• Ingen resultater fundet

TV  Production:  Roles  and  responsibilities   Roller  og  ansvar  i  TV  produktion

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "TV  Production:  Roles  and  responsibilities   Roller  og  ansvar  i  TV  produktion"

Copied!
25
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

 

TV  Production:  Roles  and  responsibilities   Roller  og  ansvar  i  TV  produktion  

 

                 

Bård  B.  Sandstad  

Assistant  Professor  |  Adjunkt  

The  Danish  School  of  Media  and  Journalism  |  Danmarks  Medie-­‐  og  Journalisthøjskole   bbs@dmjx.dk  

Version  2.1  

February  2017    

(2)

  Page  2  of  26   Background  

The  purpose  of  this  report  is  to  give  an  overview  of  how  the   production  of  TV  content  is  organized  in  larger  production  units   in  Denmark.  The  starting  point  was  generic  organizational   diagrams  from  the  existing  literature  (Gates,  1992,  p.  3,  10).  

These  have  been  expanded  and  adapted  to  the  Danish  context,   using  information  from  interviews  with  experienced  production   managers.  Based  on  the  interviews,  I  have  attempted  to  describe   archetypical  forms  of  organization.  

The  diagrams  are  not  normative.  They  are  not  an  attempt  at   telling  how  productions  should  be  organized,  but  how  they   typically  are  organized.  The  descriptions  are  generic,  and  covers   both  in-­‐house  productions  from  a  broadcaster  and  independent   production  companies.  

Baggrund  

Denne  rapport  er  skrevet  som  en  introduktion  til  hvordan   produktionen  af  TV  er  organiseret  i  større  produktionsenheder  i   Danmark.  Udgangspunktet  har  været  generiske  

organisationsdiagrammer  fra  den  internationale  litteratur   (Gates,  1992,  s.  3,  10).  Derefter  har  jeg  gennemført  interviews   med  erfarne  danske  produktionsledere,  og  på  baggrund  af  disse   forsøgt  at  opsætte  arketypiske  organisationsdiagrammer  for  TV   produktion.  

Diagrammerne  er  ikke  normative,  dvs.  de  forsøger  ikke  at   argumentere  for,  hvad  der  er  den  bedste  måde  at  organisere  en   TV  produktion  på.  Formålet  har  været  at  opstille  arketyper,  som   viser  og  beskriver,  hvordan  en  typisk  produktion  er  organiseret.  

Et  vigtigt  formål  har  været  at  gøre  dette  på  en  måde,  som   dækker  både  produktionen  internt  hos  en  broadcaster  med  egen   programproduktion,  og  i  det  uafhængige  produktionsmiljø.  

(3)

  Page  3  of  26   Scripted  vs.  unscripted  

TV  content  is  commonly  classified  as  scripted  or  unscripted.  

Scripted  content,  or  drama,  is  based  on  a  manuscript  and  every   shot  is  described  and  planned  in  painstaking  detail  before  the   filming  can  start.  These  productions  have  many  similarities  with   the  making  of  theatrical  movies.  

Most  of  the  material  used  by  a  broadcaster  is  unscripted.  This   category  covers  productions  such  as  news,  sports,  

documentaries,  gameshows  and  reality  shows.  It  is  important  to   understand  that  the  term  unscripted  does  not  mean  these  are   not  planned  and  instructed.  A  large  part  of  unscripted  content   today  is  formatted  TV  (Moran,  2006;  Chalaby  2016).  Here  the   content  is  planned  and  instructed,  but  not  with  the  same  level  of   detail  as  scripted  drama.    

Med  eller  uden  manuskript  

I  diagrammerne  har  jeg  skelnet  mellem  manuskript  baseret   (scripted)  og  ikke-­‐manuskript  baseret  (unscripted)  produktion.  

Scripted,  også  kaldet  drama  eller  fiktion,  er  produktioner,  som  er   baseret  på  et  manuskript,  der  i  detaljer  styrer  produktionen.  

