• Ingen resultater fundet

Debat: Hvem bar barnet?

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Debat: Hvem bar barnet?"

Copied!
7
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

R ita Holm:

H vem b ar barnet?

En undersøgelse a f gudmødre i sogne fr a Københavns amt i 1700-tallet

Ved gennem gang a f d åb i kirkebøgerne finder m an ofte nogle kvinder, d er gentagne gange i et sogn bæ rer børn til d åb en i kirken. N av ­ nene på de fa kvinder g år så ofte igen, at det ikke er sandsynligt, at kvinderne kan være i familie med så m ange børn. M en det er også tydeligt, at disse kvinder overvejende boede i sam m e by, hvor b a rn e t blev født. H vem var så disse kvinder og hvilken tilknytning havde de til børnene og forældrene?

Axel Steensberg siger i sin undersøgelse a f Store V alby på Sjælland, a t m an i regelen valgte en kone fra een a f de m est ansete gårde i landsbyen, og et a n d et sted siges det, at kvinder ikke fortsatte m ed at bæ re børn, efter at de v ar blevet en k er1. A ntageligt h a r det væ­

ret således nogle steder; trad itio n en h a r m å ­ ske også spillet en rolle, m en også an d re m u ­ ligheder kan være årsag til valget a f kvinden

d er b a r b arn et. I det følgende vil je g forsøge at vise, at der i visse tilfælde synes at være en forbindelse m ellem kvinder, der v ar tilstede ved barn ets fødsel og senere ved barn ets dåb.

Gudmødre i Smørum sogn fr a 1683-1713

En undersøgelse a f Ledøje-Sm ørum kirkebog fra 1680—1754 viste, at en kvinde ved navn El­

len Jø rg e n Pedersen v ar g udm oder til m ange børn, og at hun b ar børn fra alle sociale g ru p ­ per, også uægte børn. D et v ar derfor oplagt at finde ud af, h v o rn år hun begyndte og h v o rn år hu n sluttede, sam t hvor m ange børn hun bar.

Det viste sig, a t hu n begyndte i 1683, hvor hun b ar et p ar børn om året stigende til om ­ kring å r 1700, hvor hun b ar 10—12 børn om året til dåben. Ellen sluttede i 1713, hvor hun de sidste å r kun b a r 2-3 børn om året. Ia lt b ar Ellen 119 u d a f 465 børn fra 1683-1713 eller 25,6% a f børnene til dåben. N edenstående tabel I viser Ellen Jø rg e n Pedersen og 4 andre kvinder, som sam tidig b ar børn i Sm øru- m ovre by.

Gertrud Willum M o r te n s e n --- Ellen Jørgen Pedersen --- Gertrud Jep Sørensen — • — • — • — Regine Welding —» —> —» —»■

Kirsten Peder Jørgensen o o o o o o o o o o o o

1. Axel Steensberg: Store Valby, 1974 side 86. Dagligliv i Danmark 1982 bd. V side 44.

Tabel I. Fem gudmødre i Smørumovre sogn fra 1683-1713.

(2)

Tabel I viser fem kvinder, der sam tidigt var gudm ødre. For G ertru d W illum M ortensen viser kurven et fald fra 1683, hu n b a r færre børn, frem til hendes død i 1710, 73 å r g am ­ mel. Å rsagen til det b ra tte fald i kurven for G ertru d kendes ikke; hu n blev enke i 1689 og her synes kurven a t flade ud. F ra 1683 b a r El­

len J . Pedersen i gennem 16 å r flere og flere børn. I 1699 blev hu n gift anden gang, hvor­

efter kurven falder, for b ra t at ophøre i 1713.

D esværre h a r det ikke væ ret m uligt at finde hendes død, så hun blev m åske begravet i a n ­ det sogn. U vilkårligt synes det, at da G er­

truds betydning som den vigtigste gudm oder aftog, blev Ellen J . Pedersen hendes afløser.

