• Ingen resultater fundet

2, <r v Fortegnelse

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "2, <r v Fortegnelse"

Copied!
45
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

DET KONGELIGE

K U N S T A K A D E I I E S

BIBLIOTHEK.

Nr. £ [ 2, <r

v F o r t e g n e l s e

*■*’• ) . /'% '' ' . ' ' •' * J L ' : '

o v e r d e n af

I / *

Geheimeconferentsraad

»

J o h a n v . B i i l o w

t i l S a n d e r u m g a a r d ,

R idder a f Eteplianten, Storkors af D a nnebroge, D annebrogsm and, CommandeuL- a f N o id slje in e o r d e u e n o . s. v.

e f t e r l a d t e

betydelige Samling

£ ■'. - ■ ' * > H

• \ a f * *

- I

M a lerie r> H aandtegn in ger og K obberstykker, sa m t en G ru ppe og to F igu rer a f M arm or

m . vti*

som den M artz ^829 b ortsæ lges v e d offentlig A u ction i F o rv æ relse t t i l d et M olik isk e B ille d g a lle rie , h v o r M ale riern e h v e r O nsd ag fra K l. 12

ti l 2 k a n tages i Ø iesyn.

Kj o b e n h a v n .

T r y k t i T h i e l e s B o g t r y k k e r i e .

1 8 2 8 ,

(2)

foroge deres Antal, havde selv forfattet flere Fortegnelser over dem, hviike man, saa meget som m uligt, har sogt at lægge til Grund ved nærværende Beskrivelse.

' ■*

Iblåndt*'Jiaandtegningerne, der ligele­

des* ere "iidforte haade af indenlandske og udenlandske Kunstnere, ere flere af me-

%

een Interesse, deels formedelst den Me- sterhaand, man'seer i dem, deels fordi de indeholde GompOsitioner til senere

■. derefter udforte lArbeidér. Kobber s ty k -

s -

kerne udgjore den mindre væsen tHge Deel af denne Kunstsamlings dog fin­

des der. ogsaa iblandt disse flere fortrin­

lige Arbeider af berdmte Kunstnere.

* * * *

F o r enbyes tilbyde sig

Kunst- og Musikhandler C. C. L o se, Hofboghandler F . B rum m er og den

Gyldendalske B o g h a n d lin g at overtage Connnissioner.

Malerier i Oliefarve.

No. l . Nicolai Abraham Abildgaard.

Paa Lærred. 12 T. k ., 17 T. b.

iV ic h a r d den T redie, som liar drom t, vaagner op

i

-Skræk. Ved hans Side staaer hans Skjold og Hjelm, bagved paa et Bord hans Krone og et Timeglas. JEs^uisse.

No. 2* N. A. Abildgaard.

Paa Træ. 6 T. h ., 11 T . b.

E n Allegorie. Oresund, fremstillet ved en Flod­

gud, som ligger paa Jorden, lænende sig til en Kanon.

D et danske Flag hviler i hans Arm. I den ene Haand holder han en Nogle, med den anden indsamler han Penge. Esquisse til et D orstykke for Christiansborg Slot.

* «■ ti *

No. 3« N. A. Abildgaard.

Paa Lærred. 10 T.

li.,

8 T . b.

E n Amor. Han staaer og spiller paa en L yre.

Ved Fodderne ligger hans Pilekogger. Esquisse.

No. 4. N. A. Abildgaard.

Paa Lærred. 24

T.

b ., 37 T. b.

E t Landskab. Udsigt til Schie - K irke i Sverrig.

Paa hoire Side ligger K irken, i en Dal til Venstre

(3)

Klokketaarnet paa en isoleret Klippe. Længere tilbage sees liere med Gran og Buskværk bevoxne Klipper. I Forgrunden nogle Figurer. Dette er et af de faa Land­

skaber, og maaskee det eneste, denne Kunstner liar malet efter N aturen; det er formodentlig et Ungdomsarbeide.

No. 5. N. A. Abildgaard (efter C. Poussin).

Paa Lærred. 27 T. h ., 32 T. b.

E t Landskab. I en skovrig Bjergegn seer man ct Vandfald. Paa Bjergene ere opforte flere Bygnin­

ger. I Forgrunden adskillige F igurer. Copie efter et Malerie af Casp. Poussin.

No. 6- N. A. Abildgaard (efter G. Poussin).

Paa Lærred. 27 T. h ., 32 P. b.

E t Landskab, Sidestykke til Foregaaende. I Mel­

lemgrunden en Soe med et lidet Vandfald. Længere tilbage en befæstet Bygning, bagved denne hæve sig nogle Bjerge. I Forgrunden flere Figurer. Ligeledes Copie efter et M alene af Casp. Poussin.

No. 7- Christopher Ludvig Agricola.

Paa Lærred. 40 T. h ., 30 1 . b.

E t Landskab.

Dette Malerie er meget beskadiget.

No. 8. C - Agricola.

Paa Lærred. 40 T . h ., 30 T. b.

E t Landskab. S id e s ty k k e til Foregaaende. Dette er ligeledes meget beskadiget.

No. 9. Peder Als.

Paa Kobber. 6 T. h ., 5 T. b.

E n meget formindsket Copie af den Madonna med

B arnet, som findes paa Correggios beromte Nat i det Dresdner-Gallerie.

No.

io.

P. Als.

Paa Kobber. 6 T. b ., 5 T. b.

Ligeledes en meget formindsket Copie af et F ru en - tim m erporfrait Originalmaleriet a f Paul Veronese er i det D resdner - Gallerie.

No. 11. Paul v. Bardenfleth.

Paa Lærred. 12 T. h ., 9 T. br.

Landskab. O ver en Bæk, der danner et lille Vandfald, gaaer en B ro, paa hvilken man seer 2 Fod- gjængere. Bagved en Landsbye seer man Skove og Banker. Signeret Bardenfletli.

No. l £ . Johan Franz van Bloemen (Ilonzonte).

Paa Lærred. 24 T. h ., 28 T. b.

E t Landskab i Poussins Smag. I Mellemgrunden ligger en Bye med et C astel, der e r opfort paa antike Ruiner. I Forgrunden, der adskilles ved et Vand fra Mellemgrunden, nogle Klippestykker og omstyrtede Co- lonner. I aa et af Klippestykkerne sees en staaende og en siddende Figur.

No. 13. Nolbert van Bloemen.

Paa Lærred. 18 T. h ., 21 T. b.

E n Bondestuc. Ved et Bord sees en Gruppe af 6 B onder, deels siddende, deels staaende, af livilke de 2 spille Kort og de andre mocre sig ved at sce paa Spillet. Paa Gulvet ved Siden af Bordet sidder en Dreng. Længere inde i Stuen sees en Gruppe af 3 Bonder. I Forgrunden til Venstre ligger en Kobber- kjedel og et omvendt Leerkar. Sign. NO. V. B.

(4)

No. 14. N. van Bloemen.

Paa Lærred. 18 T. b., 21 T. b.

S idestykke til F oregaaende. U d en fo r et H utts sid­

d er én gammel K one i Samtale m ed e t u ngt F ru e n ­ tim m er. Bagved dem staaer en M andsperson, der v e n ­ d er Ryggen im od d em , og v ed Siden af dem sidder en a n d e n , der sover og e r n æ r ved at falde n e d af Stolen. I F o rgrunden ligger en H u n d og nogle L e e r- k ar. T il lio ire Side e r U dsigten til et Landskab.

Sign. N . V. B.

No. 15. (N- N .) Bolt.

Paa Træ. 10 T. h ., 8 T. b.

E n K rostue. T v en d e danske B onder sidde ved et B o rd m ed deres T obakspibes. F o ra n dem staae tvende andre B o n d e r, a f h v ilk e den ene holder en 0 1 - kande i Haanden.

No. 1 6 . P« Bout. et A. F . Boudewyn.

Paa Lærred. 12 T. h ., 18 T. b.

E n italien sk Sokyst. I F o rg ru n d e n sees et gam­

m elt Taarli. V ed K ysten ligger et ty rk isk F artoi. F le re F ig u r e r , déels til F o d s , deels til I l e s t , oplive F o r ­ grunden.

No. 17. Johan Christian Brandt.

Paa Træ. 9 T. h., 12 T. b.

