• Ingen resultater fundet

En samtale om lov og ret i I.R. Iran

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "En samtale om lov og ret i I.R. Iran"

Copied!
3
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

I april var en gruppe fra Udenrigs- politisk Selskab på studietur til Iran.

En sådan rejse giver anledning til at tænke over meget både i Iran og hjemme, og for mig som jurist var det naturligt at prøve at få et indtryk af retssystemet, der på papiret ser ganske tilforladeligt ud, men som unægtelig, når man går sagen efter i detaljer, er ganske særegent. Helst ville jeg have besøgt en domstol, men det kunne nu ikke lade sig gøre.

Til gengæld stillede en institution, der svarer til den danske domstols- styrelse, sig velvilligt til disposition, og jeg fik mulighed for at føre en godt en time lang samtale med di- rektøren for ’Judiciary of I.R. Iran’s’

internationale kontor. Han forære- de mig en lille pjece om det iranske retssystem og teksten til et par taler

holdt af den øverste leder af dom- stolsvæsenet, der i stærkt aggressive vendinger priste det iranske system baseret på islam og revolutionens re- sultater.

Islam som rettesnor

Hvordan det hele egentlig foregår, er svært at vide på grundlag af en så- dan samtale og lidt spredt læsning.

En ting er imidlertid sikker, at uden forståelse for den iranske revoluti- ons principper og islams plads som rettesnor, fatter man ingen ting af det iranske retssystem.

Lederen af retsvæsenet udpeges af Den Øverste Leder. I den forstand er retssystemet indordnet i det intri- kate iranske system af statsorganer, hvis legitimitet på en eller anden

34 udenrigs 2 · 2009

En samtale om lov og ret i I.R. Iran

Ditlev Tamm

Forkortelsen I.R. – islamisk republik – er afgøren-

de for forståelse af offentlige institutioner i Iran,

og uden forståelse for den iranske revolutions

principper og islams plads som rettesnor er det

heller ikke muligt at forstå det iranske retssystem

(2)

måde afledes af Den Øverste Leder og dermed er forbundet med religi- onen. Iran er en islamisk republik, og det betyder for retsvæsenet, at islamisk ret, som den kan læses i Koranen med den tilhørende tradi- tion i den shiitiske udgave, spiller en helt afgørende rolle. Egentlig er der en modsætning mellem islam og sta- ten, men i Iran er denne modsæt- ning ophævet i landets selvforståel- se, og den islamiske republik frem - står i denne som et ideelt system, som andre nationer gerne vil ind- føre, når de først har forstået det.

Selve det retlige apparat minder i det ydre om vores. Domstolene fin- des på lokalt niveau, som appelret- ter regionalt, og der er en Højeste- ret. Irans Højesteret fungerer lidt anderledes end den danske, nemlig i flere afdelinger med forskellige specialer, og retten henviser en sag til en ny retssag, hvis den er uenig i en dom.

Den iranske domstolsstyrelse over- våger domstole og anklagemyndig- hed og er den, der afgør dommeres avancement, der som regel er ret au- tomatisk. Domstolsstyrelsen tager sig også af dommeruddannelsen, som formentlig ikke fejler noget med hensyn til grundighed.

Lidt usædvanligt for vore forhold er de særlige revolutionsdomstole, men dem skulle jeg nu ikke bekym- re mig om, sagde direktøren i dom- stolsstyrelsen, for der gjaldt samme regler som for andre domstole, en måske ikke helt betryggende be-

mærkning for den, der havde hørt om revolutionsdomstolenes lynhur- tige procedure i alvorlige sager om, hvad der anses som statens sikker- hed. En anden særegenhed er an- vendelsen af dommere med en teo- logisk uddannelse i en del sager.

Der er særlige familiedomstole og ungdomsdomstole.

Alternative straffe

Islamisk strafferet er forbundet med forestillingen om dødsstraf, stening, afhugning af hænder og andre for- mer for lemlæstelse. Det er virkelig- hed i Iran. Fængselsstraffe undgås helst, og man foretrækker alternati- ver til fængselsstraf, der har en no- get mere alternativ karakter, end hvad vi er vant til.

Jeg skulle nu ikke være bekymret, sagde min samtalepartner i Dom- stolsstyrelsen. Stening er ikke noget, der anvendes ofte, og i de senere år havde der kun været ganske få sager.

Det er jo sådan, at stening for ægte- skabsbrud ikke er foreskrevet i Kora- nen, men i overleveringerne om Muhammed, de såkaldte hadith, fin- des en beretning om, at profeten anbefalede stening af en mand, der blev ved med at fortælle, at han hav- de begået ægteskabsbrud. Der skal altså tilståelse til, og dommerne er instrueret om at indskærpe anklage- de konsekvensen af, at de ikke be- nægter en sådan forbrydelse.