Dette  er  produktioner,  som  på  mange  måder  ligner   spillefilmsproduktion.  

Det  meste  af  det  indhold,  der  sendes  fra  en  broadcaster,  er  typisk   unscripted.  Dette  dækker  produktioner  som  nyheder,  sport,   dokumentar,  gameshows  og  reality  programmer.  Det  at  vi  kalder   disse  unscripted,  betyder  ikke,  at  der  ikke  findes  et  manuskript,   eller  at  indholdet  er  planlagt  på  forhånd.  Faktisk  er  en  stor  del  af   ikke-­‐manuskriptbaserede  indhold  i  dag  formateret  TV  (Moran,   2006;  Chalaby  2016).  Her  er  handlingen  i  stor  grad  er  planlagt  på   forhånd,  og  deltagerne  er  delvist  instrueret  i,  hvordan  de  skal   optræde.    

(4)

  Page  4  of  26   Matrix  based  organization  

TV  production  teams  are  complex  organizations.  

A  range  of  specialized  tasks  needs  specialists,  and  the  costs  of   filming  demands  a  strict  hierarchy  on  set.  When  you  talk  to   production  managers  in  TV  they  use  words  like  "hierarchical"  

and  "military  organized".  In  drama  and  movie  productions  even   more  so.  The  roles  and  responsibilities  on  set  need  to  be  clear   for  all  parties.  

On  the  other  hand,  many  resources  in  TV  production  are  spent   on  co-­‐ordination,  as  the  strict  hierarchy  is  only  for  the  on-­‐set   organization.  TV  producing  companies  are  often  project-­‐based   organizations,  where  the  personnel  involved  are  employed  in   one  division  or  group  in  the  company  (or  work  as  freelancers),   but  work  temporarily  in  time-­‐limited  projects  with  its'  own   internal  hierarchy  and  command  structure.  In  Mintzbergs  

terminology  this  paradox  between  strict  hierarchy  on  the  set  and   the  more  complex  and  fluid  larger  organization  is  typical  of   matrix  structures  and  adhocracies  (Mintzberg,  1979,  1983).  

 

Adhocratiet  

Organisering  af  TV  produktioner  er  en  kompleks  størrelse.    

Der  er  en  lang  række  fagspecifikke  funktioner  involveret,  og   effektive  optagelser  kræver,  at  der  også  er  et  fungerende  hierarki   på  sættet.  Når  man  taler  med  produktionsledere  i  

programproduktion  (og  i  endnu  større  grad  drama-­‐  og  

spillefilmsproduktion),  kan  de  bruge  udtryk  som  "hierarkisk"  og  

"militært"  om  organiseringen.  Ansvarsfordelingen  på  sættet  er   tydelig  og  klar  for  alle  involverede.  

Samtidig  kræver  TV  produktion  ofte  mange  ressourcer  til  

koordinering  og  afklaring,  eftersom  den  hierarkiske  opdeling  kun   gælder  selve  produktionen.  TV  produktion  er  i  stor  grad  en   projektbaseret  arbejdsmåde,  hvor  mange  af  dem,  der  deltager  i   produktionen,  også  refererer  til  andre  afdelinger  eller  funktioner.  

Produktionen  er  et  tidsbaseret  projekt,  hvor  deltagerne  er  

"udlånt"  f.eks.  fra  en  produktionsafdeling,  eller  er  ansat  i   eksterne  firmaer  eller  som  freelancere.  TV  produktioner  er  med   Mintzbergs  terminologi  ofte  organiseret  som  matrix  strukturer,   eller  adhocratier  (Mintzberg,  1979,  1983).  

(5)

  Page  5  of  26   English  and  Danish  terms  

For  each  position  in  the  organizational  charts,  I  have  mapped  the   typical  English  and  Danish  titles.  In  many  cases,  the  English  term   is  widely  used  in  Denmark.  For  these  positions,  I  have  only   indicated  the  English  term.  

