• Ingen resultater fundet

MALERIER • AKVARELLER PASTELLER • T E G N I N G E R A F FRANSKE K U N S T N E R E

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "MALERIER • AKVARELLER PASTELLER • T E G N I N G E R A F FRANSKE K U N S T N E R E "

Copied!
27
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

MALERISAMLINGEN

ORDRUPGAARD

WILHELM HANSENI SAMLING

Mm

MALERIER • AKVARELLER PASTELLER • T E G N I N G E R A F FRANSKE K U N S T N E R E

KØBENHAVN MCMXVIII

(2)

KUNSTAKADEMIETS B I B L I O T H E K ,

MALERISAMLINGEN

O R D R U P G A A R D

(3)

KATALOG

OVER

WILHELM HANSEN'S

SAMLING

FRANSK MALERKUNST

ORDRUPGAARD

(4)

KUNSTAKADEMIETS BIBLIOTHEK.

M A R T I U S T R U E L S E N S B O G T R Y K K E R I .

40. J . F. MILLET.

E

N D E L I G h a r D a n m a r k opnaaet at faa en rig o g fortrinlig Sam#

ling af u d m æ r k e t fransk Malerkunst fra det sidste Hundred#

aar. Vel h a r Glyptoteket h a f t sin O p m æ r k s o m h e d h en v e nd t paa samme betydningsfulde Opgave o g erhvervet nogle fremragende Værker, Statens M u s e u m f o r Kunst i nyeste Tid faaet enkelte smukke franske Billeder o g andre fundet Vej til forskellige danske H j e m , m e n baade vore offentlige o g private Samlinger har hidtil, selv om de forenedes, k u n k u n n e t give en fragmentarisk o g ufyl#

destgørende Besked om den h ø j e Værdi af fransk Malerkunst i et Tidsrum, h v o r den ubestrideligt har været Verdenskunstens ypperste. Vi h a r savnet en Samling, der k u n d e erindre os om, h v a d der mest har glædet os i T h o m y Thierry#Samlingen i Louvre, i Moreau#Nelaton#Samlingen i Musée des arts décoratifs, i Caille#

(5)

botte?Samlingen i Luxembourg, i d e bedste franske Privatsamlin?

ger af m o d e r n e Kunst. En Samling, der i et kræsent U d v a l g b ø d en Repræsentation for d e fremragende Kunstnere, der som d e store Banebrydere har v u n d e t størst R y o g Æ r e . En Samling som Sams lingen fransk Malerkunst paa Ordrupgaard.

E n d n u er ikke alle d e til de n ne Samling h ø r e n d e Billeder naaet til deres Bestemmelsessted. D e r mangler bl. a. Billederne af David o g Ingres. Davids Portræt er malt i Briissel 1816, det Aar, da han, der h a v d e været Marats Beundrer, Robespierres Ven, o g senere N a p o l e o n s første H o f m a l e r , maatte v a n d r e i Land?

flygtighed. H a n s buldrende Heltepatos kan ikke bevæge os, h a n s Stræben efter den ideale Skønhed, der skulde udrense Luften efter det 18de A a r h u n d r e d e s galante Fremstillinger, lader os k o l d ; til Gengæld bevarer vi oprigtig Beundring for h a n s mesterlige Por?

trætter. D e lader os m e d Taknemmelighed mindes, h v o r afgørende Betydning hans Fordringer til et redeligt o g indtrængende Natur*

studium har h a f t for h a n s Lærling, Eckersberg, o g gennem h a m for den bedste danske Kunst. — Ingres er e n d n u k u n repræsen?

teret i Samlingen ved en lille Tegning, vel efter en Søster til h a n s første Forlovede, m e n den er v æ r d at se, thi Ingres er hele Verdenskunstens ypperste Portrættegner. —

Géricaults Skitse af Løvejagten m e d d e stejlende Heste viser h a m som Delacroix's geniale Forgænger. D e n h a r allerede Ho*

vedparten af, h v a d Malerkunstens Romantikere bragte af nyt, det fyrige Liv, den d j æ r v e og friske Pensel, den rige o g glim?

rende Farve. Skitsen er tydelig n o k inspireret f r a Rubens, hvis Løver o g Heste Géricault h a v d e kopieret. D e t er ogsaa Rubens, Delacroix maa bringe i Erindring ved den herlige Skitse af Slaget ved N a n c y m e d det vidunderlige Baggrundslandskab. M e d særlig O m h u o g Delikatesse i Farven h a r h a n behandlet Fremstillingen af G r e v U g o l i n o o g hans A f k o m , som Pisa's Æ r k e b i s k o p i 1288 lod indespærre i »Hungertaarnet« o g hvis Lidelser Dante skildrer i nogle af sine mest gribende Strofer. Delacroix's Mesterskab i Karakteristiken af Rovdyrsvildskaben viser Billedet af den unge Løvinde o g Tegningen af Tigeren, der lurer efter Bytte.

Samlingen ejer Arbejder af alle d e Talenter, der har kastet 6

størst G l a n s over »Skolen fra 1830«. Et stort, skitsemæssigt, malt Skovinteriør af Théodore Rousseau — der malte bedst, naar h a n malte lettest, — er ikke k o m m e n h j e m , heller ikke Jules D u p r é ' s Marine, m e n der er h a n s gode Skovbillede, t o s m u k k e Billeder af C h . D a u b i g n y fra h a n s seneste o g bedste Tid, et anseligt Dyrmaleri af Troyon, o g t o ualmindeligt fremragende A r b e j d e r af Diaz. Et karakteristisk Billede af h a n s Elev Monticelli viser de n n e mærkelige Kunstners Stræben efter at give sine Farver Ædelstenenes rige Spil o g Glans. Forfalden til A b s i n t h d ø d e h a n sindssyg o g upaaagtet; først i den seneste T i d har d e Bil#

leder, h a n f o r faa Francs solgte paa Kaféerne, v u n d e t Opmærk#

somhed o g Anerkendelse. Millet var j o ogsaa fattig. Samlingen ejer k u n t o Tegninger af ham, m e n Farverne var ikke h a n s stærke Side, o g d e t o smukke Tegninger viser h a n s største Fortrin: den fine Følsomhed o g d y b e A l v o r i h a n s Opfattelse af Landalmuens Liv, den faste Monumentalitet i hans Formgivning o g Komposition.

