• Ingen resultater fundet

F ortegnelseover den af

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "F ortegnelseover den af"

Copied!
47
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

< 2 ^ tyfZS' F o r t e g n e l s e

o v e r d e n a f

Geheimeconferentsraad

J o h a n v. B i i l o w

t i l S a n d e r u m g a a r d ,

R idder af Eleplianten, Storkors a f D a nnebrogc, D annebrogsm and, C ommandeur af Nordstjei'neordenen o . s. x.

e f t e r l a d t e

b e t y d e l i g e S a m l i n g

a f

M alerier , H aandtegninger og Kobberstykker, sam t en Gruppe og to Figurer a f Marmor

m . m, ' /

2

. ** ,

. t f

som den M a r te 1829 b ortsæ lges v e d offentlig A u ctio n i F o rv æ relse t til d e t M o ltk isk e B ille d g a lle rie , livor M aleriern e liver O n sd a g fra K l, 12

t i l 2 k a n tages i Øiesyn.

Kj o b e n h a v n .

T r y k t i T h i e l e s B o g t r y k k c r i e .

1 8 2 8 ,

(2)

C o n d i t i o n e r .

§. 1.

Fra T ilslaget ligger det Solgte for Kioberens R eg m n g og R i s i e o , og A lt sælges i den S ta n d , h v o ri det er og fore­

fin d e s , ud en A n svar for Sælgerne i nogen Henseende.

§. 2.

Betalingen erlægges i R igsb ank penge Sedler og T egn , og liave bekjendte og vederhæftige Kjobere 6 Ugers C redit;

A n d r e hetale contant ved T ilslaget.

§• 3.

I T ilfæ ld e a f S o g s m a a l, betale Kjoberne skadeslose O m k ostn in ger og Renter 4 pCt. a f K jo b e s u m m e n , fia T i l ­ slaget til Betaling s k e e r , samt uden E xcep tion af Foru m , lid e T iltale og D o m v ed K jøbenhavn s Jurisdiction.

K j o b e n h a v n , den 3 1 t e O ctob er 1 8 2 8 .

Trescliow .

D e n S am lin g a f K u n s tv æ r k e r , b e -

staaende a f M a l e r i e r , H a a n d te g n in g e r

og K o b b e rsty k k e r, hvo ro v er den n e F o r ­

tegnelse er f o r f a tte t, m aa v istnok a n ­

sees for a t være en a f de sto rre og

skjonnere priv ate S a m lin g e r i D a n m a r k .

S k jo n d t d e r i M aleriesam lin g en findes

en Deel K u n s tv æ rk e r a f u d e n lan d sk e

M estere, u d m æ rk e r den sig dog f o r trin -

li^Hr-Yed et U d v a lg a f A rb e id e r, d e r ere

u d fo r te a f saavel æ ld re, som y n g r e d a n ­

ske K u n s tn e re , d e r vare sam tidige m ed

den afdode S am ler. D e n n e , som for

over 4 0 A a r siden b e g y n d te a t a n ­

skaffe sig M a le rie r og efte rh aa n d en in d ­

til sin sidste L evetid h a r vedblevet at

(3)

foroge deres Antal, havde selv forfattet

f l e r e

Fortegnelser over dem, hvilke man, saa meget som m u ligt, har sogt at lægge til Grund ved nærværende Beskrivelse.

Iblandt Haandtegningerne, der ligele­

des ere udforte baade af indenlandske og udenlandske Kunstnere, ere flere af me­

gen Interesse, deels formedelst den Me- sterhaand, man seer i dem, deels foidi de indeholde Compositioner til senere derefter udforte Arheider. Kobberstyk­

kerne udgjore den mindre væsentlige D eel af denne Kunstsam ling; dog fin­

des der ogsaa iblandt disse flere fortrin­

lige Arbeider af beromte Kunstnere.

* *

F or Udenbycs tilbyde sig

Kunst- og M usikhandler C. C. Lose, Ilofbogliandler F . B rum m er og den

Gyldendalske B ogha n d lin g at overtage Commissioner.

I.

Malerier i Oliefarve.

N o. 1 . Nicolai Abraham Abildgaard.

Paa Lærred. 12 T. h . , 17 T . b.

J \ i e h a r d den T red ie , som liar dr om t, vangner op i Skræk. Ved lians Side staaer lians Skjold og Hjelm, bagved paa et Bord lians Krone og et Timeglas. EsQuisse.

No. 2- N . A . Abildgaard.

Paa Træ. 6 T. h ., 11 T . b.

E n Allegorie. Oresund, frem stillet ved en Flod­

gud, som ligger paa Jorden, lænende sig til en Kanon.

D e t danske Flag hviler i hans Arm. I den ene Haand holder han en Nogle, med den anden indsamler han Penge. Escpiisse til et D orstykke for Christiansborg Slot.

No. 3 . N. A . Abildgaard.

Paa Lærred. 10 T. b . , 8 T . b.

En Amor. Han staaer og spiller paa cn L yre.

Ved Fodderne ligger ham Pilekogger. Esquisse.

No. 4. N. A . Abildgaard.

Paa Lærred. 24 T. h.* 37 T. b.

E t Landskab. Udsigt til Scliie - K irke i Sverrig.

Paa hoire Side ligger K irken, i en Dal til Venstre 1

(4)

Klokketaarnet paa en isoleret Klippe. Længere tilbage sees flere med Gran og Buskværk bevoxne Klipper. I Forgrunden nogle Figurer. D ette er et af de faa Land­

skaber, og maaskee det eneste, denne Kunstner liar malet efter N aturen; det er formodentlig et Ungdomsarbeide.

No. 5. N. A. Abildgaard (efter C. Poussin).

Paa Lærred. 27 T . li., 32 T. b.

E t Landskab. I en skovrig Bjergegn seer man et Vandfald. Paa Bjergene ere opforte flere Bygnin­

ger. I Forgrunden adskillige Figurer. Copie efter et Malerie af Casp. Poussin.

No. 6- N. A. Abildgaard (efter C. Poussin).

Paa Lærred. 27 T. h . , 32 T. b.

E t Landskab, Sidestykke til Foregaaende. I M el-

l e m "runden en Soe med et lidet Vandfald. Længere tilbage en befæstet B ygning, bagved denne hæve sig nogle Bjerge. I Forgrunden flere Figurer. Ligeledes Copie efter et Malerie a f Casp. Poussin.

No. 7. Christopher Ludvig Agricola.

Paa Lærred. 40 T. h ,, 30 I . b.

Et Landskab.

D ette Malerie er meget beskadiget.

No. 8, C. L. Agricola.

Paa Lærred. 40 T . h ., 30 T. b.

E t L a n d sk a b . Sidestykke til Foregaaende. D ette er ligeledes meget beskadiget.

No. 9. Peder Als.

Paa Kobber. 6 T , b . , 5 T. b.

E n m e g e t formindsket Copie af den Madonna med

B arnet, som findes paa Correggios beromte Nat i det Dresdner-Gallerie.

No. 10. P. Als.

Paa Kobber. 6 T. h ., 5 T. b.

Ligeledes en meget formindsket Copie af et F ru e n - tim m erportrait. Originalmaleriet af Paul Veronese e r i det D resdner-G allerie.

No. 1 1. Paul v. Bardenfleth.

Paa Lærred. 12 T. h ., 9 T. br.

Landskab. O ver en Bæk, der danner et lille Vandfald, gaaer en B ro, paa livilken man seer 2 F o d - gjængere. Bagved en Landsbye seer man Skove og Banker. Signeret Bardenfletli.

No. 12. Johan Franz van Bloemen (Horizonte).

Paa Lærred. 24 T. h ., 28 T. b.

E t Landskab i Poussins Smag. I Mellemgrunden ligger en Bye med et C astel, der er opfort paa antike Ruiner. I F orgrunden, der adskilles ved et Vand fra M ellemgrunden, nogle K lippestykket og omstyrtede Co- lonner. Paa et af Klippestykkerne sees en staaende og en siddende Figur.

No. 13. Nolbert van Bloemen.

Paa Lærred. 18 T. h ., 21 T . b.

E n Bondestue. Ved et Bord sees en Gruppe af 6 Bonder, deels siddende, deels staaende, af livilke de 2 spille Kort og de andre moere sig ved at see paa Spillet. Paa Gulvet ved Siden af Bordet sidder en D i eng. Længere inde i Stuen sees en Gruppe af 3 Bonder. I Ij orgrunden til Venstre ligger en Kobber- kjedel og et omvendt Leerkar. Sign. NO. V. B.

