1 1 9
Hvaderrevolutionær
litteratur?
H a n s J a c o b O h l d i e c k
Da Fidel Castro kom til magten på Cuba efter revolutionen i 1959, så det for en
stundudtil,at“tusenblomarkunneblømefrittikunst,kulturoglitteratur,”skriver
professorBirgerAngvikiSjå meg! Høyr meg!(2008,116).Iløbetaf60’erneblevdet
imidlertidtydeligt,atantalletafblomsterindenfordetrevolutionæreprojektskulle
begrænsestilnoglefå,mensdeøvrigemåttefindegrobundudenforrevolutionen.
I denne artikel skal vi ikke beskæftige os med årsagerne til denne polarisering,
hvadderskyldesdogmer,oghvaddervaruundgåeligekonsekvenserafrealpolitisk
nødvendighedogydrepres.Viskalsnareresenærmerepåetspørgsmål,somblev
centralti60’ernescubanskekulturliv:Hvad er revolutionær litteratur i en cubansk kontekst?
Mensdendominerendetendensidetcubanskelitterærefeltefter1959bleven
typerealistisklitteratur,derunderstøttededetpolitiskeprojektgennemendirekte
ogepisktematiseringafrevolutionen,var60’erneogsådennybarokkelitteraturs
blomstringstidpåCuba,medudgivelsersomParadiso(1966)afJoséLezamaLima,
De donde son los cantantes(1967)afSeveroSarduy,Tres tristes tigres(1967)afGuil- lermoCabreraInfante,El siglo de las luces (1962)afAlejoCarpentierogEl mundo alucinante (1966)afReinaldoArenas.1Pådetteoretiskeplanledsagesdissekontra- sterendeskønlitteræreudtrykafpådenenesideentemmeligdogmatiskmarxisme,
hvorGeorgLukács’teksterhavdeencentralplads,ogpådenandensideennybarok
tænkning,somviidenneartikelskalknyttetilSarduyogtilLezamaLimasroman
Paradiso.SarduybetragtedeParadisosomen“revolutionirevolutionen”,ogpåbag- grundafdenneromanskabtehanetteoretiskfundamentfornybarokken,etfunda- ment,somsamtidigvarfarvetafSarduyspositionindenfordensåkaldteTel Quel- kredsi60’ernesog70’ernesParis,derforbindesmedblandtandreRolandBarthes,
JuliaKristevaogPhilippeSollers.Sarduysteoriomnybarokkensomrevolutionær
skriftharmåskeimidlertidligesåmegettilfællesmeddentænkning,manfinder
hosenfranskfilosof,derikkevartilknyttet Tel Quel,nemligGillesDeleuze,somvi
ogsåskaltrækkevekslerpåidetfølgende.
Om nybarokken som tænkning og litterært udtryk i lyset af
Den cubanske revolution
passage | 64 |vinter 2010
1 2 0
SarduysfærdfraCubatilParisogtilbagetilCubagennemLezamaogParadisobli- verogsåvoresbevægelseidenneartikel.ViskalsepånybarokkenilysetafDen
cubanskerevolution–ogsomkontrasttildenne–ogviskalsepå,hvadderliggeri
Sarduyspåstandom,atParadisosrevolutionereninvolution,entilbagevendentil
noget,manfraetinstitutionaliseretrevolutionærtholdstodifareforatfortrænge.I
denneforbindelsevilviknytteantilAntonioBenítezRojosbogLa isla que se repite.
El Caribe y la perspectiva posmoderna(1989)(Øen,dergentagersigselv.Caribien
ogdetpostmoderneperspektiv).
Lukácsog60’ernescubanskepolemikker
NårviskalnærmeosDencubanskerevolutionogspørgsmåletomrevolutionærlit- teratur, kan det være formålstjenligt at have Georg Lukács’ “Forord tilBalzac og den franske realisme”inmente,hvorhanskriver,at“denproletærehumanismehar
mennesketidetshelhedsommålogsøgeratgenskabeenhelhedsligmenneskelig
tilværelseidetteliv,søgeratophævedenforkrøblingogopsplitningafdenmen- neskelige tilværelse, som klassesamfundet har forårsaget” (Lukács, 305). Denne
helhedfremkommer,paradoksaltnok,ifølgeLukácsisinmestkompletteformiden
borgerligerealistiskeroman,ogmeddettesomudgangspunktspørgerhan:
Erdetoverensstemmelsenellerafstandenmellemdenydreogdenindreverden,somer
detsamfundsmæssigegrundlagforenromanskunstneriskestyrkeogevnetilatgribe
helheden?ErdetmedGide,ProustogJoyce,atdenborgerligeromankulminerer,eller
nårdensithøjdepunkttidligere,medBalzac,StendhalogTolstoj–ethøjdepunkt,somi
vortidkunenkeltekunstneresomThomasMann,ihårdkampmodsamtidensstrømnin- ger,nåropimod?(303)
Spørgsmåleternaturligvisretorisk;deteråbenbart,atLukácsmener,atromanen
kulminereriBalzac,StendhalogTolstojogikkeiGide,ProustogJoyce,somikke
itilstrækkeliggradformåratfremviserelationenmellemdet,hankalder“menne- sketsindre,sjæleligeliv”og“historiskeogsamfundsmæssigeforhold”(308).Forvi
skalhuske,skriverLukács,at
[…]detrealistiskelitteratursynscentralekategoriertypen,somirelationtilkarakterog
situationpåenejendommeligmådeforenerdetalmeneogdetindividuelleorganiskien
syntese.Denbliverdetved,atallemenneskeligeogsamfundsmæssigtvæsentlige,be- stemmendemomenterienhistoriskepokeløbersammenogfindersitkrydsningspunkt
iden,vedattypenfremviserdissemomenterpådereshøjesteudviklingsniveau.(306)
Deteraltsåmenneskets totalitet,somerdetcentralefordenrealistiskelitteratur
og derigennem for den revolutionære roman. Denne totalitet kan kun genopret- tesgennemenrealistiskroman,derevneratsættesubjektiveerfaringerirelation
tildensocialeoghistoriskekontekst,somerfaringerneharderesudgangspunkti.
Problemetmed“associationsstrømmenhosJoyce”er,atdenderimod“flyderialle
retninger,somenflodudenbredder”;deterenflod,somikkekanaliseresudgen-
“
“
Hans Jacob Ohldieck | Hvad er revolutionær litteratur?
1 2 1 nementype,ogsomderforikkeevneratudtrykke“epokenshistoriskesandhed”
(312). I lighed med de avantgardistiske retninger i 20’erne er den udtryk for de
kapitalistiskelandesrådendefremmedgørelse,mensnarereendatknyttedensub- jektiveerfaringafsplittelsetildeskjultesocialekræfter,somskaberdenneerfaring,
bliverJoyceståendepådetsubjektiveniveau;hanformårderforikkeatfremvise
splittelsensgrundlagidenobjektivekapitalistiskevirkelighed.
