• Ingen resultater fundet

Den folkelige bølge

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Den folkelige bølge"

Copied!
9
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

folkelige bølge

AfRoarSkovmand

»Detervelkendtog enlille smule komisk, atdefleste dan¬

skere hedder noget,der ender på -sen.Detvidnerom,atvi

kommer afenbondebefolkning, af folk der barevarefter¬

kommereafJens,Niels, Lars, MadsogKnudogikke havde

mereat skulle havesagt. Manser af historien, atde frem¬

trædende og herskende personer har skilt sig ud fra det

umælende folk ved at bære mere interessante navne. Det

gælderogsåfor de talendeogskrivendepersonligheder...«

Således indlederSven MøllerKristensen sin nyestebog:

»Denstoregeneration«.Sådan kalder han det kuldidansk

litteratur og kunst, der omkring århundredskiftet bar

navne som Jakob Knudsen, Johannes V.Jensen,Johannes

Larsen og Carl Nielsen. Han betegner dette kuld som et særlig dansk fænomen, aldeles uorganiseret, men »ud¬

sprunget afen bølge«, derrejste siglidtfør århundredskif¬

tet og markerede sig politisk med systemskiftet 1901, da

den første bonde, OleHansen, blev minister, og den vest¬

jyske degnJ.C. Christensenregeringensvirkeligeleder.

Den litterære bølge var ifølge Møller Kristensen frem¬

kaldt af etsamspil aftre elementer: Den gamlebondekul¬

tur den grundtvigsk prægede folkeoplysning - de mo¬

derne ideer i brandesianismeog studentersamfund.

Særligvægtlægger MøllerKristensen pådetandet led i

dette samspil: »Den grundtvigske ånds oprindelse og sær¬

lige betydningiDanmarkmå sandsynligvisses somforkla¬

ringen på, at den folkelige bølge er en speciel dansk fore¬

teelse«.

Som fagmand har Møller Kristensen begrænset sin un-

(2)

dersøgelse af den folkelige bølge til skønlitteraturen, men

hanhævder, atden rakte ud over det litteræreområde, til billedkunst og musik. Han kender til disse områder, og hvemdergørdet,må givehamretheri.

Det ligger nær at antage, hvad Møller Kristensen ikke

nævner,atdenfolkelige bølgeogsåslog indoverhistoriens

græsgange. En af generationens foregangsmænd, Jeppe Aakjær, havde en tid studeret historie og var i mange år redaktør af HistoriskAarbog for SkiveogOmegn. Detvar ogsåham, der skrev »HistoriensSang«: Somdybest Brønd gi'raltid klarest Vand.

Menhvorfor ikke spørge: Kan Ribe amtbekræfte eller

afkræfte en påstandom, at den folkelige bølge omfattede

historien?

Detlærde lokalhistoriske studium harfornemmeaner i detteamt.Herblevi 1855 oprettetdetførste historiskemu¬

seumuden for hovedstaden. Fjorten år senereudgav en af

dets oprettere, latinskolelæreren J. F.Kinch, første bind af

denforbilledlige »RibeBysHistorieogBeskrivelse«. Inden

sindød 1888 nåede han atføreværketfrem til enevældens indførelse.Samtidig medhans virke udgav dennogetyngre

arkivmand OlufNielsen, selvvestjyde,enrækkekildeskrif¬

ter og udarbejdede indgående herredsbeskrivelser fra de vestjyske amter. De blev indledt med Skast Herred, der

kom1862,ogde sikrede ham pladssompionerblandtvore

lokalhistorikere,ensamler med flid og sporsans,men med begrænset horisont.

Menhererikke taleom enfolkelig bølge. Indledningen

til det samspil mellem almuekultur, grundtvigianisme og videnskabelig betragtning, somMøllerKristensenbetegner

som ingredienserne i den folkelige bølge, repræsenteres i RibeamtafH. F.Feilberg.