En enkelt kvinde G ertru d J e p Sørensen fik kun betydning som gudm oder i få år. H endes afløser synes at være godsejerens kone Regine W elding fra Edelgave, og krokonen K irsten Peder Jø rg en sen synes at blive Ellens afløser.

K irsten var gudm o d er i m ange år, og sidste gang, h u n b ar et b arn til dåben, v ar i 1734.

F orventningen om, a t Ellen v ar kone på en stor gård, holdt ikke stik; det viste sig, at hun kom fra den m indste gård i sognet. I Sm ørum sogn lå 4 landsbyer, H ove 7 gårde, N ybølle 6

gårde, S m ørum nedre 13 gårde og Sm ørum - ovre 15 gårde. G årdenes h artk o rn lå fra 5 til 18 tdr., h v o raf de fleste g årde havde 8-10 tdr.

hartkorn. Ellen Jø rg e n Pedersen boede på en gård - kaldet L illegården - u n d er V artov H o ­ spital på kun 2 tdr. h artk o rn , og som g u d ­ m oder havde gårdens størrelse ingen betyd­

ning for Ellens anseelse3. D a Ellens m and døde i 1698, giftede hun sig med M ads P eder­

sen. Ellen fortsatte i sit nye ægteskab m ed at være gudm oder, og det er derfor ikke san d ­ synligt, at det v ar den forrige m ands anseelse, der v ar årsag til, at hun blev bedt om at være gudm oder. I 1688 b ar en Ellen Jo rd em o d er i Sm ørum ovre et b arn til d åben, og det er m å­

ske her vi skal finde årsagen til, at Ellen J . (M ads) Pedersen b ar flere børn til d åben end an d re kvinder i sognet.

N edenstående tabel II og I I I viser de 16 kvinder i Sm ørum sogn, som b ar flest børn i perioden 1683—1713 og 1731—1761. U d for hver kvinde er m arkeret et * un d er den by, hvor hu n v ar bosat.

I perioden fra 1683—1713 blev der født 465 børn i sognet, h e ra f v ar 42 børn uægte eller 9% a f sam tlige børn blev født udenfor ægte­

Tabel II. Gudmødre \i Smørum sogn fr a 1683-1713, * markerer hvor hun var bosat.2 S m ø ru m ­

ovre

S m ø ru m ­ nedre

H ove N ybølle ialt

H usm . og Skoleh. Ellen Jø rg e n Pedersen 62* 52 5 0 119

Bonde G e rtru d W illum M ortensen 36* 3 0 0 39

Bonde K irsten Jø rg e n P edersen 0 12* 0 0 12

G o d sejerd atter Regine W elding 9* 9 2 0 20

Bonde A nne L e n n a rt Jø rg en sen 2 0 15* 2 19

Bonde M a re n R asm us W inzentsen 0 0 2 9* 11

Bonde G e rtru d W illum P edersen 0 0 0 9* 9

Bonde foged K irsten R asm us O lsen 1 0 9* 0 10

Bonde A gathe P eder Pedersen 0 0 7* 0 7

p Jø rg e n O lsens hust. i Stenlø. 6 0 4 0 10

Bonde M a rg reth e Povl Svendsen 0 0 0 6* 6

B onde M a rg reth e P eder Povlsen 0 0 10* 4 14

K ro m a n d K irsten P eder Jø rg e n se n 11* 4 0 0 15

? A nne B onde Sengeløse 0 0 0 3 3

p Jo rd e m o d e r Boel B onde Sengeløs. 0 1 0 2 3

B onde ialt

G e rtru d J e p Sørensen 7* 1 0 0 8

305

2. L edøje-Sm ørum kirkebog 1680-1754 LA.

3. F æ steprotokol V arto v H ospital S tad sark iv et K b h .

(3)

