• Ingen resultater fundet

TEGNINGER MALERIER OG

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "TEGNINGER MALERIER OG"

Copied!
26
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

085.

JUEL MADSENS UDSTILLING AF

M A L E R I E R O G T E G N I N G E R

VESTERBROGADE 58

GEORG KLEIS KØBENHAVN • MCMXIX

(2)
(3)

G E O R G K L E I S

KUNSTHANDEL

FORGYLDERETABLISSEMENT

VESTERBROGADE 58

TELF. CENT. 5366 & 13555 M E D OMSTILLINGER Ø S T E R G A D E 4

TELF. BYEN 4978. — PRIVAT BYEN 1487 u BREDGADE 28

TELF. PALÆ 1680

UDSALG I PROVINSEN O D E N S E • A A R H U S • A A L B O R G

UDSALG AF RAMMER

KRISTIANIA

FRA 1. JANUAR 1920 UDSALG AF MALERIER 30. ST. MARKS AVE. - N E W YORK

(4)

- .. _ | j^-Cj,-t/^.v\.

/\CWsX-^ • \ f l M h , i v T U V. V ^ f ^ v V e < £ ^

-

Å

^C\s\sO

9~> /\' '

AAA/iyvCA^r AXWt£.i (^r-wV-^1 ' i \_ f t>\.\ Cl-^^-C • dx, C~j \s ,

-Ju^ | < _ r a > ^ , ^ H U ^ i " ^ f WvVv. ^ 1 ^

• .

W f V v . j fV^/1 /TxA/1 ^ • v w vl^ C - ^V( |-uXl)X^ 1 V W ) I N ^ A / V U V V V - ^ w

_^XtCw j^VVVV J-uX'tC' 1 M" •'% V\ i V ^ l/l

T ( X T *T<"< x a a « / « . r • , , V t V ^ w a v o

"^-(aX^X ^'*J Jt. .

*"^0* ' • - * . . ' . ' -•?- '

VvX \ -i^u-Ni

\ ^Vtv^/V-o ( t-<-a. VVvX/M l-'^L > _ ) 11*—, • *-T \A/$>- l <£>*j C-'M^- i- v /^VW\A) '^X V"'I ^ JAUl<#w lA/Vv^ ,Uv(a , U.V/(wl J U / i i J l/W L n^-C c"") >v

T R Y K T H O S J . J Ø R G E N S E N & C O . (JVAR J A N T Z E N )

(5)

Haagen F a l k e n f l e t h .

D e t er ikke disse Liniers Formaal at give e n Karakte­

ristik af Juel-Madsen som Maler Dette er allerede gjort og vil senere maaske blive gjort bedre og mere upartisk af a n d r e end af mig. M e n der findes i enhver Kunstners Personlighed noget som er vigtigere end h a n s Tilslutning til den e n e eller a n d e n Retning o g vigtigere end den e n e eller a n d e n M a a d e at bruge Pensel og Farve paa.

Der findes noget i Kunstnerens Personlighed, som hver­

ken afhænger af den kunstneriske Skole, til hvilken h a n hører, heller ikke af h a n s Tid, j a end ikke af d e n Kunstart,

(6)

h a n udøver. Imidlertid hjælper ofte netop dette rent menne­

skelige os til at forstaa Kunstnerens Værk bedre end det nøjagtigste Studium af h a n s Teknik og Midler.

*

Det særlige ved d e n ne Udstilling, for hvilke j e g skriver disse Linier, er det, at den er retrospektiv. Skønt Kunst­

neren e n d n u ikke er 30 Aar, er d e n n e Udstilling h a n s sidste.

To T i n g er mærkelige herved: at h a n saa hurtigt slutter sit Arbejde, og at h a n saa tidligt h a r naaet Fremgang for det. I hvert Tilfælde berettiger Kunstnerens s a a tidlige Ophør m e d Arbejdet til et Par menneskelige Ord som For­

klaring.