Fra sin tidlige barndom i vestjyske præstegårde havde Feilberg åben sansfor de oprindelige trækialmuens livog sprog, og i sin manddomstid som præst først i Brørup,

(3)

siden iDarum,skrev hantohovedværker, derblevgrund¬

læggende for dansk folkelivsforskning. Det ene var Ord¬

bogenoverde jyske Almuesmål, der udkomoverdenlange

årrække1886-1914,enskatkiste medgrundig oplysningom sæd og skikog livsholdning. Det andet var den lille, men

indholdsrige bog »Dansk Bondeliv, saaledes som det i Mands Minde førtes navnlig i Vestjylland«, hvis første

bind komi 1889ogblev genoptryktganggang.

Karakteristisk for Feilbergs holdning og horisont ind¬

leder hanbogen meden beretningom,hvordan han på en rejse i Gudbrandsdalen i følge med den norske folkelivs-

forsker Eilert Sundt besøger en bondekone og ser hende

lave grød efteren metode, som tidens ernæringseksperter

havde kritiseret. EilertSundtvaropbragtheroveroghavde

indledt en »grødkrig« mod eksperterne. Feilberg kunne

ikkeglemme, hvad Sundt sagde til ham: Bondens liverikke

enblanding af påfaldende skikkeog slet, uordentligthus- stel, men er en tusindårig kulturudvikling, hvorbestandig slægt har lært af slægt, og der er gjort fremskridt... Så manglede det bare,atnorske bønderkoner,somhavde kogt grøditusindeår,ikke skulle kunnegøredet fremdeles.

Med denneoplevelsesominspiration togFeilbergjævn¬

sides medsinpræstegerningarbejdetop»foratlæreatfor¬

stå,hvordan bondens liv erblevet ført, førend dennyetids mangfoldigeog stærke påvirkninger brød ind over detog

begyndteatomdanne det... Såbegyndtejegatspørgede gamle ud ogsamle ind, ved tilfældige samtaler, på lande¬

veje, i jernbanevogne, på smårejser, ved forespørgsler i

»Skattegraveren«ogved skriftlige meddelelser... Hvadjeg

har samlet indi årenesløb, hari mitsindlagtsigtilrette

om,hvad jeghavde oplevet eller kendte hervesterfra...«

det megetkendte maleri afErik Henningsen,derviser lærerkollegietpåAskov Højskole i 1902, ses den 70-årige Feilberg yderstpå højre fløj. Han havde på det tidspunkt

for længsttrukket sig tilbage frapræstegerningen ogfun-

(4)

detetinspirerende miljøiAskov. Til Nathalie Zahle skrev

hani 1894: »Vidannerjo enlille lærd republik...liveter

her større og rigere end ien ensom vestjysk præstegård«.

Den selvlærte videnskabsmand blev samme år gjort til

æresdoktor ved KøbenhavnsUniversitet,men selviAskov

varderidisseårmandskab nok til atdanneetlille »filolo¬

gisk samfund«, hvori skolens lærere Marius Kristensen og PoulBjergedeltog.

samme tid som Feilberg kom til Askov, udgav høj¬

skolens bibliotekar, vestjyden Poul Bjerge, første bind af

»Aarbog for Dansk Kulturhistorie«, deridenfølgende halve

snes år nåede en for den tid usædvanlig udbredelse. I sin bogomAskov Højskoles historie skriverHansLund: »Når årbøgerne fik den storeudbredelse, skyldtes det nok, atde

komet megetgunstigttidspunkt, da dervar envoksende

interesseforhistorie, der vendte sigmod folkets jævneliv.

Troels-Lunds »Dagligt Liv i Norden« var begyndt at ud¬

komme i1879, Feilbergs »Dansk Bondeliv« sålyseti 1889

- hans ordbog over den jyske almues sprog rummede en

rigdom af kulturhistorisk stof, og Evald Tang Kristensen

vari gangmedsitstoreindsamlingsarbejde affolkeminder.

Dervaren almindelig følelse af, athistorien hidtilvargået den jævne mands dør forbi, og atdette burderettes.Bon¬

den varved at indtageen fremtrædende plads i vortfolks

liv-hansfortid varvelogså opmærksomhedværd«.