Lukács skulle blive en vigtig reference i den cubanske intellektuelle sfære i
60’erne, hvor spørgsmålet om, hvilket litterært udtryk revolutionen skulle have,
stodcentralt.Enemblematiskpolemikerisåhenseendeden,somudspilledesig
mellemlitteraturkritikerenJoséAntonioPortuondoogforfatterenAmbrosioFornet
itidsskrifterneLa Gaceta de CubaogCultura 64i1964.HerdelerPortuondoLukács’
kritikafdenhistoriskeavantgarde,somhanbetragtersometdekadencefænomen
og en farlig blindgyde for de unge cubanske forfattere, der skulle forme den cu- banskerevolutionsromanforderigennematgivedetnyesamfundetnytudtryk.Af
sammegrunderhanyderstskeptiskoverforRobbe-Grilletogdenfranskenyroman,
derefterhansmeninggenspejleretdekadentkapitalistisksamfund,sommanpå
Cubaharovervundetgennemrevolutionen,ogsomdermederblevetirrelevantfor
bygningenafdencubanskesocialisme.IfølgePortuondoskalmanderfor“glemme,
pådialektiskvisnegere,deformalistiskemåderatudtrykkedetkapitalistiskemen- neskesfremmedgørelsepå”(Portuondo,277).2
ModPortuondossynspunktargumentererFornet,at
a)Robbe-Grilletpåkunstneriskvisudtrykkerendehumaniseretverdensværdiervedat
fjernedenmagiskeglorie,somborgerskabetforsøgeratgiveden.B)Kunstværketerhver- kenetresultatelleretunderproduktafvirkeligheden,mener,indenfordenne,enny
virkelighed,somfølgersineegnelove.C)Etdekadentsamfundproducererikkenødven- digvisdekadentkunst.(283)
IfølgeForneterdetRobbe-Grilletsfortjeneste,athangennemformeksperimenter
evneratfremvisedehumaniseringenogfremmedgørelsenidetsamfund,deromgi- verham,ognetopdetteerenstyrkevedhanskunst;deterpådennemåde,kunsten
transcendereromgivelserne,ogdeterdette,dergør,atdenharoverføringsværdi
tiletsamfundafenandenstøbning;deteroverføringsværdienidendristigemåde,
hvorpåhanudforskeromgivelserne,somgør,athanforførerungecubanskeforfat- tere.Dererikkedermedtaleom,atmanforsøgeratkopiereham,menmanåbner
forimpulser,somkanskabedynamikidencubanskelitteratursmådeatnærmesig
revolutionenpå,hvorønsketomatskabeenradikaltnyudtryksformogsåkræver,
atmaneksperimenterermedformen.AmbrosioFornetsspørgsmålskalvisesigat
blivecentraltivoressammenhæng:“Ophørerfremmedgørelsennødvendigvisiet
samfund,somharbestemtsigforatkonstruereensocialisme?”(289).Detersom
etnegativtsvarpådettespørgsmål,atnybarokkengørsiggældendesomrevolutio- nærskrift;3detersomenerkendelseaf,atvissestrukturersidderdybtforankredei
individetskrop,ogatetradikaltnytsamfundkræverendybtgåendegennemgangaf
dennekropsligeindskrift.SeveroSarduyskriver:
“
passage | 64 |vinter 2010
1 2 2
Detatværebarokidagbetyderattrue,dømmeogparodiereborgerskabetsøkonomi,
somerbaseretpåennærigforvaltningafgoderne,midtidenneøkonomiscentrumog
fundament:itegnenesogsprogetsfelt,samfundetssymbolskeunderlagoggarantifor
detsfunktionogkommunikation.Atsløseogbortødslesprogetudelukkendeinydelses- øjemed–ogikkemedhenblikpåinformation,somtilfældetermeddentæmmedesprog- brug–eretattentatmoddensunde,moralistiskeog”naturlige”fornuft.(1975,156)
Detteattentaterogsårettetmoddenrealistiskeroman,somfremhævesafLukács,
iogmedatdennespringerudafborgerskabetssymbolskeøkonomi,ogfordiden
gennemsprogetopretholdertroenpåengivetmenneskeligautenticitetmedhuma- nistiskerødder.Samtidigpegercitatetpå,hvordandet,Sarduykalder“denbarokke
revolutionæremaskine”(Fossey),rejsersigsomkontrasttilCastrosinstitutionaliserede
revolution,hvorden“sundeogmoralistiskefornuft”skulleføretileksklusionafforskel- ligesocialegrupperhenmodslutningenaf60’erne.Isinberømtetale“Ordtildeintel- lektuelle”(1961)sigerCastro:“Vi,etrevolutionærtfolk,værdsætterdekulturelleog
kunstneriskefrembringelserefterhvaddebringermennesket,genoprettelsenafmen- nesket,frigørelsenafmennesket”(citeretiFernándezRetamar,81).Citatetantyderdet,
dererengrundlæggendeforskelmellemdenhumanistisketradition,Castrosrevolu- tionvarbaseretpå,ogdenantihumanistisketradition,Sarduytagerudgangspunkti,
efterathankommermediTel Quel-gruppeniParisimidtenaf60’erne.Castrovil,i
lighedmedLukács,genoprettedethelemenneskevedatfrigøredetfratingsliggørel- sen,menforSarduyermennesketselveproblemet.ItrådmeddetteredegørFoucault
iOrdene og tingene for,hvordanhumanismeneren1800-talskonstruktion,somop- stod,idetmangjordemenneskettilobjektforviden,ogidetmanknyttedespecifikke
moralskeegenskabertildet.IfølgeFoucaulterdetdendialektiskehistorieforståelse,
derholderdennehumanistiskeforestillingoppe,oghanskriver:“[…]dialektikken
loverpåsinvismennesket,atdetvilbliveautentiskogsandt.Denlovermenneskettil
mennesket,ogidenneforstanderdenikkemuligatskillefraenhumanistiskmoral.I
denneforstanderHegelogMarxåbenbarthovedansvarligefordagenshumanisme”
(Foucault,569).Enfrigørelse,somvilgøreosistandtilvirkeligatskabenyeværdier,
hinsidesgodtogondt,kræverderforifølgeSarduyen“ødelæggelseafindividetsom
metropol–bevidsthedenellersjælen–meddetskolonier:stemmen,seksualitetetc.Op- løsningafjeget”(Fossey,24).Snarereendatfrigøreetmenneske,sommantagerfor
givetharspecifikkeegenskaber,vilSarduyopløsedetmenneske,manhartillagtdisse
egenskaber,somhansnarerebetragtersomrepressivestrukturer,formetsomdeeraf
enviljetilsandhed,tiletsandtfundament.Sådansomvisådeticitatetovenfor,skal
detteselvtabtageudgangspunktidetsymbolskeniveauifølgeSarduy,somdermed
venderompåMarx’forholdmellemøkonomiskbaseogideologi:
Borgerskabetsgrundlagerikkedetøkonomiskesystem,sådansomvierblevetforledttilat
trogennemendirektelæsning[…]afMarx,menetskriftsystem[…].Detvilsige,atder
findesentypeskrift,somfungerersomepistemiskunderlagforborgerskabet[…].Øko- nomienerikkeandetendetafdemestiøjnefaldendetrækveddennecentralekodeks.
Vedatundergraveskriften,vedatoverskridedenslove,fårviheledencommonsense- agtigekonstruktiontilatsmuldre.(CiteretiMéndezRodenas,33)
“
“
Hans Jacob Ohldieck | Hvad er revolutionær litteratur?
1 2 3 I citatet genkender vi Foucaults forståelse af epistemet, som sætter grænser for,
hvaddetermuligtattænkeiengivenperiode.Indenforetsamfundsepistemeer
manunderlagtnormer,derersåselvfølgelige,atviikkeserdem;deterdisseblinde
punkter,somstyrer“dencentralekodeks”,deterdisse,derdannercentrumistruk- turen,ogdeterdisse,viskaltømmevedatbrydemedcommon sensebådeiskrift
oghandling;kunsådankanviåbnefornyebilleder,forradikaletilblivelser.Kun
vedatriveborgerskabetsepistemiskeunderlagbortkanmanifølgeSarduyopnåen
radikalændringogsåpådetøkonomiskeplan.
