• Ingen resultater fundet

En autoritær pædagogik

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "En autoritær pædagogik"

Copied!
21
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Lizzie @mad Andersen

En autorikr pzdagogik

Analyse af serieh~ftet »Den store Kanon«

Efterfnlgende analyse indgik oprindeligt som eksemplarisk analyse i et speciale om tekstanalyse og bevidsthedsteori. Med afszt i Tegneseriebogen (GMT 73), her iszr myteteorien, forsnger specielt at komme et skridt nzrmere en materia- listisk funderet, operationaliserbar ideologiteori.

I denne eksemplariske analyse forsnger jeg da dels at przcisere nogle typiske figurer i den borgerlige mediekultur, dels at phvise disse ideologiske figurers sammenhzng med de grundlzggende klasseforhold.

Tegneserierne indgh i den rent underholdningsprzgede del af de borgerlige medier (tegneserier, ugeblade, film m.v.). Disse medier opdrager, mens de un- derholder. Som underholdende socialiseringsagentur henvender de borgerlige medier sig principielt til d e klasser som konsumenter. Den borgerlige under- holdning har da en dobbelt opgave: Den skal på een gang aflede opmzerksom- heden fra klasseforholdene og forsvare dem. Underholdningen skal fnrst og fremmest socialisere til holdningsmzssigt akcept af borgerskabets klasseherre- dnmme. Dette sker igennem forskellige former for fortrzngning og ideologise- rende omskrivning af det kapitalistiske samfunds klassemodsztninger. Den borgerlige ideologi camouflerer de klassemodsztninger, den holdningsmzssigt bearbejder. Klassekonflikter benzevnes ikke, men bearbejdes biiledligt igennem forskellige former for konflikttransformation og fortrzngning. Således for- trznger de borgerlige underholdningsmedier konsekvent prcduktionssfzre- og, i videre forstand, arbejdssfzrerealiteten. Medierne udgrznser arbejderklassens arbejdserfaringer og -identitet. Klassemodszdninger transformeres altid fmst til modsztninger imellem enkeltindivider.

De borgerlige mediers ideologiske bornerthed påtvinger den eksemplariske analyse nogle vanskeligheder. Den eksemplariske analyse sigter mcd en temati- sering af analyseobjektet i problematikker. der bernrer de grundlzggende Sam- fundsmzssige modsztningsforhold. Den eksemplariske analyse skal med andre ord phvise de ideologiske fordrejningers sammenhzng med de grundkggende

(2)

klassemodsztninger. Den eksemplariske medieanalyse balancerer da i det di- lemma, at den på den ene side skal pAvise de ideologiske mystifikationers grund i de samfundsmæssige forhold, pA den anden side arbejder den med objekter, der fortrænger, almenger eller pA anden måde afhistoricerer disse virkelige for- hold.

Den eksemplariske analyse begrænser sig derfor ikke til tolkningen af objek- tets egne modsætningsfigurer. Analysen interpolerer de typiske og historiske modsætninger i ideologiobjektet, som dette objekt fortrænger og fordrejer.

Dvs. i analysen af objektet tages det for givet, at de modsætningsfigurer, hæftet introducerer, udger altid ailerede ideologisk forkortede formuleringer.

I analysen af »Den store Kanon« koncentrerer jeg mig om at pliMse disse to forhold: 1) Den personmodsætning, hæftet medierer, udger en altid allerede ideologisk transformeret modsætning. Og 2) fortrængning er ideologiens pæ- dagogiske strategi: I analysen vil jeg pAvise det mystiske forlebs fortrængning af klasserealiteten allerede i problemformulering og typetegning. Dernæst vil jeg forklare klasserealitetens alligevel latent styrende indflydelse pA typetegning og forleb. Den eksemplariske analyse vil m.a.o. sigte mod en forklaring af de væsenskonflikter, der kun gennem flere transformationer manifesteres pA den ideologiske overflade. Serien stammer fra Commando-serien nr. 397, Interpres- se 1975.

Jeg har valgt netop »Den store Kanon« som eksemplarisk analyseobjekt, fordi dette hæfte rummer en relativ kompleks, social typetegning, mens det i m i g t ligner de fleste seriehæfter. I en del andre tegneseriehæfter mA klassefor- holdene interpoleres af talrige transformationer. I »Den store Kanon« tegner de sig forholdsvis tydeligt under overfladen.

Jeg opdeler analysen af »Den store Kanon« i to hovedafsnit. I analysedel I forfelger jeg hovedkonflikt, konfiiktforleb og konfliktlmning. Jeg analyserer den sakaldte mytologiske konflikttransformation og -mediering. Herunder ana- lyserer jeg sammenhængen imellem hæftets manifeste konfliktlag og dets laten- te konfiiktlag. I denne analysedel pAviser jeg den mytologiske konfliktlmnings karakter af autoritær institutionsopdragelre. I analysedel II forklares hæftets hele konfliktkompleks i sammenhæng med de virkelige klasseforhold. I hæftets individualiserede modsætningsformulenng omskrives de klassemodsætninger, hæftet i virkeligheden har til opgave at legitimere. Klassemodsætningen for- trænges i save1 mytologisk konfliktformulering som bearbejdning. Sidste del af min analyse har da til opgave at forklare denne fortrængnings alligevel strukte- rende indflydelse pA figurer og forleb. Med andre ord, jeg benævner de virkeli- ge, ideologistyrende klasseforhold. Jeg vil saledes demonstrere klassemodsæt- ningens skjulte tilstedeværelse i hæftets autoritære institutionspædagogik.

»Den store Kanon« opdrager fremfor alt til subjektiv akcept af klasseherre- d m e t s institutionelle reproduktion.

(3)

Analyse af »Den store Kanon«

-

Analysedel I

F o r l ~ b ~ ~ t m k t u r :

I »Den store Kanon<< przsenteres to miljoer: Et hjemme-miljo (proletarkvarter i %t-End, London), og et ude-miljo (2. verdenskrig, Europa). Hzftet deles i grove trzk i et: Hjemme (s. 1-7), Ude (s. 7-61, afbrudt af en enkelt hjemme- scene, orlov), og Hjem (s. 61-64).

Som de fleste krigsserier koncentrerer »Den store Kanon<< sin handling om- kring en privat konflikt imellem to personer: Proletarsonnerne Nick Bancroft og Joey Lowther. Konflikten introduceres i Hjemme-miljmt, transformeres og harmoniseres i krigens mytologisk handlingsmzttede rum. Heiier ikke heri ad- skiller »Den store Kanon« sig fra de fleste krigsserier. Disse udfolder saidvarilig- vis konfliktforlobene i krigsrummet, men forudsztter ofte hovedkonflikten som en civil konflikt af zldre dato.