Tabel I I I : Gudmødre i Smørum sogn fr a 1731-1761

S m ø ru m ­ ovre

Sm ørum - nedre

H ove N ybølle ialt

G odsejer R egina og M a d a m W elding 11* 17 0 0 28

B onde K a re n M o rten W illum sen 59* 5 11 2 77

B onde K irsten Søren N ielsen 13* 1 0 0 14

M øller C a trin a L ars P edersen 0 0 11* 0 11

Bonde K irsten Sim on P edersen 0 10* 0 0 10

Bonde A nne A nders Tøgersen 0 0 40* 1 41

B onde B irte P ed er L arsen 2 28* 0 0 30

B onde K irsten Niels L arsen 4 18* 0 0 22

K ro m an d C h ristia n e M ogens H enriksen 12* 4 0 0 16

B onde M a rg re th e W illum M ortensen 18* 0 1 3 22

B onde K a re n H an s H an sen 0 4 2 31* 38

B onde K irsten A nders H an sen 0 2 25* 0 27

B ondefoged M a rg re th e Niels R asm ussen 6* 2 0 0 8

B onde K irsten Jø rg e n H an sen 0 7* 0 2 9

B onde K irste n Peder R asm ussen 0 8* 0 0 8

Bondefoged M a re n J e n s Pedersen 0 9* 0 0 9

ialt 370

skab. N å r tallet på uægte børn er så højt, skyldes det rim eligvis, at flere kvinder kom fra an d re sogne, især fra K øben h av n og gjorde barsel i sognet4. De 16 kvinder i tabel II b ar 305 børn eller 65% a f børnene.

I 1714 kom en lov om jo rd em ø d re, der for­

bød a n d re end eksam inerede jo rd em ø d re at hjæ lpe barselskvinderne. For at se om der skete en æ ndring i anta lle t a f kvinder, der b ar flest børn efter lovens indførelse, blev Sm ø­

rum sogn undersøgt i perioden fra 1731-1761, hvor oplysningerne i kirkebogen v ar rim eligt sikre. I perioden blev d er født 570 børn, en stigning på 22,6% . A f disse børn v ar 19 uægte eller kun 3,3% blev født udenfor ægteskab, hvilket m uligvis v ar et resu ltat a f tidens stæ r­

kere religiøse påvirkning — Pietism en. Trods stigningen i fødselstallet skete der ingen æ n­

d rin g i antallet a f kvinder, d er b a r flest børn - se tabel I I I - og i den periode bar 16 kvinder 65% a f børnene til dåben.

Gudmødre i Smørum sogn fr a 1731-61

Seksten kvinder b a r i perioden 1731-61 315

børn u d a f 570, og igen ser vi een kvinde bære flest børn, nem lig K a ren M orten W illum sen.

K aren v ar kone på en m ellem stor gård på 10 tdr. h artkorn. I 1741 blev hu n enke m en fort­

satte med at bære børn til dåben. K aren s søn W illum M ortensen overtog gård en efter fa­

deren. I 1748 blev W illum anklaget a f sin kone M arg reth e for overfald på både hende og hans m oder5. W illum kom ofte fuld hjem og bankede konen, m en d a han en n a t over­

faldt både hende og hans m oder K aren , m ens h an råbte, at h an gerne ville »klæde hjul o g stejle« for dem , klagede hans kone til V artov H ospitalsforstander. W illum slap for straf, da han lovede at være en kærlig søn og hus­

bonde. Trods disse problem er fortsatte K aren med at bære børn til dåben.

D et er ikke sandsynligt, at det v ar sønnens anseelse, d er v ar årsag til K aren s rolle som gudm oder, og K arens enkestand havde heller ingen indflydelse på hendes position som den vigtigste g udm oder i sognet. Å rsagen til K a ­ rens position og anseelse m å findes et andet sted, og forklaringen kan være, at i 1745 står

4. G u stav B ang: K irk eb o g sstu d ier, side 70 »For Sjæ lland lå g en n em sn ittet p å 8,1% fra 1645-99, m en vi­

ser en m a rk a n t n ed g an g m od slu tn in g en a f 1600-tallet«.

5. V arto v H ospital: fn d k o m n e sager fra byerne. S tadsark. K b h .

(4)

d er i kirkebogen, at K are n M orten W illum - sen v ar jo rd em o d er.