An  interesting  fact  is  the  way  the  term  "Producer"  is  used  in   Danish.  There  is  a  hierarchy  of  different  positions  where  the   term  Producer  is  used,  from  Executive  Producer  or  Series   Producer,  to  just  Producer,  and  then  TV  Producer,  Visual   Producer  and  Post  Producer.  In  Danish,  the  English  word  

Producer  is  used  for  most  of  these  titles,  except  for  person  who   has  overall  financial  responsibility.  For  this  position,  the  term  

"Producer"  is  usually  translated  into  the  Danish  term  

"producent".  Using  the  Danish  word  denotes  that  the  person  in   reference  is  at  the  top  of  the  hierarchy.  

"Producer"  eller  "producent"  

I  diagrammerne  er  der  angivet  både  de  engelske  og  danske   stillingstitler.  Der,  hvor  man  på  dansk  bruger  det  engelske   begreb,  er  det  kun  dette,  der  er  påført.  

På  engelsk  bruges  betegnelsen  "Producer"  i  en  lang  række   stillingstitler  indenfor  TV-­‐  og  filmproduktion.  En  Producer  har   typisk  det  overordnede  ansvar  for  en  konkret  produktion,  både   økonomisk  og  indholdsmæssigt.  En  Producer  kan  også  referere  til   en  Executive  Producer  eller  Series  Producer,  eller  en  

programchef,  der  ikke  arbejder  dagligt  på  den  enkelte   produktion,  men  har  et  overordnet  ansvar  for  en  række  

produktioner.  Disse  funktioner  er  derfor  ikke  med  i  de  følgende   diagrammer,  da  de  ikke  deltager  i  den  daglige  produktion.  Den   øverste  ansvarlige  for  produktionen  er  producenten.  

På  sættet,  eller  i  den  enkelte  produktion,  er  der  også  forskellige   roller,  som  refererer  til  en  Producer,  såsom  en  Visual  Producer,   TV  Producer  og  Postproducer.  På  dansk  er  det  almindeligt,  at   man  bruger  de  engelske  titler  på  alle  disse  funktioner,  bortsæt   fra  den  Producer,  som  er  øverst  i  hierarkiet.  Denne  får  typisk   betegnelsen  "Producent".  I  TV  produktion  angiver  betegnelsen  

"Producent",  at  vedkommende  er  den,  der  har  det  samlede   økonomiske  og  indholdsmæssige  ansvar  for  produktionen.  I   spillefilmsproduktion  er  producenten  ofte  også  ejer  af   produktionsselskabet.

(6)

Page  6  of  26    

Unscripted  TV  

 

There  are  three  main  phases  in  the  production  of  unscripted  TV:  

Preproduction,  Production  and  Postproduction.    

Preproduction  contains  both  an  editorial  and  an  administrative   and  production-­‐oriented  part  (Moran,  2006).    

For  ikke-­‐manuskriptbaseret  TV  er  der  tre  hovedfaser  i  

produktionen:  Preproduktion,  Produktion  og  Postproduktion.    

Den  første  fase  kan  inddeles  i  en  indholdsmæssig  og  en   administrativ  og  produktionsorienteret  del  (Moran,  2006).      

   

(7)

Page  7  of  26     The  management  triangle  

The  work  is  directed  by  a  management  triangle  consisting  of  the   producer  who  has  overall  responsibility,  a  managing  editor  and  a   production  manager.  The  editor  and  the  production  manager  are   in  charge  of  the  editorial  production  teams.  

 

Ledelsestrekanten  

Arbejdet  er  styret  af  en  ledelsestrekant  hvor  den  øverste  

ansvarlige  (produceren)  bliver  assisteret  af  en  indholdsansvarlig   (redaktør  eller  redaktionschef)  og  en  administrativt  og  

produktionsmæssigt  ansvarlig  (produktionslederen).  Disse  to  er   ansvarlige  for  henholdsvis  hold  redaktion  og  hold  produktion,   som  begge  er  aktive  i  preproduktionen.    

