»Navn på deres arbejde«
- de
glemte kvinder i folkehøjskolen
Af Inger Hartby
»Nuhar der nok ikke eksisteretetmerepatriarkalskogmandschauvinistisk miljø end den gamle højskoleverdens, baseretsomdetvarpånordiskmyto¬
logiogkristendom, så hvis bogen varskrevet i 1879, kunne manforstå det
- men i 1979!!!-derer bådestemmeret ogfri abort til forskel, og vihar ligestillingsrådogm/k-ditogdat, ogalligevel kan højskolens kvinder ikke få etordentligt eftermæle«.
Sådan skrev DagnyTrier HansenRiis (1), en kvinde med dybe slægtsrød-
der i den danske folkehøjskole, da »Det danske selskab for oplysning om Danmark ogkulturelt samvirke med andre nationer« i 1979 genudgav høj¬
skolelærer Thomas Rørdamsbogomde danske folkehøjskoler ienrevideret udgave. Andre kvinder med tilknytning til højskolen hævdede også, atder aldrigvar blevet »satnavn på deres arbejde« (2). Også nutidens højskole¬
kvinder har i Høj skolebladet (3) ogpå møder påpeget, at de ikke har faet
den omtale og anerkendelse for deres indsats, som de følte, de fortjente.
Højskolens mandlige medarbejdere derimod blev kendt og berømmet for
deresundervisningogforedrag både hjemme på deresegenhøjskoleogude
i landet. De lod tilhørerne føle historiensvingesus og gav dem det levende
ordudtrykt på »hjertesproget«.
Dendanskefolkehøjskole havde hurtigt faetsuccesefteroprettelsen af de
første skoler i midten af 1800-tallet(4),menden fik det ikke alenepå grund
af mændenesåndrighed. Succes'en hvilede også i høj grad på det alminde¬
ligehverdagsliv rundt om på højskolerne, hvorsamværetmellem forstan¬
dere, elever, lærereog medhjælpere foregik i enatmosfære af hjertelighed
ognærhed, somman gerne ville skulle ligne det, man ideelt set fandt i et privat hjem. Denneramme omskolelivet ogdetstryggemiljø blev skabt af højskolens kvinder. Devar somoftest hustruer til højskoleforstandere eller
bundet til dem med slægtsbånd somderes mødre, søstre eller døtre. Disse
kvinder havdeansvaretfor,athøjskolernesstorehusholdvarvelfungerende.
Devar»mødre« foreleverne, de fikegnebørn-oftemange-de købte ind,
73
lavede mad, gjorderent, passede have og underviste -hvis dervartid. De
læstehøjtomaftenen i samlingsstuerne, devarsygeplejere,ogde ofrede de¬
res privatliv for elevernes og skolernes bedste. Kvindernes mænd var
kendte, omtalte, feterede i deres egen samtidogfiket eftermæle, der lever
endnu ivortid. Men deres koner, hvem husker dem?Hvilkehøjskolekvin¬
der står idag lige så lysende klart i den historiskeerindring somf.eks. høj¬
skoleforstanderen Ernst Trier (Vallekilde), Ludvig Schröder (Askov) eller HolgerBegtrup(Frederiksborg)og alle de andre, der fulgte efter dem som forstanderelangt ind i 1900-tallet?-Nåh, jo, dervarvist noglegymnastik-
og håndarbejdslærerinder på højskolerne. Men hvad var det nu, de hed?
Hvadvardetegentlig,de lavede udoveratgøre gymnastikogbrodere sofa¬
puder? På højskolernevarder jo ogsåenmadmor-hun blev kaldt højskole¬
mor. Menhvemvarhunegentlig?
Søg
- ogfind?
Lad detværesagtmed detsamme.Trods deres aktive liverhøjskolenskvin¬
dermere eller mindre fraværende i den historiskeerindring. En erindring,
som mankunne formodeat finde bevaret i litteraturen. Dererskrevet me¬
get om ogafhøjskolens mænd.De har faet solid omtale,ogerindringerom deresarbejde fyldermegetpå bibliotekernes hylder,mendererkun få bøger
om og af kvinderne om deresegetlivog virke i højskolen. Blandt de rela¬
tivt få kvindelige forfattere kan dog nævnesAstrid Hostrup, der udgavto binderindringerfra sitoghendes mands, Helge Hostrups, liv: »Et jævntog muntert,virksomt livpå jord« (1950, 1953). Før dissetoudgivelser kom der
i 1924 »Træk fraetlangt liv«, skrevetafJuttaBojsen-Møller. En vægtigog meget informativ bog skrevet afen begavet præstekone og højskolemor,
somengageretdeltog imangeaf samtidens storespørgsmål,bl.a. kvindesa¬
gen.Menogså her farman en masseatvideommændeneogmegetlidtom kvinderne selv.
Ligesom der ikke findesmegenlitteraturomhøjskolekvindernes arbejde
oglivsvilkår,erder heller ikke tidligere foretaget forskning inden for dette
emnehverken afetnologer eller historikere. Fra 1980'erne findes derendel undersøgelser omhandlende de kvindelige højskolee/ever (5), men altså
ikke om kvinder med ledelses- ellerundervisningsansvari højskolen bort¬
set fra,atder i 1983 blevindgivetethistorisk speciale til Københavns Uni¬
versitet- skrevet af Pernille Kylling under titlen: »Pigerkommer på høj¬
skole og kvinder holder højskole«. Heri studeres tiden 1870 til 1915, og
undersøgelsen drejer sig om »højskolesocialiseringen af piger samt en
belysning afto kvindelige højskoleforstandere og deres højskolevirksom¬
hed«(6).
