• Ingen resultater fundet

Tv-flader & tv-fiktioner

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Tv-flader & tv-fiktioner"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

K& K-ANMELDELSER

Preben Raunsbjerg

Tv-flader

& tv-fiktioner

Henrik Sgindergaard: DR i n:-korikurren- ceiis tidsalder, Kobenhavn 1994 (Sam- fundslittcratur).

Ib Bondeb.jerg: Elektroniske Fiktioner.

Tv som fortaallencle triedie, KØbenhavn 1993 (Borgen).

Danmarks Radios fjernsyn har i perio- den fra starten af firserne t i l Mrste halv- del af halvfemserne udviklet sig fra at vrere 'programfjernsyn' til at blive et moderne 'prograinfladefjernsyii', og er nu ikke som tidligere en national kultur- institution som formidler 'god kultur', men en programvirksomhed som produ- cerer 'godt fjei-nsyn'.

Med det formål at eftervise disse teser udvalger Henrik S~ndergaard i sin bog fra 1994 DR i ni-konkurrence~is tidsul- tier programfladen som sit primære ana- lyseomride, og efter et kort fgrste kapi- tel, hvor d e indledende, afgrznsende manØvrer overstis, vender Henrik Sgn- dergaard sig i bogens andet kapitel mod 'Programfladens zstetik'.

I Henrik Sgndergaards fremstilling knytter begrebet 'zstetik' sig til organi- seringen af det enkelte program i fladen, og de, der sgger en diskussion eller en begrebsafklaring af zstetikbegrebet i al- inindeliglied, og astetikbegrebet set i forhold til tv-mediet i sadeleshed, går her forgzves. Æstetikken som begreb har tidligere udvist stor modvilje mod at lade sig definere przcist, og det har nærmest udviklet sig til en art gun-inii-

begreb,

soin

er blevet brugt til n a t e n

hvad som helst. I Henrik SØndergaards

anvendelse synes det p i et overordliet niveau at have tat forbindelse til 'form'- siden af det dyadiske tegn-begreb, lige- som selve organiseringen af d e enkelte programmer i prograinfladcn for Henrik SØndergaard langt hen udgvir 'zstetik- ken'. Som begrebet anvendes i bogen, ville 'struktur' måske have varet min- dre problematisk, og under alle omstzn- digheder ville en præcis begrcbsafkla- ring have vzret en stor fordel.

Ikke desto mindre giver bogen et godt overblik over teorier om programfladen.

Udgangspunktet er Raymond Williams, øgleor ordet er 'flow', og Henrik SØnder- gaard tilslutter sig synspunktet, at det szrlige ved tv i hØjere grad skal findes i sainmenbindingen af programmer. tor- lobet af programmer, end det skal findes

I de enkelte programiners indhold.

Udover 'programflade' behandler bo- gen endnu et n~glebegreb, nemlig 'Pub- lic Service'. som diskuteres både gene- relt og i forhold til institutionen DR. Al den diskussion man kunne savne i for- hold til æstetikbegrebet findes i rigt mål.

nar det gzlder public service, og selv om Henrik Sgndergaard efter eget ud- sagn ikke gnsker at beskzftige sig n z v - nevzrdigt med stnikturelle ændringer i medielandskabet, lykkes det ham allige- vel, bl.a. med udgangspunkt i en histo- risk behandling af public service begre- b e t ~ betydningsinobilitet, at tydeliggore en række vzsentlige og velplacerede pointer desangzende.

Diskussionen af public seniice-begre- bet Izgger op til den efterfalgende pro- gramfladeanalyse, hvor én af mange in- teressante pointer er, at enkeltprogram- mer som afspejler flowet, dvs. enkelt- programmer som i sig selv mimer hele

programfladens opbygning er genstand

Elektronisk version af artikel i KK 80, Forlaget Medusa 1996

(2)

K& K-ANMELDELSER for en programpolitisk opprioritering i

perioden efter monopolbruddet.

