• Ingen resultater fundet

Mandlig kultur og kvindelig natur

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Mandlig kultur og kvindelig natur"

Copied!
17
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Mandlig kultur og kvindelig

natur

Kosmologi

og

ritualer

i

færøsk bygdeliv

Af Elisabeth Vestergaard

Det patriarkalske kønsrollemønster er i dag mere fremtrædende på

Færøerne endi Danmark. Detbetyder ikke, at mændene dominerer i alle sammenhænge, men atmænd og kvinder hersker ihver deres traditionelle sammenhænge, såsom offentlighedenoghjemmet.

Jeg skal først beskrive, hvorledes denne opdeling tager sig ud og siden

søgeatvise,atden hængersammenmedetomfattende system,deropdeler

verden i kategorier, der forholder sig til hinanden på samme måde som maskulint til feminint. På baggrund af dette skal jeg beskrive en række traditionelle ritualerogtabuer (1). Selvom en del skikkeerophørt ellerer ved atforsvinde, erbeskrivelsen afde færøske forhold holdt i »etnografisk nutid«, idetdisseforholdendnuliggerinden for levende erindring (2).

Bygdens

og

husets rumlige opdeling

Rumligterden færøske verden opdelt i forhold til modsætningen mellem

ude og inde. Inderst i bygden ligger husene omgivet af indmarken, bøen,

som ved etgærde erskilt fra udmarken, haugen. Bygden erden umiddel¬

bart kendte verden, uden for hvis grænser det fremmede og potentielt fjendtlige råder. I mindre skala har også huseten inderste sfære, soveværel¬

set, fulgt af køkkenet og, yderst, stuen. Huseterden private verden, uden

for hvisgrænserdenkendte, menoffentlige, verden ligger.

Bygdens udendørs, offentlige sfære ermændenes verden, hvor mændene råder, og hvor børnene, især drengene, holder til. Det er mændene, som repræsenterer familierne udadtil og varetager bygdens fællesskabsforhold.

Kvindernes verden erden private indendørs verden; viakøkkenvinduet er derforbindelse til den ydreoffentlige verden, herfra iagttagesogkommuni-

(2)

kendt fremmed

9 cf

fjeld, hav,

detfremmede

Denrumlige opdeling af det sociale univers,

s.=soveværelse.

<- =gradenaf besøgendes tilladelige indtrængen.

keresder. Soveværelset, det mest privateogintime i ethjem, erdet maksi¬

maltkvindelige domæne. Deterogså udstyret af hende, da envigtig del af kvindelig medgift traditionelt har bestået af udstyr til hjemmet, herunder

linned. Køkkeneterkvindensvigtigste arbejdsplads, ogher leves familiens private dagligliv.

Den tilladelige grad af indtrængen i privatsfæren afhænger af den besø¬

gendes tilhørsforhold på aksen ude/inde. Det erægtemandens ret at have adgang til soveværelset. Slægtninge og venner på besøg opholder sig i køk¬

kenet, mensidder længere ude på bænkene ellernærmeredøren end fami¬

lien. I dette perspektiv er køkkenet ikke kun kvindedomænet, men det sted, hvor den private kvindeverden og den nærmeste, kendte del af den offentlige mandsverden mødes.

Fremmede bænkes ikke i køkkenet. Der bliverserveret for demi stuen, og her bliver de underholdt afværten. Hustruen varterop ogopholder sig

ellers i køkkenet ellerpå dørtærsklen mellem køkken og stue. Det erdog

ikke alenefremmedeibetydningen ukendte, derserveresfor i stuen.Uden- bygds slægtninge og venner, som man ikke har set længe, og som man ønskerat hædre ogbyde velkommen, far den første dag som gæsteren til¬

svarendebehandling. Førstden følgende morgen kommerman ud i køkke¬

nettil værtindenogden øvrige familie.

(3)

Kvindelige sysler:

Malkepigernestrik¬

kedetidligere på vejen mellem gårdenogkøernes

græsgange.

Foto: F.Børgesen,

o. 1900.

Kønnenes

arbejdsdeling

Kvindernes arbejde foregår overvejende indendørs, mens mændene især arbejder udendørs. Køer hører til kvindeområdet. Malkningen, der om sommerenforegik ude i haugen, hvor køerne græssede,ertraditionelt kvin- dearbejde. Ligeledesvartilvirkningen af mælken til ost og smør, tilbered¬

ningen af mad, fremstillingen af klæder, korntørring m.m. kvindernes

domæne(3).

Tørringen af kornet (to- og seksradet byg) foregik i et specielt hus:

sodnhus eller sornhus, hvortil mændene ikke havde adgang under tørrin¬

gen. Herinde i det mørke, varme rum med ilden og kornet sad kvinderne

og fortalte hinanden og børnene sagn, eventyr og mærkelige tildragelser.

Sornhusetssærligeog farlige atmosfære understreges af,atder her, ligesom på søen underfiskeri, varting, som ikke måtte nævnes ved rettenavn.

75

(4)

Grindedrab. Toppunktet afmandligfællesaktivitet.Foto:ErikBetting.

havet brugtes sjömål i stedet for dagligdags færøsk. I sornhuset anvendte

man sornhusmål. Sjömål og sornhusmål er særlige kodesprog, hvor

bestemte genstande, dyr, fugle, fisk etc. betegnes ved noanavne, dvs.

omskrivninger. F.eks. kaldes i sornhuset ild (eld) for aske eller små-gløder (eimingur) (4). Sjömål bruges af mænd på fiskeri og omfatter fiskeriet, køer, præster, fugle m.m. Fiskefangstens størrelse må ikke nævnes, og der bruges omskrivninger for agn og knive. Køer kaldes for de langhalede og præsten for den sidklædte. Får, der hverken, som køerne, forbindes med

den kvindelige sfære eller, som præsten, med densakrale, kaldes på havet

sompå landfor seydur.