Mellem
vilje
ogvilkår
Dahøj skoletanken i 1800-tallet skulle udmøntes i praksis, påtogmændene sig undervisningen af højskoleeleverne, mensde fik deres hustruer, mødre,
søstreogdøtre tilatstå for det praktiske arbejde medatfå højskolens hver¬
dagsliv til atfungere fra kælder til kvist. Indimellem fik kvinderne i ledige
stunderlejlighed til atundervise i kvindespecifikke fag somf.eks. håndar¬
bejde, pigegymnastik eller sundhedslære. Hvis kvinderne ogsåkunne afse
tid til en gang imellem atholde etforedrag, talte de ofte ud fra hverdags¬
livets smådetaljer, mensmændene altid opridsede linierne i »den storehi¬
storie« (7). »Højskolemoderen spillede en betydelig rolle, men »ånden«
kom kunoverhendesmand«, skrev ElinAppel, derselvvar født ienkendt højskoleslægt, skarpt i sin bog »Kvindens genmæle« (8).
Enhøjskolemor blev »kreeret«og»satpå den plads«, når hun giftede sig
med en højskoleforstander. Højskolemoderen Nanna Kristensen-Randers (9),Ollerup Højskole, skrev ienartikel »Kvindenpå Højskole« i Højskole¬
bladet 1907 omforstanderhustruens rolle somhøjskolemor, at: »Det erjo
lettere forden, der har valgt den stilling, end for den, der somsin mands
hustru bliversatpå den plads«.Allerede før den første højskolesoprettelse
havdeman(d) installeret den gifte kvinde somhustru,mor oghusmor med
alle deforpligtelserogforventninger til hende, det indebar på den tid. Hun
skulleværedetkærlige, omsorgsfulde omdrejningspunktog den faste kær¬
neimandens ogbørnenes liv.Nublev den kvinde, dervargift med enhøj¬
skoleforstander - med de kulturelt betingede installationer, hun allerede havde, fordi hunvar engift kone-pålagt forpligtelsersom mor oghusmor
for enhel skole, dvs. dens lærere,praktiske medhjælpere og elever, mens
hun naturligvis stadig udfyldte sin plads i ægteskab og biologisk moder¬
skab. Der skete således en betydelig udvidelse både af hendes fysiske ar¬
bejdsområderog ide forventninger, der stilledes til hendes psykiske kræf¬
ter som kærlig, omsorgsfuld »mor« for en meget større personkreds end den, der normalt fandtes inden for den biologiske families rammer. Både
mændogkvinder fik således deresegenindiskutable plads i den tidligefol¬
kehøjskole, ogdamannåede ind i første halvdel af 1900-tallet, varhøjsko¬
lefolkene vokset opmedideologien,varblevet socialiseret ind i den, ogde
skolede som en selvfølge også andre til de holdninger og normer, de selv
havde.Tilsyneladende stillede de ikkemange spørgsmål til deres kulturelle
tilhørsforhold og dets indhold. Det var blevet noget selvfølgeligt. Tvært¬
imod fremhævede og prioriterede de højskolens idégrundlag for hinanden
ogfor andre,der stod uden for højskolens felt.
I ældre tid fandt mangeaf kvinderne deres identitet i atvære hustru og
højskolemor. Men nogle kvinder protesterede dog. Enkelte allerede i den
75
tidlige ungdom, hvis de i forvejen kendte vilkårene fra deres mødre. Såle¬
des også den tidligere nævnte DagnyTrier HansenRiis. Hunvar opvokset på Vallekilde Højskole og sagde i etforedrag (1990), at under hendes op¬
vækstvardevisen: »Ibegyndelsen varGrundtvig-også kom oldefar-og så kom verden iøvrigt,ogdet villesigeVallekilde Højskoleformitvedkom¬
mende«. I barndommensagde de voksne altid til Dagny: »Nå, du skal selv¬
følgeligværegymnastik- ellerhåndarbejdslærerinde, når du bliverstor,«- menhun var selv tidligt helt sikker på, atdet skulle hun i hvert fald ikke.
Hunfølte, athun slet ikke passedeind i denramme ogkunne absolut ikke
sesig selvsomhøjskolelærer (interview 2001).Gymnastik og/eller håndar¬
bejde-detvar ellers idealet for piger ihøjskoleverdenen-også helst også
etgiftermål medenmand, der havde sammekulturelle ogreligiøse tilhørs¬
forhold(grundtvigianismen) sombruden. Pigeopdragelsens målvar ifølge Dagny, atmanskulle lære atleveoptil atvære både Rachel fra Det gamle
Testamente ogHelga den Fagre fra de islandskesagaer.Grundtankenvar, at
døtreskulle adlyde deres fædre, oggifte koner skullevære deresmændtro til døden. Fædrene satte reglerne, ogpå Vallekilde Højskole var det Ernst
Triers normerfra 1800-tallet, der blev holdt i hævd i generationerne efter
ham. DaDagnyvar 16år, fik hun af forældrene lovat tagepræliminær-og
senere studentereksamen, fordi hun, som hun harudtalt, »ikke kunne klare
merehøjskole«, ogfordi hun ville uden formurene ogtagedet, hun kaldte
en fornuftig uddannelse. Hunfølte, hun kun havde fået sine skolekundska¬
berdrypvis, fordi hun skiftede mellem undervisning i hjemmet, i friskolen
og gennemhøjskoleophold.