PoulBjergesvidenskabelige indsats tåleringensammen¬

ligning med H. F.Feilbergs. Men på Askov Højskole viste hansjældneevner,nårdetgjaldt kontakt med omverdenen

- fra Malt sogn til videnskabens højborge. En særlig kon¬

takt fik han meddeelever, dersøgteskolensbibliotek, den¬

gangetaf landetsstørste.Someksempel herpå skal anføres nogle linier fra en af dem, der har fået en hædersplads i

Møller Kristensensbog.Formangeårsidenfandtjeg isko¬

lens arkivetbrev til PoulBjerge,skrevet afJeppeJ.Aakjær

fra hans hjem i Fly ved Skive, dateret den 24. juli 1889:

(5)

»Jeg sidder heroppe midt i den Ørken Viborg Amt, selv

etStykke Ørkmedstorogvid Udsigttil alle Sider-uden

netop til den Side hvor min »Fremtid gror« -med Haab nok, Mod nok, Tro nok-meningenlundePengenokhar langt til Kjøbstad, langt til Bibliotheker, langt til Venner- ogak! langt til Gud iHimlen... DuharidinMagt ataf¬

hjælpe et af mine Savn... Vil du tilstede mig Laan af

Askov-BibliotheketsBøger?«

Detvar etridderslag aten sådan tilladelse påettids¬

punkt, hvor StatsbiblioteketiÅrhus endnu ikkevaropret¬

tet. Den, der som dreng har oplevet at blive lukket ind i

Det hvide Hus' boghal og blive ledet højtideligt frem af

Poul BjergeogMarius Kristensen til Fagrskinnaog andre

oldhistoriskekildeskrifter,der ikkevartilatopdriveistor¬

byen Kolding, har bevaret en dyb respekt for biblioteks¬

manden PoulBjerge. Han kunnebåde tilfredsstille kræsne

lærere somMariusKristensen,glubske lærlingesomJeppe J.Aakjær og ham, der endnu ikke var nået til skelsår og alder. Blandt skolens elever hed detsig,atPoulBjergesbib¬

liotekvarskolens bedste lærer.

Også hos rigsarkivaren, A.D.Jørgensen, havde Poul Bjergeen høj stjerne. Hanopfordrede Bjerge til atudgive

degamle viderogvedtægter fra tiden før bondefrigørelsen,

ogdetveghan ikke tilbage for.

Mens Poul Bjerge var og blev autodidakt, var Marius

Kristensen en skolet videnskabsmand. Hans ydre frem¬

toning kunne minde om Sokrates, som man kender ham

fra antikke buster, og hans »bjerg af viden«, som Jacob Appel kaldte det, gjorde ham tilnogetafetorakel ikke blot

ilærer-ogelevkredsenAskov, menogsåblandt fagfæl¬

lerihovedstaden, hvortil han flyttede 1927åretføruni¬

versitetet i Århus blev til. Som dialektforskerudarbejdede

hansammenmed Vallekilde-læreren Valdemar Bennikeen

serie kort over de danske folkemål. De udkom i årene 1897-1912en tid, hvor højskoleeleverneendnu talteet

(6)

af skolegang og massemedier ufordærvet landsbysprog. I bogen »Folk fra RibeAmt«, der kom i 1962, redigeret af

H. K.Kristensen,harJohs. Kristiansen givetet træfsikkert

ogsympatisk billede afMarius Kristensenoghansindsats påAskov.

Det billede af Askov, som Erik Henningsen malede i 1902,havdeendnu LudvigSchrøder, skolens grundlægger

ogmangeårige forstander, som hovedskikkelse. Mere end

nogen anden havde han lagt vægt på, at folkehøjskolen

skullegivelivsbelysningpåhistorisk baggrund-i den grad,

at selvnaturvidenskaben, hvis talsmænd,fysikerne Poul la

Cour og Jacob Appel, står i maleriets forgrund, skulle

fremstilleshistoriskenligesågenialsomfrugtbar pæda¬

gogisk metode.