1969–derevolutionærekontrastersår
Sarduysteorierbærerstærktprægafentypetænkning,mansærligtiFrankrigknyt- tertil1968ogstudenteroprøretiParis.1968varnetopåret,hvordencubanskere- volutionsavantgardesogdenparisiskeintelligentsiaskontrasterendesynpåover- skridelsenafdetborgerligesamfundmødtesansigttilansigtideresmestekstreme
positioner,betingetsomdissevarafhistoriskefaktorer.Allerededettilnavn,dette
årfikfraofficieltcubanskhold,pegerpåetcentraltbrudirevolutionensendnuunge
historie:“AñodelGuerrilleroHistórico”,denhistoriskeguerillakrigersår.CheGue- varadødeiBoliviaioktober1967,menshanforsøgteatudbrederevolutionentil
restenafLatinamerika.Håbetomenfælleslatinamerikanskfront,somkunnevære
uafhængigafdenkoldekrigssupermagter,dødemedham.Iaugust1968støttede
FidelCastroSovjetunionensinvasionafTjekkoslovakiet,enerklæring,derførtetil,
atenrækkeintellektuellefraLatinamerika,EuropaogUSA,somindtildahavde
væretpositivtindstilledeoverforrevolutionen,vendtedenryggen.Sovjetoptrådte
som den imperialistiske stormagt, Che havde hævdet, at den var; men Che, som
ogsåhavdeironiseretkraftigtoverdensocialistiskerealisme,vardød,oghansdød
blevefterfulgtafbegivenheder,dergjorde1968tilpolariseringensårforCuba.
Afhængigheden af Sovjet var blevet tydelig for alle, både økonomisk og poli- tisk;ønsketomendecentraliseretrevolutionhavdemødtdenbenhårdevirkelighed.
TrusselbilledetafUSAvarvoksetefterdrabenepåKennedy-brødrene,MartinLu- therKingogMalcolmX;manføltesigsomenbelejretø,noget,somforstærkededen
retoriskefrontmellem“indenfor”og“udenfor”,“medos”og“modos”.Forbuddene
blevstrengere:Altudenlandskblevmødtmedmistanke–rock,jazz,hestehalerog
miniskørter.Homoseksualitetogreligionblevbetragtetsomlaster,manhavdearvet
fradetforudgåendekapitalistiskesystem,ogdiskrimineringenøgedes.Enpurita- nisme,somvardencubansketraditionfremmed,blevspredtfrabåderadio,kate- derogtalerstole(Hernández,85).LigeførRichardNixonvandtvalgetioktober
1968,brødstormenogsåudidetkulturelleklimapåøen.Forfatter-ogkunstner- foreningenUNEAChavdegivetenpristilpoetenHebertoPadillaforbogenFuera del Juego,Udeaflegen,hvorhanharcelereroverøstbloksocialismen.Dårligtiming.
Østbloksocialisternehavdeindtagetkontorerneidetcubanskekulturbureaukratis
navn,ogbogenblevfordømtsom“kontrarevolutionær”.1968markerededermed
begyndelsenpådet,derskulleblivekaldtel caso Padilla,Padilla-sagen–somskul- levareitreår–ogpådenperiodeicubanskkulturliv,somAmbrosioFornetgav
navnetel quinquenio gris,dengråfemårsperiode,somivirkelighedenskullevare
passage | 64 |vinter 2010
1 2 4
imereendtiår,ogsommangeoplevedesomsortsnarereendgrå.Detvaridette
polariseredekulturelleklima,atRetamarskrevsitberømtestridsskrift“Caliban”
(1971), som han afslutter ved at citere Che Guevara: “Man må stige ned til fol- ket,manmåvibreremedfolket,detvilsigemedheleCubasbehov”(Fernández
Retamar,85).
Detblevmereogmeretydeligt,atderigidestrukturer,somhavdesatsigpå
70’ernesCuba,vanskeligtkunnebære“heleCubasbehov”,menChesønskeomat
“vibreremedfolket”kunneligesågodthaveværetslagordetforenganskeander- ledesrevolutionærbevægelse,dertogtiligadernesammeår,somCubaforalvor
begyndteudgrænsningenafuønskedeelementer:masseoprøretiParisimaj1968.
Hvis 1968 var opstramningens år i cubansk revolutionshistorie, blev det nemlig
ødselhedensogspilletsåriFrankrig,etår,dererblevetståendesomdettyvende
århundredesradikaleévénementifranskfilosofi;maj-oprøreneskabteetbrudmed
densnævrerestrukturalismesprætentioneromforudsigelighedogmarkeredefor
mangeenovergangtildet,dererblevetkendtsompoststrukturalismen.Allerede
åretførhavdeDerridapubliceretartiklen“Struktur,tegnogspilihumanvidenska- bernesdiskurs”,somførstblevholdtsomforedragunderetsymposiumiBaltimore,
ogsomåbnermedfølgendeord:“Måskeerderindtruffetnogetistruktur-begrebets
historiesommanvillekunnekaldeen‘begivenhed’hvisikkedetteordmedbragte
en betydningsladning som det netop er det strukturale – eller strukturalistiske –
projektsfunktionatreducereogmistænkeliggøre”(1986,49).Denstrukturalistiske
stringensprætendereratkunnekendeensamfundsstrukturiensådangrad,atman
betvivlerforekomstenafbegivenheder,detvilsigeradikaltomvæltendeoguforud- sigeligehændelser.IfølgeDerridasøgtemanindenforindflydelsesrigestrukturali- stiskeretninger,blandtandethosLévi-Strauss,fortsatnostalgiskefterstrukturens
centrum,længeefteratdensyderstegarant,Gud,vardød.Men,skriverDerrida,
derfindesegentlig
tofortolkningeraffortolkningen,strukturen,tegnetogspillet.Deneneforsøgeratde- chiffrere,drømmeromatdechiffrereensandhedelleroprindelsederundslipperspillet
ogtegnenesorden.Denandenvendersigikkelængeremodoprindelsen,mensigerjatil
spilletogforsøgeratnåhinsidesmennesketoghumanismen;dettenavnmenneskederer
navnetpådetvæsendergennemhelemetafysikkensogonto-teleologienshistorie,dvs.
helesinhistorie,harhigetefternærværetsfylde,detbetryggendefundament,spillets
begyndelseogafslutning.(Derrida,65-66)
MensDencubanskerevolutionbaserersigpådenførstetolkning,mennesketsog
humanismensvej,harNietzscheifølgeDerridavistosvejentildenandentolkning,
“dengladebekræftelseafspilletiverdenogaftilblivelsensuskyld,bekræftelsenaf
enverdenaffuldkomnetegn,udensandhedogoprindelse[...]Bekræftelsen bestem- mer altsåikke-centretpå en anden måde end som tab af centrum.Ogderspillesuden
sikkerhed”(65).Deternetopsombejaendespilbevægelse,LezamaLimasroman
Paradisokommertilsyne,enbevægelse,der“prøveratkommeforbimennesketog
humanismen”,somDerridaskriver.
“
Hans Jacob Ohldieck | Hvad er revolutionær litteratur?