Tegninger o g Tegnere skal ikke ringeagtes. Constantin G u y s er i sine Tegninger mere Maler e n d m a n g e Kunstnere, der an?

vendte alle Palettens Farver. D e r var en Tid, h v o r Daumier al?

mindeligt k u n regnedes for en g r o v Karikaturtegner. H a n er en af Frankrigs største Kunstnere, h a r en aldrig svigtende, titanisk Kraft i Motivopfattelsen, Karakteristiken o g Fremstillingsformen, o g er ikke m i n d r e beundringsværdig som Maler end som Tegner.

Det er lykkedes Samlingen paa O r d r u p g a a r d at tilvejebringe en stolt Række fortrinlige A r b e j d e r af ham, besk Spftt over Ret?

færdighedens uværdige Repræsentanter o g Skuespiller?Gøgl, glim?

rende formede Livsbilleder, der ikke r u m m e r lutter H a a n . I et af Malerierne h a r h a n givet en m e d Kunstmuseets smukke Billeder ligeartet Fremstilling af sin Yndlingshelt, D o n Quixote.

U d s l i d t af Dø g n ar b e j d e f o r Vittighedspressen truedes h a n af N ø d indtil en hjælpsom Kamerat d r o g C^nsorg for, at h a n k u n d e leve sine sidste Dage u d e n Bekymringer. Det var en Kunstner, der var h a m aldeles ulig o g i hvis Sind der ikke var mindste Beskhed, en Kunstner, hvis blotte N a v n vækker Forestillinger o m en Verden af paradisisk Skønhed o g f r e d f y l d t H a r m o n i . N e m l i g Corot. Forunderligt, at Anerkendelsen ikke

(6)

naaede d e n n e indtagende Kunstner f ø r hans H a a r var bleven graatl D e r er C l a u d e Lorrains klassiske Stil i det Aftenlandskab, h v o r h a n har anbragt en angergiven Magdalene studerende i en a l d e Folianter, h a n ha v de k ø b t paa Quaien f o r Bindets Skyld, o g som han aldrig selv aabnede f o r at læse. C o r o t har f o r Land#

skabskunsten i n d v u n d e t Lyset, Luften, Tonernes sølverne Dis.

D e t t u r d e være vanskeligt at afgøre, hvilket af hans mange friske, dagklare, y n d e l u l d e Landskabsstudier i Ordrupgaard#Samlingen tortjener Prisen som det herligste; maaske er det allermest bedaa#

rende af hans A r b e j d e r i Samlingen det letmalte toneskønne, ogsaa i Opfattelsen af Bevægelse o g U d t r y k vidunderlige Figur#

studie, der fra ældre T i d har Titlen »Mélancolie«. Ikke u d e n G r u n d er det i Carl Laurins Kunsthistorie gengivet som et særlig smukt Eksempel paa C or o t s Figurmaleri.

Ved Siden af C o r o t h a r C o u r b e t h a f t særlig Betydning f o r en yngre Malerslægt som Apostel f o r Realismen og Modernis#

men, som den f ø d t e Maler, der lagde H o v e d v æ g t e n paa Male#

riets rent tekniske Fortrin. H a n s Selvportræt — der som andre af hans Selvportrætter viser en næsten sentimental Selvforelskelse — er et Mesterværk af Malerkunst, et Vidunder af raffineret Tek#

nik, ligesom Samlingens Landskab, Søbilleder, o g det smukke Forarbejde til hans berømte »Stenhuggere«. I selve Billedet, som han af P r o u d h o n lod sig overtale til at betragte som et be#

t y d n i n g s f u l d t demokratisk Tendensbillede, har Figurerne skiftet Plads; Kompositionen er omdrejet. H a n s Spartelbehandling kan opnaa en overordentlig Delikatesse o g Toneskønhed, men h a n har en udpræget Forkærlighed for d e dybtstemte, sortladneToner.

H a n s Billeders Lysfattighed bliver her dobbelt paafaldende ved Naboskabet m e d »Impressionisterne«.

En glimrende Repræsentation f o r d e fortrinlige, i sin Tid forkætrede, n u klassiske Kunstnere, der i Reglen betegnes m e d dette N a v n , er Ordrupgaard#Samlingens egentlige Kærne.

D e n har ni A r b e j d e r af Mesteren Manet. Oprindeligt var han Elev at Couture, en af Frankrigs mest søgte Lærere, hvis Dygtighed bevidnes af en lille Skitse i Samlingen. Mere h a r h a n lært af Velasquez o g Frans Hals, m e n h a n skabte en Maler#

kunst, der var f u l d t m o d e r n e i I n d h o l d o g Form. Et af Sam#

lingens Billeder er det — ikke helt f u l d f ø r t e — Selvportræt, Meier#Graefe betegner som en Selvanalyse. »Saaledes tænker m a n sig M a n e t v e d Arbejdet. Hele den slanke Figur synes k u n bestemt ved Synets Energi«. Hvilket Mesterskab i det impone#

rende Portræt af Monsieur Brun, i d e t o overlegent behandlede Pastelportræter, i Billederne af Damperens A f r e j s e o g Brasseriet, i Blomsterne o g d e vidunderlige Pærerl Perlen mellem Manets A r b e j d e r i Samlingen er d o g det f u l d e n d t dejlige Portræt af M a d a m e Lemonnier.

