• Ingen resultater fundet

George Sands feministiske utopi

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "George Sands feministiske utopi"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Brynja Svane

George Sands feministiske utopi

Lise Busk-Jensen: Frig~relse eller selvrealisering.

A

naly- ser

i

George Sands feministiske forfatterskab 1832-44.

SIL, C.A. Reitzel, Kbh. 1981, kr.

61,-

Titlen på denne bog kan i farste omgang forekomme modsxt- ningsfyldt, d a man i dagligsproget almindeligvis opfatter frigarel- se o g selvrealisering som t o sider af samme sag. Men Lise Busk-Jensen argumenterer overbevisende for sin teori om, at m o d s ~ t n i n g e n mellem en vellykket frigarelse på det sociale områ- d e og selvrealiseringen inden for intimsfzren (lykken i forholdet til en mand) er t o vanskeligt forenelige starrelser, som spillede en overordnet rolle både i George Sands liv og i hendes forfatterskab, og som stadig i vore dage er et af kvindebevzgelsens store proble- mer. I en meget velskrevet og inspirerende indledning 'om at læse George Sand' lægges problematikken frem, og der redegares for, hvilke metodiske synsvinkler der kan anlcegges på lzsningen af dette forfatterskab. Man mcerker hurtigt, at Lise Busk-Jensen selv er meget engageret i sit arbejde med George Sand, og hendes enga- gement smitter af på læseren, så man glzder sig til at komme i gang med d e falgende afsnit. Disse forventninger til bogen indfri- es for en stor del under den videre læsning, selv o m der selvfalge- lig også er visse skanhedspletter: Som bekendt er det meget f å træ- er, der vokser helt ind i himlen.

Bogen er skrevet ud fra et sociologisk-feministisk synspunkt, og den beskzftiger sig både med de historiske forudsztninger for George Sands forfatterskab og med vigtige psykoanalytiske begre- ber, der kan forklare hendes individualitet som kvinde og som for- fatter. En saxdeles fremragende samlzsning af George Sands liv og forfatterskab danner kernen i bogen, og herigennem fares vi gradvist frem til en afsluttende diskussion af d e feministiske uto- pier, som George Sand har skrevet i sine farste romaner.

Det svageste kapitel i bogen er uden tvivl det historisk-litteratur- historiske, som behandler baggrunden for forfatterskabet, (s.

15-41). Det ligger i den valgte sociologisk-feministiske tilgang til stoffet, a t forfatterskabet skal forankres i en historisk kontekst for at blive gennemskueligt. Men d a det som i s z r interesserer, er de ideologiske forudsaetninger og muligheder for forfatterens fri-

Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 46 (1982), © Forlaget Medusa

(2)

gorelse og selvrealisering, kunne man godt have onsket sig at und- vcere f.eks. oplysninger om, at 'fra 1835-44 investeredes der 34 mill. i jernbanesektoren' og at 'sporlcengderne kom op pa 560 km' (s. 16) til fordel for en udforligere behandling af de ideologiske og politiske modscetninger i 1830'ernes Frankrig. Således kunne af- snittene om Fourier og Saint-Simon godt have vceret mere dybtgå- ende, da de tanker, som optog dem og mange andre i samtiden havde en stor betydning for George Sand, og da analysen af Sands forfatterskab netop munder ud i en diskussion om utopier. Gen- nemgangen af romantikken og de littercere forudscetninger for George Sands forfatterskab forekommer også utilstrcekkelige.

Selv om dette afsnit sådan set er spcendende at lcese, sidder man tilbage med en fornemmelse af at vcere blevet snydt for vcesentlige oplysninger. Saledes er der vistnok andre lige så vigtige forudscet- ninger for romantikken som de tre der ncevnes side 30: Dannelsen af den borgerlige familie, af småborgerskabet, og af de intellektu- elle mellemlag.

Jeg synes heller ikke, at den feministisk orienterede synsvinkel anvendes med lige stort held i alle sammenhcenge. Således er det f.eks. ikke helt indlysende, at de store modscetninger i Franken- stein 'mellem de engleagtige kvinder (Elisabeth) og det daemoniske driftsliv' lettere kan fortolkes, 'når man ved, at bogen er skrevet af en kvinde', nemlig Mary Shelley, 1817 (s. 40). Det virker som om denne forklaring er opstået af nod, fordi udspaltningen af driftslivet er uforklarlig inden for romanens univers. Det er sik- kert rigtigt, hvis man binder sig til en psykoanalytisk forklarings- model, men derfor behover årsagen alligevel ikke nodvendigvis at ligge i forfatterens kon. Udspaltningen af driftslivet i Franken- stein (og i mange af George Sands romaner) kan lige sa vel have sin rod i samme ideologiske fcenomener som utallige mandlige forfatteres vcerker, hvor man kan påvise en tydelig opsplitning mellem åndelig og sanselig kcerlighed, og hvor denne opsplitning meget ofte er ledsaget af sado-masochistiske overtoner og knytter an til en kraftig undertrykkelse af kvinden som konsvcesen. Tcenk f.eks. på den velkendte tre-enighed madonna-luder-moder, som da også ncevnes flere andre steder i bogen. At kvinder også gengi- ver dele af denne tankegang i deres romaner kan ikke undre, efter- som også kvinder er ofre for den dominerende ideologi - men så- vidt jeg kan se, bliver fcenomenet da ikke mere klarlagt fordi det optrzder hos en kvindelig forfatter end hos en mandlig.