Juel-Madsen forklarer selv i et af sine Breve, at Grun­

d e n til h a n s tidlige Farvel til Kunsten er den, at h a n s Syn bliver daarligere og daarligere, at det er e n nervøs og t 1- tagende Øjensygdom, som tvinger h a m til saa tidligt at sætte P u n k t u m for sin kunstneriske Bane. I det s a m m e Brev siger h a n :

»Jeg anser m i g for et ganske almindeligt Menneske, der m a a s k e h a r været lidt mere ulykkelig m e n ogsaa lidt mere lykkelig end Flertallet af Menneskene og som — efter andres Udtalelser at d ø m m e —- h a r været i Besiddelse af lidt Talent. J e g synes ikke mere jeg k a n udnytte det og holder derfor op.«

*

Det er ikke sandt, a t Juel-Madsen er »et ganske almin­

deligt Menneske« o g det netop, fordi h a n h a r været lidt mere ulykkelig og lidt mere lykkelig end Mennesker i Al­

mindelighed. M e n hvorfor er Juel-Madsen ulykkelig?

H a n s Biografi og h a n s personlige Liv giver h a m fuld G r u n d til det modsatte.

H a n er u n g (født 24. December 1890 i Odense), rask og f u l d af Kraft. H a n blev først u d d a n n e t som Lærling p a a et Værksted og blev Malersvend. Den I M a j 1912 bestod h a n Examen p a a Kunstakademiet. H a r studeret i Joakim Skovgaards Dekorationsskole (samtidig tjente h a n sit Ophold som almindelig Haandværker), gik p a a Maler­

skole h o s Viggo J oha ns en, h a r p a a Bispebjerg Hospital dekoreret Sygestuerne for Arkitekt Martin Nyrop efter dennes Plan m e d ca. 50 Kalkmalerier, h a r udstillet i København p a a

\ v i vi.

(7)

5

S t r å n d s k y t t e . P r i v a t e j e .

Charlottenborg, h o s Kleis, i Stockholm, i Kristiania, i Aar­

h u s , i Odense o. s. v., fik Akadeniiets Stipendium (d. 25. M a j

1916), fik den Neuhavske Præmie, for Maleriet »Brændesam- ^ 19'9 lere«*); solgte e n M æ n g d e af sine Malerier**), h a n s

Billeder blev reproducerede i næsten alle betydelige illustrerede Blade i D a n m a r k ; er blevet venligt modtaget af Pressen, Malere***) og Publikum; gik m e d H u n d og Bøsse r u n d t i alle Kanter af Danmark, rejste foruden i d e skandinaviske Lande ogsaa i Amerika ( p a a akademisk Sti- A H i

pendium), Schweitz, Østrig, Tyskland, Frankrig, E n g l a n d ;

h a r tegnet Portrætter af Danmarks og Verdens b e r ø m t e ^ M æ n d ; h a r malet m e r e e n d 300 Billeder; o g n u , i Stedet , for at fortsætte et lovende paabegyndt Arbejdsliv . . . af­

holder h a n retrospektiv Udstilling og skriver, at h a n er »lidt mere ulykkelig end de fleste a n d r e Mennesker«.

M e n hvorfor •)ulykkelig?«

, j m

*) F i g u r m a l e r i , u d s t i l l e t p a a C h a r l o t t e n b o r g ^ o g " s o l g t f o r 5000 K r .

**) B l a n d t h v i l k e A r b e j d e t » S o m m e r e n « o g » S t o r e f r i t s t a a e n d e T r æ e r « t i l h ø r e r L e h n s g r e v e A h l e f e l d t L a u r v i g o g M a l e r i e t » J æ g e r e n « O d e n s e M u s e u m .

***) N o g l e a f h a n s T e g n i n g e r e r k ø b t a f K u n s t f o r e n i n g e n , o g f r a R a d e r - f o r e n i n g e n h a r h a n m o d t a g e t B e s t i l l i n g p a a e n P o r t r æ t s r a d e r i n g a f F o r e n i n g e n s F o r m a n d , E t a t s r a a d B e n t z o n .