Det var et A r b e j d e af C l a u d e Monet, der gav A n l e d n i n g til Spottenavnet »Impressionisme«, o g hvis der ved Impressio#

nisme forstaas Anvendelsen af en Teknik, der f o r at gengive N a t u r e n s straalende Lysglans o g rige Farvespil ikke blander Spektrets rene Farver i snavsede Toner, saa er det C l a u d e Monet, der er Opfinderen. Oprindelig var h a n paavirket af Boudin, mellem hvis A r b e j d e r Samlingens Havnebillede hører til de fineste. Det prægtige Billede af V e j e n gennem Fontainebleau#

Skoven ligger f o r u d f o r den Tid, da M o n e t anvendte d e im#

pressionistiske Principer. H a n s otte Billeder i Samlingen er ind#

byrdes meget forskellige,'men i hvert af d e m er Motivets o g Belysningens ejendommelige Karakter opfattet m e d samme Energi o g gengivet m e d samme slaaende Sandhed. D e spænder over saa ulige Emner som en gylden Sommereftermiddag i Vetheuil, Klipperne ved Belle Isle i Storm o g Slud, Rouens Domkirke#

facade i blændende Middagslys — maaske det smukkeste af hans Serie paa 12 Billeder af Kirkefacaden i forskellige Belys#

ninger — o g Waterloo#Bridge paa en graa o g taaget Dag.

Til C l a u d e M o n e t slutter sig d e u d m æ r k e d e impressionistiske Landskabsmalere Pissarro, Sisley o g Guillaumin. Guillaumin er den mest forvovne, Sisley den fineste o g mest indtagende, u d m æ r k e t repræsenteret i Samlingen ved 11 skønsomt udvalgte Billeder, ligesom Pissarro m e d 8, deriblandt et mærkeligt Land#

skab fra Pontoise, der fører Tanken hen paa Cézanne. Manets kvindelige Elever, Berthe Morisot o g Eva Gonzalés, er ligeledes repræsenterede ved nogle af deres smukkeste A r b e j d e r .

(7)

7 fortrinlige Billeder af Renoir viser d e n ne u d m æ r k e d e Maler o g udprægede Pariser som en enestaaende Fortolker af kvindelig Gratie o g Charme. D e r er en mærkelig U d t r y k s s ø d m e i h a n s Studie af d e unge Piger o g Portrætter af d e u n g e Damer. D e n n ø g n e Kvinde efter Badet er som et A r b e j d e af en af Venedigs Mestre, omsat i moderne Maleri, o g i sin A r t et af Kunstnerens bedste. Allerherligst er d o g det u n d e r Titlen »Les confidences«

kendte Maleri; ligesom Manets Portræt af M m e Lemonnier hører det til d e Billeder, der adler en Samling.

Degas var ikke Impressionist. H a n er noget f o r sig selv, en skarp Psykolog o g et ubestikkeligt Sandhedsvidne, uforlignelig som Tegner, n y o g overraskende i sine Billeders I n d h o l d , Kompo#

sition o g Farvevirkning. Tre af h a n s Billeder er e n d n u ikke an*

komne, m e n d e 4 tilstedeværende giver tilstrækkelig G r u n d til Beundring. Ingen menneskelig Fantasi kan forestille sig, hvor*

ledes det vilde være muligt at gengive Balletpigerne i d e r ø d e Skørter eller Danserinden i sit Paaklædningsrum med et mere f u l d e n d t Mesterskab. K u n Toulouse#Lautrec h a r ved Tegningens o g Karakteristikens Kraft opnaaet at v i n d e notable Sejre paa et Omraade, der grænser til Degas' Yndlingsfelt.

Endelig er der G a u g u i n o g Cézanne. 11 Billeder af G a u gu i n tillader at følge h a m fra hans første Tid, f r a d e tidligere Bretagne#

billeder, der maltes u n d e r Paavirkning af Pissarro, til d e n Periode, d a h a n efter O p h o l d e t paa Martinique d a n n e d e sin strengt pers sonlige Stil, der opnaaede sin f u l d e U d v i k l i n g u n d e r d e sidste A a r s O p h o l d paa Tahiti. Impressionismen er opgivet, h a n h a r i Malerkunsten genindført d e primitive Tiders Sans f o r karakter#

rige, pragtfulde, monumentalt dekorative Virkninger. M e n som Maler kan h a n ikke maale sig m e d Cézanne. H a n har forladt de udtraadte Veje o g skabt en n y Malerkunst efter sin rent per#

sonlige Følelse o g Trang. E n d n u vil h a n sagtens af mange regnes f o r sær o g utilgængelig. M e n den, der engang opmærk#

somt har betragtet h a n s Selvportræt i Ordrupgaard#Samlingen, vil det aldrig gaa af Glemme. Karakteristiske o g fortrinlige Ar#

bejder af h a m er ogsaa det i koloristisk Henseende udsøgte Na#

ture morte, Billedet m e d d e badende Kvinder, Portrættet af den 10

unge M a n d og det vidunderligt stil# o g farveskønne Landskab.

— For Fuldstændigheds Skyld kan det nævnes, at Samlingen omfatter et godt Billede af Karl D a u b i g n y i Broderens Stil, Fantin#Latours smukke Selvportræt o g et af h a n s nydelige Blom#

sterbilleder, endelig Raffaéllis Billede af Notre#Dame, et af hans bedste. M e n d e n n e hurtige Optælling af Samlingens I n d h o l d formaar ikke at give den rette Forestilling o m dens V æ r d . D e n h a r Stof til mange A f h a n d l i n g e r , selv til Bøger. Det er den rigeste o g mest omfattende Samling af u d m æ r k e t fransk Maler#