   

(8)

Page  8  of  26    

(9)

Page  9  of  26    

(10)

Page  10  of  26     Technical  crew  

The  size  of  the  technical  crew  varies  greatly  depending  on  the   type  of  production.  Generally,  there  are  three  levels  of  

complexity:  

1.  Single  camera  ENG  (Electronic  News  Gathering).  Typical  of   news  production  and  small  documentaries  with  a  fast  workflow,   the  team  may  consist  of  a  VJ  that  does  the  filming,  or  with  the   help  of  a  single  cameraman.  

2.  Single  camera  EFP  (Electronic  Field  Production).  TV  programs   and  longer  formats,  with  a  more  varied  set  of  equipment  and   more  focus  on  locations.  In  these  productions  there  is  a   cameraman  in  the  field,  and  in  some  cases  a  camera  assistant   and  a  sound  recordist  as  well.  There  is  also  a  more  complex   workflow  after  filming.  

3.  Multicamera  productions.  These  are  larger  productions  in  the   field  (EFP),  studio  productions  or  Outside  Broadcast  (OB),  where   multiple  camera  teams  are  directed  from  a  production  truck.  

Hold  EFP  /  Studie  /OB  

Størrelsen  på  det  tekniske  hold  varierer  alt  efter  hvilken  type   produktion,  der  er  tale  om.  Generelt  er  der  tre  niveauer  af   kompleksitet:  

1.  Enkamera  ENG  (Electronic  News  Gathering).  Dette  er   produktion,  hvor  der  måske  kun  er  en  tilrettelægger  eller  VJ   udsendt,  der  selv  filmer,  eller  er  supleret  med  en  enkelt   kameramand.  Dette  er  typisk  for  nyheder  og  små  

dokumentarproduktioner,  med  et  meget  hurtigt  workflow.  

2.  Enkamera  EFP  (Electronic  Field  Production).  TV-­‐programmer   og  længere  formater,  hvor  det  kan  være  differentieret  udstyr  og   større  fokus  oå  locations.  Her  er  der  en  kameramand,  og  

eventuelt  en  kameraassistent  og  en  lydmand  til  stede  på   optagelserne.  Workflowet  efter  optagelse  er  mere  omfattende.  

3.  Multikamera  produktioner.  Dette  er  de  større  produktioner,   ude  i  felten  (EFP),  i  et  studie,  eller  optagelser  hvor  flere  

kameramænd  /  -­‐hold  ledes  fra  en  udstyrsvogn  (OB  -­‐  Outside   Broadcast).

 

(11)

  Page  11  of  26  

(12)

  Page  12  of  26  

 

(13)

  Page  13  of  26  

 

(14)

  Page  14  of  26  

 

(15)

  Page  15  of  26  

 

(16)

  Page  16  of  26  

Scripted  TV  

 

There  are  many  similarities  between  movie  production  and  TV   drama,  but  also  some  important  differences.    

It  is  often  said  that  film  is  a  director's  medium,  and  TV  a   producer's  medium.  Increasingly,  TV  drama  is  now  also  the   writer's  medium.  While  the  American  Showrunner  model  with  a   combined  writing  and  producing  role  has  not  been  adapted  in   Denmark,  the  role  of  the  main  writer  is  gaining  in  importance,  as   the  writers  vision  is  increasingly  what  determines  production   and  directing  choices.    

An  important  difference  between  theatrical  movies  and  TV   drama,  is  the  fact  that  TV  is  serialized.  Teams  might  be  working   on  episodes  in  different  stages  in  parallel.  For  example,  episodes   3  and  4  might  be  in  production  (filming)  with  one  director,  while   another  director  oversees  the  post  production  of  episode  1  and   2  that  has  already  been  shot.  

Der  er  mange  ligheder  mellem  spillefilmsproduktion  og  TV   drama,  men  også  nogle  vigtige  forskelle.    