Efter K aren s død i 1754 overtog svigerdat­

teren M arg reth e gudm o d er hvervet - se tabel I I I . M uligheden for, at hu n også overtog jo r ­ dem oder eller fødselshjælper erhvervet, er stor. D et v ar dengang ikke ualm indeligt, at en jo rd e m o d er oplæ rte sin d a tte r eller svigerdat­

ter. I 1754 anm odede en jo rd em o d er, om h en ­ des d a tte r kunne blive eksam ineret og fa a t­

test som jo rd em o d er. D attere n fik afslag med den begrundelse, at hu n ikke havde »viden­

skab« nok, og a t der ikke v ar »vacance« til hende; m en jo rd em o d eren m åtte gerne op­

lære hende ligesom an d re kvinder, d er øn ­ skede d e tb.

Siden W illum s farm oder G ertru d W illum M ortensen om kring 1680 b ar børn til dåben, havde d er altid væ ret bud efter en gudm oder på gården. D a W illum s kone M arg reth e døde i 1763, giftede h an sig m ed A nne A nders- d a tter, m en A nne blev aldrig bedt om at være gudm oder i de år, h u n v ar gift m ed W illum indtil hans død i 1769.

K irsten Søren N ielsen også fra Sm ørum - ovre vedblev m ed at fungere som gudm oder til sin død i 1746 - 13 å r efter m andens død.

H endes svigersøn overtog gården - en kgl. fæ­

stegård. I årene indtil K irstens død blev der født 6 børn på gården. Efter K irstens død for­

søgte d a tte re n tilsyneladende at overtage g udm oder hvervet, m en hun blev kun g u d ­ m oder til 4 børn fra 1746—47. D attere n fik 3 børn m ere efter m oderens død og fungerede ikke efter 1747 som gudm oder.

Hvis gårdens anseelse spillede en rolle, hvorfor fortsatte d a tteren så ikke efter K ir­

stens død som gudm oder? K an g ru n d en være de m ange fødsler, hvor h u n en del a f tiden h ar væ ret besvæ ret og efter fødslen »uren« i seks uger, hvor hu n ikke m åtte kom m e i kirken?

Eller skyldtes det de m ange sm å børn, at hun derfor ikke kunne afse tid som fødselshjælper?

I 1725 skrev provst L oum an, at K are n R as­

m us O lsens i V allensbæ k v ar ud n æ v n t til jo r ­ dem oder, m en a t hu n ikke kunne påtage sig em bedet, fordi hu n skulle passe sin syge m o­

d er og sm å b ø rn 8.

G odsejerens d a tte r R egina W elding og hendes m oder M ad am W elding b ar også børn til d åben, hvilket sandsynligvis skyldtes forholdet til deres fæ stebønder, idet alle gårde i S m ørum nedre bortset fra 2 kgl. gårde, og 3 gårde i Sm ørum ovre v a r fæ stegårde un d er Edelgave. D esuden v ar M ad am W elding d a t­

ter a f en bonde i Sm ørum ovre, hvilket san d ­ synligvis også h a r m edvirket til et næ rt for­

hold til bønderne i sognet.7

Jordemødre i Københavns amt

Form odentlig v ar en del a f de kvinder, der b ar d åb sb ø rn , jo rd em ø d re eller fødselshjæl­

pere, m en n å r det kun i enkelte tilfælde kan bekræftes, skyldes det kirkebøgernes m angel­

fulde oplysninger.

E n liste fra K øbenhavns am t viser, at i 1725 lod 45 kvinder sig eksam inere som jo r ­ dem oder8. I tilknytning til listen skrev provst L oum an, at h an d. 2. ja n . 1725 havde m o d ta­

get en resolution fra am tm an d en , hvor prov­

sten blev bedt om at fa en udtalelse fra sogne­

præ sterne i K øbenhavns am t, hvem de kunne anbefale til jo rd em o d er. D en 8. feb. svarede L oum an, at h an endnu ikke havde m odtaget efterretning fra alle præ ster, m en frem sendte nogle udtalelser fra 9 sogn:

» I Avedøre by er udnæ vnt A nne D annem ans 60 år, h a r væ ret jo rd em o d er i TA år, vel lykke­

lig, er kristelig og gudelig.