(8)

H a n er vist ikke selv i Stand til bestemt at forklare det, og jeg ved ikke, om det vil lykkes m i g at gøre det, m e n j e g tror, at jeg bedre end h a n ved, hvorfor h a n er ulykkelig, og j e g vilde gerne prøve p a a at udsige det.

*

Jeg traf Juel-Madsen første G a n g p a a en Oceandamper.

Vi sov — eller, rettere sagt sov ikke — i d e n s a m m e Kahyt. Det v a r en stormfuld og forfærdelig Nat, p a a hvil­

ken j e g ikke k a n tænke u d e n Gru. Jeg vil aldrig glemme h a n s Øjne i de nn e Nat, disse Øjne, der saa u d , som om h a n stod ovenfor de sidste Ting, som om h a n ventede, at der snart maatte ske noget uundgaaeligt og skæbnesvangert, som h a n altid ha vd e ventet paa, og overfor hvilket ingen H j æ l p k u n d e gives. H a n vidste ikke selv, hvad der var i Vejen med h a m . Det var ikke Angst for Stormen, — h v a d h a r Storm og Død at sige for h a m ! Det v a r noget vigtigere end Storm og Død, m e n h a n forstod det ikke selv tydeligt.

Jeg k a n se for mig d e n n e spidse, skælvende Hage, disse barnlig, vemodige, angstfulde og dødtrætte Øjne. H a n vilde forklare m i g — maaske sig selv — G i u n d e n til sin Vemod og fortalte m i g noget romantisk f r a Damperen — e n u d e n ­ landsk D a m e m e n forkastede selv hurtigt denn e

Forklaring, som h a n ikke selv troede paa, og fortalte mig, at der et Par Gange før var h æ n d t h a m noget lignende, s a a h a n troede, det v a r e n Slags Sjælssygdom.

D e n næste Morgen var h a n atter s u n d og glad og gik glatbarberet og soigneret op og ned ad Dækket i sin graa Rejsedragt, alt medens h a n n u og d a tiltalte e n og a n d e n Passager. Saa k u n d e h a n pludselig staa stille o g give sig til at tegne, og n u s a a j e g igen dette anstrengte og nervøse Udtryk i h a n s Ansigt, som j e g havde lagt Mærke til om Natten.

Og hv e r G a n g j e g n u ser h a n s Arbejder, ko m m er j e g til at t æ n k e p a a h a n s vemodige Blik f r a d e n n e Nat, og j e g forestiller mig, at det er det Blik, der præger h a n s Kunst, og n a a r j e g staar foran h a n s Tegninger, husk er j e g h a n s anstrengte Pande, b a g hvilken h i n Nat, G u d ved hvilke Tanker fødtes i Smerte og stormede vildt omkring J e g husker d e n n e nervøse og haabløse Bevægelse m e d H a a n - den, og jeg forstaar, at det er d e n n e Bevægelse, der h a r fert h a n s Blyant henover Papiret.

*

(9)

/

»Prins« i B a a d e n . P r i v a t e j e .

J e g ved ikke hvorfor, m e n j e g k a n ikke tro p a a e n vir­

kelig Øjensygdom h o s Juel-Madsen. Lægerne k a n ikke finde noget, der tyder p a a Sygdom i Øjnenes Bygning o g siger, at Lidelsen er af nervøs Karakter.

For et Par Aar siden h a r Juel-Madsen ogsaa h af t e n mærkelig Sygdom og blev opereret, m e n Lægerne f a n d t intet, og n u er Sygdommen gaaet bort af sig selv.

Der er Mennesker, som er født m e d e n Pil i Brystet.