Det  bliver  ofte  sagt,  at  spillefilm  er  instruktørens  medie,  mens  TV   drama  er  producentens  medie.  Man  kan  i  stigende  grad  sige,  at   TV  fiktion  nu  er  forfatterens  medie.  Det  er  ikke  almindeligt  i   Skandinavien,  at  bruge  den  amerikanske  showrunner  model,  med   en  producerende  forfatter,  men  forfatterens  rolle  bliver  vigtigere,   og  er  den  person,  hvis  kreative  vision,  resten  af  holdet  skal  

forsøge  at  virkeliggøre.  

En  vigtig  forskel  mellem  film  og  TV  drama  er  det  faktum,  at  TV   produceres  serielt.  Forskellige  hold  kan  arbejde  parallelt  på   episoder  i  forskellige  stadier  af  værdikæden.  Et  hold  kan  for   eksempel  være  i  gang  med  at  producere  episode  3  og  4,  med   disse  episoders  instruktør,  mens  en  anden  instruktør  samtidig  er  i   gang  med  at  færdiggøre  episode  1  og  2  i  post.  

 

Development   Pre  

Production   Post  

(17)

Page  17  of  26     Development  

After  the  initial  pitch  of  an  idea  for  a  drama  production,  the   production  of  a  TV  series  starts  with  a  long  development  phase.  

The  producer  and  main  writer  is  on  board,  and  may  be  assisted   by  episode  writers  and  researchers.  

Udviklingsfasen  

TV  drama  er  også  kendetegnet  ved  en  lang  udviklingsfase,  hvor   et  lille  hold  arbejder  på  at  udvikle  den  oprindelige  idé,  der  blev   pitchet,  til  et  manuskript,  der  kan  bruges  til  optagelser.  I  denne   fase  er  der  ansat  en  producent  og  en  hovedforfatter,  som  kan   arbejde  sammen  med  episodeforfattere  og  researchere.  

 

   

(18)

  Page  18  of  26   Preproduction  

When  the  series  moves  to  preproduction,  the  filming  and  takes   are  planned.  An  instructor  is  hired.  If  there  are  more  than  one   instructor,  the  main  instructor  is  sometimes  called  

"konceptuerende  instruktør"  in  Danish,  meaning  

"conceptualizing  instructor".  

A  line  producer  is  also  hired  in  this  phase.  The  line  producer  in   scripted  TV  has  many  of  the  same  responsibilities  as  the   production  manager  in  unscripted  TV.  The  term  line  producer   comes  from  US  movie  budgets,  who  are  often  divided  into   above-­‐the-­‐line  and  below-­‐the-­‐line  costs.  Above-­‐the-­‐line  are  the   costs  of  the  main  creative  talent  (star  actors  and  instructors),   which  are  negotiated  by  the  producer.  The  line  producer  is   responsible  for  the  below-­‐the-­‐line  costs,  which  are  the  actual   production  costs  of  the  movie.  

During  preproduction,  the  heads  of  the  production  departments,   such  as  the  Directory  of  Photography,  might  also  be  brought  on   board.  If  there  are  studio  takes,  a  Constructions  and  Set  

Operations  team  might  be  contracted  to  build  the  set.  

Preproduktionen  

Her  kobles  en  instruktør  på  serien.  Hvis  det  er  flere  instruktører   på  en  serie,  kan  den  hovedansvarlige  på  dansk  også  kaldes  

"konceptuerende  instruktør".  

Der  ansættes  også  en  line  producer.  En  line  producer  i  scripted   TV  ivaretager  mange  af  de  ansvarsområder  som  en  

produktionsleder  vil  stå  for  i  unscripted  TV.  begrebet  line  

producer  kommer  fra  den  amerikanske  spillefilmsverden,  hvor  en   films  omkostninger  ofte  deles  op  i  above-­‐the-­‐line  og  below-­‐the-­‐

line.  Above-­‐the-­‐line  er  udgifterne  til  de  store  kreative  navne   (instruktør  og  stjerneskuespillere),  mens  below-­‐-­‐the-­‐line  er  de   faktiske  produktionsomkostninger.  Producenten  forhandler   kontrakterne  above-­‐the-­‐line,  mens  line  produceren  er  ansvarlig   for  budgettet  below-­‐the-­‐line.  