kunst, der hidtil er skabt i D a n m a r k , i N o r d e n , vel i det hele taget i Europa u d e n f o r Frankrig. Selv m e d u d m æ r k e d e franske Samlinger i Erindring vil U d va l g e t af d e Kunstnere o g den Kunst, der her er søgt repræsenteret, synes enestaaende klogt o g godt. Ga n s k e vist h a r en af Frankrigs fineste Kendere, d e n h ø j t f o r t j e n t e T h é o d o r e Duret, været Wilhelm H a n s e n behjælpelig m e d at udpege enkelte Billeder, der egnede sig til at indlemmes i Samlingen efter dens Plan, m e n Udvalget er d o g i sin Hel#

h e d o g f o r alle d e enkelte A r b e j d e r s V e d k o m m e n d e bestemt af Wilhelm H a n s e n s personlige Indsigt o g Smag, o g k u n fordi d e n n e var saa udviklet o g fintmærkende, h a r h a n naaet sit Maal: at skabe en Samling, der er fransk Kunst til H æ d e r o g D a n m a r k til Æ r e , en Samling, som alle v o r t Lands virkelige Venner af g o d Kunst vil hilse velkommen m e d den inderligste G l æ d e o g d e n varmeste Tak.

K A R L M A D S E N .

(8)

D E M E D 4 B E T E G N E D E V Æ R K E R U D S T I L L E S F Ø R S T S E N E R E . D E A N G I V N E M A A L E R I C E N T I M E T E R , H Ø J D E N F Ø R S T .

*

LOUIS DAVID

F ø d t i Paris 1745, d ø d i Briissel 1825.

*1. P O R T R Æ T A F C O M T E D E T U R E N N E .

B e t e g n e t : L. D a v i d 1816. T r æ . 1 1 4 x 8 2 . I. L. D a v i d : Le peintre L o u i s D a v i d , souvenirs. Paris 1886, S. 649. G e n g i v e t i R a d e r i n g i Le peintre Louis D a v i d , Paris 1882.

JEAN A U G U S T E INGRES

F ø d t i M o n t a u b a n 1780, d ø d i Paris 1867.

*2. D A N T E H Y L D E R H O M E R .

L æ r r e d . 3 8 x 3 5 . F o r a r b e j d e til d e t 1827 d a t e r e d e Billede i L o u v r e : H o m e r s A p o t e o s e . A u k t i o n e n efter K u n s t n e r e n 1867, N r . 51. D e g a s ' Samling, A u k t i o n 1918, N r . 60.

3. P O R T R Æ T A F M A D E M O I S E L L E F O R E S T I E R . B e t e g n e t : Ingres fecit 1806. Blyantstegning. 3 0 x 2 6 .

T H É O D O R E GÉRICAULT

F ø d t i R o u e n 1791, d ø d i Paris 1824.

4. L Ø V E J A G T E N .

L æ r r e d . 59,5 x 73,5.

CAMILLE C O R O T

F ø d t i Paris 1796, d ø d i Paris 1875.

5. K L I P P E R M E D K A S T A N I E T R Æ E R . A U V E R G N E .

Betegnet: C o r o t . L æ r r e d . 5 4 x 8 4 . M a l t o m t r e n t 1830—35. A l f r e d R o b a u t : L ' æ u v r e d e C o r o t , II, N r . 294. D e g a s ' Samling, A u k t i o n 1918, N r . 18.

6. M A G D A L E N E .

Betegnet: C o r o t . L æ r r e d . 7 4 x 5 9 , 5 . M a l t o m t r e n t 1835—40. R o b a u t I I , N r . 373.

(9)

12. C. COROT.

7. B O N D E G A A R D E N T O U T A I N V E D H O N F L E U R .

Betegnet: Corot. Lærred. 43 x 63. M a l t omtrent 1845. Robaut II, N r . 404. Udstilling af fransk Malerkunst i København 1914, N r . 33.

8. I H Ø S T T I D E N .

Betegnet: Corot. Lærred. 34 <46. Malt omtrent 1850. Robaut II, N r . 809.

9. E R I N D R I N G F R A O M E G N E N A F A M I E N S .

Skitse. M æ r k e t : Vente Corot. Lærred. 2 1 * 3 2 . M a l t omtrent 1850.

Robaut IV, S. 52, N r . 397.

10. B R O E N I L I M A Y .

Betegnet: Corot. Lærred. 2 4 x 3 5 . M a l t omtrent 1855—60. Robaut II, N r . 822 (som Broen i Mantes). Degas' Samling. A uk t i o n 1918, N r . 16.

14

11. C. COROT.

(10)

14. C. COROT.

11. I T A N K E R .

B e t e g n e t : C o r o t . L æ r r e d . 5 1 ^ 3 8 . M a l t o m t r e n t 1850—60. R o b a u t I I I , N r . 1267.

12. V A N D M Ø L L E N I T H I E R R Y .

B e t e g n e t : C o r o t . L æ r r e d . 2 7 x 3 5 . M a l t o m t r e n t 1860. R o b a u t I I I , N r . 1289 a. ( D e t M ø l l e r e n s k æ n k e d e B i l l e d e ) .

13. B Y E N I S I G N Y .

B e t e g n e t : C o r o t . L æ r r e d . 3 2 , 5 x 3 0 . M a l t o m t r e n t 1 8 6 0 ? Sarlins S a m l i n g .

14. B R O E N I M A N T E S .

B e t e g n e t : C o r o t . L æ r r e d . 3 8 , 5 x 4 6 . M a l t o m t r e n t 1865—70, j f r . Ro*

b a u t I I I , N r . 1521.

x

o &S U <

w Q u

(11)

E U G É N E D E L A C R O I X

Født i Paris 1799, d ø d i Paris 1863.

15. K A R L D E N D R I S T I G E S D Ø D I S L A G E T V E D N A N C Y D E N 5. J A N U A R 1477.

Lærred. 4 8 ,5 x6 9, 5. 1828 malt Skitse til det 1831 f u l d f ør t e Billede i Museet i Nancy. Alfr. R o b a u t : L ' æ u v r e d e Delacroix, N r . 261.

Degas' Samling, A ukt ion 1918, N r . 26.