E t Landskab. Nogle B jerge danne Baggrunden, h vilken skilles fra den næ rm ere M ellem grund ved en B æ k k e af B uskvæ rk og Huse. I F o rg ru n d en et V an­

dingssted og en V e j, paa h v ilk en sees en P ig e , d er r id e r paa et E sel; v ed Siden a f hende gaaer ‘en H yrde, d e r d riv e r nogle F aar foran sig. D ette M alene er stu k k e t i K obber a f F . L. Bradt.

No. 18- J. C. Érandt.

Paa Træ. 9 T. h., 12 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til F o rrig e. V ed U d k an - kanten a f en Skov gaaer en V e i, der gjennem brydes a f c t lidet Vand. I F o rg ru n d en sees en Bondevogn, d er nyligen h a r passeret V andstedet. Ligeledes stu k k e t i K obber a f Bradt.

No. 1 9 . Peter v. Bredael.

Paa Lærred. 21 T. h ., 25 T. b.

E n L eierscene. N ed e n fo r en B a n k e, paa h v ilk et sees e t O fEceerstelt, e re flere H este grupperede. I F o r - grunden*sidde nogle B o n d e r, d er spise og d rik k e. D e t e r ik k e afg jo rt, c m dette M a le n e , om hvis O riginali­

te t der ingen T v iv l k an v æ re , e r a f den angivne M e­

s te r; det synes a t have nogen L ighed m ed IX. V e r - schuirings A rbeider.

No. 2 0 . Adrian Brouwer.

Paa Træ. 19 T. h „ 24 T. bu

E n tystig Bonde sidder hos K jelderpigen i en K rostue v ed S korstenen. 1 Baggrunden flere F ig u re r.

D e tte M alen e e r noget beskadiget.

No. 2 1 - Carravaggios Skole.

Paa Lærred. 42 T. h., 36 T. b.

D e n hellige Ilie ro n y m n s , d er h o r e r Englens Ba­

sun. I den ene H aand h older han et C rucifix, i den anden en S te e n , m ed h v ilk en h a n slaaer sig fo r B r y ­ stet. V ed Siden a f ham sees H ovedet a f hans L ove.

H alv F ig u r; naturlig Storrelse.

/ No. 2 2 * Henrich Clausen, -j- 1 8 0 5 . / Paa Lærred. 18 T, h., 23 T. b.

E t Skovpartie. M otivet e r taget a f C harlotten-

(5)

lunds Skov. E n V e i, der lober ved Siden af en gra­

vet Kanal, forer til det Indre af Skoven; paa Veien findes en eenlig Fodgjænger.

No. 23* Benedict Coffre.

Paa Lærred. 23 T. h ., 31 T. b.

Den doende Cleopatra. H un er fremstillet seg­

nende tilbage i sine Opvarterinders A rm e, som udtrykke den hoieste Grad af Skræk og Sorg. Ved liendes Fod snocr Slangen sig. Dette Malerie, som er en af Kunst­

nerens storre Compositioner, ligner Coypels Arbeider.

No. 2 4 . CofTre.

Paa Lærred. 12 T. li., 10 T. b.

Brystbillede af en Asiater. Han er prydet med en prægtig Turban. O ver Skuldrene bæ rer lian en Bue. Sign. B. CofTre 1712.

No. 2 5 . B. Coffre.

Paa Lærred. 10 T. h ., 8 T. b.

E n fornem T y rk staaemle. Foran Figuren er an­

bragt et stort Drapperie. Halv Figur. Sign. B. Coffre.

No. 26. Copie efter Correggio.

Paa Lærred. 23 T. h . , 19 T. b.

E n bedende Magdalene.

A f en ung M aler, efter det bekjendte M alerie, som tilforn var i f estes og nu er i den Kongelige Maleriesamling.

No. 27- Lucas Cranach.

Paa Træ. 19 T. h ., 14 T. b.

Venus staaer i en formanende Stilling foran den give den de C upido, der holder en Bikage i sine Hæn­

der. Flere Bier liave sat sig liist og lier paa liam.

Bagved sees Hovedet og Forbenene af en liggende Hjort. I det overste Hjorne til Venstre findes en ita­

liensk ludskrift. Sign. med Kunstnerens Mærke og Aarstallet 1543.

No. 28* l" Cranach.

Paa Træ. 6 T. h ., 5 T. b.

Lutliers Portrait. D ette S ty k k e, som paa nogle Steder er overmalet, er signeret med Mesterens Mærke samt Aarstallet 1528.

No. 29- Efter L. Cranach.

Paa Træ. 6 T. h . , 5 T. b.

Catharina de Boras Portrait.

No. 3 0. L. Cranach. (?)

Paa Træ. 11 T. h ., 8 T . b.

E t Fruentim m er, i en sort Kaabe og med et gyl­

dent Belte om L ivet, staaer ved et Bord. I den ene Haand holder hun en Neglike.

Paa dette Stykke findes Aarstallet 1 5 1 4 , men ikke Cranachs Mærke. D et kan ei heller med Sikkerhed an­

gives, om dette gamle Malerie e r af denne Mester.

No. 31. A. Cuylenburg.

Paa Træ. 15 T. h ., 21 T. b.

Adskillige N ym pher i en m ork Ilvelving. Nogle liave væ ret, andre ere i Fæ rd med at bade sig. Igjen- liem en liden hvelvet Aabning seer man den klare Dag.

No. 32. Johan Clausen Dahl.

Paa Lærred. 26 T. h ., 33 T. b.

Prospcct af Landslottet Quisisana i det Neapoli-

(6)

tanske. Paa den nærmere Side af en indlobeudo Ilav - bugt sees Slottet, som beskinnes af Solen. T il Venstre e r et med T ræ er' og Buske bevoxet F jeld, ad hvilken slynger sig en Vei. Ved en dyb Kloft adskilles dette F jeld fra F orgrunden; paa denne sees en H y rd e , der vogter en Gjedelijord. I Baggrunden det rygende Vesuv.

D ette Stykke er udmærket malet og meget udfort. Sign.

J. D alil, 1825.

No. 3 3 - J< C. Dahl.

Paa Lærred. 26 T. h ., 33 T. b.

Sidestykke til Foregaaende. Udsigt mod Staden Castellamare. D enne ligger ved Foden af et lioit Bjerg ved Havet. Man seer en Landtunge, paa Enden af hvil­

ken er et m uret Castel. Bagved Landtungen er den til Staden horende Havn. Man seer flere Skibe, der 6taae paa Stabel. I Forgrunden ere nogle Folk beskjæf- tigede med at udlosse et Fartoi. Dette skjonne Ma- lerie, er malet med samme Delicatesse som det fore­

gaaende. Sign. J. D ahl, 1826.

No. 34* J. C. Dahl.

Paa Lærred. 16 T. h ., 23 T. b.

E t Maaneskinsstykke. Udsigten ei' taget fra en af Kjobenhavns Skibsbyggerpladser. Paa den anden Side a f Vandet, der bliver oplyst af Maanen, ligge flere Bygninger, bagved hvilke hæver sig Taarnet af vor Frelsers Kii’ke. I Forgrunden flere Figurer. Sign. J.

D ahl, 1816.

No. 3 5 . J. C. Dahl.

Paa Lærred. 16 T. h ., 23 T. b.

E t Maaneskinsstykke. Sidestykke til Foregaaende.

Udsigten er taget fra Frederiksholms-Canal. 1 Baggrun­

den, liiinsides Vandet, seer man nogle af de paa C hri­

stianshavn værende Skibsbyggerpladser samt Frederiks- k iik cn Foran til Venstre Side ligger det gamle Bryg—

liuus. Skyerne og Vandet give Gjenskin af Maanen, der bliver skjult ved Seilene af et ved Bryghuset lig­

gende Skib. I Forgrunden ikke langt fra Bolværket staaer en Vægter med sin Morgenstjerne under Armen og seer ud over Vandet. Sign. J. D ahl, 1817.

No. 36. Balthasar Denner.

Paa Lærred. 19 T. h ., 15 T. b.

Kunstnerens eget Portrait. Han er ifort en graa Kappe, paa Hovedet har han en graabruun Hue. Sign.

B. Denner fec. 1719. Æ t. 3 3 h Dette Malerie er i Bi­

tingene noget mindre u d fo rt, men Hovedet er dog ud­

m ærket malet.

No. 3 7 . B. Denner. (?)

Paa Lærred. 20 T. h ., 16 T. b.

E t Portrait. E n gammel Kone ifort en simpel sort Dragt.

No. 38- Christian W illi. Ernst Dieterich et Basi- lius Grundmann.