Mændene driverfåreavl, fisker, tagerpå fuglefangstogslagter. Indendørs arbejde for mænd har især bestået i tilvirkning af redskaber, kartning og spinding af uld. At karte og spinde ermandsarbejde, mens vask af uld og

strikningerkvindearbejde.

Arbejdsdelingen mellem kønnene medfører, atmændenes sociale aktivi¬

teterhovedsagelig ligger udendørsog foregår i forskellige former for fælles¬

skab. Kvindernesligger indendørsoghar ikkesammefællesskabspræg.

Fællesskabsaktiviteter

Grandestævne og haugemøde er offentlige møder mellem rettigheds¬

haverne ibygdens bø, hauge ogherlighederi øvrigt. På disse møder aftales

(5)

Mandsarbejde, fåreklipning på

Sandoy.

det kommende års fælles landbrugsanliggender, hyrder vælges m.m. Selv

ombåde mand og hustru ejer jord, drives den under ét, og manden stem¬

mer på husholdets vegne.samme måde medregnes mandens moders jord, hvis hun sidder enke; det eraltså kun mændene, der deltager i disse

møder,hvor derepræsentererbåde kvindernesogderesegnerettigheder.

Samarbejdet i de økonomiske aktiviteter, det vil især sige fåreavlen, knytter mændene sammen. Det er de fleste steder på Færøerne praktisk umuligt at samle farene til uldaftagning, slagtning o.a. uden at adskillige

mænd arbejdersammen. Desuden går flere ejeres far ofte på samme sted i haugen. Grindehvalsdrab er toppunktet af mandlig fællesaktivitet og har

næsten religiøs karakter. Det erfarligtogkrævende, ogdetgiver mulighed

forat hævde sigsom mand. En mand skal udmærke sig i mandlige aktivi¬

teter: værerask ifjeldet, dygtig i fuglebjerge, på fiskeriogi grindedrab.

77

(6)

Udover atman sommand harlejlighed tilat demonstreresin mandlige duelighed i de ovennævnte praktiske aktiviteter, er mændenes samkvem også præget af intellektuel kappestrid. Man kappes i vidog fremhæver sin

egenopfyldelse af den mandlige rolle, samtidig medat man, ofte med vit¬

tige ogskarpe dobbelttydigheder, søgeratnedgøre de andre mænds mand¬

lighed i deres efterleven afdesociale forventninger til manderollen. Vid er stærkere end blotfysisk styrke.

Endelig kan det nævnes, at detblandt mænder en offentlig og ofte også

udendørs foreteelse at drikke spiritus, medens kvinder ikke forventes at drikke spiritus offentligt, endsige udendørs. Denne skelnen mellem de to køns forhold til spiritusindtagelse kommer frem ved mange lejligheder. Et tydeligt eksempel herpåses, når dererbal i bygden. Pigerog kvinder må i

de første timer danse med hinanden inde i dansehuset, medens man vil

kunne se mænd i alle aldre stå i klynger udenfor oglade flasken gå rundt.

Førstsenerepå aftenen begynder mændeneatsive ind til dansen. Hertæn¬

kesikkepå færøsk kædedans,menpå pardans.

Kort sammenfattet måman sige, at det først og fremmest er mændene,

derdeltager aktivt i bygdens fællesskabsaktiviteter: de kappes, samarbejder

og opholder sigen stor del af døgnet udendørs i socialtsamværmed andre

mænd og drenge. Kvinderne hører til i husets privatsfære og er kun til¬

skuere til detoffentlige liv fra køkkenvinduet, fra stranden eller på havnen.

Herfindervi, ifølge den norske etnograf Hanne Heen (5),enaf grundene

til den storeafvandring afunge kvinder fra bygderne. Dererikke megettil

at holde på de unge piger mellem skolealderens afslutningog ægteskabet,

og selv ikke da, hvis ikke husarbejdet, arbejde påen eventuel filétfabrik, i

enbutik el. lign. erdem nok. Deresarbejdskrafterikke længere så nødven¬

dig i husholdet, damange arbejdskrævende gøremål i forbindelse med den

traditionelle landbrugsøkonomi idag er overflødige på grund af tekniske hjælpemidler, industriprodukterogmuligheden forat forsørge sig ved løn¬

arbejde. Det fællesskab,somendnu beståri demerelandbrugsprægede byg¬

der, er, somaltid, mændenes ogdrengenes; ogde synesda ogsåat føle sig

stærkereknyttet til deres bygder end pigerne.

Detsociale verdensbillede

Det mest iøjnefaldende modsætningsforhold i den traditionelle færøske opfattelse af verden ermodsætningsforholdet mellem menneskenes verden, kulturen, og naturen. Kulturen kan her defineres i overensstemmelse med

ordets oprindelige mening: dyrkning, menneskets beherskelse, eller forsøg på beherskelse af naturen. Det synes i den færøske begrebsverden, som

(7)

mangeandre steder, ganske utvetydigt, atdetermandenogikke bare men¬

nesket, der udøver det kulturelle herredømmeovernaturen.

Det færøske bygdefællesskab eret mandsfællesskab ligesom samfundet i

videre forstand. Fællesanliggenderog forhold mellem hushold varetages af

mændene. Udenfor samfundet ligger naturen og det fremmede, som står i modsætningsforhold til kulturen, og som man må beherske eller forsvare sig imod.