I  denne  fase  ansættes  også  lederne  af  produktionsholdene,  så   som  production  designer  og  fotograf.  Hvis  der  skal  optages  i  et   studie  der  skal  bygges  til  anledningen,  er  der  også  et  byggehold   aktivt  i  pre  produktionen.

(19)

Page  19  of  26    

(20)

Page  21  of  26      

(21)

  Page  22  of  26  

   

(22)

  Page  23  of  26  

   

(23)

  Page  24  of  26  

   

(24)

  Page  25  of  26  

   

(25)

Page  26  of  26    

Interviews,     October  2016  

   

Anne  Juul.  Production  Manager  (Produktionsleder),  Metronome.  

Anne-­‐Mie  Ingvorsen.  Production  Manager  (Produktionsleder),   DR  

Dorte  Kirsa  Busk.  Production  Manager  (Produktionsleder),  DR.  

Frederikke  Danielsen.  Production  Manager  (Produktionsleder),   Metronome.  

Kristine  Marie  Ermler.  Line  Producer,  DR.  

Lars  Hermann.  Deputy  head  (Souschef),  DR.  

Sidsel  Marie  Jakobsen.  Production  Manager  (Produktionsleder),   DR.  

Sissen  Leidesdorff.  Head  of  program  production  (Chef   Programproduktion),  DR  

   

Other  sources   Andre  kilder

 

 

Chalaby,  J.  K.  (2016).  The  Format  Age.  Televisions's  

Entertainment  Revolution.  Cambridge:  Polity  Press.  

Gates,  R.  (1992).  Production  Management  for  Film  and  Video.  

Oxford:  Focal  Press.  

Mintzberg,  H.  (1979).  The  Structuring  of  Organizations.  

Englewood  Cliffs:  Prentice-­‐Hall.  

Mintzberg,  H.  (1983).  Structures  in  Fives.  Designing  Effective   Organizations.  Upper  Saddle  River:  Prentice  Hall.  

Moran,  A.  (2006).  Understanding  the  Global  TV  Format.  Bristol:  

Intellect  Books.  

 

 

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

opere- rer med muligheden af, at seerne telefonisk kan Ønske en video, betragtes som en tokanals-interaktion, hvor TV som transmitterende medie kobles med tele- fonen

Man kan også tage Todorov på ordet og sige, at når der findes metadiskur- sive genrebesteinmelser på inassemedieområdet, så er der ogsi genrer, og ind- til andet er vist,

Man kan også kalde det de illokutionzre aspekter ved genrefznomenet: på samme må- de som et mentalt skema (scheme) eller en forstielsesramme (frame) angiver genren bestemte

Faktisk er Henrik SØnder- gaard nogle gange så forsigtig i forhold til sin egen udsigelseskraft, at en ikke statistisk kyndig person kunne få lyst til, helt

Som sagt kan det undre, at Dogme 95 kaster film af sig, der er båret af ri- meligt klassiske dramaturgier (main-stream, feel-good), hvor dramaturgien er præget af en stabil

Den er nu samlet omkring fagets tre hovedområder: Produktion af film og tv, Oplevelse og analyse af levende billeder og Indblik i professionel film- og tv-produktion, som også

Nordisk film/TV union (NFTU). Den nordiska film- och TV-unionen har hår samlat nårmare 1800 tekniska termer inom film- och TV-området. Helt såkert fyller denna ordsamling

– Jeg er enig i, at det viser essensen, og det fine i vores samarbejde har netop været, at når jeg har læst i manus og har kommenteret på det socialfaglige, som har været