Afhugning af hånden anvendes ikke som straf for tyveri. Højst bliver

35 udenrigs 2 · 2009

En samtale om lov og ret i I.R. Iran

(3)

de yderste led af tre finger afhugget, blev jeg beroligende fortalt, da talen faldt på tyveristraffen.

Og dødsstraf er heller ikke noget, som den offentlige anklager gør me- get for at få nogen idømt. I tilfælde af drab kan den forurettede familie gå i forbøn eller undlade at kræve dødsstraf, og i sådanne tilfælde kan sagen bilægges på anden måde. Hel- ler ikke når det drejer sig om seksu- elle afvigelser, er der megen stem- ning for dødsstraf. Der skal noget mere til, fx voldtægt eller anden tvang for, at anklagemyndigheden vil skride ind, fik jeg at vide.

Forlig frem for domstolsafgørelser Overhovedet anvendes gerne i Iran aftalte ordninger i form af forlig frem for domstolsafgørelser. Isla- misk ret er ikke særlig domstolsori- enteret, men i virkeligheden udtryk for en tolkning af netop Koranen.

Iransk lovgivning bedømmes af et råd med henblik på at konstatere, om den er overensstemmende med Koranen og islamisk tradition i den shiitiske udgave. Det betyder, at en del af de principper, som vi kender, ikke tillægges betydning. Der straf- fes efter religiøse principper, og hele grundtanken bag retssystemet er opnåelse af den særlige retfærdig- hed, som Koranen anses som et ud-

tryk for. Garanten for det er Den Øverste Leder.

Domstolene er kun uafhængige af den udøvende magt inden for netop den ramme, der sættes af Den Øver- ste Leder, som er den, der personifi - cerer ånden i den islamiske republik.

Ser man bort fra strafferetten, hvor islamiske principper er så ka- rakteristiske, er der formentlig me- get i iransk retsvæsen, der vil minde om systemet i andre lande, det gæl- der både dommere og advokater el- ler typen af sager. Den afgørende forskel er imidlertid ånden i det iranske retsvæsen, der lige som ånd- en i andre institutioner, vi mødte på studieturen, er dybt præget af loyali- tet over for revolutionen og de prin- cipper, der ligger til grund for den islamiske republik.

Forkortelsen I.R. – islamisk repu - blik – er afgørende for forståelse af offentlige institutioner i Iran. Retssy- stemet har sin rolle i gennemførel- sen af den islamiske republiks prin- cipper. Det er svært at forstå og gen- nemskue dette system, men uden forståelse for, at man er nødt til at prøve at forstå dette system for at forstå Iran i dag, forstår man som sagt slet ingen ting.

Ditlev Tamm, dr. jur. et phil., professor ved Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet.

36 udenrigs 2 · 2009

TEMA: IRANS VALG

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Testen fra 2012 "dumper" alle støvsugerne og påpeger at de alle ikke lever op til de funnktionalitetskrav opstillet for testen (Forbrugerrådet, 2012). Hvis man

Jørgen Rathlous fuldmægtig Gregers Clemmensen i Andrup havde ved denne synsforretning meddelt Jens Steffensen, at han skulle skille sig lovligt fra gården, og når han flyttede

Af de tre sorter, der kun er afprøvet i 2 års forsøg, har Erdmanna og Tylstrup 52-499 givet samme udbytte af knolde og 35 hkg mere end Bintje, medens Perlerose ligger ca.. Perlerose

Ribe. Det havde saaledes været et højst ubetydeligt Birk, og det havde vistnok helt ophørt at virke,8) da Kongebrevet i 1563 blev udstedt. Under dette Birk.. SØNDEN FOR LANDS LOV OG

Mens menneskerettighedslovgivningen (fx i form af de seks primære inter- nationale menneskerettighedskonventioner og deres fortolkning af nationale og internationale domstole)

Imidlertid er der, lighederne til trods, også fundamentale forskelle mellem Mao Zedongs Kina og Den Islamiske Republik Iran: Folkere- publikken Kina var en atommagt forud

Det står øjensynlig klart for de fleste i den arabiske verden, at deres opstande ligner opstanden i Iran i 2009 meget mere, end de ligner Irans islamiske revolution, selv om

Dette var positivt, men tilbage stod problemet med Irak og Iran, hvor USA historisk havde spillet den ene ud mod den anden – og især Irak mod Iran efter den iranske re- volution