1 2 5
Paradiso
Paradisoudkomi1966ientid,hvordenkritiske–nogenvilsigesocialistiske–rea- lismeblevfremelsketiCubaslitteræresfære.Dennelitteraturhavdeengenkendelig
handlingsstruktur:ManfortalteomoprøretmodBatista,enkampmedapokalyp- tisk udfald i Fidel Castros sejr. Den historiske tematik kredser i de fleste tilfælde
omenintellektuelafborgerligherkomst,somblivergrebetafeksistentieltvivl,da
hanståroverforderevolutionæreomvæltninger,istærkkontrasttiloprørslederen,
somnæstenaltiderfraproletariatet,ogsomudenattøvekastersigudidenvæb- nedekampforatfrigørelandetfradetundertrykkendetyranni:El hombre viejomø- derel hombre nuevo,detnyemenneske.Formeltsetfårvidermedentyperealisme,
dererarvetfradenhistoriskeroman,hvordenintellektuelleogdenrevolutionære
fremstårsomtyper,sådansomdisseblevbeskrevetafLukács,typer,derfremhæ- vededecentralekonflikteridetrevolutionæresamfund.Deterimidlertidenty- pefremstilling,derisigbærerenvissartreskindflydelse,somertydelighosblandt
andre José Soler Puig, Noel Navarro, César Leante, Lisandro Otero og Edmundo
Desnoes(MéndezRodenas,13-14).
PådennebaggrundvardetletatslånedpåJoséLezamaLimasParadiso,hvor
Castrosrevolutionerfraværende,hvorderikkebyggesoptilenapokalyptiskhisto- riskbegivenhed,oghvordetnybarokkesprogståristærkkontrasttildentypebase- rederealismeogdetdialektiskespil,vifinderirevolutionsromanen.Korttidefter
udgivelsenblevindholdettrukkettilbagefraboghandlernepågrundafangiveligt
pornografisk indhold, en pornografi, som desuden havde stærke homoseksuelle
JoséLezamaLima
passage | 64 |vinter 2010
1 2 6
indslag.Enmåskeligesåvigtiggrundtildennetilbagekaldelsevardog,atromanen
varskrevetietsprog,somgavLezamaprædikatet“elitistisk”ientid,hvordetglø- dedeifolkedybet.Herservi,hvordan(homo)seksualitetenogsprogetmødessom
excesseriforholdtilrevolutionenogtingenesorden,somtobeslægtedeformerfor
erotisme:iParadisooverskriderdebeggenyttenssfæreogarbejdetsakkumulative
ogreproducerendestruktur,sombeskyttesaftabuer,derudgrænserdet,Bataille
kalderdépense,denunyttigeudgift.Ellermerespecifiktivoreskontekst:Detofor- merforerotismebidragertilatsættebygningenafdencubanskesocialismepåspil.
ParadisoerhistorienomJoséCemí,somvifølgerfrabarndommentilhansop- stigningtilenformforpoetisktilstand,somLezamakalderla sobrenaturaleza,over- naturen.Deterimidlertidingenklassiskdannelsesroman,vitalerom.Cemísfærd
erenrejsefradeneneimaginæretidsalder,somLezamakalderdet,tilennyæra,
fraensituation,hvorfaderportrættetholderCemífangetietgivetperspektivpå
verden,noget,derautomatiskholderhansbegærfangetienmangelposition,tilen
begærsmæssigoverskudsdimension,hvorCemíkanværeskabendeogfremkalde
radikaltnyebilleder.Derertaleomenovergang,ikkebareforindividet,menfor
heledencubanskekultur,somkanlæsesindiCemíoghansfamilie;enovergang
frakulturelreproduktiontilenkulturelproduktion.Imodsætningtilhvadtilfældet
erirevolutionsromanen,erderimidlertidikketaleomenkulminationienbestemt
ydreoghistoriskbegivenhed,mensnarereomentiltagendetømningafnedarvede
forestillingerforpådennemådeatskaberumforenkreativnyskabelseafCemísog
dencubanskekultursidentitet,udfraheleCubaskollektivtubevidste.Denpoetiske
opstigningskeraltsåikkegennemenspecifikhistoriskhændelse,mengennemen
seriekropsligeerfaringerogenallegorisknedstigningtilunderverdenen,altsam- menitrådmeddetråd,Cemífikafsinmor:“Forsøgaltiddetvanskeligste”.Sådan
skabesCubasnyeimaginæretidsalderpåbaggrundafCubasomheterogentfelt,på
baggrundafromanensoverskridelserafdegrænser,somersatforathomogenisere
samfundsdiskursen,ogdenrummerderforheleøensbegær.Detteskerikkegen- nemendialektiskAufhebung,mengennemendeterritorialiserendespredningaf
denhomogenediskurs.Deterafdennegrund,SarduybeskriverParadisosomen
“revolutionirevolutionen,ifuldtdagslysslyngerdenenvoldelig‘involution’ud;
tilbagevendingafdetarkaiske,detglemte,detmanharforkastetpåCuba”(Sar- duy2000a,141),detvilsige:tilbagevendingafdenheterogenerest,somBataille
harvistosundslipperHegelsdialektik,ogsomerknyttettilbegærsmæssigefor- hold,viikkekanunddrageos.Iforlængelseafdetteudforskernybarokkenogsåden
rest,somdenrealistiskerevolutionsromanudgrænser,ogsomhellerikkeladersig
aufhebenidenmarxistiskedialektikiLukács’støbning:spilletogødselheden,den
unyttigeudgift,altdet,somikkegåropiarbejdetsnyttigesfæreogibygningenaf
dencubanskesocialisme.
RådetfraJoséCemísmorpegerogsåpådetgrundlæggendevednybarokkens
revolutionærepotentiale:Dethandleromheletidenat“forsøgedetvanskeligste”.
IBataillesterminologiindebærerdetteatgøreselvettilipse–etselv,somslårover
idet,detikkeer,vedatåbnesigforangsten,somnetopmarkerergrænsernefor
dentryggeselvforståelse.Selvetsomipseoverskridersamtidigtabuerne,derud- gørsamfundetsbeskyttendeværn;gennemerfaringenafrien,ingenting–somogså
Hans Jacob Ohldieck | Hvad er revolutionær litteratur?
1 2 7 overskriderdetsartreskenéant–kanselvetsomipsenådet,Bataillekalder“denin-
dreerfaring”,ogsomLezamakalderovernaturen:enkropsligoverskudsdimension,
somerskabelsensogindskriftensnulpunkt.Detergennemdenneoverskridende
ødselhed,mennesketkanerfareetnytudgangspunkt,ennybegyndelse.Iensmal- lere, cubansk kontekst sker ødselheden gennem udforskningen af detrien/nada,
somCastroselvbetegnedesomdet,dererudenforrevolutionen,dahani“Ordtil
deintellektuelle”udtaltedeberygtedeord:“Indenforrevolutionen:alt.Udenfor
revolutionen:ingenting”.Dennybarokkerevolutionsfelterdetteingenting,somCa- stroplacererudenforDencubanskerevolution.
Hvadernybaroklitteratur?
Viharset,hvordandenmarxistiskbaseredecubanskerevolutionopretholderethu- manistiskideal,somisigbærerprætentionerometfastfundamentimennesket;
den viderefører dermed en vilje til sandhed, som hindrer den radikale spilbevæ- gelseogødselheden,hvornyebillederognytænkningkanblivetil.Moddennevilje
tilsandhedgørnybarokkensiggældendesomdet,Derridakaldte“bekræftelsenaf
enverdenaffuldkomnetegn,udensandhedogoprindelse”.Deterikketilfældigt,
atdennespilbevægelseskergennemtilbagevendingenafetbaroktudtryk,ogdet
ersamtidiginteressant,atindflydelsesrigetænkeresomSarduyogDeleuzevender
blikketmodbarokkenforatforklareåbenbareantihumanistiskeretningerideres
tidskunstoglitteratur.Barokkengårforudfordenhegelianskedialektik,forudfor
humanismensopkomst,ogsomFoucaultharvist,havdemennesketingenpladsi
denneperiode.Hanskriver:“KulturenvarpådennetiddomineretafGud,afver- den,aftingeneslighed,afrummetslove,heltsikkertogsåafkroppen,lidenskaben,
forestillingsevnen.Menmennesketisigselverfuldstændigtfraværende”(Foucault,
568).Samtidigertilbagevendingentilbarokkenenmådeatundslippedenhegeli- anskedialektikpåietforsøgpåatbeskrivedecentrerendebevægelserisamtiden.