1 *

(5)

|Sj0. 1 4. N. van Bloemen.

Paa Lærred. 18 T . h . , 21 T . b.

Sidestykke til Foregaaende. U denfor et Huns sid­

der en gammel Kone i Samtale med et ungt F ru e n ­ timmer. Bagved dem staaer e n M andsperson, der ven­

der Ryggen imod dem , og ved Siden af dem sidder en anden, der sover og er næ r ved at falde ned af

Stolen. X Forgrunden li &t>cr H und o &

kar. T il hoire Side er Udsigten til et Landskab.

Sign. N. V. B.

No. 1 5. Bolt*

Paa Træ. 10 T. h . , 8 T. b .

E n Krostue. Tvende danske B onder sidde ved e t Bord med deres Tobakspiber. Foran dem staae tvende andre Bonder, af hvilke den ene holder en 01- kande i Haanden.

No. 16. P- Bout. et A. F . B oudew yn.

Paa Lærred. 12 T . h . , 18 T . b.

E n italiensk Sokyst. I Forgrunden sees et gam­

melt Taarn. Ved Kysten ligger et tyrkisk Fartoi. F lere F ig u re r, deels til F o d s, deels til H est, oplive F o r­

grunden.

No. 1 7- Johan Christian Brandt.

Paa Træ. 9 T. h ., 12 T . b.

E t Landskab. Nogle Bjerge danne Baggrunden, hvilken skilles fra den nærmere Mellemgrund ved en Række af Buskværk og Huse. I Forgrunden et Van­

dingssted og en V ei, paa hvilken sees cn P ige, er rid e r paa et Esel; ved Siden af hende ganer en Hyrde, der driver nogle Faar foran sig. D ette M alene er stukket i Kobber af F. L. Bradt.

5

No. 1 8.

J.

C. Brandt.

Paa Træ. 9 T. h ., 12 T . b.

E t Landskab. Sidestykke til Forrige. Ved U dkan- Icanten af en Skov gaaer en V ei, der gjennembrydes af et lidet Vand. I Forgrunden sees en Bondevogn, der nyligen liar passeret Vandstedet. Ligeledes stukket i Kobber af Bradt.

No. 19. Peter v. Bredael.

Paa Lærred. 21 T. h . , 25 T. b;

E n Leierscene. N edenfor cn B anke, paa hvilket sees et Ofliceerstelt, ere flere Heste grupperede, I F o r­

grunden sidde nogle B onder, der spise og drikke. D et e r ikke afgjort, cm dette M alene, om hvis Originali­

te t der ingen T vivl kan væ re, e r af den angivne Me­

ster; det synes at have nogen Lighed med II. V er- schuirings Arbeider.

No, 20. Adrian Brouwer.

Paa Træ. 19 T. h ., 24 T . br.

E n tystig Bonde sidder hos Kjelderpigen i en Krostue ved Skorstenen. I Baggrunden flere Figurer.

D ette Malerie er noget beskadiget.

No. 21* Carravaggios Skole.

Paa Lærred. 42 T. h ., 36 T . b.

D en hellige H ieronym us, der h o rer Englens Ba­

sun. I den ene Haand holder han et Crucifix, i den anden en Steen, med hvilken han slaaer sig for B ry ­ stet. Ved Siden af ham sees Hovedet af hans Love.

Halv F ig u r; naturlig Storrelse.

No. 22. Ilenrich Clausen, -j- 1 8 0 5.

Paa Lærred. 18 T. h . , 23 T . b.

E t Skovpartie. Motivet er taget af Charlotten-

(6)

lunds Skov. E n V ei, der lober ved Siden af en gra­

vet Kanal, forer til det Indre af Skoven; paa Veien findes en eenlig Fodgjænger.

N o. 23* Benedict Coffre.

Paa Lærred. 23 T . h ., 31 T. b.

D en doende Cleopatra. H un e r fremstillet seg­

nende tilbage i sine Opvarterinders A rm e, som udtrykke den hoieste Grad af Skræ k og Sorg. Ved liendes l o d snoer Slangen sig. D ette Malerie, som er en af Kunst­

nerens storre Compositioner, ligner Coypels Arbeider.

No. 24- Coffre.

Paa Lærred. 12 T. h M 10 T . b.

Brystbillede af en Asiater. Han er prydet med en prægtig Turban. O ver Skuldrene bæ rer lian en Bue. Sign. B CofFre 1712.

No. 2 5 . B. Coffre.

Paa Lærred. 10 T. h ., 8 T . b.

E n fornem T y rk staaende. F oran Figuren er an­

bragt et stort Drapperie. Halv Figur. Sign. B. Coflre.

No. 26. Copie efter Correggio.

Paa Lærred. 23 T. h M 19 T. b.

E n bedende Magdalene.

A f en ung M aler, efter det bekjendte M alerie, som tilforn var i W estes og nu er i den Kongelige Maleriesamling.

No. 27- Lucas Cranach.

Paa Træ. 19 T. h ., 14 T . b.

Venus staaer i en formanende Stilling foran den grædende Cupido, der holder en Bikage i sine Hæn­

der. Flere Bier liave sat sig liist og h er paa ham.

Bagved sees Hovedet og Forbenene a f en liggende H jort. I det overste HjSrne til Venstre findes en ita­

liensk Indskrift. Sign. med Kunstnerens Mærke og Aarstallet 1543.

No. 28- L. Cranacli.

Paa Træ. 6 T. h . , 5 T . b.

Lutliers Portrait. D ette S ty k k e , som paa nogle Steder er overmålet, er signeret med Mesterens Mærke samt Aarstallet 1528.

No. 29* Efter L. Cranach.

Paa Træ. 6 T. h . , 5 T . b.

Catharina de Boras Portrait.

No. 3 0 . L. Cranach. (?)

Paa Træ. 11 T . li., 8 T . b.

E t F ruentim m er, i en sort Kaabe og med et gyl­

dent Belte om L iv et, staaer ved et Bord. I den ene Haand holder hun en Neglike.

Paa dette Stykke findes Aarstallet 1 5 1 4 , men ikke Cranachs Mærke. D et kan ei heller med Sikkerhed an­

gives, om dette gamle Malerie e r af denne Mester.

No. 31 . A. Cuylenburg.

Paa Træ. 15 T. h ., 21 T. b.

Adskillige N ym pher i en m ork Hvelving. Nogle have væ ret, andre ere i Fæ rd med at bade sig. Igjen- nem en liden livelvet Aabning seer man den klare Dag.

No. 32. Johan Clausen Dahl.

Paa Lærred. 26 T. li., 33 T . b.

Prospect af Laudslottet Quisisana i det Neapoli-

(7)

tanske. Paa den nærmere Side af cn indlobende Ilav - bugt sees Slottet, som beskinnes af Solen. T il Venstre e r e t med T ræ er og Buske bcvoxet Fjeld, ad livilken slynger sig en Vci. Ved en dyb Kloft adskilles dette Fjeld fra F orgrunden; paa denne sees en H y rd e , der vogter en Gjedelijord. I Baggrunden det rygende Vesuv.

D ette Stykke er udm ærket malet og meget udfort. Sign.

J. D alil, 1825.

N o. 3 3- J - C - DaW-

Paa Lærred. 26 T. h . , 33 T . b.

Sidestykke til Foregaaende. Udsigt mod Staden Castellamare. Denne ligger ved Foden af et lioit Bjerg ved Havet. Man seer en Landtunge, paa Enden af hvil­

k en er et m uret Castel. Bagved Landtungen er den til Staden horende Havn. Man seer flere Skibe, der 6taae paa Stabel. I Forgrunden ere nogle F olk beskjæf- tigede med at udlosse et Fartoi. D ette skjonne M a- lerie, er malet med samme Delicatesse som det fore­

gaaende. Sign. J. D alil, 1826, No. 3 4 . J- C. Dahl.

Paa Lærred. 16 T. h ., 23 T. b.

E t Maaneskinsstykke. Udsigten er taget fra en af Kjøbenhavns Skibsbyggerpladser. Paa den anden Side a f Vandet, der bliver oplyst af Maancn, ligge liere Bygninger, bagved hvilke hæver sig Taarnet af vor Frelsers Kirke. I Forgrunden liere Figurer. Sign. J.