Meninden for samfundet findesenandensfære, somstår i modsætnings¬

forhold til den mandlige kulturs herredømme, nemlig den inderste sfære

inden for husholdene, kvindernes domæne; kvinder, gift til seng og bord,

hvis autoritet i huset i middelalderen symboliseredes af nøgler under bæl¬

tet. Disse kvinder, hustruer, erandre mænds døtre og søstre, og genstand

for ægteskabstransaktioner mellem familier, hvis autoritet udadtil repræ¬

senteres af mænd. Kvinderne må beherskes afmænd, både fordi de i den traditionelle patriarkalske samfundsorden er et middel for mænd (fædre, ægtemænd) til oprettelse af nyttige alliancer mellem familierne og til

videreførelse af disse familier, ogfordi de besidderen retmæssig autoritet i husholdet, samtidig med atde oftest af fødsel tilhøreren anden familie og altsåikke kan tilladesatrepræsenterehusholdet udadtil.

Mandens forhold til kvinden svarerikke blot til forholdet kultur/natur, fordi det er et beherskelsesforhold, men også fordi manden af hensyn til familiens videreførelse er afhængig af kvindens naturligeevner til at føde børn; en naturproces hvori kvindens rolle er langt større end mandens.

Både kvindenognaturenbetragtes som potentielt stærkereog farligere end

manden: kvinden, på grund af de mystiske og ubeherskelige egenskaber

hun tillægges i kraft af sit køn (6); naturen, fordi det ikkeermuligtat øve fuldkontroloverden.

Mandensmulighed for indflydelse på den naturlige forplantning begræn¬

ser sig til det seksuelle. Endnu idag vil man iMiddelhavsområdet ogMel¬

lemøstenfinde, atennaturkraftsomseksualiteten for både mændsogkvin¬

ders vedkommende skal beherskesafmænd. Determandensopgaveatfor¬

hindre,athans hustru, døtre,søstreforlokkes. Mislykkes detteerdetetslag

mod hans ære(7), en fiasko i opfyldelsen af de krav, der stilles til manden

som kulturvæsen. At den samme grundlæggende orden har gjort sig gæl¬

dende i Nordeuropa turde bl.a. fremgå af, at også her er det mænd, som gørestil hanrej,ogaf den traditionelle mangel på symmetri i bedømmelsen

afmandligogkvindelig utroskab.

Sammenfaldet i denmandlige kulturs forhold til kvinder, naturenogdet fremmedeindbefatterforholdet til okkulte ogfarlige kræfter. Magiog hek¬

seri er i middelalderlig nordisk kultur feminine aktiviteter. Hvis mænd

udøvede disse ting, indebar det en feminin besmittelse på samme måde

(8)

som det at spille den feminine rolle i et homoseksuelt forhold. Dette ville diskvalificere vedkommende som mand og dermed som respektabelt

kulturvæsen i det heletaget(8).

På Færøerne kommer identifikationen mellem kvinderne og de skjulte

kræfter bl.a. tiludtryk i,atsammetabuer i visse situationer gælder for både

kvinderog præsten, som også ernært knyttet til højere magter. F.eks. må

hverken gravide kvinder eller præsten være til stede på stranden ved grindedrab, da de vil frastøde grinden og, for kvindens vedkommende, forårsage ulykke. Den gravide kvinde skal blive hjemme, ligesompræsten skal opholde sig i kirken. Præsten må dog også gerne være i bådene, som drivergrinden ind modstranden(9).

Kvindererfarlige, når de krydser den mandlige sfære. Det kunne bringe ulykke atmødeen kvinde, isærenenlig gammel kone, nårenmandvarpå vej ned til bådepladsen for at tage på fiskeri. Dette kunne afværges, hvis

man slog hende til blods. Ligeledeserdet en merekildensagforen kvinde

atvære enlig end forenmand. Den enlige mand kan godtrepræsenteresit

hus udadtil uden dervedat trængeind påetdomæne, hvor han ikke hører til. At han i nogen grad måtage sig af kvindesysler i sit hjemer enprivat¬

sag,omend den ikke lades uomtalt. Menden enlige kvinde, som ernødttil

atrepræsentere sit hus i den offentlige sfære,trængerderved ind på mænde¬

nes domæne og volder utryghed. Ofte har enlige kvinder haft ord- for at kunnemereend deresfadervor.

Man kan sammenfatte denne sociale kosmologi i en række almene begrebslige modsætningspar, som forholder sig på samme måde til hinan¬

den, og som har haft udbredt gyldighed i Europa og Mellemøsten (10).

Identiteten mellem elementerne i kategori B etableres af deres fælles for¬

hold til kategori A, mændenes kulturelle fællesskab, hvor manden er det kulturelleogdet sociale livs handlende subjekt:

Isinspecifikke færøske udformninggennemsyrerdenne opdeling af verden

den traditionelle færøske begrebsverden, og det er netop i grænseområ¬

derne tilden mandlige kulturs herredømme-sfære, atman finder tabuerog ritualer.

A kultur mandligt

kendt

offentligt profant

privat

sakralt B natur

kvindeligt

fremmed

(9)

Dyreklassifikation

Som eksempel på, hvorledes den sociale kosmologi griber ind i begrebs¬

verdenen i øvrigt, kan man se på den færøske klassifikation af forskellige dyr.

Fårog køerer som husdyr knyttet til samfundet. Hornkvæget i alminde¬

lighed betegnes ved intetkøns-ordet neyt, mens køerne specielt, som økonomisk og talmæssigt erde vigtigste, betegnes ved hunkøns-ordet kyr.