Ogsåmangeaf de kvinder, der lever i højskoleverdenen i dag, haretpro¬
blem meddenholdning,atenkvinde gift medenhøjskoleforstanderpr. au¬
tomatik bliverhøjskolemor-nogle af demerendda »rendtaf pladsen«. De¬
res problem opstår, når de lever som »halvdelen« i et højskoleforstander¬
eller lærerpar. De opfattes ofte i deres nære omverden inden forhøjskole¬
miljøet som forstanderfruen eller lærerkonen - altså som et appendix til ægtemanden og hans stilling- og ikke sometindivid, der vurderes ud fra
egne kvalifikationer og egen indsats. Dette forhold har sin årsag i en ind¬
forståethed i høj skolekulturen. En indforståethed, som tilsyneladende ikke
findes i enydre omverden, der ikke har specieltilknytning til højskolemil¬
jøet. Faktumer,atkvinderne føler sig iklemme, hvis de arbejder i lærer- el¬
ler medforstanderstillinger, fordi de bl.a. ikke opfattes af højskolens andre
ansatte som »rigtig« kollega eller »rigtig« forstander. Kvinderne har selv
kaldt det»ægtefælleproblematikken«ogpåpeget, atder liggerenkonflikt i
at dele lærerværelse med kollegerne om dagen og seng med forstanderen
om natten. »Ægtefælleproblematikken« og bl.a. dens krav om dobbeltar¬
bejde på hjemmefronten eksisterernaturligvis også for andre kvinder, derer
gift med mænd, som arbejder for en bestemtpersongruppe. F.eks. oplever præstekoner også krav om repræsentative pligter over for deres præste¬
mands sognebørn, og efterskolelederes koner forventes at stå til rådighed
for eleverne ogved skolens socialearrangementer.
Højskolekvindernes personlige problem harde selvtagetoppåfleremø¬
der ogkonferencer, hvor de har diskuteret deres situation genereltog indi¬
viduelt. Her er det fremgået, at »ægtefælleproblematikken« eksisterer for praktisk talt allekvinderne, mennaturligvis ikke i ligehøj grad. Problemet
føles fornogle kunsom en svagirritationoverikkeatblive hørtlige såme¬
getsomkolleger,mens andre har oplevetatblive udelukket fra lærermøder
med denbegrundelse,atmanikke vil haveenlærer, somogsåerforstande¬
renskone, med til interne møder, hvormanskal drøfteledelsesprincipperog skolens administration. Begrundelsen for udelukkelse fra lærermøder er,
»athun nokgår hjem ogsladrer tilmanden«, dvs. til forstanderen. Lige¬
ledeserdereksempler på, atforstanderhustruer,der ogsåerlærerepåman¬
dens skole, far færre undervisningstimer end andre lærere, selv om de er
højt kvalificeret til atpåtage sig undervisning i bestemte fag. De må vige
for andre lærere med denbegrundelse,at»huntrængerikke såmegettil løn¬
nen, for hun erjo gift med forstanderen, som har en kæmpeløn« (10).
Mange højskolekvinder føler det også som etproblem, at de stadig som i tidligere hjemmearbejdende højskolemødres tid måtage sig af trivselsom-
råderne på skolerne, selv om de har et lærerjob eller endda et fuldtidsar¬
bejde uden for højskolenog etprivat hjem og egne børn at passe. De for¬
ventes at stå tilrådighedsomden, derarrangererkaffebordeved møder, er til stede ved elevernes hyggestunder og fester, deltager i pasning afsyge elever og altid lader deres dør stå åben forelever eller lærere, der lige fal¬
der ind.
Det er
sjovt
atskure gulv
Højskolerne rundtom i Danmark havde (og har for så vidt stadig) til huse i
store, gamle borglignende bygninger, men efterhånden blev mange af de gamle højskoler godt nedslidte. Naturligt nok, for huserman mange ung¬
dommelige beboere-ofteoverhundrede adgangen-slider det på bygnin¬
ger oginventar. Mangehøjskolers økonomivardesudenmeget stram, ogder
var sjældent penge til vedligeholdelse. Midt i 1900-tallet var mange høj¬
skoler umoderne indrettetognedslidteogtrængtetil renovering.
Etgrelt eksempel på, hvordan sådanennedslidt højskolevar at overtage forenung,nybagt højskolemorsesaffølgende beretningomVinding Høj¬
skole vedVejle. HerblevAaseAndreasen (11) oghendes mand forstander¬
pari 1949. Vinding Højskolevarnedslidtog forgældet, da Aase oghendes
77
mand blev ledere. De gik ind til hårdt arbejde påen forsømt, gammeldags
indrettetskole, der selv efter tidens standardvartotaltumoderne. Køkkenet havde komfur til kulfyring, udslagsvaske aftræ, og dervarrotter. Deteret
næstenrystende tidsbillede på de gammeldags højskolers faciliteterogind¬
retning, nårAase ietinterview 2001 fortællerom skolens indretning, stan¬
dard og det praktiske arbejde i de første år af hendes tilværelse som høj¬
skolemorpå Vinding:
»Skolenvarikkevedligeholdt,men utroligdårlig efter krigen,som mange
andreafden slagsskoler. F.eks. køkkenet, somsammen med spisesalen, der ligesomforstanderlejligheden var ihovedbygningen. Det havde et kæmpe indfyringkomfur til kul. Dervartoovne, hvor dervar revneri. Hverfredag
skulle detfejes for kulstøv. Den slags arbejdervarhøjskolemoderens, dvs.
mit:Kl. 5ommorgenen-fejeovne ogindfyring, vaske hjørnerogkroge,jeg
blevselv kulsort-også opi bad, nårpigerne kom. Detvarogså titsvært forpigerneatfyre med kul. Og gryderne-store, tungejerngryder, de var sodedeog sværeatflytte. På hver side afkomfuret stoden gruekedel-den
ene brugtes afogtil til kogning af vand til opvaskoglignende, den anden
varderen kobberindsatstil, såathavregrød til morgenmadogmiddagsret¬
terne kunne koges ivandbad; det var en god idé,fordi komfuretvarsvært
Vinding Højskole. Interiørfra det gamle køkken fotograferet1948. På kom¬
furet destore, tungegryderogved siden afgruekedlen, som benyttedes til kogningafvand eller madlavningivandbad. Foto i privateje.