D ahl, 1816.

No. 3 5. J- c - DaW*

Paa Lærred. 16 T. h ., 23 T. b.

E t Maaneskinsstykke. Sidestykke til Foregaaende.

Udsigten er taget fra Frederiksholms-Canal. I Baggi mi­

den, hiinsides Vandet, seer man nogle af de paa C h ri­

stianshavn værende Skibsbyggerpladscr samt F rederiks- k irken Foran til venstre Side ligger det gamle B ryg- liuus. Skyerne og Vandet give Gjenskin af Maancn, der bliver skjult ved Seilene af et ved Bryghuset lig­

gende Skib. I Forgrunden ikke langt fra Bolværket staaer cn Vægter med sin Morgenstjerne under Arm en og seer ud over Vandet. Sign. J. D ahl, 1817.

No. 3 G. Ballhasar Denner.

Paa Lærred. 19 T. h . , 15 T . b.

Kunstnerens eget Portrait. H an er ifort en graa Kappe, paa Hovedet har han cn graabruun Hue. Sign.

B. D enner fec. 1719. Æ t. 33^-. Dette Malerie e r i Bi­

tingene noget mindre ud fo rt, men Hovedet er dog ud­

m æ rket malet. f{> . No. 3 7 . B. Denner. (?)

Paa Lærred. 20 T. h ., 16 T. b .

E t Portrait. E n gammel Kone ifort en simpel sort Dragt.

lu te IV*

No. 3 8- Christian W ilh . Ernst Dieterich et Basi- lius Grundmann.

Paa Lærred. 22 T. h ., 25 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden sees ct V and, i hvil­

k et speile sig Ruinerne af den sachsiske Borg T h a - ran d t, der ligger paa cn Banke; ad denne slynger sig en Fodstie op til Ruinerne. Nedenfor Banken ligger en Kirke og liere Bygninger.

No. 3 9 . C. W . E. Dieterich et B. Grundmann.

Paa Lærred. 22 T. h ., 25 T. b.

E t Landskab. Sidestykke ti 1 forrige. Paa et ujevnt

(8)

1 0

Jordsmon sees nogle F o lk , der ere beskjæftigede ved et Skib, som ligger for Anker paa Elben. Paa den anden Side af Floden Byen og Slottet W elilen.

Ved den ovennævnte Angivelse af Forfærdigerne af disse 2 Malerier maa vel antages, at de ere malede under Dietericlis Tilsyn og med lians Iljelp af B.Grund- m ann, der var en af lians Elever. D e ere begge op­

givne at være malede 1753.

No. 4 o . Dieterichs Skole.

P a a L æ r r e d . 8 T . h . , 7 T. b .

Brystbillede af en K riger i pliantastisk Dragt efter Rembrandt.

N o.

4

j[. Dietericlis Skole.

P a a L æ r re d . 8 T . h . , 7 T . b .

Sidestykke til forrige, ligeledes forestillende en Kriger. E fter Jan Lievens.

N o. 4 2 - Jacob v. der D oes.

P a a L æ r r e d . 1 8 T . h . , 17 T. b .

E t D yrstykke. E n H yrde og en Hyrdinde vogte en K oe, nogle Faar og en Vædder.

No. 43. J* v* der Does.

P a a L æ r r e d . 18 T . l i . , 17 T . b .

Sidestykke til det Forrige. Nogle Koer og Faar, der vogtes af en Ilyrde og en Hyrdinde.

° N o. 4 4 . Gerhard D ov *).

P a a T ræ . 9 T . h . , 7 T . b .

»Malerens eget Billede. Han seer ud a f et V in-

*) S a a v e l v e d A n g iv e lse n a f M e s te r e n fo r d e tte M a le rie , s o m v e d B e sk riv e lse n a f d e t, e r n o ia g tig u g en a , S a m l e r selv f o rfa tte t ra is o n n e r e t f o r t e g n e l s e o v e i d e n n e M a l e r i e - S a m l i n g .

v

I l ­

dne, og er ifort en graaelig Kjole med Hue paa Hovedet.

D en venstre A rm bviler paa Vinduesposten med P en­

sler i Haanden og en Palet paa Tommelfingeren. D en hoire Haand ligger ned ud af Vinduet og vises i fuldt Lys. U nder Vinduet er liæftet et P apir, livorpaa læ­

ses (H5r tJ O U . 1 6 5 2 Ætatis 3 9 . I Baggrunden

sees en Staffeli, en Globus paa et B o rd , og indenfor Vinduet bænger et optrukket gront Gardin. E t yp­

perligt Malerie.’’

N o. 45* Anton van D y ck (?)

P a a T ræ . 11 T . h . , 8 T . b .

E t Portrait. E n middelaldrende Mand i sort D ragt med en livid nedfaldende Krave om Halsen. I den venstre Haand holder han et antikt Silen-H oved, hvil­

k e t han nyligen h ar betragtet.

N o. 4 6 . A . v. D yck s Skole.

P a a L æ r r e d . 2 8 T . h . , 2 3 T . b .

T id en , fremstillet som en gammel bevinget Mand, klipper Fjedrene af Amors Vinger. Am or soger fo r- gjeves at modsætte sig. Paa Jorden ligge en L ee, et Dodninghoved og et Pilekogger.

No. 4 7 . Christopher W ilh elm Eckersberg.

P a a L æ r r e d . 1 2 T . l i . , 9 T . b .

E n Bjergegn. Man seer en Dal imellem Bjergene.

Ved Landeveien, der gjennemskjæres a f en B æ k , lig­

ger en Vandmolle. D en E g n , dette Malerie forestiller, er Ilsedalen i Tydskland.

No. 48* C . W . Eckersberg.

P a a L æ r re d . 13 T . h . , 1 0 T . b r

Udsigt af Ruiner og en Plads i Rom ; ufuldfort.

(9)

12

No. 4Q. Efter C. W . Eckersberg.

Paa Lærred. 13 T h ., 10 T , b.

Udsigt fra en Deel af Colonaden, som omgiver Pederspladsen.

No. 50. David Kloeker Ehrenstrael.

Paa Lærred. 20 T . li., 17 T. b. (ovalt).

P ortrait af Carl den Ellevte af Sverrig i meget ung Alder. Hans H aar liænger ned i lange L okker paa den med G uldkroner broderede Kappe, som er fodret med Hermelin.

No. 5 1 . Aldert v. Everdingens Skole. (?)

Paa Lærred. 39 T. h . , 35 T . b.

E t Landskab. I Forgrunden til H oire ved nogle Grantræ er ligger en H ytte paa et Klippestykke. T il Venstre seer man en So og længere tilbage ved samme en Vandmolle.

No. 52- Efter Domenico Feti.

Paa Lærred. 24 T. h ., 19 T. b.

Den hellige Families Flugt til Egypten. Maria lid e r paa et Esel med Barnet foran sig. kVed Siden

gaaer Joseph og leder Æslet.

No. 5 3. Claudius Ditlev Fritzsch.’

Paa Lærred. 15 T. b ., 20 1 . b.

En Blom ster-Guirlande, ophængt foran en Niche.

D ette Stykke er et af Mesterens tidligere A rbeider.

Sign. C. D. Fritzseli pinxit,

No. 54 . Christian David Gebauer.

Paa Lærred. 14 T. h ., 11 T. b.

E t Jagtstykke. E n Jæger er nyligen steget ned

1 3

a f sin H est, og er i Begreb med at tage to dode Ræve o p , som ligge paa Jorden. Foran ham ligger hans Ilund. Sign. 1820. Gebauer.

No. 55- C. D. Gebauer.

Paa Lærred. 16 T. h ., 19 T. b.

E t Landskab. D et gamle Badelmus ved F re d e ­ riksborg. I Forgrunden sees flere G rupper a f Heste og Qvæg.

No. 5 6 . C. D. Gebauer.

Paa Lærred. 15 T. h ., 19 T . b.

E t Landskab. Paa en liden Banke ved en Aae, over hvilken gaaer en B ro , ligger et H u u s; foran Aaen, seer man noget Qvæg. (Ungdoms-Arbeide.)

No. 5 7. Toussainet G elton.

Paa Træ. 13 T. h., 9 T. b.

P a ris, der tilkj ender Venus Skjonhedsprisen. Ma­

leren har sogt at efterligne den Maade, hvorpaa P o e- lenborg fremstillede lignende Gjenstande.

No. 58- T. Gelton.