Køerne hører til kvindens arbejdsområde, idet malkning erkvindearbejde.

Køerne falder ind under den socialekosmologis kvindesfære: kugverkonu

lik(ko er kvinde lig), som en færøsk talemåde siger (11). Under fiskeri må

køer kun omtales vedomskrivninger.

Det færøske ord for får i almindelighed (seySur) er et hankøns-ord, og fårene hørerentydigt til mandssfæren. Alt arbejde i forbindelse med fårene

er mandsarbejde. Så vidt jeg ved, er får ikke på nogen måde belagt med

noa-navneogoptræder aldrig i tvetydige sammenhænge.

Fællesfor køerog fårer, at de ertæmmede dyr. Ravn, krage og strand¬

skade er vilde fugle uden økonomisk betydning. Ravnen og kragen hører

udmarken til og betragtes som fjender. Som vilde fugle forholder de sig begge til menneskenes verden, som den fjendtligenatur til kulturen. Men deres indbyrdes forskellighed lader sig samtidig anvende som metafor for

forskelle indenfor menneskenes verden, nemlig forskellen mellem mand¬

ligtogkvindeligt.

Til kragen (kråka), der er hunkøn, er der knyttet flere sagn og megen overtro. I sagnene optræder der kvinder i krageham, som på magisk vis stjæleren mandsro, så han forlader hjem ogfamilie ogbliver draget til det sted, hvor kvinden (der er ugift) bor. Kragen anses for den viseste af alle fugle; hvisman lærer kragemål, fårman indsigt i det dulgte (12). Hunkøns- fuglen kragen forbindes altså både med det ukendte og farlige og med det superkvindelige: den hører ikke til i bygdelivet, kulturverdenen, og den knyttessammenmedkvinder, hekseogmagisk viden.

Derfindes flere sagn, hvor enlige kvinder bærer øgenavnet Kråka, hvil¬

ket netop fremstiller dem som kvindelig, utæmmet natur, til forskel fra kvinder,som har mænd tilatrepræsenteresig (13).

Ravnen er en mere regulær fjende. Ravnurer hankøn, dener en stand¬

fuglog ansesforetskadedyr i fåreavleni endnu højere grad end kragen,en trussel mod denyfødte lam. I ældre tid skulleman en gang om året aflevere

ravne- eller kragenæb til myndighederne i Törshavn, hvor de blev brændt på et bål. Ravnen var dog ikke udelukkende forbundet med ondt: ifølge

folketroen rugede den sine æg ud med en sejrssten. Dennesten var meget eftertragtet, da den ville give sin ejermand lykke og også kunne hjælpe

underenvanskelig fødsel (14).

81

(10)

Strandskaden (tjaldur) er hankøn og i den forstand entydig. Men i for¬

holdtil skelletmellem kulturognaturerden tvetydig. Tjaldurer en træk¬

fugl, som om sommerenfærdes i både indmark ogudmark, ogdenerhøjt

skattet som Færøernes nationalfugl. Denne status har den faet, fordi den ligesom mændene bekæmper ravnen ogjager den på flugt (hvad jeg også

selv harobserveret). Den här en tvetydig placering mellem det kendte og det fremmede, det, som hører menneskenes verden til, og det, som ikke

gør. Dener envildfugl, men gørfællessagmed menneskene mod ravnen.I tusmørket måden ikke kaldes tjaldur, i stedet sigermanGæsteller Norne¬

gæstomdennefugl. Derved tilkenderman den netopdensamme tvetydige position som den fremmede gæst, der inddrages i den kendte hjemlige

sfære. I den nordiske sagnhistorie anvendes Gæst ogNornegæst som dæk¬

navn affremmede, evt. Odin, som i forklædning lader sig inddrage i en privatsfære, hvor de ikke hører til (15). For strandskadens vedkommende

anvendes betegnelsen for et fremmed menneske om den tvetydigt vilde fugl, mens betegnelsen for den vilde fugl, Kråka, anvendes for den enlige kvinde, der er tvetydig i forhold til grænsen mellem mande- og kvinde¬

sfære.

De

religiøse ritualer

Deritualerogtabuer, somskal beskrives i det følgende, hørerstort setalle

sammenmedindividets livscyklus,ogde vedrøreralle forholdet mellem de

to sfærer i den sociale kosmologi: det kulturelle, mandlige, offentlige, profane overfor det naturlige, kvindelige, private, sakrale. Man vil kunne

se hele livsforløbet som en proces, dertager sin begyndelse uden for den mandlige herredømme-sfære med fødslen, der foregårsomkvindelignatur¬

begivenhed i den inderste private sfære. Livets følgende overgangsritualer

erkonfrontationer mellem de to sfærer, hvor individerne i successive trin

etableres i den offentlige sfære, for til sidstatforlade dennegennem, hvad

mankunne kalde denyderstehelligdom, kirken.

Under svangerskabet ogfødslen kommer mandens tilknytning til den offentlige sfæreogkvindens til den private tydeligt frem. Fra kvindensgra¬

viditet bliver kendt, ogtil hun ca. seks ugerefter fødslensom kirkegangs¬

kone bliver rituelt renset i kirken, erhun i den grad trængt tilbage til det private livs område, athun endogerudelukket fra visse af kvindens mulig¬

heder forat iagttage mandsverdenen som tilskuer: som nævnt må gravide

kvinderikkeoverværegrindedrab.

Fødslen hører til detprivate, kvindelige område, hvortil mænd ikke har adgang. Under fødslen ses det gerne, at manden går i udmarken. I und¬

tagelsestilfælde (hvis fødslenerhårdoglangvarig) kanenældre,ugift mand

(11)

- aldrig barnefaderen-blive tilkaldt som hjælper. Den ugifte mandbliver

socialt set mindre maskulin end den gifte, da han som enlig må varetage forskellige traditionelt kvindelige sysler.