I Ejby K irsten Peder Pedersen 50 år, h a r i m ange å r betjent barselskvinder, m en h a r væ­

ret et p a r gange vel ulykkelig, vil gerne lade sig undervise.

I Hvissinge M aren H enrik C hristensen, hun h a r altid førhen i den forretning væ ret lykke­

lig, 34—36 å r er skikkelig og anvendelig.

6. In g e r Diibeck: Jo rd e m ø d re i retshistorisk belysning. H istorie, Jy sk e sam linger bd. X 1972-74, side

3 4 6 -

7. J . P. Jø rg en sen : H istoriske optegnelser L edøje-Sm ørum sogne 1925.

8. Stift- og am tsark iv et, K ø b en h av n s a m t »Breve fra div. em beds og p articu læ rer personer« 1725 LA.

(5)

I Kirkeværløse angives til jo rd em o d e r Lucie L aurits C hristensen, er i sit forhold skikkelig og kun 41 år.

For Lille Værløse er ingen andre, d er vil påtage sig så d a n t em bede, uden de forhen udnæ vnte M ette H erløv N ielsen og M ette Peder Fløjtes, hver a f dem 55 år.

Thorslunde K aren afg. Peder H ansens, hvis al­

d er er mig ikke kundgjort.

Ishøj sogn og Tranegilde A nna Peder Ibsen, vel gam m el og skrøbelig og i hendes sted A nne L aurits H ansen, som forhen i slig forretning h a r væ ret lykkelig, 50 år.

Vallensbæk I Ellen N ielsdatters sted, som synes at være for gam m el til det em bede, kan hen­

des d a tte r K aren R asm us O lsens træ de, så sn art hu n bliver før dertil, thi nu er hun næ r ved at gøre barsel og kan ikke tåle at færdes, hun er 31 år«.

D en 3. ju n i skrev provst L oum an igen til a m t­

m anden, at K aren R asm us O lsens fra Wal- lensbæk, som før v ar udn æ v n t til jo rd em o d er, ikke kunne p åtage sig em bedet, da hun skulle passe sin syge m oder og sm å børn. L oum an henstillede, at an d re sognes jo rd em ø d re m åtte betjene V allensbæks barselskvinder.

Hvis vi nu ser lidt på Lucie L aurits C h ri­

stensen fra K irkevæ rløse, så nævnes hun i 1732 som jo rd em o d e r i Værløse kirkebog9. Da kirkebogen fra 1732 giver gode oplysninger, kan hu n følges fra 1732-1760, hvor Lucie jo r ­ dem oder i den periode b a r 127 børn til dåben.

I sam m e tidsrum døbes 650 børn fra 5 la n d s­

byer i Værløse sogn og Lucie jo rd em o d er b ar således 19,5% a f disse børn til dåben. Efter 1760 b ar Lucie ingen børn, hun v ar da 76 år og døde i 1771, 87 å r gam m el. Y derligere blev to an d re kvinder ud n æ v n t til jo rd em o d er i Værløse sam tidig med Lucie, nem lig M ette H erløv N ielsen og M ette Peder Fløjtes. De sidste to kvinder b a r også børn til dåben, m en nævnes aldrig som jo rd em ø d re.

Jordemødre som gudmødre

D et er m uligt, at nogle sogne h a r haft en fa­

m ilietradition for gudm oderrollen eller jo rd e- m odererhvervet. I tabel I ses A nne Bonde og jo rd em o d er Boel Bonde fra Sengeløse, som begge b ar børn til dåben i Sm ørum sogn om ­ kring 1700. I Sengeløse kirkebog nævnes i 1757 jo rd em o d er M arg reth e Je n s Bonde, som b a r et uægte b arn til dåben. D er blev født 25 børn i Sengeløse det å r og M arg reth e Bonde b ar 5 børn eller 20% a f børnene til dåben, men kun ved det uægte barns d å b nævnes hun som jo rd em o d er. M arg reth e fik selv børn fra 1732, og indtil 1741 v ar hun ikke g u d ­ m oder til børn i sognet10. D a kirkebogen først igen fra 1752 giver oplysninger, så viser det sig, at fra 1752-58 b ar jo rd em o d er M arg reth e Bonde 17 børn til dåben.