H e l e deres Liv er ikke andet e n d e n Dødsdans. De vil aldrig være i Stand til at drage Pilen u d , øltid vil d e gere Forsøg p a a det, til Tider plages d e af Smerter, til Tider er d e roligere, m e n lige til deres sidste D a g vil d e gaa m e d Pilen u d e n maaske selv at vide det.

N a a r s a a d a n n e Mennesker lider, søger d e Aarsagen

(10)

dertil og finder hver G a n g e n ny, m e n det falder Dem ikke ind, at G r u n d e n til deres Lidelser altid er d e n s a m m e — deres dødelige Saar, som de er født m e d

Det h a r dog altid været saadan, allerede H e i n e vidste d e t : et Menneske forbløder af Hjertesaar m e n klager over T an d p i ne • . .

Det er derfor Juel-Madsen's Billeder virker hverken tilfredsstillende eller beroligende; d e griber os og vækker e n U r o h o s os, en d u m og evig og upraktisk Vemodig­

hed over det, som ikke k a n afhjælpes.

L e o Feigenberg.

+1

(11)

K o n e og D r e n g . P r i v a t e j e .

MALERIER

|A*JLRaaJ\ >

1. E n Begravelse ( u f u l d e n d t ) , 2. E n Blind

3. V i o l i n s p i l l e r 4. K o n e n i K a a l e n

5. Udsigt f r a R a v n e b a k k e n 6. P o l s k e P i g e r

7. S t a v i d s a a e n s U d l ø b 8. I n t e r i ø r

(12)

10 9. P o r t r æ t

10. S k o v a r b e j d e r 11. Modelstudie

1 2 . S k o v a r b e j d e r l i d s t . C h a r t .

13. B r a h e s h o l m 14. Konen med Geden

15. F o r f a t t e r e n E i n a r T h o m a s e n og F r u e 16. Graavejr. O d e n s e T o l d b o d

17. E n r ø d G a a r d 18. E n Hest

19. Rolf p a a Havegangen 20. F r a Klintebjerg

2 1 . J æ g e r e n ( t i l h ø r e r O d e n s e M u s e u m ) Udst. Charl 22. S o m m e r e n (tilhører Lehnsgreve, Hofjægerme­

ster F . Ahlefeldt Laurvig)

23. F o r a a r s b i l l e d e (tilhører Kontorchef Kai Gla­

m a n n ) U d s t . C h a r t .

24. J æ g e r p a a S n e (tilhører Kontorchef Kai Gla­

m a n n ) U d s t . C h a r l .

25. B l o m s t e r p l u k n i n g

26. Grise (tilh. Kontorchef Kai G l a m a n n ) Udst. Charl.

27. Vinterjagt 28. Klitter, Biaavand 29. D y r e h a v e n 3 0 . - 2 B a a d e

31. R o b e r t S c h y b e r g , kgl. Skuespiller udst. Charl.

32. E i n a r T h o m a s e n , F o r f a t t e r Udst. Charl.

33. J a g t h v i l

34. Rævejæger (tilh. Overretssagfører J . Rasmussen)

i U d s t . C h a r l .

35. H ø n s og Kyllinger 36. Violinspiller 37. K o n e og Dreng 38. P r i n s i B a a d e n

39. Skuespilleren Alhreckt S c h m i d t 40. P o r t r æ t

41. Asta Nielsen

(13)

11

P o r t r æ t . P r i v a t e j e .

42. R a s m u s Andersen og m i n H u n d (tilh. Maler­

m e s t e r H . Stærmose) Udst. Charl.

43. Marie (tilh. Malermester H. Slærmose) Udst. Charl.

44. Sne mellem Birke

45. P o r t r æ t (tilh. Kontorchef Kai G l a m a n n ) 46. P o r t r æ t (tilh. F . Nordberg)

47. Interiør (tilh. F . Nordberg) 48. Gabet, O d e n s e F j o r d 49. Konen d e r læser Bibel

(14)

12

V i n t e r b i l l e d e . P r i v a t e j e .