I selve fødselssituationen klassificeresmenstruerende kvindersom urene ogmå derfor ikke være i barselsstuen; det gælder også menstruerendejor¬

demødre(16).Menstruationerkendetegnende for den ikke-gravidekvindes frugtbarhed. Men for den gravide erden tegn på abort og derfor svanger¬

skabets negation, svangerskabets dødbringende i stedet for livgivende ud¬

gang.

Jeg har ikke selv indsamlet oplysninger om eventuel anvendelse af

menstruationsblodet. R. K. Rasmussen kommer kort indemnet i

»Gomul Føroysk HeimaråS« (17), hvor han skriver, at man mente, at de glemselsdrikke, der omtales i folkeviserne (f.eks. Sigurd Fafnersbane- kredsen), var iblandet menstruationsblod. Ligeledes sagde man om ægte¬

par,derikke kunne forliges,atmanden udenatvide det havde faetnogetaf

konensmenstruationsblod atdrikkeogpå den mådevarblevet lokketind i ægteskabet. Menstruationsblodet indeholder frem for noget kvindever¬

denens ukendtemagiske kræfter, hvad også brugen af detsomglemsels- og elskovsdrik viser.

Efter fødslen og inden kirketagningen er kvinden i den grad henvist til

detprivate domæne, athun helst ikke må forlade hjemmet. Går hun uden¬

for, skal hun hele tiden kunne se kirken eller havet (18). Hvis der ingen kirke er i bygden, skal barselskvinden lade sig lede afet lille barn nogle

skridt i denretning kirken ligger. Barnet skalværeaf modsat køn af detnys fødte. Barselskvinden må ikkeover enå inden kirketagningen, og første

ganghungår ind ietandethus, skal hun haveenknappenålellerandetstål

i sit tøj; det beskytter huset mod møl. Ligeledes må hun ikke forlade et andet hus uden at have modtaget en gave. Denne gave er ikke at opfatte

som en barselsgave, det havde barselskvinden allerede modtaget. Snarere

må densessom enform forbesværgelseeller køb, da barselskvindensuren¬

heder enfare for hendesomgivelser. I virkeligheden behandles hun til dels

som enheks eller anden ondmagt. F.eks. findermanbåde på Færøerneog andre stederi Europaforestillingen, attroldtøj mistermagten, når de kom¬

merinden forsynsvidde af kirken,og atman kan værgesig mod demmed

stål. Herskal barselskvinden blive indenfor synsvidde af kirken, eller lade sig lede i retning af den, og hun skal have stål i sit tøj af hensyn til dem, hunbesøger.

Somsåkaldtkirkegangskone bliver barselskvinden ritueltrenseti kirken

ved en privat ceremoni, der udover hende selv kun involverer degn og præst. Kirketagningen foregår på en hverdag, gerne en onsdag. Derefter

kan hun levesom en normal kvinde igen. Kirketagningeneruafhængig af,

83

(12)

Sandskirke.Menneskelivets offentligegrænsetil dethinsides.

om barnetleverellererdødt. For denugifte moder forholder det sig ander¬

ledes, idet hun ingen rituel renselse undergår. Foruden den moralske for¬

dømmelse i denne udelukkelse fra kirken, kan det ud fra denne artikels perspektiv også siges, at den ugifte kvindes bams sociale eksistens fornæg¬

tes. Vedingen officiel faderathave, har det ingen retmæssig forbindelse til

samfundets offentlige liv og er således henvist til kun at tilhøre privat¬

sfæren.

Det nyfødte, socialt set ikke-eksisterende barn bliver ved dåben sam¬

fundsmedlem. Den offentlige anerkendelse af barnets eksistens symboli¬

seresalleredeaf, atbarnet bærestil kirken afenmand. I dennetransporttil

kirken understregesbarnets køn og fremtidige placering i bygdens mande¬

eller kvindeverden. Hvis dåbsbarnet eren dreng, skal den mandlige bærer gå raskt til, forat drengen som voksen skal blive rasktil bens oggod til at løbei fjeldet. Det fordrer ingen specielgangart atbæreenpige til dåben.

I kirkedøren bliver barnet overgivet til gudmoderen. Adskillelsen mel¬

lem kønnene går tydeligt igennem heledåbshøjtideligheden. Gudmoderen

medbarnet og de kvindelige slægtninge sidder i kirkeskibets nordside, de mandlige slægtninge sidder i sydsiden. Efter selve dåbshandlingen ofrer

førstgudmoderen ogde kvindelige slægtninge tilpræstogdegn. Når de har

sat sig, ofrer de mandlige slægtninge. Efter den første salme, som følger

(13)

prædiken, forlader gudmoderen og alle de kvindelige slægtninge kirken,

medens mændene bliver tilbage. Barnet erført ind i denoffentlige verden,

menhører endnu til i denprivate kvindesfære.

Konfirmationen eruden egentlig betydning i det sociale og økonomiske

liv og bliver ikke betragtet som et overgangsritual fra barn til voksen.

Ritualet eroffentligt, men konsekvenserne private. Konfirmationsfesten er enprivat fest med deltagelse af dennærmestefamilie.