Paa Træ. 10 T h . , 13 b.

D iana, omgivet a f sine N ym pher, viser Acteon t o r t , der allerede foler dc frem brydende Horn.

No. 59* T. ‘Gelton.

Paa Træ. 10 T. h ., 13 T. b.

L11 N ym phe, der knælende overbringer D iana en Viindrueklasse. Sign. T. G.

No. 6 0. T. Gelton.

Paa Træ. 9 T. h., 12 T. b.

En bedende Magdalene. H un fremstilles siddende

(10)

mellem K lipper, holdende i den ene Ilaand et D od- ningelioved. Sign. T . G. fe.

No. 62. T. Gelton.

Paa Træ. 9 T. li., 12 T. b.

E n bedende Magdalene i en Klippeegn. Sign. T .G . No. 6 1 . T. Gelton.

Paa Træ. 14 T. h., 21 T. b.

E n Helgen (formodentlig Set. Bruno) i en be­

dende Stilling i en Klippehule. H an skuer op mod nogle Engle, der svæve for liam. Dette Maierie er noget beskadiget

No. 63- T. Gelton.

Paa Kobber. 11 T. h., 8 T. b.

E t Knæstykke, forestillende en ung Prinds. Han er prydet med Elepliantordenen og i den lioire Ilaand liolder han Commandostaven. Foran ham staaer hans Hjelm. Formodentlig Portrait af F rederik den Fjerde som Kronprinds.

No. 64. Adam Gotlob Gjelstrup.

Paa Pap. 7 T. h., 9 T. b.

E t Landskab. I F o r g r u n d e n et lid e t Vandfald, o v e r hvilket gaaer en Bro. Ved Siden ligge et Par Bon- derliuse. I Baggrunden sees e t Kirketaarn.

No. 65- A. G. Gjelstrup.

Paa Træ. 7 T. li., 10 T. b.

E t Landskab. Ved Udkanten af en Skov ligger en Vandmolle, der spciler sig i en stille Soe. I f a r - grunden sees et stort udgaaet T.iæ.

15

No. 66. A. G. Gjelstrup.

Paa Træ. 7 T. h., 10 T. b.

E t Landskab. Udsigt a f Veien fra Ilelsingoer til det Sehimmelmanske Geværfabrik langs med Molle-Soen.

Stykket er lidt beskadiget. D et e r angivet at være fuldendt den 9de Aug. 1805.

No. 67. Jan van Goyen.

Paa Træ. 14 T. h., 23 T. b.

E t Landskab. Udsigt over en flad og bar Egn.

I Baggrunden sees Havet. I Forgrunden enkelte Træer, Sandbanker og et Bondehuus. Luften e r tildeels over­

målet. Dette Stykke bærer sikkert Præg af at være af van Goyens Skole; men om det er af Mesteren selv, kan ei med Vished angives.

No. 68. Anton Graf. (?) Paa Lærred. 21 T. h., 15 T. b.

E t Cliristus-Hoved. Copie af det bekjendte Ma­

lerie a f Hannibal Caracci i det D resdner G allera.

No. 69« Carl W illi. Hamilton. (?) Paa Træ. 7 T. h., 9 T. b.

Skudte Vildænder, ophængte ved et Træ.

No. 70. C. W . Hamilton. (?) Paa Træ. 7 T. h., 9 T. b.

Sidestykko til det Forrige. Tvende skudte Ager - hons, ophængte ved en Kurv.

No. 7 1. H. Hansen (efter Rembrandt).

Paa Lærred. 24 T. h., 19 T. b.

Portrait a f et Fruentimmer. Ilendes Haar liæn-

(11)

„cr i Lokker ned paa Skuldrene. D en venstre Haand holder liun paa Brystet. Copie efter et bekjendt Ma- leric af Rembrandt.

No. 7 2 - Hans Harder.

Paa Lærred. 16 T. b., 23 T. b.

Landskab. I en sjællandsk Egn foran en Bonde­

kirke ligger et Bondehuus; "bagved samme seer man nogle Bugter af en liden Indsoe.

No. 73. Bartholomeus van der Helst (?) Paa Træ. 4 T. h., 3 T. b.

E t P o rtrait af en aldrende Kone i det syttende A ai- hundredes hollandske D ra g t D ette Stykke er malet

med udm ærket Klarhed.

No. 7 4 . Efter B. v. der Helst.

Paa Lærred. 32 T. li., 26 T. b.

P ortrait af en middelaldrende Mand i lialv F igur.

Originalen, som forhen var i den W estiske Maleriesam- ling, fmdes nu i det Kongl. Billedgallene.

No. 75. Georg Hinz.

Paa Lærred. 44 T. h., 35 T. b.

E t aabent Skab med Pretiosa, udskaarne A rbei- 3er i Elphenheen, Concliylier og desl. D ette Stykke cr i sit Slags udmærket ved den ualmindelige Sand­

h e d , hvormed det cr udfort. Sign. Georg ffinz. Altona.

feeit, Ao 1666.

No. 7 6 . Hans Holbein. (?) Paa Kobber. 7 T. h., 6 T. b.

P ortrait af en ung Mand med et rSdagtigt bredt

Skjæg. Man har ik k e udfundet, hvem dette Malerie forestiller; det er omtrent fra Holbeins Tid.

No. 77. Christian Ilolm, Paa Lærred. 10 T. h., 14 T. b.

E t Dyrstykke. Paa en Eng seer man en hvid Hoppe med sit Fol. Ved Siden af den ligge en Ko og en Kalv. Længere tilbage seer man et P ar Heste og et Fol ved et lidet Vand. I Baggrunden F red e­

riksborg Slot. Sign. C. H. 1826.

No. 7 8 . C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h., 14 T. h.

E t Dyrs tykke. E n hvidfodt Iloppe med dens Fol*

Sign. C. H. 26.

No. 79. C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h., 14 T. b.

Hoste efter Svomning. E n Kudsk har været ude i Stranden med to Heste for at lade dem svomme og er i p ærd med at ride op paa Land med dem. Ma­

joren bar sogt at fremstille Hestenes M unterhed og Væ- liglied efter den Forfriskning, de have faaet ved Bad­

ningen. Motivet for dette Malerie er taget ved Kalk­

brænderiet. Sign. C. H. 26.

No. go. C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h., 14 T. b.

E t Dyrstykke. En Hingst springer over et Steen- gjerde, for at folge nogle Hopper med deres F o l, som lobe op ad en Vej. Sign. C. I I 1826.

No. 81. C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h., 14 T. b.

E t Dyrstykke. E n Hingst og nogle H opper tumle 2

(12)

1 8

sig paa en Eng. I Baggrunden sees en svag Regnbue.

Sign. C. H. 1824.

No. 82- Gisbert Ilondecoeter.

Paa Træ. 10 T. h ., 14 T. b.

E t L andskab. I en k lip p efu ld E g n sees nogle H y r ­ d e r m ed deres Qvæg. Sign. G. Ilo n d eco eter.

No. 83. Nicolai van der Hoye.

Paa Træ. 17 T. h ., 24 T. b.

E n F æ gtning m ellem In fan terie og Cavallerie. U ag­

te t d er i den lier frem stillede Bataille b liv e r b ru g t S k y d eg ev æ re r, ere dog flere a f K rigerne ifo rte R u st­

n in g , saaledcs som det endnu bru g tes i d et 17 de A a r - hundrcde. B e tte M alerie e r u d fo rt m ed m egen K larhed.

No. 84* Cornelius Huysmann. (?) Paa Lærred. 25 T. h., 19 T. b.

E t L andskab. F o rg r u n d e n , paa liv ilk e n sees nogle F o lk , deels til H e s t, deels til F o d s , b liv e r oplyst ved e t enkelt Lysglim t. L æ ngere tilbage hæ ve sig nogle Bjerge.

No. 85- ^an van Huysum.

Paa Lærred. 15 T ., 20 T. b.

E t Landskab. M aleren h a r sogt at give dette de syd­

lige Landes C harakteer. P a a den ene Side a f en F lo d ligge flere B ygninger fra M id d e la ld eren , paa den an­

den Side gaaer en L a n d e v e i, paa h v ilk e n sees adskil­

lige F ig u re r. Sign. Jan van H uysum . F .

No. 86. p - H *

Paa Træ. 12 T. h ., 16 T. b.

E t Landskab. En hollandsk B ondegaard ligger

1 9

ved Bredden af en Aae. Foran samme nogle hoie Træer. I Baggrnnden sees nogle lave Banker. Sign.

