Innovation s
Didaktik
Af Camilla Gyldendahl JensenCamilla Gyldendahl Jensen
Uddannet civilingeniør i Arkitektur & Design i 2004
Lektor ved Bygningskonstruktøruddannelsen, UCN siden 2006 Certificeret i den Kreative platform
PhD studerende på Aalborg Universitet, Filosofi og Læring - Game based learning, Innovation og Design Thinking
Innovation
Didaktik s
Pædagogik
Hvorfor ?
Globalisering Nytænkning af fremtidens arbejdspladser
Øget fleksibilitet over grænserne er
afgørende Nye afsætning- og
samarbejdsmuligheder
Helhedsløsninge r
”Bæredygtighed
”
Stigende pres på miljøet og naturressourc
erne.
Generiske kompetencer -
“viljen til at det lykkes”,
initiativ,
iværksætterån d,
samarbejdsevn e,
prioriteringsev ne,
ansvarlighed
Vidensekspor t
Mere
komplicerede kollaborative samarbejdspr
ocesser
Nye
samfundsmæ ssige og
sociale tendenser
Computer Supported Collaborative Learning CSCL Virtuelle
kommunikation splatforme Virtual reality,
Augmentet reality
Mixed reality Samarbejdsfæll
esskaber omkring praksisnære
scenarier
Globale
læringsmiljøer, hvor en
multimodal tilgang
bestående af forskellige slags
ressourcer bliver
meningsskaben de via
refleksionsproce sser
“We live in a society were knowledge is not only something that easily can be retrieved from textbooks as an objective
truth. Instead we transform and design representations in several modes and in
different media in a constant flow”
(Selander 2008)
Multimodality
En stor andel af de studerende på Bygningskonstruktøruddannelsen har en tidligere erhvervsfaglig baggrund som grundlag for deres optagelse deres studie.
De er således eksperter i at lave løsninger, eksperter i at følge anvisninger og har derfor et solidt fagligt fundament, der er forankret i traditionen.
Denne gruppe af studerende skal nu til at være reflekterende, have en analytisk tilgang til et projekt, være innovative og kreative.
De skal kunne samarbejde og dele deres viden på tværs af uddannelser, fag, nationaliteter og samtidig have en kritisk tilgang til det, de arbejder med.
Hvordan kan innovations-pædagogikken være med til at sikre at fremtidens bygningskonstruktør opnår de rette kompetencer til at gøre sig gældende på
fremtidens arbejdsmarked
Udfordringen
Innovationspædagogikken stiller sig kritisk overfor ideen
om at læring alene er noget der kan doceres eller
overføres fra bøger og lærdes hoveder.
Baggrunden kritikken handler om at denne form for læring
ikke tager hensyn til tiden
som en faktor og derved
bygger på en antagelse om at
fremtiden bliver som fortiden.
Erfaringsdannelsen bliver så usammenhængende på grund
af kompleksiteten, at læringen ikke sammenfletter
sig til et hele, hvorved der blot opstår forvirring
% konsolidering
Innovations didaktik – en måde at lære på
Innovation som
kompetence
Design
Thinking
Teaching is all
about DESIGN
Forskellige multi-modale
aktiviteter
Nysgerrighed Udforskning Eksperimentere
Undersøge
Dewey, 2008, 2011
Hurtig Overfladen Stor variation
Langsom Dybde Stor variation
Hurtig Overfladen Lav variation
Langsom Dybde Lav variation
Forskellige sammensætninger af
tankeprocesser giver forskellige typer af
lærings/forandrings aktiviteter
Hurtig Overfladen Stor variation
Langsom Dybde Stor variation
Hurtig Overfladen Lav variation
Langsom Dybde Lav variation
Ideudvikling Hurtig skitsering Googlesøgninger
Brainstorm Mindmapping Data indsamling
--- --- ---
Analyse Litteraturstudier
Skitsering Virksomhedsbesøg
Oplæg
Indsamling af viden Skriftlige beskrivelser
Empiri Data indsamling
--- --- ---
Planlægning Tidsstyring Præsentation
Optegning Beslutninger
Konklusion Argumentation
Engagement Færdiggørelse
--- --- ---
Diskussion Tolkninger Refleksion Benspænd Fordybelse Skriftlig bearbejdelse
Embodiment Feedback Syntesedannelse
--- --- ---
- Stemning – Udtryk – Hastighed – Dybde – Lyden -
Forskellige multi-modale
aktiviteter
Iterative refleksions-
Processer Skaber
sammenhæng
Beskrivelse Forklaring
Teoretisering Konfrontation Restrukturering
Stockero (2008)
Konfront ation
Valg der har til formål at omdefinere aktivitetens problem
Valg der giver modstand
Valg der medfører nye fænomener
Restrukture ring
Benspæn d
Refleks iv formgiv ning
Konverserende refleksion
Refle ksion i hand ling
Refleks handlin ion på g Refleks iv
problem
løsning
Konfront ation
Valg der har til formål at omdefinere aktivitetens problem
Valg der giver nye benspænd
Valg der medfører nye fænomener
Restrukture ring
Benspæn d
Horisontal
øgning af
kompleksitet
Personal
Learning
Trajectories
Design af aktiviteter Design af
refleksionsprocesser
Design af Vidensskabelse
Design af Horisontal kompleksitet
Learning Design
Sequence
Spørgsmål til Debat ?
Hvorfor overhovedet tale om innovationskompetence ?
Hvad betyder det for BK uddannelsen hvis vi tænker undervisning som
”Design” fremfor styret via ”Indhold”?
Hvilken betydning har det for jer som undervisere/facilitatorer at tænke Design fremfor indhold?
Hvilken betydning/påvirkning har udviklingen af innovations kompetence for studieordningens fremtidige indhold?
Hvor er vi som uddannelse udfordret i forhold til at arbejde med innovation gennem en ”Design Thinking ”strategi ?