Enbegivenhed, som i højere grad markererogsymbolisererovergangen fra barn til voksen, findes for drenge. Det er fangsten af den første helle¬

flynder. En helleflynder vejer normalt 15-25 kg, undtagelsesvis helt op til

200kg. Den, der har fanget en helleflynder, har udvist dygtighedog styrke

og ydet hjemmetet økonomisk bidrag af betydning. Den første helleflyn¬

der, en dreng fanger, kaldes vaSanskalvi, herefter kan han regnes for vok¬

sen. Fangstenmarkeres medet stortgilde, hvortil bådmandskabet ognabo¬

erne indbydes. At drengen herefter regnes for voksen hang tidligere også

sammen med, at fisken var tiendepligtig og i den forstand et offentligt anliggende. Den anden luns på fiskens overside kaldes stadig tiendestyk¬

ket(19).

Etbryllup er en vigtig social begivenhed, enbegivenhed hvortofamilier knytteretbånd i offentlighedens påsyn, oghvoren nyprivat enhed grund¬

lægges. På Færøerne udgør vielsen i kirken, bryllupsmiddagen og brude¬

dansenetuadskilleligt hele, hvor alle tredele ernødvendige, før brylluppet

kan betragtes som fuldendt og ægteskabet for alvor gyldigt. Ganske be¬

stemteritualerertilknyttet vielsen, middagenogdansen.

Tidligere blev detansetfor bedstatafholde brylluppetomefteråret, hvor

man kunne serverenyslagtet, ferskt lammekød. Bryllupper afholdes aldrig

om søndagen, der er en helligdag. Helst brugte man tidligere en mandag.

Andreafugenshverdage kunne dog også benyttes, blot aldrigen fredag, der

er en uheldig dag at begynde noget- en idé man genfinder over hele Europa.

Førhen havde man brudetog fra hjemmet til kirken. Forrest gik skytter

ogaffyrede skudopi luften, efter dem kom brudeparret, så brudefolkeneog

endeliggæsterne. Brudefolkene bestod af fyrre personer, tyve par, udvalgt

blandt søskende, slægt og venner. Det var både ærefuldt og økonomisk forpligtendeatværebrudefolk.

Ankommet til kirken gik brudeparret hånd i hånd op ad kirkegulvet.

Brudensattesig hos sin familie i kvindesiden (nord), ogbrudgommen satte sig hos sin familie i mandssiden (syd). Under den anden salme hentede brudgommen sin brud ogførte hendeoptil alteret. Efter vielsen foran alte¬

retførte han hendenedtil hendes familie igenogsatte sig selv hos sinegen familie. Under den følgende salme ofrede først brudeparret til præsten og

85

(14)

degnen, derefter brudefolkene, som desuden ofrede til dem, der holdt gil¬

det. Mannejede eller bukkede for brudeparret, når man gikop forat ofre.

Endelig forlod brudeparret kirkenarmi arm, ogbryllupstoget gik tilbage til hjemmet. Disse vielsesskikke eri dette århundrede ændret i retning af det

danske vielsesritual.

En anden skik, som også stort set er ophørt, knyttede sig til bryllups¬

middagen. Her blev drunnurin (drunnur= det nederste af fårets ryg med halestykket), pyntetmed rødebånd, båret fremogsendtfra mand til mand.

Modtageren skulle improvisere et digt eller rim. Emnet var frit, men det ansås forgodt, hvis det var en fortsættelse af det forrige rim. Det varogså tilladeligt at fremsige rim, der latterliggjorde andre tilstedeværende for mindre heldige ting, de havde foretaget sig. Rimet måtte blot være vittigt.

Den ramte personkunne ikke udenattabe ansigt tillade sigatblive fornær¬

metellersenerereferere til detpasserede.

Efter middagen begynder brudedansen, og denne skik består. Brude¬

parret ogpræsten danser midt i kæden, der sluttes til en kreds. Parrets for¬

ældre danser dernæst ved sidenafderesrespektive børn. Så følgernærmere, fjernere slægtninge,ognederst i kæden danservenner ogbekendte.

Nårbrudeviserneerkvædet, erselve brudedansen forbi. Parreterdanset

ind i ægteskabet og er parate til bryllupsnatten. Dansen kan fortsætte

mange timer endnu, og her er de dansendes rækkefølge vilkårlig, dog må ingen danse mellem brudog gom. Flere steder på Færøerne harmanbrugt

at syngebrudeparret i søvn med lange Kingo-salmer. Efter brudenatten er

ægteskabsindgåelsen fuldbyrdet.

Næste morgenplejede parret, endnu sengeliggende, atmodtagegæsterne og fik ved denne lejlighed bryllupsgaverne. Det har været almindeligt, at bryllupsgaven var en pengegave, der i praksis fungerede som en form for gensidige etableringslån. Gavenforpligter tilatgøregengæld entenoverfor giveren eller overfor giverens børn i den tilsvarende situation.

Under vielsen og igen under brudedansen ser man, at det ikke er det nybagte ægtepar, der alene står i centrum, men at parterne hver for sig

sammen medderes respektive forældre fremhæves som to grupper. Parret

sidder ikke sammen efter vielsen, de sidder i hver sin side af kirken hos

deres egen familie. Under brudedansen har de deres ægtefælle i den ene

hånd, en af deres forældre i den anden hånd ogsamme side resten af

deresfamilie. Samhørigheden med familien betones stærkt.

Isærtidligere blevparretefter brylluppet ikke etselvstændigtoguafhæn¬

gigt hushold. Bryllupsritualet var en indledende etablering afen familie,

evt. til videreførelse afet bestående hushold. Parret flyttede normalt ind

hos et af forældreparrene, hyppigt, men ikke nødvendigvis, mandens familie. De nygifte havde ingen jord selv til at forsørge sig på, hvis deres

(15)

forældre endnulevede. Hvorparrets forældrevarfra sammebygd ville den nybagte ægtemand arbejde for både sine forældre og sine sviger¬

forældre(20). Det nye ægtepar forblev afhængige og underordnede i for¬

hold til deres familier, indtil de fik børn og selv begyndteat overtage rol¬

lerne som de ledende i husholdet. Først når begge forældre var døde,

arvede børnene jorden og kunne blive selvstændige ledere af nye eller

videreførte hushold.