I det folgende forfolger jeg konflikt- og konflikttransformation.

Personer og personkonflikt i hjemmemilj&

Hjemme-miljoet er et proletarkvarter i %t-End London, 1934. 1 dette miljo introduceres vi for to hovedfigurer med samme sociale baggnind, men med for- skellige sociale intentioner.

Nick Bancroft: Er proletarson med sociale opstigningsambitioner. Eller rettere, han er con af en proletar med sociale opstigningsambitioner på s~nnens vegne.

Nick folger faderautoriteten og studerer på aftenskole til ingenior (teknisk intel- ligens). Nick er socialt velintegreret. Han arbejder, studerer på aftenskole, er in- stitutionelt integreret. I proletarkvarterets voksenmilj0 har han endvidere status som ungdomsideal Cjfr. kvindernes kommentar s. 3: »Der g& den nydelige unge fyr. Hvis bare d e de andre var som ham.<<). I sin institutionsintegration og - ambition inkamerer Nick tydeligvis et socialt realitetsprincip. Han akcepterer fader- og voksenautoriteten, men g0r det med personligt tab af lyst Ufr. s.4.: »I al hemmelighed beundrede Nick Joey Lowther, fordi han kunne bruge sin fri- hed til, hvad han Mlle.(<). 1 forhold til Joey Lowthers bandekollektiv er Nick individualiseret og isoleret. Nick misunder de andre deres frihed.

Joey Lowther: Inkamerer Nicks modsztning. 1 rnodsztning til Nick frem- trzder Joey socialt-institutionelt uintegreret. Joey befmder sig i opposition til d e bestående systemer. Som leder af en rocker-agtig bande hzrger Joey prole- tarkvarteret, og her iszr Nick og hans familie. Joey udfordrer det officielle lov og ordens-kodeks (anmeldes til politiet). Det voksne proletamiiljo placerer ham som moralsk outsider. Joeys hzrnningslnse udfoldelse er i overensstemmelse med et anarkisk frit udfoldelsesprincip, lystprincipper. Hans frie udfoldelse prxdikeres af voksenrniljmt som satanisk ond, djzvledrift Cjfr. kvinderne s. 3

(4)

D.. de djzvle«). For Nick derimod reprmenterer Joeys udfoldelse en misundel- sesv~rdig frihed. Joey fremtrzder, set fra Nicks side, som det h~mningslmt frie individ. I personen Nick antydes hermed en spænding imellem privat lyst og

pligtrealitet. Herover fremstair Joey som ren, men socialt destruktiv lyst.

(5)

På et manifest niveau introducerer hzftet kort sagt en konflikt af typen lyst- princip (Joey) - realitetsprincip (Nick). Latent har konflikten imidlertid en an- den, social karakter: Joeys agression retter sig mod Nick som hieararkisk systerninkarnation. Joeys overfald har latent anarkisk antihierarkisk adresse Cjfr. overfaldsscenen s. 3, hvor volden mod Nick startes med et )>Hej, profes- sor«.). Imellem den socialt tilpassede (opstigende) proletarsnn og den socialt utilpassede ditto består en latent social konflikt. Latenskonflikten kan beskrives som en privat-social konflikt imellem hierarkisk systernreprcesentant og 'op- rnrsk' systemautsider.

Jeg vil i det nzste forfnlge dette konfliktkompleks og dets transformation.

Analysen koncentrerer sig herunder om Joeys ('det fire individs') socialisering- forlnb.

Krigen som mytologkk mi00

>>Den store Kanon« handler som n ~ s t e n alle krigssener om 2. verdenskrig.

Krigsseneme stiliserer og uvirkeliggnr imidlertid dette historiske rum. Krigsseri- eme udnytter fnrst og fremmest krigen som ideologisk potent handlingsnun.

Krigen udgnr et borgerligt chauvinistisk mandsideals reaiiseringssted. Krigens militaristiske institution fremstår ideologisk som på een gang gruens og det he- roiske sammenholds sted.

Den imperialistiske krigsrealitet er klassekamp. Krig er klassekamp og kamp imellem forskellige nationale borgerskaber. Af den sidste realitet opstår det na- tionale klassesamarbejdes ideologiske mening og mulighed. Krigen bliver da det sted, hvor klasseundertrykkelsen antager karakter af nationalt ndvendigt (klasse) samarbejde. Krigen ndvendiggnr indre nationalt (klasse-) sammenhold mod en ydre fzlles fjende.

»Den store Kanon« skummer ideologien af krigsrealiteten. I »Den store Ka- non« udnyttes såvel samarbejdetsideologien som en militaristisk hero- chauvinisme. Samarbejdsideologien spiller en rolle på det latente konfliktnive- au, mens krigens hero-mytologi udgnr en mere manifest konfliktramme: 1

»Den store Kanon« betegner krigen det sted, hvor m z n d er mznd eller kujo- ner. Konflikten mellem Joey og Nick skrives ind i denne manifeste forståelses- ramme.

Joey i krigsrummet: I krigens brutaliserede mandsunivers frenistå Joey ikke Izngere som outsider, men som systemintegreret på lavere niveau (cornrnandosoldat/sergent). Krigsrummet funktionaiiserer Joeys tidligere asoci- ale voldsdrift. Som commandosoldat morer Joey sig stadig sammen med

»drengene«. Hans og »drengenes« rå kampudfoldelse ledsages af friskfyragtige replikker. Kammeratskabet er godt og hurnnret hnjt Cjfr. s. 9-25), f.eks. s. 15 og 16 om granatsmidning blandt tyskerne: »Med en vis lossluppenhed kastede Jo- ey en håndgranat«

...

»l kan dele dem her«, og s. 19 »Vi fik ham! Fint arbejde,

(6)

drenge« etc.).

I krigen er der brug for Joeys voldspotentialer. Krigsrummet forandrer væ- sentligst figuren Joey, idet det forandrer hans egenskabers sociale status.

Nick i krigsrummet: Nick har fuldbyrdet den sociale opstigning til ingenior/teknisk intelligens. Nick er med andre ord stadig systemintegreret- og morer sig stadig ikke (deltager ikke direkte i kamphandlingeme). Krigsrummet markerer Nicks systemintegration p& hojere niveau: Teknisk civil ekspert.

Krigem mytologiske konjlikttranrformation

I hjernmetniijwt fremtrådte konflikten mellem Joey og Nick på det manifeste konfliktniveau som en konflikt af typen lystprincip-realitetsfincip. Nick mis- undte Joey hans frihed. P& det latente konfliktniveau karakteriserede jeg kon- flikten som en social konflikt imellem systemrepræsentant og system 'oprorer'.