P . H. 1661.

No. 87. Lucie Ingemann, fod Mandix.

Paa Lærred. 34 T. h., 26 T. b.

E t Blomsterstykke. E n Vase med en riig Gruppe af Blomster, henstillet i en Niche. Sign. L. M. 1821.

No. 88- Jens Juel.

Paa Lærred. 18 T. h ., 14 T. b.

E t Natstykke. P ortrait a f en middelaldrende Mand af Borgerstanden. Paa Hovedet har han en hvid N at­

hue. Ansigtet er belyst af et udenfor Maleriet værende Lys. D et er et med Genialitet udfort Ungdomsarbejde.

No. 89« J. Juel.

Paa Lærred. 16 T. h., 23 T. b.

E t Landskab. E t optrækkende T ordenveir h ar givet Maleren Anledning til at vise en frappant L ys­

virkning paa en eensomt liggende Bondegaard. D en Blæst, der gaaer forud for U veiret, er ud try k t med megen Sandhed. Flere Gjenstande, som Straaetagef, den kalkede Væg og Piletræ erne, ere meget udm æ rket; man overbevises let om, at det forestiller en dansk E gn, og udentvivl er et af denne Mesters heldigste og meest charakteristiske A rbeider, ja maaske det bedste L and­

skab han nogensinde h ar malet.

No. 90. J. Juel.

Paa Lærred. 16 T. h., 23 T. b.

E t Landskab. En dansk Egn. Paa en Banke i Næiheden af en K irke ligger en Veirmolle. H en over

2 *

(13)

20

en Slette med frugtbare M arker seer man T aget af en Herregaard. 1 Forgrunden gaaer en Bro over en Bæk.

Man form oder, at M otivet for dette Landskab er ta­

get af Egnen ved M iddelfart, livor Juel var fodt.

No. 91- J - Juel*

Paa Lærred. 23 T. h ., 29 T. b.

L t Landskab. Prospeet af Egnen omkring Jæ - gerspriis. I Baggrunden seer man Slottet og Fjorden.

I Forgrunden sees nogle Ilostfolk, der begive sig til deres Arbeide, og noget længere tilbage ligger en Lands- bye. Sign. Juel pinxit. 1782. D ette Malerie er stuk­

k et i Kobber af F. L. Bradt.

No. 9

%

J u el

Paa Lærred. 23 T. h . , 30 T . b.

E t Landskab. Udsigten er fra Landsbyen Soer up til Fredensborg-Slot. I Forgrunden sees nogle Iljorte.

Længere inde i Landskabet en stor Blegeplads. I Bag­

grunden Esrum - Soe og en Skov. D ette Stykke e r stukket i Kobber af F. L. Bradt.

No. 93- J. Juel.

Paa Lærred. 21 T. h ., 28 T. b.

E t Landskab. I Baggrunden, som adskilles fra det ovrige Landskab ved en Soe, sees nogle Bakker.

I Forgrunden paa en Eng staaer en H est (Portrait).

Paa den venstre Side af Landskabet kommer en Bonde gaaende tilligemed en Malkepige.

No. 9 4. J* Juel.

Paa Lærred. 15 T. li., 18 I . b.

E t Landskab. E t Partie af Genfersocn. I Bag­

grunden ligger Byen G enf ved Foden af nogle Bjerge?

blandt hvilke Montblanc liæver sig over de andre.

No. 95. J. Juel.

Paa Lærred. 15 T. h ., 18 T . b.

Landskab. I en Klippeegn slynger sig en Soe i flere Krumninger. Paa en Landtunge, der gaaer ud i Soen, seer man nogle Huse og en Blegeplads. I Forgrunden en staaende og en liggende norsk Bonde. M otivet for dette Landskab er taget af Egnen omkring et Teglværk ved Miosen. Dette Malerie er stukket i Kobber af F .L . Bradt.

No. 96. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

E t Natstykke. E n Veirmolle sees i fuld Flamme.

F ra et nærliggende IIuus ile nogle Folk lien til den brændende Molle.

No. 97* J* Juel.

Paa Lærred. 11 T. h . , 14 T. b.

E t Natstykke. I Forgrunden sidder en Mand udenfor sin Ily ttc ved et Led og ryger Tobak. Ved Siden af liam staaer en Lampe. Luften er oplyst ved Nordlys.

No. 98. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

E t U veir i en Klippeegn. Skyerne ere stærkt oplyste af Lynilden, der netop slaaer ned. I F orgrun­

den paa et Klippestykke sees nogle G rantræ er, i N æ r­

heden af hvilke staaer en Gjed.

No. 9 9. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

En Skovegn. I Forgrunden ved et stille Vand staaer

(14)

en Hjort. D en tidlige Morgen inden Solen er opstaaet.

N o. 96, 97, 98, 99 ei’e malet å la prima.

No. 1 0 0 . J- Juel.

Paa Lærred. 2 5 T . l i . , 1 9 T . b.

Brystbillede af en Olding med et langt hvidt Skjæg. Efter Angivelse skal dette Malerie forestille Antonius Karolikopski i lians 1 0 / de Aar. D enne Mand som var fodt i P o lilen , skal liave været Soldat i dansk Tjeneste og tilbragte sine sidste Dage som Invalid i Kjohenliavn. Han er flere Gange bleven malet i sin h oie Alder og lians Portrait er to Gange stukket i Kobber.

No. 1 0 1 . W ilhelm Kalf.

P a a Lærred. 2 8 T . h . , 2 4 T . b .

E t Marmorbord, livorpaa er liensat en Pocal, en Romer med V iin , et Solvfad med en Melon m. m .;

paa Bordet er lienlagt et tyrkisk Tæppe.

No. 10 2 . W . Kalf.

Paa Lærred. 2 8 T . h . , 2 4 T . b.

Sidestykke til Foregaaende. Et Marmorbord, livor­

paa ligeledes er lienlagt et tyrkisk Tæppe og desuden lienstillet en Porcellainsskaal, et U lir , flere Glas, et Solvfad med nogle Pommerantser og en Citron. Sign.

W . KALF.

No. 103. Ferdinand v. Kessel.

Paa Lærred. 23 T . h . , 1 6 T . b .

E t Frugtstykke. I et blaat Baand er ophængt en gron og en blaa Vindrueclasse, samt nogle F ersk n er, af h vilk e den ene er flækket. Paa en af Viin d ru e- Q vi- stene sidder en Bie og paa en anden en Sommerfugl.

Sign. KL.

23

c?

No. 104- F . v. Kessel. V ,

Paa Lærred. 2 3 T . h . , 1 9 T . b .

Sidestykke til Foregaaende. En riig Frugtclasse, bestaaende af Viindruer, Ferskener og F igener, er op­

hængt ved en R ing paa en Væg. Omkring disse Frug­

ter flagre et Par Sommerfugle.

No. 105. Alexander Kierings.

Paa Træ. 21 T . h . , 3 5 T . b .

E t Landskab. Man seer Udkanten a f en mork - '

Skov. Paa en V e i, der forer ind i S k o v en , sees flere F igurer, blandt hvilke en Jæger, der er ledsaget af Hunde. T il Hoire en Soe.

No. 106. J. van der Laenen.

P aa Træ. 1 9 T . h., 2 4 T . b .

E t Selskab. Handlingen foregaaer i en Hauge udenfor et IIuus. N ogle Figurer sees deels siddende, deels staaende om kring et Spisebord. D ette Stykke er paa enkelte Steder overmålet. Sign. som det sy ­ nes J. V. D er Lamen.

No. 1 0 7 og 108- Johan Philip Lembke.

Paa Træ. 9 T . h . , 1 2 T . b.

Tvende Esquisser. Cavallerie-Attaquer i Bourguig- nons Smag.

No. 109. Hans v. Lin.

Paa Lærred. 2 2 T. h . , 3 0 T. b.

E11 Bataille mellem Christne og Tartarer. Den D e e l, som er frem stillet, foregaaer under en Klippe­

fæstning. Penslen er fort med Delieatesse i dette Ma-

(15)

le r i e , T egningen derim od lader til at væ re m in d re correct. Sign. H . v. L.

No. 110. Christian August Lorentzen, -f 1828-

Paa Lærred. 22 T. h ., 30 T. b.