16. U N G L Ø V I N D E .

Betegnet: Eug. Delacroix. Lærred. 2 4 , 5 x 3 2 , 5 . Malt 1832 i Ma*

rokko. Robaut, N r . 421. Delacroix's Auktion, N r . 56. Litograferet af A . Robaut 1874.

17. U G O L I N O O G H A N S S Ø N N E R A F V E N T E R H U N G E R S D Ø D E N I F Æ N G S L E T .

Betegnet: Eug. Delacroix 1860. Lærred. 5 0 x 6 1 . Motivet fra Dantes

«Inferno«, 33 Sang. Robaut, N r . 1063. Malt 1849, udstillet 1850, omarbejdet 10 A a r senere.

18. H E R K U L E S BEFRIER D E N T R O J A N S K E K O N G E D A T T E R H E S I O N E .

Lærred. 24,5x47,5. Skitse til et Felt i den af Delacroix 1 8 4 9 - 5 3 malte U d s m y k n i n g af en Sal i det 1871 nedbrændte H o t e l d e Ville i Paris. Robaut, N r . 1157. Degas' Samling, A u k t i o n 1918, N r . 34.

19. A R A B I S K R Y T T E R .

Betegnet: E. Delacroix, A son cher Batta. Angerville. Pennetegs ning. 26 x 32. G a v e fra Kunstneren til Violoncellisten Alexandre Batta. Robaut, N r . 1235. Gengivet i L'Art, 7. M a j 1882.

20. T I G E R , D E R L U R E R E F T E R B Y T T E .

Betegnet: Eug. Delacroix å Alexandre Batta. Petit souvenir recon*

naissant p o u r le plaisir qu'il m'a fait å Angerville. M a i 1854.

Blyantstegning. 17,5x22,5. Robaut, N r . 1260.

18

23. N . DIAZ.

(12)

CONSTANTIN GUYS

F ø d t i Vlissingen 1805, d ø d i Paris 1892.

21. REJSENDE I E T V Æ R T S H U S . Farvelagt Tegning. 1 8 x 2 6 .

22. S A N G E R I N D E / T R I B U N E N . Farvelagt Tegning. 21 x 33.

N. D I A Z DE LA P E N A •

F ø d t i Barcelona 1807, d ø d i M e n t o n a 1876.

23. H U N D E K O B B E L I F O N T A I N E B L E A U * S K O V E N .

Betegnet: N . D i a z 1848. Lærred. 102x82. Udstillet paa Salonen 1848. Udstillet paa Verdensudstillingen 1889, N r . 294.

24. H E S T E V E D V A N D I N G S S T E D E T . Betegnet: N . D i a z . Lærred. 36x66,5.

H O N O R É DAUMIER

F ø d t i Marseille 1808, d ø d i V a l m o n d o i s 1879.

25. D O N Q U I X O T E O G S A N C H O P A N S A I D E SORTE KLIPPER.

Betegnet: H . Daumier. Træ. 4 2 x 3 8 .

26. E T M Ø D E I PALAIS D E J U S T I C E . Betegnet: H . D . Lærred. 42x32,5.

27. TILSKUERE I E N T E A T E R L O G E .

Betegnet: H . Daumier. Træ. 23,5 x 33.

28. M O D E R O G B Ø R N .

Betegnet: H . D . Træ. 28.5x18,5.

(13)

*29. D E N TØRSTIGE SANGER.

Betegnet: H . D. Lærred. 3 5 x 2 6 . 30. I TREDJE KLASSES KUPÉ.

Betegnet: H . Daumier. Akvarel. 23 x 33.

31. FOR D O M M E R E N .

Betegnet: H . Daumier. Akvarel. 21,5x34. Degas' Samling, Auk tion 1918, N r . 108.

32. I T H É A T R E F R A N g A I S .

Betegnet: H . Daumier. Akvarel. 24,5x33.

33. I E N BEVÆRTNINGSHAVE.

Betegnet: H . D . Farvelagt Tegning. 3 7 x 2 8 . 34. SKUESPILLEREN.

Betegnet: H . D. Akvarel. 2 4 x 2 2 . 35. A D V O K A T E N O G H A N S KLIENT.

Betegnet: H . D . Pen og Tuschtoner. 2 0 x 1 9 .

CONSTANT TROYON

F ø d t i Sévres 1810, d ø d i Paris 1865.

36. T O KØER P A A E N MARK.

Betegnet: C. Troyon. Lærred. 7 8 x 104.

JULES DUPRÉ

F ø d t i M a n t e s 1812, d ø d i L'Isle A d a m 1889.

37. L Y S N I N G I S K O V E N .

Betegnet: Jules Dupré. Lærred. 57x45.

*38. HAVET.

Betegnet: Jules Dupré. Lærred. 6 0 x 7 4 .

(14)

T H É O D O R E ROUSSEAU

F ø d t i Paris 1812, d ø d i Barbizon 1867.

*39. S O L N E D G A N G I SKOVEN.

Lærred. 128x 190,5. Malt omtrent 1857. Auktionen etter Kunst*

neren, N r . 53.

J. F. MILLET

F ø d t i Gréville 1814, d ø d i Barbizon 1875.

40. K A A L E N AFSKÆRES.

Betegnet: I. F. Millet. Sortkridtstegning. 20><23.

"41. S Y E N D E B O N D E K O N E .

Betegnet: J . F. Millet. Pennetegning. 2 8 x 2 1 .

T H O MA S C O U T U R E

F ø d t i Senlis 1815, d ø d i Villers le Bel 1879.

42. S E N E C A S D Ø D .

Skitse. Lærred. 32 x 40,5.

CHARLES FR. DAUB1GNY

F ø d t i Paris 1817, d ø d i Paris 1878.