Paa Lærred. 22 T. h ., 25 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden sees' et Vand, i hvil­

k et speile sig Buinerne af den sachsiske Borg Tlia- ra n d t, der ligger paa en B anke; ad denne slynger sig en I1 odstie op til Ruinerne. Nedenfor Banken ligger en Kirke og flere Bygninger.

No. 39« C. W . E. Dieterich et B. Grundmann.

Paa Lærred. 22 T. h ., 25 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til forrige. Paa et ujevnt

(7)

Jordsmon sees nogle F olk, der ere beskæftigede ved et Skib, som ligger for Anker paa Elben. Paa den anden Side af Floden Byen og Slottet Wehlen.

Ved den ovennævnte Angivelse af Forfærdigerne af disse 2 Malerier maa vel antages, at de ere malede under Dietericlis Tilsyn og med lians Hjelp af B.Grund- mann, der var en af lians Elever. De ere begge op­

givne at være malede 1733.

No. 4 0. Dieterichs Skole.

Paa Lærred. 8 T. h., 7 T. b.

Brystbillede af en Kriger i pliantastisk Di agt eftei Rembrandt.

No. 4 1. Dieterichs Skole.

Paa Lærred. 8 T . l i . , 7 T. b.

Sidestykke til forrige, ligeledes forestillende en Kriger. Efter Jan Lievens.

No. 42. Jacob v. der Does.

Paa Lærred. 1 8 T . l i . , 17 1 . b .

E t Dyrstykke. En Hyrde og en Hyrdinde vogte en Koe, nogle Faar og en Vædder.

No. 4 3 . J* v. , der Does.

Paa Lærred. 18 T . h . , 17 T . b .

Sidestykke til det Forrige. Nogle Koer og Faar, der vogtes af en Hyrde og en Hyrdinde.

No. 4 4 . Gerhard Dov *).

Paa Træ. 9 T . l i . , 7 1 . b .

”Malerens eget Billede. Han seei* ud al et \ in-

*) Saavel v e d A ngivelsen af Mesteren for delte M a le r ie , som v e d Beskrivelsen af d et, er noiagtig fulgt en af den ak lod e Samler selv forfattet raisonneret Fortegnelse over denne M a le r ie -S a m lin g .

due, og er ifort en graaelig Kjole med Hue paa Hovedet.

Den venstre Arm hviler paa Vinduesjiosten med Pen­

sler i Haanden og en Palet paa Tommelfingeren. Den hoire Haand ligger ned ud af Vinduet og vises i fuldt Lys. Under Vinduet er hæftet et Papir, hvorpaa læ­

ses C DOU. lU etie 1652 Ætatis 39. I Baggrunden sees en Staffeli, en Globus paa et Bord, og indenfor Vinduet hænger et optrukket gront Gardin. E t yp­

perligt Malerie.’’

No. 45. Anton van Dyck (?)

Paa Træ. 11 T. h . , 8 T . b.

Et Portrait. En middelaldrende Mand i sort Dragt med en hvid nedfaldende Krave om Halsen. I den venstre Haand holder han et antikt Silen-Hoved, hvil­

ket han nyligen har betragtet.

No. 46. A. v. Dycks Skole.

P aa Lærred. 28 T . l i . , 2 3 T . b .

Tiden, fremstillet som en gammel bevinget Mand, klipper Fjedrene af Amors Vinger. Amor soger for- gjeves at modsætte sig. Paa Jorden ligge en Lee, et Dodninghoved og et Pilekogger.

No. 4 7 . Christopher W ilhelm Eckersberg.

Paa Lærred. 1 2 T . h . , 9 T . b.

En Bjergegn. Man seer en Dal imellem Bjergene.

Ved Landeveien, der gjennemskjæres af en Bæk, lig­

ger en Vaudmolle. Den Egn, dette Malerie forestiller, er Ilsedalen i Tydskland.

No. 48- C. W . Eckersberg.

Paa Lærred. 13 T . l i ., 10 T . b.

Udsigt af Ruiner og en Plads i Rom; ufuldfort.

(8)

12

No. 4 9 . Efter C. W . Eckersberg.

Paa Lærred. 13 T h . , 10 T . b.

Udsigt fra en Deel af Colonaden, som omgiver Pederspladsen.

No. 5 0 . David Kloeker Ehrenstrael.

Paa Lærred. 20 T. li., 17 T. b. (ovalt).

P ortrait af Carl den Ellevte af Sverrig i meget ung Alder. Hans Haar hænger ned i lange L okker paa den med Guldkroner broderede Kappe, som er fodret med Hermelin.

No. 5 1 . Aldert v. Everdingens Skole. (?) Paa Lærred. 39 T. b ., 35 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden til H oire ved nogle Grantræer ligger en H ytte paa et Klippestykke. T il Venstre seer man en So og længere tilbage ved samme en Vandmolle.

N o. 5 2 . Efter Domenico Feti.

Paa Lærred. 24 T. h ., 19 T. b.

D en hellige Families Flugt til Egypten. Maria rid er paa et Esel med Barnet foran sig. ,Ved Siden gaaer Joseph og leder Æslet.

N o. 5 3 . Claudius Ditlev Fritzsch.

Paa Lærred. 15 T. b ., 20 T. b.

En Blom ster-Guirlande, ophængt foran en Niche.

Dette Stykke er et af Mesterens tidligere A rbeider.

Sign. C. D. Fritzsch pinxit.

N o. 5 4 . Christian David Gebauer.

Paa Lærred. 14 T. h ., 11 T. b.

E t Jagtstykke. E n Jæger er nyligen steget ned

af sin H est, og er i Begreb med at tage to dode Ræve o p , som ligge paa Jorden. Foran ham ligger lians Hund. Sign. 1820. Gebauer.

No. 55- C. D . Gebauer.

Paa Lærred. 16 T. h ., 19 T. b.

E t Landskab. D et gamle Badehuus ved F red e­

riksborg. I Forgrunden sees flere G rupper af Heste og Qvæg.

N o. 5 6 . C. D . Gebauér. - Paa Lærred. 15 T. h ., 19 T. b.

E t Landskab. Paa en liden Banke ved en Aae, over hvilken gaaer en B ro, ligger et Huus j foran Aaen*

seer man noget Qvæg. (Ungdoms-Arbeide.) No. 5 7 . Toussainet Gelton.

Paa Træ. 13 T. h., 9 T. b.

Pal is , der tilkjender Venus Skjonhedsprisen. Ma­

leren har sogt at efterligne den Maade, hvorpaa P o e- lenborg fremstillede lignende Gjenstande.

No. 58* T. Gelton.

Paa Træ. 10 T h . , 13 b.

D iana, omgivet af sine N ym pher, viser Acteon b o rt, der allerede foler de frembrydende Horn.

No. 59« T. Gelton.

Paa Træ. 10 T. h ., 13 T. b.

En N ym phe, der knælende overbringer Diana en Viindrueklasse. Sign. T. G.

No. 60« T. Gelton.

Paa Træ. 9 T. h ., 12 T. b.

En bedende Magdalene. Hun fremstilles siddende

(9)

- - - ■" V • * *

1 4

luellém K lipper, holdende i den ene Ilaand et D od- ningelioved. Sign. T . G. fe.

No. 62- T. Gelton.

Paa Træ. 9 T. h ., 12 T. b.

E n bedende Magdalene i en Klippeegn. Sign. T .G .

j,- i

No. 61- T. Gelton.

Paa Træ. 14 T. h ., 21 T. b.

E n Ilelgen (formodentlig Set. Bruno) i en be­

dende Stilling i en Klippehule. Han skuer op mod nogle Engle, der svæve for liam. Dette Malerie er i noget beskadiget.

No. 63- T. Gelton.

Paa Kobber, 11 T. h ., 8 T , b.

E t Knæstykke, forestillende en ung Prinds. Ilan er prydet med Elepliantordenen og i den lioire Ilaand holder han Commandostaven. Foran ham staaer hans Hjelm. Formodentlig Portrait af F rederik den Fjerde som Kronprinds.

No. 64. Adam Gotlob Gjelstrup.

Paa Pap. 7 T. h ., 9 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden et lidet Vandfald, over hvilket gaaer en Bro. Ved Siden ligge et P ar Bon- derhuse. I Baggrunden sees et Kirketaarn.

No. 65. A. G. Gjelstrup.

Paa Træ. 7 T. h ., 10 T. b.