E li Skjærm ydsel m ellem nogle Ryttex'e og F o d ­ folk. I F o rg ru n d e n til den ene Side b liv er en R y tte r gjennem boeret i det O ie b lik , da lian s ty rte r m ed sin H e st, og til den anden .Side v æ rger en a f F odfolkene sig m od en R y tte r , d er liar fo rfu lg t Lam u d i et lavt Vandsted. H andlingen foregaaer i en K lippeegn. M o­

tiv e t til denne Com position e r taget a f et M alerie a f A lb e rt C u y p , som fuldes i det kongelige M alerie- Gallerie.

No* 111. Johan Ludvig Lund.

Paa Lærred. 18 T. h ., 24 T . b.

E n italiensk Bjergegn. Im ellem K lipperne e r en m e d Græs begroet J o rd p le t, paa livilken e r en frappant Solbelysning. I F o rg ru n d en er en M and steget a f sin H est og fo rre tte r knæ lende sin A ndagt, fo r et Kors ved Siden a f V eien. Sign. J. L. L und,

No. 112- J . L. Lund.

Paa Lærred. 19 T. li., 31 T. b.

E t Landskab. I en m ed S k o v b eg ro e t italiensk Bjergegn ligger en Borg. Im ellem B jergene slynger sig en Flod. I F o rg ru n d e n paa en V e i, d er ta b er sig in d mellem B jergene, seer m an nogle F ig u r e r , blandt hvilke den ene d riv er tvende belæssede L astd y r foran sig.

No. 113. J. L. Lund efter Piuysdael.

Paa Lærred. 19 T. h ., 31 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til F oregaaende; Copie efte r et M alerie a f Ruysdael. Paa T o p p en a f et hoit,

25

m ed T ræ e r b egroet B jerg ligger et gam m elt befæstet Slot. N edenfor B jerget seer m an adskillige F o rh o in iu - g e r , bevoxne m ed Buske og Krat.

No. 114. J . L. Lund.

Paa Lærred. 23 T. h ., 18 T. b.

E t ungt F ru e n tim m e r i ro m ersk D ragt. H u n h a r e t h v id t Ilo v ed to i og H aa re t hæ nger ned i L o k k e r til begge Sider.

No. 115* Julie Liitken.

Paa Kobber. 10 T. h . , 8 T. b.

Lnndskab. I en m ed T ræ e r bevoxet E gn seer m an en liden Indsoe. I B aggrunden nogle H oie. Sign.

J. L iitken. 1 8 1 3 .

No. H 6 . Johan Edward Mandelberg,

Paa Lærred. 14 T . h . , 18 T. b.

A n tik e R u in e r , om givet a f T ræ e r. F o ra n samme en H y rd in d e og nogle F aar.

No. 117. J. E. Mandelberg.

Paa Lærred. 14 T. h ., 18 T. b.

Sidestykke til det F o rrig e . Ligeledes an tik e R u i­

ner. P aa dette S ty k k e sees i F o rg ru n d e n en H y rd e og nogle G jeder,

No. 118. J. E. Mandelberg.

Paa Træ. 8 T. li., 11 T. b.

R u in er i N æ rheden a f Rom.

u)v yU

f j

No. 119* J. E. Mandelberg.

Paa Træ. 8 T. h . , 11 T. b, D ito. Sidestykke til F o rrig e.

(16)

26

N o. 1 2 0 . J- E . Mandelberg.

Paa Træ. 9 T . h . , 6 T . b.

Imellem nogle K lipper, livorpaa nogle R u in er, sees et Vandfald. I Forgrunden 3 Figurer.

N o. 1 2 1 - J* E . Mandelberg.

Paa Træ. 9 T. h ., 7 T . b.

E t Landskab. I Baggrunden sees nogle Ruiner.

Escjuisse.

N o. 1 2 2 . Anton Raphael M engs, eller hans Skole.

Paa Lærred. 42 T . h ., 53 T. b.

Soplionisbe, til livem der, imedens liun sidder og lader sig pynte, bliver overbragt Massinissas Brev. Bag­

ved liende staae tvende O pvarterinder, der med Forvent­

ning. see paa deres Herskerinde og Overbringeren af D ods-Budskabet. Halve Figurer, næsten naturlig Storrelse.

E t bekjendt Arbeide af Anton Rapli. Mengs har givet Anledning til denne Gjentagelse, som man troer e r malet i R om , og uden T vivl for storste Delen af hans E leve, den danske Maler Peder A ls, der h ar eiet dette Malerie.

No. 1 2 3 . Albert Meyering.

Paa Lærred. 16 T. h ., 11 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden sees et Monument.

Paa den nærmeste Side af en Flod driver en Mand 2 Esler foran sig. Længere tilbage ligge nogle Ruiner ved Foden af et Bjerg. Sign. A LB ER TO MYIRING.

No. 124- A. Meyering.

Paa Lærred. 11 T. h ., 11 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til Foregaaende. Bag­

ved en lille Soe seer man paa en med T ræ er omgiven Banke et Castel. I Forgrunden Jober en V ci, ved Si­

den af hvilken man seer 2 staaende F igurer og ikke langtfra disse nogle Faar. I Baggrunden Bjerge.

No. 1 2 5 . Franz Mieris. (?) Paa Træ. 10 T . la., 7 T . b.

E t Mandsperson i spansk D ragt sidder med et Kruus i den hoire og et Glas i den venstre Haand.

Hans Ansigt udtrykker en m unter Sindsstemning.

N o. 126* . Efter Franz Mieris.

Paa Træ. 10 T. h ., 7 T. b.

Sidestyke til det Forrige. E n Mandsperson, lige­

ledes i spansk Dragt. Han holder i den hoire Haand en Tobakspibe og i den venstre et Glas. Saavel U d­

try k k e t i Ansigtet, som Maaden, livorpaa han holder Glasset, v iser, at han er noget beskjænket. Originalen er i den Kgl. Maleriesamling.

N o. 1 2 7 . Franz Mieris junior.

Paa Træ. 5 T. h ., 4 T. b.

Portrait at en middelaldrende Mand. Hans Haar hænger ned i Lokker. Paa Hovedet har han en Hat og om Kjolen er kastet en los Kappe.

N o. 128« Abraham Mignon.

Paa Træ. 15 T. h ., 20 T. b.

En l'iig Guirlande af nogle Blomster og nogle F rugter er ophængt foran en Niche. Nogle Insecter, som sees paa denne, ere malet med megen D elicatesse;

men Farverne paa enkelte af Blomsterne have noget tabt sig. Sign. A. Mignon fe.

No. 1 2 9 . Jan Minse Molena er.

Paa Træ. 9 T. h ., 8 T. b.

En Krostue. F ire hollandske B onder, af hvilke

(17)

28

den ene læser for det ovrige Selskab. D ette Malerie, som er meget klart malet, synes at have nogle faa R e- toucher. Sign. J. Molenaer.

N o. 1 3 0 . J. M. Molenaer.

Paa Træ. 13 T. h ., 12 T. b.

Tvende hollandske Bonder i en Krostue, af hvilke den ene er i Fæ rd med at omfavne en Pige. Den anden sidder paa et omvendt Kar. Foran ham paa en Tonde staaer et Kruus og et Glas m. m.

No. 1 3 1 . Kornellus Molenaer.

Paa Træ. 18 T . h ., 24 T. b.

E t hollandsk Landskab. Ved Bredden af en Aae ligge flere Bygninger. Maleren h ar især foresat lig og været ovet i at fremstille det gamle M uurværk og det klare V and, i hvilket Bygningerne speile sig. Ved Aaebredden sees flere hollandske Bonder, af hvilke nogle ere beskjæftigede med at liske. Sign. K. Molenaer.

N o. 1 3 2 . K. Molenaer.

Paa Lærred. 20 T. h . , 26 T. b.

E t hollandsk Landskab. Ved Siden af en Aae ligge nogle med T ræ er omgivne grundmurede Huse.

Over Aaen er bygget en m uret Bro, M uurværket er ogsaa paa dette Stykke udfort med megen Held. Man seer i Forgrunden flere F ig u rer; deriblandt ere nogle beskjæftigede med at iiske. Sign. K. Molenaer.

No. 1 3 3 . Antonio Molinari.

Paa Lærred. 14 T. li., 16 T. b.

Juno, der kommer svævende ned i en Sky til Jupiter.

No. 1 3 4 . Formodentlig Paul Moreelze.

Paa Lærred. 18 T. h . , 14 T. b.