Viskalnusenærmerepånybarokkensteoretiskefundament,somvifinderdethos
Sarduy.
Dedecentrerendebevægelser,Sarduysåudfoldesigisinsamtidslitteraturog
kunst,knytterhantilopkomstenafetnybaroktepisteme.Dettestillerhanopsomen
paralleltilbarokkensepistemevedattageudgangspunktidetoepokerskosmolo- gisketeorier,somhansersomemblematiskeforperiodernesrespektiveepistemer.
IdenbarokkeepokeopdagedeKepler,atplanetenMarsikkebevægedesigicirkler
rundtomsolen,mensnarereiellipser,hvilketbrødmedGalileoGalileisteorier.Tro- enpådencirkulærebevægelsevarbaseretpåenoverbevisningomcirklensperfekte
karakter,ogindenfordenklassiskeførbarokkeperiode,somFoucaultkaldte“l’âge
delaressemblance”,lighedenstidsalder,såmanforsigethierarkiskforholdmellem
mennesketoghimmellegemerneiuniverset,baseretpådet,Sarduykaldte“lighe- densautoritet”(Sarduy,75).Denkosmologisketeorisretombée,detvilsigedens
ekvivalentpådetsymbolskeniveau,indebardermedetkoncentriskverdensbillede
ogfølgeroverbevisningenomet1:1-forholdmellemordeneogtingene.Indenfor
litteraturen blev metaforen denne korrespondances figur i den klassiske epoke, i
og med at metaforen får en ornamental funktion, som ikke ændrer det stabile
passage | 64 |vinter 2010
1 2 8
centrums mening: Signifianten opretholder en konstant afstand til signifiéen.
DennerelationændrersigradikaltefterKeplersopdagelseafplaneternesellipti- skebevægelse.Sarduyskriver:“OvergangenfraGalileitilKeplererenovergang
fracirklentilellipsen,passagenfradet,derbevægersigrundtomdetene,tildet,
derbevægersigrundtomdetflerfoldige:fraklassicismetilbarok”(36).Cirklen
medetcentrumererstattetafdendeformeredecirkelmedtobrændpunkter.På
dennemådeændrerKepler“detvidenskabeligegrundlagforenhelepokesviden”
(88),ogellipsenskaberetepistemiskbrud;denskaberendecentrerendebevægelse
medtydeligekonsekvenserfordetlitterærefelt.Imodsætningtildenførbarokke
periodeskoncentriskemetafor,somikkeudforskedenogenskjultsignifié,inklude- rerdenelliptiskesignifiantenfraværendeellerekskluderetAndenisinbane.Det,
denbarokkeellipsegør,erderforatudforske“detkultureltubevidste,somerskjult
undernaturaliseringsprocessen”(117),detvilsigedet,cirklenog“lighedenstids- alder”havdeundertrykt.Derfor“tabermetaforernederesmetaforiskedimension:
Meningengårikkeforudformetafordannelsen,menerdetprodukt,derkommer
tilsyne”(118).
SkalvitroSarduy,erBigBang-teorieni1900-talletanalogmedden,dergælder
ellipseni1600-tallet.Ifølgedenneteorieruniversetetresultatafeneksplosion,
somsattepartiklerneibevægelse,oguniverseternu“ivoldsomudvidelse,uden
grænser,udennogenmuligform:etvanvittigtgalaktiskkapløbmodintet”(15).
Sarduy finder Big Bang-teoriens symbolskeretombée i “det fonetiske og grafiske
materiale,somudvidersig”,detvilsigei“eneksploderendenybarok,hvortegnene
flygtermodunderlagetsgrænser,udennogenopskrift,dergørosistandtilatfølge
tegnproduktionentiltænkningensgrænse:tilbilledetafetunivers,someksplode- rerhelttildetudtømmes”(20).
Selvombarokkenindebaretbrudmed“lighedenstidsalder”,bevarededenet
harmoniskverdensbillede.EfterNietzscheogGudsdøderdentilbagevendendeba- rokselliptiskebevægelseaccelereret;viharbevægetosfra“enharmonisklukning
tilenåbningmodpolytonaliteten,ellermedBoulez’ord,‘enpolyfoniafpolyfonier’”
(Deleuze1988,112),somDeleuzeskriveriLe pli – Leibniz et le baroque.Ellerforat
vendetilbagetilDerrida:“Fraværetafentranscendentalsignifiéudviderbetydnin- gensfeltogspilidetuendelige”(Derrida,19).
IndenforSarduyspoststrukturalistisketilnærmelseudgørLezamasværkdetny- barokkekulmineringspunkt,påsammemådesomDonLuisdeGóngoraudgjorde
detbarokkeklimaks.Lezamabyggersprogetopomkringserier,somgiversigud
foratværemetaforer,mensomtaberderesmetaforiskekarakter,fordisignifianten
ikkepegertilbagepåensignifié;denpegersnarerepåennysignifiantogsåvidere
iendeløsesubstitutionsserier,somdannerdet,Derridakalder“supplementaritetens
bevægelse”(39).Gennemdisseseriertømmesdenkendtereferenceramme,således
atnyebillederkanskabesaffragmenternefradegamlereferencer.Dennetanke
dannerogsåcentrumiParadiso,hvorbeskrivelsenafJoséCemísmorsfibromeller
bindevævssvulsterudgangspunktforenbeskrivelseafkunstensfunktion:
Fibrometmåttealtsåeksisteresomenmonstrøsitet,derbevirkede,atorganismenskaf- fede sig nye midler til assimilering af denne overraskende ting og søgte en højere og
“
Hans Jacob Ohldieck | Hvad er revolutionær litteratur?
1 2 9 strammereligevægt[…].Påsammemådegælderdet,idelegemerfantasienfrembringer,
omatødelæggeslangeelementetforatbanevejfordrageelementet,enorganisme,som
erskabtforatfortæresigselviring,måødelæggesigselvforatslippeetnytdyrfri,som
skyderopafsvovlsøenogbederomatmåttelånededigreådselsgribbesklørogkranietaf
dentrehovedehund,somvogterdeunderjordiskegemakker.(LezamaLima2002,385)
Den cirkel, Lezama refererer til, repræsenterer det, Derrida kalder “den trygge
grundogspilletsoprindelseogslutning”,etmenneskeogetsamfund,somreprodu- cerersigvedheletidenatsøgetilbagetilderesegetudgangspunkt;“somfortærer
sigselviring”.Poesiensbillederermonstre,deroverskriderdennereproducerende
bevægelse,deerbindevævssvulster,somdannesimennesketskropforatfådentil
atbrydeudafdenreproducerendehomogenitet;denriverkroppenmedsiglangs
enflugtlinje,somtvingerdentilatskaffe“nyemidlertilassimileringafdenneover- raskendeting”,medandreord:tilselvatblivemonstrøs,tilatbliveipse.ISarduys
nybarokketeoriblivertatoveringendetemblematiskebilledepåensådankobling
mellem kroppen og litteraturen, et billede, som spiller videre på det, vi finder i
Lezama-citatet:Detattatovereerenhandling,someksplicitudtrykker,hvordanvi
indenforetepistemeerudsatforkropsligindskrift.Samtidigpegertatoveringen
på,hvordandenepistemiskehistorieforståelse–udennogengrundlæggendesand- hedpåydersidenafdiskursensorden–åbneretrumforbegærsmæssigfrigørelse:
Derfindesingensubjektivessens,ingenhumanistiskkerne;alt,derer,erindskrift
påoverfladenafhudensskin(d)verden.Selvomindskriftenkanværedyb,kanden
gøresmonstrøs,nyefibromerkanfæstnesigtildenogskabemetamorfoser,hvor
tatoveringensnyeindskriftkoblersigpådenforudgående,sometdeformerende
supplement.BådehosSarduyogLezamafårdenhvidefarveidennesammenhæng
encentralpladssomkontrasttildemetaforserierogdetfarvespil,somellerspræger
dereslitteratur.Denhvidefarvepegerhenmoddenydersteoverskridelse,døden,
mendermedpegerdenogsåmodåbningenforentotaltnyindskrift:Den,derfindes
pådehvidesletter,mennesketsomipsebliveristandtilatskue,detmenneske,som
voveratsættesitjegradikaltpåspil.