E t Landskab. Ved Udkanten a f en Skov ligger cn Vandmolle, der speiler sig i en stille Soe. I F o r­

grunden sees et stort udgaaet Træ.

15

No. 66- A. G. Gjelstrup.

Paa Træ. 7 T . h., 10 T. b.

E t Landskab. Udsigt af Veien fra Helsingoer til det Scliimmelmanske Geværfabrik langs med Molle-Soen.

Stykket er lidt beskadiget. D et er angivet at være fuldendt den 9de Aug. 1805.

No. 67. Jan van Goyen.

Paa Træ. 14 T. h., 23 T. b.

E t Landskab. Udsigt over en flad og bar Egn.

I Baggrunden sees Havet. I Forgrunden enkelte Træer, Sandbanker og et Bondehuus. Luften er tildeels over­

målet. Dette Stykke bærer sikkert Præg af at være a f van Goyens Skole; men om det er af Mesteren selv, kan ei med Vished angives.

No. 68- Anton Graf. (?)

Paa Lærred. 21 T. h., 15 T. b.

E t Christus-Hoved. Copie af det bekjendfe Ma­

lerie a f Hannibal Caracci i det D resdner Gallerie.

No. 69« Carl W illi. Hamilton. (?)

Paa Træ. 7 T. h., 9 T. b.

Skudte Vildænder, ophængte ved et Træ.

No. 70. C. W . Hamilton. (?)

Paa Træ. 7 T. h., 9 T. b.

Sidestykke til det Forrige. Tvende skudte A ger- lions, ophængte ved cn Kurv.

No. 7 1 . H. Hansen (efter Rembrandt).

Paa Lærred. 24 T. li., 19 T. b.

Portrait a f et Fruentimmer. Hendes Haar hæn-

(10)

ger i L okker ned paa Skuldrene. Den venstre Haand holder hun paa Brystet. Copie efter et bekjendt Ma- lerie af Rembrandt.

No. 7 2 . Hans Harder.

Paa Lærred. 16 T. h ., 23 T. b.

Landskab. I en sjællandsk Egn foran en Bonde­

kirke ligger et Bondehuus; bagved ' samme seer man nogle Bugter af en liden Indsoe.

No. 7 3 . Bartholomeus van der Helst (?)

Paa Træ. 4 T. h ., 3 T. b.

E t Portrait af en aldrende Kone i det syttende A ar- hundredes hollandske Dragt. Dette Stykke er malet med udm ærket Klarhed.

No. 7 4 . Efter B. v. der Helst.

Paa Lærred. 32 T. h ., 26 T. b.

P o rtrait af en middelaldrende Mand i halv Figur.

Originalen, som forhen var i den W estiske Maleriesam- lin g , findes nu i det Kongl. Billedgallerie.

No. 7 5. Georg Hinz.

Paa Lærred. 4 4 T. h ., 35 T. b.

E t aabent Skab med Pretiosa, udskaarne A rbei- der i Elplienbeen, Conehylier og desl. Dette Stykke er i sit Slags udm ærket ved den ualmindelige Sand­

h ed, hvormed det er udfort. Sign. Georg Hinz. Altona.

fecit, Ao 1666.

No. 7 6 * Hans Holbein. (?)

Paa Kobber. 7 T. h ., 6 T. b.

Portrait af en ung Mand med et rodagtigt bredt

Skjæg. Man ljar ik k e udfundet, hvem dette Malerie forestiller; det er omtrent fra Holbeins Tid.

No. 7 7 . Christian Holm.

Paa Lærred. 10 T. h . , 14 T. b.

E t Dyrstykke. Paa en Eng seer man en hvid Hoppe med sit Fol. Ved Siden af den ligge en Ko og en Kalv. Længere tilbage seer man et P ar Heste og et Fol ved et lidet Vand. I Baggrunden F rede­

riksborg Slot. Sign. C. H. 1826.

No. 7«. C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h ., 14 T. b.

E t D yrstykkc.. E n hvidfodt Hoppe med dens Fol- Sign. C. IL 26.

No. 7 9 . C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h ., 14 T. b.

Heste efter Svomning. E n Kndsk har været nde i Stranden med to Heste for at lade dem svomme og er i Fæ rd med at ride op paa Land med dem. Ma­

leren h ar sogt at fremstille Hestenes Munterhed og Væ­

liglied efter den Forfriskning, de have faaet ved Bad­

ningen. Motivet for dette Malerie er taget Ved Kalk­

brænderiet. Sign. C. H. 26. No. 8 0 - C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h ., 14 T. b.

Et. Dyrstykke. En Hingst springer over et Steen- gjerde, for at folge nogle Hopper med deres F o l, som lobe op ad en Vej. Sign. C. H. 1826.

No. 8 1 . C. Holm.

Paa Lærred. 10 T. h ., 14 T. b.

E t Dyrstykke. E n Hingst og nogle Hopper tumle 2

(11)

sig paa en Eng. I Baggrunden sees en svag Regnbue.

Sign. C. II. 1824.

No. 82- Gisbert Ilondecoeter.

Paa Træ. 10 T. h ., 14 T. b.

E t Landskab. I en klippefuld Egn sees nogle H y r­

der med deres Qvæg. Sign. G. Ilondecoeter.

No. 83* Nicolai van der Hoye.

Paa Træ. 17 T. h ., 24 T. b.

En Fægtning mellem Infanterie og Cavallerie. Uag­

tet der i den lier fremstillede Bataille bliver brugt Sky de gevæ rer, ere dog liere af Krigerne iforte Rust­

ning, saaledes som det endnu brugtes i det 17 de A ar- hundrede. D ette Malerie er udfort med megen Klarlied.

No. 84* Cornelius Huysmann. (?)

Paa Lærred. 25 T. h ., 19 T. b.

E t Landskab. F orgrunden, paa livilkdh sees nogle F o lk , deels til H est, deels til F ods, bliver oplyst ved .et enkelt Lysglimt. Længere tilbage liæve sig nogle

Bjerge. **

No. 85- Jan van Iluysum.

Paa Lærred. 15 T ., 20 T. b.

E t Landskab. Maleren bar sogt at give dette de syd­

lige Landes Cliarakteer. Paa den ene Side af en Flod ligge flere Bygninger fra M iddelalderen, paa den an­

den Side gaaer en Landevei; paa livilken sees adskil­

lige Figurer. Sign. Jan van Huysum. F.

No. 86- P. II.

Paa Træ. 12 T. h ., 16 T. b.

E t Landskab. E n hollandsk Bondegaard ligger

19

ved Bredden af en Aae. Foran samme nogle hoie Træer. I Baggrnnden sees nogle lave Banker. Sign V. II. 1661.

No. 87. Lucie Ingemann, fod Mandix.

Paa Lærred. 34 T . h ., 26 T. b.

E t Blomsterstykke. E n Vase med en riig Gruppe af Blomster, henstillet i en Niche. Sign. L. M. 1821.

No. 88- Jens Juel.

Paa Lærred. 18 T. h ., 14 T. b.

E t Natstykke. Portrait af en middelaldrende Mand a f Borgerstanden. Paa Hovedet har han en hvid N at­

hue. Ansigtet er belyst af et udenfor Maleriet værende Lys. D et er et med Genialitet udfort Ungdomsarbejde.

No. 89. J. Juel.

Paa Lærred. 16 T. h ., 23 T. b.

E t Landskab. E t optrækkende T ordenveir har givet Maleren Anledning til at vise en frappant L y s- virkning paa en eensomt liggende Bondegaard. D en Blæst, der gaaer forud for U vciret, er udtrykt med megen Sandhed. Flere Gjenstande, som Straaetaget, den kalkede Væg og Piletræ erne, ere meget udm æ rket; man overbevises let om, at det forestiller en dansk Egn, og udentvivl er et af cleime Mesters heldigste og meest cliarakteristiske A rbeider, ja maaske det bedste Land­

skab lian nogensinde har malet.

No. 90. J. JUel.

Paa Lærred. 16 T. b ., 23 T. b.

E t Landskab. En dansk Egn. Paa en Banke i Nærheden af en Kirke ligger en Veirmolle. Hen over

2 *

(12)

20

en Slette med frugtbare M arker seer man Taget a f en Herregaard. 1 Forgrunden gaaer en Bro over en Bæk.

Man form oder, at Motivet for dette Landskab er ta­

get af Egnen ved M iddelfart, livor Juel var fodt.

No. 91. J. Juel.

Paa Lærred. 23 T. h ., 29 T. b.