Portrait af en Dreng i spansk D ragt med blottet Hoved.

No. 135* Friederich Mouclieron. (?) Paa Lærred. 28 T. h ., 33 T. b.

E t Landskab. E n Bjergegn i de sydligere Lan­

des Charakteer. (Dette Stykke synes at være en C o- pie efter den angivne Mester, eller maaskee snarere ef­

ter Jan Both).

N o. 1 3 6 . Samuel Mygind.

Paa Lærred. 16 T. h ., 33 T. b.

E t Vinterlandskab. I Forgrunden sees flere F i­

gurer, og iblandt disse en Bonde, der er i F æ rd med at læsse noget Brænde paa en Slæde. Sign. S. Mygind.

No. 137- S. Mygind.

Paa Lærred. IS T. h ., 24 T. b.

E t Landskab. I en Skovegn ligge paa den fjernere Side af en IndsSe nogle Bygninger. I Baggrunden seer man en H o i, hvorpaa staaer et cenligt Træ. I F o r­

grunden græsse nogle Koer og Gjeder.

No. 1 3 8 . S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T. h ., 12 T. br.

E t Landskab. Imellem nogle T ræ er sees F re d e - riksdals - Hovedbygning. Foran et Gjerde ligge nogle Bonderliuse, og ikke langt fra disse hvile nogle F aa r og en Ko. Sign. S. Mygind. 1812.

No. 1 3 9. S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T. h ., 12 T. b.

E t Landskab. Frederiksdals-M olle med de om­

kringliggende Huse. Sign. S. Mygind. 1812.

(18)

No. 140. S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T . b ., 12 T. b.

E t Landskab. I en klippefuld Egn ligge nogle Ruiner af en Ridderborg. Længere tilbage sees L ev­

ningerne a f en R in g m u u r, der beskinnes af den ned- gaaende Sol. I Forgrunden driver en Mand et belæs­

set Esel foran sig op ad en smal Klippevei. Sign. S.

Mygind. 1812.

No. ± 4 i . S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T . h ., 12 T. b.

E t Landskab. N edenfor en hoi Banke, paa hvil­

ken sees Ruinerne af en Borg fra Middelalderen, ligge nogle Huse. I Forgrunden græsse nogle Faar og en Gjed. Sign. S. Mygind 1810.

No' 142- Jens Peter Moller.

Paa Lærred. 10 T. h ., 8 T. b.

E t Landskab. Udsigt ved Thunersoen. Man seer flere Bygninger ved Strandbredden. I Baggrunden hoie Bjerge. Sign. M. 1814.

No. 143* Johan Parcellis.

Paa Træ. 18 T. b ., 14 T. h.

E t Sostykke. E t Skib for fulde Seil. Paa Dæk­

ket sees flere af Skibsmandskabet. I Baggrunden kan man oinc Kysterne af et Land.

No. 144* Erik Poulsen.

Paa Lærred. 18 T. h ., 17 T . b. (ovalt).

E t Id eal-H o v ed a f en aldrende kraftig Mand.

Kunstneren har formodentlig villet fremstille en af A postlerne.

31

jpfejagfe?: • '• ; # t / ( ( / 14,

No. 145- Casper Poussins Skole.

Paa Lærred. 14 T . li., 21 T . b.

E t italiensk Bjerglandskab. O ver et Vandfald, der lober mellem Bjergene, gaaer en m uret Bro.

No. 146. (N . N .) Priecz.

Paa Lærred. 15 T. h . , 19 T. b. » Pharaos D atter, til hvem man overbringer den af Nilen optagne Moses. I Baggrunden en Bro og flere antike Bygninger. Sign. Priecz p.

No. 147. August Querfurth.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T . b.

E n ungersk Husar paa en hvid Hest taler til en anden, som er i Fæ rd med at stige til Hest. Ved Siden af dem staaer en Myndehund. Længere borte seer man en Husar, der rid er i fuld Galop med dra­

gen Sabel.

No. 148. A. Querfurth.

Paa Lærred. 8 T. h . , 12 T b.

Fægtning mellem nogle Christne og T y rk er. I Baggrunden Bataille.

No. 149* A. Querfurth.

Paa Lærred. 8 T. h ., 12 T. b.

Dette M alerie, som er Sidestykke til det F o r­

rige, fremstiller en lignende Gjenstand.

Begge disse Stykker ere esquissemæssigen udfort i Bourgignons Smag og ligne Lembkes Arbeider.

No. 150. Rembrandts Skole.

Paa Lærred. 25 T. h ., 22 T. b.

E t Portrait. E n middelaldrende M an d , formo­

dentlig Rembrandt selv.

(19)

32

No. 151. Rembrandts Skole.

Paa Lærred. 22 T. h ., 17 T. b.

E t P o rtra it. E n un g M and i phantastisk D ragt.

D e t lig n er m eget et a f de raderede K obbere, m an tro e r forestiller R e m b ran d t selv.

No. 152. Efter Rembrandt.

Paa Lærred. 22 T. h ., 18 T. b.

Copie a f den overste D eel a f det P o r tr a it af R em ­ b ran d t i det Kongelige M alerie-G allerie, som e r b ek jen d t u n d e r N av n a f de Jodenbruydt.

No. 153, Rembrandts Skole.

Paa Træ. 8 T. h ., 5 T. b.

E n E sq u isse, forestillende C liristi Bespottelse.

No. 155- Johan Heinrich Roos.

Paa Lærred. 12 T. b ,. 13 T . b.

E t D y rsty k k e . I F o rg ru n d en en ro d K o , et Æ sel og nogle Faar. Bagved d e m , ved U dkanten a f en L u n d sees den nederste D eel a f en antik Coloune. D e t e r u v ist, om dette Mal er i e e r a f Joli. H einr. R o o s , m aa- skee det e r snarere et U ngdom sarbeide a f lians B ro d er P h ilip P e te r Roos. D e t h a r ik k e m egen L ig h e d m ed disse D yrm aleres bekjendte A rbeider.

No. 155. Efter Peter Philip Roos (Rosa Tivoli).

Paa Lærred. 12 T. h ., 17 T. b.

E t D y r s tykke. E n G ru p p e a f G jeder paa en M ark. I Baggrunden seer man Bjerge.

No. 156. Efter samme Maler.

Paa Lærred. 12 T. li., 17 T. b.

Sidestykke til F orrige.

33

No. 1 5 7 . Efter Rubens.

Paa Lærred. 16 T. h., 13 T. b.

E t Silen-H oved.

No. 158. Anton Christopher Rude. f 1815-

Paa Lærred. 24 T. li., 29 T. b.

E pam inondas, d e r , om given af flere af sine K ri­

g ere , tr æ k k e r S pydet u d a f sit B ryst i det O ie b lik , da man o v erb rin g er ham B udskabet 0111 at Slaget ex vundet.

No. 159. Salomon Fiuysdael.

Paa Træ. 13 T. h., 13 T. b.

E t Landskab. I en S kovegn v e d en lille Soe, seer man et forfaldent nederlandsk Boudehuus. U d en ­ fo r en Bagdor paa samme ligger en Baad.

No. 160. S. Ruysdael

Paa Træ. 13 T. h . , 12 T . b.

S idestykke til det F o rrig e. E n hollandsk L an d s- b y e i en Skovegn.

D e t e r tvivlsom t, om dette M alerie e r a f den samme K u n stn e r, som tlet foregaaende. D e t sidste h a r megen L ig h ed m ed K. M olenaers A rbeider.

No. 161- Andreas del Sartos (Vanucchis) Skole.

Paa Lærred. 43 T. b ., 33 T. b.

M aria sidder m ed C hristns paa Skjodet. V ed Si­

den a f dem staaer den lille Johannes. F o ra n den sid­

ste ligge hans Kors og en om væ ltet Skaal.

No. 1 6 2 .° Gottfred Schalcken.

Paa Lærred. 15 T. h . , 12 T . b.

E t F ru g tsty k k e. E n V iindrueelasse e r ophæ ngt i et ro d t Baand. V ed Siden flagre tvende Som m erfugle.

Sign. G. Schalcken.

3

(20)

OM1A

Mr

34

No. 163* G. Schalcken.

Paa Lærred. 15 T. h ., 10 T. b.

E t F ru e n tim m e r, d er sidder m ed et P a p ir i H aan- d e n , i hv ilk et h u n nyligen lia r læst. H endes Ansigt e r belyst a f e t bræ ndende L y s , d e r staaer v ed Siden a f hende.