43. V E D S O L N E D G A N G . VASKERKONER V E D S Ø E N . Betegnet: Daubigny 1872. Træ. 32x55,5.

44. H A V E T I GRAAVEJR.

Betegnet: Daubigny 1874. Lærred. 8 2 x 146. Fransk Udstilling i København 1914, N r . 55.

45. G . C O U R B E T .

(15)

57. V I N T E R L A N D S K A B .

Betegnet: C . Pissarro 94. Lærred. 5 4 , 5 x 6 5 . 58. I E N H A V E .

Betegnet: C . Pissarro 97. Lærred. 5 4 x 6 5 . 59. F I S K E T O R V E T I D I E P P E .

Betegnet: 1902 C . Pissarro. Lærred. 6 5 x 8 0 . 60. H A V N E N V E D R O U E N .

Betegnet: C . Pissarro 02. Lærred. 6 3 ^ 7 9 .

É D O U A R D M A N E T

Født i Paris 1832, d ø d i Paris 1883.

61. D A M P E R E N S A F R EJ S E ( F R A B O U L O G N E T I L F O L K E S T O N E ) . Lærred. 63 x 101. Malt 1869. T h é o d o r e D u r e t : L'ceuvre d e Manet, N r . 113. Manet=Udstillingen 1884, N r . 54. Auktionen efter Kunst«

neren, N r . 72. Degas' Samling, A uk t i o n 1918, N r . 72.

62. I E T BRASSERIE.

Betegnet: Manet. Lærred. 4 6 x 3 3 . M al t omtrent 1875.

63. P O R T R Æ T A F M A D A M E ISABELLE L E M O N N I E R .

Betegnet: E. Manet. Lærred. 8 9 x 6 6 . Ma l t omtrent 1877. D u r e t N r . 235.

64. S E L V P O R T R Æ T .

Betegnet: E . M . Lærred. 9 4 x 7 9 . Malt 1878 (eller 79) D ur e t , N r . 244.

Fraset et samtidig malet Billede, hvor Kunstneren ikke synes at have lagt Vægt paa Portrætlighed, er det Manets eneste Selv*

portræt. Meier*Graefe: Manet. S. 252 ( A f b . S. 301).

65. P O R T R Æ T A F M O N S I E U R B R U N .

Lærred. 1 9 6 x 1 1 6 . M al t 1878 eller 79. Duret, N r . 260. Degas' Samling, A u k t i o n 1918, N r . 73.

66. P A R I S E R I N D E N , P O R T R Æ T A F M A D A M E G U I L L E M E T .

Pastel. 5 6 x 3 6 . Malt omtrent 1880. D ur e t , Manets Pasteller N r . 12.

Manet^Udstillingen 1884, N r . 144. Auktionen efter Kunstneren

N r . 105. 63. ED. MANET.

(16)

I *

Éijtøljfeg

62. ED. M A N E T .

67. P O R T R Æ T A F K O M P O N I S T E N E M A N U E L E C H A B R I E R . Betegnet: Manet. Pastel. 5 6 x 3 5 . Malt omtrent 1880. Gengivet i Meier=Graefe: Manet, S. 187.

68. E N K U R V M E D P Æ R E R .

Lærred. 35 x 4 1 . Malt 1882. Duret, N r . 309. Auktionen etter Kunst«

neren, N r . 57.

75. E. DEGAS.

(17)

69. B L O M S T E R I E T G L A S .

Lærred. 54 , 5 x 34 ,5 . Malt 1882. Duret, N r . 319.

EDGAR DEGAS

F ø d t i Paris 1834, d ø d i Paris 1917.

70. S I D D E N D E D A M E . Lærred. 74 x 60.

*71. P O R T R Æ T A F É D O U A R D M A N E T .

Lærred. 6 5 x 7 1 . Auktionen efter Kunstneren, N r . 2.

*72. B Ø R N P A A T R A P P E N V E D E T L A N D S T E D .

Betegnet: Degas. Lærred. 6 0 x 7 3 . Auktionen efter Kunstneren N r . 45.

*73. I F O Y E R E N . D A N S E Ø V E L S E R .

Lærred. 7 5 x 9 2 . Auktionen efter Kunstneren, N r . 46.

74. D A N S E R I N D E R I R Ø D E S K Ø R T E R .

Betegnet: Degas. Lærred. 3 9 x 4 6 , 5 . Udstillet paa Verdensud*

stillingen i Paris 1900.

75. D A N S E R I N D E I S I T P A A K L Æ D N I N G S R U M .

Betegnet: Degas. Pastel. 6 0 x 4 3 . Malt omtrent 1876. Gengivet i Lemoisnes Værk om Degas.

76. V E D T O I L E T T E T .

Betegnet: Degas. Pastel. 5 3 x 6 9 .

FANTIN LATOUR

F ø d t i G r e n o b l e 1836, d ø d i Paris 1902.

*77. S E L V P O R T R Æ T .

Betegnet: Fantin Latour 60. Lærred. 8 3 x 6 5 . Udstillet paa Salonen 1861. Verdensudstillingen 1900, N r . 283. Udstillingen at fransk Kunst i København 1914, N r . 86.

*78. R O S E R I E T G L A S .

Betegnet: Fantin. Lærred. 3 8 x 4 0 .

32

79. SISLEY.

ALFRED SISLEY

* F ø d t i Paris 1832, d ø d i M o r e t 1899. °i 79. K A N A L E N ST. M A R T I N I PARIS.

Betegnet: Sisley 70. Lærred. 5 5 x 7 4 . 80. V E D E N H A V E I L O U V E C I E N N E S .

Betegnet: Sisley 73. Lærred. 6 6 x 4 6 , 5 . Udstillet paa Verdensud»

stillingen 1900, N r . 618.

81. O V E R S V Ø M M E L S E N .

Betegnet: Sisley 73. Lærred. 5 0 x 6 5 , 5 . Degas' Samling, A uk tio n 1918, Nr. 73.