L t Landskab. Prospeet af Egnen omkring Jæ - gerspriis. I Baggrunden seer man Slottet og Fjorden.

I Forgrunden sees nogle Ilostfolk, der begive sig til deres Arbeide, og noget længere tilbage ligger en Lands- bye. Sign. Juel pinxit. 1782. Dette Malerie e r stuk­

k et i Kobber af F. L. Bradt.

No. 92- J. Juel.

Paa Lærred. 23 T. h ., 30 T. b.

E t Landskab. Udsigten er fra Landsbyen Soerup til Fredensborg-Slot. I Forgrunden sees nogle Hjorte.

Længere inde i Landskabet en stor Blegeplads. I Bag­

grunden Esrum - Soe og en Skov. Dette Stykke e r stukket i Kobber af F . L. Bradt.

No. 93- J- Juel.

Paa Lærred. 21 T. h ., 28 T. b.

E t Landskab. I Baggrunden, som adskilles fra det ovrige Landskab ved en Soe, sees nogle Bakker.

I Forgrunden paa en Eng staaer en Hest (Portrait).

Paa den venstre Side af Landskabet kommer en Bonde gaaende tilligemed en Malkepige.

No. 94- J. Juel.

Paa Lærred. 15 T. h ., 18 T. b.

E t Landskab. E t Partie af Genfersoon. I Bag­

grunden ligger Byen G enf ved Foden af nogle Bjerge;

blandt hvilke Montblanc hæver sig over de andre.

No. 9 5. J. Juel.

Paa Lærred. 15 T. h ., 18 T. b.

Landskab. I en Klippeegn slynger sig en Soe i flere Krumninger. Paa en Landtunge, der gaaer ud i Soen, seer man nogle Huse og en Blegeplads. I Forgrunden en staaende og en liggende norsk Bonde. Motivet for dette Landskab er taget af Egnen omkring et Teglværk ved Miosen. Dette Malerie er stukket i Kobber af F .L .B radt.

No. 96. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

E t Natstykke. E n Veirmolle sees i fuld Flamme.

F ra et nærliggende Huus ile nogle Folk hen til den brændende Molle.

No. 97. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h . , 14 T. b.

E t Natstykke. I Forgrunden sidder en Mand udenfor sin H ytte ved et Led og ryger Tobak. Ved Siden af ham staaer en Lampe. Luften er oplyst ved Nordlys.

No. 98. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

E t Uveir i en Klippeegn. Skyerne ere stærkt oplyste af L ynilden, der netop slaaer ned. I F orgrun­

den paa et Klippestykke sees nogle G rantræ er, i N æ r­

heden af hvilke staaer en Gjed.

No. 99. J. Juel.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T. b.

En Skovegn. I Forgrunden ved et stille Vand staaer

(13)

en Hjort. Den tidlige Morgen inden Solen er opstaaet.

No. 96, 97, 98, 99 ere malet å la prima.

No. 100. J. Juel.

Paa Lærred. 25 T. b . s 19 T. b.

Brystbillede af en Olding med et langt lividt Slcjæg. E fter Angivelse skal dette Malerie forestille Antonius Karolikopski i lians 107de Aar. Denne Mand som var fodt i P olilen

,

skal have været Soldat i dansk Tjeneste og tilbragte sine sidste Dage som Invalid i Kjolienhavn. Han er flere Gange bleven malet i sin lioie Alder og lians Portrait er to Gange stukket i Kobber.

No. 1 0 1 . W ilhelm Kalf.

Paa Lærred. 28 T. h ., 24 T. b.

E t M arm orbord, hvorpaa er liensat en Poeal, en Rom er med V iin , et Solvfad med en Melon m. m. ; paa Bordet er lienlagt et tyrkisk Tæppe.

No. 102- W . Kalf.

Paa Lærred. 28 T. li., 24 T. b.

Sidestykke til Forcgaaende. E t Marmorbord, livor- paa ligeledes er lienlagt et tyrkisk Tæppe og desuden lienstillet en Porcellaihsskaal, et U h r, flere Glas, et Solvfad med nogle Pommerantser og en Citron. Sign.

W . KALF.

No. 1 0 3 v Ferdinand v. Kessel.

Paa Lærred. 23 T. h ., 16 T. b.

E t Frugtstykke. I et blaat Baand er ophængt en gron og en blaa Vindrueelasse, samt nogle F e rsk n e r, af livilke den ene er flækket. Paa en af V iin d ru e -Q v i- stene sidder en Bie og paa en anden en • Sommerfugl.

Sign. KL.

23

No. i o 4 . F. v. Kessel.

Paa Lærred. 23 T. h ., 19 T. b.

' Sidestykke til Foregaaemle. En riig Frugtclasse, bestaaende af V iindruer, Ferskener og Figener, er op­

hængt ved en Ring paa en Væg. Omkring disse F ru g ­ te r flagre et P ar Sommerfugle.

No. 105. Alexander Kierings.

Paa Træ. 21 T. b ., 35 T. b.

E t Landskab. Man seer Udkanten af en m ork Skov. Paa en V ei, der forer ind i Skoven, sees flere F ig u re r, blandt hvilke en Jæger, der er ledsaget af Hunde. T il Ilo ire en Soe.

#

No. 106* J. van der Laenen.

Paa Træ. 19 T. li., 24 T. b.

E t Selskab. Handlingen foregaaer i en Hauge udenfor et Huus. Nogle Figurer sees deels siddende, deels staaende omkring et Spisebord. D ette Stykke er paa enkelte Steder overmalet. Sign. som det sy­

nes J. V. D er Lamen.

No. 107 og 108- Johan Philip Lembke.

Paa Træ. 9 T. h ., 12 T. b.

Tvende Esquisser. Cavallerie-Attaquer i Bourgiu’g- lions Smag.

No. 109* Hans v. Lin.

Paa Lærred. 22 T. h ., 30 T. b. r

E n Bataille mellem Christne og T artarer. Den D eel, som er frem stillet, foregaaer under en Klippe­

fæstning. Penslen er fort med Delicatesse i dette Ma-

(14)

24

lerie, Tegningen derimod lader til at være mindre correct. Sign. H. v. L.

No. 1 1 0 . Christian August Lorentzen, -f 1 8 2 8 - Paa Lærred. 22 T. h ., 30 T. b.

En Skjærmydsel mejlem nogle R yttere og Fod­

folk. I Forgrunden til den ene Side bliver en R ytter gjennemboeret i det Oieblik, da lian styrter med sin H est, og til den anden Side værger en af Fodfolkene sig mod en R y tter, der liar forfulgt ham ud i ct lavt Vandsted. Handlingen foregaaer i en Klippeegn. Mo­

tivet til denne Composition er taget af et Malerie af A lbert Cuyp, som findes i det kongelige Malerie- Gallerie.

N o . 1 1 1 . Johan Ludvig Lund.

Paa Lærred. 18 T. h ., 24 T. b.

E n italiensk Bjergegn. Imellem Klipperne er en med Græs begroet Jordplet, paa hvilken er en frappant Solbelysning. I Forgrunden er en Mand steget af sin Hest og forretter knælende sin Andagt, for et Kors ved Siden af Veien. Sign. J. L. Lund.

No. 1 1 2 . J. L. Lund.

Paa Lærred. 19 T. li., 31 T. b.

E t Landskab. I en med Skov begroet italiensk Bjergegn ligger en Borg. Imellem Bjergene slynger sig en Flod. I Forgrunden paa en V ei, der taber sig ind mellem Bjergene, seer man nogle F ig u rer, blandt hvilke den ene driver tvende belæssede Lastdyr foran sig.

No. 1 1 3 . J. L. Lund efter Ruysdael.

Paa Lærred. 19 T. h ., 31 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til Foregaaende; Copie efter et Malerie af Ruysdael. Paa Toppen af et Iidit,

25

1

med T ræ er begroet Bjerg ligger et gammelt befæstet Slot. Nedenfor Bjerget seer man adskillige Forhoinin- g e r , bevoxne med Buske og Krat.

N o. n4. J. L. Lund.

Paa Lærred. 23 T. h ., 18 T. b.

E t ungt Fruentim m er i romersk Dragt. Ilu n har et hvidt Ilovedtoi og Ilaaret hænger ned i L okker til begge Sider.

N o. 1 1 5 ; Julie Liitken.

Paa Kobber. 10 T . h . , 8 T. b.