MenhvorforførerdennemonstrøsetingiParadiso-citatettil,atkroppenopnår
enhøjereogstrammereligevægt?Svaretfindervisenereicitatet.Poesiensommon- sterskyderopfrasvovlsøenog“bederomatmåttelånededigreådselsgribbesklør
ogkranietafdentrehovedehund,somvogterdeunderjordiskegemakker”.Gen- nemheleParadisoerunderverdenenknyttettilkropsligekræfter,somundslipper
bevidstheden.Idetdetnyedyrbederomatmåtteovertagekontrollenoverbegær- produktionen,bederdetsamtidigomatmåtteovertagedenkreativeproduktion,og
dengørdetietbrudmedpsykoanalysensfortolkningsregime,somfortsatbefinder
sigindenforsignifiéensterror,ifølgeDeleuze;psykoanalysenforankrerbegærpro- duktionensbillederifamilierammensødipaletrekantog“fortærer[derfor]sigselv
iring.”Psykoanalysenskausalrelationerstattesinybarokkenafdet,Deleuzekalder
en“og-og-derefter”-struktur(Deleuze1972,11),somnetopersupplementaritetens
bevægelse,hvorbegæretsbilledproduktionfårlovtilatfungerefrit,udenatun- derlæggesfortolkningen;hvordenkropsligeindskriftbevægersigsomiBigBang- metaforens tegneksplosion, hinsides tænkningens territorium, mod dannelsen af
passage | 64 |vinter 2010
1 3 0
nyereferenceuniverser,dergiversigtilkendesomkropsligeerfaringer.Vedattage
kontrol over de underjordiske gemakker skaber poesien en højere og strammere
ligevægt,fordidenforhindrerfortrængningeniatfindested;begæretfårlovtilat
strømme,ogsjælenbliverigentyndsommellemtohudlag,somNietzscheskriver.
Deterdennenyelethed,somgørCemíistandtilatstigeoptilbilledetsrige,tildet
suverænepunkt,somdenradikaleødselhedkanledemod,det,Deleuzekalder“un
pointdevuesupérieur”,enhøjereliggendesynsvinkel.Detvilsige:somgørhami
standtilatskrivenoget,istedetforatskriveomnoget,somSarduypåpeger;istand
tilatskabeintransitivetegn(Sarduy1987,298).
Viharkommenteret,atCemíeretudtrykforDencubanskekultur,ogselvom
Sarduysteorigælderentypenybarok,somhanserudfoldesigpåbeggesideraf
Atlanterhavet,forankrerhandensamtidigspecifiktiParadisoogdensfrigørende
potentialeindenforencubanskkontekst.Påfællesskabetsplanbliverderhersnak- ketomatåbnedencubanskekultursudtrykforøensunderjordiskegemakker,dens
kollektivt ubevidste – som Sarduy kalder “det kulturelt ubevidste, som er skjult
undernaturaliseringsprocessen”(Sarduy1975,117)–såledesatfortrængningen
ogudelukkelsenafsocialegrupperogbegærsformerikkefindersted.Denpoetiske
opstandelsemuliggørskabelsenaftegn,somoplyserdet,Lezamaselvkaldte“la
noche insular”, øens nat, ved at åbne for perspektiver på Cuba, som har ligget i
mørket,udenfordencirkel,somdiskursensordenhartrukketop.Sarduyskriver:
“Lezamaerfortolkerenaføensnat,afdenatligehieroglyffer,afdeglødendekruse- dulleriarkipelagetstætteluft”(Sarduy2000b,168).Deteridennesammenhæng
interessant,atCemíalleredeiromanensførstescenepræsenterespåenmåde,som
alluderertilCemísmorsfibrombefængtekrop,somviharsetogsåhenvisertilpo- esienskraft.Mensforældreneerude,angribesdenseksårgamleCemíafvabler,
tilbarnepigenBaldovinasstoreskræk:“Hvisdrengengjordedenallermindstebe- vægelse,slogvoksskallensprækker,ogvablernefremstodnye,morgenrøde,digre
i deres infernalske hidsighed, som Baldovina så og fornemmede, de var ligesom
dyr,derkunnehoppeudafsengenogkrybeopadryggenpåhende”(LezamaLima
2002,7).Vablerneer,ilighedmedfibromet,udvæksterpåkroppen,ogdeknyt- tesbådetilnogetbestialskoginfernalsk,ligesomfibromerneknyttestildyret,der
skyderopafsvovlsøen.Ogligesomdetmonstrøsedyrviserfremmodentilblivelse
identidligereciteredepassage,knyttesdetogsådennegangtiltilblivelse,tilmor- genrøden,somforNietzscheerindbegrebetafdennyebegyndelse.Scenenudgør
Cemísførstemødemedenyderside,somforsøgeratløsrivehamfra“naturalise- ringsprocessen”,gennemensmertefuldoplevelse,derpegerhenmodenpoetisk
erfaring,ogdetvarderfor“somomdermåtteenvældigkraftanstrengelsetilforat
kommeindiennaturligåndedrætsrytme”(3).Åndedrætsrytmenerettilbageven- dendetemaiParadisoogsættespåspidsen,daJoséCemísfarforsøgeratkureresin
sønsastmagennemforskelligechokbehandlingerforpådennemådeatfåhamind
idennaturligerytmeigen.Mendetfungererikke,forCemíharerfaretnoget,som
naturaliseringsprocessenharundertrykt,hanharerfaretmulighedenafenanden
typesubjektivering,derkræver,atmanåbnersigfordetinfernalske,detmonstrøse,
enformforunderverden,somknyttestilentabuiseretkropslighed,hvorhomosek- sualitetenercentral.Såledessøgerhanennyrytme,somogsåerennyrytmefor
Hans Jacob Ohldieck | Hvad er revolutionær litteratur?
1 3 1 Cuba,ogdentvingesikkeindgennemdevanligekanaler,sådansomdetantydesfor
osalleredegennemdenneåbningsscene:“Mensvablerneunderlagdesighelekrop- pen,vidnededenhivendevejrtrækningom,atastmaenhavdeophobetsåmeget
luftindeibarnet,atdennuåbenbartprøvedeatfindeudløbgennemporerne”(3).
Deterdenneskizoideåbninggennemporerne,somudgørParadisosrevolution,og
somskitsererenåbenhed,hvoralleindividuellebegærsformerfårmulighedforat
skrivesigindisamfundskroppen.Deterdenneindividuelleogkollektiveoverskri- delseafenhumanistiskorden,sombidersigselvihalen;dannelsenafmonstrøse
tilblivelser,somtvingerbådederesegenogsamfundetskroptilatindtageenanden
rytmevedatpåføredennyindskrift.Denkontinuerligedannelseaffibromeropstår
imidlertidikkeiethistoriskvakuum,ogviskalse,atParadisoisigindoptagerdet,
AntonioBenítezRojoomtalersomensæregencaribiskrytme.