Inger Diibeck næ vner fra en undersøgelse a f Lyngby sogn 1645-72, at det synes som en gam m el skik, at en del jo rd em ø d re b ar b ø r­

nene til d å b e n 11. M en antageligt var det ikke begræ nset kun til landdistrikterne. I 1747 blev Lisbeth T hom sen » attrap p eret« udenfor G arnisonskirken i K øbenhavn, da hu n efter b arn ed å b kom ud a f kirken bæ rende på k ap ­ tajn Schacks barn. På spørgsm ål om, hvorfor hun igen havde forløst en kvinde uden at være eksam ineret jo rd em o d er, svarede hun, at hun havde betjent k aptajnens kone i 9 tilfælde. På sam m e tid fik m adam M ads M adsen i Lyngby en m ulkt på 4 rdl. fordi flere jo rd e ­ m ødre havde m ødt hende i kirkerne m ed børn til dåben, hvilke hu n selv havde hjulpet til verden uden at være eksam ineret jo rd e m o ­ d e r 12. D et synes, som om disse to kvinder fandt det n atu rlig t at bære børn til dåben, som de selv havde hjulpet til verden.

H vor stort an tallet a f jo rd em ø d re egentlig var i et sogn i første halvdel a f 1700-tallet, ved vi ikke, men at d er v ar flere i et sogn, d er fik ek­

sam en sam tidig, kan vi se a f listen fra 1725.

F ra Sm ørum sogn fik M arg reth e Povl Svend-

9. V ærløse kirkebog LA.

10. Sengeløse kirkebog LA.

11-12. In g e r D iibeck: Jo rd e m ø d re i retshistorisk belysning. H istorie, jyske sam linger bd. X 1972-74 side 381-82.

(6)

sen i N ybølle og Ingeborg N ielsd atter i Smø- ru m n ed re eksam en. N å r Ingeborg om tales uden en m ands navn, h a r hun m uligvis været ugift. Ingeborg b ar et b arn i 1723 og fik eksa­

m en i 1725, m en om tales derefter ikke m ere i kirkebogen. En Ingeborg N ielsdatter fik et uægte b arn i 1726, om det er den sam m e kvinde vides ikke, da det ikke h ar væ ret m u ­ ligt at finde flere oplysninger om Ingeborg N ielsdatter. Y derm ere h a r vi K aren M orten W illum sen i Sm ørum ovre, der om tales som jo rd em o d er, m en det ses ikke, at hun h a r af­

lagt eksam en.

I 1727 blev to forskellige børn sam m e dag holdt over d åb en i Sm ørum kirke a f hver sin gudm oder nem lig M arg reth e P. Svendsen og K aren M . W illum sen, begge jo rdem ødre.

O gså i Værløse v ar der flere jo rd em ø d re i 1725 — Lucie L ars C hristensen, M ette H erløv N ielsen og M ette Peder Fløjtes, der alle bar børn til d åb en i gennem 25-30 år.

Andre gudmødre

A ndre kvinder end jo rd em ø d re b ar også børn til dåben, og det synes især at være officielle personer som præ ste-, degne-, foged-, og sko- leholderkoner. I Ledøje b a r fra 1731—1761 præ stens, fogedens og degnens koner 71% a f børnene til dåben. O g hvor fogedens og deg­

nens koner b a r uægte, så b a r præ stens kone ingen uægte børn.

K irsten R asm us O lsen i tabel II v ar foged­

kone i Hove. D a hu n fik et p ar børn, b a r Ellen J . Pedersen — sam m e tabel — hendes børn til dåben. O g d a Ellen fik børn, var G ertru d W illum s, Sm ørum ovre, gudm oder til bø r­

nene. I S m ørum nedre v ar bondefoged Je n s Pedersens kone og i Sm ørum ovre bondefoged Niels R asm ussens kone b lan d t gudm ødrene (se tabel I I I ) .