Landskab. I en med T ræ er bevoxet Egn seer man en liden Indsoe. I Baggrunden nogle Hoie. Sign.

J. Liitken. 1813.

No. 1 1 6 . Johan Edward Mandelberg.

Paa Lærred. 14 T . h ., 18 T. b.

Antike R uiner, omgivet af Træer. Foran samme en H yrdinde og nogle Faar.

„ No. 1 1 7 - J. E . Mandelberg.

Paa Lærred. 14 T. h ., 18 T. b.

Sidestykke til det Forrige. Ligeledes antike R ui­

ner. Paa d ette'S ty k k e sees i Forgrunden en H yrde og nogle Gjeder.

No. 118* J- E. Mandelberg.

Paa Træ. 8 T. h ., 11 T. b.

Ruiner i Nærheden af Rom.

No. 119* J. E. Mandelberg.

Paa Træ. 8 T. h ., 11 T. b.

Dito. Sidestykke til Forrige.

(15)

2 6 No. 120. J- E. Mandelberg.

Paa Træ. 9 T. h.-, 6 T. b.

Imellem nogle K lipper, lxvorpaa nogle R u in er, sees et Vandfald. I Forgrunden 3 Figurer.

No. 121* J. E. Mandelberg.

Paa Træ. 9 T. L , 7 T. b.

E t Landskab. I Baggrunden sees nogle Ruiner.

Esquisse.

No. 122. Anton Raphael Mengs, eller hans Skole.

Paa Lærred. 42 T. h ., 53 T. b.

Sophonisbe, til livem der, imedens hun sidder og lader sig pynte, bliver overbragt Massinissas Brev. Bag­

ved hende staae tvende Opvarterinder, der med Forvent­

ning see paa deres Herskerinde og Overbringeren a f Dods-Budskabet. Halve Figurer, næsten naturlig Stoirelse.

E t bekjendt Arbeide a f Anton Rapli. Mengs har givet Anledning til denne Gjentagelse, som man troer er malet i R o m , og uden Tvivl for storste Delen af hans E leve, den danske Maler Peder A ls, der har eiet dette Malerie.

No. 123. Albert Meyering.

Paa Lærred. 16 T. h ., 11 T. b.

E t Landskab. I Forgrunden sees et Monument.

Paa den nærmeste Side af en Flod driver en Mand 2 Esler foran sig. Længere tilbage ligge nogle Ruiner ved Foden af et Bjerg. Sign. A LBERTO MYIRING.

No. 124* A. Meyering.

Paa Lærred. 11 T. h ., 11 T. b.

E t Landskab. Sidestykke til Foregaaende. Bag­

ved en lille Soe seer man paa en med T ræ er omgiven Banke et Casteh I Forgrunden lober en V ei, ved Si-

2 7 -

den af hvilken man seer 2 staaende Figurer og ikke langtfra disse nogle Faar. I Baggrunden Bjerge.

No. 125- Franz Mieris. (?)

Paa Træ. 10 Tf h ., 7 T. b.

E t Mandsperson i spansk D ragt sidder med et Kruus i den hoire og et Glas i den venstre Haand.

Hans Ansigt udtrykker en m unter Sindsstemning.

No. 1 26. Efter Franz Mieris.

Paa Træ. 10 T. h ., 7 T . b.

Sidestyke til det Forrige. E n Mandsperson, lige­

ledes i spansk Dragt. Han holder i den hoire Haand en Tobakspibe og i den venstre et Glas. Saavel U d­

try k k e t i Ansigtet, som Maaden, hvorpaa han holder Glasset, v iser, at han er noget beskjænket. Originalen er i den Kgl. Maleriesamling.

No. 127. Franz Mieris junior.

Paa Træ. 5 T. h ., 4 T. b.

Portrait at en middelaldrende Mand. lians Haar hænger ned i Lokker. Paa Hovedet har han en Hat og om Kjolen er kastet en los Kappe.

No. 128* Abraham Mignon.

Paa Træ. 15 T. h ., 20 T. b.

E n riig Guirlande af nogle Blomster og nogle F rugter er ophængt foran en Niche. Nogle Inseeter, som sees paa denne, ere malet med megen Delicatesse;

men Farverne paa enkelte af Blomsterne have noget tabt sig. Sign. A. Mignon fe.

No. 129. Jan Milise Molenaer.

Paa Træ. 9 T. h., 8 T. b.

En Krostue. F ire hollandske Boiider, af hvilke

(16)

28

den ene læser for det ovrige Selskab. D ette Malerie, som er meget klart malet, synes at have nogle faa R e- touclxer. Sign. J. Molenaer.

No. 130. J. M. Molenaer.

Paa Træ. 13 T. h., 12 T. b,

Tvende hollandske Bonder i en Krostue, a f livilke den ene er i Fæ rd med at omfavne en Piffe. Den anden sidder paa et omvendt Kar. Foran ham paa en Tonde staaer et Kruus og et Glas m. ni.

No. 131. Kornelius Molenaer.

Paa Træ. 18 T. h ., 24 T. b.

E t hollandsk Landskab. Ved Bredden af en Aae ligge flere Bygninger. Maleren h ar især foresat li g og været ovet i at fremstille det gamle M uurværk og det klare Vand, i hvilket Bygningerne speile sig. Ved Aaebredden sees flere hollandske B onder, af hvilke nogle ere beskjæftigede med at fiske. Sign. K. Molenaer.

No. 132. K. Molenaer.

Paa Lærred. 20 T. h.t 26 T. b.

E t hollandsk Landskab. Ved Siden af en Aae ligge nogle med T ræ er omgivne grundmurede Huse.

O ver Aa en er bygget en m uret Bro. M uurværket er ogsaa paa dette Stykke udfort med megen Held. Man seer i Forgrunden fiei'e F ig u rer; deriblandt ere nogle beskjæftigede med at fiske. Sign. K. Molenaer.

No. 133. Antonio Molinari.

Paa Lærred. 14 T. li., 16 T. b.

Juno, der kommer svævende ned i en Sky til J upiter.

29

No. 13 4. Formodentlig Paul Moreelze.

Paa Lærred. 18 T. h ., 14 T. b.

Portrait af en Dreng i spansk D ragt med blottet Hoved.

No. 135. Friederich Moucheron. (?) Paa Lærred. 28 T. h., 33 T. b.

E t Landskab. E n Bjergegn i de sydligere Lan­

des Cliarakteer. (Dette Stykke synes at være en C o- pie efter den angivne Mester, eller maaskee snarere ef­

te r Jan Botli).

No. 136. Samuel Mygind.

Paa Lærred. 16 T. h ., 33 T. b.

E t Vinterlandskab. I Forgrunden sees flere F i­

gurer, og iblandt disse en Bonde, der er i Fæ rd med at læsse noget Brænde paa en Slæde. Sign. S. Mygind.

No. 1 3 7. S. Mygind.

Paa Lærred. 18 T. h., 24 T. b.

E t Landskab. I en Skovegn ligge paa dfen fjernere Side af en Indsoe nogle Bygninger. I Baggrunden seer man en H o i, hvorpaa staaer et eenligt Træ. I F o r­

grunden græsse nogle Koer og Gjeder.

No. 138- S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T. h., 12 T. br.

E t Landskab. Imellem nogle T ræ er sees F red e- riksdals-Hovedbygning. Foran et Gjerde ligge nogle Bonderlmse, og ikke langt fra disse hvile nogle Faar og en Ko. Sign. S. Mygind. 1812.

No. 139. S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T. h., 12 T. b.

E t Landskab. Frederiksdals - Molle med de om­

kringliggende Huse. Sign. S. Mygind. 1812.

(17)

No. 140. S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T. h ., 12 T. b.

E t Landskab. I en klippefuld Egn ligge nogle Ruiner af en Ridderborg. Længere tilbage sees L ev­

ningerne af en R in g u iu u r, der beskinne« af den ned- gaaende Sol. I Forgrunden driver en Mand et belæs­

set Esel foran sig op ad en smal Klippevei. Sign. S.

Mygind. 1812.

No. 141 . S. Mygind.

Paa Lærred. 9 T . h ., 12 T. b.

E t Landskab. Nedenfor en boi B anke, paa hvil­

ken sees Ruinerne af en Borg fra Middelalderen, ligge nogle Iluse. I Forgrunden græsse nogle Faar og en Gjed. Sign. S. Mygind 1810.

N o- 142* Jens Peter Moller.

Paa Lærred. 10 T. h ., 8 T. b.