(Ny)barokkenogLatinamerikaietdekoloniserendeperspektiv
DaCemínårovernaturenislutningenafParadiso,udgøropstigningensamtidigen
tilbagevendentilenheltkonkretcaribiskkontekst;idennedobbeltebevægelsemel- lemtilblivelsenogtraditionenliggerSarduysomtaleafdenlezamianskerevolution
someninvolution.IfølgeAntonioBenítezRojokendetegnesCaribien–afmange
betragtetsomverdensførsteglobaliserederegionpågrundafdetidligemødermel- lemførcolumbianske,afrikanske,europæiskeogasiatiskekulturer–afenviljetil
at“afværgesocialvold”gennemkulturelleudtryk,der“forflytterdeltagernetilet
poetiskterritorium,somkendetegnesafennydelsesæstetik,ellersnarere,enikke- voldsæstetik”(BenítezRojo,xxvii).Ienregionmed“destørstesammenstødmel- lemracerogkulturer,sommenneskehedenharset”(vi),hardetifølgeBenítezRojo
væretnødvendigtatudviklekulturelleudtryk,der“kanaliserervoldsoverskuddet”
(xxviii),ognårdetgælder“Caribiensmestrepræsentativeromaner”,deriblandtPa- radiso,skerdetteved,at“handlingenafbrydeskontinuerligt,indimellemudslettes
dennæstenhelt,gennemheteroklitiske,fraktale,barokkeogtrælignendeformer,
somfremstillersigselvsomkøretøjer,derførerlæserenogtekstentildetmarginale
ogindstiftendefeltforvoldensfravær”(xxxiii).ICubasspecifikkekonteksttrækker
denybarokkeflugtlinjerdermedvekslerpåenikke-voldeligtradition;Paradisoind- optagerdeterritorialiserendestrømmefraøenskollektiveubevidste,ellerfradet,
Sarduykaldtedenskultureltubevidste,forpådennemådeatkunneføreheleøens
behovsammen.4
IforlængelseafdetteformårParadisoifølgeSarduyogsåat“frigøreøernefra
myten,fradeneuropæiskedrøm,fradetutopiskeprisme,manharsetdemigen- nem”(Sarduy2000b,168),foratgivedeten“andenintensitet”,etoverskudtilat
produceresineegnebilleder.Dencubanskerevolutionvarblandtandetendekolo- niserenderevolution,somnetophavdedettesommål,noget,dersærligtkommer
tiludtrykiCheGuevarasEl socialismo y el hombre en Cuba(Socialismenogmenne- sketpåCuba).Somviharværetindepå,kanmanimidlertidfraetnybaroktståsted
hævde,atdetdekoloniserendeperspektivikkeitilstrækkeliggradtogdekropslig- gjortestrukturer,derfortsatgjordesiggældende,alvorligt;manskabtesnarereen
nyutopi,dererstattededeteuropæiske,blandtandetgennemCheGuevarasegen
passage | 64 |vinter 2010
1 3 2
forestillingom“elhombrenuevo”,detnyemenneske.SomBenítezRojopåpeger,er
Cubaikketraditioneltdikotomiernesland,ogderevolutionæreslagord“fædreland
ellerdød”og“socialismeellerdød”svarersnareretildeeuropæiskekoloniherrers
binærelogik.Snarereendatspilleviderepådendikotomiskeogkonfronterende
struktur,derogsåliggernedfældetiLukács’litteratursyn–konfliktenmellemty- per–ernybarokkensmålheletidenatdeterritorialiseregrundlagetfordennetype
træfningervedatrivedetmedsigudpådehvidesletter,somerdennyeindskrifts
territoriumogfeltetforvoldensfravær.IfølgeBenítezRojosvarerdennedeterrito- rialiserendebevægelsetilencaribiskrytme,somharnedfældetsiggennemområ- detshistorie,“etoverlappendeinterplayafsignifianter,hvis‘hovedcentre’befinder
sigidetførindustrielleEuropa,iurbefolkningensundergrund,iAfrikasydforSa- haraogpåenkelteøerogienkeltekystzoneriAsien”(BenítezRojo,xxvii).Cari- bien,somimodsætningtilmangeandrelatinamerikanskeområderikkeharnogen
urbefolkningafbetydningatfaldetilbagepå–denneblevpraktisktaltudryddet
korttidefterColumbus’ankomst–ogderforhellerikkenogetmægtigtsymbolsk
centrum,somkanerstattedet,koloniherrerneharprøvetatetablere,eretbarokt
feltmedmangecentre,somfårderesudtrykgennembarokkensognybarokkens
deterritorialiserendebevægelse.5
Detfaktum,atLezamagennemdennybarokkeformåbnerforentilbagevenden
afencubanskellercaribiskikke-voldeligrytme,derundergraverdenbinærelogik,
udgørimidlertidikkehelesvaretpå,hvordanLezamabrydermeddeneuropæiske
drøm.Foratfåenstørreforståelseaf,hvordandettebrudskerbådepåform-ogind- holdsniveau,kanvitagevejenomkringetafLezamasmestkendteessays,”Lacu- riosidadbarroca”(denbarokkenysgerrighed).HeromtalerLezamaselvbarokken
som“elartedelacontraconquista”(LezamaLima1988a),moderobringenskunst,
enomskrivningafdetmerekendteudtryk“elartedelaContrarreforma”,modre- formationenskunst,sombetegnerenbarokreaktionpådet,derblevbetragtetsom
reformationenskætteri.Idetteessaybliverel señor Barrocoomtaltsomdenførste
amerikaner,somformåratbliveherreoversinerigdomme,detvilsige,somformår
atproduceretegnfraenoverskudsdimension,ogpådetsymbolskeplangørhan
detvedatdeformerekoloniherrensudtryk,vedatindgraveretegnfraandrekultu- rer.SomeksempelnævnerLezamadenmåde,hvorpåquechua-indianerenelindio
KondoriindridsedeInka-traditionenssol-ogmånesymboler,Inka-sirenerogengle
medindianeransigterunderbygningenafSanLorenzo-kirkeniPotosí,ogdeterpå
en tilsvarende måde, at nybarokken også i dag fungerer som en deterritorialise- rendepraksisienpostkolonialsammenhæng:Denindridserellertatoverertegnpå
samfundskroppenshegemoniskeudtryk,ogsåledesgøresdetteudtrykmonstrøst;
detfarerafstedlangsenflugtlinje,derfrigøretskabendebegær.6
Vihartidligereset,hvordanLezamagørdettepåmikroplan:gennemelliptiske
substitutionsserier,dertageroverfordenmetaforiskerelation,ogsomdermedun- dergraverdenhegemoniskediskurs.Entilsvarendebevægelsefinderogsåstedpå
etmeredistinkthandlingsniveau.Paradisoerenroman,derplacerersigimargen
afEuropa,ligesomogsåCubatilenvisgradgørdet.Lezamasværkhenviserdirekte
tildestoreeuropæiskemyterogdesudentilgræskfilosofi,kirkefædrene,destore
epos,Pascal,Bach,Descartes,Shakespeare,Cervantes,Goethe,NietzscheogGide,
Hans Jacob Ohldieck | Hvad er revolutionær litteratur?