D et h ar ikke væ ret m uligt a t finde oplys­

ninger om, hvorvidt nogen a f disse kvinder v ar jo rd em ø d re, m en en del degnekoner var jo rd em ø d re. I 1725 får K aren K arste n degns fra H erstedøster a ttest som jo rd em o d er - des­

væ rre er kirkebogen b ræ ndt, så det ikke kan undersøges, om hu n b a r børn d er - m en al­

lerede i 1694 finder vi K aren K arstens i Sen­

geløse, hvor hu n b ar børn til dåben. I Ledøje holdt »den gl. degneenke fra Sengeløse, som havde væ ret jordem oder« et p ar børn over dåben i 1740 og 1749.

Skoleholderens kone i sognet kunne også være jordem oder; det viste sig senere, at Ellen J . Pedersen v ar identisk m ed Jø rg e n Skoleme­

sters kone. I K øben h av n v ar jo rd em o d er M a ­ rie Svendsen gift m ed skoleholderen ved Petri kirke. D a h u n i 1783 hæ ngte et lovbefalet skilt ud, hvor der stod: » H er bor jo rd em o d er M a ­ rie Svendsen som betjener barselskoner«, for­

langte kirkeforstanderen for Petri kirke skiltet fjernet. A f hensyn til hendes m ands skoleem ­ bede søgte M arie Svendsen om fritagelse for at opsæ tte skiltet, m en hun spurgte sam tidigt, om hun skulle trodse kirkeforstanderen13.

I B røndbyøster b a r to kvinder i perioden 1730-41 ialt 76% a f børnene til dåben. Den ene var skoleholder Steensbergs kone, den a n ­ den g ård m an d Poul H ansens kone M e tte 1 . H eller ikke her frem går det, om en eller m å­

ske begge v ar jo rdem ødre.

I m ange sogne lå hovedparten a f ansvaret for at bære børnene hos fa kvinder i en by.

Sm ørum sogn havde 4 landsbyer, og der var 16 kvinder, der b ar flest børn, hvilket giver et gennem snit på 4 kvinder pr. by i en periode på ca. 30 år. H vor m ange a f disse kvinder, der v ar jo rd em o d er eller fødselshjælper, h a r vi in ­ gen sikre oplysninger om, m en i visse tilfælde synes d er at være en forbindelse m ellem jo r- dem odererhvervet og gudm oderrollen.

I loven fra 1714 om jo rd em ø d re siges det, at ingen m å udøve jordem odergerningen uden at være eksam ineret, m en sam tidigt på- bydes jo rd em o d eren at opøve dertil egnede kvinder. D erved åbnedes m ulighed for, at kvinder kunne fa en erfaren hjælp ved en uforudset fødsel. Særligt i vinterhalvåret, hvor vejene v ar dårlige og ufrem kom m elige på gru n d a f vejret, fik utvivlsom t m ange kvin­

der brug for en erfaren hjæ lper, inden den ek-

13. sst., side 359.

14. M ateria le o v erlad t a f H an s H u n d stru p , B røndbyøster.

(7)

sam inerede jo rd em o d er kunne n å frem. J o r- dem oderen kunne også være opholdt ved en vanskelig fødsel, d er m åske trak ud i mere end et døgn et a n d et sted i sognet, og så h ar det væ ret nødvendigt, a t an d re kvinder kunne træ de til15.

T ilsyneladende v a r jo rd e m o d eren agtet og re­

spekteret i flere landsbyer i K ø benhavns am t;

de jo rd em ø d re, vi kender, b ar m ange børn til d åb en og fik en hæ dersplads ved dåbsgildet kort efter barnets fødsel. A ndre kvinder, som v a r gudm ødre og m åske også jo rd em ø d re, op­

nåede den sam m e statu s, uanset om de var enker eller kom fra en m indre gård i sognet.