E t Landskab. Udsigt ved Tbunersoen. Man seer flere Bygninger ved Strandbredden. I Baggrunden hoie Bjerge. Sign. M. 1S14.

No. 143- Johan Parcellis.

Paa Træ. 18 T. b . , 14 T. h.

E t Sostykke. E t Skib for fulde Seil. Paa D æ k­

ket sees flere af Skibsmandskabet. I Baggrunden kan man oine Kysterne af et Land.

No. 144* Erik Poulsen.

Paa Lærred. 18 T. h ., 17 T. b. (ovalt).

E t Id eal-H o v ed af en aldrende kraftig Mand.

Kunstneren liar formodentlig villet fremstille en af A postlerne.

31

No. 145. Casper Poussins Skole.

Paa Lærred. 14 T . li., 21 T. b.

E t italiensk Bjerglandskab. O ver et Vandfald, der lober mellem Bjergene, gaaer en m uret Bro.

No. 146. (N. N .) Priecz.

Paa Lærred. 15 T. h ., 19 T. b.

Pliaraos D atte r, til livem man overbringer den af Nilen optagne Moses. I Baggrunden en Bro og flere antike Bygninger. Sign. Priecz p.

No. 1 4 7 . August Querfurth.

Paa Lærred. 11 T. h ., 14 T . b.

E n ungersk Husar paa en livid Hest taler til en anden, som er i Fæ rd med at stige til Hest. Ved Siden af dem staaer en Myndeliund. Længere borte seer man en Husar, der rid e r i fuld Galop med d ia - gen Sabel.

No. 148 . A. Querfurth.

Paa Lærred. 8 T. h ., 12 T b.

Fægtning mellem nogle Cliristne og T yrker. I Baggrunden Bataille.

No. 149- A. Querfurth.

Paa Lærred. 8 T . h ., 12 T. b.

Dette M alerie, som er Sidestykke til det F o r­

rige, fremstiller en lignende Gjenstand.

Begge disse Stykker ere esquissemæssigen udfort i Bourgignons Smag og ligne Lembkes Arb cider.

No. 150. Rembrandts Skole.

Paa Lærred. 25 T. h ., 22 T. b.

E t Portrait. E n middelaldrende M and, formo­

dentlig Rem brandt selv.

(18)

32

No. 1 5 1* Rembrandts Skole.

Paa Lærred. 22 T . b ., 17 T. b.

E t Portrait. E u ung Mand i phantastisk Dragt.

D et ligner meget et af de raderede K o b b e r e , man troer forestiller Rembrandt selv.

No. 152* Efter Rembrandt.

Paa Lærred. 22 T. h ., 18 T. b.

Copie af den overste Deel af det P o rtrait af Rem ­ brandt i det Kongelige Malerie-Gallerie, som er bekjendt under Navn af de Jodenbruydt.

No. 1 5 3 . Ptembrandts Skole.

Paa Træ. 8 T. h ., 5 T . b.

E n Esqnisse, forestillende Cliristi Bespottelse.

No. 1 5 5 . Johan Heinrich R oos.

Paa Lærred. 12 T. h ,. 13 T. b.

E t D yrstykke. I Forgrunden en rod Ko, et Æsel og nogle Faar. Bagved dem , ved Udkanten af en Lund sees den nederste Deel af en antik Colonne. D et er uvist, om dette Malerie er af Joli. Ileinr. Roos, maa- skee det er snarere et Ungdomsarbeide a f lians Broder Philip P eter Roos. D et har ikke megen Lighed med disse Dyrmaleres bekjendte Arbeider.

No. 1 5 5 . Efter Peter Philip R oos (R osa Tivoli).

Paa Lærred. 12 T. h ., 17 T. b.

E t Dyrstykke. En Gruppe a f Gjeder paa en Mark. I Baggrunden seer man Bjerge.

No. 1 5 6 . Efter samme Maler.

Paa Lærred. 12 T . h . , 17 T. b.

Sidestykke til Forrige.

No. 1 5 7 . Efter Rubens.

Paa Lærred. 16 T. h ., 13 T. b<

É t Silen-Hoved.

No. 158* Anton Christopher Riide. -j* 1815*

Paa Lærred. 24 T. h ., 29 T. b.

Epaminondas, d e r, omgiven af flere af sine K ri­

gere, træ kker Spydet ud af sit Bryst i det Oieblik, da man overbringer ham Budskabet om at Slaget er vundet.

No. 159* Salomon Ruysdael.

Paa Træ. 13 T. h ., 13 T. b.

E t Landskab. I en Skovegn ved en lille Soe, seer man et forfaldent nederlandsk B'cndehuus. Uden­

for en Bagdor paa samme ligger en Baad.

N o. 1 6 0< S. Ruysdael Paa Træ. 13 T. h ., 12 T. b.

Sidestykke til det Forrige. En hollandsk Lands- bye i en Skovegn.

D et er tvivlsomt * om dette Malerie er af den samme Kunstner, som det foregaaende. D et sidste har megen Lighed med K. Molenaers Arbeider.

No. 1 61- Andreas del Sartos (Yanucchis) Skole*

Paa Lærred. 43 T. h ., 33 T. b.

Maria sidder med Christus paa Skjodet. Ved Si­

den af dem staaer den lille Johannes. Foran den sid­

ste ligge hans Kors og en omvæltet Skaal.

N o. 1 6 2 . Gottfred Schalcken.

Paa Lærred. 15 T. h ., 12 T. b.

E t Frugtstykke. E n Viindrueelasse er ophængt i et rodt Baand. Ved Siden flagre tvende Sommerfugle.

Sign. G. Schaleken.

(19)

34

No. 163« G. Schalcken.

Paa Lærred. 15 T. h ., 10 T. b.

E t Fruentim m er, der sicider med et Papir i Haan­

den, i hvilket Iran nyligen liar læst. Hendes Ansigt e r belyst af et brændende L y s, d e r‘ staaer ved Siden af liende.

No. 164* J* Seehoff.

Paa Træ. 20 T. h ., 26 T. br.

E t Jagtstykke. T re Jæ gere, den ene til Hest, de andre to til F o d s, jage med deres Hunde efter en H jort. Sign. J. Seelioff, 1647.

No. 165* Daniel Segers.

Paa Lærred. 42 T. h ., 29 T. b.

Maria, livis Hoved er omgiven med en Stjerne-Glorie, sidder paa en Sky med Jesus paa Skjodet. Hendes Fodder -> livile paa Jordkuglen, om hvilken en Slange liar snoet sig.

Jesus holder i den lioire Haand en Seiersfane, hvis un­

derste Spidse han stoder ned paa Hovedet af Slangen, som derved taber ud af Gabet et Æble (Kundskabens), af hvilket et Stykke er afbidt. Denne Allegorie paa Jesu Seier ovqr Synden, er omgivet af en Steenramme, paa hvilken er ophængt en Blomsterguirlande. Blomsterne ere udforte af den angivne Mester, hvorimod Allegorien formodes at være malet a f hans Broder, Gerhard Segers.

Sign. D. Segers pinxit.

No. 166- Bartliolomæus Spranger.

Paa Træ. 11 T . h ., 11 T. b.

Den hellige Familie. Christus staaer ved Si­

den af M aria, der slutter ham i sine Arme. Han holder i den ene Haand en Pære. Bagved dem staaer Joseph.

35

No. 1G7. Anton Stevens (Palamedes).

Paa Træ. 21 T. h . , 29 T. b.

Nogle Fruentim m er og Mandfolk i spansk Dragt, som deels sidde, decls staae omkring et Bord. D en ene af Mandfolkene, som er i en munter Stemning, tager et af Fruentimmerne under Hagen med den ene H aand, medens han i den anden Haand holder et Glas.

E t andet af Fruentim m erne spiller Guitar. >

No. 168- Henrik Stravius.

Paa Lærred. 44 T . h ., 33 T . b.

E n N iche, hvori er ophængt en skudt H a re , og henlagt noget Fugle-V ildt; paa den ene <Side et K rudt­

horn. Sign. H en , Strauius pin. Ao. 1694.

No. 169- L. Sylvius.

Paa Lærred. 35 T. h ., 42 T , b.

E t Landskab. I Forgrunden til lioire Side et Klippestykke. Paa venstre Side af denne lober en Vei, paa hvilken man seer flere F igurer og D yr. Længere tilbage seer man en fortlobende Række af B jerge, der tabe sig imod Horizonten. Paa en af Bjergtoppene er opfort en Bygning. Sign. L. Sylvius.