82. S T I L L A D S E T F O R E N B R O U N D E R B Y G N I N G . Betegnet: Sisley. Lærred. 4 6 x 5 6 .

33 3

(18)

83. J U N L M O R G E N V E D ST. M A M M É S N Æ R F O N T A I N E B L E A U . Betegnet: Sisley. Lærred. 5 5 x 7 4 .

84. EFTERAAR V E D S E I N E N .

Betegnet: Sisley. Lærred. 4 9 x 6 5 .

85. V E D S E I N E N . G R A A V E J R

Betegnet: Sisley. Lærred. 46,5x65.

86. P R A M M E I L O I N G ' K A N A L E N . T I D L I G T FORAAR.

Betegnet: Sisley. Lærred. 5 4 x 6 6 .

87. EFTERAAR V E D L O I N G . Q U A I E N I M O R E T Betegnet: Sisley. 54x73,5.

88. BOURGOGNE=SLUSEN I LOING=KANALEN.

Betegnet: Sisley. Lærred. 61x73,5. Malt omtrent 1895.

89. BYEN M O R E T .

Betegnet: Sisley 98. Lærred. 6 0 x 7 3 .

PAUL C E Z A N N E

Født i Aix 1839, d ø d i Aix 1906.

90. SELVPORTRÆT.

Lærred. 46 x 3 8 . Malt omtrent 1880.

91. B A D E N D E K V I N D E R .

Lærred. 47 x77. Malt omtrent 1885.

92. N A T U R E M O R T E . ÆBLER I E N SKAAL O G P A A E T F A D . Lærred. 46 x 55. Malt omtrent 1890.

90. C E Z A N N E .

93. P O R T R Æ T A F E N U N G M A N D M E D E N B O G I H Æ N D E R N E . Lærred. 81,5x65,5. Malt 1894.

94. L A N D S K A B I SYDFRANKRIG.

Lærred. 81 x 98. Malt omtrent 1895.

(19)

92. C E Z A N N E .

CLAUDE MONET

F ø d t 1840 i Paris.

95. VEJ G E N N E M F O N T A I N E B L E A U . S K O V E N . »LE PAVÉ D E CHAILLY«.

Betegnet: Claude Monet. Lærred. 9 6 x 1 3 0 . Malt omtrent 1870.

96. V E D E N K R U M N I N G A F S E I N E N . V I N T E R . Betegnet: Claude Monet. Lærred. 5 4 x 6 5 . 97. V E T H E U I L . S E N T EFTERMIDDAGSLYS.

Betegnet: Claude Monet 80. Lærred. 71*97,5.

98. P A R C M O N C E A U .

Betegnet: Claude Monet. Lærred. 5 4 x 7 3 . Malt omtrent 1885.

36

(20)

98. C L A U D E M O N E T .

99. H Ø S T A K K E N E .

Betegnet: Claude Monet 85. Lærred. 6 6 x 8 0 .

100. KLIPPERNE V E D P O R T C O T O N , BELLE ISLE. R E G N O G STORM.

Betegnet: Claude Monet. Lærred. 6 0 x 7 1 . Malt. 1886.

101. D O M K I R K E N I R O U E N .

Betegnet: Claude Monet 94. Lærred. 106 x 73.

102. WATERLOO=BRIDGE. GRAAVEJR.

Betegnet: Claude Monet 1903. 6 5 x 1 0 0 .

UBEKENDT KUNSTNER

103. U N G PIGE.

Lærred. 46 x 37,5.

105. BERTHE MORISOT,

BERTHE MORISOT

Født i Bourges 1841, død Paris 1895.

104. D A M E N M E D V I F T E N .

Lærred. 50,5x81. Gengivet hos Duret.

105. U N G P I G E M E D R Ø D T LIV.

Betegnet: B. Morisot. Lærred. 7 3 x 6 0 . Gengivet hos Duret.

(21)

A R M A N D G U I L L A U M I N

F ø d t i Paris 1841.

106. Q U A I H E N R I IV. PARIS.

Betegnet: Guillaumin. Lærred. 54x65. Malt omtrent 1878.

107. P O R T R Æ T A F E N D R E N G .

Betegnet: A. Guillaumin. Pastel. 46 ><30,5. Malt 1879.

108. F R U G T H A V E I M I R E G A U D I N . E F T E R M I D D A G . Betegnet: Guillaumin. Lærred. 8 2 x 6 5 .

109. EFTER SNEFALD.

Betegnet: Guillaumin. Lærred. 6 0 x 8 0 . 110. L A N D S K A B FRA É P E R N A Y SUR O R G E .

Betegnet: Guillaumin. Lærred. 6 0 x 7 3 . 111. S E I N E N V E D C H A R E N T O N .

Betegnet: Guillaumin. Lærred. 65 x 84.

112. KLIPPEN P O I N T E D E LA BEAUMELLE.

Betegnet: Guillaumin. Lærred. 7 3 x 6 0 . Malt i Agay 1901.

113. D I S E T V I N T E R M O R G E N I R O U E N . Betegnet: Guillaumin. Lærred. 6 3 x 9 2 .

A U G U S T E R E N O I R

F ø d t i Limoges 1841.

114. U N G D A M E , S I D D E N D E I GRÆSSET.

Betegnet: A . R. Lærred. 28,5x34. Malt omtrent 1875. Forstudie til Billedet »Sur l'herbe«.

115. U N G E PIGER.

Betegnet: Renoir. Lærred. 4 5 x 3 7 . Malt omtrent 1876.

116. P O R T R Æ T A F E N R U M Æ N E R I N D E . (MME. ISCOVESCO.) Betegnet: Renoir 77. Lærred. 4 1 x 3 2 .

117. P O R T R Æ T A F E N U N G D A M E . Betegnet: Renoir. Lærred. 4 6 x 3 8 .

40

118. A . R E N O I R .

(22)

114. A U G U S T E R E N O I R .

118. F O R T R O L I G E MEDDELELSER.

Betegnet: Renoir. Lærred. 6 1 x 5 0 . Malt omtrent 1878.