atkogeoglignendepå: Det brændtepå!Ide gruekedlervarderenlille ind- fyringslågeforneden til træ eller kul. Køkkenvasken var dobbelt og af
egetræ, derpga. vand selvfølgeligvarsort. Iden skylledeviopvasken afog bagefter vaskede den op. Når man havde øvelsen i den form for opvask,
kunne detgå utrolig hurtigtatvaske op efter80personer, som viofte var
om vinteren. Jegvarden, der gik foran med min opvaskeøvelse-pigerne
lærte det efterhånden som de havde væretder en tid. Der var en lille ud¬
bygning på køkkenet. Hervarogsåen trævaskog en pumpe—ellersvarder
vandhane med varmt og koldt vand. Ved at åbne køkkenbordet, kunne vi
komme aden trappenedikælderen, hvordervartokæmpe saltkaroghvor brød,pålæg, madosv. blev opbevaret-detvardesværre sådan, atfyrkæl¬
deren varlige ved siden af; varmerørenegikigennem -idag begriberjeg ikke, vikunne klare detpå den mådeide første10år, vivarder. Ingenkø¬
leskab, men efter nogle år dogenfryseboksommeibyens frysehus.
Vihavdegrøntsagerneihaven;havensomminmandogjegpluspigerne passede. Nogle grøntsagersom kål og andre grove sager blev dog dyrket
ovrepå gården, så de to ansatte karle derovre passede dem. Så skulle vi
bare hente det. Detvarogså konens arbejde, nogetjegdengang-ogstadig
- syntesvardetmesturetfærdigeoverformigselv. Detvarstrengt-isærom vinteren-oghvorfor kunne de tokarle ikkegøredet? Suk, suk-minmand
ville eller turde ikke bede dem om det. Detvar- er-et stort arbejde at ordnegrøntsager, der kommer lige fra haven; menvihavde kartoffelskræl¬
ler-elektrisk!
Der varrotterpå skolen -især ikøkkenet. Nårviom aftenen ved aften¬
kaffetid skulle udogordne kaffe til eleverne, måttevibanke hårdt på døren foratværesikre på, at rotterneikke løbos ombenene. Og hvermorgen var deren sti tværs overkøkkengulvet, hvis der blot havdeværeten antydning afet eller andeti skraldespanden. Vifik dem efterretdramatiske »krige«
medkoste, værktøjosv. udryddet. Undertiden kom de indispisesalenogfor
rundtogvæltede blomster, gnavedeidøreoglignende.
Storvaskvar et stortnummer: Vi vaskede i etlille vaskehus tværs over
gården. Herstod en meget stortromlevaskemaskine, hvor derogså skulle fyres under-medtræ. Da vimidt i 1950fikflaskegas, fikviflaskegas un¬
der denogto gasapparaterikøkkenet. Storvasken stodjegfor.Detbegyndte
kl. 4ommorgenen. Sommetidervarjegganske bangeforatgåimørketover
gårdenom vinteren. Vivaskedeca. hver3. uge. Detgjaldt detokarlessen¬
getøjoghåndklæder, alletrepigers tøj-sengetøjogpersonligttøjogvores egetogeventueltgæstesengetøj.Jegsatteiblød eftermiddagen føroggik så
igangmedattændeop oghive tøjetopaf iblødsætningskarrene, så ima¬
skinen, vaske, koge, skiftesosv. Kl. 7varselve vasken færdig, ogjegkunne gå op og blive ordnet, få børnene ordnet og overtil morgenmad og mor-
gensangkl. 7,30. Pigerne komsenere ogskyllede tøjet, ogfik detgennem vridemaskinen, ogjegsørgede så for ophængningude eller inde. Vi havde
engammel centrifuge, somforøvrigtvar en dejlig lettelse, nårtøjetskulle fra iblødsætningogkogning. Alle gulve på skolenvaraftræ.Enkeltevarbo¬
nede.Jeghader bonede gulve!Detvaretkæmpearbejdeatholde dempæne.
De øvrige gulve varferniserede —feks. alle elevværelser, gange, gym¬
nastiksalosv.Da viovertogskolen til april 1949,vardet hovedrengøringen,
viskulle i gangmed-det hørteimangeårfast til april måned, ogalt skulle
endevendes. Detvartresøde ogdygtigepigerpå ca. 20 år,jegovertog. Vi
lavedeplanforrengøringen. En af dem skulle blive ikøkkenet ogtagesig af det daglige med madosv. Dervarikke elever-kun gårdens tokarle, et par ungemænd, der boede fast på skolen, ogsåpigerne og ospå skolens gård. Fra elevværelserne skulle alle de gamletangmadrasser slæbes ned i
haven oggennembankes-også ellers afvaskning af alt, skuringafgulve, fernisering-gulvenevar gerne »mine«,fordijegkunne vælge selv. Deter
sjovereoglettereatliggeogskure gulve, endatvaske døre, vinduerogmø¬
bleraf. Ogferniseringforegiktitomaftenen, så det måttejegselv;menhvor
smukt det blev! Selv gymnastiksalen skulle skures ogferniseres; men den
varderefteretutroligflot skue. De piger, vihavdeidisse årikøkken ogtil rengøringsarbejde, varfantastiske. Ialmindelighedvarde dergerneetår
... skiftende -detvartit elever, der blev. De havde ethårdt job. Om som¬
meren vardeofte på havearbejdeetpartimerovermiddag, inden defikfri.