Joey angreb Nick i dennes egenskab af hierarkisk systemrepræsentant. Latens- konflikten bestod som en konflikt individ-(hierarkisk) system.

Manifest konjlikttranrformation i krigsrummet: 1 militæret præsenteres de to hovedpersoner igen, nu begge systemisk integrerede, ornend på forskelligt hi- erarkisk niveau. De to gamle fjender m d e s i krigen som henholdsvis teknisk c i d flyekspert og comrnandosoldat. Da det går op for Joey, at Nick er c i d eks- pert, demonstrerer han hele sin moralske foragt for den ikke-kæmpende: Cjfr.

s.28 »Du lavede dig et lille nemt job med dm forbandede uddannelse! Farvel, dit blddyr«). Joeys despekt symboliseres af et tysk torklæde, en kampfetich, som han overdrager til Nick Cjfr. s.27 »Det her tilhorte en tysk pilot

..

s&vidt jeg ved er han d d !

..

»Måske kan det til tider minde dig om, hvad virkelig kæm- pende mænd m& g& igennem...«). Joey udviser respekt for den kæmpende fjen- de, moralsk foragt for den engelske skrivebordssoldat.

P å det manifeste konfliktniveau skrives den nye konflikt Joey-Nick kort sagt ind i en krigerisk mandsmods-mytologi. En modig tysker s t h i denne mytologi- ske logik hojere i kurs end en fej englænder. 1 den chauvinistiske krigsideologi opskrives frontsoldaten som modig, mens skrivebordssoldaten er fej.

Den oprindelige konflikt imellem hierarkisk systemreprmentant og outsider transformeres p& et manifest konfliktniveau til en moralsk-ideologisk konflikt:

Kampmodrfejghed Cjfr. s. 27 Joey til Nick »præcis som i gamle dage

...

du stik- ker aldrig næsen i noget! Holder dig altid udenfor ballade!«). Krigsrummet transformerer Joeys tidligere anarkiske opposition til en moralsk foragt for hie- rarkiets civile kampunddragere. (Joeys tidligere voldelige 'protest' mod den etablerede orden transformeres i krigsrummet til moralsk protest, idet krigssy- stemet integrerer den voldelige 'protest' som systemfunktionel).

Joeys afvisning af Nick markerer en moralsk overlegenhed. 1 den manifeste 'etiske' konflikt fremtrder den faktisk underordnede frontsoldat som cideks- pertens overmand. Kngsrummet omvender p& denne måde Joeys og Nicks tidli-

(7)

1

Ds) v a I k l e s 8 d t e . d e m r d t e i m6 h i e m m e b a n e .

1

gere milj~mzessige status. Nu er comrnandosoldaten Joey gadens helt, mens Nick er en sone 'civilist' Cjfr. orlogsscenen s. 29-31).

P& det manifeste mytologiske konfliktniveau (mod versus fejghed) er Joey Nick overlegen. I systemets virkelighed forholder det sig imidlertid omvendt.

Det mytologiske konflikttema omvender de tos systemiske real-status. Konflik-

(8)

ten imellem Joey og Nick består kun på overfladen i Nicks underlegenhed. PA det latente (sociale) konfliktniveau er problemet stadig Joeys.

Latent konfliktniveau: I krigsinstitutionen som biliede pA det borgerlige klasse- hierarki fungerer den tekniske ekspert faktisk som overordnet i forhold til frontsoldaten (kanonfmien). Nicks faktiske overlegenhed markeres i fA sætnin- ger: »Uden sA meget som at se på Joey (den underordnede frontsoldat, L0A) gik Nick hen til skrivebordet«. (s. 26). Og obersten (til Nick): »Dit job her er langt mere værd end et dusin piloters ved fronten« (jfr. s. 32). I institutionel forstand er Nick Joey overlegen. Uden mytologisk omskrivning udgor frontli- vet naturligvis ogsA et ringere liv end skrivebordslivet. Joeys 'moralske' overle- genhed camouflerer hans sociale underlegenhed. Den mytologisk offensive af- visning af feje 'civilister' skjuler en latent social agression.

OgsA i krigsrummet består kort sagt en latenskonflikt, en latent hierarkikon- flikt. Denne konflikt formuleres manifest som en moralsk-personlig konflikt, hvori den systemisk underordnede fremtræder som moralsk overlegen. Den 'rigtige', tyske fjende fungerer i denne sammenhæng dels som konfliktmarkor, dels som konfliktlosningsmiddel. Tyskeren Siegfried markerer den 'etiske' konplkt (jfr. hans torklædes status af kampfetich s. 27 og s. 6061. Joey afleve- rer forst torklædet til Nick. Det symboliserer her hans foragt. Nick afleverer det under en senere aktion, hvor han er aktiv. Joey tilbagelevere til det sidst som tegn pA forsoning og respekt s. 6061). Siegfried bidrager også indirekte til kon- fliktkomplekseh losning. I og med kampen om Siegfrieds specialbyggede ka-

nonfly f o r l m sivel manifest moralsk konflikt som Latent hierarkikonflikt.

Jeg vil i det folgende vise 'krigsfjendens' medierende funktion i forhold til den samlede konflikttematik.

Fjenden som medium for konfliklmning

-

(Det yne' individs hierarkiakcept) Den ydre fjende katalyserer og medierer den 'etiske' konflikt imellem Joey og Nick. Fjenden personificeres af den tyske frontflyver Siegfried Lange. I mod- sætning til englænderen (Joey) morer Siegfried sig ikke ved fronten. Siegfried tegner et diskret biliede af en psykologisk krigsrealitet: Angsten, ubehaget. I hæftets kampmytologi forklares Siegfrieds angst imidlertid som udtryk for ka- raktersvaghed (jfr. s. l: )>en lidt svag tysk pilot«).

PA latensniveauet leverer tyskerens angst alligevel en slags begrundelse for hi- erarkikonflikten. Tegningen af Siegfried afslorer såiedes arbejdet ved fronten som fyldt med ubehag, det ubehag, civilsoldaten ikke patvinges. (Joeys moral- ske respekt for tyskerens kampmod (jfr. s. 27) kan i denne sammenhæng læses som mytologisk fordrejet solidaritets udtryk. Joey markerer som den ene front- soldat solidaritet med den anden (mand p i gulvet).

Siegfried forbliver imidlertid ikke ved fronten. Overvældet af frontlivets elen-

(9)

dighed, deserterer han med sit specialbyggede tyske kanontly til Norge. Den moralske holdningskonfiikt Joey-Nick kan herefter loses. I Insningen af denne forl0ses også den latente sociale spznding. Mens figuren Nick episkdynamisk set formidler konfiiktlnsningen, formidler figuren Joey den psykologisk set.