Selv om Schrøders tid ikke rakte tildeltagelse i de høj¬

videnskabelige samtaler mellem de lærde Askov-lærere,

havde han sans for egnshistoriens værdi. I 1901 spurgte han den stærkt historisk interesserede ognytiltrådte stift¬

amtmandGustavStemann,om man ikkeiRibeamtkunne

gøre noget lignende, som Frede Bojsen havde gjort på

Møen: indsamle stofom egnensfortid. Stemann grebtan¬

ken,ogdermedvarstødetgivettil oprettelsen af Historisk

Samfund forRibeAmt, der skulleblive forbillede for lan¬

detsøvrigeamteridefølgendeår.

Når det drejer sigom Askov, ligger detvel ikke nær at taleom»den storegeneration« iforbindelse med maleriets forgrundsskikkelser. »Den storegeneration« påAskovvar ikkefolksom Feilberg,Marius KristensenogPoul Bjerge,

mendeungelærere, der ti-femtenårsenere gavden gamle

skole nye horisonter: J.Th. Arnfred, Hans Lund, C. P. O.

ChristiansenogJens Rosenkjær-detoførstnævntegæve

vestjyder, de to sidstnævnte livlige københavnere. Men i forbindelse med denbølge, der bar denstoredigtergenera¬

tion,erdet mændene fraomkringårhundredskiftet, der må fremhæves.

(7)

Daden, der skriver disse linier, enmenneskealder senere-

i efteråret 1937blev ung læreri historiepå Askov Høj¬

skole, var forbindelsen mellem det gamle historiske arne¬

sted og det lokalhistoriske oplysningsarbejde åbenbart

svækket. Det var egentlig mærkeligt, for formanden for

Historisk Samfund, Søren Alkærsig, boede ikke langt fra

Askov og havde netop sammen med Henrik Larsen -

skrevet den forbilledlige landsbyhistorie »Askov i Malt Herred, et Stykke Bondehistorie«. Vestjyden Alkærsig

havde ingen højere uddannelse, men ligesom Poul Bjerge havde hantilegnetsiglærdom vedselvstudium-han havde også nåetatdeltageiFeilbergs filologiske samfundiAskov.

Han var stærkt præget af de krav om grundighed, nøjag¬

tighed og perspektivrig forståelse, som kendetegnede Feil- bergoghans fagfæller. Dertil komen usædvanlig oprinde¬

ligfortælleevne, krydret med djærv humor,som togbrod¬

den af hanshang tilatmoralisere.

Jegblev helt overrasket, da Alkærsigiforåret1939plud¬

selig trådte tilbage, kun 70 år gammel,og bestyrelsen ved årsmødet,dennegangpåAskov,foreslogmigindvalgtsom bestyrelsesmedlem i hans sted. Jeg husker, at forstander

Arnfredsom dirigent gjorde opmærksompå,atjegvarvel

ungtil det hvervogdetselskab.Detsagde hanikke direkte,

men oplyste, at jeg var ret nypå stedet! Selv gættede jeg på, at det var samfundets sekretær, førstelærer H. K. Kri¬

stensenfraLunde, der stodbag opfordringen,ogsåkunne jegikkesige nej. Jeghavde faktisk ikke behandlet ham helt

pænt, mente jeg selv. Som ny sekretær i Dansk historisk Fællesforening, paraplyforeningen for de historiske sam¬

fund, museer og arkiveroverhele landet, varjeg nogle år tidligere også blevet redaktør af det historiske tidsskrift

»Fortid og Nutid«. Det ville jeg gerne have rettet op, og havde derfor fåetprofessor GudmundHatttilatskriveom oldtidenslandsbyiDanmark.Jeg fik ogsåen storartet ar¬

tikel fraham,ledsaget af fortrinlige opmålinger af oldtids-

(8)

huse. Hvis de havdeværet signeret, ville de have røbet,at

de var rentegnet af de vordende professorer Axel Steens- berg eller Carl GunnarFeilberg. Til samme hæfte bidrog