D er er også an d re træk fælles for disse kvin­

der. O fte overtog en d a tte r eller svigerdatter det ærefulde hverv som gudm oder, m en n år Sim on Pedersens ny kone i S m ørum nedre fra 1740 og W illum M ortensens nye kone i Smø- rum ovre fra 1763 ikke m ere blev bed t som gudm oder, kunne det være, at hvervet som gudm o d er skyldtes personlige kvalifikationer hos den kvinde, som b a r b arnet. K valifikatio­

ner f.eks. som jo rd e m o d er skulle være et stæ rkt helbred, godt håndelag, m oden alder og ikke for m ange sm å b ø rn 16. D et sam m e sy­

nes at være tilfældet m ed m ange a f gu dm ød­

rene.

Afslutning

D er er stor sandsynlighed for, at en del a f de kvinder, d er b ar m ange børn, v ar jo rd e ­ m ødre. O g valget a f disse kvinder synes i m ange tilfælde at falde på kvinder, d er v ar til­

dels uafhængig a f tunge b y rd er i fam ilien, så­

som at passe syge og sm å børn.

Ligeledes synes der at være en u d b re d t ten ­ dens til at vælge gudm oderen b la n d t kvinder i landsbyen, der enten selv havde væ ret eller var gift m ed m æ nd, der havde tilknytning til stillinger a f sam fundsm æ ssig art.

I skifter fik efterladte børn om hyggeligt til­

delt en form ynder, som skulle varetage børne­

nes arvelod. O g selvom børnene blev hos den efterladte far eller m or, blev form ynderen p å ­ lagt at holde opsyn m ed børnenes arv i hjem ­ m et, indtil børnene blev voksne. D en sam m e om hyggelighed m ed at sikre, a t det b arn , der blev d øbt i kirken, nu også v ar b arn a f N. N., kan ikke spores i kilderne. M en gudm oderen eller jord em o d eren s frem bærelse a f b a rn e t til d åb en v ar m åske tidligere en bekræftelse på, at b arn et var født a f de forældre, hvis navne blev opgivet til præ sten.

M aterialet i denne undersøgelse, som kun om fatter spredte lokaliteter i K øbenhavns am t, kan ikke give et entydigt svar; det h a r kun væ ret hensigten at påvise en forbindelse mellem gudm oderen og jordem oderen.

15. H olger M unk: K v in d estu en , Å rbogen for Præ stø A m t 1947.

16. In g e r D iibeck: J o rd e m ø d re i retshistorisk belysning. H isto rie, jyske sam linger bd. X 1972-1974 side 351.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Dette peger igen på, at sammenhængen for henvisninger til Luther/luthersk er en overordnet konfl ikt omkring de værdier, der skal ligge til grund for det danske samfund og at

Hvis præmissen er, at ’hijabben (eller burkinien) er et udtryk for kvindeundertrykkelse’, må konklusionen, at ’kvinder som bærer disse genstande ikke må ses i det

teratur og kunst, men aldrig uden at tænke litteratur og kunst som en del af et hele, ikke et større, men et alting, hun tænkte for eksempel, at det ikke, som mange

Det kan da godt være, det så tåbeligt ud, men når folk opstillede forundrede miner, spurgte jeg lettere henkastet: ,,Hvordan kende danseren fra dansen?" Min læge hævdede,

Overtagelsen af min svigerfars gård, som havde været planlagt i et stykke tid, blev ikke til noget, men drømmen om egen gård kunne og vil­.. le vi

Accordingly we decided to employ a »chronological« version of the standard change point study following these steps: extract from the electronic text of each of

Men hvis politikerne ikke havde holdt hånden under økonomien, ville BNP-niveauet som sagt have været 7,7 procent lavere i 2020 og 6,9 procent lavere i 2021.. En så stor nedgang ville

Ved at benytte narrativ teori har vi ligeledes haft til formål at finde frem til, hvad der kan have betydning for, hvorledes kvinderne oplever en igangsættelse af fødslen. Med