Mens Nick er primzrt subjekt på det manifeste konfliktniveau, er Joey det på latensniveauet.

Nicks Imning af manifest konflikt: Moralsk provokeret af Joey og tilskyndet af det hjemlige statustab bevzger Nick sig ud i kampen (jfr. barscenen, s. 29- 31). Nick rejser frivilligt til det besatte Norge for at studere Siegfneds kaprede specialmaskine. Efter studierne beslutter han igen frivilligt at flyve flyet tilbage til England. Også denne beslutning kataiyseres af en moralsk udfordring (Sieg- frieds: »Det fly kan du godt opgive ... K. Det var blevet mere end en tanke ni] - det var blevet en ambition, jfr. s. 46). Ogsådenne beslutning involverer stor per- sonlig risiko. Med dmisforagt (og tnrklzde-fetichen på) vender Nick i kanon- flyet tilbage til England. På vejen hjem passerer han Joeys konnandoafdeiing i kamp. Kollektivet på landjorden trznges af tyske tanks. Nick undsztter dem ved fra luften at »pulverisere« hver eneste tyske tank. Som en sidste hilsen til de forblnffede, men lettede commandoer kaster han det tyske tnrklzde. Dette genkendes af Joey, der hurtigt konbinerer sig frem til redningsmandens identi- tet.

Den moralsk-mytologiske konflikt mod vemmfejghed er hermed lnst. Nick har til overflod demonstreret personligt fysisk mod. Men vigtigere: Også på det latente niveau fuider konfikten hermed sin losning. Konfiiktlnsningen tilveje- bringes her igennem det 'frie' individs (Joeys) hierarkiakcept.

Joeys Imning af latent konflikt: Hjemme på orlov afleverer Joey igen tnrklz- det til Nick. (jfr. s. 61-62). Hermed symboliseres den manifeste konfliks 10s- ning: Joey viser sin respekt, viser at han indser Nicks mod og karakterstyrke.

Han indser imidlertid mere end det. Joey indser omsider den hierarkisk overleg- ne Nicks tilsvarende overlegne mod og klngr: »Jeg indrnrnrner blankt, at jeg of- te har vzret ude efter Nick, men det sker aldrig mere! Han har mere karakter- styrke og hjerne end os aiiesammen her tilsammen:« Cjfr. s. 63). Joey indrnm- mer den overordnedes i enhver forstand overordnede kvalifikationer.

Den overordnede har ikke blot »karakterstyrke« men også >)hjerne«. Joey indser dette og indser samtidig sin eksistentielle afhzngighed af hierarkiets mer- ste. Kzmpede commandosoldaterne uden leder ville v z r e dårligt stillet.

Modstillingen hovedlns aktivisme overfor leder-raison er gennemgående figur i hzftet (jfr. s. 49 Lnjtnanten: )>Rolig, sergent, vi tramper ikke bare 10s på må- let« og s. 40 Jon Sunde og de menige modstandsfolk:

..

modstandsfolkene, hvis eneste mal i livet var at d e l z g g e tyskere

..,

men Jon Sunde, deres leder var ikke noget fjols«. ))Tag det nu roligt..«) Og endelig Joey selv: (ifr. s. 64 »Hvis det ikke havde vzret for ham (Nick) havde jeg aldrig kunnet byde jer pa en

(10)

drink!«). Forvalter den 'hovedlnse' sin frihed alene, forvalter han den individu- elt og socialt destruktivt. Uden Nick ville cornmandokorpset være gået under.

Mens Nick igennem fridiigt og modig kampdeltagelse forlnser den manifeste mandsmods-konflikt, formulerer Joey 10sningen p& det latente konfliktneviau:

(11)

Den underordnedes systemakcept. Med den iinderordnedes 'moralske' kapitu- lation er 'krigen' i »Den store Kanon« bragt til ophm og den borgerlige hierarki-orden genoprettet: Idet Joeys 'moralske' overlegenhed trcekkes fra, står finalt kun de to 'fjenders' reelle sociale placering tilbage. Her befinder Nick

(12)

T i l sldst hav& en e n k l t mond vist, ol k r l p i h blev J h r ( 4 o l r l i l i . d - o l mænd i u n l f a m . 00 nu v r N i c k Broncrdt I y k L . I i g , . L u ~ L . r i . t iic d i komp.

og mln kommerotl Hvin det ikke hovdm værot

sig merst. Med den overordnedes (intelligensens) opvisning af fysisk mod, de- monstreres det, at han kan noget 'håndsarbejderen' kan. mens det omvendte ikke er tilfældet. Den hierarkiske oden kvalificeres herved som berettiget, for- nuftig.

Det anarkisk 'frie' individ (Joey) indser fuialt denne borgerlige hierarki- raison: Ledere bliver ledere, fordi de er klogere (og mindst lige sA modige) som dem, de leder. Derfor besidder det hierarkiske system en universel fornuft.

Fra anarkisk fri, men destruktiv social adfærd bringes Joey til indsigt i n d - vendighed: det hierarkiske systems ndvendighed.

(13)

»Den store Kanon«

-

en autoriter (samarbejdes) pcedagogik

Skjult i en individualistisk krigsmytologi promoverer »Den store Kanon« en hi- erarkisk systemraison. »Den store Kanon<< propagerer som de fleste krigsserier en autoritær insitutitonspædagogik. Farst n& det frie individ akcepterer en modsætningsfyldt social orden som værende fornuftig, kvalificeres det selv som fornuftigt.

Fortolkes historien videre i klassetermer kan den læses som en historie om ar- bejdsdelingen~ fornuft: »Til sidst havde en enkelt mand vist, at krigen ikke blev udkæmpet udelukkende af mænd i uniform«, (jfr. s. 64). Proletaren og intelii- gensen arbejder sammen: P& forskellige betingelser, men til fælles bedste. I sin hierarkilogik propagerer »Den store Kanon« under alle omstændigheder en au- toritzr (kiasse) samarbejdsforståek. Krigen udgar en velegnet mytologisk ku- lisse for en borgerlig socialpartnerideologi. I en borgerlig krigsmytologi kon- centreres en nationalchauvinistisk sammenholdsforstklse.

»Den store Kanon<< kan læses om en sadan historie om klassesammenholdets (og dvs. klasseundertrykkelsens) ndvendighed. Klassesamarbejdet prmes net- op h k d t , n& folk med samme sociale udgangspunkt realiserer forskellige socia- le hierarkipositioner. Savel Joey som Nick indser i krigen borgerskabets fornuf- tige ledelsesmonopol, omend de gar det fra forskellige hierarkiplaceringer. Kri- gens mytologiske rum udgar en selvfalgelig ramme om savel autoritær individ som klassesocialisering.