Brylluppeterenindledende, offentlig etablering afen nyprivat enhedog

en oprettelse afet bånd mellem to familier. Husholdsfamilierne deltager

som offentlige enheder i bryllupsritualerne. Alt hvad der foregår under brylluppet ertrukket ud i den offentlige sfære, også bryllupsnatten, hvor¬

ved det seksuelle samkvemsanktioneresoffentligt som legitimtogde børn,

der følger, som ægtebørn. Det traditionelle færøske bryllupsritual er for¬

skelligt fra det moderne (både påFærøerne ogi Danmark), hvor detnu er

etableringen afet nythushold, der finder sted under vielsen, oghvor derfor brudeparretsom en nyenhederdethelt centrale.

Døden i sig selv er en naturbegivenhed, og de fleste nødvendige aktivi¬

teteri denneforbindelse, indtil begravelsen, hører hjemme i kvindesfæren.

Istandgørelsenaf ligetvaretagesaf kvinder,ogdenuomgængelige offentlige indblanding, som ligsynet udgør, varetages, hvis ikke en læge harværettil stede, aftooffentligt udpegede ligskuere,somnormalterældrekvinder.

begravelsesdagen holdes der først en kort andagt i hjemmet (eller i hospitalskapellet), hvori slægt og vennerdeltager. Derefter bæres kisten til

kirke under salmesang. Kisten bliver båret hele kirken rundt østen om.

Inden graven graves, skærergraveren syvtørv af gravstedet. Nårgraven er

færdig lægges to spaderi kors overden åbnegrav. Spadekorset ligger såle¬

des, atdetville danne etkors over brystet, hvis der lå en person igraven.

Korset ogstålet i spaderne beskytter den åbnegravmod ondt. Disse spader fjernes umiddelbart inden begravelsestoget med kiste, præst og følge kom¬

merud tilgraven. Skikken med de korslagte spader har ikkeværetallepræ¬

sterbekendt, netop fordi spaderne erfjernet, nårtoget kommer ud til gra¬

ven. Efterjordpåkastelsen bliver der. ofte inviteret på middag eller smørre¬

brød. De fremmødte takkes af familien for deres deltagelse. Kun sjældent holdes dertale overafdøde. Nårjorden pågraven er sunketsammen, læg¬

gesdesyvtørvtilbage pågraven.

Fødslen hører helt og holdent til privatsfæren. Ved dåben anerkendes

barnets eksistens offentligt, og det bliver et medlem af samfundet. Kon¬

firmationen er en privat begivenhed, selvom ritualet eroffentligt, da kon¬

firmationen kun harbetydning for individet ogingen offentlige følger har.

VaSanskalvi-fangsten er til gengæld betydningsfuld, idet den etablerer drengen som medlem af den offentlige mandsverden. Brylluppeterheltog

87

(16)

holdent en offentlig begivenhed, der knytter bånd uden for husholdet, og

som offentligt grundlægger en ny privat enhed. Døden er privat, mens

begravelsen eroffentlig. Den døde føresved begravelsen fra det private ud

gennem ogudaf samfundet, den offentlige verden.

De sociale forhold, kunne man sige, udspringer i privatlivets inderste kvindelige helligdom, bringesgennem flere trin til udfoldelse i den offent¬

lige sfæreogafsluttes til sidst i denne sfæres helligdom, kirken.

Konklusion

Den offentlige mandsverden ogmandenrepræsentererkulturen. Den indre privatsfære og kvinden er nærmere naturen. De biologiske begivenheder,

fødsel og død, tilhørernaturen, og arbejde i den forbindelse erforbeholdt

kvinder. Deoffentlige sociale begivenhederogforhold ermændenesanlig¬

gende. De ukendte, det fremmede ogdenvildenaturerudenfor det kendte

og»kulturlige«ogforbindes med det kvindelige ogdethellige. Detinderste

og det yderste er natur, mandssamfundet er kultur, grænseområderne

herimellemerbelagt med tabuerogritualer.

Noter:

1 Dakildematerialet til detteemne ermegetbegrænset, bygger denne artikel hovedsageligt på materiale indsamlet af forfatteren underetetnografisk studenterfeltarbejde i 1973, samt materiale indsamlet sammen med Torben Anders Vestergaard underet kortere ophold på Færøernei 1979. 2 Endel af de ritualerogaktiviteter,somjeg her beskæftiger mig med,er

ophørt indenfor de sidste 50-75 år; det gælder f.eks. skikkene omkring barselskvindens rituelle urenhed ogkirkegangskonen, brudetogetm.m. Generelt kanman sige,atdemereformalise¬

redeudslag af kosmologienersvækkede eller forsvundne. 3 Hjemmefremstilling afsmør og ost, tilvirkning af klæder (bortset fra strikvarer og enkelte andre beklædningsgenstande) og korntørringeraktiviteter, dererophørt for mellemen ogtogenerationer siden. 4 Matras 1924 s. 183. 5 Heen 1979 s.221. 6 Leleur 1979/80 s. 189. 7 Pitt-Rivers 1965

s.45-46. 8 Densocialebetydning af mandlighed/kvindelighedogmandighed/kvindagtighed

erdet centraletemafor P.Meulengracht Sørensens (1980) behandling af nid i det oldnordiske samfund. 9 Dahl 1931 s.52. 10 Pitt-Rivers 1970 udrederenmeget nærtbeslægtet social kosmologi for det mediterrane område. 11 Rasmussen 1959 s.28; Jakobsen 1898-1901

s. 85. 12 Ryggi 1978 s.20. 13 Jakobsen 1898-1901 s.308-309. 14 Rasmussen 1959

s.30. 15 Se f.eks. HeiSreksSaga, Helgason 1924s. 54-83. 16 Rasmussen 1959 s.29 f.

