mange hjem, oghele»grønne vægge« med klatreplantersom russervinog
kongevinvarmegetyndede.
Der eraltså mode i potteplanternes historie, men brugen af stueplanter hænger også direkte sammen med udviklingen afboligindretningen. Tidli¬
gere tiders kakkelovnsopvarmede stueroguopvarmedestuergavmulighed
for dyrkning af visse sorter afpotteplanter, især fra de subtropiske egne,
mensvore dages radiatorvarme harbetydet,atmangeaf denyeplanters op¬
rindelsesstederdetropiskeegne.
Levstærkt og
dø
ungDet går stærkt i dag indenfor stueplante-branchen. Nye sorter og produk¬
tionsformerbetyder, at flere 100 millioner potteplanter hvert år udgår fra
danskegartnere.Enmeget stordel af dem går til eksport blandt andet til så fjerne stedersomJapan. Mangeafdenyepotteplanterhar kunenkort leve¬
tid. Man taler om »Buketterpå rod«, der ikke erberegnet på atblomstre
mereend én gang.Levstærktogdøungkunneværebetegnelsen for denye
potteplanters liv.
Dedanskegartneriererstærkt specialiseredeogdrives med moderne høj¬
teknologi,gødningogsprøjtemidler. Lysetogvandingen kankunstigtregu¬
leres ogproduktionen erfor så vidt uafhængig af vejrlig og nedbør-blot
ikke olieforsyningenstopper. Planterne kan på denne måde hurtigt fa form
ogfarve, så de kan komme til salg i butikker.
Deterimidlertidetparadoks, at mangekunder ønsker, aten potteplante
skal leve længe,og da denmoderneproduktionnæstenumuliggør dette, er
også kunstige planter blevetenmeget storsalgsvare. Ikkemindst til kontor¬
landskaber og forretninger, men kunstige planter af silke eller plastic har ogsåvundetindpas imangeprivate hjem bl.a. på grundaf allergi. At så selv,
at sætteenstiklingogfølge vækstenersåledes ikke længereenmarkant del
af denmodernepotteplantekultur.Deskal blot vaskes,støvesaf eller smides
ud. Parallelt med denne udvikling erder imidlertid også enanden tendens.
Dererstorinteresse for »oldemoders« potteplanter,og mangeaf dem over¬
leverpåmuseereller ved degamle formeringsformer, hvormanforæreren
stikling ellersørgerforatfå den i hænde på anden måde.Mangegamlepot¬
teplanterfindes i dag ikke mere i handelen og haven i vindueskarmen er måske nokblevetmerebroget,men ikkemereholdbar (nårman serbort fra
dekunstigeblomster).
Haveni vindueskarmenfortællermegenkulturhistorieogde gamlepotte¬
plantererogså bevaringsværdige!
Tak tilprof. Johan Lange, cand. phil. Helle Leilund og mag. art. Eske K. Mathiesen for gode diskussioner,henvisningerogforslag til illustrationer. Også tak til Herregårdsmuseet GI. Estrup, Hirschsprungs Samling, Museet for Holbækog Omegn, Nationalmuseet, Skive Kunst Museum
samtStatens Museum forKunstfor udlån af billedmateriale.
Noter
1 Se fx JensK.Jørgensen: Degamle stueplanterogdereshistorie, Tidsskrift for Historisk Botanik 1918,Hugo Mathiesen: Københavnske gader 1925, Erna Lorenzen: Blomsterogblomsterpotter.
Købstadsmuseet Den gamle By. Årbog 1954. Budde Christensen m.fl.: Oldemors Potteplanter, BotaniskHavesForlag 1988, Johan Lange: Kulturplanternes indførselshistorie i Danmark. Jord¬
brugsforlaget 1994. Gitte Kidmose Røn: Potteplanter fra Oldemors tid. Historieogerfaringer for-