No. 170. Frantz W erner Tamm.

Paa Lærred. 37 T. h ., 50 T. b;

Adskillige dode Fugle, en dod Ila re og en rod Jagttaske ligge henkastede paa Jorden. Ved Siden sid­

der en H und og passer paa det skudte Vildt.

No. 171. F. W . Tamm.

Paa Lærred. 37 T. h ., 50 T. b.

Sidstykke til det Foregaaende. Nogle levende tions og en And. T il hoire Side ligger en Kanin ved

3 *

(20)

et Capitæl af en Colonne; oven paa dette sidder en Due. I Baggrunden sees nogle Træ er.

Dette er Originalmalerierne, livoraf udmærkede Copier malede af Johan Salomon W a h l, forhen fand­

tes ved det kongelige Kunstkammer.

No. 17 2. F. W . Tamm.

5 Paa Lærred. 15 T» h ., 18 T. b.

Livlose Gjenstande. E n rod Jagttaske og flere dode Fugle ligge samlede paa Jorden.

No. 1 7 3- David Teniers Skole.

Paa Lærred. 31 T. h ., 30 T. b.

Hollandske B onder, der kjobslaae med hinanden om nogle Sviin. Dette Malerie er for en Deel be­

skadiget. . .

No. 1 7 4- Efter David Teniers Skole.

Paa Lærred. 12 T. h ., 15 T. b.

E t Spilleselskab i en Krostue.

No. 1 7 5- Efter David Teniers Skole.

Paa Lærred. 12 T. h ., 15 T. b.

E t Dito. ' ' t No. 17 6- Titian Yecelli. (?)

Paa Lærred. 41 T. b., 35 T. b.

Simeon, der ved Jesu Fremstillelse i Tem plet, ta­

ger ham paa sine Arme. D et Oieblik er valgt, da Si- meon siger: ” H erre! nu lade D u din Tjener fa r e i F red, som D u haver sagt.” Ved hans Side staaer Jo­

seph og Maria.

Uagtet dette Malerie liere Gange har været ud­

givet for at være malet af T itia n , bærer det dog Præg saavel af den Rembrandtske som af den Rubensske Skole,

37

hvorfor man snarere maa antage, at det er malet af en duelig nederlandsk Kunstner. -— D en afdode Sam­

ler havde Formodning om at dette Malerie skidle være et udmæi’ket Arbeide af Johan van Neck.

No. 1 7 7. Jacob (?) Torenvliet.

Paa Træ. 10 T. h ., 8 T. b.

E n hollandsk Værtshuuskone, staaende i et aahent V indue, betragtende en K ru k k e , som er ophængt paa et Som. Ved Siden af hende ligger en Tobakspibe.

No. 1 7 8- Esaias v. der Veide.

Paa Lærred. 10 T. b . , 18 T . b.

. E t Landskab. Paa den ene Side et lavt Bjerg, paa hvilket en Vei slynger sig op i flere Krumninger.

Nedenfor Bjerget sees et lidet Vandfald. V ed den an­

den Side en viid Udsigt over nogle lave Banker.

D ette Partie adskilles fra det Ovrige af Landskabet ved en Flod. I Forgrunden sees en Jæger til Hest med sin H u n d , et Muulæsel, samt nogle Figurer. Med.

Undtagelse af en ej betydelig Retouche i Luften er dette Malerie udm ærket vel conserveret, i sit Slags skjont og vistnok et af denne Mesters fortrinligste og bedste Arbeider. Sign. E. V. V E L D E 1625.

No. 1 7 9. Daniel tle Yerdion.

Paa Lcérred. 8 T. li., 10 T. b.

E t gammelt P iletræ , der brydes over ved en stærk Storm. Paa en lxoi B anke, der adskilles fra det ov­

rige Landskab ved en F lo d , ligge nogle Ruiner. Sign.

D e Verdion.

J ,

No* 1 8 0. Efter A. Vermeulen.

Paa Lærred. 23 T. li., 31 T . b.

Skoitelobere paa en Kanal i Holland efter den

(21)

38

ovenangivne Mesters Original-Malerie', som findes i det Kgl. Malerie-Gallerie.

No. 1 8 1 . Ptegnier Vries.

Paa Træ. 12 T. h., 17 T. b.

E t Landskab. E n hollandsk Egn i Udkanten af cn Skov. I Forgrunden et P ar Bonderhuse, foran hvilke nogle Bonder, der ere i Samtale. I Baggrun­

den sees en Kirke. Dette Malerie er meget saftig og harmonisk malet. Sign. R. VRIES.

No. 182* Egidius de W inter.

Paa Træ. 7 T. h., 5 T. b.

E n Bonde sidder ved et Bord med et <3lglas i den ene Haand og en Pibe i den anden. F oran liam staaer en Kande.

N o. 183* P. Wouwermann.

Paa Lærred. 15 T. h., 33 T. b.

E t Landskab. E n hoitliggende, men dog flad Egn. I Forgrunden en Sandbanke med et Vandings- sted, hvor en Mand rider ud i, for at vande sin Hest.

Bagved Banken sees Tagene af nogle Huse. D ette Ma­

lerie, hvorpaa Hestene kun spille en underordnet Rolle, er i sit Slags udmærket og meget vel eonserveret.

No. 184- Copie efter Wouwermann.

Paa Lærred. 13 T. h., 11 T. b.

En Bonde, der lægger Seletoiet paa sin Hest.

No. 185- Abraham Wuchter.

Paa Lærred. 18 T. h., 14 T. b. (ovalt).

P ortrait af en Adelsmand fra Frederik den T re ­ dies Tid. O ver Skuldrene har han et gyldent K aar-

39

degehæng med Fryndser. Paa Brystet bæ rer lian, som det synes, et Portrait.

No. 1 8 6 . A. W uchter.

Paa Træ. 11 T. h., 14 T. b.

P o rtrait af en ung Mand fra F rederik den T re ­ dies sidste, eller Christian den Fem tes forste Regje- lingsaar.

No. 1 8 7 . J. W .

Paa Lærred. 26 T. h., 21 T. b.

F oran et T ræ staaer en Karl og holder en op­

sadlet Hest. Ved denne staaer en Jagthund. Dette Stykke synes at være af cn nederlandsk Maler fra Slut­

ningen af det syttende Aarhundrede. Sign. J. W . f.

No. 188« E n nyere italiensk Maler.

Paa Lærred. 14 T. b., 19 T. b.

E n liggende Venus. H un er fremstillet at hvile paa et rodt Floiels Leie. E t ro d t D rapperie er op­

hængt omkring hende. Igjennem en Aabnmg er U d sigt til et italiensk Landskab. H ovedet synes at være et Portrait.

No. 189- En fransk Mester fra det 18de Aar- liundrede.

Paa Lærred. 25 T. h., 36 1. b.

E t Qvægstykke. Paa Forgrunden seer man et Vandingssted; flere Koer og Faar ere drevne ud i dette og drikke af det klafe Vand, længere tilbage ere tvende H y rd e r, hvoraf en til Hest. Ved den ene Side en R u in , hvorved tvende H y rd in d er; den ene holder et Lam under Armen. Qvæget er især udmærket paa

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

til Fortegnelsen over de ved det Kongelige Akademie for de skjønne Kunster i Aaret. 1878 offentlig udstillede

Meget smukt Lithographi for Skriften, paa

1 et Landskab af samme Carakteer som Ovenstaaende sees paa Forgrunden til venstre nogle store Bygninger med hoie Taarne, udenfor hvilke endeel Mennesker have

Da mennesker har en tendens til at glemme episoder, der ligger længere tilbage i tid, var det vigtigt at skelne mellem behandlingskrævende og ikke-behandlingskrævende bidskader, da

Forholdet mellem religion og sekularisering som et kulturelt forhold kompliceres yderligere i betragtning af, at for andre versioner af kristendommen er afmytologisering udtryk for

Noget: kan ikke tælles og hedder altid noget, både når det betyder det modsatte af intet og når det betyder en vis mængde.. (Ting, der ikke kan tælles, er altså ikke delt i some og

Noget: kan ikke tælles og hedder altid noget, både når det betyder det modsatte af intet og når det betyder en vis mængde. Noget bruges om utælleligt og samle begreber og de

Og det er også hvad Bast selv håber på, til at be- gynde med: “i hans egen tid var Demokratiets engel opstanden, den havde overskygget klasserne med læderede vinger