119. P O R T R Æ T A F E N U N G PIGE.

Betegnet: Renoir 87. Pastel. 6 2 x 4 6 , 5 120. EFTER BADET.

Betegnet: Renoir. Lærred. 4 5 x 6 1 .

KARL D A U B I G N Y

F ø d t i Paris 1846, d ø d i A n v e r s s u r Oise 1886.

121. L A N D S K A B V E D OISE.

Betegnet: Karl Daubigny 1868. Træ. 29,5x55.

130. P. G A U G U I N .

PAUL G A U G U I N

F ø d t i Paris 1848, d ø d paa La D o m i n i q u e 1903.

122. S O V E N D E D R E N G .

Betegnet: 1881. P . G a u g u i n . Lærred. 54 (oprindeligt 58) x 74.

(23)

131. P . G A U G U I N .

123. B O N D E G A A R D I B R E T A G N E .

Betegnet: P . G a u g u i n 1884. Lærred. 5 9 x 7 2 . 124. N A T U R E M O R T E . T O VASER M E D BLOMSTER.

Betegnet: P. G . o. Lærred. 65x43,5.

125. L A N D S K A B FRA B R E T A G N E .

Betegnet: P . G a u g u i n 88. Lærred. 90,5x71.

126. MARKARBEJDE I B R E T A G N E .

Betegnet: P . G a u g u i n 88. Lærred. 73x91,5.

127. U N D E R P A L M E R N E .

Betegnet: P . G a u g u i n 91. Lærred. 9 1 x 7 0 .

128. P O R T R Æ T A F E N U N G P I G E ( A F B L A N D E T RACE).

Betegnet: P . G a u g u i n 96. Lærred. 72,5x62.

129. K V I N D E FRA T A H I T I .

Lærred. 71x91,5. Betegnet: P . G a u g u i n 98.

44

135. T O U L O U S E s L A U T R E C .

(24)

130. A D A M O G EVA.

Betegnet: Paul Gauguin 1901. Lærred. 5 9 x 3 8 . 131. FRA S Y D H A V S Ø E R N E .

Lærred, 8 7 x 1 1 6 . - 132. T O T A H I T I E R I N D E R .

Lærred. 72 x 90,5.

EVA GONZALÉS

F ø d t i Paris 1850, d ø d i Paris 1882.

*133. P O R T R Æ T A F E N F1VIDKLÆDT D A M E . Lærred. 67 x 33.

JEAN FR. RAFFAELU

F ø d t i Paris 1850.

134. D O M K I R K E N N O T R E . D A M E I PARIS.

Betegnet: J . F. Raffaelli. Lærred. 6 3 x 7 4 .

H E NR I D E TOULOUSEsLAUTREC

F ø d t i Paris 1864, d ø d i Paris 1901.

135. I » J A R D I N D E PARIS«.

Betegnet: Pour L. Delaporte. H . T . Lautrec. Træ. 7 4 x 7 0 . 136. »LA G O U L U E « . D A N S E R I N D E FRA » M O U L I N R O U G E « .

Lærred. 25 x 20.

137. PIGE, S I D D E N D E P A A SIN S E N G .

Betegnet: H . T . Lautrec. Lærred. 5 8 x 4 4 . 138. VASKERPIGE.

Pastel. 65 x 54.

I N D H O L D

N U M M E R

Boudin, E 50— 51

Cézanne, P 90— 94

Corot, C 5— 14

Courbet, G 45— 49

Couture, T h 42

Daubigny, C h 43— 44

Daubigny, K 121

Daumier, H 25— 35

David, L 1

Delacroix, E 15— 20

Degas, E 70— 76

Diaz, N 23— 24

Dupré, J 37— 38

Fantin^Latour 77— 78

Gauguin, P 122—132

Géricault, T h 4

Guillaumin, A 106—113

Gonzalés, E 133

Guys, C 21— 22

Ingres, J . A 2— 3

Manet, E 61— 69

Millet, J . F 4 0 - 41

Monet, Cl. 95—102

Montecelli, A 52

Morisot, B 104—105

Pissarro, C *• 53— 60

(25)

N U M M E R

Raffaelli, J . F 134

Renoir, A 114—120

Rousseau, T h 39

Sisley, A . . ... 79— 89

T r o y o n , C 36

Toulouse*Lautrec 135—138

U b e k e n d t Kunstner 103

(26)

tøfl

(27)

H O L B E R G S G A D E 15 K

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Gruppen omfatter således også grønlandske børn, der er blevet adopteret af danske forældre, men ikke børn født i Danmark af grønlandske forældre.. Et af problemerne i

Hvis De og Deres familie skal flytte til et andet sted i landet, skal De underrette Deres barns skole, så at denne kan udstede et flyttebevis. I dette gives der

Sagsbehandlere har en position, hvor de indsamler informa- tion, vurderer og indstiller til beslutning, om et barn skal anbringes. I det ligger en række beslutninger, som bliver

Skatteberedningen sk u lle förd en sk u ll i brist på erfarenheter å ifrågavarande om råde knappast vara be- redd att till om edelbart antagande förorda avtal av

kens tidspunkt eller kort tid derefter, kunne der være grund til at overveje, om det ikke i disse tilfælde ville være hensigtsmæssigt, om man tilkendte

Personalet måtte gerne hjælpe de unge med at udfylde skemaets forside, hvor de skulle svare på, hvornår de blev ind- og udskrevet, hvor mange gange de havde været indlagt

V i fant raskt ut gjennom intervjuer med ansatte innen banknæ ringen at det ikke v ille g i noe godt resultat å sende ut en enquette til finansinstitusjonene når svært få

Riktignok er tegningen en oppmåling av en båt bygget etter en norsk båt, og dette mellomleddet gjør at vi ikke fullt ut kan regne denne tegningen som en primærkilde, men skroget h