50. F æ h u s , Vensyssel

51. Sognefogedens G a a r i T a r u p 52. G a m m e l G a a r d

53. E t H a v e h u s 54. L a n d s k a b 55. Aa L a n d s k a b 56. Bondepige 57. A m a l i e n b o r g

58. B r æ n d e s a m l e r e , tilkendt d e n N e u h a u s e n s k e P r æ m i e (tilh. Kontorchef K. Glamann.) Udst. Charl.10 59. Min F a d e r s Hest

60. E r e m i t a g e n 61. Kvier 62. Harekilling

63. Mit Værelse i Blaavand 64. G r a a v e j r . O d e n s e H a v n 65. E n Mand p a a e n S k o v m o s e

(15)

66.

67.

68.

69.

70.

71.

72.

73.

74.

75.

76.

77.

13

D r . m e d . Borgbjerg. K r i d t t e g n i n g .

Harekilling O m v e n d t Baad

Staldinteriør Blaavand d o . d o . L u m b y S t r a n d

Store f r i t s t a å e n d e T r æ e r (tilh. L e h n s g r e v e Hof­

j æ g e r m e s t e r F . A h l e f e l d t L a u r v i g . ) Udst. Charl.

E n s m i l e n d e Mand E n alvorlig M a n d F n s o v e n d e M a n d P o r t r æ t

S k i b i H a v n

I n t e r i ø r f r a B l a a v a n d

(16)

l i

J æ g e r p a a Sne.

78. Kronvildtjæger 79. P o l s k Pige .Udst. Charl.

80. F a s a n h ø n e 81. Strandbillede.

82. P o r t r æ t s t u d i e 83. d o .

84. F r i s t a a e n d e E g 85. J æ g e r p a a Sne

(17)

15 86. 2 B a a d e

87. I n t e r i ø r f r a B l a a v a n d 88. Harekilling

89. B a a d f o r A n k e r

90. Interiør (tilh. Kontorchef K. G l a m a n n ) Udst. Charl.

Lensgreve, H o f j æ g e r m e s t e r F. A h l e f e l d t - L a u r v i g . Maleri.

(18)

AKVARELLER

91. S t r a n d s k y t l e , s k y d e n d e 92. Alléen til T a r u p g a a r d

93. J æ g e r e , d e r g a a r over e n Mose 94. F r a Stige Færgested

95. Akvarel

9(5. 2 S t r a n d s k y t t e r 97. S t r a n d s k y t t e

98. B e k k a s i n j æ g e r Udst. Charl (tilh. B a n k f u l d m æ g t i g J a c o b s e n , Odense)

99. E f t e r a a r s j a g t 100. S t r a n d s k y t l e 101. F a m i l i e b i l l e d e

(19)

17

102. Skitze til K a l k m a l e r i u d f ø r t p a a B i s p e b j e r g H o s p i t a l 103. d o . d o .

104. d o . d o . 105. d o . d o .

Dameportræt. Kultegning.

(20)

I n d e n f o r M u r e n e .

T E G N I N G E R

106. Kgl. Skuespillerinde Beltv Kirkeby i »Inden­

f o r Murene« (Privateje) 107. Ella U n g e r m a n

108. B a d e n d e D r e n g e (Privateje) 109. J æ g e r e

110. F o k i n 111. F o k i n a 112. P a u l Levin 113. P o l s k e Piger

(21)
(22)

20

P o l s k e Piger.

114. D a m e p o r t r æ t 115. T e g n i n g Udst. Cliarl.

116. B a d e n d e D r e n g e 117. S t o r m Petersen 118. D r . m e d . Borgbjerg 119. P o r t r æ t

120. P o l s k e Piger 121. P o r t r æ t 122. P o r t r æ t 123. T e g n i n g 124. T e g n i n g 125. Olaf F ø n s

126. H a a g e n F a l k e n f l e t h 127. A l m u e (Vilh. F . Norberg 128. P e n n e t e g n i n g (Privateje)

129. d o . d o .