1 3 3 forbareatnævnenogle,ogselveromanensstrukturfølgerihøjgradDantesDen
Guddommelige komedie,somdenogsåharlåntsintitelfra,hvorennedstigningtil
enformforunderverdenfølgesafenopstigningtilenformforpoetisktilstand.Men
tiltrodsfordet,derkanseudsomeneuropæiskdannelsesrejse,erCemísopstigning
ikkeafeuropæiskkarakter,ogdencubanskeindskriftiEuropaskanoniskekorpuser
tydeligalleredeihovedpersonensnavn:JoséCemí,forkortet J.C.,Jesucristo, men
Cemíhenvisersamtidigdirektetildecaribisketaínoindianeresbetegnelseforgud- dom,Cemí,ogdeterdesudenenallusiontilsemen,frø.Detertaínoguden,derover- tagerKristus’initialerforatspredenye,amerikanskefrø,måskegennemensubtil
henvisningtilCubasstorepoetogfrigørelseskæmperJoséMartí,derafsluttededen
berømtetekst“VortAmerika”påfølgendemåde:“fraRíoBravotilMagellanstrædet,
siddendepåkondorensrygoverkontinentetsromantiskenationerogoverhavets
smertefuldeøer,vandededenstoreSemídetnyeAmerikasfrø”(Martí,504).7Ved
atlånedeneuropæisketrehovededehundskraniumvilCemískabeennybegyn- delsevedatovertagebegærproduktionenfraeuropæerneforatvandesineegnefrø,
samtidigmedathanfrigørdenrytme,BenítezRojoomtaltesomtilbagevendende
icaribiskkultur,ogsomviharsetkanknyttestilCemísegenvejrtrækningsrytme.
Paradisoafsluttesmedenhenvisningtilennyrytme,ogsidstesætninglyder:“Så
hørtehandetigen:Hesykastiskrytme,vikanbegynde”(LezamaLima2002,553).
Men denne sætning er en gentagelse af den, der afsluttede det næstsidste kapi- tel;begyndelsenerenrepetitionafenbegyndelse,ogdenbliverformidletaf“den
sammestemme,menmoduleretietandetleje”(553).SomCubaskriversigindi
Europa,trækkerdennyecubanskebegyndelsevekslerpåtidligeretilblivelser,men
modulererdemietandetleje,skriverdemindisitegetsprog,denskaberudfraen
aktualiseringafforegåendeelementer,somdensættersammenpånyemåder.På
dennemådeerdennyebegyndelsealtidenrepetition,eneviggenkomstafelemen- ter,derkoblessammenpåny,ogdenskaberderfornyeudtrykmednyefarverog
toner.Deterderfor,Cubaer“laislaqueserepite”,øen,dergentagersigselv,som
titlenpåBenítezRojosboglyder.ForGonzálezEchevarríagørfølgendespørgsmål
sigidenneforbindelseogsågældendeforLezamaogParadiso:“Hvordankanman
grundlæggeentradition,derbådeertraditionsbundetogny?”(GonzálezEchevar- ría,35).
González Echevarría fokuserer på, hvordan præsentationen af de to familier,
Cemíeretproduktaf,svarertilsammenstrømningenafdeteuropæiskeogdetmere
“specifiktkreolske”.Idennesammenhængviserhan,hvordandenenedelaffami- lienharrødderindenforsukkerindustrien,mensdenandenerknyttettiltobak- ken,oghanviser,hvordandettesvarertildenindflydelsesrigeantropologFernando
Ortiz’Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar (Cubanskkontrapunktmellemto- bakkenogsukkeret),hvorhan–påenicubansksammenhængutypiskdikotomisk
vis–giveretbilledeafCubapåbaggrundafdetoprodukter,derharværetvigtigst
fordencubanskeøkonomi:sukkerogtobak.HerbeskriverOrtízsukkeretsomdet
hvideograffineredeprodukt,menstobakkenkommerligefrajorden;menssuk- keretblevimporteretafeuropæerne,vartobakkendervedeuropæernesankomst.
Menforskellenestopperikkeher:“Sukkerrøretogtobakkenerkontraster[…]suk- kerrøretvargudernesværk,tobakkendæmonernes;sukkerrøreterApollonsdatter,
passage | 64 |vinter 2010
1 3 4
tobakkenerProserpinasskabning”(citeretiGonzálezEchevarría,37).Tobakken
erbådedetcubanskeogdetdiabolske,deterpoesien,ogdeternatten.Samtidig
erdetnetoprøgen,derudviderdenastmatiskeCemísporer,ogsomdermedåbner
envejforenandenvejrtrækningsrytme,en,derbrydermednormaliteten,ogsom
ienparallelbevægelseledermodbådepoesienogmodCubasfremtid;modden
rytme,somhenmodslutningengørhamistandtilatbegynde,tilatgenåbneCuba
foretstrømmendebegær,fordetskollektivtubevidste.Sidstescenekombinererto- bakken,ellersnarere“cigaretasken[som]glednedaddetblåslips”,ogsukkeret.
Lezamaskriver:“Hanbegyndteatbankemedskeenpåglassetoghvirvledelang- somtindholdetop.DrevetfremafdenneklirrenkropsliggjordeCemíigenOppiano
Licario”(LezamaLima2002,553).Kombinationenafsukkeret–somerdetind- hold,derhvirvlesopikaffen–ogtobakkenhargjortCemíistandtilatkropsliggøre
den,derledsagedehamdetsidstestykkevejmodovernaturen,ham,derfrigjorde
hamfradenfædrenearvgennemordene:“Jegsådinfardø.Nå,Cemí,nukandu
snuble!” (2002, 553). Licario er også det yderste menneskelige punkt, Cemí må
overskride:HanharfåetnavnefterÍcaro,Ikaros,somvedhjælpafsinfarDaidalos
formåedeatkommeudaflabyrinten,mensomdødeligebagefter.Cemítræderder- imodudaflabyrinten,overienbegærsmæssigoverskudsdimension,dergiverham
enopløftetsynsvinkel,ensynsvinkel,dererskabtgennemkombinationenafsuk- keretsapollinskeskinogtobakkensdionysiskekræfter.Denapollinskeskinverden
strækkesdirektehenoverdedionysiskekræfter,begæret,sådanatfortrængningen
undgås,ogdeterdette,dermuliggørdetnyecubansketoneleje,sådansomviogså
sådetantydetiåbningsscenen,daCemíscubanskeåndedrætsøgteudløbdirekte
gennemhudensporer.Deteridennesammenhængogsåinteressant,atsukkeret
hvirvlesopgennemetandetprodukt,somharværetcentraltidencubanskeøko- nomi,kaffen,someftersigendeharsinoprindelseidenetiopiskeKaffa-region.Den
cubanskenybarokkeopstigningskergennemsammenstrømningenafdeelementer,
somudgørlandetskultur,detsrytme.
Afsluttendesammenstrømningermodennybegyndelse
Hvoribestårsådetrevolutionærevednybarokken?Deternetopdannelsenafin- transitivetegn–ellerfibromer–somlederosmoddet,DeleuzeogGuattarikal- derenmolekylær revolution,hvorsådannetegn,somendnuikkeerindskreveti
diskursensorden,retterbegæretvækfradenhegemoniskediskursogfrigørdet
tilatfungereskabende.Nybarokkensmolekylærerevolutionerdermedenbegær- srevolution,ogdetnyesamfund,densøger,måbesindesigpånødvendigheden
afatladebegæretstrømme,sådanatdetkanfungereaktivt.Foratdetteskalske,
måbegæretfrigøresigfrasamfundetsoverkodendegrebforgennemflugtlinjer
atskaberumfornyindskrift.Disseflugtlinjerførersamtidigtilenundvigelsens
revolution, i kontrast til revolutionsromanens apokalyptiske, hvor den direkte
konfrontation fører til en magtovertagelse, der ikke ændrer de grundlæggende
strukturer,somhørtetildetforegåenderegime.Hellereendsammenstødsøger
nybarokkendermedsammenstrømning.
Vi har fokuseret på denne problemstilling inden for en specifik cubansk