No. 164* J. SeehofF.

Paa Træ. 20 T. li., 26 T. br.

E t Jagtstykke. T r e Jæ g e re , den ene til Hest, de andre to til F o d s , jage m ed deres H u n d e e fte r en H jo rt. Sign. J. SeelioiT, 1647.

No. 165. Daniel Segers.

Paa Lærred. 42 T. h ., 29 T. b.

Maria, hvis H oved er om given m ed en S tjerne-G lorie, sidder p a a en S k y m ed Jesus paa Skjodet. Hendes F o d d e r h vile paa Jordkuglen, om hvilk en en Slange h a r snoet sig.

Jesus ho ld er i den h o ire H aand en Seiersfane, hvis u n ­ derste Spidse h a n stoder ned paa H ovedet a f Slangen, som derved ta b e r u d a f G abet et Æ ble (Kundskabens), a f h v ilk et et S ty k k e e r a f bidt. D en n e Allegorie paa Jesu Seier over S ynden, e r om givet a f en Steenram m e, paa hvilken e r ophæ ngt en B lom sterguirlande. B lom sterne ere u d fo rte a f den angivne M ester, h v orim od A llegorien form odes at væ re m alet a f hans B roder, G e rh a rd Segers.

Sign. D . Segers pinxit.

No. 166. Bartholomæus Spranger.

Paa Træ. 11 T . h ., 11 T. b.

D e n hellige Fam ilie. C hristus staaer ved Si­

den a f M aria, der slutter ham i sine A rm e. Ila n h o ld e r i den ene Ilaand en P æ re. Bagved dem staaer Joseph.

35

No. 167. Anton Stevens (Palamedes).

Paa Træ. 21 T. h ., 29 T. b.

Nogle F ru e n tim m e r og M andfolk i spansk D ragt, som deels sidde, deels staae o m k rin g et Bord. D e n ene a f M andfolkene, som e r i en m u n ter Stem ning, tager et a f F ru e n tim m ern e u n d e r "H agen m ed den ene I la a n d , medens han i den anden Ilaa n d h o ld e r e t Glas.

E t andet af F ru e n tim m e rn e spiller G uitar.

No. 1 6 8 * ° Henrik Stravius.

Paa Lærred. 44 T. h ., 33 T. b.

E n N ic h e , h v o ri e r ophæ ngt en skudt H a r e , og henlagt noget F u g le -V ild t; paa den ene Side et K ru d t­

horn. Sign. H e n , Strauius pin. Ao. 1694.

No. 169. L. Sylvius.

Paa Lærred. 35 T. h ., 42 T . b.

E t Landskab. I F o rg ru n d e n til lioire Side et Klippestykke. P aa venstre Side a f denne lo b e r en Vei, paa h v ilk en m an seer flere F ig u re r og D y r. L æ ngere tilbage seer man en fortlobende R æ k k e ai B je rg e , d er tabe sig im od Ilo rizo n te n . Paa en a f B jergtoppene e r op fo rt en Bygning. Sign. L . Sylvius.

y L i A A t ø *

No. 170. Frantz W erner Tanun.

Paa Lærred. 37 T. h ., 50 T. b.

Adskillige dode F u g le , en dod H a r e og en ro d Jagttaske ligge henkastede paa Jorden. V ed Siden sid­

d e r en H u n d og passer paa det skudte Vildt.

No. 1 7 1. F . W . Tamm.

Paa Lærred. 37 T . h ., 50 T. b.

S idstykke til det Foregaaende. N ogle levende Hons og en And. T il h o ire Side ligger en Kanin ved

3 *

(21)

ct Capitæl af en Colonne; oven paa dette sidder en Due. I Baggrunden sees nogle Træer.

D ette er Originalmalerierne, livoraf udmærkede Copier malede af Johan Salomon W a lil, forlien fand­

tes ved det kongelige Kunstkammer.

No. 172. F . W . Tamm.

Paa Lærred. 15 T. h., 18 T. b.

Livlose Gjenstande. E n rod Jagttaske og flere dode Fugle ligge samlede paa Jorden.

No. 1 7 3 . David Teniers Skole.

Paa Lærred. 31 T. h., 30 T. b.

Hollandske B onder, der kjobslaae med hinanden om nogle Sviin. Dette Malerie er for en Deel be­

skadiget.

No. 174. Efter David Teniers Skole.

Paa Lærred. 12 T. h., 15 T. b.

E t Spilleselskab i en Krostue.

No. 175- Efter David Teniers Skole.

Paa Lærred. 12 T. h., 15 T. b.

E t Dito.

¥ . y

No. 176- Titian Vecelli. (?) Paa Lærred. 41 T. b., 35 T. b.

Simeon, der ved Jesu Fremstillelse i Tem plet, ta­

ger ham paa sifie Arme. D et Oieblik er valgt, da Si­

meon siger: H erre! nu lade D u d in Tjener f a r e i

F red, som D u liaver sa g t Ved hans Side staaer Jo­

seph og Maria.

Uagtet dette Malerie flere Gange har været u d ­ givet for at være malet af T itia n , bæ rer det dog Præg saavel af den Rembrandtske som af den Rubensske Skole,

37

hvorfor man snarere maa antage, at det er malet af en duelig nederlandsk Kunstner. — D en afdode Sam­

ler havde Formodning om at dette Malerie skulle være et udmærket Arbeide af Johan van Neck.

No. 1 7 7 . Jacob (?) Torenvliet.

Paa Træ. 10 T. h ., 8 T. b.

E n hollandsk Værtsliuuskone, staaende i et aabent V indue, betragtende en K ru k k e , som er ophængt paa et Som. Ved Siden af hende ligger en Tobakspibe.

No. 178. Esaias v. der Velde.

Paa Lærred. 10 T. h ., 18 T. b.

E t Landskab. Paa den ene Side et lavt Bjerg, paa hvilket en Vei slynger sig op i flere Krumninger.

Nedenfor Bjerget sees et lidet Vandfald. V ed den an­

den Side en viid Udsigt over nogle lave Banker.

D ette Partie adskilles fra det Ovrige af Landskabet ved en Flod. I Forgrunden sees en Jæger til Hest med sin H u n d , et Muulæsel, samt nogle Figurer. Med Undtagelse af en ej betydelig Retouche i Luften er dette Malerie udmærket vel conserveret, i sit Slags skjont og vistnok et af denne Mesters fortrinligste og bedste Arbeider. Sign. E. V. V E L D E 1625.

No. 1 7 9 . Daniel de Verdion.

Paa Lærred. 8 T. h ., 10 T. b.

E t gammelt P iletræ , der brydes over ved en stærk Storm. Paa en hoi B anke, der adskiHes fra det ov­

rige Landskab ved en F lo d , ligge nogle Ruiner. Sign.

De Verdion.

No. 180- Efter A. Vermeulen.

Paa Lærred. 23 T. li., 31 T. b.

Skoiteldbere paa en Kanal i Holland efter den

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Bi- og restprodukter fra fødevare- og nonfoodindustrien udgør i dag en betydelig del af fode- ret til fødevareproducerende dyr. Biprodukter udgør et bredt spektrum af produkter af vidt

prioritering af, hvilke indsatser afdelingen skulle arbejde videre med gennem projektforløbet. Prioriteringen blev gennemført som en Multivoting proces. Det betød, at alle

Spitzers optagelser afslører de tunge, varme og meget lys- stærke stjerner, der er blevet dannet i dette

økologireglerne godkendte midler også kan anerkendes til brug i Danmark, hvilket vil gøre det muligt for avlerne at konkurrere med den importerede frugt på lige fod. Der er

Derudover opdeles den diffuse del yderligere i ”so- lar” (solenergi), ”Visual” (synlige del) og ”UV” (ultraviolette del). Hvis data for det aktuelle rullegardin/screen

En anden af overskrifterne for Teatret som interferens indebar, at Odin Teatret slog sig ned i landsbyen Vemb, der ligger uden for Holstebro.. 2 Temaet lød: At give byen tilbage

Dermed bliver man som samtalepartner ikke bare ringet op af en eller anden Souptic fra Calcutta til en uforpligtende, eksotisk snak, men er også blevet ringet op af hele

Forholdet mellem religion og sekularisering som et kulturelt forhold kompliceres yderligere i betragtning af, at for andre versioner af kristendommen er afmytologisering udtryk for