Analyse af >>&n store Kanon« - Analysedel 11

K l ~ y w i n k l e n

I farste del af analysen har jeg eksemplificeret mytologianalysens tematiske rækkevidde. Jeg har analyseret den mytologiske konfliktbearbejdning, kon- flikttransfonnation og derealisation: Krigens mytologiske milja udgar et s& til- pas fjernt og socialt rum, at en strukturelt realistisk social konflikt kan l e s au- toritært uden at blive direkte genkendt som det, den er: en hierarkikonflikt.

Jeg vil herefter pavise den borgerlige ideologis mest radikale derealisation el- ler fortrængning: Fortrængningen allerede i og med den ideologiske problem- formulering. I denne analysedel vil jeg fremhæve de klasseforhold, ideologien ikke benævner, og dog bearbejder. Jeg vil saledes pavise »Den store Kanons«) afgarende aprioriske fortrængning, fortrængningeingen af proletarisk autenti- ske klasseudtryk. »Den store Kanon« opdrager ikke kun ved at tilbyde borger- lig identifikation, men ogsa ved hermed at fortrænge anden klasseidentitet.

I den farste del af analysen demonstrerede jeg »Den store Kanon<< som auto- ritær opdragelse til samarbejde inden for modsætningsfyldte borgerlige institu- tioner. »Den store Kanon« opdrager typisk til individuel identifikation med det

(14)

borgerlige samfunds hierarkiske raison. I denne del af analysen vil jeg vurdere denne opdragelse set fra det modsatte klassestandpunkt. Denne analysedel skal anskueliggore historien som aktivt forsog på at blokere dannelsen af proletarisk klasseidentitet. Sporgsmålet kan stilles enten således: Hvorledes udnytter det borgerlige medium sit formuleringsmonopol - eller: Hvorledes destruerer det borgerlige ideologiprodukt alternative klassestandpunkter uden at benzvne dem?

To proletariske typer, som ideologien formulere dem?

Som historien om 'det frie individs' insitutionssocialisering placerer »Den store Kanon« sig i rzkken af negative socialiseringshistorier: Dvs. historier, der indi- rekte positiverer de borgerlige insitutioner igennem retledning af systemisk fejl orienterede individer (Joey). »Den store Kanon« opstiller imidlertid også en po- sitiv instituionsreprzsentant: Figuren Nick. I dette vil jeg se på disse to figurer som ideologisk tegnede socialtyper.

1 »Den store Kanon« przsenteres såvel Joey som Nick som proletarsonner, en slags proletarer. Den mytologiske krigsinsitution maskerer og uniformerer deres senere klassemzssige relation. Dog impliceres det, at cornrnandosoldaten reprzsenterer en form for »lavere« håndsarbejde, mens Nicks klassemzssige opstigning ekspliciteres. Joey forbliver med andre ord en slags proletar. Nick derimod realiserer en social opstigning fra prletariat til borgerlig funktionzr.

I og med beskrivelsen af det fziies proletariske udgangspunkt ekspliciteres disse to figurer som proletariske typer. Jeg vil i dette forfolge den ideologiske tegning af disse to socialtyper og deres indbyrdes relation. I denne sammen- hzng vil jeg anskueliggore den måde, hvorpå den ideologiske typetegning aktivt intervenerer i en proletarisk klasseidentitetsdannelse.

Som proletariske typer individualiseres såvel Joey som Nick i forhold til pro- letariatet som klasse. I hjemme-miljwt introduceres Nick som proletar med individuelle opstigningsambitioner. I krigens mytologiske rum przsenteres han som proletaren, der effektuerer den sociale opstigning til borgerskab (h~jere funktionzr). Heroverfor introduceres Joey i hjemmemiljet som lumpenprole- tar (kriminel, anarkisk bandeleder). I den mytologisk militaristiske insitution fremtrzder han som systemintegreret på laveste manuelle (funktionzr) niveau.

Jeg vil i forste omgang fremstille ideologiens klassemzssige erfaringsfor- trzngning i og med den ideologiske siciaptype: Nick.

Nick: Den individuelt opstigende proletar

I og med figuren Nick ekspliciteres den sociale opstigning som individbhen rati- onalitet, som individuel viljesmulighed. Det borgerlige systemt fremsth som principielt mulighedsmzttet.

I kontrasttegningen Nick-Joey privatiseres klasseforholdene. Således realise-

(15)

rer Nick tydeligvis den sociale opstigning, fordi han vælger realiteten, ikke lyst- udfoldelsen. Omvendt forbliver Joey lavere socialt placert, fordi den fysiske ud- foldelse for ham repræsenterer en individuel lysiudfoldelsesmulighed. Mens Nick realiserer den individuelle opstigning, forbliver Joey i histonen (en slags) proletar, af lyst og ndvendighed. De to kan som individer ikke andet.

Produktionssfærens objektive klassereditet forirzenges som klasseforholde- nes begrundelse til fordel for pnvatsfærens privategenskaber. Den private ka- rakter årsagsbetinger klassepositionen. Denne fremtræder da som individuelt valg. Såiedes individualiserer forlObet klasseforholdene (og forskellene). I selve formuleringen af Nick som social type demonstreres imidlertid en apriorisk ide- ologisk erfaringsselektion. Det borgerlige medium udnytter sit formulenngsmo- nopol. 1 tegningen af figuren Nick (den individuelle opstigning) udnytter ideolo- gien således en positiv reformistisk socialerfaring samt en negativ proletarisk delerfaring.

Ideologiens erfaringsselektion eksemplificeres i og med tegningen af Nicks far. I modsætnign til såvel figuren Nick som Joey fremstår Nicks far faktisk som proletar (dokarbejder). Denne 'ægte' proletar formulerer en autentisk pro- letarisk erfaring: Arbejderen stilles dårligeren end dem, der udbytter ham (jfr. s.

3). Denne negative erfaring udnyttes imidlertid i historien som negativt dyna- misk afsætningspunkt for en positiv opstigningsforventning. Den negative pro- letariske erfaring formuleres sammen med en reformistisk socialoptimisme:

»Hans far ranskede, at han s k d e blive en dygtig ingeni~r, ikke en arbejder, der hver morgen s k d e sta ved dokporten for at s ~ g e arbejde« (jfr. s. 3). Srannen re- aliserer ubesværet denne sociale opstigning.