Jegkan undremig!«
Undresig?Ja,hvemgørikke det, nårmanlæseromdearbejdsforhold. Man
kunne næppe ivortid fånogentilat sørge for mad ogrenlighed til såstort
ethushold under deomstændigheder. Mensomårene gik, blev Vinding Høj¬
skole moderniseret, der kom mere personale, og Aase fik flere hjælpere.
Dogkomhun ikke igennem destrengearbejdsåruden både psykiskeogfy¬
siskeproblemer. Således fortalte hun ietinterview år 2000:
»Rentarbejdsmæssigtvar1960formigdetsværesteår. Jegføltemigret udnyttetog titså frygteligtræt; menjegerstærkogstædig- ogindtil det
blevferie, gik det hele godt; mendafaldtjegoftefuldstændigsammen ifor¬
tvivlelse oggrådoverintet-ogjegturde ikkesigedet tilnogen.Desyntes, jegvarsur ognegativog tudende, indtiljegefter nogle dage varudhvilet.
Nårjegtænker tilbage, vardet slemt; men detvarjo min egen skyld: Min
naturermegetenergisk, ogjegskulle blotstoppelidtopitide«.
Aaseholdtdog udog var envæsentlig drivkraft i skolens ledelse og den
succes, den efterhåndenopnåede både mht. økonomiogomdømme. I 1970
blev Aase selv forstander, da hendes mand fik ansættelse som undervis¬
ningsinspektør for landbrugsundervisningen i Danmark. I 1982 blev hun
AaseAndreasen,f. 1922. Højskolemorog senereforstander på Vinding Høj¬
skole. Foto 1978. Foto iprivateje.
pensioneretogpå spørgsmåletom,hvorvidt hun villegøredet heleomigen,
svarede hun i etinterview 18 årsenere:
»Nej, atoparbejde Vinding Højskole fra det vrag, detvari 1949 til den flotte skole, det blevi1968-det orkerjegikkeattænke på idag-gammel
ogtræt!Personligtvardermange ting, jegikke fik udviklet-ikke fiklæst,
ikkefik lært. Jeghartitsagttil mine elever, atderer ting, man skal, ting,
manbør-ogting, man gernevil: Det sidste bliver der ikke tid tiliettravlt arbejdsliv ogmedfamilie og børn-det må vente til disse herligepensio-
nistår\«
Køn - enproces
Højskolerne begyndte allerede i 1800-talletat optagekvindelige elever, og dermed visteman enprogressiv holdningoverfor kvinderneogaccepterede
dem som medaktører inden forhøjskolebevægelsen. Skolerne varpå den
måde med tilatgive kvinderstørre selvbevidsthedogidentitetsfølelse. Det
81
varogså helt i tråd med grundtvigianismen, somde fleste højskolefolk jo
tilhørte. Denhævdede,atmandenogkvindenvarligeværdige, menathvert
køndog havde sineegneanlægogegenskaber,ogatkvindenvarsatpå jor¬
den som mandens medhjælp. Denne holdning bundede i synet på kønnet
somessentialistisk, dvs. værende afenoprindelig gudsskabt eller biologisk uforanderlig substans.Mendenneindstilling holder ikke længere. I dagsæt¬
ter man spørgsmålstegn ved denne »evige sandhed« og ser i højere grad
kønnet som en social og kulturel konstruktion. Man forankrer kønnet i handlinger og taler om begrebet »doing gender« (12), der handler om at praktisere og forhandle køn. »Forhandling« skal forstås i en langt videre
forstand end i dagligsprogets betydning. Det kan også forklares således:
»Könet kan såsom alla andra reella »ting«, ses som det minimaliserade
»något«, med vilket vi hela tiden förhandlar. Vi kan inte välja bort det,men det förandras ständigt. Det både formar och formas« (13). Det drejer sig
altsåom adfærd, hvor hvereneste handling, bevidst såvelsomubevidst, er individets personlige bud på, hvad det betyder for vedkommende atvære mand eller kvinde.Herrøbes individets selvforståelse med deoverensstem¬
melser eller modsigelser, der måtte herske i personligheden. Egentlig kan
man sige, at doing gender er atskabe køn. Begreberne opfattet på denne
måde er også dækkende for højskolekvindernes stilling i det moderne grundtvigske miljø.
Højskolernes målvaratgøre kvinderne bedre egnede til deopgaver, der
ventede dem ivoksenlivet, specieltsomhustruerogmødreog sommandens medhjælp f.eks. ietforstanderskab. Men samtidig blev kvindernemere op¬
mærksommepåderes egenstillingoglivsvilkår. Skolerne underviste bl.a. i
sundhedslære og gymnastik,og det kom til atbetyde en radikal ændring i
kvindernes egenopfattelse af deres krop, og der blev løst opformange ta¬
buer omkvindekroppen og dens funktioner. Om dette sagde Ingeborg Ap¬
pel (14), gymnastiklæreroghøjskolemor på Askov Højskole, iettilbageblik
i 1940på Snoghøj Gymnastikhøjskole:
»Kvinderne trængte tilfrigørelse; vivarunderkuede på næsten alleom¬
råder, havdelangtfra desammerettighedersommændene. Tænk blot på de frygtelig snærende dragter, der hæmmede legemets udviklingogdets funk¬
tioner[...]nutidensungekvinder kan sikkert umuligtsættesigindiden for¬
underlige glæde, det varatkomme i en gymnastikdragt, hvoriman kunne
røresigfrit, selvom ærmerne varlange, ogkitlen gik neden for knæene«.
