• Ingen resultater fundet

Redaktionelt forord

N/A
N/A
Info
Hent
Protected

Academic year: 2022

Del "Redaktionelt forord"

Copied!
2
0
0

Indlæser.... (se fuldtekst nu)

Hele teksten

(1)

Det hævdes ofte, at mennesket har fødder, ikke rødder, men hvad så med litteraturen? Efter 40 års udlændighed i Frankrig blev Gertrude Stein spurgt, om hun følte, at hun havde mistet sine rødder, hvilket hun besvarede med et spørgsmål: “Hvad nytte har rødder, hvis man ikke kan tage dem med sig?” Det 20. århundredes modernisme, som Stein var eksponent for, søgte udtryk for storbysubjektets oplevelse af om- skiftelighed og tilfældighed. Den næste generation af postmodernister frigjorde sig fra modernismens eksilpatos, idet den ophævede nomaden til en heroisk skikkelse og fejrede den stadige mobilitet – ikke den mål- rettede rejse, men den globale migration fra by til by – som et mål i sig selv. Salman Rushdie skriver for eksempel, at rødder er “en konservativ myte,” som tjener det ene formål at begrænse folks bevægelsesfrihed.

Gilles Deleuzes rodfobi er endnu mere udtalt: “Vi er trætte af træer,”

skriver han: “Vi bør holde op med at tro på træer, rødder og rodtrævler.

De har forårsaget for meget lidelse.”

En litteraturkritisk omkostning ved modernismernes fiksering på metropolen og den urbane intellektuelle som bærere af den fremskri- dende civilisationsproces har imidlertid været tabuiseringen af dét, som en af dette nummers bidragydere kalder den “rodsøgende” litteratur, dvs. tekster, som påtager sig at undersøge menneskers forankring i kon- krete, folkelige, oftest landligt-provinsielle omgivelser og fællesskaber.

Sådanne tekster afvises typisk over én kam som ikke blot æstetisk uin- teressante, men også som politisk eskapistiske, konservative, bagstræbe- riske og antimoderne. I bedste fald besjæles rodsøgende tekster af et naivt-nostalgisk ønske om at benægte modernitetens grundvilkår og trøste sig med forestillingen om en statisk og naturbetinget tilværelse, en Morten Korch-idyl, som for længst er forsvundet og formentlig aldrig har eksisteret. I værste fald, hævdes det ofte og med rette, ideo- logiseres modernitetskritikken til en dyster mytologisk organismetænk- ning, som danner grobund for alskens etnocentrisme og xenofobi.

Men er autoritært kitsch og sødladen hjemstavnsromantik virkelig alt, hvad den territorialiserende skrift har at tilbyde? Under alle om- stændigheder bør den rod-baserede litteratur vel underkastes en lige så omhyggelig og differentieret analyse som den fod-orienterede, før domme kan afsiges? Faren ved automatisk at privilegere sted- og rast- løshedens figurer er, at den fører til en ortodoksi lige så snærende som den, man angiveligt ønsker at demystificere. Filosoffer som Simone Weil og kulturgeografer som Yi-Fu Tuan vil mene, at det er naturligt

Rod i verden

Passage 54 – 2005

(2)

4 Rod i verden

for mennesker, også moderne mennesker, at knytte følelsesmæssige bånd til konkrete regioner og lokaliteter. Forskellige kultur- og lit- teraturanalytiske undersøgelser har desuden påvist, at jord- og rod- metaforikken historisk har befordret mange andre formål end blot vedligeholdelsen af “konservative myter”, og at denne diskurs i sig selv hverken udelukker æstetisk eventyrlyst eller kritisk refleksion og hu- manistisk modernitetsbevidsthed – snarere tværtimod. Hvor den sted- baserede litteratur i visse tilfælde har bekræftet status quo og til tider sågar antaget perverterede former (hvilken tradition har ikke det?), da har den til andre tider tjent eksperimenterende forfattere som et vigtigt instrument i forsøget på at udfordre traditionelle ideer og opkaste nye kunstneriske og sociale normer.

Artiklerne i dette nummer af Passage kommer vidt omkring. Alene forskelligheden af de behandlede regioner (Himmerland, Maqiao, Øst- tyskland, Georgia, Sligo, Bombay, Qolorha, Sumatra) mere end antyder, at den rodsøgende litteratur ikke lader sig begribe som en transhisto- risk monolit, men at der derimod er tale om en kompleks og multifa- cetteret diskurs, hvis ambivalenser forskningen først for nylig for alvor er begyndt at tackle. I forhold til de fleste andre kritikere er bidrag- yderne til dette nummer således generelt mindre skråsikkert forvissede om, hvor skellet mellem “avantgarde” og “regionalisme,” “modernitet”

og “antimodernitet,” “bylitteratur” og “provinslitteratur” bør trækkes.

Hvordan kan det være, spørger de, at kanon, både den danske, europæi- ske og verdenslitterære, er så fyldt med “regionalister”? Har berørings- angsten over for rødderne og det rodfæstede ikke i nogen grad skygget for interessante forbindelser, som går på tværs af etablerede modsæt- ningspar og som dermed komplicerer modernitetens litteraturhistorie?

Er det muligt, at dikotomiseringen af “fødder” og “rødder” baseres på en overfladisk litteratur-, menneske- og modernitetsforståelse – en æstetisk ideologi, som bør tages op til fornyet overvejelse?

Netop skismaet mellem det blivende og det bevægende er et gen- nemgående tema i den anerkendte britiske kunstner Richard Longs (f. 1945) produktion. Longs næste udstilling The Time of Space kan ses på Haunch of Venison, London, fra 3. januar til 4. februar 2006. Vi har valgt at lade numret illustrere med nyere eksempler på Longs kunst.

Eksemplerne står ukommenterede og udgør en form for tekst ved siden af teksterne, en art visuel paratekst, der på sin egen vandrende facon eksperimenterer med konstruktioner af det lokale og det kos- mopolitiske, af lokalitet og mobilitet, af fødder og rødder.

Referencer

RELATEREDE DOKUMENTER

Det er selve denne dekonstruktion af dramatiske grundantagelser, der har gjort det så vanskeligt for teatret at arbejde med Steins skuespil, fordi det netop har været så vanskeligt

René Rasmussen er mag.. 2) Freud ville derfor nok også have bemærket angstfænomenet, der globalt set hænger sammen med opkomsten af vores tids særlige terrorisme. Men en

Hvis præmissen er, at ’hijabben (eller burkinien) er et udtryk for kvindeundertrykkelse’, må konklusionen, at ’kvinder som bærer disse genstande ikke må ses i det

Den algebraiske multiplicitet er 2 for begge rødder, idet de er dobbeltrødder i det karakteristiske

teratur og kunst, men aldrig uden at tænke litteratur og kunst som en del af et hele, ikke et større, men et alting, hun tænkte for eksempel, at det ikke, som mange

Det kan da godt være, det så tåbeligt ud, men når folk opstillede forundrede miner, spurgte jeg lettere henkastet: ,,Hvordan kende danseren fra dansen?" Min læge hævdede,

Accordingly we decided to employ a »chronological« version of the standard change point study following these steps: extract from the electronic text of each of

 Derfor  har  mobiliteten  også  rødder  i  forskellige  fagområder  som  infrastruktur,  arkitektur,   landskabsarkitektur,  boligpolitik,  arbejdsmarked,