Den negative proletariske erfaring ekspliciteres kun for s& vidt den indirekte positiverer det borgerlige klassehierarki. Den borgerlige ideologi formulerer en enkelt proletarisk (negativ) erfaring for bedre at kunne tilbyde det borgerlige klassesystem som individuelt mulighedsmættet: For den der M1

...

Tværtimod at repræsentere et proletarisk klassesynspunkt benægter histo- rens eneste 'rene' proletar enhver proletarisk klasseidentifikation. Som proletar- samen, der viljernæssigt realiserer den sociale opstigning individualiserer Nick yderligere klasseforholdene. Mens den fremstiller opstignignen som individuelt tilbud, fortrænger idologien bevidstheden om klassen som objektivt vilkår. Ti denne fortrængning udnytter ideologien klassens negative delerfaringer til sit eget formål.

Ideologien trænger således ind i proletariatets erfaringsomrade, men kun der- til, hvor den spejler sig selv (Nick, den realiserede opstigning). Den sociale op- stigning har naturligvis kun indidviduel undtagelsesvis gyldighed. Den del af proletariates samer, der bliver tilbage efterlades som blinde punkter i den ideo- logiske udnyttelse af realerfaringen. Ideologien fremstiller det klasse-atypiske individ (Nick) som klassetypisk mulighed.

71

(16)

Den mytologkke udnyttelse af en strukturreformktkk realerfaring

I det foregående viste jeg en måde, hvorpå ideologien udnytter selv negative proletariske erfaringer til oppotensering af det borgerlige klassehierarki. Her vil jeg ganske skitsere, hvilketn positiv ideologisk realerfaring, opstigningsideologi- en historisk forbinder sig med.

I tegningen af opstigningsfiguren Nick, knytter mytologien an til en faktisk (stmktur) reformistisk realerfaring. Denne reformistiske erfaring funderer sig materialhistorisk set i faktiske klassemzssige omstmktureringer efter 2. ver- denskrig (Kigsserieme producers og konsumeres i dag).

Efter 2. verdenskrig vokser proletariatet i den vestlige verden ikke lamgere i absolutte tal. Derimod foreg& en voldsom vzkst i de sakaldte mellemlag ( s e ~ c e - og funktionzrlag). Denne vzkst har at gore med generelle udbygnin- ger af statsapparat og - sektorer. 1 denne hojkonjunkturelle omstmkturerings proces opstå~ reale opstigningsmuligheder for individer fra arbejderklassen.

Krisen dementerer i vidt omfang disse opstigningsmuligheder. Den stmktur- refonnistiske bevidsthed lever imidlertid Izngere end de muligheder, den af- spejler.

Som opstigningsfiguration refererer Nick til reformismens potentialer efter 2.

verdenskrig. I den ideologiske erfaringsfremstilling tildeles de opstegne imidler- tid en reprmentation omvendt proprotional med deres faktiske antal.

Joey - et lumpenproletarisk alternativ til en social opstigningsjigur.

Med opstigningsfiguren positiverer den borgerlige ideologi et borgerligt klasse- standpunkt. I og med opstigningsfiguren som positiv identifikationsfigur for- trænges en mulig proletarisk klasseidentifikation. Jeg vil herefter vurdere ogsA Joey ud fra de klasseforhold, ideologien ikke benzvner, og dog bearbejder.

Hvorledes bidrager Joey som identifikationsfigur til fortrængning eller destruk- tion af en proletarisk klasseidentitet?

Mens figuren Nick prmenterer det borgerlige klassehierarki positivt, reprze- senterer Joey det negativt: Dvs. han forbliver pA et lavt socialt niveau. Mens Nick personificerer den individuelt opstigende proletar, forbliver Joey en slags proletar (commandosoldat/håndlanger). Joey forbliver i heirarkiets bund

-

af lyst og ndvendighed. Joey akcepterer finalt det borgerlige hierarkis fornuftige ndvendighed

-

også for ham. Igennem denne Joeys systemindsigt positiveres det borgerlige hierarki indirekte, idet det demonstreres som eneste overlevelses- mulighed også for den anarkiske 'oprorer' i historien. Den hierarkisk lavere stil- lede overlever ikke uden lederinteihgens.

Joey forbliver imidlertid også i hierarkiets bund af lyst. Hzftet igennem fore- trzkker han den voldsprzegede kollektivitet fremfor den mere intellektuelt p r z - gede fzllesskabsfolelse udtrykker kort sagt en form for klassesolidaritet. Joey udgor tydeligvis et proletarisk alternativ til Nicks opstigning.

(17)

I det falgende vil jeg se n ~ j e r e på Joey som proletarisk type. Herunder vil det blive påvist, at den borgerlige ideologi altid allerede har f o ~ z n g e t den proleta- riske dternativitet, den derefter retleder.

Joey - et lumpenproletarisk klmebevidsthedspe~~pektiv

Som proletarisk alternativ til den borgerlige opstigningsfigur reprzsenterer Joey et fordrejet proletarisk perspektiv.

Joey udtrykker tydeligvis en form for kollektivbevidsthed. Kollektivbevidst- heden anskueligares imidlertid i lumpenproletariatets, og ikke proletariatets bilede. Således dzkker ideologien sig ind. I det omfang den individualiserede opstigningsfigur ikke opfanger identifikationen tilbydes som alternativ et lum- penproletarisk kollektivitetsperspektiv, der herefter socialiseres. Joeys latent anarkisk-antihierarkiske destruktionsdrift tegner et fordrejet klassebevidstheds perspektiv.

I hjemme-miijwt (s. 1-7) optrzder Joey således i modsztning til Nick i kol- lektiv

-

men i et bandekollektiv. Dette kollektiv fremstiiles som destruktivt driftsstyret, satanisk ondt Cjfr. proletarkvindernes kommentar s. 3. »de djzvle«. Jfr. videre s. 4. bandekollektivets onde flokmord: ..»rottede sig sam- men mod ham<(. Og jfr. s. 5, deres falgeagtige fejghed: »gem lidt af ham (Nick) til mig ..M). Bandens medlemmer overholder ingen fairness-regler, men overfd- der i flok og uden at levne offeret en chance. Bandemedlemmerne behandler også den zldre generation dårligt. Jfr. Joeys brutale despekt for faderautorite- ten (Joey s. 61.: »Klap i far

...

N). Over for Joeys despekt sti% Nicks kmlige re- spekt for sin fader(s autoritet) Cjfr. s. 7.: »Nick tmede lidt

...

Det sidst menne- ske, han ~nskede at såre, var hans far«.

I det hele taget er bandemedlemmernes omgangsformer - også indbyrdes - prz- get af brutalitet. I modsztning hertil o m g h Nick og de overordnede civilt og hensynsfuldt.