(23)

21

R a d e r i n g .

130. T e g n i n g (Privateje)

131. T e g n i n g ( P r i v a t e j e ) Udst. Charl.

132. T e g n i n g ( P r i v a t e j e ) Udst. Charl.

133. Tegning (Privateje) 134. T e g n i n g (Privateje) 135. Tegning (Privateje) 136. T e g n i n g

137. T e g n i n g

138. Tegninger f r a P a r i s og L o n d o n 139. Tegninger f r a A m e r i k a Udst. Charl.

140. Tegninger lil H . F . J u s t e s e n : Friluftsliv

141. do. do. do.

142. T e g n i n g e r 143. Tegninger 144. Tegninger

(24)
(25)

Bruno I.iljefors. Radering.

RADERINGER

145. S l u d i e h o v e d af e n g a m m e l Kone. 1916 146. R e j s e k a m m e r a t e n . 1916

147. H u n d e h v a l p e . 1916 148. K o n e n i K a a l e n . 1916 149. 21. S e p t e m b e r 1911. 1917 150. N e w Y o r k 1916. 1917

151. H v o r h e r l i g e r e n J æ g e r s F æ r d . 1917 152. J o h a n n e s V. J e n s e n . 1917

153. H a n s N i c o l a j H a n s e n . 1917 154. R o b e r t S c h y b e r g . 1917 155. E m i g r a n t e r . 1917 156. B r o o k l y n . 1917

(26)

157. B r u n o Liljefors. 1917 158. B l a n k a L i l j e f o r s . 1917 159. S v ø m m e n d e D r e n g e . 1917 160. S y g H u n d . 1917

161. Negerpige. 1917 162. Strelitz Alt

163. O d e n s e K a n a l . 1918 164. C h i k a g o 1916. 1918.

165. S e l v p o r t r æ t . 1918

166. P e t e r H a n s e n . F a a b o r g . 1918

167. P o u l S. C h r i s t i a n s e n . ( M i n d r e Plade). 1918.

168. J ø d e r i W i e n 1915. 1918.

169. J o h a n n e s Nielsen. 1918.

170. I s a a c G r u n e w a l d . 1918 171. L e o F e i g e n b e r g . 1918 172. F r . B o r g b j e r g . 1918 173. O d e n s e F j o r d . 1918 174. S p o r j a g t . 1919

C. J e n s e n s K u n s t f o r l a g , N ø r r e g a d e 38

Mantzius s o m Levin i I n d e n f o r M u r e n e .

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

H an ønsker ligestilling mellem kønnene på alle områder, og i et pudsigt brev til Emma, som h a n på det tidspunkt havde været gift med i adskillige år, glæder

Når vi oplever adfærdsmæssige eller psykiske symptomer hos borgeren og gerne vil blive klogere på, hvad der sker i de pågældende situationer, og på hvordan borgeren har det, må

M a rtm u s M o rb y e ’s efterladte Samling af Kunstsager, bestaaende af Malerier, Skizzer og Studier, originale Tegninger, Compositioner, Gjennemtegninger, Raderinger,

Ebbe, den thylandske Herremands Søn, kom- mer, varslet af onde Drømme, hjem til sin Faders Gaard netop den Aften, hvor hans Fæstemø er ved at holde Bryllup med hans Broder.. Hans

OVER E N FORTRINLIG SAMLING. MALERIER OG

Ovtrup S, V.-Horne H og Varde kbst.. Vorbasse S,

ungdomsårgang, er procentdelen af kvinder endda størst, idet den samlet er vokset fra 51% til 56% i perioden 1990-98; det er dog ikke mindst kvindernes andel på de

nøier mig, at Ole Bull er blevet hædret i Foreningen, thi jeg sætter Kunstneren høit, at der imidlertid er blevet gjort af ham, har nok en s k a n d i n a v i s k T[endents,]