I fladeanalyserne udviser forfatteren stor forståelse for statistikkens faldgru- ber. Statistikkerne fortolkes, og der g@- res i udstrakt grad opinzrksom p3 de problemer der matte v z r e ved at drage konklusioner på baggrund af de forelig- gende tal. Faktisk er Henrik SØnder- gaard nogle gange så forsigtig i forhold til sin egen udsigelseskraft, at en ikke statistisk kyndig person kunne få lyst til, helt uvidenskabeligt, at friste ham til at 'presse' tallene og de deraf fØlgende pointer lidt mere.

I bogens konklusionen skriver Heniik SØndergaard, at der ikke er nogen gmnd til at opsummere analysens resultater, eller gentage synspunkter som allerede er fremlagt. Hvor prisvzrdigt det end er ikke at ville gentage sig selv, e r det i dette tilfzlde nzsten zrgerligt, for med den store grundighed og sans for detal- jen som analyserne bzrer præg af, ville en opsummering af resultaterne gØre bogen noget mere letlzst. Dette ville ik- ke mindst v z r e tilfzldet, hvis d e del- konklusioner som foretages undervejs markeredes mere tydeligt, i stedet for at stå som del af den Øvrige tekst. Man kunne tiave det synspunkt, at fremstil- lingen kan gØres mere flydende, n3r man ikke forstyrres af opsummerende afsnit, og i en bog som beskriver tv's udvikling fra 'program' til 'flow' er der vel en slags retfrerdighed i at v z l g e en sidan fremstillingsfom-i. Dog IØber man også den risiko, at lzseren overser nogle af pointerne, og en tydeliggerelse (og gerne opstramning) af bogens struktur ville sammen med en skarpere marke- ring af synspunkter gØre den mere an-

vendelig, b i d e for forskere og måske i-

szer for (universitets)studerende, som

forinodentlig udgØr en ikke uvzsentlig del af bogens brugere.

Hvor Henrik SØndergaard behandler selve programfladen og flowet, går Ib Bondebjerg i Elektror~iskefiktioner. Tv som fort~llencle medie fra 1993 éi trin dybere, idet han, mere traditionelt, ana- lyserer en række enkeltstående tv-fiktio- ner. Opfattelsen af det serielle som no- get centralt i forbindelse med tv skinner dog igennem Bondebjergs valg af ana- lysemateriale, idet han netop vzlger at analysere tv-f~ljetoner. nar han skal un- ders@ge tv som fortzllende medie.

Bondebjerg lzgger ud med et histo- risk afsnit, hvori han beskriver udviklin- gen ti.a paternalistisk tv til kommercielt tv. En sådan beskrivelse findes o g s i i Henrik SØndergaards bog, hvor hoved- vzgten Izgges p5 den institutionelle ud- vikling. Hos Boildebjerg beskrives ud- viklingen med opmzrksomheden ret- tet szrligt mod periodens kulturdebat og gennemgangen giver et glimrende vue over de kulturelle skzrmydsler, som har fundet sted i relation til tv. Som en eks- tra bonus er denne gennemgang i szrde- leshed, som resten af bogen er det i al- mindelighed, velskrevet og i visse pas- sager decideret underholdende.

At Bondebjerg vil foretage en analyse af enkeltprogrammer przger hans teori- valg. Selv om han starter med at tage af- stand fra mange af d e aktiviteter som fandt sted ferst og fremmest i halvfjerd- serne under fzllesnzvneren 'kritisk te- ori', er en del af teoretikerne gengange- re fra den tid. I den teoretiske gennem- gang prasenteres vi således for både en psykologisk dimension og en semiotisk dimension (blandt andre), og de teoreti- ske kapitler 2 og 3 er pga. det indgiende

kendskab til o g ovcrblik ovcr tcoricrnc

Elektronisk version af artikel i KK 80, Forlaget Medusa 1996

(3)

K& K-ANMELDELSER som udvises, sammen med f ~ r s t e kapi-

tel, grund nok til at k ~ b e bogen.