Modsztningen 'kollektiv (bevidsthed)

-

individ' gememtrznger hele histon- en. Hjemme: bandekollektivet overfor Nick. I krigen: kontrasteres Joeys og

»drengenes« udfoldelse med Nicks heroiske individududfoldelse. Krigen funk- tionaliserer lumpenproletarens voldsdrift. Her positiveres den såides, men kollektivdriften fremstår stadig som laverestående i forhold til en individualise- ret adfzrd (jfr. oberstens markering af Nicks m e r e v ~ r d , s. 32: »Dit job her er langt mere vzrd end et dusin soldaters ved fronten«). Hvor det farste (bande) kollektivitetsperspektiv fremstilles som destruktivt, fremstilles det andet (solda- ter) kollektiv som i sidste ende hovedlast, og derfor hjzlpelmt lederafhzngigt (Nick redder »drengene«.).

Ganske vist opskriver krigens mands-mytologi en mand-til-mand solidaritet (jfr. Joeys respekt for den tyske frontkzmpers fysiske mod overfor hans de- spekt for den engelske skrivebordssoldat). Joeys respekt kan Izses som mytolo-

(18)

gisk fordrejet udtryk for solidaritet 'mzndene p i gulvet' imellem. Dette kollek- tive solidaritetsudtryk fratages imidlertid ethvert perspektiv. For det forste for- drejes solidaritetsmanifestationen i krigsmytologien til uigenkendelighed: Joey bekzmper tyskeren, forsvarer faktisk englznderen. Solidariteten udgor en tom gestiis. For det andet udviser den overordnede englamder selv inden for mandsmods-mytologien et fysisk mod storre end nogen frontkzmpers. (Den overordnede Nick patager sig frivilligt feltens farer!)

Konklusion på typen Joey som 'proletarkk' alternativ til en borgerlig opstig- ningsfigur.

I fremstillingen af Joeys latent 'oprorske' adfzrd, introduceres forst et lumpen- proleratisk kollektivitetsperspektiv, dernzest retledes endog dette perspektiv.

Ideologien dobbeltsikrer sig. Joeys anti-systemiske »lyst« fremstilles f0rt som socialt meningslos, siden tilskrives den en social mening

-

for borgerskabet:

Lumpenproletarens destruktionsdrift fornuftiggnres socialt i krigen som billede p& kampen mod proletariatet (for det nationale borgerskab). Den borgerlige miiitanstiske voldsinstitution przsenteres som lumpenproletarens fornuftigste sociale mulighed. Fmst krigen og milihrismen tilforordner voldslysten en social mening.

I og med fremstillingen af Joey som lumpenproletar har ideologien allerede i typetegningen individuaiisert og perverteret det proletariske alternativ, forlobet derefter yderligere bearbejder. Som opstigningsfiguren individualiserer og for- trznger klassen som objektivt vilkå~, reprzsenterer lumpenproletaren et p& for- hånd individuaiiseret og socialt afsporet alternativ til en proletarisk klassebe- vidsthed.

Lumpenproletaren - individualisten, der falder neden om prolerariatet.

Jeg vil i dette przsentere nogle stikord til en klassemzssig placering af lumpen- proleraten. @%n kilde hertil er A. Leppert-Fogens bog »Dei deklassierte Klas- se«). Disse stikord skal dokumentere min påstand om, at lumpenproletaren ud- g0r en fordrejet ideologisk afbildning af en proletarisk klasseholdning. Som op- stigningsfiguren reprzsenterer en proletansk type, der allerede har forladt et proletansk klassestandpunkt (Nick) refererrer lumpenproletarfiguren til en pro- letarisk type, der aldrig har haft et klart klassestandpunkt.

Lumpenproletanatet rummer anti-sociale elementer som tyve, svindlere, pro- stituerede, voldsmænd etc. Lumpenproleratiatet tegner kort sagt samfundshie- rarkiets bund. Lumpenproletariate falder okonomisk og politisk neden om de ejendoms- og udbytningsforhold, der binder de m i g e klasser sammen som klasser. Lumpenproleratiatet udgm saledes ingen klasse. Tværimod udgm lum- penproleraren samfundets udstdte individualist. Lumpenproletaren individua- liseres i forhold til samfundets hovedklasser. Han besidder ikke ejendom, og

(19)

han producerer ikke merværid, er ikke i kapitalforholdets forstand udbyttet.

Lumpenproletarens wksomhed er kun undtagelsesvis produktiv. Sædvanligvis parasiterer han på klassesystemets forskelligt institutionaliserede svagheder.

Lumpenproletariatet opsamler samfundets deklasserede elementer. Lumpen- proletariatets almindelige elendighed skal imidlertid ses i sammenhæng med proletariatets 'frihed' fra produktionsmidler, eller med proletariatets elendig- hed. Lumpenproletaren udelukkes fra produktionsprocessen og henvises derfor til forskellige former for illegal og parasitær selvopretholdelse.

Fordi lumpenproletaren i klassemæssig forstand udelukkes fra produktions- processen, reduceres hans 'klassebevidsthed' typisk til, individualiseret, rå selv- opretholdelsesdrift. Da han ikke integreres i det borgerlige samfunds reproduk- tionsproces, og på den anden side pauperiseres af den, antager hans protest ty- pisk individuel, destruktiv f o m . Lumpenproletarens grundlæggende udeluk- kelse fra den samfundsmæssige (re)produktionsproces modsvares af en politisk retningsLshed/apati.

Lumpenproletaren kan dog bestandig genkendes på sin individualistiske

»verkauflichkeit« ('salgsviiiighed'), den, der i sidste ende garanterer hans for- brdring med det kapitalistiske system. Pil grund af denne individualistisk selv- opretholdende »verkauflichkeit«, og fordi hans interesser ikke kan samles til en Masseinteresse, udgm han et permanent kontrarevolutionært råmateriale for borgerskabet som aktivt klassesubjekt. Som smilborgerskabet typisk udgm fas- cisrnens ideologisk massebasis, udgm lumpenproletaren ligesil typisk borgerska- b e t ~ aktive stmitrop i kontrarevolutionær voldsaktion (f.eks. fascistisk kontrarevolution/krig).

Lumpenproletariates politiske uselvstændighed, eller labilitet, begrunder sig kort sagt i det forhold, at lumpenproletariatet aldrig har været tilskrevet en klassemæssig identitet. Lumpenproletarens sociale reaktioner kanaliseres derfor af den individuelle reaktions vej eUer den kanaliseres igennem bandekollektivets sum af socialt retningslm reaktioner.