H. K.Kristensen med en fængslende beretning om en old- tidsbopladsi Lunde, hvortomter fra jernalderhusepåop¬

dyrket hedejord kunne erkendes ved,atdervarpåfaldende kraftig plantevækst, hvor de havde ligget. Artiklenvarhelt

iorden,prægetaf den sikre iagttagelsesevneogsobre frem¬

stillingsform, som kendetegner H. K.Kristensen, men den ledsagende opmålingsskitsevarikke heltoppepådesteens-

berg-feilbergske mærker. Hvordan den blev hævet op i dettehøje plan, huskerjegikke,menjeghusker,atjegvar ked af at gøre H. K. Kristensen ked af det. Så megetmere

glædede det mig, da jeg året efter ved fællesforeningens

årsmøde førstegang trafH. K. Kristensen personligtogtil

minoverraskelseforstod, athan havdeværetgodt tilfreds

medatfå sintegningforbedret.

Deførstebestyrelser,man som ungkommerindi,glem¬

mer manikkelet.Doghusker jeg nok bestyrelsesmøder¬

neifællesforeningen, hvorjegselvvarsekretær, bedreend

møderne i Historisk Samfund for Ribe Amt, hvor H.K.

Kristensen varsekretær. Menjeg var dogmed i syvårog kan endnusedisse folk formig-sedem komme med deres

mange gode ideer om møder og mindestene og billigere trykkerier. Detskuffedemig lidt, at mødernenæsten altid

blev henlagt til stationsbyer på Varde-Grindsted-kanten,

forderfandtes dogmerespændende steder, f.eks. Ribe el¬

ler Askov. Menmedlemsmødermåtteholdes, hvor dervar

god tilgang af medlemmer, og det var der just i de egne, hvorformanden, Salomon Frifelt,ogsekretæren,H.K. Kri¬

stensen,færdedes.

Deudfyldte hinanden. Hjemstavnskærligheden havde de

tilfælles. I ånden og tonen kunne Frifelt- selv forfatter-

minde om »den store generation«. Men H.K.Kristensen

varmedsingrundighed, nøjagtighedogperspektivrigefor-

(9)

ståelseenværdigefterfølgerisporetefter forskerne fra det feilbergske miljø. Hos ham fandtes de tre elementer, som MøllerKristensenfremhævedesomforudsætninger for den

storegeneration. Beggesindsatsiden periode, hvorjegvar med i bestyrelsen - men også længe efter- bekræfter på¬

standen om, at den folkelige bølge ved århundredskiftet

omfattede lokalhistorien. Og her vedblev den attageland længe efter,atdens virkningvarophørt på digtningensene¬

mærker.

19

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Dommen for disse Bedrifter (af 7. Maj 1818) kunde selvfølgelig ikke blive mild.. De

Udgangspunktet for forestillingen er en undersøgelse af Staatssicherheit (Stasi) i det tidligere DDR. På scenen står ni mennesker, der har erfaringer med Stasis protokoller. Scenen

Samtidig med denne betoning af offentlighedens pluralistiske og partikularistiske karakter åbnede aktionen imidlertid også for, at de respektive deloffentligheder kunne

Det handler derfor om at kunne skelne lille og stor nytte, hvor den lille ikke giver radikal frihed, er begrænset, fyldt med bekymringer og snæversyn ift., hvad man tror noget

125 Den store blå bølge og den lille angst fortrinlige måde han havde overkommet noget, han forklarede sig selv som væ- rende skæbnebestemt?. Bag os var bølgen blevet mindre og

Der er tværtimod - som dette nummer demonstrerer - kommet langt flere etnografer til, som nu - og dette er måske endnu en forklaring på den etnografiske autoritets nye skrøbelighed

il1 arme (som var meget dejlige) det hele sammen med Hun lagde flere favnfulde af dem i sit forklæde, et!. i\l

Hos profeten og dikteren foregår, hevder Gr., strukturelt sett den samme prosess: Först kommer både hos profeten og dikteren synet. Synet de skuer, blir inngitt