Men maske er det ogsS den vzesent- ligste grund, for nogle af analyserne har lidt svzrt ved at leve op til resten. Bon- debjerg vzlger at analysere 6 tv-fiktio- ner, med Matador og Twin Penks som to yderpunkter. Bortset fra analyserne af Helmat og The Singing Detective, som begge er glimrende, sker der ined al mu- lig respekt ikke det helt store for restens vedkommende. Alt er grundigt og gen- nemarbejdet, men de fleste analyser fremstar for beskrivende, for indlysen- de, ja, iizsten for acceptable og plausi- ble: Man savner den vanvittige og uri- melige overfortolkning, som får én til at spilde kaffe i bogen, og i hojere grad gi- ver én lyst til at diskutere analysens ud- fald. Det virker nxsten som om ivrighe- den efter at l z g g e afstand til den kriti- ske teori og den (nogle gange noget o- vergearede) analytiske tradition, der fulgte i kolvandet p5 den, har fået Bon- debjerg til at drosle helt ned i sine ana- lyser.

En anden og måske mere sandsynlig årsag til den tilsyneladende iver efter at producere 'fornuftige analyser' er Bon- debjergs erklærede interesse for det, som kommer sivel for som efter selve teksten, nemlig den foregåendelef- t e r f ~ l g e n d e behandling af teksten i det sociale rum som ligger uden for teksten:

det, der siges og skrives om teksten i tv, ugeblade, aviser etc. Man kan forestille sig, at behandlingen af dette aspekt kun- ne tznkes at handicappe selve tekstlzs- ningen, da en 'overfortolkning' ville svzkke forbindelsen til de omgivende tekster (prov fx at sztte Ove Christen- sen og Claus K. Kristiansens analyse af

»Twin Peaks« (K&K nr.71) i direkte

forbindelse med den omgivende ver- den).

Ikke mindst som undervisningsmate- riale på universiteterne og beslzegtede steder er Elektroniske Fiktioner aldeles glimrende. Bondebjergs meget anvende- lige stikordsregister tilferer den, udover de allerede nzvnte larebogskvaliteter, kvaliteter som opslagsvzrk, noget man ellers ikke med rimelighed kan forlange af et vzrk soiri dette. Det er desuden rart, at forfatteren så tydeligt som det er tilfzldet her, markerer sin egen position i forhold til både teorier og analysema- teriale. Bogen har, manglerne til trods, kvaliteter til at blive et standardvzrk i arbejde med tv og tv-fiktioner.

Elektronisk version af artikel i KK 80, Forlaget Medusa 1996

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

opere- rer med muligheden af, at seerne telefonisk kan Ønske en video, betragtes som en tokanals-interaktion, hvor TV som transmitterende medie kobles med tele- fonen

Man kan også tage Todorov på ordet og sige, at når der findes metadiskur- sive genrebesteinmelser på inassemedieområdet, så er der ogsi genrer, og ind- til andet er vist,

Man kan også kalde det de illokutionzre aspekter ved genrefznomenet: på samme må- de som et mentalt skema (scheme) eller en forstielsesramme (frame) angiver genren bestemte

Nordisk film/TV union (NFTU). Den nordiska film- och TV-unionen har hår samlat nårmare 1800 tekniska termer inom film- och TV-området. Helt såkert fyller denna ordsamling

– Jeg er enig i, at det viser essensen, og det fine i vores samarbejde har netop været, at når jeg har læst i manus og har kommenteret på det socialfaglige, som har været

Som sagt kan det undre, at Dogme 95 kaster film af sig, der er båret af ri- meligt klassiske dramaturgier (main-stream, feel-good), hvor dramaturgien er præget af en stabil

En ny situation opstår som konsekvens af første sætning. Derfor

Nogle gi- ver således udtryk for, at det kan være svært som et ansvarsfuldt menneske at ned- prioritere opgaver, og at man derfor kommer til at arbejde uforholdsmæssigt