Ingeborg Appelvarpåmangemåderenforegangskvinde for andre højskole¬
mødre. Bl.a. gik hun i den såkaldte reformdragt. Det var en løstsiddende dragt, som ikke måtte trykke på nogenaf kroppens indre organer, ogden
skullevære afstoffer, der sikredeenjævnt fordelt, behagelig legemstempe-
Reformdragt. Herbe¬
nyttetafhøjskolemode¬
renBodilMarie Bor¬
ding (1870-1950). Hun
vargift medforstander
RasmusBording. Foto fra deres sølvbryllupi
1925. FotoberoriArki¬
vetogBiblioteket for
detFolkelige Arbejde (ABFA).
ratur. Den blev syet i de stoffer, der passede til de forskellige årstider, og ændredes efterhånden med tidens mode. Men der skulle en vis karakter¬
styrke til hos de kvinder, somvalgte at gå i reformdragt. De skilte sig ud i sammenligning med andre kvinder, og nogle trodsede endda deres mænd
ellerkærester,somhellere så dem i dettøj, dervaralmindeligmode i deres
samtid. Ingeborg Appel brugte både reformdragtogtilsvarende støvler alle¬
rede fra hunvar ganskeung og gjorde det på trods af, athendes forlovede
og fremtidige ægtemand, Jacob Appel, absolut ikke brød sig om dragten.
Forhendevardetetspørgsmålom,»atklædesigmesthygiejnisk uden hen¬
syntil skønheden«,oghun undskylder sig i 1889 ietbrev til Jacob med føl¬
gende ord: »Jeggørda, hvadjegkan foratforskønne dragten. Men meget afvortids ulykkestammerfra den vold, kvinderøvermod deres legeme, det
ervortkønssynd mod slægten« (15). Ingeborg Appelvarhelt enig meden
dengang kendtlæge, F. Frisch, der anbefalede reformdragten foratfremme
kvindens sundhed, og hun sætter endda det stærkt religiøst ladede ord
»synd« i forbindelse med de kvinder, der ikke bærer reformdragt.Hvad der
83
ikke sås i detydrevar, at også undertøjet skulle »reformeres«. Detanbefa¬
ledes ienartikel i Høj skolebladet i 1886»inderstatbrugeen ellertosam¬
menhængende og glatsiddende (naturligvis på ingen måde strammende) ulddragter som underliv, på hvilket skørterne fæstes neden for hofterne«
(16).-»Retkampen mod korsettet, detteødelæggendepanser«, skrev også Ingeborgsmor,Charlotte Schrøder, i »KvindenogSamfundet« i 1887. Hun bedyrede, »at det er dejligt at have aflagtpanseret og iførtsig et blødt,
varmt, højhalset liv,somforsynet med knapper tilatbære skørterne, befrier
énfor alfølelse afathave ulejlighed afatbære dem«.
Naturligvis lå deretgenerelt sundhedsmæssigt formål for alle kvinder i anbefalingen af disse reformdragter. Men de kunne også bruges til at vise omverdenen,athervar enkvinde,somgik ind for frihed (også i grundtvigsk forstand), og dragten skulle desuden være med til at styrke hendes egen identitetsfølelse. Artiklen om reformdragten i Høj skolebladet 1886 frem¬
hæver,atdragten oprindeligt kom fraUSA, hvormankaldte den »friheds- dragten«, og at både den amerikanske og den svenske model af reform¬
dragten »står i pagt med den indvendige reformation« (17). Frihed og re¬
formvarrentidealistiskogså påprogrammethos de grundtvigske højskole¬
folk, og dragten symboliserede for nogle af kvinderne frihed i såvel tanke
som livspraksis.
Højskolens
nyekvinde
Ianden halvdel af 1900-tallettogmangehøjskolekvinder videregående ud¬
dannelser i lighed med andre kvinder uden for højskolemiljøet, og mange
blev f.eks. lærere ellerhøjskoleforstandere,mende fik ofte problemer med
atarbejde påsammeskole somderes mand.Endel har ikke kunnet klareat stå tilrådighed for højskolenogdens elever døgnet rundt på bekostning af
deres eget private liv; de har derfor fravalgt høj skolelivet og -arbejdet og faeten stilling andetsteds. Officielt lever vi i dag ietsamfund, hvor derer
ligestilling mellem kønneneogfrie valg for begge køn,menvirkelighedens
verdenen kan opvise mange eksempler på det modsatte. Men trods »sorte pletter«, tilstræbes det at give sammemuligheder og rettigheder såvel for
mænd som for kvinder både på arbejdsmarkedet og i familien. Åbenbar kvindeundertrykkelseanses somnegativt i detdanske samfund, og således naturligvis ogsårent ideelt inden for højskoleverdenen. Alligevel har nogle
af deyngrehøjskolekvinder ivortid føltenundertrykkelse i så høj grad,at det har ført til skilsmisse fraenægtefælle, dervarhøjskoleforstander, eller
de har forladthøj skolearbejdet, mens andre har fundet frem tilen accepta¬
bel løsning, så de kan magte både at leve i højskoleverdenen og samtidig følge deres egneinteresser mht. uddannelse ogjob.
Deternaturligvisenanden højskole,kvinderne skal forholde sig til i dag
endden, deres formødre levede i. Hvad højskolen står for i 1990'erneerder
mangebud på, hvilket bl.a. kan ses afenpublikation »Energien i forskel¬
ligheden«, somForeningen for FolkehøjskolerogHøjskolernes Sekretariat
udsendte i 1996. Heftet præsenteres som »et supplement til mediernespt.
fremherskende fokuseringer på folkehøjskolerne somferiesteder for golf¬
entusiaster, anbringelsesstederforungearbejdsløse, en småkorruptpenge¬
maskine med tabtideologi«osv. Heftet bringerelleve indlæg,som præsen¬
terer og diskuterer højskolens holdning til eleverne, erhvervslivet, detno¬
stalgiske, det historiske og det politiskem.m.I forordet hævdes det,athøj¬
skolen i 1990'erne»bygger på enfornem cocktailaf respekt for både indi¬
viduelfrihedogfællesskabets værdier [...]. Højskolefolk plejer atsige, at
deter enskoleform, der ikke kan beskrives, fordi den skal levesogopleves«.