Efter den historiske indledning folger dels nogle syntesedannen- de analytiske afsnit, og dels enkeltanalyser af George Sands forste

Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 46 (1982), © Forlaget Medusa

(3)

otte romaner: Indiana (1 832), Valentine (1 832), Lelia (1 833), Le Secrétaire intime (1833), Leone Leoni (1834), Jacques (1834), Mauprat (1837), og ConsueIo/La Comtesse de Rudolstodt (1843- 44). Enkeltanalyserne holder sig ret n z r t til f o r l ~ b e t i romanerne og har mange steder nzrmest karakter af et udvidet, kommenteret handlingsreferat. Dette g0r, at de visse steder bliver lidt kedsom- melige, og man kan s p ~ r g e sig selv, om det nu også er nodvendigt at gå så tæt på de enkelte romaner, når man alligevel ikke foreta- ger en detaljeret analyse af hver enkelt (de otte analyser fylder til- sammen kun 30 sider). Til gengzld er de syntesedannende analy- ser i resten af bogen overordentlig interessante. I Lise Busk- Jensens samlzsning af liv og forfatterskab afdzkkes de forskelli- ge facetter af George Sands mangetydige kzrlighedsbegreb, og det phvises, hvorledes hendes egen problematiske k0nsrolle har haft stor indflydelse på den måde seksualiteten udfolder sig på i de enkelte romaner.

Problematikken indkredses meget przcist gennem en freudi- ansk fortolkning og gennem en opstilling af tre tekstlige paradig- mer, der bestemmer udfoldelsesmulighederne inden for romaner- ne: Fornuft / f ~ l e l s e , åndelig kzrlighed / sensualitet og herre / slave. Man far i disse afsnit et levende indtryk bade af romanernes univers og af George Sand som den kontroversielle personlighed, hun ganske givet var: en szrdeles aktiv og forforende kvindelig skabning, der yndede at ifore sig mandsklzder og stor cigar, men som til trods for at hun havde utallige kzrlighedseventyr med fremtrzdende kunstnere (Merimee, Musset og Chopin, for at nzvne nogle enkelte) var en myreflittig og arbejdsom forfatter, der efterlod sig 84 romaner, ca. 2500 sider selvbiografi, samt en hel del noveller, artikler og breve!

I den afsluttende indkredsning af utopiforestillingerne udskilles to utopiske lag. Det ene har George Sand tilfzlles med romanti- kerne, der tog deres udgangspunkt i Rousseaus civilisationskritik.

Det andet bestar i en feministisk utopi, som George Sand udvikler med baggrund i egne erfaringer med den sociale frig~relse og den vanskelige selvrealisation. Denne feministiske utopi har sit ud- spring i en forestillingsmodel, hvor det mandlige og det kvindelige smelter sammen ved at manden bliver mere folsomt selvrealiseren- de og kvinden mere aktivt frigjort. Heri ligger en del af George Sands modernitet. Netop hendes forssg på både at forlange frigo- relse og selvrealisation g0r hendes b ~ g e r vzsentlige, ogsA i dag, og det

er

Lise Busk-Jensens fortjeneste, at hun med sin bog g0r op- mzrksom p& det.

Elektronisk version af artikel i 'Kultur & Klasse' 46 (1982), © Forlaget Medusa

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Det er en kendt sag, at lærere forbereder sig på de didaktiske lærings- formål til enhver undervisningssituation, men i forbin- delse med snakken om dette nye projekt lod flere, mig

Som jeg vil vende tilbage til, kræver meningsfuld brug af Minecraft i dansk således, at man som underviser både har en klar idé om faglige mål, faglige begreber og faglige

at indføre parameteren forvent- ning om koreference er vi blevet sat i stand til at skelne mellem de prototy- piske refleksive situationer, de situationer der altid markeres med

Her bliver distan- cen æstetisk (apollinsk) snarere end ironisk, og det giver en ganske overbevisende patos, hvis indhold jeg muligvis havde fundet forudsige- ligt, hvis ikke

Alle fokuseleverne havde eller havde haft nogle sociale udfordringer i samspillet med deres klassekammerater i løbet af deres sko- letid, og det var ikke usædvanligt, at de havde

Allerede før Lene Gammelgaard sad i flyet på vej mod Nepal og Mount Everest i 1996, vidste hun, hvad hendes næste livsopgave skulle være. Hun skulle ikke bestige et nyt bjerg,

erindrende kunstner og det sansevakte barn, hvor Rifbjerg har engang bemærket, at kun fa profes- barnet bliver kunstner, og forfatteren genfødes som sionelle læsere

Slutteligt er det også et udtryk for, hvordan Anne ikke bare fortæller sin egen historie, men fortæller en historie i samarbejde med sit audience, fordi hun inviterer dem til