Lumpenproletariatets manglende proletariske klasseidentifikation viser sig ogsil hyppigt i den indbyrdes, kollektive a d f ~ r d . Brutal borgerlig hierarkiad- færd træder her i stedet for klassesolidaritet. Bandens interne 'moralkodeks' irniterer ofte den borgerlige hierarkiadfærd, når den er mest usublirneret og re- pressiv. Dvs. bandens interne organisationsform har ofte strukturelle ligheds- træk med den del af den borgerlige kultur, lumpenproletariatet faktisk kommer i berming med: de repressive voldsinstitutioner: H z r og politi. Bandens kultur og justits er en virkelig

-

ornend fortrængt - del af den borgerlige kultur. Ban- dens kultur er borgerskabets kultur uden bukser pil.

» f i n store Kanons« identifikationstilbud - konklicsion

Den militatistiske institution biiiedliggm mytologisk outreret den »fredeligt« in-

(20)

situtionaliserede klasseundertrykkelse, der er historiens socialisationsmæssige tilbud. »Den store Kanon« kan bestemmes som borgerlig identitetsdannelseshi- storie. »Den store Kanon« fortæller historien om to proletardrenges forskellige udvikling henimod fælles identifikation med klassehegemoniet. Klasseinstitutio- nen tildeler de to proletariske typer en borgerlig identitet. Den identitetslme lumpenproletar tilbydes driftsfunktionalisering som håndlanger i den militaristi- ske voldsinstitution, mens den identitetssplittede (opstigningsfigur) tilbydes klas- semæssig integration pA hojere bureaukratisk niveau. Mens den enes destrukti- onsdrift funktioneres for borgerskabet, indoptages den anden som civil funkti- onær i borgerskabet.

Opstigningsfigurens identitetsproblem anskueliggwes som spænding mellem barndommens proletariskAumpenproletariske driftsidentitet og voksendom- mens funktionærrealitet. Lumpenproletarens identitetskonflikt fremtræder som en spænding imellem anarkisk systemprotest versus hierarkisk reaiitetsak- cept. Krigens mytologisk 'realistiske' insitution Imer begges identitetsproblem.

Idet funktionæren demonstrerer fysisk kamppotens, demonstrerer han beher- skelsens berettigelse

-

for sig selv (»Han havde bevist sit værd i kamp«, jfr. s.

64). (Drifts) lederen har overstået sin personlige lederkrise. Proletardrengens identitet som borgerlig leder er færdigdannet, fortiden afdæmoniseret. OgsA lumpenproletarens identitetsproblem Imes med den overordnedes magtopvis- ning. Lumpenproletaren Joey skal socialiseres til agent for klassemagten. Lum- penproletarens sprog er magtens usublimerede, håndgribelige sprog. Forlobet afslwer Joey som også i fysisk henseende Nick underlegen. Joey overgiis i voldspotens, hvorefter han indser systemets fornuft. Kampmytologien udgor en typisk lumpenproletarisk konservativ-radikal mandsetik. I voldspotensen låner den klassemæsigt identitetslme en individuel magtidentitet.

»Den store Kanon« beskriver to sicialise~gsforieib, der hver pA deres made 'pædagogiserer' det borgerlige klassehegemoni. Mens historien formidler de borgerlige identifikationstilbud, splitter den 'proletariske' typetegning ethvert alternativt identitesperspektiv. >>Den store Kanon« eksemplificerer den borgerli- ge underholdnings autoritære socialise~gsstruktur. Den borgerlige ideologi be- arbejder aktivt klassemodsætningen i og med forhåndsfortrængningen af alter- native klasseudtryk.

Den borgerlige underholdning udnytter allerede i typetegnignen sit formule- ringsmonopol. Mytologien bevæger sig ind i proletariatets erfaringsomrader, men kun dertil, hvor den kan bekræfte sig selv: Klassens opstigende enkeltin- divid præsenteres som idealtypisk klasserepræsentant ())Hvis bare alle de andre var som ham« s. 3) - mens den, der bliver tilbage aftegnes som klasseatypisk outsider, lumpenproletar. Og endog outsideren har systemet 'arbejde' til: I bor- gerskabet~ repressive voldsinstitution funktioners selv lumpenproletarens de- struktionsdrift.

(21)

Biiledliggjort i det militariske hierarki rejser det kapitalistiske klassehierarki sig da af historien som progressivt, muiighedsmzttet. og i de 'proletariske' ty- per (Nick, Joey, Nicks far) bearbejdes klasserealiteten uden at benzvnes. Klas- sen reprzsenteres gennem de klassemzssigt individualiserede typer, lumpen- proletar og opstigningsfigur.

Ideologiproduktets opdragelsesstruktur kan altså ikke vurderes adskildt fra de klasseforhold, der ikke omtales. Ideologien przsenterer kiassemzssig opdra- gelse igennem fortrzngning og fortegning af klasseforholdene. »Den store Ka- non« opdrager til kiasseherredeimmets reproduktion igennem i egentligste for- stand negativ socialisering: Dvs. socialisering bort fra en autentisk klassebevids- thedsdannelse. »Den store Kanon«opdrager således igennem forleib og typeteg- ning til offensiv akcept af den borgerlige klassemagt. Det borgerlige hegemoni fremstår som den eneste muiige og ndvendige interesseforvaltning - også for historiens 'proletarer' eller sagt positivt: »Den store Kanon« pdagogiserer det borgerlige herredramme.

Lizzie @mad Andersen

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Derudover kan de digitale medier indeholde mange forskellige udtryk, såsom tekst, billede, lyd, grafik osv., hvor de på den måde også bliver multimodale.. Dette

århundrede som film, radio og tv synes at påvirke bogens selv- følgelighed som medie, og det er disse spor af bo- gens sammenstød med andre medier, man kan se

Det blik, vi gennem disse medier får på den kolde krig, er derfor, ikke så underligt, de underholdende aspekter eller alvorlige aspekter skrevet om på en måde, så de bliver

Det er ikke mindst gennem sin brug af sprog, musik og medier, at serien opnår sin særlige indlevede fortælleform, der rent formmæssigt peger på vekselvirkningen

Otros factores que han contribuido al auge de la cultura como deux ex machina ha sido el intento por parte de organismo oficial de encontrar una explicación a los

For forældre og lærere, som ikke er vokset op med de nye medier, kan svarene være præget af større forbehold, fordi de ofte stiller spørgsmål om virkninger af forskellige mediers

 Køleenergimålere skal opfylde relevante krav i EN 1434 eller anden teknisk standard inden ibrugtagning..  Erhvervsmiljøer og

Selvom de nye medier tilbyder mange nye muligheder for personer med funktionsnedsættelser, skaber de også nye muligheder for udelukkelse fra fællesskabet for dem, der ikke