Dererogsåberetningeromenkelte mandlige ledere-mende kvindeligeer
(stadig) fraværende, hvad der må forekomme ret sigende, når man ved, at der i vortid bl.a. ertemmeligmangekvinder, dererhøjskoleforstandere.
Derfor kanmanmedrette sættespørgsmålstegn ved,omderersket særlig meget på ligestillingsområdet inden for højskolen. Spørgsmålet forekom¬
mer yderligere berettiget, når man sammenholder det med ansættelses¬
forhold, der harstorelighedspunkter med højskolens. Idagbladet Politiken
den 26.6.2002 kunne man nemlig læse, at menighedsrådene foretrækker giftepræsterved besættelsen af ledige embeder i Folkekirken. Avisen skrev:
»Nogle menighedsrådforventer, atdeansætterhalvandenperson.Atdefår
en kone medi købettilatbage kage til møderne«. Det sammegælder til¬
syneladende også i højskolen, for da en mandlig ansøger for nogle få år
siden fik afslag på flere højskoleforstanderstillinger, fordi han var ugift, sagde manåbent,atmanønskede, forstanderen havde enkone ved sin side
ijobbet. Dadensamme ansøgerkort eftervarblevet gift,vardet ikkenoget problematfå stilling. -»Vi har ligestillingsrådogm/k-ditogdat«-ogdet
vedman godt i højskoleverdenen, men hvordan forvaltes ligestillingen in¬
ternt?
Noter:
1 Høj skolebladetnr.5, 1980,s.73-74. Dagny Trier Hansen,g.Riis, (1920-2001), født på Valle¬
kildeHøjskole,vardatter af HansogSigrun Trier Hansenogoldebarn af Ernst Trier, der grund¬
lagde højskolen i 1865. 2 Rostbøll, Grethe: Høj skolebladetnr.30, 1981. 3 Høj skolebladet,
nr. 16 og23, 1981,nr. 36, 1997. 4 Denførste højskole i Danmark-Rødding Højskole-blev opretteti1844,ogi perioden fra 1864 til -70 kom der 50nyehøjskoler til (Indberetninger til Kul¬
turministeriet:»AndragenderomTilskud til Folkehøjskoler«, i Rigsarkivet). 11911varantalletpå
82højskoler (og 19 landbrugsskoler),menderefter gik det tilbage, så der mellem 1912og1931 måttenedlægges omkring 35 skoler (Stenkilde, 1944,s.11). 1969vartallet på 72 højskoler,ogi oktober 2002var der 85 Cwww.folkehoiskoler.dk. oktober 2002). 5 Fra 1983 findes deret
85
upubliceret speciale i litteraturvidenskab indgivet til Syddansk Universitet, Odense. Deterskre¬
vetaf VibekeBangsgaardoghar titlen: »Frihed for Loke såvelsomfor Thor.Selvrealisationsom den bevidsthedsdannendefaktor, højskolen udgjorde for kvinderne i perioden 1863-1901 iDan¬
mark«. Heranalyseres den ideologi,somhøjskolepiger på landet blevpåvirket afogselvgavud¬
tryk for bl.a.gennemderes breve, dagbøgerogindlægi diverse højskolerelaterede skrifter. Blandt deforskere, der iøvrigt har givet fremstillingeromde kvindeligehøjskoleelever,erBodil K. Han¬
sen, der delsgennem sine værdifulde analyser af bondekvinders højskoleuddannelser bl.a. til mejersker (1981)ogdels med udgivelsen afetparhøjskoleelevers breve (HanneogRasmus, 1982) harbelystmangeaf elevernes holdningerog normer. 6 Kylling, 1983, s.l. Detokvindelige høj¬
skoleforstandere erElise Lindberg (1832-1913)ogEline Begtrup (1860-1947). ElineBegtrups livshistorieerfortalt oganalyseret i Hartby, Inger: Højskolekvinden-mor,søster, datter, 1999.
7 Berg...[et al], 1984,s.360. 8 1978,s. 129. Elin Høgsbro Appel (1913-80)datter af Herdis
ogErik Appel. 9 NannaKristensen-Randers (1864-1908) datter afVenstre-politikeren Christen Berg;huntogsomden første kvinde i Danmark juridisk embedseksamen i 1887. 10 Udsagnfra
internt møde mellemfungerende højskolekvinder år 2000. 11 AaseAndreasen f. 1922,datter
afhøjskoleforstanderparret KarenogSigurd Brøndsted, Lollands Højskole. Aasetogenuddan¬
nelsesomhusholdningslærer. 12 Denessentielle kønsopfattelse har længe påvirketvore vur¬
deringer,normer og vaner.Meni viderebetydning kan kønnet ogsåses somhistorisk foranderlig
og som ensociokulturel konstruktion. I denne betydning brugesukritisk det ældre sociologiske begreb »kønsroller«, mensociologerforetrækkerivortid begrebet»gender«, der betegner det
socialeogkulturelle køn. Gendererindførtsombegreb af engelsksprogede forskere, der har be¬
nyttetsig af det engelskesprogsmulighed foratskelnemellem sex=kroppens kønoggender=det
socialeogkulturelle køn. Lignende sproglig skelnen kan ikke ske på dansk, hvorformanoftebru¬
gergendersomlåneord. 13 Liljeström, 1999,s.415. 14 Ingeborg Appel (1868-1948)datter
afhøjskoleforstanderparret CharlotteogLudvig Schrøder, Askov Højskole, gift med højskolefor¬
stander ogminister Jacob Appel. 15 Christiansen, Margrethe: Ingeborg AppelogAskov, 1967,
s.94. 16 Højskolebladet, 51/1886,sp.2425. 17 Højskolebladet,51/1886,sp.2426;min kur¬
sivering.
