• Ingen resultater fundet

Forord

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Forord"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Forord

Vi kender H.c.Anderseris eventyr: Keiser~ns nye Kleder som en satire over kollektiv forblzndirig. Kejseren går i procession gennem byen uden tsj på, efter a t nogle berageriske skrzddere har frariarret ham og alle hans undersåtter deres sansers brug. Deri~ie fabel er lagt så traefsikkert tilrette, skriver Haris Brix i H. C.Anders~n og hans Eventyr, at deri siden er blevet »\riidlingsvaabenet for de utallige, der i Danmark gBr Fordring paa at v z r e Indehavere af sund Fornuft<<. Anderseri lader et barn udtrykke fornuften: han har ikke noget på, siger det til sin far. De ~ i y c klzder er usynlige, de er udtryk for en illusion.

Men, hzvder Torben Kragh Grodal i dette niimmers indledende arti- kel, Det gnlige og det uvnlige, klzderne er også synlige, nemlig i teksten som sprog. Andersen skriver ikke, a t kejseren er nsgen. H a n fasthol- der i stedet l z s e r e ~ i s opmzrksomhed på den sociale overflade, ved at vzlge det negative udtryk: kejseren har ikke noget på. Når vi i teksteri ikke ser nsgenhederi, men fravzret af tsj, bevidner vi en aktiv for- skydning afopmzrksomheden bort fra den pinlige n ~ g e n h e d og hen mod en >)fysisk udtryksfigura: ikke-tsj, der fungerer som kompromis- dannelse mellem jeg og omverden, idet den tillader det emotionelle felt omkring det nsgne a t blive synligt. Barnet ser det 'socialt usynli- ge', fordi det endnu ikke er integreret i de sociale normer, der styrer den kollektive opmxrksomhedsforskydning.

Torben Kragh Grodals artikel handler både om tekstlzsning og om psykoanalysens fortrzngriingsbegreb. Moderne fiktionsanalyse bestemmer ofte et synligt og et usynligt lag i teksten. Forfatterens intenderede betydningskonstruktion t r z d e r frem på baggrund af tekstelementer, der enten har v z r e t fortrzngt fra den skrivendes be- vidsthed eller blot ikke har fået opmzrksomhed. Når man lzser en fortzlling 'mod hårene', betragter man tekstens metaforer som 'nye klaeder', der skjuler ubevidste, ' r i ~ g n e ' fslelser. Derved afkoder analy- tikereri de socialt forhandlede mediationer. M a n kan i stedet se en teksts symbolstruktur som udtryk for en socialt rettet sublimering, og efter en lignende tankegang kunne man, argumenterer Torben Kragh Grodal, erstatte Freuds fortrzngningsbegreb med et generaliseret be- greb om bevidstheds- og opmzrksomhedsforskydning.

Nummerets svrige artikler kredser også om det synlige og det usyiiligc. Tania grum og Lise

Busk-Jensen

skriver begge om postmoder-

Elektronisk version af artikel i KK62. Forlaget Medusa 1988.

(2)

nismen som inspiration og udfordring for feminismen. Kvindeforsk- ningen har l z n g e haft synliggmrelse af kvinder på programmet, og en majsommelig forskningsindsats har skullet skaffe dem en social og politisk identitet. Nu siger postmoderne feminister, a t kannet kun er en position i sproget uden virkelighedsreferencer, og a t 'kvinde' kun er en metafor for forskel og andethed i den symbolske orden. Hvis det er rigtigt, kan kvinder så overhovedet synliggares, og er de synliggjor- te kvinder andet end stivnede sociale billeder? Tania @rum mener, at feminismen i postmodernismen har fundet en interessant allieret i kampen mod den dominerende 'herredammediskurs'. Lise Busk-Jen- sen argumenterer for, a t kvindeforskningens kvindelige subjekt må forstås som en 'historisk mentalitet'.

I Ssren Schous og Lis Msllers artikler fortsaettes den tekstteoretiske diskussion. Saren Schou hzvder i Tekst og intention, a t der er et hem- meligt broderskab mellem nykritikken, marxismen og psykoanalysen omkring begrebet forfatterintention, idet de alle har ansket at detro- nisere det almzgtige skaber-subjekt for i stedet a t se bag forfatterens ryg og under hans bevidsthedstzrskel efter usynlig betydninger. Paul d e Man, en af dekonstruktionens fzdre, rehabiliterer til gengzld in- tentionalismen, når han ser tekster som intenderede betydninger, der forulempes af de sproglige koder, de udtrykker sig igennem. Saren Schou argumenterer selv for, at netop spillet mellem det synlige og det usynlige i teksten vil udviskes, hvis vi forlader intentionsbegrebet.

Standpunktet eksemplificeres i en lzsning af Goldschmidts fortzl- ling: »En Dampskibstur«, der bringes som appendiks.

Lis Maller resumerer i Historisk sandhed og narrativ sandhed forskellige nyere positioner inden for psykoanalytisk litteraturteori og viser gen- nem en nzrlzsning af Freuds »Konstruktion in der Analyse« (1937), a t hans mange kritikere eller hovedlase efterlignere ikke h a r ret, når d e har hzvdet, at han blandede historisk sandhed og narrativ sand- hed sammen. Tvzrtimod ser Freud selv, at resultatet af en psykoana- lyse er en historie om fortiden, ikke en historie fra fortiden. Freuds egne forsag p å psykoanalytisk litteraturlzsning blev aldrig andet end indholdsarkzologi, men hans case stories indeholder med deres kred- sen om erindringsorganisering, fortzllerkompetence og analytiske konstruktioner en 'implicit narratologi', hzvder Lis Maller med Pe- ter Brooks, således a t psykoanalysen og litteraturteorien på fortzllin- gens niveau kan mades p å lige fod.

Til slut afrunder I b Bondebjerg sin diskussion med Kim Schrader (se Kultur C3 Klasse 61) i en forsonlig markering af medieforskerens position: man skal ikke falde på halen for alt, hvad medieindustrien lader glide hen over 'seerfladen', men fastholde sin kritiske analyse af dens usynlige manipulation med os seere.

Red.

Elektronisk version af artikel i KK62. Forlaget Medusa 1988.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Andersens historier: Her synes alt at være muligt, hvis man bare kan forestille sig det, og det gælder både for mennesker, dyr og ting: Der er umiddelbart ikke noget eller nogen

Ginderup Bopladsen har eksisteret gennem c. gennem hele den romerske Jernalder. Dette Hus kan ved Møntfundet dateres til c. Under dette H us’s Niveau laa tre

tjener for den romerske digter Publius Ovidius Naso, som vi plejer bare at kalde Ovid, og som i bogen går under sit efter- eller tilnavn Naso, 'ham med nzsen.' Naso

Min kollega, Hans Knudsen-Bilborg, som du også kender, har fortalt mig, at du ofte rejser til New York (eller en anden by du kender bedre) og derfor kender byen godt?. Min mand og

Imidlertid imødekommer Beck denne indvending allerede i indledningen, hvor han skriver, “at man ikke vil finde konkrete arbejds- sedler og spørgsmål til eleverne”, ligesom

Uppsala, og som vokser yderligere da det går op for mig, at hverken kortets angivelige ophavsmand, Alonso de Santa Cruz, eller kortets ejer, kejseren selv, har

Maxi-ruf’en bliver kørt hen til en række andre maxi-ruf’er, der skal i samme retning gennem byen.. Nogle stiger af, og nye passagerer

[r]