17 Rasmussen 1959 s.27. 18 Om barselskvinden, se Rasmussen s.42f. 19 Pedersen 1958s.375. 20 Detteillustreres af Blehr 1963s.269f.

Litteratur:

Blehr, Otto 1963: Actiongroupsinasociety with bilateral kinship. Ethnology, vol. IIno.3.

Dahl, Adolf 1931: GomultrugvurDali i Sandoy. Var5in, Bd. XI,s.46-54. Torshavn.

Heen, Hanne 1979: Hestur. Betingelser for vedlikehold av et færøsk bygdesamfunn. Magi¬

steravhandling. Institutt for sosialantropologi.Universiteteti Oslo.

(17)

HeiSreksSaga. Udg. ved Jön Helgason 1924. København.

Jakobsen,Jakob 1898-1901: FærøskeFolkesagnogÆventyr.Torshavn.

Leleur, Annette 1979/80: SexesorChaos? Folk, Vol. 21-22,s. 161-194. København.

Matras, Chr. 1924: Fornurhugsunarhattur. Varöin, Bd. 4,s. 177-187. Torshavn.

Meulengracht Sørensen, Preben 1980: Norrønt Nid. Odense.

Pedersen, Sofus 1958: Bådfiskeri, fuglefangst og grindedrab. Færøerne, bd. I, s.370-391.

Udg. af Dansk-færøsk samfund. København.

Pitt-Rivers,Julian 1965: Honour and Social Status. J. G.Peristiany, ed., Honour and Shame,

s. 19-77. London.

Pitt-Rivers, Julian 1970: Women andSanctuary in the Mediterranean.JeanPouillonetPierre Maranda,eds.ÉchangesetCommunications,Tome II,s.862-875. TheHague,Paris.

Rasmussen,R. K. 1959: Gomulføroysk heimaraS. Annales Societatis Scientarum Færoensis.

Supplementum III. Torshavn.

Ryggi, Mikkjal å 1978 (1951): Fuglabökin. Dyralæra II. Torshavn.

Summary

Cosmology and Ritual

inFaroese

Village Life

Traditional Faroese village life is connected withaconceptual organization of the worldinto

twoopposed categories, which relätetoeach otherasthe subject (A) and thesubject (B) ina relationship of dominanceordefense:

A B

culture nature

male female

known Strange

public private

profane sacred

Thespatial organization of social life, the division of labour, social roles and domains follow this order. Wild animals are part of this scheme, but they may at the same time aet as metaphors of its humanaspects. Thusråven andcrow are partof hostile nature,but their difference is utilizedtorepresentthe difference between male and female.

Taboo and ritualconcernespecially the borderareasbetweenthe categories. For instance:

theoystercatcher isawild bird, butastheenemyof theravensit joins forces withman.Itis thusambiguous intermsof the opposition between human world andnature,anditsproper name, Tjaldur, wasformerlya taboo in the evening, being replaced by thenoaname Gestur (guest),which denotesahuman who is ambiguous intermsof the opposition known/strange.

Therituals of the life-cyclemaybeseen as transactions between what belongstothetwo main classes of the social cosmology. Life takes itsbeginning in the natural event of birth, whichbelongstothe private female sphere. The following life-cycle rituals, through successive confrontations betweenprivate and public, establish individuals and couplesas members of

thepublic sphereaswell. Finally, attheir funeral, individuals leave the public social world through the same gateas they entered at baptism, the church. The church thus mediates between thepublic sphereof male Control, and what is outside of it, i.e.,what is beyond (the hereafter, the supernatural) and what is within (the private, female sphere, theinfranatural),

both of whicharedangerous and potentiallydemonic.

89

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

I august- notatet fra 2006 blev der peget på i alt seks områder, som skulle prioriteres: ”Klar besked om resultater og service, fokus på kvalitet gennem åbenhed og

socialkonstruktivismen tager sig af de ændrede politiske præferencer og rational choice-teorien sig af de langt mere konstante politiske institutioner.. Den foreslåede teori

Rapporten tager udgangspunkt i effekter af robotstøvsugning indhøstet i en række pilotforsøg i kommunerne og perspektiverer disse erfaringer til den samlede

I forhold til OPP er den statslige regulering også fokuseret på både at skabe viden og konkrete værktøjer, men det er ikke lykkedes at producere mange konkrete erfaringer med

Testen fra 2012 &#34;dumper&#34; alle støvsugerne og påpeger at de alle ikke lever op til de funnktionalitetskrav opstillet for testen (Forbrugerrådet, 2012). Hvis man

Resultatet blev et procesdiagram med i alt 28 trin som skulle hjælpe offentlige organisationer til at formulerer og omsætte incitamentsbaserede kontrakter (se Bilag II) Der

Back-channel kommunikationen er den udveksling af signaler\ der fore- går sideløbende med samtalens replikker. Formålet er l) at regulere replik- skifterne i samtalen, 2) at

FH: Det, vi har valgt i forhold til scenekunst, er transmissioner. Vi har vist en række forestillinger i samarbejder med Det Kongelige Teater. Vi har også vist en