Litteratur:
Berg, AnneMargrethe[etal...] (red.): Kvindfolk.Endanmarkshistorie fra1600til1980,bd.I-II, Kbh. 1984.
Christiansen,Margrethe:Ingeborg AppelogAskov, Kbh. 1967.
Gomard, Kirsten: Teorieromsprog,kommunikationogkøn. I: 6. mødeomudforskningenafdansk sprogtil mindeomPeterSkautrup 1896-1996,Århus1997,s.77-85.
Liljeström, Marianne: Jämställdhetstänkandet och det kvinnhistoriska berättandet. Reflexioner kring könade forförståelser. I: Warring (red.): Køn, religionogkvinder i bevægelse. Konfe¬
rencerapportfra det VI. Nordiske kvindehistorikermøde, 1999,s.407-18.
Summary
A name
for their work'- the forgotten
womenin the folk high school
Womenwho work in the Danish 'folkhigh school' have cailedforrecognition by posterity andto begiven 'anamefor their work'. In particular theseare womenwhoaremarriedtoafolk high schoolprincipal-the so-called 'folk high school mothers'. They have had the main responsibility forensuring that thelarge boarding-school-like households of the folk high schools withmany students and teachers functioned in theeverydaycontext.Theywere'mothers'tothe pupils, they
had theirownchildren-often manyof them; they did the shopping, cooked food, cleaned, tended
thegarden and taught-if therewastime. They read aloud in the evenings in thecommonrooms, they were nurses,and they sacrificed their private lives for the benefit of the pupils and the schools. The husbands of thewomen-theprincipals-werewell known, often mentioned, feted intheirowntimeandenjoyedareputation that still exists today.Buttheir wives-who remembers
them? Which folkhigh schoolwomenfeatureasclearly in historicalmemory as menlikethe folk high school principals Ernst Trier(Vallekilde), Ludvig Schröder (Askov) or Holger Blegtrup (Frederiksborg) and all the others who followed themasprincipals well into the 1900s?
In formertimes, whena womanmarriedafolkhigh school principal, without furtherado she
became'high school mother' with theresponsibilities this involved, and apparently thewomen rarely questioned the role theywerethus assigned. Usually theytook itas amatterofcourseand
found theiridentity in observing theideologyof theschool, which situated themasthe helpmate
of thehusband, withareligious basisin Grundtvigianism.
Inthe second half of the 1900s manyfolk high schoolwomentook furthereducationcourses, like manyotherwomenoutside the folk high school environment, andmanyfor example became
teachersorfolkhigh schoolprincipals; but often they had problems workingin thesameschool
astheir husbands. And manyof thewomenwho live in this world today havefaced problems with
the attitude thata womanmarriedtoafolkhigh school principal automatically becomesa'high school mother'-someof them haveeven'deserted'. Theirproblem arises when theyliveas'half'
ofahigh school principalorteacher couple. Theyareoften viewedin their close surroundings
within the folkhigh school environmentas 'the principal's wife'or a 'teacher's wife', not as individuals assessedonthe basis of theirownqualifications andwork contribution. The faet is that
thewomenfeeltrapped if they work in positionsasteachersorco-principals,amongotherreasons becausetheyarenotseenby the otherstaff of the folk high schoolas a'real' colleagueor a'real' principal. The womenthemselves have cailed it the 'spouse problem' and pointed out that a conflict is inherent insharingastaffroom withtheir colleagues during the day andabedwith the principalatnight. And they have pointedoutthat they have been givenno'namefortheir work'.
The folkhigh schoolwomenhave themselves raised theissueatseveral meetings and conferences
wheretheyhave discussed their situation in generaland individually.Ithas emerged here that the 'spouse problem'exists for practically all thewomen,butofcoursenot tothesameextentfor all.
Someonly feel slight irritationovernotbeing listenedtoasmuchastheir colleagues, while others
haveexperienced beingexcluded from teachers' meetings with theargumentthat the teachers did
not wantateacher whowasalso theprincipal's wifeatinternal meetings where theyhadtodiscuss managementprinciples and theschool administration.
Aspointedout,somehavenotbeen abletocopewith being availabletothe folk highschool
and itspupils 24 hoursadayattheexpenseof theirownprivate lives; sothey have chosento abandon the folkhighschool life and findajob elsewhere. Officiallywelive todayinasociety
where there isequality betweenthe sexesand free choice for both genders-but the world of reality offersmanyexamples oftheopposite.Yetdespite 'black spots', effortsarebeingmadeto give thesameopportunities and rightstowomenandmenbothonthe labour marketand within
thefamily. Obvious oppression ofwomen is considered negative in Danish society, and thus naturally enough also (ideally) within theworld of the folk high school. All thesame,someof the
youngerfolk high schoolwomeninourday have feltsooppressed that it has ledtodivorce from
ahusband whowas aprincipal;somehaveentirely abandoned the folk highschool work, while
others havearrivedatan acceptable solutionsothey canmanageboth tolive in the folk high
schoolworld andatthesametime pursuetheirowninterests intermsof education,careerand private life.